img

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van honing

1588 Views

10 Bewezen gezondheidsvoordelen van honing

Sinds de oudheid, wordt honing gebruikt zowel als voedingsmiddel en als geneesmiddel.

Het is zeer hoog in heilzame plantaardige stoffen, en biedt een aantal voordelen voor de gezondheid.

Honing is bijzonder gezond wanneer het wordt gebruikt in plaats van geraffineerde suiker, wat 100% lege calorieën zijn

Hier zijn de top 10 voordelen voor de gezondheid van honing die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Honing bevat bepaalde voedingsstoffen

Honing is een zoete, dikke vloeistof die door honingbijen wordt geproduceerd.

De bijen zwermen verzamelen in hun omgeving de suiker-rijke nectar van de bloemen(1).

Het eindproduct is honing, een vloeistof die zou dienen als opgeslagen voedsel voor de bijen. De geur, kleur en smaak is afhankelijk van het type bloemen die de bijen bezoeken.

Voedingswaarde van 1 eetlepel honing (21 gram) bevat 64 calorieën en 17 gram suiker, met inbegrip van fructose, glucose, maltose en sucrose.

Het bevat nauwelijks vezels, vet of eiwitten (2).

Het bevat ook sporen (minder dan 1% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) van verschillende vitamines en mineralen, maar je zou veel moeten eten om aan uw dagelijkse behoeften te voldoen.

Waar honing in uitblinkt is in de inhoud van bioactieve plantaardige stoffen en antioxidanten. Donkere honing types bevatten meestal nog meer van deze verbindingen dan lichtere honing soorten(3, 4).

Kortom: Honing is dikke, zoete vloeistof gemaakt door honingbijen.Het bevat weinig vitaminen en mineralen, maar kunnen rijk zijn aan sommige plantaardige verbindingen.

2. Goede kwaliteitshoning is rijk aan antioxidanten

Hoogwaardige honing bevat veel belangrijke antioxidanten. Deze omvatten fenolen, enzymen en verbindingen zoals flavonoïden en organische zuren(5).

Wetenschappers geloven dat het de combinatie van deze verbindingen die honing haar krachtige antioxidanten geeft(5).

Interessant is dat twee studies hebben aangetoond dat boekweit honing verhoogt de antioxidant waarde van het bloed(6, 7).

Antioxidanten zijn verbonden met verlaagt risico op hartaanvallen, beroertes en sommige vormen van kanker. Zij kunnen ook de gezondheid bevorderen van het oog(8).

Kortom: Honing bevat een aantal antioxidanten, waaronder fenolen zoals flavonoïden.

3. Honing is “minder slecht” voor diabetici dan suiker

Honingbeer

Het bewijs over honing en diabetes is verdeeld.

Aan de ene kant kan het helpen met enkele risicofactoren die vaak voorkomen bij diabetici.

Bijvoorbeeld verlaagt LDL cholesterol, triglyceriden en ontstekingen, en verhoogt HDL (het “goede”) cholesterol(9, 10, 11).

Echter in sommige studies blijkt dat het ook bloedsuikerspiegel zou verhogen, maar niet zo veel als met geraffineerde suiker(10).

Dus, honing is “minder slecht” dan geraffineerde suiker voor diabetici, is het nog steeds iets dat diabetici alleen moet consumeren met de nodige voorzichtigheid.

In feite, diabetici kunnen het beste alle koolhydraatrijke voedingsmiddelen minimaliseren(12).

Kortom: Sommige studies tonen aan dat honing de risicofactoren van hart-en vaatziekten bij diabetici verbetert. Echter, het verhoogt ook de bloedsuikerspiegel, dus het kan niet worden beschouwd als “diabetische-vriendelijk.”

4. Honing kan helpen de bloeddruk te verlagen

Bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten, en honing kan helpen het te verlagen.

Dit omdat honing bevat antioxidanten die zijn verbonden met bloeddrukverlagende effecten (13).

Onderzoeken bij ratten en mensen heeft een bescheiden daling van de bloeddruk bij consumptie van honing aangetoond(14, 15).

Kortom: Het eten van honing kan leiden tot een bescheiden daling van de bloeddruk, wat een belangrijke risicofactor is voor hart- en vaatziekten.

5. Honing helpt ook om het cholesterol te verbeteren

Het hebben van een hoog LDL-cholesterol waarden is een belangrijke risicofactor voor hart-en vaatziekten.

Het speelt een belangrijke rol bij atherosclerose, die vetopbouw veroorzaakt in de slagaders dat kan leiden tot hartaanvallen en beroertes.

Interessant, verschillende studies hebben aangetoond dat honing uw cholesterolgehalte kan verbeteren.

Het vermindert het totale en LDL cholesterol, terwijl het significant het HDL (het “goede”) cholesterol verhoogt(9, 10, 11, 16).

Bijvoorbeeld, een studie bij 55 patiënten vergeleken honing en suiker. Het bleek dat er een verlaging van 5,8% van het LDL cholesterol en een stijging van 3,3% HDL cholesterol veroorzaakt. Het veroorzaakte ook gewichtsverlies van 1,3%, in vergelijking met suiker(17).

Kortom: Honing lijkt een positief effect op het cholesterolgehalte te hebben. Het leidt tot een bescheiden verlaging van de totale en LDL-cholesterol, terwijl het HDL verhoogt.

