Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van groene thee

1774 Views

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van groene thee

Groene thee is het gezondste drankje op de planeet.

Het zit vol met antioxidanten en voedingsstoffen die krachtige effecten op het lichaam hebben.

Dit omvat verbeterde hersenfunctie, vetverlies, een lager risico op kanker en vele andere ongelooflijke voordelen.

Hier zijn 10 gezondheidsvoordelen van groene thee die zijn bevestigd in menselijke onderzoeksstudies.

1. Groene thee bevat bioactieve stoffen die de gezondheid verbeteren.

Groene thee is meer dan alleen groene vloeistof.

Veel van de bioactieve verbindingen in de theebladeren maken het tot de uiteindelijke drank, die bevat grote hoeveelheden belangrijke voedingsstoffen.

Het zit vol met polyfenolen zoals flavonoïden en catechine, die functioneren als krachtige antioxidanten(1).

Deze stoffen kunnen de vorming van vrije radicalen in het lichaam verminderen en cellen en moleculen beschermen tegen schade. Het is bekend dat deze vrije radicalen een rol spelen bij het ouder worden en allerlei ziektes.

Een van de krachtigere verbindingen in groene thee is de antioxidant Epigallocatechine Gallate (EGCG), die is bestudeerd om verschillende ziekten te behandelen en kan één van de belangrijkste redenen zijn waarom groene thee zulke krachtige medicinale eigenschappen heeft.

Groene thee bevat ook kleine hoeveelheden mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Probeer een merk groene thee van hogere kwaliteit te kiezen, want sommige merken van lagere kwaliteit kunnen overmatige hoeveelheden fluoride bevatten(2).

Dat gezegd hebbende, zelfs als u kiest voor een merk van lagere kwaliteit, de voordelen nog ruimschoots opwegen tegen eventuele risico.

Kortom: Groene thee zit boordevol bioactieve stoffen die verschillende gunstige effecten op de gezondheid kunnen hebben.

2. Verbindingen in groene thee kunnen de hersenfuncties verbeteren en je slimmer maken

Groene thee doet meer dan je alleen wakker houden, het kan je ook slimmer maken.

Het belangrijkste actieve ingrediënt is cafeïne, een bekend stimulerend middel.

Het bevat niet zoveel als koffie , maar voldoende om een ​​reactie te produceren zonder de “zenuwachtige” effecten te veroorzaken die te maken hebben met te veel cafeïne.

Wat cafeïne in de hersenen doet, is om een ​​remmende neurotransmitter genaamd Adenosine te blokkeren. Op deze manier verhoogt het eigenlijk het vuren van neuronen en de concentratie van neurotransmitters zoals dopamine en norepinephrine (3, 4).

Cafeïne is eerder intensief bestudeerd en leidt consequent tot verbeteringen in verschillende aspecten van de hersenfunctie, waaronder verbeterde stemming, waakzaamheid, reactietijd en geheugen(6).

Maar … groene thee bevat meer dan alleen cafeïne. Het heeft ook het aminozuur L-theanine, dat de bloed-hersenbarrière kan passeren(7, 8, 9).

L-theanine verhoogt de activiteit van de remmende neurotransmitter GABA, die angstgevoelige effecten heeft. Het verhoogt ook de dopamine en de productie van alfagolven in de hersenen (10).

Studies tonen aan dat cafeïne en L-theanine synergistische effecten kunnen hebben. De combinatie van beide is bijzonder krachtig in het verbeteren van de hersenfunctie

Veel mensen melden dat ze meer stabiele energie hebben en veel productiever zijn als ze groene thee drinken, in vergelijking met koffie.

Kortom: Groene thee bevat minder cafeïne dan koffie, maar is voldoende om een ​​effect te produceren. Het bevat ook het aminozuur L-theanine, dat synergistisch kan werken met cafeïne om de hersenfunctie te verbeteren.

3. Groene thee verhoogt vetverbranding en verbetert de fysieke prestaties

Als je kijkt naar de lijst met ingrediënten voor een vetverbranding supplement is de kans groot dat groene thee in de lijst zal staan.

Dit komt omdat van groene thee is aangetoond dat het de vetverbranding verhoogt en stimuleert de stofwisseling in menselijk gecontroleerde onderzoeken(11, 12).

In één studie bij 10 gezonde mannen verhoogde groene thee het energieverbruik met 4% (13).

Een andere studie toonde aan dat vetoxidatie was toegenomen met 17% , wat aangeeft dat groene thee selectief de vetverbranding kan verhogen (14).

