natuurlijke eetlustremmers

10 Natuurlijke eetlustonderdrukkers die u helpen om af te vallen

10 Natuurlijke eetlustonderdrukkers die u helpen om af te vallen

Er zijn veel afslankproducten op de markt.

Ze werken op verschillende manieren, door uw eetlust te verminderen, de opname van bepaalde voedingsstoffen te blokkeren of het aantal calorieën dat u verbrandt te verhogen.

Dit artikel richt zich op natuurlijke kruiden en planten waarvan is aangetoond dat ze je helpen minder eten te eten door de eetlust te verminderen, het gevoel van volheid te vergroten of het verlangen naar voedsel te verminderen.

Hier zijn de top 10 natuurlijke eetlustremmers die u kunnen helpen gewicht te verliezen.

1. Fenegriek

Fenegriek is een kruid uit de vlinderbloemigenfamilie. De zaden zijn na te zijn gedroogd en gemalen het meest gebruikte deel van de plant.

Fenegriek bevat oplosbare en onoplosbare vezels. Het grootste deel van de vezels is echter afkomstig van galactomannan, een in water oplosbare vezel (1).

Dankzij de hoge vezelinhoud, fenegriek is aangetoond dat het gezondheidsvoordelen biedt , zoals regulatie van de bloedsuikerspiegel, vermindering van cholesterol en controle van de eetlust(234).

Fenegriek werkt door het legen van de maag te vertragen en de opname van koolhydraten en vetten te vertragen. Dit vertaalt zich in verminderde eetlust en betere stabilisatie van de bloedsuikerspiegel.

Een studie van 18 gezonde zwaarlijvige mensen vond dat het nuttigen van 8 gram vezels van fenegriek de eetlust effectiever vermindert dan 4 gram vezels van fenegriek. Deelnemers voelden zich ook voller en aten minder bij de volgende maaltijd (3).

Bovendien lijkt het erop dat fenegriek mensen kan helpen om hun vetinname te verminderen.

Een studie van 12 gezonde mannen toonde bijvoorbeeld aan dat het nemen van 1,2 gram fenegriekzaadextract de dagelijkse vetinname met 17% verminderde. Dit verlaagde ook hun dagelijkse calorie-inname met ongeveer 12% (5).

Bovendien bleek uit een onderzoek van 12 gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken dat fenegriek bloedsuiker verlagende en cholesterol verlagende eigenschappen heeft(6).

Onderzoek heeft aangetoond dat fenegriek veilig is en weinig of geen bijwerkingen heeft (7).

Dosering

  • Heel zaad: begin met 2 gram en verhoog het tot 5 gram, zolang het wordt getolereerd.
  • Capsule: Begin met een dosis van 0,5 gram en verhoog na een paar weken tot 1 gram als u geen bijwerkingen ondervindt.

Kortom: Fenegriek is een plant die rijk is aan galactomannanvezels. Deze oplosbare vezel helpt de eetlust te verminderen door de verzadigingsniveaus te verhogen, de maaglediging en de opname van koolhydraten en vetten te vertragen.

2. Glucomannan

Het verhogen van uw vezelinname is een geweldige manier om de eetlust onder controle te houden en af ​​te vallen(8).

Van de bekendste oplosbare vezels lijkt glucomannan te zijn het meest effectief voor gewichtsverlies . Het vermindert zowel de eetlust als de voedselinname (8910).

Glucomannan is ook in staat om water te absorberen en in een stroperige gel te veranderen, die de spijsvertering kan omzeilen en relatief ongewijzigd bij de dikke darm kan komen(9).

De ophopende eigenschap van glucomannan helpt bij het bevorderen van verzadiging en het uitstellen van het legen van de maag, wat kan helpen de voedselinname te verminderen en te helpen bij gewichtsverlies(91011).

In één onderzoek ondervonden 83 mensen met overgewicht een significante afname in lichaamsgewicht en vet na inname van een supplement met 3 gram glucomannan en 300 mg calciumcarbonaat gedurende twee maanden(12).

In een grotere studie werden 176 deelnemers met overgewicht gerandomiseerd om drie verschillende glucomannan supplementen of een placebo te krijgen tijdens een calorie beperkt dieet.

Degenen die één van de glucomannan supplementen kregen, hadden een significant gewichtsverlies in vergelijking met degenen die de placebo namen(10).

