img

De 10 gezondste wintergroenten

33 Views

De 10 gezondste wintergroenten

Eten in seizoen is een fluitje van een cent in het voorjaar en de zomer, maar het kan een uitdaging zijn als het koud weer is.

Sommige groenten kunnen echter de kou overleven, zelfs onder een deken van sneeuw. Deze staan ​​bekend als wintergroenten, vanwege hun vermogen om koud, slecht weer te weerstaan.

Deze koude winterharde variëteiten zijn bestand tegen vriestemperaturen vanwege de grotere hoeveelheid suiker die ze bevatten(1).

De suiker in het water van wintergroenten zorgt ervoor dat ze op een lager punt bevriezen, waardoor ze bij koud weer kunnen overleven.

Bovendien resulteert dit proces in koudbloeiende groenten die in de koelere maanden zoeter smaken, waardoor de winter de optimale oogsttijd is(2).

Dit artikel neemt een kijkje bij 10 van de gezondste wintergroenten en waarom zou u ze in uw voeding moeten opnemen.

1. Boerenkool

Deze bladgroente is niet alleen één van de gezondste groenten, maar gedijt ook bij koud weer.

Het is een lid van de kruisbloemige groentefamilie, die koude-tolerante planten zoals spruitjes, kool en rapen omvat.

Hoewel boerenkool het hele jaar door kan worden geoogst, geeft het de voorkeur aan kouder weer en is zelfs bestand tegen sneeuwcondities(3).

Boerenkool is ook een uitzonderlijk voedzaam en veelzijdige groente. Het zit boordevol vitaminen, mineralen, vezels, antioxidanten en krachtige plantaardige stoffen.

In feite bevat slechts 67 gram boerenkool de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine A, C en K. Het is ook rijk aan B-vitaminen, calcium, koper, mangaan, kalium en magnesium(4).

Daarnaast zit boerenkool boordevol met flavonoïden antioxidanten zoals quercetine en kaempferol die krachtige ontstekingsremmende effecten bevatten.

Sommige studies suggereren dat een voeding met veel flavonoïden het risico op bepaalde kankers zoals long- en slokdarmkanker kan helpen verminderen(567).

Kortom: Boerenkool is een koude, winterharde, groene groente die een indrukwekkende hoeveelheid vitamines, mineralen en antioxidanten bevat.

2. Spruitjes

Zoals boerenkool, Spruitjes behoren tot het voedselrijke kruisbloemige groentefamilie.

De mini, koolachtige koppen van de spruitjesplant ontwikkelen zich tijdens de koude wintermaanden. Ze zijn zeer goed bestand bij temperaturen onder het vriespunt, waardoor ze een must zijn voor seizoensgebonden wintergerechten.

Hoewel kleine spruitjes een indrukwekkende hoeveelheid voedingsstoffen bevatten.

Ze zijn een uitstekende bron van vitamine K. Een 156 gram gekookte spruitjes bevat 137% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(8).

Vitamine K is van cruciaal belang voor de gezondheid van botten en het hart en is belangrijk voor de hersenfunctie(910).

Spruitjes zijn ook een geweldige bron van vitamine A, B en C en de mineralen mangaan en kalium.

Bovendien zijn spruitjes rijk aan vezels en alfa-liponzuur, waarvan van beide is aangetoond dat ze helpen de bloedsuikerspiegel stabiel te houden(1112).

Vezel vertraagt ​​het spijsverteringsproces in het lichaam, wat resulteert in een langzamere afgifte van glucose in de bloedbaan. Dit betekent dat er minder pieken in de bloedsuikerspiegel zijn na het eten van een vezelrijke maaltijd(13).

Alfa-liponzuur is een antioxidant die een hoge bloedsuikerspiegel kan verlagen en de gevoeligheid van het lichaam voor insuline kan verhogen(14).

Insuline is een hormoon dat cellen nodig heeft om de bloedsuikerspiegel te absorberen. Het zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet te hoog of te laag wordt.

Alfa-liponzuur heeft ook aangetoond dat het de symptomen van diabetische neuropathie vermindert, een pijnlijke vorm van zenuwbeschadiging die veel mensen met diabetes treft(15).

