Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 Voedingsmiddelen die dikmakend zijn

1521 Views

10 Voedingsmiddelen die dikmakend zijn

Mensen die te veel eten en dik worden daar zijn vele redenen voor.

Een van de belangrijkste daarvan is het eten van te veel calorieën.

Dat gezegd zijnde, bepaalde voedingsmiddelen zijn zeker meer problematischer dan andere.

Bewerkte voedingsmiddelen zijn rijk aan toegevoegd vet, toegevoegd suiker en zout en zijn vooral moeilijk om er minder van te eten.

Hier is een lijst van 10 voedingsmiddelen die zeer dikmakend zijn.

1. Suikerhoudende frisdranken

Suikerhoudende frisdranken zijn gewoon het meest dikmakend wat je lichaam kunt geven.

Suiker gezoete dranken bevatten geen essentiële voedingsstoffen en voegt grote hoeveelheden ‘lege’ calorieën aan uw voeding toe(1).

Studies hebben aangetoond dat mensen die suikerhoudende frisdranken drinken hebben veel meer kans om aan te komen in gewicht dan mensen die dat niet doen(23).

Een studie wees uit dat mensen die suikerhoudende frisdranken dronken bovenop hun normale voeding verbruikt 17% meer calorieën dan ze voorheen deden. Na verloop van tijd kan dit gemakkelijk leiden tot significante gewichtstoename(4).

Evenals het verhogen van het risico op obesitas, en het drinken van suikerhoudende frisdrank wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op diabetes type 2 , hart- en vaatziekten en kanker(5678).

Kortom: Suikerhoudende frisdranken voegt geen essentiële voedingsstoffen aan uw voeding toe, maar alleen lege calorieën. Mensen die frisdrank drinken hebben veel meer kans om aan te komen.

2. Suiker gezoete koffie

frappuccino

Koffie kan een zeer gezond zijn.

Echter, koffie gezoet met toegevoegde suiker of siroop kan net zoveel suiker als een blikje cola bevatten.

Net als suiker gezoete dranken, regelmatige consumptie van deze suiker gezoete dranken kunnen desastreuze gevolgen hebben op uw taille en uw gezondheid(91011).

Kortom: Koffie gezoet met siropen of suikers zijn zeer hoog in calorieën. Het regelmatig drinken van hen zou kunnen bijdragen tot gewichtstoename.

3. Ijs

Commercieel meest gemaakt ijs zit vol met suiker. En omdat het vaak gegeten wordt als een dessert, kan ijs een hoop extra calorieën toevoegen aan uw maaltijd.

Als u wilt genieten van ijs, is het waarschijnlijk het beste om het als een incidenteel traktatie te nemen.

Om te kiezen voor een gezonder ijsje, kijk voor één met minder dan 15 gram suiker per ijsje. En zorg er ook voor dat u uw grootte van de porties vermindert.

4. Take away pizza

Slice of Pepperoni Pizza

Commercieel bereide pizza’s zijn één van de meest populaire junkfood, met name onder jongeren en kinderen(12).

Pizza’s zijn meestal erg lekker, maar ze bevatten grote hoeveelheden vet, geraffineerde koolhydraten en calorieën.

Enkele van de meest populaire soorten zijn ook gemaakt met grote hoeveelheden kaas en bewerkt vlees.

Bewerkte vleeswaren zijn vleessoorten die zijn gedroogd, gezout of gerookt.

Een hoge inname van deze vleessoorten zijn gekoppeld aan obesitas en een verhoogd risico op nadelige aandoeningen zoals hartziekten en bepaalde kankers(1314151617).

Echter, niet alle pizza zijn allemaal hetzelfde gemaakt.

Als je pizza lekker vind en niet zonder kan, probeer dan een pizzeria dat gezonde ingrediënten gebruikt, zoals  groenten en volkoren deeg. U kunt ook uw eigen pizza thuis maken(181920).

Kortom: Commercieel bereide pizza zitten vol met calorieën en bewerkt vlees. Probeer te kiezen  voor pizza gemaakt met gezondere ingrediënten, of maak je eigen thuis.

5. Koekjes en donuts

Chocolade koekjes

Koekjes en donuts bevatten grote hoeveelheden suiker, geraffineerde bloem en toegevoegde vetten.

Ze kunnen zeer hoog in calorieën zijn. Om je gewicht onder controle te houden, moet u uw inname beperken.

Als je toch naar koekjes verlangd, ga dan voor een kleine portie en niet gigantisch veel koekje of een hele pak koekjes opeten.

Hierdoor kunt u genieten van een traktatie en beperken van de hoeveelheid overtollige calorieën en suiker die je tot je neemt(212223).

Ook kan een middelgrote donut meer dan 200 calorieën bevatten. Sommige geglazuurde donuts bevatten meer dan 300 calorieën.

Voor optimale gezondheid en gewicht moeten donuts zoveel mogelijk worden vermeden.

Kortom: Koekjes en donuts zijn calorierijk, suikerrijke voedingsmiddelen. Als u ervoor kiest om ze te eten, houd je porties dan klein.

6. Frieten en chips

Frieten zijn een populaire keuze van snack, in het bijzonder bij het uit eten gaan.

Een gemiddelde portie frieten bevat 139 g ongeveer 427 calorieën, waardoor ze een calorierijke bijgerecht of snack zijn.

