Sinds vet werd gedemoniseerd, begonnen mensen meer suiker, geraffineerde koolhydraten en bewerkte voedingsmiddelen te eten.

Als gevolg hiervan is de hele wereld vetter en zieker geworden.

De tijden veranderen echter. Studies tonen nu aan dat vet, inclusief verzadigd vet , niet de duivel is waarvan het was gemaakt  (1, 2).

Allerlei gezonde voedingsmiddelen die toevallig vet bevatten zijn nu terug naar het “superfood” toneel.

Hier zijn 10 vetrijke voedingsmiddelen die eigenlijk ongelooflijk gezond en voedzaam zijn.

1. Avocado

De avocado is anders dan de meeste andere vruchten.

Terwijl de meeste vruchten vooral koolhydraten bevatten, zitten avocado’s vol met vetten.

Avocado’s bevatten namelijk ongeveer 77% vet, door hun calorieën, waardoor ze nog meer vet bevatten dan de meeste dierlijke voedingsmiddelen(3).

HHet belangrijkste vetzuur is een enkelvoudig onverzadigd vet dat oleïnezuur wordt genoemd. Dit is ook het overheersende vetzuur in olijfolie, geassocieerd met verschillende gezondheidsvoordelen(4, 5).

Avocado’s behoren tot de beste bronnen van kalium in de voeding en bevatten zelfs 40% meer kalium dan bananen, dat bekend staat als hoog is in kalium.

Ze zijn ook een geweldige bron van vezels , en studies hebben aangetoond dat ze het LDL-cholesterol en triglyceriden kunnen verlagen, terwijl ze HDL (het “goede”) cholesterol verhogen (6, 7, 8).

Hoewel ze veel vet en calorieën bevatten, blijkt uit één onderzoek dat mensen die avocado’s eten, minder wegen en minder buikvet hebben dan mensen die dat niet doen((9).

Kortom: Adovado’s zijn een uitstekende bron van kalium en vezels en er is aangetoond dat ze grote voordelen hebben voor de gezondheid van hart en bloedvaten.

2. Kaas

Kaas is ongelooflijk voedzaam.

Dit is logisch, aangezien een kop melk wordt gebruikt om één ​​enkele dikke plak kaas te produceren.

Het is een geweldige bron van calcium , vitamine B12, fosfor en selenium en bevat allerlei andere voedingsstoffen(10).

Het is ook erg rijk aan eiwitten, een enkele dikke plak kaas die 6,7 gram eiwit bevat, hetzelfde als een glas melk .

Kaas bevat, net als andere vetrijke zuivelproducten, ook krachtige vetzuren die in verband zijn gebracht met allerlei voordelen, waaronder een verlaagd risico op diabetes type 2 (11).

Kortom: Kaas is ongelooflijk voedzaam en een enkele plak bevat een vergelijkbare hoeveelheid voedingsstoffen als een glas melk. Het is een geweldige bron van vitamines, mineralen, hoogwaardige eiwitten en gezonde vetten.

3. Pure chocolade

Pure chocolade is één van die zeldzame gezonde voedingsmiddelen die ook nog eens heerlijk smaakt.

Het bevat veel vet, vet dat ongeveer 65% van de calorieën is.

Pure chocolade bevat 11% vezels en meer dan 50% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor ijzer, magnesium, koper en mangaan (12).

Het zit ook vol met antioxidanten, zozeer zelfs dat het één van de best beoordeelde voedingsmiddelen is, zelfs meer dan bosbessen(13).

Sommige antioxidanten bevatten krachtige biologische activiteit en kunnen de bloeddruk verlagen en het LDL-cholesterol in het bloed beschermen tegen oxidatie(14, 15).

Studies tonen ook aan dat mensen die 5 of meer keer per week pure chocolade eten, minder dan de helft minder kans hebben om te overlijden aan een hartaandoening, in vergelijking met mensen die geen pure chocolade eten(16, 17).

Er zijn ook enkele onderzoeken die aantonen dat pure chocolade de hersenfunctie kan verbeteren en uw huid kan beschermen tegen schade wanneer ze aan de zon wordt blootgesteld (18, 19).