Kortom: Spruitjes zitten boordevol voedingsstoffen en zijn vooral rijk aan vitamine K. Ze bevatten veel alfa-liponzuur, een antioxidant die mensen met diabetes kan helpen.

3. Wortelen

Deze populaire knolgewas kan worden geoogst in de zomermaanden maar bereikt de piek van zoetheid in herfst en winter.

Kille omstandigheden zorgen ervoor dat wortels opgeslagen zetmeel in suikers veranderen om te voorkomen dat het water in hun cellen bevriest.

Hierdoor smaken wortels extra zoet bij koud weer. Wortelen die na een vorst worden geoogst, worden vaak ‘snoep wortelen’ genoemd.

Deze knapperige groente is ook erg voedzaam. Wortelen zijn een uitstekende bron van bètacaroteen, die in het lichaam kan worden omgezet in vitamine A. Eén grote wortel (72 gram) bevat 241% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A(16).

Vitamine A is essentieel voor de gezondheid van het oog en is ook belangrijk voor de immuunfunctie en een goede groei en ontwikkeling.

Bovendien wortelen zitten boordevol met carotenoïden antioxidanten. Deze krachtige plantpigmenten geven wortels een heldere kleur en kunnen het risico op chronische ziekten helpen verminderen.

Sommige studies suggereren dat een voeding met veel carotenoïden met name het risico op bepaalde kankers, waaronder prostaat- en borstkanker, kan verminderen(1718).

Kortom: Wortelen gedijen bij kouder weer. Ze zitten boordevol vitamine A en krachtige antioxidanten die kunnen helpen beschermen tegen bepaalde ziekten zoals prostaat- en borstkanker.

4. Snijbiet

Niet alleen is snijbiet tolerant ten opzichte van koud weer, maar hij is ook erg arm aan calorieën en bevat veel voedingsstoffen.

Een 36 gram bevat eigenlijk slechts 7 calorieën, maar bevat bijna de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A en voldoet aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine K.

Het is ook een goede bron van vitamine C, magnesium en mangaan(19).

Bovendien zijn de donkergroene bladeren en felgekleurde stelen van snijbiet volgepakte plantpigmenten die betalaïne worden genoemd.

Van betalaïne is aangetoond dat ze ontstekingen in het lichaam verminderen en de oxidatie van LDL-cholesterol verlagen, een van de hoofdoorzaken van hartaandoeningen (2021).

Deze groente wordt veel gebruikt in de Mediterraan dieet , dat in verband is gebracht met tal van gezondheidsvoordelen, waaronder een vermindering van hartziekten(22).

Kortom: Snijbiet is heel caloriearm maar zit boordevol vitaminen en mineralen.Het bevat ook antioxidanten die het risico op hartaandoeningen kunnen helpen verminderen.

5. Pastinaak

Vergelijkbaar met wortelen, is pastinaak een ander soort knolgewas met een groot aantal unieke gezondheidsvoordelen.

Net als wortelen, wordt pastinaak zoeter als de temperatuur laag is, waardoor ze een heerlijke aanvulling zijn in wintergerechten. Ze hebben een licht aardachtige smaak en zijn zeer voedzaam.

Een 156 gram gekookte pastinaak bevat bijna 6 gram vezels en 34% van de dagelijks aanbevolen inname van vitamine C.

Bovendien is pastinaak een uitstekende bron van vitamine B en E, kalium, magnesium en mangaan(23).

Het hoge vezelgehalte van pastinaak maakt ze ook een uitstekende keuze voor de spijsvertering. Ze zijn vooral hoog in oplosbare vezels, die een gelachtige substantie vormen in het spijsverteringsstelsel.

Dit kan de opname van suikers in de bloedbaan helpen vertragen, wat vooral nuttig is voor mensen met diabetes(24).

Oplosbare vezels zijn ook in verband gebracht met een verminderd risico op hartaandoeningen, borstkanker en beroertes(252627).

Kortom: Pastinaak is zeer voedzame wortelgroente die een indrukwekkende hoeveelheid oplosbare vezels bevat, die in verband is gebracht met vele gezondheidsvoordelen.

