Appels zijn één van de meest populaire vruchten – en dat is een goede zaak.

Ze zijn uitzonderlijk gezond met veel voordelen die door onderzoek worden gesteund.

Dit artikel beschrijft tien van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van appels.

1. Appels zijn voedzaam

Een middelgrote appel is gelijk aan 180 gram fruit.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

Een 240 gram fruit per dag wordt aanbevolen op een dieet van 2000 calorieën.

Hieronder vindt u enkele voedingswaarde voor een middelgrote appel:

  • Calorieën: 95.
  • Koolhydraten: 25 gram.
  • Vezels: 4 gram.
  • Vitamine C: 14% van de ADH.
  • Kalium: 6% van de ADH.
  • Vitamine K: 5% van de ADH.
  • Mangaan, koper en vitamine A, E, B1, B2 en B6: Tot 4% van de ADH.

Appels zijn ook een rijke bron van polyfenolen. Hoewel voedingsetiketten deze plantaardige stoffen niet vermelden, zijn ze waarschijnlijk verantwoordelijk voor veel van de gezondheidsvoordelen.

Om het meeste uit appels te halen zal je ook de schil moeten eten. Het bevat de helft van het vezelgehalte en veel van de polyfenolen.

Kortom: Appels zijn een goede bron van vezels en vitamine C. Ze bevatten ook polyfenolen, die tal van gezondheidsvoordelen kunnen hebben.

2. Appels ook goed voor gewichtsverlies

Appels zijn rijk aan vezels en water – twee kwaliteiten die zorgen voor een verzadigd gevoel.

In een onderzoek voelden deelnemers die appelschijfjes aten vóór een maaltijd, zich voller dan degenen die appelmoes, appelsap of geen appelproducten consumeerden.

In hetzelfde onderzoek aten degenen die hun maaltijd met appelschijfjes begonnen ook gemiddeld 200 minder calorieën dan degenen die dat niet deden(1).

In nog eens 10 weken durende studie bij 50 vrouwen met overgewicht verloren deelnemers die appels aten gemiddeld 2 pond (1 kg) en aten in totaal minder calorieën, vergeleken met degenen die haverkoekjes aten met een vergelijkbaar calorie- en vezelgehalte (2).

Onderzoekers denken dat appels verzadigend zijn omdat ze minder calorierijk zijn, maar toch vezel en volume leveren.

Bovendien kunnen sommige natuurlijke verbindingen erin gewichtsverlies bevorderen.

Een studie bij zwaarlijvige muizen bleek dat die degenen die een supplement kregen van gemalen appels en appelsap concentraat meer gewicht verloren en lagere waarden van ‘slecht’ LDL-cholesterol, triglyceriden en totael cholesterol hadden dan de controlegroep(3).

Kortom: Appels kunnen op verschillende manieren helpen om gewicht te verliezen. Ze zijn ook bijzonder verzadigend vanwege hun hoge vezelgehalte.

3. Appels kunnen goed zijn voor je hart

Appels zijn gekoppeld aan een lager risico op hartaandoeningen(4).

Een reden kan zijn dat appels oplosbare vezels bevatten, het soort dat kan helpen om je cholesterolwaarden in het bloed te verlagen.

Ze bevatten ook polyfenolen, die antioxiderende effecten hebben. Veel van deze zijn geconcentreerd in de schil.

Eén van deze polyfenolen is het flavonoïden genaamd epicatechine, die de bloeddruk kan verlagen.

Een analyse van studies wees uit dat hoge innames van flavonoïden waren gekoppeld aan een 20% lager risico op beroerte(5).

Flavonoïden kunnen hartaandoeningen helpen voorkomen door de bloeddruk te verlagen, “slechte” LDL-oxidatie te verminderen en op te treden als antioxidanten(6).

Een andere studie waarin de effecten werden vergeleken van het eten van een appel per dag tot het nemen van statines – een geneesmiddel waarvan bekend is dat ze het cholesterol verlagen – concludeerde dat appels bijna net zo effectief zijn in het verminderen van de dood door hartaandoeningen als de medicijnen (7).

Omdat dit echter geen gecontroleerde studie was, moeten deze bevindingen met een korreltje zout gezien worden.

Een ander onderzoek koppelde het consumeren van wit vlezige vruchten en groenten, zoals appels en peren, verminderd risico op een beroerte. Per 25 gram (ongeveer 1/5 kopje appelschijfjes), daalde het risico op een beroerte met 9% (8).

Kortom: Appels bevorderen de gezondheid van het hart op verschillende manieren. Ze bevatten veel oplosbare vezels, die het cholesterol help verlagen. Ze hebben ook polyfenolen, die verband houden met een lagere bloeddruk en een beroerte risico.

4. Ze zijn gekoppeld aan een lager risico op diabetes

Verschillende studies hebben het eten van appels gekoppeld aan een lager risico op diabetes type 2 (9).

In één grote studie was het eten van één appel per dag gekoppeld aan een 28% lager risico van diabetes type 2, in vergelijking met het niet eten van appels. Zelfs het eten van slechts een paar appels per week had een vergelijkbaar beschermend effect (10).

Het is mogelijk dat de polyfenolen in appels weefselbeschadiging van bètacellen in de alvleesklier voorkomen. Beta-cellen produceren insuline in uw lichaam en worden vaak beschadigd bij mensen met diabetes type 2. .

Kortom: Het eten van appels is gekoppeld aan een lager risico op diabetes type 2. Dit is mogelijk te wijten aan het gehalte aan antioxidanten van polyfenolen.

