10 Verrassende gezondheidsvoordelen van perziken

Perziken – of Prunus persica – hebben een pluizige schil en een zoet wit of geel vruchtvlees.

Ze zouden meer dan 8000 jaar geleden in China zijn ontstaan(1).

Perziken zijn gerelateerd aan pruimen, abrikozen, kersen en amandelen. Ze worden beschouwd als steenvruchten of steenfruit omdat hun vruchtvlees een schil omringt die een eetbaar zaad bevat.

Ze kunnen op zichzelf worden gegeten of aan verschillende gerechten worden toegevoegd. Bovendien zijn perziken voedzaam en kunnen ze een aantal gezondheidsvoordelen bieden, waaronder een verbeterde spijsvertering, een gladdere huid en verlichting van de allergie.

Hier zijn 10 verrassende voordelen voor de gezondheid en het gebruik van perziken.

1. Vol met voedingsstoffen en antioxidanten

Perziken zijn rijk aan veel vitamines, mineralen en heilzame plantaardige stoffen.

Een middelgrote perzik (150 gram) levert ongeveer(2):

  • Calorieën: 58
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vet: minder dan 1 gram
  • Koolhydraten: 14 gram
  • Vezel: 2 gram
  • Vitamine C: 17% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine A: 10% van de ADH
  • Kalium: 8% van de ADH
  • Niacine: 6% van de ADH
  • Vitamine E: 5% van de ADH
  • Vitamine K: 5% van de ADH
  • Koper: 5% van de ADH
  • Mangaan: 5% van de ADH

Perziken bieden ook kleinere hoeveelheden magnesium, fosfor, ijzer en sommige B-vitaminen.

Bovendien zitten ze boordevol antioxidanten: heilzame plantaardige stoffen die oxidatieve schade bestrijden en uw lichaam helpen beschermen tegen veroudering en ziekte. Hoe verser en rijper de vrucht, hoe meer antioxidanten het bevat(3456).

In één onderzoek vertoonde sap van verse perziken antioxiderende werking bij gezonde mannen binnen 30 minuten na consumptie(7).

Verse en ingeblikte perziken lijken vergelijkbare hoeveelheden vitamines en mineralen te bevatten – zolang de ingeblikte variëteiten niet geschild zijn(89).

Verse perziken hebben echter hogere gehaltes van antioxidanten en lijken effectiever te zijn in het beschermen tegen oxidatieve schade dan ingeblikte(910).

Kortom: Perziken bevatten veel vezels, vitamines en mineralen. Ze bevatten ook heilzame plantaardige stoffen zoals antioxidanten, die je lichaam kunnen helpen beschermen tegen veroudering en ziekte.

Voor een betere spijsvertering

Perziken kunnen bijdragen aan een gezonde spijsvertering.

Eén middelgrote vrucht levert ongeveer 2 gram vezels – de helft daarvan zijn oplosbare vezels, terwijl de andere helft onoplosbaar is (211).

Onoplosbare vezels voegen massa toe aan uw ontlasting en helpen voedsel door uw darm te verplaatsen, waardoor de kans op constipatie kleiner wordt (12).

Aan de andere kant levert oplosbare vezels voedsel voor nuttige bacteriën in uw darmen. Op hun beurt produceren deze bacteriën vetzuren met een korte keten – zoals acetaat, propionaat en butyraat – die de cellen van uw darm voeden.

Vetzuren met een korte keten in uw darm kunnen ook helpen de ontsteking te verminderen en de symptomen van spijsverteringsstoornissen zoals de ziekte van Crohn, het prikkelbare darm syndroom (PDS) en colitis ulcerosa te verbeteren(131415).

Pezik bloemen zijn een ander deel van de vrucht dat de spijsvertering ten goede kan komen. Ze worden vaak gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde om spijsverteringsstoornissen te behandelen.

Dieronderzoek toont aan dat verbindingen die in de bloemen worden aangetroffen, de kracht en frequentie van darmcontracties effectief kunnen verhogen, waardoor het juiste ritme wordt gehandhaafd om voedsel soepel mee te duwen(16).

Terwijl studies vaak gebruik maken van perzikbloemextract, wordt een kruidenthee gemaakt van de bloemen vaak geconsumeerd in Korea
(17).

