10 gezondheidsvoordelen van grapefruit

10 Op wetenschap gebaseerde voordelen van grapefruit

Grapefruit is een tropische citrusvrucht bekend om zijn zoete en enigszins zure smaak.

Het is rijk aan voedingsstoffen, antioxidanten en vezels, waardoor het één van de gezondste citrusvruchten is die je kunt eten.

Onderzoek toont aan dat het enkele krachtige gezondheidsvoordelen kan hebben, waaronder gewichtsverlies en een verminderd risico op hartaandoeningen.

Hier zijn 10 wetenschappelijk gebaseerde gezondheidsvoordelen van grapefruit.

1. Het is laag in calorieën, maar rijk aan voedingsstoffen.

Grapefruit is een ongelooflijk gezond fruit en goed om in uw voeding op te nemen. Dat komt omdat het rijk is aan voedingsstoffen, maar laag in calorieën . In feite is het één van de laagste-calorie vruchten.

Het biedt een behoorlijke hoeveelheid vezels, naast meer dan 15 nuttige vitaminen en mineralen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste voedingsstoffen die worden gevonden in de helft van een middelgrote grapefruit(1):

  • Calorieën: 52
  • Koolhydraten: 13 gram
  • Eiwit: 1 gram
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 64% van de ADH
  • Vitamine A: 28% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH
  • Thiamine: 4% van de ADH
  • Foliumzuur: 4% van de ADH
  • Magnesium: 3% van de ADH

Bovendien is het een rijke bron van een aantal krachtige antioxidanten plantenverbindingen, die waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor veel van de gezondheidsvoordelen ervan.

Kortom: Grapefruit bevat weinig calorieën en biedt ook een aanzienlijke hoeveelheid vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten.

2. Gunstig voor uw immuunsysteem

Het regelmatig eten van grapefruit kan gunstig zijn voor uw immuunsysteem.

Het wordt gewaardeerd om zijn hoge gehalte aan vitamine C, dat antioxiderende eigenschappen heeft waarvan bekend is dat het uw cellen beschermt tegen schadelijke bacteriën en virussen(2).

Bovendien hebben verschillende studies aangetoond vitamine C gunstig zijn om mensen sneller te laten herstellen van de gewone verkoudheid (3, 4, 5, 6, 7).

Van veel andere vitamines en mineralen die in grapefruit worden aangetroffen, is bekend dat ze de immuniteit ten goede komen, waaronder vitamine A, waarvan is aangetoond dat het helpt tegen ontstekingen en diverse infectieziekten(8, 9).

Grapefruit levert ook kleine hoeveelheden B-vitaminen, zink, koper en ijzer, die allemaal samenwerken in het lichaam om de werking van het immuunsysteem te bevorderen. Ze helpen ook de integriteit van uw huid te behouden, wat een beschermende barrière vormt tegen infecties(10).

Kortom: Grapefruit kan uw immuunsysteem ten goede komen, omdat het verschillende vitamines en mineralen bevat die bekend staan ​​om hun rol bij het voorkomen van infecties.

3.Kan eetlustbeheersing bevorderen

Grapefruit bevat een behoorlijke hoeveelheid vezels – 2 gram in de helft van een middelgrote grapefruit(1).

Onderzoek toont aan dat een dieet rijk aan vezelrijke vruchten gunstig is voor het opwekken van gevoelens van volheid. Dit komt omdat vezels de snelheid waarmee uw maag leeg raakt vertragen, waardoor de spijsverteringstijd wordt verlengd (11, 12, 13).

Als u dus voldoende hoeveelheden vezels consumeert, kunt u automatisch gedurende de dag minder calorieën eten door uw eetlust op een afstand te houden(14).

Kortom: Grapefruit bevat vezels, die de eetlust onder controle houden door de volheid te bevorderen.

4. Helpt bij gewichtsverlies

Grapefruit is een gewichtsverlies vriendelijk fruit.

Het heeft verschillende eigenschappen die verband houden met gewichtsverlies, met name het vezelgehalte, waardoor de volheid wordt bevorderd en de calorie-inname wordt verminderd (14, 15, 16, 17).

Bovendien bevat grapefruit maar weinig calorieën maar veel water, een ander kenmerk dat bekend staat als hulpmiddel bij het afvallen (18).

Een studie bij 91 zwaarlijvige proefpersonen vond dat degenen die voor de maaltijden de helft van een verse grapefruit aten, aanzienlijk meer gewicht verloren dan degenen die dat niet deden(19).

Sterker nog, degenen in de groep die verse grapefruit aten verloren gemiddeld 3,5 ponden (1,6 kg) in 12 weken, terwijl de deelnemers in de groep die geen grapefruit aten gemiddeld minder dan 1 pond (0,3 kg) verloren (19).

Andere studies hebben vergelijkbare gewichtsverlagende effecten gevonden. Bijvoorbeeld, een studie vond dat deelnemers een ervaren verminderde tailleomvang wanneer ze dagelijks grapefruit consumeerden met hun maaltijden (20, 21).