Kies gewoon pure chocolade van goede kwaliteit, met minstens 70% cacao.

Kortom: Pure chocolade bevat veel vet, maar zit boordevol voedingsstoffen en antioxidanten. Het is zeer effectief in het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid.

4. Eieren

Eieren werden vroeger als ongezond beschouwd omdat de dooiers veel cholesterol en vet bevatten.

In feite bevat een enkel ei 212 mg cholesterol, dat is 71% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Bovendien is 62% van de calorieën in eieren afkomstig van vet20 ).

Nieuwe studies hebben echter aangetoond dat cholesterol in eieren geen effect heeft op de cholesterol in het bloed, althans niet bij de meerderheid van de mensen (21).

Hele eieren zitten eigenlijk vol met vitamines en mineralen. Ze bevatten een klein beetje van bijna elke voedingsstof die we nodig hebben.

Ze bevatten zelfs krachtige antioxidanten die de ogen beschermen, en veel choline, een hersenstof die 90% van de mensen niet genoeg van krijgt(22, 23).

Eieren zijn ook een vriendelijk voedingsmiddel voor gewichtsverlies . Ze zijn zeer bevredigend en bevatten veel eiwitten, de belangrijkste voedingsstof voor gewichtsverlies(24).

Ondanks dat ze een hoog vetgehalte hebben, eten mensen die een ontbijt op basis van granen vervangen door eieren, minder calorieën en verliezen ze aan gewicht(25, 26).

De beste eieren zijn omega-3 verrijkte eieren. Gooi niet de dooier weg, dat is waar bijna alle voedingsstoffen worden gevonden.

Kortom: Eieren behoren tot de meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen op de wereld. Ondanks dat ze veel vet en cholesterol bevatten, zijn ze ongelooflijk voedzaam en gezond.

5. Vette vis

Eén van de weinige dierlijke producten waar de meeste mensen het erover eens zijn dat het gezond is, is vette vis.

Dit omvat vis zoals zalm, forel, makreel, sardines en haring.

Deze vissen zitten vol met hart-gezonde omega-3 vetzuren, hoogwaardige eiwitten en allerlei belangrijke voedingsstoffen.

Studies tonen aan dat mensen die vis eten, over het algemeen veel gezonder zijn, met een lager risico op hartaandoeningen, depressie, dementie en allerlei soorten algemene ziekten (27, 28, 29).

Als u geen vis kunt (of wilt) eten, kan het nuttig zijn om een ​​visolie supplement te nemen. Kabeljauw visleverolie is het beste, het bevat alle omega-3 vetzuren die je nodig hebt, evenals voldoende vitamine D.

Kortom: Vette vis zoals zalm zit boordevol belangrijke voedingsstoffen, vooral omega-3 vetzuren. Vette vis eten is gekoppeld aan een betere gezondheid en een verminderd risico op allerlei ziekten.

6. Noten

Noten zijn ongelooflijk gezond.

Ze bevatten veel gezonde vetten en vezels en zijn een goede plantaardige eiwitbron.

Noten bevatten ook veel vitamine E en evenals magnesium, een mineraal dat naar verhouding de meeste mensen niet genoeg van binnenkrijgen.

Studies tonen aan dat mensen die noten eten, gezonder zijn en minder risico lopen op verschillende ziekten. Dit omvat obesitas, hartaandoeningen en diabetes type 2(30, 31, 32).

Gezonde noten zijn amandelen, walnoten, macadamia noten en tal van anderen.

Kortom: Noten zitten vol met gezonde vetten, eiwitten, vitamine E en magnesium en behoren tot de beste bronnen van plantaardige eiwitten. Studies tonen aan dat noten veel voordelen voor de gezondheid hebben.

7. Chia zaden

Chia zaden worden over het algemeen niet als een “vet” voedingsmiddel beschouwd.

Een 28 gram portie van chia zaden bevat echter 9 gram vet.

Gezien het feit dat bijna alle koolhydraten in chia zaden zijn vezels, de meerderheid van de calorieën in hen zijn daadwerkelijk afkomstig van vet.

