Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 wetenschappelijk gebaseerde voordelen van Grapefruit

1430 Views

10 wetenschappelijk gebaseerde voordelen van Grapefruit

Grapefruit is een tropische citrusvrucht bekend om zijn zoete en enigszins zure smaak.

Het is rijk aan voedingsstoffen, antioxidanten en vezels, waardoor het één van de gezondste citrusvruchten is die je kunt eten.

Onderzoek toont aan dat het een aantal krachtige voordelen voor de gezondheid bevat, met inbegrip van gewichtsverlies en verlaagd het risico op hart-en vaatziekten.

Hier zijn 10 wetenschappelijk gebaseerde voordelen voor de gezondheid van grapefruit.

1. Het is laag in calorieën, maar rijk aan voedingsstoffen.

Grapefruit is een ongelooflijk gezond fruit en goed om in uw voeding op te nemen. Dat komt omdat het rijk is aan voedingsstoffen, maar laag in calorieën . In feite is het een van de laagste-calorie vruchten.

Het bevat een behoorlijke hoeveelheid vezels, naast meer dan 15 heilzame vitaminen en mineralen.

Hier zijn enkele van de belangrijke voedingsstoffen gevonden in de helft van een kleine tot middelgrote grapefruit(1):

  • Calorieën: 52
  • Koolhydraten: 13 gram
  • Eiwit: 1 gram
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 64% van de ADH
  • Vitamine A: 28% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH
  • Thiamine: 4% van de ADH
  • Foliumzuur: 4% van de ADH
  • Magnesium: 3% van de ADH

Bovendien is het een rijke bron van een aantal krachtige antioxidanten en plantaardige stoffen, die waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor veel van deze voordelen voor de gezondheid.

Samenvatting: Grapefruit bevat weinig calorieën maar een aanzienlijke hoeveelheid vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten.

2. Gunstig voor uw immuunsysteem

Grapefruit Snijd in Three Pieces

Het regelmatig eten van grapefruit kan gunstig zijn voor uw immuunsysteem.

Het wordt gewaardeerd voor zijn hoge gehalte aan vitamine C, die antioxiderende eigenschappen bevat en bekend staat om uw cellen te beschermen tegen schadelijke bacteriën en virussen(2).

Bovendien, hebben verschillende studies aangetoond dat vitamine C heilzaam is voor het sneller herstellen van een gewone verkoudheid (3, 4, 5, 6, 7).

Veel andere vitaminen en mineralen gevonden in grapefruit zijn bekend om zijn voordelen voor de immuniteit, inclusief vitamine A, waarvan is aangetoond om te helpen beschermen tegen ontstekingen en verschillende infectieziekten(8, 9).

Grapefruit bevat ook kleine hoeveelheden B-vitamines, zink, koper en ijzer, die allemaal samenwerken in het lichaam voor het verbeteren van het immuunsysteem. Ze helpen ook de integriteit van de huid, die fungeert als een beschermende barrière tegen infecties te handhaven(10).

Samenvatting: grapefruit heeft vele voordelen voor uw immuunsysteem, want deze bevat diverse vitamines en mineralen die bekend staan om hun rol bij de preventie van infecties.

3. Kan de eetlust verminderen

Grapefruit bevat een behoorlijke hoeveelheid vezels – 2 gram in de helft van een middelgrote grapefruit(1).

Onderzoek toont aan dat een voeding rijk is aan vezelsrijke vruchten zijn gunstig voor het op gang brengen van gevoel van volheid. Dit komt omdat vezels vertraagt de snelheid waarmee de maag geledigd wordt(11, 12, 13).

Dus het consumeren van voldoende hoeveelheden vezel kan automatisch helpen dat u minder calorieën eet de hele dag door zodat u minder snel trekt krijgt(14).

Samenvatting: Grapefruit bevat vezels, die helpt bij de eetlust onder controle te houden door het bevorderen van volheid.

4. Goed voor gewichtsverlies

Hele Grapefruit met een blad en een Plak van de Grapefruit

Grapefruit is een gewichtsverlies vriendelijk fruit.

Het heeft verschillende eigenschappen in verband met gewichtsverlies, met name de vezels, die bevordert volheid en calorie-inname(14, 15, 16, 17).

Bovendien bevat grapefruit weinig calorieën, maar veel water, dat is een ander kenmerk dat bekend staat om te helpen bij het afvallen(18).

Een studie bij 91 obesitas proefpersonen bleek dat degenen die de helft van een verse grapefruit aten voor de maaltijd verloren aanzienlijk meer gewicht dan degenen die dat niet deden(19).

In feite, in de groep die verse grapefruit aten verloren gemiddeld 1,6 kg gedurende 12 weken, terwijl de deelnemers in de groep die geen grapefruit aten minder dan 0,3 kg gemiddeld verloren(19).

Andere studies hebben eenzelfde gewicht-reducerende effect gevonden. Bijvoorbeeld vond één studie dat de deelnemers een kleinere taille maat ervaren wanneer zij grapefruit dagelijks met hun maaltijden aten (20, 21).

