Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 Vetrijke voedingsmiddelen die eigenlijk super gezond zijn.

2051 Views

10 Vetrijke voedingsmiddelen die eigenlijk super gezond zijn.

Sinds vet werd gedemoniseerd, begonnen mensen meer suiker te eten, geraffineerde koolhydraten en bewerkte voedingsmiddelen.

Dientengevolge is de gehele wereld dikker en zieker geworden.

Maar tijden veranderen. Studies tonen nu dat vet, zoals verzadigde vetten is niet de duivel van het steeds dikker worden van de mens (1, 2).

Allerlei gezonde voedingsmiddelen die toevallig vet bevatten zijn nu terug naar het “superfood” toneel.

Hier zijn 10 vetrijke voedingsmiddelen die eigenlijk ongelooflijk gezond en voedzaam zijn.

1. Avocado

De avocado is anders dan de meeste andere vruchten.

Terwijl de meeste vruchten voornamelijk koolhydraten bevatten, zitten avocado’s vol met vetten.

In feite, avocado bevat ongeveer 77% vet, waardoor het vet zelfs hoger is dan de meeste dierlijke voedingsmiddelen(3).

De belangrijkste vetzuur is een enkelvoudig onverzadigd vet genaamd oliezuur. Dit is ook de belangrijkste vetzuur in olijfolie dat geassocieerd is met verschillende gezondheidsvoordelen (4, 5).

Avocado’s behoren tot de beste bronnen van kalium in de voeding, zelfs met 40% meer kalium dan bananen, een typisch hoog kaliumgehalte voedsel.

Zij zijn ook een rijke bron van vezels en studies hebben aangetoond dat zij LDL-cholesterol en triglyceriden verlagen, terwijl het HDL verhoogd (het “goede”) cholesterol (6, 7, 8).

Ook al zijn ze rijk aan vet en calorieën, een studie toont aan dat mensen die avocado’s eten hebben de neiging om minder te wegen en hebben minder buikvet dan degenen die dat niet doen(9).

2. Kaas

Kaas is ongelooflijk voedzaam.

Logisch, aangezien een volledige kop melk wordt gebruikt om één dikke plak kaas te produceren.

Het is een rijke bron van calcium, vitamine B12, fosfor en selenium, en bevat allerlei andere voedingsstoffen(10).

Het is ook zeer rijk aan eiwitten, een dikke plak kaas bevat 6,7 gram eiwit, hetzelfde als een glas melk.

Kaas zoals andere vetrijke zuivelproducten bevatten ook krachtige vetzuren die zijn gekoppeld aan allerlei voordelen, zoals verminderde risico op diabetes type 2(11).

Kortom: Kaas is ongelooflijk voedzaam en een enkel plakje bevat een soortgelijke hoeveelheid voedingsstoffen als een glas melk. Het is een rijke bron van vitaminen, mineralen, hoogwaardige eiwitten en gezonde vetten.

3. Pure chocolade

Gestapelde Chocolade Blokken

Pure chocolade is een van die zeldzame gezonde voedingsmiddelen die ook nog eens heerlijk smaakt.

Het is zeer vetrijk, vet dat ongeveer 65% van de calorieën is.

Pure chocolade bevat 11% vezels en bevat meer dan 50% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor ijzer, magnesium, koper en mangaan (12).

Het zit ook vol met antioxidanten, zoveel dat het een van de hoogst scorende voedingsmiddelen die getest zijn, zelfs meer dan bosbessen(13).

Sommige van de antioxidanten hebben krachtige biologische activiteit en kunnen voor lagere bloeddruk zorgen en behoed dat LDL cholesterol in het bloed gaat oxideren(14, 15).

Studies tonen ook aan dat mensen die pure chocolade eten (5 of meer keer per week) minder dan de helft zoveel kans om te sterven aan hart-en vaatziekten in vergelijking met mensen die geen pure chocolade eten(16, 17).

Er zijn ook een aantal studies die aantonen dat pure chocolade hersenfunctie kunnen verbeteren en uw huid beschermen tegen schade bij blootstelling aan de zon(18, 19).