6. Honing en lagere triglyceriden

Honingraat

Verhoogde bloed triglyceriden zijn een andere belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Zij zijn ook belangrijk teken van insulineresistentie, een belangrijke oorzaak van diabetes type 2.

Triglyceriden niveau hebben de neiging te stijgen op een dieet dat rijk is aan suiker en geraffineerde koolhydraten.

Interessant is dat meerdere studies een regelmatige consumptie van honing verbonden is met lagere triglyceriden niveaus, vooral wanneer het wordt gebruikt om suiker te vervangen(9, 10, 11, 16).

Bijvoorbeeld, een studie die ten opzichte van honing en suiker vonden 11-19% lagere niveaus van triglyceriden in de honing-groep (17).

Kortom: Verhoogde triglyceriden zijn een risicofactor voor hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Verschillende studies tonen aan dat honing triglyceriden niveaus kunnen verlagen, met name wanneer het wordt gebruikt ter vervanging van suiker.

7. Honing wordt gekoppeld aan andere gunstige effecten voor de gezondheid van het hart

Nogmaals, honing is een rijke bron van fenolen en andere antioxidanten. Veel van deze zijn verbonden met een verlaagd risico op hartziekten(8).

Zij kunnen helpen de bloedvaten in het hart te verwijden, de bloedtoevoer naar het hart te verbeteren. Zij kunnen ook helpen voorkomen de vorming van bloedstolsels, wat kan leiden tot hartaanvallen en beroertes(8).

Bovendien, een onderzoek bij ratten toonde aan dat honing beschermd het hart van oxidatieve stress(18).

Dit gezegd hebbende, is er geen lange-termijn menselijke studie beschikbaar van honing en de gezondheid van het hart, dus neem dit met een korreltje zout.

Kortom: De antioxidanten in honing zijn verbonden met gunstige effecten op de gezondheid van het hart, waaronder verhoogde bloedtoevoer naar het hart en een verminderde kans op bloedstolsel vorming.

8. Honing bevordert brandwond genezing

Pot honing en Comb

Het toepassen van de honing op de huid wordt gebruikt om wonden en brandwonden te genezen sinds het oude Egypte, en wordt nog steeds gebruikt vandaag de dag.

In een recensie van 2015, werden 26 studies over honing en wondverzorging geëvalueerd(19).

In deze evaluatie bleek dat het meest effectief is bij het helen van gedeeltelijke beschadiging van de huid door brandwonden en wonden die besmet zijn geraakt na de operatie(19).

Het is ook een effectieve behandeling van diabetische voetzweren, die tot zeer ernstige complicaties kan leiden, zelfs tot amputatie(20, 21).

Één studie meldde een 43,3% slagingspercentage met honing als wondbehandeling. In een andere studie, honing genas maar liefst 97% van de patiënten behandeld voor hun diabetische ulcera(21, 22).

Onderzoekers geloven dat haar genezende krachten komen uit haar antibacteriële en ontstekingsremmende effecten, ook hebben ze het vermogen om het omliggende weefsel te voeden(23).

Ook kan honing helpen bij de behandeling van andere huidaandoeningen, zoals psoriasis, aambeien en herpes laesies(24, 25, 26).

Kortom: Wanneer toegepast op de huid, kan honing voor een effectief behandelplan voor brandwonden, wonden en vele andere huidaandoeningen. Het is bijzonder effectief voor diabetische voetzweren.

9. Honing kan helpen onderdrukken van hoest bij kinderen

Jongen die Honing

Hoesten is een vaak voorkomend probleem voor kinderen met infecties van de bovenste luchtwegen.

Het kan de slaap en de kwaliteit van het leven beïnvloeden, voor zowel de kinderen en hun ouders.

Echter, reguliere medicijnen voor hoesten zijn niet altijd effectief en kan bijwerkingen veroorzaken.

Interessant, honing kan een betere keuze zijn. Het bewijsmateriaal toont aan dat het zeer effectief is(27, 28).

Een studie wees uit dat het zelfs beter werkte dan twee veel gebruikte hoest medicijnen(29).

Een andere studie bleek dat het  hoesten symptomen verminderden en een betere slaap zelfs meer dan hoestmedicatie(28).

Toch moet honing niet worden gegeven aan kinderen jonger dan 1 jaar, vanwege het risico op botulisme(30).

Kortom: Voor kinderen ouder dan één jaar, kan honing fungeren als een natuurlijke en veilige hoest onderdrukker. Sommige studies tonen aan dat het nog effectiever is dan hoestmedicatie.

10. Honing is heerlijk, maar het is nog steeds rijk aan calorieën en suiker

Honing is een heerlijk en gezonder alternatief voor geraffineerde suiker.

Zorg ervoor dat je kiest voor goede kwaliteit honing, omdat sommige van lagere kwaliteit merken kan worden vermengd met siroop.

Echter, in gedachten houden dat honing alleen met mate moet worden geconsumeerd, want het is nog steeds rijk aan calorieën en suiker.

De voordelen van honing zijn het meest uitgesproken wanneer het wordt vervangen door een ander ongezonder zoetstof.

Kort samengevat, honing is gewoon “minder slecht”  dan zoetstof en suiker.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text