In feite bevatten chia zaden ongeveer 80% vet. Dit maakt ze tot een uitstekend plantaardig voedsel met een hoog vetgehalte.

Dit zijn niet alleen vetten, de meerderheid van de vetten in chia zaad bestaat uit het hart-gezonde omega-3 vetzuur dat ALA wordt genoemd.

Chia zaden kunnen ook tal van gezondheidsvoordelen hebben, zoals het verlagen van de bloeddruk en het hebben van ontstekingsremmende effecten(33, 34).

Ze zijn ook ongelooflijk voedzaam. Naast dat ze vol zitten met vezels en omega-3 vetzuren zitten chia zaden ook vol met mineralen.

Kortom: Chia zaden bevatten veel gezonde vetten, vooral een omega-3-vetzuur, ALA genaamd. Ze zitten ook vol met vezels en mineralen en hebben tal van gezondheidsvoordelen.

8. Extra vergine olijfolie

Een andere vette levensmiddel waar de meeste mensen het erover eens zijn dat extra vergine olijfolie gezond is.

Dit vet is een essentieel onderdeel van het mediterrane dieet, waarvan is aangetoond dat het tal van gezondheidsvoordelen heeft(35, 36).

Extra vergine olijfolie bevat vitamine E en K, en zit vol met krachtige antioxidanten.

Sommige van deze antioxidanten kunnen ontstekingen bestrijden en helpen de LDL-deeltjes in het bloed te beschermen tegen oxidatie(37, 38).

Er is ook aangetoond dat het de bloeddruk verlaagt, cholesterol markers verbetert en allerlei voordelen heeft met betrekking tot het risico op hartziekten (39).

Van alle gezonde vetten en oliën in de voeding, is extra vergine olijfolie de koning.

Kortom: Extra vergine olijfolie heeft veel krachtige gezondheidsvoordelen en is ongelooflijk effectief in het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid.

9. Kokosnoten en kokosolie

Kokosnoten en kokosolie, zijn de rijkste bronnen van verzadigd vet in de wereld.

In feite is ongeveer 90% van de vetzuren erin verzadigd.

Toch hebben populaties die grote hoeveelheden kokosnoot consumeren, geen hoge niveaus van hartziekten en hebben ze een uitstekende gezondheid(40, 41).

Kokosvet is eigenlijk anders dan de meeste andere vetten en bestaat grotendeels uit middellange-keten-vetzuren.

Deze vetzuren worden anders gemetaboliseerd, rechtstreeks naar de lever, waar ze in ketonlichamen kunnen worden omgezet( (42).

Onderzoek heeft aangetoond dat vetten met een middelmatige keten de eetlust onderdrukken, mensen helpen minder calorieën te eten en het metabolisme kunnen stimuleren met maximaal 120 calorieën per dag(43, 44).

Veel onderzoeken tonen aan dat dit soort vetten voordelen kan hebben voor mensen met de ziekte van Alzheimer en het is ook aangetoond dat ze je helpen om buikvet te verliezen(45, 46).

Kortom: Kokosnoten bevatten veel vetzuren met een middellange keten, die anders worden gemetaboliseerd dan andere vetten. Ze kunnen de eetlust verminderen, de vetverbranding verhogen en tal van gezondheidsvoordelen bieden.

10. Volvette yoghurt

Echte volvette yoghurt is ongelooflijk gezond.

Het heeft allemaal dezelfde belangrijke voedingsstoffen als andere vetrijke zuivelproducten.

Maar het zit ook vol met gezonde, probiotische bacteriën, die krachtige effecten op de gezondheid kunnen hebben.

Studies tonen aan dat yoghurt kan leiden tot belangrijke verbeteringen in de spijsvertering en zelfs kan helpen bij het bestrijden van hartziekten en obesitas(47, 48, 49).

Zorg ervoor dat je echte, volle yoghurt kiest en lees het etiket.

Helaas veel van de yoghurt in de winkelschappen bevatten weinig vet, maar in plaats daarvan vol met toegevoegde suiker.

Het beste is om deze te vermijden.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.