Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van groene thee

1521 Views

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van groene thee

Groene thee is het gezondste drankje op de planeet.

Het zit vol met antioxidanten en voedingsstoffen die krachtige effecten op het lichaam hebben.

Deze bevat verbeterde hersenfunctie, vetverlies, een lager risico op kanker en vele andere ongelooflijke voordelen.

Hier de 10 gezondheidsvoordelen van groene thee die in menselijke onderzoeken bevestigd zijn.

1. Groene thee bevat bioactieve stoffen die de gezondheid verbeteren.

Groene thee is meer dan alleen groene vloeistof.

Veel biologisch actieve verbindingen in de theebladeren maken uiteindelijk de thee die grote hoeveelheden belangrijke voedingsstoffen bevatten.

Het zit vol met polyfenolen zoals flavonoïden en catechine, die als krachtige anti-oxidanten fungeren(1).

Deze stoffen kunnen de vorming van vrije radicalen in het lichaam, cellen en moleculen verminderen en beschermen tegen schade. Deze vrije radicalen staan bekend dat ze een rol spelen bij veroudering en allerlei ziekten.

Een van de krachtige verbindingen in groene thee is het antioxidant epigallocatechinegallaat (EGCG), die is onderzocht om verschillende ziekten te behandelen en is één van de belangrijkste redenen dat groene thee zulke krachtige geneeskrachtige eigenschappen biedt.

Groene thee heeft ook kleine hoeveelheden mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Probeer een betere kwaliteitsmerk van groene thee te kiezen, omdat sommige van de lagere kwaliteitsmerken hoog gehalte aan fluoride kunnen bevatten(2).

Dit gezegd zijnde, zelfs als u kiest voor een lagere kwaliteit merk, de voordelen nog ruimschoots opwegen tegen eventuele risico.

Kortom: Groene thee zit vol met bioactieve verbindingen die verschillende positieve effecten op de gezondheid kan hebben.

2. Verbindingen in groene thee kunnen de hersenfuncties verbeteren en je slimmer maken

Een kopje groene thee

Groene thee doet meer dan alleen je wakker houden, u kunt er ook slimmer van worden.

De belangrijkste werkzame bestanddeel cafeïne, een bekend stimulerend middel.

Het bevat niet zo veel als koffie, maar genoeg om een reactie te produceren zonder de “zenuwachtige” effecten geassocieerd met teveel cafeïne.

Wat cafeïne doet in de hersenen is het blokkeren van een remmende neurotransmitter genaamd adenosine. Op deze manier verhoogt het eigenlijk door het afvuren van neuronen en de concentratie van neurotransmitters zoals dopamine en noradrenaline(3, 4).

Cafeïne is intensief onderzocht en leidt tot verbeteringen in verschillende aspecten van de hersenfunctie waaronder verbeterde stemming, waakzaamheid, reactietijd en geheugen(6).

Echter … groene thee bevat niet alleen cafeïne. Het heeft ook het aminozuur L-theanine(7, 8, 9).

L-theanine verhoogt de activiteit van de remmende neurotransmitter GABA, die anti-angst effect verhoogd. Het verhoogt ook dopamine en de productie van alfa golven in de hersenen(10).

Studies tonen aan dat cafeïne en L-theanine interactieve effecten kan hebben. De combinatie van beide is bijzonder krachtig om de hersenfunctie te verbeteren.

Veel mensen melden een meer stabiele energie en veel productiever te zijn wanneer ze groene thee drinken in vergelijking met koffie.

Kortom: Groene thee bevat minder cafeïne dan koffie, maar genoeg om een effect te veroorzaken. Het bevat ook het aminozuur L-theanine, die kan interactief werken met cafeïne om hersenfunctie te verbeteren.

3. Groene thee verhoogt de vetverbranding en verbetert de fysieke prestaties

Theeplant

Als je kijkt naar de lijst met ingrediënten voor een vetverbranding supplement is de kans groot dat groene thee in de lijst zal staan.

Dit is omdat groene thee heeft aangetoond dat de vetverbranding toeneemt en stimuleert de stofwisseling in menselijk gecontroleerde onderzoeken(11, 12).

In een studie bij 10 gezonde mannen, groene thee verhoogde de energie-uitgaven met 4%(13).

Een andere studie toonde aan dat de vetverbranding werd verhoogd met 17%, wat aangeeft dat groene thee de verbranding van vet selectief kan verhogen(14).