Zorg er wel voor om kwaliteit te kiezen, pure chocolade met ten minste 70% cacao.

Kortom: Pure chocolade is hoog in vet, maar vol met voedingsstoffen en antioxidanten. Het is zeer effectief in het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid.

4. Eieren

Eieren in een mandje

Eieren worden beschouwd als ongezond, omdat de dooiers rijk aan cholesterol en vet zijn.

In feite, een ei bevat 212 mg cholesterol, dat is 71% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Bovendien 62% van de calorieën in eieren bestaat uit vet(20).

Echter nieuwe studies hebben aangetoond dat cholesterol in eieren laat het cholesterol in het bloed, althans niet bij de meerderheid van de mensen stijgene (21).

Eieren zitten daadwerkelijk vol met vitaminen en mineralen. Ze bevatten een beetje van bijna elke voedingsstof die we nodig hebben.

Ze bevatten ook krachtige antioxidanten die de ogen beschermen, en veel choline, een brein voedingsstof waar 90% van de mensen niet genoeg van binnen krijgt(22, 23).

Eieren zijn ook gewichtsverlies vriendelijk. Ze zijn zeer bevredigend en eiwitrijk, de belangrijkste voedingsstof voor gewichtsverlies(24).

Ondanks het feit dat het veel vet bevat, mensen die op basis van een graan ontbijt dat vervangen met eieren uiteindelijk minder calorieën eten en daardoor gewicht verliezen(25, 26).

De beste eieren zijn omega-3 verrijkte eieren. Gooi niet de dooier weg, daar zitten bijna alle voedingsstoffen in

Kortom: Eieren behoren tot de meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen op de wereld. Ondanks het feit dat ze veel vet en cholesterol bevatten, ze zijn ongelooflijk voedzaam en gezond.

5. Vette vis

Chef-kok die een verse zalm

Een van de weinige dierlijke producten waar de meeste mensen het erover eens zijn dat vette vis gezond is.

Dit geldt ook voor vis zoals zalm, forel, makreel, sardines en haring.

Deze vissen zitten vol met hart-gezonde omega-3 vetzuren, hoogwaardige eiwitten en allerlei belangrijke voedingsstoffen.

Studies tonen aan dat mensen die regelmatig vis eten algemeen veel gezonder zijn, met een lager risico op hart-en vaatziekten, depressie, dementie en allerlei voorkomende ziekten(27, 28, 29).

Als je geen vis kan (niet lust) eten, dan kan het nemen van een visolie supplement nuttig zijn. Kabeljauwolie is het beste, die bevatten omega-3 vetzuren die je nodig hebt, evenals tal van vitamine D.

Kortom: Vette vis zoals zalm zit vol met belangrijke voedingsstoffen, vooral omega-3 vetzuren. Het eten van vette vis is gekoppeld aan verbeterde gezondheid en verlaagd het risico op allerlei ziekten.

6. Noten

Noten zijn ongelooflijk gezond.

Ze zijn rijk aan gezonde vetten en vezels en een goede plantaardige eiwitbron.

Noten zijn ook rijk aan vitamine E, evenals magnesium, een mineraal dat naar verhouding de meeste mensen niet genoeg van binnenkrijgen.

Studies tonen aan dat mensen die noten eten gezonder zijn, en een lager risico op verschillende ziekten hebben. Hiertoe behoren obesitas, hart-en vaatziekten en diabetes type 2 (30, 31, 32).

Gezonde noten bevatten amandelen, walnoten, macadamia noten en tal van anderen.

Kortom: Noten zitten vol met gezonde vetten, eiwitten, vitamine E en magnesium, en behoren tot de beste bronnen van plantaardige eiwitten.Studies tonen aan dat noten hebben veel voordelen voor de gezondheid.

7. Chia zaden

Chia zaden in glazen kom

Chia zaden worden niet beschouwd als “vet” voedsel.

Echter, een 28 gram portie van chia zaden bevat in feite 9 gram vet.