Bovendien kan glucomannan de opname van eiwitten en vetten helpen verminderen, de vriendelijke bacteriën in de darmen voeden, de bloedsuikerspiegel helpen reguleren en zowel het totale als het LDL-cholesterol verlagen(131415).

Glucomannan wordt als veilig beschouwd en wordt over het algemeen goed verdragen. Het kan echter beginnen uit te zetten voordat het de maag bereikt, waardoor het een verstikkingsgevaar vormt. Daarom is het belangrijk om het te nemen met 1-2 glazen water of een andere vloeistof(9).

Dosering

Begin met 1 gram driemaal per dag, 15 minuten tot 1 uur voor een maaltijd(16).

Kortom: Glucomannan is de meest effectieve vezel voor gewichtsverlies. Deze oplosbare vezel vormt een viskeuze gel, die de eetlust kan onderdrukken en de voedselopname kan verminderen. Het helpt ook de opname van vet en koolhydraten, waardoor de totale calorie-inname wordt verminderd.

3. Gymnema Sylvestre

Gymnema sylvestre is een kruid dat het meest bekend staat om zijn anti-diabetische eigenschappen. Het kan echter ook helpen bij gewichtsverlies.

Het is aangetoond dat de actieve verbindingen, bekend als gymnemic zuur, de zoetheid van voedsel kan blokkeren. Met andere woorden, consumeren van Gymnema sylvestre kan de smaak van suiker in de mond verminderen en de hunkering naar suiker bestrijden(1718).

Sterker nog, een onderzoek dat de effecten van Gymnema sylvestre bij mensen die aan het vasten waren, vond degenen die het gebruikten een lagere eetlust en hadden meer kans om hun voedselinname te beperken in vergelijking met degenen die het supplement niet namen(19).

Evenzo kunnen gymnemische zuren binden aan suikerreceptoren in de darm, waardoor de absorptie van suiker in het bloed wordt voorkomen. Dit kan helpen bij het handhaven van lage bloedsuikerspiegels en het vermijden van koolhydraatopslag als vet (17).

Een paar dierstudies ondersteunen ook de invloed van Gymnema sylvestre op lichaamsgewicht en vetopname(20, 21).

Eén van de onderzoeken toonde aan dat dit supplement dieren hielp bij het handhaven van hun gewicht terwijl ze gedurende tien weken een vetrijk dieet kregen (21).

Een andere studie heeft dat aangetoond Gymnema sylvestre kan de vertering van vet blokkeren en zelfs de uitscheiding uit het lichaam verhogen(20).

Probeer deze supplementen altijd met voedsel te consumeren, omdat een licht maagongemak kan voordoen als ze op een lege maag worden ingenomen.

Dosering

  • Capsule: 100 mg drie- tot viermaal daags.
  • Poeder: begin met 2 gram en beweeg tot 4 gram als geen bijwerkingen worden ervaren.
  • Thee: laat 5 minuten koken en laat gedurende 10-15 minuten trekken voordat je drinkt.

Kortom: Gymnema sylvestre is een kruid dat helpt bij het verminderen van verlangen naar suiker. De actieve bestanddelen kunnen u helpen minder suikers te eten, de opname van suiker in het bloed te verminderen en zelfs de vertering van vetten te blokkeren.

4. Griffonia Simplicifolia (5-HTP)

Griffonia simplicifolia is een plant die bekend staat als de grootste bron van 5-hydroxytryptofaan (5-HTP).

5-HTP is een verbinding die wordt omgezet in serotonine in de hersenen. Er is aangetoond dat een verhoging van de serotonineniveaus de hersenen beïnvloedt en eetlust kan onderdrukken(22).

Zo helpt 5-HTP bij het afvallen door de inname van koolhydraten en het hongerniveau te verminderen(23, 24).

In één gerandomiseerde studie ontvingen 20 gezonde vrouwen met overgewicht Griffonia simplicifolia- extract met 5-HTP of een placebo gedurende vier weken.

Aan het einde van de studie ervoer de behandelingsgroep significante toenames in verzadiging en afname van lichaamsmetingen met een lagere taille- en arm omtrek (25).

Een andere studie onderzocht het effect van een formulering met 5-HTP op de eetlust bij 27 gezonde vrouwen met overgewicht.

De resultaten toonden aan dat de behandelingsgroep een lagere eetlust, verhoogde niveaus van verzadiging en significante gewichtsafname ervoer gedurende een periode van acht weken (26).

Suppletie met 5-HTP lijkt echter enige misselijkheid en maagklachten tijdens langdurig gebruik te produceren(24).