De meeste commerciële frieten bevat ook veel vet en het zoutgehalte is hoog, waardoor ze zeer gemakkelijk is om er veel van te eten (242526).

Frieten gaan ook vaak gepaard met ander junkfood, en worden vaak gegeten met veel sauzen zoals mayonaise en ketchup.

Dit kan bijdragen aan een hoge calorieopname, wat kan leiden tot gewichtstoename. In feite verschillende studies koppelen het eten van frietjes aan gewichtstoename(2728).

Net als patat en chips ze zijn zeer hoog in vet, geraffineerde koolhydraten en zout.

Ook zijn ze gekoppeld aan gewichtstoename bij observatie studies. Één studie vond zelfs dat het de meeste kans van gewichtstoename veroorzaakt(29).

Koken of bakken van aardappelen is veel gezonder.

Kortom: Frieten en chips zijn zeer hoog in toegevoegde vetten, geraffineerde koolhydraten en zout. Studies hebben ze allebei gekoppeld aan gewichtstoename.

7. Pindakaas

Pinda's en pindakaas

Matige hoeveelheden van pindakaas kan gezond zijn.

Dit geldt met name als ze zijn gemaakt met gezonde ingrediënten zoals gebrande en gemalen pinda’s en een beetje zout.

In feite zijn noten en pinda’s verbonden met een lager gewicht en een betere gezondheid(3031323334).

Echter, commercieel bereide pindakaas bevat vaak toegevoegde suiker, gehydrogeneerde plantaardige oliën en veel zout. Dit soort pindakaas is zeker niet zo gezond (353637).

Pindakaas is ook zeer hoog in calorieën, en zeer gemakkelijk voor sommige mensen om er teveel van te eten.

Als u uw inname kan beperken, dan is pindakaas in uw voeding geen probleem. Echter, als je moeite hebt om uw porties te beheersen, dan is het waarschijnlijk beter om pindakaas te vermijden.

Kortom: De meeste commercieel gemaakte pindakaas bevat toegevoegde suikers en vetten. Het zorgt gemakkelijk voor gewichtstoename als het in overmaat wordt gegeten.

8. Melkchocolade

Melkchocolade

Pure chocolade is gekoppeld aan talrijke gezondheidsvoordelen, zoals een betere gezondheid van het hart en hersenfunctie(383940414243).

Echter, de meeste commercieel geproduceerde melkchocolade en witte chocolade bevat een ton aan toegevoegde suiker.

Deze soorten chocolade zijn hoog in zowel vet als toegevoegde suikers. Net als andere junkfood, ze zijn super makkelijk om er teveel van te eten.

Kortom: In tegenstelling tot de pure chocolade, melk en witte chocolade bevatten veel toegevoegde suiker. Chocolade is zeer smakelijke en zeer eenvoudig er teveel van te eten.

9. Vruchtensappen

Vruchtensap wordt vaak gezien als een gezonde keuze.

Echter, de meeste commerciële merken bevatten net zoveel suiker als suikerhoudende frisdrank. Ze missen ook de vezels en andere voedingsstoffen in hele vruchten.(44, 45).

Het drinken van grote hoeveelheden vruchtensap is gekoppeld aan een verhoogd risico op obesitas, met name bij kinderen(464748).

Hele vruchten zijn een veel gezondere en meer gewichtsverlies vriendelijke keuze dan vruchtensap(495051).

Wilt u vruchtensap in uw voeding, kies ongezoet, 100% vruchtensap en houd je portiegrootte tot een maximum van 150 ml per dag(5253).

Kortom: Vruchtensap bevat een hoog gehalte aan suiker. Het drinken van grote hoeveelheden is verbonden met een verhoogd risico op obesitas.

10. Andere in de handel bewerkte voedingsmiddelen

Zak chips

Er wordt gesuggereerd dat meer gemak voedselconsumptie zou gedeeltelijk te wijten zijn aan de obesitas-epidemie(54555657).

Vervaardigd bewerkte voedingsmiddelen kunnen lijken en smaken als “onbewerkte voedingsmiddelen”, maar in veel gevallen bevatten zij weinig voedingswaarde in vergelijking met zelfgemaakte gerechten(58).

Niet alle bewerkte voedingsmiddelen zijn ze slecht, maar velen zijn vervaardigd om het uiterlijk en smaak als minimaal bewerkte voedingsmiddelen, dus het is belangrijk om de voedingslabel te lezen op het product.

Sommige soorten bewerkte voedingsmiddelen zijn verbonden met hogere calorie inname en slechtere kwaliteit van de voeding(5960).

Het verminderen van uw inname van bewerkte voedingsmiddelen kunnen helpen om onnodige calorieën te vermijden en het verbeteren van de kwaliteit van uw voeding.

Kortom: Het verminderen van bewerkte voedingsmiddelen met veel toegevoegd vet, toegevoegd suiker en zout kan de kwaliteit van uw voeding verbeteren en helpen bij het voorkomen van gewichtstoename.

Kort samengevat

Mensen komen aan omdat ze meer calorieën eten dan dat ze verbranden.

Opgemerkt moet worden dat geen enkel voedingsmiddel in dit overzicht maakt je dik, als onderdeel van een uitgebalanceerd dieet.

Echter, regelmatig en overmatige consumptie van deze voedingsmiddelen zou waarschijnlijk gewichtstoename veroorzaken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text