Dit wil niet zeggen dat grapefruit alleen op eigen kracht zal afvallen, maar het toevoegen van een al gezond dieet kan nuttig zijn.

Kortom: Het eten van grapefruit voor de maaltijd kan nuttig zijn om af te vallen. De vezels en het water kunnen de volheid bevorderen en de calorie-inname verminderen.

5. Grapefruit kan helpen voorkomen van insulineresistentie en diabetes

Regelmatig grapefruit eten kan mogelijk insulineresistentie voorkomen, wat kan leiden tot diabetes.

Insulineresistentie treedt op wanneer je cellen niet meer reageren op insuline.

Insuline is een hormoon dat veel processen in uw lichaam regelt. Het is bijvoorbeeld betrokken bij veel aspecten van uw stofwisseling, maar het is het meest bekend om zijn rol bij de controle van de bloedsuikerspiegel(22).

Insulineresistentie leidt uiteindelijk tot hogere insulinespiegels en hogere bloedsuikerspiegels, twee primaire risicofactoren voor diabetes type 2 (22, 23, 24).

Het eten van grapefruit kan helpen de insulineniveaus te beheersen en dus het vermogen hebben om de kans te verkleinen insulineresistent te worden(19).

In één onderzoek ondervonden proefpersonen die vóór de maaltijd de helft van een verse grapefruit aten een significante afname van zowel het insulinegehalte als de insulineresistentie, in vergelijking met de groep die geen grapefruit aten(19).

Bovendien wordt het eten van fruit als geheel doorgaans geassocieerd met een betere controle van de bloedsuikerspiegel en een verminderd risico op diabetes type 2 (25, 26).

Kortom: Grapefruit kan de insulineweerstand verminderen, waardoor uw risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 kan afnemen.

6. Grapefruit eten kan de gezondheid van het hart verbeteren

Van regelmatig consumeren van grapefruit wordt gedacht dat het de gezondheid van het hart verbetert door risicofactoren voor hartziekten, zoals hoge bloeddruk en cholesterol, te verlagen.

In één onderzoek ondervonden mensen die driemaal per dag drie keer per dag grapefruit aten in de loop van het onderzoek een aanzienlijke verlaging van de bloeddruk. Ze toonden ook verbeteringen in totaal cholesterol en “slechte” LDL-cholesterolwaarden (21).

Deze effecten zijn waarschijnlijk te wijten aan de belangrijke voedingsstoffen die grapefruit bevat, die een rol spelen bij het goed functioneren van uw hart.

Ten eerste is grapefruit vrij hoog in kalium, een mineraal dat verantwoordelijk is voor vele aspecten van de gezondheid van het hart. Een halve grapefruit levert ongeveer 5% van uw dagelijkse kaliumbehoeften op(1, 27, 28, 29).

Adequate inname van kalium gaat gepaard met een verminderd risico op hoge bloeddruk. Daarnaast is aangetoond dat het het risico op overlijden door hartaandoeningen verlaagt(29, 30).

Ten tweede kan de vezel in grapefruit ook de gezondheid van het hart bevorderen, aangezien een hoge vezelinname wordt geassocieerd met lagere bloeddruk- en cholesterolwaarden(17).

Over het algemeen beweren onderzoekers dat het opnemen van vezels en antioxidant-rijke vruchten zoals grapefruit als onderdeel van een gezond dieet helpt beschermen tegen aandoeningen zoals hartziekten en beroertes (11, 31, 32).

Kortom: Grapefruit bevat voedingsstoffen en antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze het hart helpen beschermen door de bloeddruk en het cholesterolgehalte te reguleren.

7. Het is rijk aan krachtige antioxidanten

Grapefruit bevat een paar verschillende antioxidanten die verschillende gezondheidsvoordelen bieden, waaronder een verminderd risico op verschillende ziekten(33)

Antioxidanten beschermen uw cellen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen, dit zijn instabiele moleculen die schadelijke reacties in uw lichaam kunnen veroorzaken(34).

Hier volgt een overzicht van de belangrijkste antioxidanten in grapefruit:

  • Vitamine C: Een krachtige in water oplosbare antioxidant die aanwezig is in grote hoeveelheden in grapefruit. Kan cellen beschermen tegen schade die vaak leidt tot hartkwaal en kanker (35).
  • Beta-caroteen: Het wordt omgezet in vitamine A in het lichaam en helpt het risico van sommige chronische aandoeningen, zoals hartziekten, kanker en in het oog gerelateerde aandoeningen zoals maculaire degeneratie te beschermen(36).
  • Lycopeen: Bekend om zijn potentiële vermogen tot het ontwikkelen van bepaalde vormen van kanker, in het bijzonder prostaatkanker. Kan ook helpen het vertragen de groei van tumoren en de bijwerkingen van kankerbehandelingen(37, 38).
  • Flavanonen: De ontstekingsremmende eigenschappen hebben aangetoond bloeddruk en cholesterol te verlagen, waardoor het risico op hartziekten verlaagd(39, 40).

