img

10 Verrassende gezondheidsvoordelen van honing

1664 Views

10 Verrassende gezondheidsvoordelen van honing

Sinds de oudheid is honing zowel als voedsel als als medicijn gebruikt.

Het bevat veel heilzame plantaardige stoffen en biedt verschillende gezondheidsvoordelen.

Honing is vooral gezond als het wordt gebruikt in plaats van geraffineerde suiker , die 100% lege calorieën bevat.

Hier zijn de top 10 voordelen voor de gezondheid van honing die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Honing bevat enkele voedingsstoffen

Honing is een zoete, dikke vloeistof gemaakt door honingbijen.

De bijen zwermen hun omgeving af en verzamelen de suikerrijke nectar van bloemen(1).

Het eindproduct is honing, een vloeistof die moet dienen als opgeslagen voedsel voor de bijen. De geur, kleur en smaak hangen af ​​van het soort bloemen dat de bijen bezoeken

Voedingswaarde van 1 eetlepel honing (21 gram) bevat 64 calorieën en 17 gram suiker, met inbegrip van fructose, glucose, maltose en sucrose.

Het bevat nauwelijks vezels, vet of eiwitten (2).

Het bevat ook sporenhoeveelheden (minder dan 1% van de ADH) van verschillende vitaminen en mineralen, maar u zou veel kilo’s moeten eten om aan uw dagelijkse behoeften te voldoen.

Waar honing in uitblinkt is het gehalte aan bioactieve plantenstoffen en antioxidanten. Donkere typen zijn in deze verbindingen vaak nog hoger dan lichtere typen(3, 4).

Kortom: Honing is een dikke, zoete vloeistof gemaakt door honingbijen. Het bevat weinig vitaminen en mineralen, maar kan in sommige plantaardige stoffen hoog zijn.

2. Hoogwaardige honing is rijk aan antioxidanten

Honing van hoge kwaliteit bevat veel belangrijke antioxidanten. Deze omvatten fenolen, enzymen en verbindingen zoals flavonoïden en organische zuren(5).

Wetenschappers geloven dat het de combinatie van deze verbindingen is die honing zijn antioxiderende kracht geeft(5).

nteressant is dat twee studies hebben aangetoond dat boekweithoning de antioxidantwaarde van het bloed verhoogt(6, 7).

Antioxidanten zijn in verband gebracht met een verminderd risico op hartaanvallen, beroertes en sommige soorten kanker. Ze kunnen ook de gezondheid van het oog bevorderen(8).

Kortom: Honing bevat een aantal antioxidanten, waaronder fenolische verbindingen zoals flavonoïden.

3. Honing is “minder slecht” dan suiker voor diabetici

Het bewijs over honing en diabetes is verdeeld.

Enerzijds kan het helpen met sommige risicofactoren die vaak voorkomen bij diabetici.

Het verlaagt bijvoorbeeld LDL-cholesterol, triglyceriden en ontstekingen en verhoogt HDL (het “goede”) cholesterol(9, 10, 11).

Sommige studies hebben echter aangetoond dat het ook de bloedsuikerspiegel kan verhogen, maar niet zo veel als geraffineerde suiker(10).

Dus, hoewel honing misschien “minder slecht” is dan geraffineerde suiker voor diabetici, is het toch iets dat diabetici alleen met voorzichtigheid moeten consumeren.

Diabetici kunnen het beste alle koolhydraatrijke voedingsmiddelen minimaliseren(12).

Kortom: Sommige onderzoeken tonen aan dat honing de risicofactoren voor hartziekten bij diabetici verbetert. Het verhoogt echter ook de bloedsuikerspiegel, dus het kan niet als “diabetisch vriendelijk” worden beschouwd.

4. De antioxidanten erin kunnen helpen bij het verlagen van de bloeddruk

Bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hartziekten, en honing kan helpen het te verlagen.

Dit komt omdat het antioxidantverbindingen bevat die zijn gekoppeld aan bloeddrukverlagende effecten(13).

Studies bij zowel ratten als mensen hebben een bescheiden verlaging van de bloeddruk van het consumeren van honing aangetoond (14, 15).

Kortom: Het eten van honing kan leiden tot een bescheiden verlaging van de bloeddruk, wat een belangrijke risicofactor is voor hartaandoeningen.

5. Honing helpt ook om cholesterol te verbeteren

Het hebben van een hoog LDL-cholesterolgehalte is een belangrijke risicofactor voor hartziekten.

Het speelt een belangrijke rol bij atherosclerose, de vetophoping in de slagaders die kan leiden tot hartaanvallen en beroertes.

Interessant is dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat honing je cholesterolgehalte kan verbeteren.

Het vermindert het totale en LDL-cholesterol, terwijl het HDL (het “goede”) cholesterol significant verhoogt(9, 10, 11, 16).

Een studie bij 55 patiënten vergeleek bijvoorbeeld honing met tafelsuiker. Het bleek dat het een LDL-reductie van 5,8% en een toename van het HDL met 3,3% veroorzaakte. Het veroorzaakte ook gewichtsverlies van 1,3% ten opzichte van suiker (17).

Kortom: Honing lijkt een positief effect te hebben op het cholesterolgehalte. Het leidt tot bescheiden verlagingen van het totale en LDL-cholesterol, terwijl het HDL verhoogt.