Dit wil niet zeggen dat grapefruit gewichtsverlies opzich zelf zal produceren, maar het toevoegen aan een al gezonde voeding blijkt gunstig te zijn.

Samenvatting: Het eten van grapefruit voor de maaltijd kan nuttig zijn voor gewichtsverlies. De vezels en water kunnen volheid bevorderen en calorie-inname verminderen .

5. Grapefruit kan helpen voorkomen van insulineresistentie en diabetes

Het regelmatig eten van grapefruit, kan wellicht potentieel voorkomen van insulineresistentie, die tot diabetes kan leiden.

Insulineresistentie treedt op wanneer je cellen niet meer reageren op insuline.

Insuline is een hormoon dat veel processen regelt in je lichaam. Bijvoorbeeld is het betrokken bij vele aspecten van uw stofwisseling, maar is het meest bekend om zijn rol in het beheersen van de bloedsuiker (22).

Insulineresistentie uiteindelijk leidt tot hogere insuline en bloedsuikerspiegel, twee belangrijkste risicofactoren voor diabetes type 2(22, 23, 24).

Het eten van grapefruit kunnen helpen bij het beheersen van insuline niveaus en dus de mogelijkheid om uw kans op insuline resistentie te verminderen(19).

In een studie, proefpersonen die de helft van een verse grapefruit voor de maaltijd aten ervaren een significante vermindering van zowel insulineniveaus als insuline-resistentie, in vergelijking met de groep die geen grapefruit aten(19).

Bovendien is eten van fruit in zijn geheel over het algemeen geassocieerd met betere bloedglucose beheersing en een verminderd risico op diabetes type 2(25, 26).

Samenvatting: Grapefruit kan helpen verminderen van insulineresistentie, die uw risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 kunnen verlagen.

6. Eten van grapefruit kan de hartgezondheid verbeteren

Regelmatige consumptie van grapefruit daarvan wordt verondersteld dat het hartgezondheid zou verbeteren door het verminderen van risicofactoren voor hart-en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk en cholesterol.

In een studie, mensen die grapefruit aten drie keer per dag gedurende zes weken hadden een aanzienlijke verlaging van de bloeddruk in de loop van de studie. Zij toonden ook verbeteringen in het totale cholesterol en ” het slechte” LDL cholesterol(21).

Deze effecten zijn waarschijnlijk te wijten aan de belangrijke voedingsstoffen die grapefruit bevat, die een rol spelen om je hart naar behoren te laten functioneren.

Ten eerste, grapefruit is vrij rijk aan kalium, een mineraal die verantwoordelijk is voor vele aspecten voor de gezondheid van het hart. Halve grapefruit levert ongeveer 5% van de dagelijkse behoeften kalium op (1, 27, 28, 29).

Voldoende kalium is geassocieerd met een verlaagd risico op hoge bloeddruk. Bovendien is aangetoond dat het risico op overlijden door hartziekte verlaagd(29, 30).

Ten tweede, de vezels in grapefruit kan ook een stimulans zijn voor de gezondheid van het hart, aangezien een vezelrijk inname is geassocieerd met lagere bloeddruk en cholesterolgehalte(17).

Over het geheel genomen, onderzoekers beweren dat met inbegrip van vezels en antioxidantrijke vruchten zoals grapefruit als onderdeel van een gezonde voeding helpt tegen aandoeningen zoals hart-en vaatziekten en beroerte te beschermen (11, 31, 32).

Samenvatting: Grapefruit bevat voedingsstoffen en antioxidanten aangetoond dat het helpt het hart te beschermen door het reguleren van de bloeddruk en het cholesterolgehalte.

7. Het is rijk aan krachtige antioxidanten

Grapefruit bevat een paar verschillende antioxidanten die verschillende gezondheidsvoordelen heeft, waaronder een verminderd risico op andere ziekten(33)

Antioxidanten beschermen je cellen tegen beschadiging door vrije radicalen, deze instabiele moleculen die schadelijk reacties kunnen veroorzaken in uw lichaam(34).

Hier volgt een overzicht van de belangrijkste antioxidanten in grapefruit:

  • Vitamine C: Een krachtige, in water oplosbare antioxidant die aanwezig is in grote hoeveelheden in grapefruit. Kan cellen beschermen tegen schade die vaak leidt tot hartkwaal en kanker (35).
  • Beta-caroteen: Het wordt omgezet in vitamine A in het lichaam en helpt het risico van sommige chronische aandoeningen, zoals hartziekten, kanker en in het oog gerelateerde aandoeningen zoals maculaire degeneratie te beschermen(36).
  • Lycopeen: Bekend om zijn potentiële vermogen tot het ontwikkelen van bepaalde vormen van kanker, in het bijzonder prostaatkanker. Kan ook helpen het vertragen de groei van tumoren en de bijwerkingen van kankerbehandelingen(37, 38).
  • Flavanonen: De ontstekingsremmende eigenschappen hebben aangetoond bloeddruk en cholesterol te verlagen, waardoor het risico op hartziekten verlaagd(39, 40).