Kortom: Grapefruit bevat verschillende soorten antioxidanten die de ontwikkeling van bepaalde chronische aandoeningen, waaronder hartaandoeningen en kanker, kunnen helpen voorkomen.

8. Kan het risico op nierstenen verminderen

Het consumeren van grapefruit kan uw risico op het ontwikkelen van nierstenen verminderen , die het gevolg zijn van een opeenhoping van afvalstoffen in de nieren.

Deze afvalstoffen zijn producten van de stofwisseling die normaal door de nieren worden gefilterd en in de urine uit het lichaam worden verwijderd.

Wanneer ze echter kristalliseren in de nieren, worden ze stenen. Grotere nierstenen kunnen een verstopping in het urinestelsel veroorzaken, wat ongelooflijk pijnlijk kan zijn.

Het meest voorkomende type nierstenen zijn calciumoxalaatstenen. Citroenzuur, een organisch zuur dat wordt aangetroffen in grapefruit, kan effectief zijn om ze te voorkomen door zich te binden aan calcium in de nieren en het uit het lichaam te spoelen(41, 42).

Ook heeft citroenzuur het vermogen om het volume en de pH van uw urine te verhogen, waardoor een omgeving ontstaat die minder gunstig is voor de vorming van nierstenen (43).

Kortom: Het citroenzuur in grapefruit kan de vorming van calciumoxalaat nierstenen helpen verminderen.

9. Zeer hydraterend

Grapefruit bevat veel water en is daarom zeer hydraterend. Water vormt zelfs het grootste deel van het gewicht van het fruit.

Het bevat bijna 118 ml water in de helft van een middel grote grapefruit, dat ongeveer 88% van het totale gewicht is(1).

Hoewel het drinken van veel water de beste manier is om gehydrateerd te blijven, kan het eten van waterrijke voedingsmiddelen ook helpen.

Kortom: Grapefruit heeft een hoog watergehalte, waardoor je gehydrateerd blijft.

10. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Grapefruit vereist weinig tot geen voorbereiding, dus het is vrij eenvoudig om toe te voegen aan uw dieet.

Zelfs als je een drukke levensstijl hebt, kun je nog steeds regelmatig genieten van grapefruit, zonder je zorgen te maken dat je te veel van je tijd opeist.

Hier zijn een aantal manieren waarop u kunt genieten van grapefruit:

  • Snacken van grapefruit plakjes.
  • Als alternatief voor ongezond dessert of voeding.
  • Probeer deze salade , grapefruit combineert met boerenkool en avocado.
  • Meng het in deze smoothie met andere vruchten en groenten.
  • Opnemen in een gezond ontbijt parfait zoals in dit recept .

Kortom: Grapefruit is gezond  dat gemakkelijk is op te nemen in uw dieet.

Grapefruit niet voor iedereen

Er zijn een paar redenen waarom sommige mensen wellicht het eten van grapefruit moet vermijden.

Medicatie-interacties

Voor sommige mensen kan het consumeren van grapefruit en het sap ertoe leiden tot medicamenteuze interacties(44).

Dit komt omdat het stoffen bevat die cytochroom P450 remmen, een enzym dat door uw lichaam wordt gebruikt om bepaalde medicijnen te metaboliseren.

Als u grapefruit eet tijdens het gebruik van deze medicijnen, kan uw lichaam ze mogelijk niet afbreken, wat een overdosis en andere schadelijke effecten kan veroorzaken (44).

De medicijnen die het meest waarschijnlijk tot interactie met grapefruit omvatten zijn(44):

  • immunosuppressiva
  • benzodiazepines
  • De meeste calciumantagonisten
  • indinavir
  • carbamazepine
  • sommige statines

Als u één van deze medicijnen gebruikt, neem contact op met uw arts voordat u grapefruit toevoegt aan uw voeding.

Tandglazuur erosie

In sommige gevallen kan het eten van grapefruit leiden tot tandglazuur erosie.

Citroenzuur, dat voorkomt in citrusvruchten, is een veelvoorkomende oorzaak van glazuurerosie, vooral als je het teveel gebruikt(45).

Als u bijzonder gevoelige tanden heeft, moet u mogelijk zure vruchten vermijden. Er zijn echter enkele dingen die u kunt doen om uw tandglazuur te beschermen terwijl u nog steeds van grapefruit geniet:

  • Nooit zuigen op grapefruit of andere zure vruchten.
  • Spoel uw mond met water na het eten van het fruit en wacht 30 minuten met het tandenpoetsen.
  • Eet kaas na het fruit. Dit helpt het neutraliseren van de zuurgraad in je mond en verhoogd de speekselproductie.

Kortom: Als u bepaalde medicijnen gebruikt of gevoelige tanden hebt, moet u wellicht uw inname van grapefruit beperken of helemaal vermijden.

Tot slot

Grapefruit is een van de gezondste vruchten ter wereld. Het is rijk aan belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Over het algemeen is grapefruit heerlijk en ongelooflijk gemakkelijk toe te voegen aan je dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.