6. Honing en lagere triglyceriden

Verhoogde bloedtriglyceriden zijn een andere belangrijke risicofactor voor hartziekten.

Ze zijn ook een belangrijk teken van insulineresistentie , een belangrijke oorzaak van diabetes type 2.

Triglycerideniveaus nemen meestal toe bij een dieet met veel suiker en geraffineerde koolhydraten.

Interessant is dat meerdere studies de regelmatige honingconsumptie hebben gekoppeld aan lagere triglycerideniveaus, vooral wanneer het wordt gebruikt om suiker te vervangen(9, 10, 11, 16).

Een onderzoek dat honing en suiker vergeleek, vond bijvoorbeeld 11-19% lagere triglycerideniveaus in de honinggroep(17).

Kortom: Verhoogde triglyceriden zijn een risicofactor voor hartziekten en diabetes type 2. Verschillende studies tonen aan dat honing de triglycerideniveaus kan verlagen, vooral wanneer het wordt gebruikt om suiker te vervangen.

7. De antioxidanten erin zijn gekoppeld aan andere gunstige effecten op de gezondheid van het hart

Nogmaals, honing is een rijke bron van fenolen en andere antioxidanten. Veel hiervan zijn in verband gebracht met een verminderd risico op hartaandoeningen(8).

Ze kunnen de bloedvaten in het hart verwijden, waardoor de bloedtoevoer naar het hart toeneemt. Ze kunnen ook helpen de vorming van bloedstolsels te voorkomen, wat kan leiden tot hartaanvallen en beroertes (8).

Bovendien toonde een onderzoek bij ratten aan dat honing het hart beschermde tegen oxidatieve stress(18).

Dit gezegd hebbende, er is geen langdurige menselijke studie beschikbaar over de gezondheid van honing en hart, dus neem dit met een korrel zout.

Kortom: De antioxidanten in honing zijn in verband gebracht met gunstige effecten op de gezondheid van het hart, waaronder een verhoogde bloedtoevoer naar het hart en een verminderd risico op vorming van bloedstolsels.

8. Honing bevordert brandwond genezing

Het aanbrengen van honing op de huid is gebruikt om wonden en brandwonden te helen sinds het oude Egypte, en wordt nog steeds gebruikt vandaag.

In een recensie uit 2015 werden 26 studies over honing en wondzorg geëvalueerd(19).

Uit deze evaluatie bleek dat dit het meest effectief is bij het genezen van brandwonden met gedeeltelijke dikte en wonden die na een operatie zijn geïnfecteerd (19).

Het is ook een effectieve behandeling van diabetische voetzweren, die tot zeer ernstige complicaties kan leiden, zelfs tot amputatie(20, 21).

Eén studie rapporteerde een succespercentage van 43,3% met honing als wondbehandeling.In een ander onderzoek genas topische honing maar liefst 97% van de patiënten die werden behandeld voor hun diabetische ulcera(21, 22).

Onderzoekers geloven dat zijn helende krachten voortkomen uit zijn antibacteriële en ontstekingsremmende effecten, evenals zijn vermogen om het omliggende weefsel te voeden(23).

Bovendien kan het helpen bij het behandelen van andere huidaandoeningen, waaronder psoriasis, hemorroïden en herpesletsels(24, 25, 26).

Kortom: Honing kan, wanneer het op de huid wordt aangebracht, deel uitmaken van een effectief behandelplan voor brandwonden, wonden en vele andere huidaandoeningen. Het is bijzonder effectief voor diabetische voetzweren.

9. Honing kan helpen hoesten bij kinderen te onderdrukken

Hoesten is een veelvoorkomend probleem bij kinderen met infecties van de bovenste luchtwegen.

Het kan de slaap en kwaliteit van leven beïnvloeden, zowel voor de kinderen als voor hun ouders.

Echter, reguliere medicijnen voor hoest zijn niet altijd effectief en kunnen bijwerkingen hebben

Interessant is dat honing een betere keuze is. Het bewijsmateriaal laat zien dat het zeer effectief is(27, 28).

Een andere studie bleek dat het  hoesten symptomen verminderden en een betere slaap zelfs meer dan hoestmedicatie(29).

Niettemin mag het nooit worden gegeven aan kinderen jonger dan 1 jaar vanwege het risico op botulisme (30).

Kortom: Voor kinderen ouder dan één jaar kan honing fungeren als een natuurlijke en veilige hoestonderdrukker. Sommige onderzoeken tonen aan dat het zelfs effectiever is dan hoestmedicatie.

10. Het is heerlijk, maar nog steeds hoog in calorieën en suiker

Honing is een heerlijk en gezonder alternatief voor geraffineerde suiker.

Zorg ervoor dat u een merk van hoge kwaliteit kiest, want sommige van de minder goede kunnen met stroop worden versneden.

Houd er rekening mee dat het alleen met mate moet worden geconsumeerd, omdat het nog steeds veel calorieën en suiker bevat.

De voordelen van honing zijn het meest uitgesproken wanneer het een andere ongezonde zoetstof vervangt.

Kort samengevat, honing is gewoon “minder slechte”  zoetstof dan suiker.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 + twintig =

It is main inner container footer text