Kortom: Perziken bevatten vezels, wat bijdraagt ​​aan een soepele vertering en een lager risico op darmaandoeningen. Perzik bloemen bevatten ook bepaalde verbindingen die een gezonde darm lijken te ondersteunen.

3. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Regelmatig fruit eten – inclusief perziken – kan de gezondheid van het hart bevorderen.

Perziken kunnen de risicofactoren voor hartaandoeningen verlagen, zoals hoge bloeddruk en cholesterol(18).

Bovendien reageerbuisstudies tonen aan dat perziken kunnen binden aan galzuren – verbindingen die door uw lever uit cholesterol worden geproduceerd.

De gebonden galzuren – samen met de cholesterol die ze bevatten – worden uiteindelijk uitgescheiden via je feces, wat kan helpen het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen(19).

Uit aanvullende reageerbuis- en dierstudies bleek dat perziken de totale en ‘slechte’ LDL-cholesterolwaarden, evenals de bloeddruk en triglyceriden gehalte kunnen verlagen(202122).

Onderzoek bij obese ratten meldde verder dat perziksap de niveaus van het hormoon angiotensine II die de bloeddruk verhogen, kan verlagen
(2223).

Hoewel deze effecten veelbelovend lijken, zijn er meer onderzoeken nodig om deze bij mensen te bevestigen.

Kortom: Perziken bevatten stoffen die kunnen helpen bij het verminderen van risicofactoren voor hartziekten, waaronder hoge bloeddruk, evenals triglyceriden- en cholesterolgehalte. Er zijn echter meer studies bij mensen nodig.

4. Kan je huid beschermen

Perziken kunnen beschermende effecten hebben die helpen uw huid gezond te houden.

Uit reageerbuisstudies blijkt dat verbindingen die worden aangetroffen in perziken het vermogen van uw huid om vocht vast te houden kunnen verbeteren, waardoor de textuur van de huid wordt verbeterd(24).

Bovendien laten zowel reageerbuis- als dierstudies zien dat extracten gemaakt van perzikbloemen of vruchtvlees rechtstreeks op de huid worden aangebracht UV-schade kan helpen voorkomen252627).

Perzikbloem extracten bleken ook de ontwikkeling van huid tumoren bij muizen te vertragen(28).

Er is echter meer onderzoek bij mensen nodig voordat conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Verbindingen in perziken en perzik bloemen kunnen helpen uw huid gezond te houden door vocht te behouden en te beschermen tegen schade door de zon. Er is echter meer onderzoek nodig.

5. Kan bepaalde soorten kanker voorkomen

Net als de meeste vruchten, bieden perziken nuttige plantaardige stoffen die enige bescherming tegen verschillende kankers kunnen bieden.

Specifiek de schil en vruchtvlees zijn rijk aan carotenoïden en cafeïnezuur – twee soorten antioxidanten waarvan is vastgesteld dat ze antikanker eigenschappen hebben(29303132).

Uit reageerbuis- en dieronderzoek is ook gebleken dat verbindingen in perzikzaad de groei van niet-kankerachtige huidtumoren kunnen beperken en voorkomen dat ze in kankerachtige worden(33).

Om nog maar te zwijgen, perziken zitten vol met polyfenolen – een categorie antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze de groei vermindert en de verspreiding van kankercellen beperkt in reageerbuis onderzoeken(34).

Perzik-polyfenolen kunnen ook kankercellen doden, zonder schade aan gezonde cellen te veroorzaken(35).

In één dierstudie waren deze polyfenolen bijzonder effectief om te voorkomen dat een specifiek type borstkanker kan groeien en zich zou verspreiden.

Onderzoekers meldden dat een persoon ongeveer twee tot drie perziken per dag zou moeten eten om een ​​hoeveelheid polyfenolen te consumeren die gelijkwaardig is aan die in de studie(34).

In een andere studie hadden postmenopauzale vrouwen die dagelijks minstens 2 perziken of nectarines consumeerden, een 41% lager risico op borstkanker gedurende 24 jaar(36).

Er zijn echter weinig studies gedaan bij mensen, dus meer onderzoek is nodig.