Dosering

De beste manier om te profiteren van dit supplement is via 5-HTP-supplementen, omdat er geen exacte doses van zijn Griffonia simplicifolia .

Doses voor 5-HTP variëren van 300 tot 500 mg, eenmaal daags of in verdeelde doses. Het wordt aanbevolen om het bij de maaltijd in te nemen om de verzadiging door voedsel te verhogen.

Kortom: Griffonia simplicifolia is een plant rijk aan 5-HTP. Deze verbinding wordt omgezet in serotonine in de hersenen, waarvan is aangetoond dat het de eetlust verlaagt en de inname van koolhydraten vermindert.

5. Caralluma Fimbriata

Caralluma fimbriata is een kruid dat van oudsher werd gebruikt voor onderdrukking van eetlust en om het uithoudingsvermogen te verbeteren(27).

Er wordt aangenomen dat verbindingen in Caralluma fimbriata kan de circulatie van serotonine in de hersenen verhogen, waarvan is aangetoond dat het de inname van koolhydraten verlaagt en de eetlust vermindert(22282930).

Onder de onderzoeken die het effect van Caralluma fimbriata op gewichtsverlies , een studie onderzocht de impact van 1 gram extract bij 50 volwassenen met overgewicht.

Na twee maanden behandeling hadden de deelnemers een gewichtsverlies van 2,5%, dankzij een aanzienlijke vermindering van de eetlust(27).

Een andere studie gaf 43 mensen met overgewicht 500 mg Caralluma fimbriata tweemaal daags gedurende 12 weken, naast een gecontroleerd dieet en lichaamsbeweging. Tegen het einde ondervonden ze een aanzienlijke vermindering van de tailleomvang en het lichaamsgewicht(31).

Bovendien keek een studie naar mensen met het Prader-Willi-syndroom, een gezondheidstoestand die leidt tot teveel eten. Deelnemers werden behandeld met doses van 250, 500, 750 of 1.000 mg Caralluma fimbriata- extract of een placebo gedurende vier weken.

De groep met de hoogste dosis, 1000 mg per dag, had aan het eind van het onderzoek een significant lager eetlustniveau en verminderde voedselinname(30).

Caralluma fimbriata- extract heeft geen gedocumenteerde bijwerkingen(30).

Dosering

Het wordt aanbevolen in doses van 500 mg tweemaal daags gedurende ten minste een maand.

Kortom: Caralluma fimbriata is een kruid dat de eetlust kan verminderen.Gecombineerd met lichaamsbeweging en een caloriebeperkt dieet, Caralluma fimbriata heeft ook aangetoond dat het gewichtsverlies bevordert.

6. Groene thee extract

Onder vele grote gezondheidsvoordelen, groene thee extract is effectief gebleken voor gewichtsverlies(32).

Groene thee bevat twee stoffen die bijdragen aan zijn gewichtsverlies: cafeïne en catechines.

Cafeïne is een bekend stimulerend middel dat de vetverbranding verhoogt en de eetlust onderdrukt (3334).

Van catechinen, met name epigallocatechinegallaat (EGCG), is aangetoond dat ze de stofwisseling stimuleren en het vet verminderen(35).

De combinatie van EGCG en cafeïne in groene thee extract werken samen om het lichaam effectiever te maken bij het verbranden van calorieën, wat kan leiden tot gewichtsverlies(3637).

In feite toonde een onderzoek bij 10 gezonde mensen een toename van 4% in verbrande calorieën na het nuttigen van een combinatie van EGCG en cafeïne(37).

Hoewel er geen onderzoek is dat de eetlustonderdrukkingseigenschappen van groene thee extract bij mensen onderzoekt, lijkt het erop dat groene thee in combinatie met andere ingrediënten de eetlust kan verminderen(3839).

Groene thee is veilig gebleken in doses tot 800 mg EGCG. Hogere doses van 1.200 mg EGCG zijn in verband gebracht met misselijkheid(40).

Dosering

De aanbevolen dosering voor groene thee met gestandaardiseerde EGCG als hoofdbestanddeel is 250-500 mg per dag.

Kortom: Groene thee extract bevat cafeïne en catechinen, die de stofwisseling kunnen stimuleren, vet kunnen verbranden en kunnen helpen gewicht te verliezen. Het combineren van groene thee extract met andere ingrediënten kan het hongergevoel verlagen en de voedselinname verminderen.