Toch zou ik er graag op willen wijzen dat een aantal studies over groene thee geen toename van de stofwisseling aantonen, zodat de effecten kan afhangen van het individu(15).

Cafeïne zelf heeft ook aangetoond de fysieke prestaties te verbeteren door het mobiliseren van vetzuren uit het vetweefsel en beschikbaar te maken voor gebruik als energie (16, 17).

In twee aparte studies bleek dat met cafeïne de fysieke prestaties met gemiddeld 11-12% steeg(18, 19).

Kortom: Groene thee heeft aangetoond dat het de stofwisseling stimuleert en het verhoogd de vetverbranding op korte termijn, hoewel niet alle studies daar mee eens zijn.

4. Antioxidanten in groene thee kan uw risico op verschillende soorten kanker verlagen

Groene Thee met de Pot en Cups

Kanker wordt veroorzaakt door ongecontroleerde celgroei. Het is één van ‘s werelds grootste doodsoorzaken.

Het is bekend dat oxidatieve schade bijdraagt ​​aan de ontwikkeling van kanker en dat antioxidanten een beschermend effect bieden(20).

Groene thee is een uitstekende bron van krachtige antioxidanten, zodat het volkomen logisch is dat het risico op kanker kan verminderen zoals:

  • Borstkanker: Een meta-analyse van observationele studies bleek dat vrouwen die de meeste groene thee hadden gedronken een 22% lager risico op het ontwikkelen van borstkanker, de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen(21).
  • Prostaatkanker: Een studie wees uit dat mannen die groene thee dronken hadden een 48% lager risico op het ontwikkelen van prostaatkanker, dat is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen(22).
  • Darmkanker: Een studie van 69.710 Chinese vrouwen dat groene thee dronken hadden 57% lager risico op darmkanker(23).

Meerdere andere observationele studies tonen aan dat groene thee drinkers aanzienlijk minder kans op het krijgen van verschillende soorten kanker hebben(24, 25, 26).

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat het een mogelijk een slecht idee is om melk in je thee toe te voegen omdat het de antioxidant-waarde kan verminderen(27).

Kortom: Groene thee heeft krachtige antioxidanten die kunnen beschermen tegen kanker. Meerdere studies tonen aan dat groene thee drinkers hebben een lager risico op verschillende soorten kanker.

5. Groene thee beschermt je hersenen op latere leeftijd, het verlaagt uw risico op de ziekte van Alzheimer en Parkinson

Bejaarde man en vrouw die kopjes thee

Niet alleen kan groene thee de hersenfunctie op de korte termijn verbeteren, zo kan het ook je hersenen op latere leeftijd beschermen.

Ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte bij mensen en een belangrijke oorzaak van dementie.

Parkinson is de tweede meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte en houdt de dood van dopamine producerende neuronen in de hersenen.

Meerdere studies tonen aan dat de stoffen catechine in groene thee kunnen verschillende beschermende effecten hebben op neuronen in het laboratorium en dierstudies, het verlaagt het risico van de ziekte van Alzheimer en Parkinson(28, 29, 30).

Kortom: De bioactieve stoffen in groene thee kan verschillende beschermende effecten op neuronen bevatten en kan het risico van zowel Alzheimer en Parkinson, de twee meest voorkomende neurodegeneratieve aandoeningen verminderen.

6. Groene thee kan bacteriën doden en verbetert de gezondheid van het gebit en verlaagt het risico op infectie

Groene thee in een houten lepel

De catechine in groene thee hebben ook andere biologische effecten.

Sommige studies tonen aan dat ze bacteriën kunnen doden en remmen virussen zoals het griepvirus, mogelijk verlagen ze het risico op infecties(31, 32, 33, 34).

Streptococcus mutans is de primaire schadelijke bacteriën in de mond. Het zorgt voor de vorming van de plaque en is een toonaangevende veroorzaker van gaatjes en tandbederf.

Studies tonen aan dat de catechine in groene thee de groei van streptococcus mutans kan remmen. Groene thee consumptie wordt geassocieerd met een gezonder gebit en een lager risico op cariës(35, 36, 37, 38, 39).

Een ander geweldig voordeel van groene thee … meerdere studies tonen aan dat het slechte adem vermindert(40, 41).

Kortom: De catechine in groene thee kan de groei van bacteriën en bepaalde virussen verhinderen. Dit kan het risico op infecties verminderen en leiden tot verbeteringen in de gezondheid van het gebit, een lagere kans op cariës en minder slechte adem.