6. Mergkool

Zoals boerenkool en spruitkool behoren boerenkool tot de familie van de Brassica groenten. Niet te vergeten, is het ook een van de meest koud bloeiende planten van deze groep.

Dit licht bittere groen is bestand tegen langdurige vriestemperaturen en smaakt het best na te zijn blootgesteld aan vorst.

De bitterheid van mergkool is eigenlijk geassocieerd met de hoge hoeveelheid calcium in de plant. In feite ontdekte een onderzoek dat groenten met het hoogste calciumgehalte het meest bitter smaakten(28).

De hoeveelheid calcium in mergkool is indrukwekkend, met 190 gram gekookte mergkool die 27% van de dagelijks aanbevolen inname bevatten(29).

Calcium is essentieel voor de gezondheid van de botten, spiercontractie en zenuwoverdracht, samen met andere belangrijke functies.

Bovendien zit deze groenten boordevol met vitamine K, dat een belangrijke rol speelt in de gezondheid van de botten.

Onderzoeken tonen aan dat een adequate inname van vitamine K en calcium het risico op osteoporose en fracturen vermindert (3031).

Afgezien van een goede keuze voor het bevorderen van gezonde, sterke botten , mergkool is een goede bron van vitamine B en C, ijzer, magnesium en mangaan.

Kortom: Mergkool heeft een licht bittere smaak en zit boordevol voedingsstoffen. Ze bevatten vooral veel calcium en vitamine K, die belangrijk zijn voor gezonde botten.

7. Koolraap

Koolrapen zijn een onderschatte groente ondanks hun indrukwekkende gehalte aan voedingsstoffen.

Deze wortelgroenten groeien het beste bij koud weer en ontwikkelen een zoetere smaak als de temperaturen kouder worden in de herfst en de winter.

Alle delen van de koolraap-plant kunnen worden gegeten, inclusief de lommerrijke groene toppen die uit de grond steken.

Een portie gekookte koolraap (170 gram) bevat meer dan de helft van de dagelijks aanbevolen inname van vitamine C en 16% van de dagelijks aanbevolen inname van kalium(32).

Kalium is cruciaal voor hartfunctie en spiercontractie. Het speelt ook een belangrijke rol bij het beheersen van de bloeddruk.

In feite hebben studies aangetoond dat een voeding rijk aan kalium kan helpen de hoge bloeddruk te verlagen(33).

Bovendien hebben observationele studies kruisbloemige groenten zoals koolraap gekoppeld aan een lager risico op hartaandoeningen. Eén onderzoek toonde zelfs aan dat het eten van meer kruisbloemige groenten het risico op het ontwikkelen van hartziekten met 15,8% kon verminderen(34).

Afgezien van een uitstekende bron van vitamine C en kalium, zijn koolrapen een goede bron van B-vitamines, magnesium, fosfor en mangaan.

Kortom: Koolrapen zijn knolgewassen met veel vitamine C en kalium. Het verhogen van uw kaliuminname kan de bloeddruk verlagen en het risico op hartaandoeningen verminderen.

8. Rode kool

Kool is een kruisbloemige groente die gedijt bij koud weer. Hoewel zowel groene als rode kool buitengewoon gezond zijn, heeft de rode variëteit een groter voedingsprofiel.

Eén portie rauwe, rode kool (89 gram) bevat 85% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C en hoge hoeveelheden vitamine A en K.

Het is ook een goede bron van B-vitaminen, mangaan en kalium(35).

Waar rode kool echter echt schittert, is het gehalte aan antioxidanten. De heldere kleur van deze groente komt van pigmenten genaamd anthocyanins.

Anthocyanen behoren tot de flavonoïden- familie van antioxidanten, die zijn gekoppeld aan een aantal voordelen voor de gezondheid.

Een van deze voordelen is het potentieel om het risico op hartaandoeningen te verminderen(36).

In een onderzoek onder 93.600 vrouwen ontdekten onderzoekers dat vrouwen met een hogere inname van anthocyaninerijke voedingsmiddelen tot 32% minder kans op hartaanvallen hadden dan vrouwen die minder anthocyaninerijk voedsel consumeerden (37).