7. Geconjugeerd linolzuur

Geconjugeerd linolzuur (CLA) is een type transvet dat van nature voorkomt in sommige vette dierlijke producten. Interessant is dat het verschillende bewezen gezondheidsvoordelen heeft(41).

Er is aangetoond dat CLA helpt bij het afvallen door het verhogen van de vetverbranding, het blokkeren van de productie van vet en het stimuleren van vetafbraak(42, 43, 44, 45).

Onderzoek toont aan dat CLA ook effectief is in het verhogen van de verzadiging en het verminderen van de eetlust(43).

Een studie toonde aan dat 54 mensen die gedurende 13 weken 3,6 gram CLA per dag kregen een lagere eetlust en een hogere verzadiging hadden dan degenen die een placebo gebruikten. Dit had echter geen invloed op de hoeveelheid geconsumeerde voedingsmiddelen(42).

Bovendien lijkt CLA te helpen lichaamsvet te verminderen. Een review van 18 studies concludeerde dat het nemen van 3,2 gram CLA per dag effectief lijkt in het verminderen van lichaamsvet(46).

Studies beschouwen CLA als veilig en er zijn geen bijwerkingen gemeld bij doses tot 6 gram per dag(4748).

Dosering

De aanbevolen dagelijkse dosis ligt tussen de 3 en 6 gram. Het moet worden ingenomen tijdens de maaltijd.

Kortom: Geconjugeerd linolzuur is een transvet met eetlustremmende voordelen. Van CLA is aangetoond dat het de vetverbranding verhoogt en de vetabsorptie blokkeert.

8. Garcinia Cambogia

Garcinia cambogia komt van een vrucht genaamd Garcinia gummi-gutta .

De schil van deze vrucht bevat hoge concentraties hydroxycitric zuur (HCA), dat is bewezen gewichtsverlieseigenschappen te hebben (4950).

Dierlijk onderzoek heeft dat aangetoond Garcinia cambogia- supplementen zouden de voedselinname kunnen verminderen(5152).

Bovendien tonen menselijke studies dat aan Garcinia cambogia is ook effectief in het verminderen van eetlust, het blokkeren van vetproductie en het verminderen van het lichaamsgewicht(53).

Het lijkt erop dat Garcinia cambogia kan ook de serotoninespiegels verhogen, die werken op hersenreceptoren die verantwoordelijk zijn voor verzadigingssignalen. Als gevolg hiervan kan het de eetlust onderdrukken(225455).

Er zijn echter andere studies gevonden waaruit blijkt dat Garcinia cambogia niet effectief is in het verminderen van eetlust of helpen met gewichtsverlies. Daarom kunnen de resultaten per persoon verschillen(56).

Garcinia cambogia lijkt veilig te zijn in doses van maximaal 2800 mg HCA per dag. Er zijn echter enkele bijwerkingen gemeld, zoals hoofdpijn, huiduitslag en maagklachten (5758).

Dosering

Garcinia cambogia wordt aanbevolen bij doses van 500 mg HCA. Het moet 30 tot 60 minuten vóór de maaltijd worden ingenomen.

Kortom: Garcinia cambogia bevat hydroxycitric acid (HCA). Van HCA is aangetoond dat het helpt bij het verhogen van de serotoninespiegel, wat de verzadigingsniveaus kan verbeteren. Sommige onderzoeken tonen echter geen significante effecten van dit supplement.

9. Yerba Mate

Yerba mate is een plant afkomstig uit Zuid-Amerika. Het staat bekend om zijn energie-verhogende eigenschappen.

Dierstudies hebben aangetoond dat het consumeren van yerba mate gedurende een periode van 4 weken aanzienlijk de voedsel- en waterinname verlaagde en hielp met gewichtsverlies(5960).

Een studie bij muizen toonde aan dat langdurig gebruik van Yerba mate heeft de eetlust, voedselinname en lichaamsgewicht helpen verminderen door het verhogen van glucagon-like peptide 1 (GLP-1) en leptine niveaus(60).

GLP-1 is een verbinding die wordt aangemaakt in de darm en die de eetlust reguleert, terwijl leptine het hormoon dat verantwoordelijk is voor de signaalverzadiging. Het verhogen van hun niveaus leidt tot minder honger.

Andere studies hebben ook aangetoond dat yerba mate, in combinatie met andere ingrediënten, nuttig kan zijn om honger en eetlust te verminderen(6162).