Ik wil er echter op wijzen dat sommige onderzoeken naar groene thee geen toename van de stofwisseling vertonen, dus de effecten kunnen van het individu afhangen(15).

Van cafeïne zelf is ook aangetoond de fysieke prestaties verbeteren door vetzuren uit de vetweefsels te mobiliseren en beschikbaar te maken voor gebruik als energie (16, 17).

In twee afzonderlijke studies is aangetoond dat cafeïne de fysieke prestaties met gemiddeld 11-12% verhoogt(18, 19).

Kortom: Groene thee heeft aangetoond dat het de stofwisseling versnelt en de vetverbranding op korte termijn verhoogt, hoewel niet alle studies het met elkaar eens zijn.

4. Antioxidanten in groene thee kunnen het risico op verschillende soorten kanker verlagen

Kanker wordt veroorzaakt door ongecontroleerde groei van cellen. Het is één van ‘s werelds belangrijkste doodsoorzaken.

Het is bekend dat oxidatieve schade bijdraagt ​​aan de ontwikkeling van kanker en dat antioxidanten een beschermend effect kunnen hebben(20).

Groene thee is een uitstekende bron van krachtige antioxidanten, dus het is volkomen logisch dat het uw risico op kanker kan verminderen, wat het lijkt te doen:

  • Borstkanker: Een meta-analyse van observationele studies wees uit dat vrouwen die de meeste groene thee dronken een 22% lager risico hadden om borstkanker te ontwikkelen, de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen(21).
  • Prostaatkanker: Uit een onderzoek bleek dat mannen die groene thee drinken een 48% lager risico hadden om prostaatkanker te ontwikkelen, wat de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen is(22).
  • Darmkanker: Een onderzoek onder 69.710 Chinese vrouwen wees uit dat groene theedrinkers een 57% lager risico op darmkanker hadden(23).

Meerdere andere observationele studies tonen aan dat drinkers van groene thee aanzienlijk minder kans hebben op verschillende soorten kanker(24, 25, 26).

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat het misschien een slecht idee is om melk in je thee toe te voegen omdat het de antioxidantwaarde kan verlagen(27).

Kortom: Groene thee heeft krachtige antioxidanten die kunnen beschermen tegen kanker. Meerdere studies tonen aan dat drinkers van groene thee minder risico lopen op verschillende soorten kanker.

5. Groene thee beschermt je hersenen op latere leeftijd, waardoor je risico op Alzheimer en Parkinson afneemt

Groene thee kan niet alleen de hersenfunctie op korte termijn verbeteren, het kan ook uw hersenen op oudere leeftijd beschermen.

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte bij de mens en een belangrijke oorzaak van dementie.

De ziekte van Parkinson is de op één na meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte en betreft de dood van dopamine producerende neuronen in de hersenen.

Meerdere studies tonen aan dat de catechineverbindingen in groene thee verschillende beschermende effecten kunnen hebben op neuronen in het laboratorium en dierstudies, waardoor het risico op Alzheimer en Parkinson(28, 29, 30).

Kortom: De bioactieve stoffen in groene thee kunnen verschillende beschermende effecten hebben op neuronen en kunnen het risico op zowel de ziekte van Alzheimer als de ziekte van Parkinson, de twee meest voorkomende neurodegeneratieve aandoeningen verlagen.

6. Groene thee kan bacteriën doden, wat de tandheelkundige gezondheid verbetert en uw risico op infectie vermindert

De catechine in groene thee hebben ook andere biologische effecten.

Sommige onderzoeken tonen aan dat ze bacteriën kunnen doden en virussen zoals het influenzavirus kunnen remmen, waardoor het risico op infecties mogelijk wordt verlaagd(31, 32, 33, 34).

Streptococcus mutans is belangrijkste schadelijke bacterie in de mond. Het veroorzaakt plaquevorming en levert een belangrijke bijdrage aan gaatjes en tandbederf.

Studies tonen aan dat de catechine in groene thee de groei van streptococcus mutans kunnen remmen. De consumptie van groene thee houdt verband met een verbeterde mondgezondheid en een lager risico op cariës(35, 36, 37, 38, 39).

Een ander geweldig voordeel van groene thee … meerdere studies tonen aan dat het slechte adem kan verminderen (40, 41).

Kortom: De catechine in groene thee kunnen de groei van bacteriën en sommige virussen remmen. Dit kan het risico op infecties verminderen en leiden tot verbeteringen in de gezondheid van de tandarts, een lager risico op cariës en een verminderde slechte adem.

