Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van appels

1521 Views

10 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van appels

Appels zijn één van de meest populaire vruchten – en dat is een goede zaak.

Het is een buitengewoon gezond stuk fruit met veel onderzoek gesteunde voordelen.

Dit artikel legt uit de tien gezondste gezondheidsvoordelen van appels.

1. Appels zijn voedzaam

Een middelgrote appel is gelijk aan 1,5 portie fruit.

Twee portie fruit per dag wordt aanbevolen op een dieet van 2000 calorieën.

Hieronder vindt u enkele voedingsfeiten voor een middelgrote appel:

  • Calorieën: 95.
  • Koolhydraten: 25 gram.
  • Vezels: 4 gram.
  • Vitamine C: 14% van de ADH.
  • Kalium: 6% van de ADH.
  • Vitamine K: 5% van de ADH.
  • Mangaan, koper en vitamine A, E, B1, B2 en B6: Tot 4% van de ADH.

Appels zijn ook een rijke bron van polyfenolen. Hoewel op voedingsetiketten deze plantenstoffen er niet op staan, ze zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor vele voordelen voor de gezondheid.

Omdat de meeste gezondheidsvoordelen in de schil zitten, zal u ook de schil moeten eten. Het bevat de helft van de vezels en veel van de polyfenolen.

Kortom: Appels zijn een goede bron van vezels en vitamine C. Ze bevatten ook polyfenolen, die tal van voordelen voor de gezondheid kan bieden.

2. Appels ook goed voor gewichtsverlies

Groene Appel en meetlint

Appels zijn rijk aan vezels en water – twee kwaliteiten die zorgen voor een verzadigd gevoel.

In een studie, deelnemers die appelpartjes aten vóór een maaltijd voelde zich voller dan degenen die appelmoes, appelsap of geen appel-producten consumeerden.

In dezelfde studie, die hun maaltijd begon met appelpartjes aten ook gemiddeld 200 calorieën minder dan degenen die dat niet deden(1).

In een andere studie, 50 vrouwen met overgewicht hadden appels of haverkoekjes toegevoegd aan hun dieet gedurende 10 weken. Elk item had een soortgelijke calorieën en vezelgehalte. Degenen die appels aten verloren gemiddeld 1 kg en aten minder calorieën over het algemeen(2).

Onderzoekers denken dat appels verzadigend zijn omdat ze minder calorierijk zijn, toch vezels en volume leveren.

Voorts kunnen bepaalde natuurlijke verbindingen daarin voor gewichtsafname zorgen.

Een studie bij zwaarlijvige muizen bleek die een supplement van appels en appelsap concentraat aten meer gewicht verloren en hadden een lagere niveaus van het “slechte” LDL-cholesterol, triglyceriden en totale cholesterol dan de controlegroep(3).

Kortom: Appels kan gewichtsverlies bevorderen op verschillende manieren. Ze zijn ook bijzonder verzadigend vanwege hun hoge vezelgehalte.

3. Appels zijn goed voor je hart

Vorm van het hart Uitsnede van Red Apple

Appels zijn gekoppeld aan een lager risico op hart-en vaatziekten(4).

Een reden kan zijn dat appels bevatten oplosbare vezels, dat kan helpen het verlagen van uw cholesterolgehalte in het bloed.

Ze bevatten ook polyfenolen die antioxidant effecten. Veel van deze zijn geconcentreerd in de schil.

Een van deze polyfenolen is een flavonoïden genaamd epicatechine , deze kan de bloeddruk verlagen.

Een analyse van studies bleek dat een hoge inname van flavonoïden werden gekoppeld aan een 20% lager risico op een beroerte(5).

Flavonoïden kan helpen bij het voorkomen van hart-en vaatziekten door het verlagen van de bloeddruk, het verminderen van LDL-oxidatie en het optreden als antioxidant(6).

Een andere studie vergeleek de effecten van het eten van een appel per dag met het nemen van statines, dit medicijnen staat bekend om het cholesterol te verlagen. Appels zou bijna net zo effectief zijn in het verminderen van hart-en vaatziekten als statines(7).

Dit was echter niet een gecontroleerde trial, dus neem de bevindingen met een korreltje zout.

Een andere studie gekoppeld aan het consumeren van wit vlezige groenten en fruit, zoals appels en peren, verminderd het risico op een beroerte. Per 25 gram (ongeveer 1/5 kopje appelschijfjes), het risico op beroerte daalde met 9%(8).

Kortom: Appels bevorderen gezondheid van het hart op verschillende manieren. Ze zijn rijk aan oplosbare vezels, die u aan een lagere cholesterol helpt. Ze hebben ook polyfenolen, die verband houden met de bloeddruk en beroerte risico verminderen.

4. Ze zijn gekoppeld aan een lager risico op diabetes

Verschillende studies hebben het eten van appels gekoppeld aan een lager risico op diabetes type 2 (9).

In een grote, lopende studie, het eten van één appel per dag was gekoppeld aan een 28% lager risico op diabetes type 2, in vergelijking met het niet eten van appels. Zelfs het eten van enkele appels per week had een vergelijkbaar beschermend effect(10).

Het is mogelijk dat de polyfenolen in appels voorkomt weefselbeschadiging bij bètacellen in de alvleesklier. Beta-cellen produceren insuline in het lichaam en worden vaak beschadigd bij mensen met diabetes type 2 .