Samenvatting: Grapefruit bevat verschillende soorten anti-oxidanten die kunnen helpen voorkomen dat de ontwikkeling van een aantal chronische aandoeningen, waaronder hart-en vaatziekten en kanker.

8. Kan het risico op nierstenen verminderen

Een halve grapefruit

Het consumeren van grapefruit kan uw risico op het ontwikkelen van nierstenen verminderen , die het gevolg zijn van een ophoping van afvalstoffen in de nieren.

Deze afvalstoffen zijn producten van de stofwisseling die normaal door de nieren worden gefiltreerd en verwijderd uit het lichaam in de urine.

Echter, wanneer ze kristalliseren in de nieren, worden ze stenen. Grotere nierstenen kan een blokkade in de urinewegen veroorzaken die ongelooflijk pijnlijk kan zijn.

Het meest voorkomende type van nierstenen is calciumoxalaat. Citroenzuur een organisch zuur gevonden in grapefruit kan effectief zijn in het voorkomen van hen door te binden aan calcium in de nieren(41, 42).

Ook citroenzuur heeft de mogelijkheid om het volume en de pH van de urine te verhogen, waardoor de omgeving minder gunstig is voor de vorming van nierstenen(43).

Samenvatting: De citroenzuur in grapefruit kan helpen de vorming van calciumoxalaat nierstenen te voorkomen.

9. Zeer hydraterend

Grapefruit bevat veel water en is daarom zeer hydraterend. In feite, water is het grootste deel van het gewicht van het fruit.

Het bevat bijna 118 ml water in de helft van een middel grote grapefruit, dat ongeveer 88% van het totale gewicht is(1).

Terwijl het drinken van veel water is de beste manier om gehydrateerd te blijven, het eten van water-rijke voedingsmiddelen kan ook helpen.

Samenvatting: Grapefruit heeft een hoog watergehalte, die u helpt om gehydrateerd te blijven.

10. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Citrus Smoothie

Grapefruit vergt weinig tot geen voorbereiding, dus het is vrij gemakkelijk om het toe te voegen aan uw voeding.

Hier zijn een aantal manieren waarop u kunt genieten van grapefruit:

  • Snacken van grapefruit plakjes.
  • Als alternatief voor ongezond dessert of voeding.
  • Probeer deze salade , grapefruit combineert met boerenkool en avocado.
  • Meng het in deze smoothie met andere vruchten en groenten.
  • Opnemen in een gezond ontbijt parfait zoals in dit recept .

Samenvatting: Grapefruit is gezond  dat gemakkelijk is op te nemen in uw voeding.

Grapefruit niet voor iedereen

Er zijn een paar redenen waarom sommige mensen wellicht het eten van grapefruit moet vermijden.

medicatie Interacties

Voor sommige mensen kan het consumeren van grapefruit en het sap leiden tot medicatie interacties(44).

Dit is omdat het stoffen die een remmende werking bevat cytochroom P450 , een enzym dat het lichaam gebruikt om bepaalde medicijnen te metaboliseren.

Als je grapefruit eet tijdens het gebruik van deze medicijnen kan je lichaam ze niet kundig afbreken, die een overdosis en andere schadelijke effecten kan veroorzaken(44).

De medicijnen die het meest waarschijnlijk tot interactie met grapefruit omvatten zijn(44):

  • immunosuppressiva
  • benzodiazepines
  • De meeste calciumantagonisten
  • indinavir
  • carbamazepine
  • sommige statines

Als u één van deze medicijnen gebruikt, neem contact op met uw arts voordat u grapefruit toevoegt aan uw voeding.

Tandglazuur Erosie

In sommige gevallen, het eten van grapefruit kan leiden tot tandglazuur erosie.

Citroenzuur die is gevonden in citrusvruchten, is een veel voorkomende oorzaak van tandglazuur erosie, vooral als je het in overmaat consumeert (45).

Als u bijzonder gevoelige tanden hebt, kan het nodig zijn om zure vruchten te vermijden. Echter zijn er enkele dingen die je kunt doen om je tandglazuur te behouden:

  • Nooit zuigen op grapefruit of andere zure vruchten.
  • Spoel uw mond met water na het eten van het fruit en wacht 30 minuten met het tandenpoetsen.
  • Eet kaas na het fruit. Dit helpt het neutraliseren van de zuurgraad in je mond en verhoogd de speekselproductie.

Samenvatting: Als u bepaalde medicijnen neemt of gevoelige tanden hebt, moet u wellicht uw inname van grapefruit beperken of helemaal vermijden.

Tot Slot

Grapefruit is een van de gezondste vruchten op de planeet. Het is rijk aan belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Over het geheel genomen, grapefruit is heerlijk en ongelooflijk gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text