Home » Overige » 10 Reden waarom een goede slaap belangrijk is
10 reden goede slaap belangrijk

10 Reden waarom een goede slaap belangrijk is

Een goede nachtrust is ongelooflijk belangrijk voor de gezondheid.

In feite is het net zo belangrijk als gezond eten en bewegen.

Mensen slapen nu minder dan ze in het verleden deden, en de slaap kwaliteit is ook afgenomen.

Hier zijn 10 redenen waarom een goede slaap belangrijk is.

1. Slecht slapen kan je dik maken

Slecht slapen is sterk verbonden met gewichtstoename.

Mensen met een korte slaapduur wegen vaak aanzienlijk meer dan degenen die voldoende slapen(1, 2).

In feite is een korte slaapduur één van de sterkste risicofactoren voor obesitas.

In één grootschalig overzichtsonderzoek hadden kinderen en volwassenen met een korte slaapduur respectievelijk 89% en 55% meer kans op obesitas.

Het effect van slaap op gewichtstoename wordt verondersteld te worden veroorzaakt door talrijke factoren, waaronder hormonen en motivatie om aan lichaamsbeweging te doen(4).

Als u probeert om gewicht te verliezen, het krijgen van genoeg slaap is absoluut cruciaal.

Kortom:Een korte slaapduur hangt samen met een drastisch verhoogd risico op gewichtstoename en obesitas bij zowel kinderen als volwassenen.

2. Goede slapers hebben de neiging om minder calorieën te eten

Studies tonen aan dat een slaaptekort bij individuen een grotere eetlust hebben en de neiging hebben om meer calorieën te eten.

Slaapgebrek verstoort de dagelijkse schommelingen in eetlusthormonen en wordt verondersteld een slechte eetlustregulatie te veroorzaken(2, 5).

Deze bevat hogere niveaus van ghreline , het hormoon dat de eetlust stimuleert, en verminderde niveaus van leptine , het hormoon dat de eetlust onderdrukt(6).

Kortom: Slechte slaap beïnvloedt hormonen die de eetlust reguleren. Degenen die voldoende slaap krijgen, hebben de neiging minder calorieën te eten dan mensen die dat niet doen.

3. Goede slaap kan concentratie en productiviteit verbeteren

Slaap is belangrijk voor diverse aspecten van de hersenfunctie.

Dit omvat cognitie, concentratie, productiviteit en prestaties(7).

Al deze worden negatief beïnvloed door slaapgebrek.

Een studie over medische stagiaires is een goed voorbeeld.

Stagiaires op een “traditioneel schema” maakten 36% meer ernstige medische fouten dan stagiaires volgens een schema dat meer slaap toestond(8).

Een andere studie die wijst op een korte nachtrust kan een aantal aspecten van de hersenfunctie in vergelijkbare mate negatief beïnvloeden als alcoholintoxicatie(9).

Goede slaap aan de andere kant heeft aangetoond dat het de vaardigheden om problemen op te lossen verbetert en de geheugenprestaties van zowel kinderen als volwassenen verbetert(10, 11, 12).

Kortom: Een goede nachtrust kan het probleemoplossend vermogen maximaliseren en het geheugen verbeteren. Van slechte slaap is aangetoond dat het de hersenfunctie schaadt.

4. Goede slaap kan atletische prestaties maximaliseren

Van slaap is aangetoond dat het de atletische prestaties verbetert.

In een onderzoek bij basketbalspelers bleek langere slaap significant de snelheid, nauwkeurigheid, reactietijden en geestelijk welzijn te verbeteren(13).

Minder slaapduur is ook in verband gebracht met slechte trainingsprestaties en functionele beperkingen bij oudere vrouwen.

Een onderzoek onder meer dan 2.800 vrouwen vond dat slechte slaap te maken had met langzamer lopen, minder grip en grotere moeite met het uitvoeren van onafhankelijke activiteiten(14).

Kortom: Langere slaap heeft aangetoond dat het vele aspecten van atletische en fysieke prestaties verbetert.

5. Slechte slapers hebben een groter risico op hartaandoeningen en beroerte

We weten dat slaapkwaliteit en -duur een groot effect kunnen hebben op veel risicofactoren.

Dit zijn de factoren waarvan wordt aangenomen dat ze chronische ziektes veroorzaken, waaronder hartaandoeningen.

Uit een evaluatie van 15 studies bleek dat korte slapers een veel groter risico op hartaandoeningen of beroerten hebben dan mensen die 7 tot 8 uur per nacht slapen(15).