Kortom: Verbindingen in perziken kunnen enige bescherming tegen kanker bieden door de vorming, groei en verspreiding van kankercellen te beperken. Er zijn echter meer studies nodig om deze voordelen te bevestigen.

6. Kan allergie symptomen verminderen

Perziken kunnen allergie symptomen verminderen.

Wanneer uw lichaam wordt blootgesteld aan een allergeen, geeft het histamine vrij of chemicaliën die door uw immuunsysteem zijn gemaakt om uw lichaam van het allergeen te bevrijden.

Histamine maken deel uit van het afweersysteem van uw lichaam en veroorzaken allergie symptomen zoals niezen, jeuk of hoesten.

Onderzoek toont aan dat perziken allergie symptomen kunnen helpen verminderen door de afgifte van histamine in het bloed te voorkomen
(37).

Bovendien laten reageerbuisstudies zien dat perzik extracten ook effectief kunnen zijn en de ontsteking beperken die vaak wordt gezien bij allergische reacties(3839).

Er is echter meer onderzoek nodig om de sterkte van deze effecten bij mensen met allergieën te bepalen.

Kortom: Perziken kunnen helpen de reactie van uw immuunsysteem op allergenen te verminderen, waardoor allergische symptomen worden verminderd. Er zijn echter meer studies nodig, vooral bij de mens.

7-9. Andere potentiële voordelen

Perziken kunnen verschillende andere gezondheidsvoordelen bieden. De meest goed onderzochte omvatten:

7.Kan de immuniteit versterken: Perziken zijn rijk aan immuunbevorderende voedingsstoffen en antioxidanten. Uit reageerbuisstudies blijkt dat ze ook bepaalde soorten bacteriën kunnen bestrijden ( 40 ).

8. Kan beschermen tegen bepaalde toxines: In één onderzoek verhoogden perzik-extracten die aan rokers werden gegeven de verwijdering van nicotine door de urine ( 41).

9. Kan bloedsuikerspiegel verlagen: Studies tonen aan dat verbindingen die worden aangetroffen in perziken, kunnen helpen bij het voorkomen van hoge bloedsuikerspiegels en insulineresistentie bij obese ratten ( 22 ).

Deze onderzoeken waren klein en de meeste van deze voordelen zijn niet waargenomen bij mensen.

Kortom: Perziken kunnen de immuniteit versterken, het lichaam ontdoen van gifstoffen en de bloedsuikerspiegel verlagen. Het onderzoek op deze gebieden is echter beperkt.

10. Op grote schaal verkrijgbaar en gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Perziken zijn gemakkelijk te vinden en kunnen op vele manieren aan uw voeding worden toegevoegd.

Ze kunnen rauw, gebakken, gegrild, geroosterd of gebakken worden gegeten en kunnen gemakkelijk in warme of koude gerechten worden verwerkt.

Verse perziken bijvoorbeeld, vormen een geweldige snack met veel voedingsstoffen en kunnen ofwel alleen worden gegeten of aangevuld met yoghurt en een handvol noten.

Perziken kun je toevoegen aan salades of worden geroerd in een stevige kikkererwten-curry. Ze geven een onverwacht tintje aan salsa en zijn ook een populair ingrediënt in veel desserts.

Ten slotte kunnen perziken worden gemengd in een smoothie of zacht gepureerd om smaak aan uw water toe te voegen.

Kortom: Perziken zijn overal verkrijgbaar en kunnen op verschillende manieren worden gegeten. Geniet er zelf van of neem ze gemakkelijk op in hoofdgerechten, bijgerechten, smoothies of desserts.

Tot slot

Perziken zijn rijk aan veel vitamines, mineralen en heilzame plantaardige stoffen.

Ze kunnen gemakkelijk in verschillende gerechten worden verwerkt en kunnen indrukwekkende gezondheidsvoordelen bieden, waaronder een gezondere huid, minder allergie symptomen en een betere spijsvertering en een betere gezondheid van het hart.

Perziken lijken ook te zijn gekoppeld aan een lager risico op bepaalde kankers en kunnen de immuniteit verhogen, beschermen tegen toxines en de bloedsuikerspiegel verlagen.

Al met al is het een vrucht die het waard is om aan je voeding toe te voegen.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.