10 voedingsmiddelen die bijna zuiver eiwit zijn

10 Voedingsmiddelen die bijna zuiver eiwit zijn

Eiwit is een essentiële macronutriënten die vele functies dient in het lichaam.

De aanbevolen hoeveelheid eiwit is 0,37 gram per pond lichaamsgewicht of 0,8 g / kg(1).

Fysiek actieve personen hebben echter 0.6-0.9 gram per pond nodig, of 1.4-2 g / kg (12).

Onderzoek toont aan dat eiwitrijke diëten ook helpen bij het afvallen(3).

De eenvoudigste manier om uw eiwitinname te verhogen, is door meer eiwitrijke voedingsmiddelen te eten.

Dat gezegd hebbende, niet alle eiwitrijke voedingsmiddelen zijn gelijk aan elkaar. Sommigen van hen zijn extreem hoog, bijna niets anders dan eiwitten en water.

Al de hier genoemde voedingsmiddelen bestaan uit meer dan 80% eiwit.

Hier zijn 10 voedingsmiddelen die bijna zuiver eiwit zijn.

1. Kippenborst

Kip is één van de meest geconsumeerde voedingsmiddelen met veel eiwitten.

De borst is het magerste deel. 85 gram geroosterde, zonder vel levert u ongeveer 27 gram eiwit en 140 calorieën op(4).

Sommige onderzoeken tonen aan dat het eten van kip met een eiwitrijk dieet u kan helpen om af te vallen. Dezelfde voordelen worden echter ook gezien met rundvlees als de belangrijkste eiwitbron(56).

Het voedingsprofiel van een kip wordt vaak beïnvloed door het dieet. Scharrelkippen hebben hogere niveaus van antioxidant- en omega-3-waarden(7).

Naast eiwitten is kip ook een geweldige bron van niacine, vitamine B6, selenium en fosfor(4).

Eiwitgehalte in 100 gram: 31 gram (80% calorieën).

Kortom: Kippenborst is een zeer populaire eiwitbron, met een borst van 3-inch die 27 gram levert. Het is ook een geweldige bron van B-vitaminen en mineralen.

2. Kalkoenborst

Kalkoen is een vetarme bron van eiwitten . De borst is het magerste deel van deze vogel.

Een 85 gram portie gebraden, geroosterde kalkoenborst zonder vel bevat ongeveer 24 gram eiwit en 115 calorieën(8).

Kalkoen is ook rijk aan niacine, vitamine B6, selenium, fosfor en zink(8).

Het bevat ook veel tryptofaan. Dit aminozuur helpt bij het synthetiseren van serotonine, een belangrijke neurotransmitter.

Eiwitgehalte in 100 gram: 30 gram (95% calorieën).

Kortom: Kalkoen een caloriearme bron van eiwitten, met ongeveer 95% van de calorieën. Het bevat ook B-vitamines en mineralen zoals selenium en zink.

3. Eiwit

Zoals de meeste andere dierlijke voedingsmiddelen bevatten eieren hoogwaardige eiwitten omdat ze alle aminozuren bevatten.

De meeste vitaminen, mineralen en antioxidanten in eieren zijn te vinden in de dooier. Echter het wit van het ei bevat ten minste 60% van het eiwit.

Een 243 gram portie eiwit van het ei geeft 26 gram eiwitten en slechts ongeveer 115 calorieën(9).

Eiwitgehalte in 100 gram: 11 gram (91% calorieën).

Kortom: Het eiwit bestaat voornamelijk uit water en eiwitten. Ongeveer 91% van de calorieën in het eiwit zijn eiwitten.

4. Gedroogde vis

Gedroogde vis is een smakelijke snack die in veel verschillende soorten verkrijgbaar is.

Kies voor een eiwitrijk en vetarm optie, kabeljauw, heilbot, schelvis of bot.

Slechts een 28 gram van gedroogde vis geeft 18 gram eiwitten(10).

Gedroogde vis heeft vele voordelen. Het is bijvoorbeeld ook boordevol met vitamine B12, kalium, magnesium, selenium en andere voedingsstoffen(10).

Eiwitgehalte in 100 gram: 63 gram (93% calorieën).

Kortom: Gedroogde vis is extreem rijk aan eiwitten, tot 93% calorieën. Het bevat ook omega-3-vetzuren en grote hoeveelheden van sommige vitamines en mineralen.

5. Garnalen

Garnalen zijn een heerlijk om in uw voeding op te nemen.

Ze zijn niet alleen hoog in eiwitten, maar ook arm aan calorieën, koolhydraten en vet. Een 85 gram portie garnalen bevat 17 g eiwit en slechts 90 calorieën(11).

Garnalen zijn rijk aan vitamine D, niacine en vitamine B12. Ze bevatten ook ijzer , fosfor, koper en selenium(11).

Bovendien garnalen bevatten antioxidanten zoals astaxanthine , die ontsteking en oxidatieve schade vermindert(1213).

Eiwitgehalte in 100 gram: 20 gram (82% calorieën).

Kortom: Garnalen zijn een geweldige bron van eiwitten, met 82% calorieën. Ze bevatten ook vitamines, mineralen en gunstige antioxidanten.

6. Tonijn

Tonijn bevat weinig calorieën en weinig vet, waardoor het een bijna puur eiwitproduct is.