7. Groene thee kan het risico op diabetes type 2 verlagen.

Diabetes type 2  is een ziekte die de afgelopen decennia epidemische vormen heeft aangenomen en nu wereldwijd ongeveer 300 miljoen mensen treft.

Deze ziekte heeft te maken met verhoogde bloedsuikerspiegels in de context van insulineresistentie of een onvermogen om insuline te produceren.

Studies tonen aan dat groene thee kan insulinegevoeligheid verbeteren en het verlagen van de bloedsuikerspiegel(42).

Een studie bij Japanse personen wees uit dat degenen die de meeste groene thee dronken, een 42% minder risico om diabetes type 2 te ontwikkelen(43).

Volgens een onderzoek van 7 studies met een totaal van 286,701 individuen, groene thee drinkers hadden een 18% lager risico om diabetes type 2 te krijgen(44).

Kortom: Sommige gecontroleerde onderzoeken tonen aan dat groene thee milde verlagingen van de bloedsuikerspiegel kan veroorzaken. Het kan ook het risico van het ontwikkelen van diabetes type 2 op de lange termijn verlagen.

8. Groene thee kan uw risico op cardiovasculaire aandoeningen verlagen

Hart- en vaatziekten, waaronder hartaandoeningen en beroertes, zijn de grootste doodsoorzaken in de wereld (45).

Studies tonen aan dat groene thee sommige van de belangrijkste risicofactoren voor deze ziekten verbeteren.

Dit omvat het totale cholesterol, LDL-cholesterol en triglyceriden(46).

Groene thee verhoogt ook dramatisch het antioxiderende vermogen van het bloed, dat de LDL-cholesteroldeeltjes tegen oxidatie beschermt, wat een deel van de weg naar hartziekten is(47, 48, 49).

Gezien de gunstige effecten op risicofactoren, is het niet verrassend dat groene thee drinkers een tot 31% lager risico op hart- en vaatziekten hebben(50, 51, 52).

Kortom: Groene thee heeft aangetoond dat het het totale en LDL-cholesterol verlaagt en beschermt de LDL-deeltjes tegen oxidatie. Observationele studies tonen aan dat drinkers van groene thee minder risico lopen op hart- en vaatziekten.

9. Groene thee kan u helpen om gewicht te verliezen en uw risico op obesitas te verlagen

Aangezien groene thee de stofwisseling op korte termijn kan stimuleren, is het logisch dat dit je kan helpen afvallen .

Verschillende onderzoeken tonen aan dat groene thee leidt tot afname van lichaamsvet , vooral in de buikstreek (53, 54).

Een van deze onderzoeken was een gerandomiseerde gecontroleerde studie bij 240 mannen en vrouwen die 12 weken duurden. In deze studie had de groep groene thee significante afnames van het percentage lichaamsvet, lichaamsgewicht, middelomtrek en buikvet(55).

Sommige studies tonen echter geen statistisch significante toename van gewichtsverlies met groene thee, zodat dit niet al te serieus moet worden genomen(56).

Kortom: Ssommige onderzoeken tonen aan dat groene thee leidt tot meer gewichtsverlies. Het is bijzonder effectief bij het verminderen van het gevaarlijke buikvet.

10. Groene thee kan uw risico op sterfgevaar verminderen en u langer laten leven

Natuurlijk moeten we uiteindelijk allemaal doodgaan. Dat is onvermijdelijk.

Aangezien groene thee drinkers echter een lager risico hebben op hart- en vaatziekten en kanker, dan is het logisch dat het zou kunnen helpen om langer te leven.

In een onderzoek onder 40.530 Japanse volwassenen waren degenen die de meeste groene thee dronken (5 of meer kopjes per dag)  aanzienlijk minder kans om te overlijden tijdens een periode van 11 jaar(57):

  • Dood verschillende oorzaken: 23% lager bij vrouwen, 12% lager bij mannen.
  • Dood door hart-en vaatziekten: 31% lager bij vrouwen, 22% lager bij mannen.
  • Dood door een beroerte: 42% lager bij vrouwen, 35% lager bij mannen.

Een ander onderzoek bij 14.001 oudere Japanse personen in de leeftijd van 65-84 jaar wees uit dat degenen die de meeste groene thee dronken 76% minder kans hadden om te overlijden gedurende de 6 jaar durende onderzoeksperiode(58).

Tot slot

Om je beter te voelen, af te vallen en het risico op chronische ziekten te verlagen, dan kunt u misschien overwegen om groene thee een normaal onderdeel van je leven te maken.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien − negen =

It is main inner container footer text