In feite heeft een studie met 12 gezonde vrouwen aangetoond dat het nemen van 2 gram yerba mate vóór het uitvoeren van een 30 minuten durende fietstraining de eetlust verminderde en zelfs de stofwisseling, focus en energieniveaus verhoogde(63).

Yerba mate lijkt veilig en veroorzaakt geen ernstige bijwerkingen(64).

Dosering

  • Thee: 3 kopjes (elk 330 ml) dagelijks.
  • Poeder: 1 tot 1,5 gram per dag.

Kortom: Yerba mate is een plant die bekend staat om zijn energieopwekkende eigenschappen. Er is aangetoond dat het helpt bij het verhogen van glucagon-like peptide 1 (GLP-1) en leptine niveaus. Beide verbindingen kunnen het verzadigingsniveau verhogen en de eetlust verminderen.

10. Koffie

Koffie is een van de meest geconsumeerde dranken ter wereld. Van koffie en de hoge concentratie cafeïne is bekend dat het veel voordelen voor de gezondheid biedt(65).

Studies over koffie tonen aan dat het kan helpen met gewichtsverlies door vet- en calorieverbranding en vetafbraak te vergroten(6667).

Bovendien kan koffie de eetlust verminderen, dus hulp bij gewichtsverlies . Het lijkt erop dat inname van cafeïne 0,5 tot 4 uur vóór een maaltijd van invloed kan zijn op het ledigen van de maag, eetlusthormonen en hongergevoelens(68).

Bovendien kan het drinken van koffie mensen minder geneigd maken om meer te eten tijdens de volgende maaltijd en gedurende de dag, in vergelijking met het niet drinken ervan(69).

Interessant genoeg kunnen deze effecten verschillen voor mannen en vrouwen. Eén studie toonde aan dat het consumeren van 300 mg cafeïne resulteerde in een daling van de calorie-inname met 22% voor mannen, terwijl dit geen invloed had op de calorie-inname van vrouwen(70).

Bovendien vonden sommige studies geen positieve effecten op de vermindering van eetlust door cafeïne (7172).

Cafeïne kan u ook helpen uw stofwisseling met maximaal 11% te verhogen en de vetverbranding met maximaal 29% te verhogen bij magere mensen(337374).

Houd er echter rekening mee dat cafeïne-inname van 250 mg of meer de bloeddruk bij sommige mensen kan verhogen (75).

Dosering

Eén kopje gewone gebrouwen koffie bevat ongeveer 95 mg cafeïne(76).

Doses van 200 mg cafeïne, of ongeveer twee kopjes gewone koffie, worden meestal gebruikt om gewicht te verliezen. Onderzoek bestaat over het algemeen uit doses van 1,8-2,7 mg per pond (4-6 mg per kg) lichaamsgewicht.

Deze doses kunnen echter afhankelijk zijn van de individuele en mogelijke bijwerkingen.

Kortom: Van koffie is aangetoond dat het de eetlust verlaagt, het ledigen van de maag vertraagt ​​en eetlusthormonen beïnvloedt, wat je kan helpen minder te eten. Van cafeïne is ook bewezen dat het de vetverbranding verhoogt en helpt bij het afvallen.

Tot slot

Er zijn bepaalde kruiden en planten waarvan bewezen is dat ze gewichtsverlies bevorderen.

Ze werken door het verminderen van de eetlust, het verhogen van het verzadigingsniveau, het vertragen van de maaglediging, het blokkeren van de opname van voedingsstoffen en het beïnvloeden van eetlusthormonen.

Oplosbare vezels zoals fenegriek en glucomannan zijn uitstekend in het vertragen van de maaglediging, verhogen de verzadiging en remmen de opname van voedingsstoffen.

Caralluma fimbriata , Griffonia simplicifolia en Garcinia cambogia heeft verbindingen die helpen de serotoninespiegels in de hersenen te verhogen, waarvan is aangetoond dat het de verzadiging verhoogt en de inname van koolhydraten verlaagt.

Yerba mate, koffie en groene thee extract zijn rijk aan cafeïne en verbindingen zoals EGCG waarvan is aangetoond dat ze de voedselinname verminderen, eetlusthormonen beïnvloeden en de stofwisseling stimuleren.

Ten slotte is aangetoond dat CLA vetverbranding verhoogt en de eetlust vermindert.

Hoewel de resultaten per persoon kunnen verschillen, lijken deze supplementen een goede benadering voor diegenen die een natuurlijke benadering van gewichtsverlies willen nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.