Kortom: Slapen van minder dan 7-8 uur per nacht is gekoppeld aan een verhoogd risico op hartziekten en beroertes.

6.Slaap heeft invloed op het metabolisme van glucose en diabetes type 2

Experimentele slaapbeperking beïnvloedt de bloedsuikerspiegel en vermindert insulinegevoeligheid(16, 17).

In een onderzoek bij gezonde jonge mannen veroorzaakten symptomen van een beperking van de slaap tot 4 uur per nacht gedurende 6 nachten op een rij pre-diabetes(18).

Dit werd vervolgens opgelost na 1 week van verhoogde slaapduur.

Slechte slaapgewoonten hangen ook sterk samen met negatieve effecten op de bloedsuikerspiegel bij mensen die geen diabetes hebben.

Degenen die minder dan 6 uur per nacht slapen, hebben herhaaldelijk aangetoond een verhoogd risico te lopen op diabetes type 2(19, 20).

Kortom: Slaapgebrek kan bij gezonde volwassenen pre-diabetes veroorzaken, in slechts 6 dagen. Veel studies tonen een sterk verband aan tussen korte slaapduur en diabetes type 2 risico.

7. Slecht slapen is gekoppeld aan depressie

Psychische gezondheidsproblemen, zoals depressie, hangen nauw samen met slechte slaapkwaliteit en slaapstoornissen.

Men schat dat 90% van de patiënten met depressie klagen over de slaapkwaliteit(21).

Slechte slaap wordt zelfs geassocieerd met een verhoogd risico op overlijden door zelfmoord(22).

Degenen met slaapstoornissen, zoals slapeloosheid of obstructieve slaapapneu, melden ook significant hogere percentages van depressie dan die zonder(23).

Kortom: Slechte slaappatronen zijn sterk verbonden met depressie, vooral voor mensen met een slaapstoornis.

8. Slaap verbetert uw immuunfunctie

Zelfs een klein verlies van slaap bleek de immuunfunctie te verslechteren(24).

Een 2 weken durend onderzoek volgde de ontwikkeling van de gewone verkoudheid nadat mensen neusdruppels kregen toegediend met het virus dat verkoudheid veroorzaakt(25).

Zo bleek dat degenen die minder dan 7 uur sliepen hadden bijna drie keer meer kans op een verkoudheid te ontwikkelen dan degenen die 8 uur of meer geslapen hadden.

Als u vaak verkouden bent, zorg ervoor dat je minstens 8 uur slaap krijgt per nacht dit zou zeer nuttig kunnen zijn. Het eten van meer knoflook kan ook helpen.

Kortom: Minimaal 8 uur slaap krijgen kan de immuunfunctie verbeteren en de verkoudheid helpen bestrijden.

9. Slecht slapen is gekoppeld aan een verhoogde kans op ontstekingen

Slaap kan een groot effect hebben op ontstekingen in het lichaam.

In feite is bekend dat slaapgebrek ongewenste markers van ontsteking en celbeschadiging activeert.(26, 27).

Slecht slapen is sterk verbonden met langdurige ontsteking van het spijsverteringskanaal, bij aandoeningen die bekend staan als inflammatoire darmziekten(28).

In één studie werd waargenomen dat patiënten met slaapstoornissen met de ziekte van Crohn twee keer zoveel kans hadden om terug te vallen als patiënten die goed sliepen(27).

Onderzoekers bevelen zelfs slaapevaluatie aan om te helpen bij het voorspellen van uitkomsten bij patiënten met langdurige ontstekingsproblemen.

Kortom: Slaap beïnvloedt de ontstekingsreacties van het lichaam. Slechte slaap is sterk gekoppeld aan inflammatoire darmziekten en kan het risico op terugkeer van de ziekte verhogen.

10.Slaap beïnvloedt emoties en sociale interacties

Slaapgebrek vermindert ons vermogen om sociaal te communiceren.

Verschillende onderzoeken bevestigden dit met behulp van emotionele gezichtsherkenningstests(2930).

Eén studie toonde aan dat mensen die niet geslapen hadden een verminderd vermogen hadden om uitdrukkingen van boosheid en geluk te herkennen(31).

Onderzoekers geloven dat slechte slaap invloed heeft op ons vermogen om belangrijke sociale signalen te herkennen en emotionele informatie te verwerken.

Tot slot

Samen met voeding en lichaamsbeweging is goede nachtrust één van de pijlers van gezondheid.

Je kan gewoon geen optimale gezondheid bereiken zonder voor uw slaap te zorgen.