Bovendien is vastgesteld dat hoge innames van anthocyaninen het risico op coronaire hartziekte verminderen(38).

Aanvullend bewijs uit reageerbuis- en dierstudies suggereert dat anthocyaninen ook kankerbestrijdende eigenschappen kunnen hebben (3940).

Kortom: Rode kool zit boordevol voedingsstoffen, waaronder vitamine A, C en K. Het bevat ook anthocyaninen, die kunnen beschermen tegen hartziekten en bepaalde kankers.

9. Radijs

Deze juweelkleurige groenten staan ​​bekend om hun pittige smaak en knapperige textuur.Bovendien zijn sommige variëteiten erg winterhard en kunnen ze overleven bij temperaturen onder het vriespunt.

Radijzen zijn rijk aan vitamine B en C, evenals kalium(41).

Hun pepersmaak wordt toegeschreven aan een speciale groep zwavelhoudende verbindingen, isothiocyanaten genaamd, die in verband zijn gebracht met vele gezondheidsvoordelen.

Deze krachtige plantaardige stoffen werken als antioxidanten in het lichaam en helpen de ontsteking onder controle te houden.

Radijzen zijn uitgebreid onderzocht op hun potentiële kankerbestrijdende eigenschappen(42).

In feite bleek uit één reageerbuisstudie dat isothiocyanaat-rijk radijsextract de groei van menselijke borstkankercellen remde(43).

Dit effect is ook waargenomen in reageerbuis- en dierstudies met darm- en blaaskankercellen(4445).

Hoewel veelbelovende, meer menselijke studies over de potentiële kankerbestrijdende vermogens van radijs zijn nodig.

Kortom: Radijsjes zijn een uitstekende bron van vitamine B en C, evenals kalium.Bovendien bevatten ze isothiocyanaten, die mogelijk kankerbestrijdende eigenschappen hebben

10. Peterselie

Hoewel veel kruiden uitsterven als het weer kil wordt, kan peterselie koude temperaturen en zelfs bij sneeuw blijven groeien.

Afgezien van dat het uitzonderlijk koud weer overleeft, bevat zit dit aromatische groene vol met voedingsstoffen.

Slechts 28 gram voldoet aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine K en bevat meer dan de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C.

Het zit ook vol met vitamine A, folaat , ijzer, calcium en kalium(46).

Peterselie is een uitstekende bron van flavonoïden, waaronder apigenine en luteoline, wat plantenstoffen zijn die veel potentiële gezondheidsvoordelen hebben. Deze flavonoïden kunnen bijzonder nuttig zijn bij het remmen van geheugenverlies en leeftijdsgerelateerde veranderingen in de hersenen.

Eén studie toonde aan dat een dieet rijk aan luteoline verminderde leeftijdgerelateerde ontsteking in de hersenen van verouderde muizen en verbeterd geheugen door remmende verbindingen te remmen(47).

Van Apigenin is ook aangetoond dat het de gezondheid van de hersenen verbetert door de verbinding tussen hersencellen te versterken en de vorming van neuronen te verbeteren(48).

Kortom: Peterselie is winterhard dat rijk is aan voedingsstoffen.Het bevat ook de plantaardige chemicaliën luteoline en apigenin, die de gezondheid van de hersenen kunnen bevorderen.

Tot slot

Er zijn verschillende groenten die gedijen bij kouder weer.

Bepaalde groentesoorten, zoals wortels en pastinaak, krijgen zelfs een zoetere smaak na blootstelling aan vorst.

Deze koude winterharde groenten maken het mogelijk om uw voeding gedurende de hele winter te vullen met seizoensgebonden, voedzame producten.

Terwijl elke groente uit deze lijst een zeer voedzame aanvulling op je voeding zou kunnen zijn, zijn er veel andere wintergroenten die ook een goede keuze zijn.

Immers, het toevoegen van verse producten aan uw voeding zal een lange weg naar het bevorderen van uw gezondheid zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht − vijf =

It is main inner container footer text