5. Ze hebben mogelijk prebiotische effecten en bevorderen goede darmbacteriën

Appels bevatten pectine, een soort vezel die als prebioticum fungeert Dit betekent dat het de goede bacteriën in je darmen voedt.

Je dunne darm absorbeert geen vezels tijdens de spijsvertering. In plaats daarvan gaat het naar de dikke darm, waar het de groei van goede bacteriën kan bevorderen. Het verandert ook in andere nuttige verbindingen die door je lichaam circuleren(4).

Nieuw onderzoek suggereert dat dit de reden kan zijn voor enkele van de beschermende effecten van appels tegen obesitas, diabetes type 2 en hartziekten.

Kortom: Het type vezel in appels voedt goede bacteriën en kan de reden zijn dat ze beschermen tegen obesitas, hartaandoeningen en diabetes type 2.

6. Plantaardige stoffen in appels kunnen helpen kanker te voorkomen

Uit reageerbuisstudies is een verband aangetoond tussen plantaardige stoffen in appels en een lager risico op kanker (11).

Bovendien rapporteerde één onderzoek bij vrouwen dat het eten van appels gekoppeld was aan lagere sterftecijfers van kanker (12).

Wetenschappers zijn van mening dat hun antioxiderende en ontstekingsremmende effecten verantwoordelijk kunnen zijn voor hun mogelijke kanker-preventieve effecten (13).

Kortom: Appels hebben verschillende natuurlijk voorkomende stoffen die kanker kunnen helpen bestrijden. Observationele onderzoeken hebben hen in verband gebracht met een lager risico op kanker en de dood door kanker.

7. Appels bevatten verbindingen die kunnen helpen astma te bestrijden

Antioxidantrijke appels kunnen je longen beschermen tegen oxidatieve schade.

Een grote studie bij meer dan 68.000 vrouwen vond dat degenen die de meeste appels aten het laagste risico op astma hadden. Het eten van ongeveer 15% van een grote appel per dag was gekoppeld aan een 10% lager risico op deze aandoening(10).

Appelschil bevat de flavonoïde quercetine, die kan helpen bij het reguleren van het immuunsysteem en het verminderen van ontstekingen . Dit zijn twee manieren waarop het astma en allergische reacties kan beïnvloeden(13).

Kortom: Appels bevatten antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen die kunnen helpen bij het reguleren van immuunresponsen en bescherming tegen astma.

8. Appels kunnen goed zijn voor de gezondheid van het bot

Het eten van fruit is gekoppeld aan een hogere botdichtheid, wat een indicatie is voor de gezondheid van de botten.

Onderzoekers denken dat de antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen in fruit de botdichtheid en kracht kunnen helpen bevorderen.

Sommige onderzoeken tonen aan dat appels met name de gezondheid van de botten positief kunnen beïnvloeden(14).

In een studie aten vrouwen een maaltijd die ofwel verse appels, geschilde appels, appelmoes of geen appelproducten bevatten. Degenen die appels at, verloren minder calcium uit hun lichaam dan de controlegroep(10).

Kortom: De antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen in appels kunnen de gezondheid van de botten bevorderen. Bovendien het eten van fruit kan helpen de botmassa te behouden naarmate je ouder wordt.

9. Appels kunnen beschermen tegen maagschade van NSAID’s

De pijnstillers die bekend staan als niet-steroïde ontstekkingsremmende geneesmiddelen(NSAID’s) kunnen de binnenkant van uw maag beschadigen.

Een studie in reageerbuizen en ratten wees uit dat gevriesdroogd appelextract de maagcellen beschermde tegen letsel als gevolg van NSAID’s(10).

Twee plantaardige stoffen in appelen – chlorogeenzuur en catechinen – worden als bijzonder nuttig beschouwd(10).

Er is echter onderzoek bij mensen nodig om deze resultaten te bevestigen.

Kortom: Appels bevatten verbindingen die kunnen helpen uw maagwand te beschermen tegen verwonding door NSAID-pijnstillers.

10. Appels kunnen helpen je hersenen te beschermen

Het meeste onderzoek richt zich op appelschillen en het vruchtvlees.

Appelsap kan echter voordelen hebben voor aan leeftijd gerelateerde mentale achteruitgang .

In dierstudies verminderde sapconcentraat schadelijke reactieve zuurstofspecies (ROS) in hersenweefsel en minimaliseerde mentale achteruitgang(15).

Appelsap kan helpen acetylcholine te behouden, een neurotransmitter die met de leeftijd kan afnemen. Lage gehalte van acetylcholine zijn gekoppeld aan de ziekte van Alzheimer (10).

Evenzo vonden onderzoekers die hele appels van oudere ratten aten dat een marker van het geheugen van ratten werd teruggebracht tot het niveau van jongere ratten(10).

Dat gezegd hebbende, bevatten hele appels dezelfde ingrediënten als appelsap – en het is altijd een gezondere keuze om je fruit heel te eten.

Kortom: Volgens dierstudies kan appelsap helpen de achteruitgang van neurotransmitters die betrokken zijn bij het geheugen te voorkomen.

11. Tot slot

Appels zijn ongelooflijk goed voor je, en het eten ervan is gekoppeld aan een lager risico op veel belangrijke ziekten, waaronder diabetes en kanker.

Voor de grootste voordelen, eet de hele vrucht – zowel de schil als het vruchtvlees.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.