Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 Reden waarom een goede slaap belangrijk is

1449 Views

10 Reden waarom een goede slaap belangrijk is

Een goede nachtrust is ongelooflijk belangrijk voor de gezondheid.

In feite is het net zo belangrijk als gezond eten en bewegen.

Mensen slapen nu minder dan ze in het verleden deden, en de slaap kwaliteit is ook afgenomen.

Hier zijn 10 redenen waarom een goede slaap belangrijk is.

1. Slecht slapen kan je dik maken

Slecht slapen is sterk verbonden met gewichtstoename.

Mensen met een korte slaapduur hebben de neiging om aanzienlijk meer te wegen dan degenen die voldoende slaap krijgen(1, 2).

In feite, kortdurende slaap is één van de sterkste risicofactor voor obesitas.

In een enorme studie, met respectievelijk kinderen en volwassenen met een korte slaap hadden 89% en 55% meer kans op obesitas.

Het effect van slaap op gewichtstoename wordt verondersteld te worden veroorzaakt door talrijke factoren, waaronder hormonen en motivatie om aan lichaamsbeweging te doen(4).

Als u probeert om gewicht te verliezen, het krijgen van genoeg slaap is absoluut cruciaal.

2. Goede slaper heeft de neiging om minder calorieën te eten

Studies tonen aan dat een slaaptekort bij individuen een grotere eetlust hebben en de neiging hebben om meer calorieën te eten.

Slaaptekort verstoort de dagelijkse schommelingen van de eetlust hormonen en wordt beschouwd als slechte eetlust verordening(2, 5).

Deze bevat hogere niveaus van ghreline , het hormoon dat de eetlust stimuleert, en verlaagd de niveaus van leptine , het hormoon dat de eetlust onderdrukt(6).

3. Goede slaap kan concentratie en productiviteit verbeteren

Slaap is belangrijk voor diverse aspecten van de hersenfunctie.

goede slaap

Dit omvat cognitie, concentratie, productiviteit en prestaties(7).

Al deze worden negatief beïnvloed door slaaptekort..

Een studie over medische stagiaires is een goed voorbeeld.

Stagiaires op een “traditionele schema ‘maakte 36% meer ernstige medische fouten dan stagiaires op een schema dat meer slaap was toegestaan(8).

Een andere studie bleek dat korte slaap kan een negatief aantal aspecten van de hersenfunctie hebben die van invloed kan zijn op een vergelijkbare mate als alcohol intoxicatie(9).

Goede slaap, daarentegen, heeft aangetoond dat het probleemoplossende vaardigheden en geheugenprestaties van zowel kinderen als volwassenen verbetert (10, 11, 12).

4. Goede slaap kan atletische prestaties maximaliseren

Slaap heeft aangetoond dat atletische prestatie te verbeteren.

In een studie over basketbalspelers, werd aangetoond dat een aanzienlijke verbetering van de snelheid, nauwkeurigheid, reactietijden, en geestelijk welzijn bij meer slaap(13).

Minder slaapduur is ook in verband gebracht met een slechte inspanningsvermogen en functiebeperking bij oudere vrouwen.

Een studie bij meer dan 2.800 vrouwen blijkt dat slecht slapen was gekoppeld aan langzamer lopen, lagere en meer moeite met het uitvoeren van zelfstandige werkzaamheden(14).

Conclusie: Langere slaap heeft aangetoond dat het vele aspecten van sportieve en fysieke prestaties kan verbeteren.

5. Slechte slapers zouden een groter risico op hart-en vaatziekten en beroerte hebben

We weten dat de kwaliteit van de slaap en de duur daarvan een grote invloed op vele risicofactoren kan hebben.

goede slaap belangrijk

Deze factoren zijn vermoedelijk chronische ziekten, waaronder hartaandoeningen.

Een overzicht van 15 studies bleek dat korte slapers hebben een veel groter risico op hart-en vaatziekten of een beroerte dan degenen die  7-8 uur per nacht slapen(15).

6. Slaap beïnvloedt de glucosehuishouding en diabetes type 2 risico.

Experimentele slaapbeperking beïnvloedt bloedsuikerspiegel en vermindert insulinegevoeligheid(16, 17).

slapen

In een onderzoek van gezonde jonge mannen, het beperken van slapen tot 4 uur per nacht voor 6 nachten op een rij veroorzaakt symptomen van pre-diabetes(18).

Dit werd vervolgens opgelost na 1 week verhoogde slaapduur.

Slechte slaap gewoonten zijn ook sterk verbonden met nadelige effecten op de bloedsuikerspiegel.

Die herhaaldelijk minder dan 6 uur per nacht slaapt is er aangetoond dat het een verhoogd risico op diabetes type 2 geeft(19, 20).

7. Slecht slapen is gekoppeld aan depressie

Geestelijke gezondheidsproblemen, zoals depressie, zijn sterk verbonden met een slechte kwaliteit van de slaap en slaapstoornissen.

Er wordt geschat dat 90% van de patiënten met depressie over de kwaliteit van de slaap klagen(21).

Slecht slapen is ook geassocieerd met een verhoogd risico op overlijden door zelfdoding(22).

Mensen met slaapstoornissen, zoals slapeloosheid en slaapapneu, melden ook significant hogere depressies dan die zonder(23).

8. Slaap verbetert uw immuunfunctie

Zelfs een kleine slapeloosheid heeft aangetoond dat het immuunsysteem kan schaden(24).

tips om beter te slapen

Een grote 2 weken durende studie bewaakt de ontwikkeling van verkoudheid na het geven van neusdruppels met het virus dat verkoudheid veroorzaakt(25).

Zo bleek dat degenen die minder dan 7 uur sliepen hadden bijna drie keer meer kans op een verkoudheid te ontwikkelen dan degenen die 8 uur of meer geslapen hadden.

Als u vaak verkouden bent, zorg ervoor dat je minstens 8 uur slaap krijgt per nacht dit zou zeer nuttig kunnen zijn. Het eten van meer knoflook kan ook helpen.

9. Slecht slapen is gekoppeld aan een verhoogde kans op ontstekingen

Slaap kan een grote invloed op ontstekingen in het lichaam hebben.

In feite slaapgebrek is bekend om ongewenste markers voor het activeren van ontsteking en cel beschadiging(26, 27).goede nachtrust

Slecht slapen is sterk verbonden met langdurige ontsteking van het spijsverteringskanaal, bij aandoeningen bekend als inflammatoire darmziekten(28).

Een studie merkte op dat slaaptekort bij patiënten met de ziekte van Crohn hadden twee keer zoveel kans op recidief als patiënten die goed geslapen(27).

10. Slaap heeft invloed op emoties en sociale interacties

Slaap verlies vermindert ons vermogen om sociale interactie.

Verschillende studies hebben dit bevestigd met behulp van emotionele gezichtsherkenningstesten.

Een studie wees uit dat mensen die niet hadden geslapen een verminderd vermogen om uitingen van woede en geluk te herkennen.

Onderzoekers geloven dat een slechte nachtrust beïnvloedt ons vermogen om belangrijke sociale signalen te herkennen en emotionele informatie te verwerken.

Samengevat

Samen met voeding en beweging, een goede nachtrust zijn één van de pijlers van de gezondheid.

Je kan gewoon niet je optimale gezondheid bereiken, zonder de zorg van uw slaap.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text