Kortom: Het eten van appels is gekoppeld aan een lager risico op diabetes type 2. Dit is mogelijk vanwege de polyfenolen antioxidant inhoud.

5. Ze kunnen prebiotische effecten bevatten en bevorderen de goede darmbacteriën

Appels bevatten pectine, een type vezel die fungeert als een prebioticum . Dit betekent dat het de goede bacteriën in je darmen voed.

Uw dunne darm absorbeert geen vezels tijdens de spijsvertering. In plaats daarvan gaat het naar de dikke darm, waar zij de groei van goede bacteriën kan bevorderen. Ook verandert het andere nuttige verbindingen die terug in uw hele lichaam circuleren(4).

Nieuw onderzoek suggereert dat dit de reden kan zijn voor een aantal beschermende effecten van appels tegen obesitas, diabetes type 2 en hart-en vaatziekten.

Kortom: Het type vezel in appels voeden de goede bacteriën en kan de reden zijn dat ze beschermen tegen obesitas, hart-en vaatziekten en  diabetes type 2 .

6. Plantenstoffen in appels kan helpen voorkomen van kanker

Rode Appel die in de Helft

Verschillende studies hebben aangetoond een verband tussen het eten van appels en een lager risico op kanker.

Meer in het bijzonder, in laboratoriumstudies is onderzocht de manieren waarop de plantenstoffen in hen kanker kan bestrijden(10).

Een studie bij vrouwen meldde dat het eten van appels was gekoppeld aan lager risico op sterfte door kanker(11).

Zij kunnen kankerrisico verminderen op verschillende manieren, waaronder antioxidant en ontstekingsremmende effecten(12).

Kortom: Appels bevatten verschillende natuurlijk voorkomende verbindingen die kunnen helpen kanker te bestrijden. Observationele studies hebben ze gekoppeld aan een lager risico op kanker en dood aan kanker.

7. Appels bevatten verbindingen die kunnen helpen bij het bestrijden van astma

Antioxidant-rijke appels kan helpen je longen te beschermen tegen oxidatieve schade.

Een grote studie van meer dan 68.000 vrouwen bleek dat degenen die de meeste appels aten het laagste risico op astma hadden. Een grote appel per dag was gekoppeld aan een 10% lager risico op astma(10).

Appelschil bevat een flavonoïden genaamd quercetine , die kunnen helpen reguleren van het immuunsysteem en ontsteking . Dit zijn twee manieren waarop het astma en allergische reacties kan beïnvloeden(13).

Kortom: Appels bevatten antioxidanten en ontstekingsremmende verbindingen die kunnen helpen reguleren van immuunrespons en beschermen tegen astma.

8. Appels zijn goed voor botgezondheid

Gele, groene en rode appels

Eten van fruit is gekoppeld aan hogere botdichtheid, dat een marker is voor gezonde botten.

Onderzoekers denken dat de antioxidant en ontstekingsremmende verbindingen in fruit helpen het bevorderen van botdichtheid en sterkte.

Sommige studies tonen aan dat appels, kan een bijzondere positieve invloed hebben op de gezondheid van het bot(14).

In een studie, vrouwen aten een maaltijd met verse appels ofwel met geschilde appels, appelmoes of geen appel-producten. Wie appels aten verloren minder calcium uit hun lichaam dan de controlegroep(10).

Kortom: De antioxidant en ontstekingsremmende verbindingen kan botgezondheid  bevorderen, en het eten van fruit kan helpen bij het behoud van botmassa als je ouder wordt.

9. Appels kan beschermen tegen maagletsel door NSAIDs

De pijnstillers bekend als niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen(NSAID’s) kan het slijmvlies van de maag aantasten.

Een studie bij ratten bleek dat gevriesdroogde appel extract hielp maagcellen te beschermen tegen schade als gevolg van NSAID ‘s(10).

Chlorogeenzuur en catechine zijn twee verbindingen die bijzonder vriendelijk en behulpzaam waren(10).

Kortom: Appels bevatten stoffen die kunnen helpen bij de bescherming van de maagwand de schade als gevolg van NSAID pijnstillers.

10. De antioxidanten in appels kunnen helpen uw hersenen te beschermen op oudere leeftijd

Hele groene appel en een plak van Apple

Het meeste onderzoek richt zich op de appel schil en het vruchtvlees.

Echter, appelsap kan ook voordelen voor de leeftijd gerelateerde mentale achteruitgang hebben.

In dierstudies, diksap verminderden schadelijke reactive oxygen species (ROS) in hersenweefsel en minimale mentale achteruitgang(15).

Appelsap kan helpen bij het behoud van acetylcholine, een neurotransmitter die kan afnemen naar mate we ouder worden. Lage niveaus van acetylcholine zijn gekoppeld aan ziekte van Alzheimer(10).

Onderzoekers voerde oude ratten met hele appels en vonden dat een marker van het geheugen van de ratten werd hersteld tot het niveau van jongere ratten(10).

Dat gezegd zijnde, hele appels bevatten allemaal dezelfde verbindingen als appelsap. Het is altijd een gezondere keuze om uw fruit geheel eten.

Kortom: Volgens dierstudies, kan appelsap helpen voorkomen de afname van de neurotransmitters die betrokken zijn in het geheugen.

11. Tot Slot

Appels zijn ongelooflijk goed voor je, en het eten van hen is gekoppeld aan een lager risico op een groot aantal ernstige ziekten.

Voor de grootste voordelen, eet de hele vrucht – zowel de schil als het vlees.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text