Een 85 g rauwe geelvintonijn kan ongeveer 20 gram eiwit bevatten, met slechts 92 calorieën (14).

Het is ook een goede bron van B-vitamines, plus mineralen zoals magnesium, fosfor en kalium.

Tonijn heeft ook antioxiderende eigenschappen vanwege grote hoeveelheden selenium. Een 100 gram portie bevat 52% van de dagelijkse hoeveelheid.

Bovendien is tonijn een goede bron van omega-3-vetzuren , die ontstekingen bestrijden.

Tonijn bevat meestal wat kwik, maar het hoge gehalte aan selenium beschermt tegen kwikvergiftiging. Het eten van tonijn in blik eenmaal per week is waarschijnlijk veilig(15).

Zwangere en vrouwen die borstvoeding geven mogen echter niet vaker dan eenmaal per maand rauwe, gekookte of gegrilde tonijn eten.

Eiwitgehalte in 100 gram: 23 gram (92% calorieën).

Kortom: Tonijn is én van de magerste soorten vis. Het biedt 20 gram eiwit in een 85 gram portie, maar bevat zeer weinig calorieën.

7. Heilbot

Heilbot is een andere vis die een uitstekende bron is van complete eiwitten. Een half filet (159 gram) van heilbot bevat 42 gram eiwit en 223 calorieën(16).

Halve heilbot is ook een uitstekende bron van omega-3-vetzuren, waardoor het een effectieve ontstekingsremmende voeding is.

Heilbot is ook rijk aan selenium. Daarnaast bevat het goede hoeveelheden vitamine B3, B6 en B12, evenals mineralen zoals magnesium, fosfor en kalium (16).

Vanwege hoge kwikwaarden zou u echter niet vaak heilbot moeten eten(17).

Koop heilbot indien mogelijk vers van een lokale vismarkt.

Eiwitgehalte in 100 gram: 27 gram (81% calorieën).

Kortom: Heilbot biedt grote hoeveelheden complete eiwitten, 42 gram in een halve filet. Het is rijk aan omega-3 vetzuren, B-vitaminen en mineralen zoals selenium en magnesium.

8. Tilapia

Tilapia is een populaire, relatief goedkope vis .

Het is een witte zoetwatervis die een uitstekende bron van eiwitten is en toch weinig calorieën en vet bevat.

Een 85 gram portie van tilapia kan tot 20 gram eiwitten bevatten met slechts 110 calorieën(18).

Tilapia heeft enige controverse gewekt omdat het een hogere verhouding omega-6 tot omega-3 heeft dan andere soorten vis, ongeveer 1: 1(19).

Desondanks is de hoeveelheid omega-6 in een portie tilapia lang niet genoeg om reden tot bezorgheid.

Tilapia is ook een uitstekende bron van B-vitamines en mineralen zoals selenium, fosfor en kalium(18).

Eiwitgehalte in 100 gram: 26 gram (81% calorieën).

Kortom: Tilapia bevat veel eiwitten, ongeveer 81% van de calorieën.Het bevat ook B-vitaminen en mineralen zoals selenium en fosfor.

9. Kabeljauw

Kabeljauw is een koudwater vis met een heerlijk, grillig wit vlees.

Deze vis zit boordevol eiwitten. Het bevat ook weinig calorieën en heeft weinig vet. Een 85 gram portie bevat ongeveer 20 gram eiwitten en slechts 90 calorieën(20).

Kabeljauw is een uitstekende bron van vitamines B3, B6 en B12, evenals omega 3-vetzuren, die allemaal voordelen bieden voor de gezondheid van het hart.

Bovendien kabeljauw bevat selenium, magnesium, fosfor en kalium.

Eiwitgehalte in 100 gram: 23 gram (93% calorieën).

Kortom: Kabeljauw is een magere witte vis met een eiwitgehalte van 93% van de calorieën. Het bevat weinig calorieën en vet, maar bevat vitaminen, mineralen en hart-gezonde omega-3 vetzuren.

10. Koolvis

De Alaska koolvisis een uitstekende, milde-op smaak gebrachte vis.

Deze witte vis zit boordevol eiwitten.

Een 85 gram portie bevat 20 gram eiwit en ongeveer 100 calorieën.

De Alaska koolvis is een uitstekende bron van omega-3 vetzuren. Het bevat ook grote hoeveelheden choline en vitamine B12, evenals vele andere voedingsstoffen(21).

nteressant is dat koolvis heeft ook één van de laagste kwikgehalten van vissen heeft(22).

Eiwitgehalte in 100 gram: 24 gram (89% calorieën).

Kortom: Koolvis is een populaire vis met eiwit met 89% calorieën. Het bevat weinig kwik, maar is een uitstekende bron van omega-3-vetzuren en andere voedingsstoffen.

Tot slot

Alle hier vermelde voedingsmiddelen zijn meer dan 80% eiwit.

Velen hebben ook andere gezondheidsvoordelen, vanwege hun hoge gehalte aan omega-3 vetzuren, vitaminen en mineralen.

Omdat deze voedingsmiddelen zo veel eiwitten bevatten, vullen ze ook ongelooflijk ondanks dat ze weinig calorieën bevatten.

Om deze reden zijn ze ook een van de meest vriendelijke voedingsmiddelen voor gewichtsvervlies die je kunt eten.