Gezien het feit dat bijna alle koolhydraten in chia zaden zijn vezels, de meerderheid van de calorieën in hen zijn daadwerkelijk afkomstig van vet.

In feite bevatten chia zaden ongeveer 80% vet. Dit maakt ze uitstekend vetrijk plantaardige voeding

Dit zijn niet zomaar vetten, de meerderheid van deze vetten in chia zaden zijn hart-gezonde omega-3 vetzuur genaamd ALA.

Chia zaden kunnen ook talrijke gezondheidsvoordelen hebben, zoals het verlagen van de bloeddruk en hebben van ontstekingsremmende effecten(33, 34).

Ze zijn ook ongelooflijk voedzaam. Naast dat ze vol zitten met vezels en omega-3 vetzuren zitten chia zaden ook vol met mineralen.

Kortom: Chia zaden zijn zeer rijk aan gezonde vetten, in het bijzonder omega-3 vetzuur genaamd ALA. Ze zitten ook vol met vezels en mineralen, en hebben talrijke gezondheidsvoordelen.

8. Extra vergine olijfolie

Kleine Kom Met olijven en olijfolie

Een andere vette levensmiddel waar de meeste mensen het erover eens zijn dat extra vergine olijfolie gezond is.

Dit vet is een essentieel onderdeel van het mediterrane dieet, waarvan is aangetoond talrijke gezondheidsvoordelen te hebben(35, 36).

Extra vergine olijfolie bevat vitamine E en K, en zit vol met krachtige antioxidanten.

Sommige van deze antioxidanten kunnen ontstekingen bestrijden en helpen LDL deeltjes in het bloed te beschermen tegen oxideren(37, 38).

Ook is aangetoond dat het de bloeddruk verlaagd, verbetering van cholesterol markers en hebben allerlei voordelen gerelateerd aan hartkwaal risico(39).

Van alle gezonde vetten en oliën in de voeding, extra vergine olijfolie is de winnaar.

Kortom: Extra vergine olijfolie heeft vele krachtige voordelen voor de gezondheid, en het is ongelooflijk effectief in het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid.

9. Kokosnoten en kokosolie

Kokosnootolie

Kokosnoten, en kokosolie, zijn de rijkste bronnen van verzadigd vet in de wereld.

In feite, ongeveer 90% van de vetzuren in deze zijn verzadigd.

Kokosnoot vetten zijn eigenlijk anders dan de meeste andere vetten en bestaan grotendeels uit middellange keten vetzuren(40, 41).

Deze vetzuren worden verschillend gemetaboliseerd, rechtstreeks naar de lever waar ze worden omgezet in ketonlichamen (42).

Studies tonen aan dat middellange keten vetzuren eetlust onderdrukken, het helpt mensen minder calorieën te eten, de stofwisseling te verhogen tot 120 calorieën per dag(43, 44).

Vele studies tonen aan dat dit soort vetten voordelen kunnen hebben voor mensen met de ziekte van Alzheimer, en ze hebben ook aangetoond te helpen buikvet te verliezen(45, 46).

Kortom: Kokosnoten zijn zeer rijk middellange keten vetzuren, die anders worden gemetalliseerd dan andere vetten. Ze kunnen de eetlust verminderen, verhogen vetverbranding en bieden tal van voordelen voor de gezondheid.

10. Volvette yoghurt

Jonge Vrouw die Yoghurt

Echt volvette yoghurt is ongelooflijk gezond.

Het heeft allemaal dezelfde belangrijke voedingsstoffen als andere vetrijke zuivelproducten.

Maar het zit ook vol met gezonde, probiotische bacteriën, die krachtige effecten op de gezondheid kan hebben.

Studies tonen aan dat de yoghurt kan leiden tot grote verbeteringen in de spijsvertering, en kan zelfs helpen bij het bestrijden hart-en vaatziekten en overgewicht (47, 48, 49).

Zorg er wel voor om echte volvette yoghurt te kiezen en lees het etiket.

Helaas veel van de yoghurt in de winkelrekken bevatten weinig vet, maar in plaats daarvan vol met toegevoegde suiker.

Het beste is om deze te vermijden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text