7. Groene thee kan het risico op diabetes type 2 verlagen.

Iced Tea in een Glas

Diabetes type 2  is een ziekte die epidemische proporties heeft bereikt in de afgelopen decennia en treft nu ongeveer 300 miljoen mensen wereldwijd.

Deze ziekte gaat met verhoogde bloedsuikerspiegel in het kader van insulineresistentie of het onvermogen om insuline te produceren.

Studies tonen aan dat groene thee kan insulinegevoeligheid verbeteren en het verlagen van de bloedsuikerspiegel(42).

Een studie in Japans bleek dat degenen die het meest groene thee gedronken hadden een 42% lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 hebben(43).

Volgens een onderzoek van 7 studies met een totaal van 286,701 individuen, groene thee drinkers hadden een 18% lager risico om diabetes type 2 te krijgen(44).

Kortom: Sommige studies tonen aan dat groene thee lichte verlaging van de bloedsuikerspiegel kan veroorzaken. Het kan ook het risico op  diabetes  type 2 op lange termijn verlagen.

8. Groene thee kan uw risico op hart-en vaatziekten verlagen

Poedervorm Green Tea

Cardiovasculaire ziekten, met inbegrip van hart-en vaatziekten en beroertes, zijn de grootste doodsoorzaken in de wereld(45).

Studies tonen aan dat groene thee kan sommige van de belangrijkste risicofactoren voor deze aandoeningen verbeteren.

Dit omvat het totale cholesterol, LDL-cholesterol en triglyceriden(46).

Groene thee verhoogt ook drastisch de antioxidant vermogen van het bloed, die het LDL-cholesterol deeltjes beschermt tegen oxidatie(47, 48, 49).

Gezien de gunstige effecten op de risicofactoren, is het niet verrassend om te zien dat groene thee drinkers hebben tot 31% lager risico op hart- en vaatziekten(50, 51, 52).

Kortom: Groene thee heeft aangetoond dat het totale en LDL cholesterol, en de LDL-deeltjes beschermen tegen oxidatie. Studies tonen aan dat groene thee drinkers hebben een lager risico op hart- en vaatziekten.

9. Groene thee kan helpen bij afvallen en een lager risico op overgewicht.

Kop van groene thee met bladeren

Gezien het feit dat groene thee de stofwisseling kan stimuleren op de korte termijn, is het zinvol dat het zou kunnen helpen om gewicht te verliezen.

Verschillende studies tonen aan dat groene thee leidt tot afname van lichaamsvet met name in het buikgebied(53, 54).

Een van deze studies bij 240 mannen en vrouwen voor 12 weken.In deze studie had de groene thee-groep significante vermindering in lichaamsvet percentage, lichaamsgewicht, buikomtrek en buikvet(55).

Echter, sommige studies vertonen een statistisch significante toename in gewichtsverlies met groene thee, zodat dit niet al te serieus moet worden genomen(56).

Kortom: Sommige studies tonen aan dat groene thee leidt tot gewichtsverlies. Het is bijzonder effectief bij het ​​verminderen van het gevaarlijke buikvet.

10. Groene thee helpt u langer te leven.

Glas En Zak van Tea

Natuurlijk, we moeten allemaal uiteindelijk sterven. Dat is onvermijdelijk.

Echter, gezien het feit dat groene thee drinkers hebben een lager risico op hart- en vaatziekten en kanker dan is het logisch dat het zou kunnen helpen om langer te leven.

In een studie van 40,530 Japanse volwassenen waren degenen die de meeste groene thee dronken (5 of meer kopjes per dag)  aanzienlijk minder kans om te overlijden tijdens een periode van 11 jaar(57):

  • Dood verschillende oorzaken: 23% lager bij vrouwen, 12% lager bij mannen.
  • Dood door hart-en vaatziekten: 31% lager bij vrouwen, 22% lager bij mannen.
  • Dood door een beroerte: 42% lager bij vrouwen, 35% lager bij mannen.

Een andere studie bij 14.001 ouderen Japanse personen 65-84 jaar bleek dat degenen die de meeste groene thee dronken 76% minder kans om te sterven tijdens de studie periode van 6 jaar(58).

Tot Slot

Om je beter te voelen, om gewicht te verliezen en uw risico van chronische ziekten te verlagen, dan wilt u misschien overwegen om groene thee een normaal onderdeel van je leven te maken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text