groene thee extract

10 Voordelen van groene thee extract

Groene thee is een van de meest geconsumeerde theeën ter wereld.

Groene thee extract is de geconcentreerde vorm, met slechts één capsule met dezelfde hoeveelheid actieve ingrediënten als een gemiddelde kop groene thee.

Net als groene thee is groene thee extract een goede bron van antioxidanten. Deze zijn gecrediteerd met een scala aan voordelen voor de gezondheid,  van het bevorderen van de gezondheid van hart, lever en hersenen tot het verbeteren van uw huid en zelfs het verminderen van het risico op kanker (1).

Bovendien hebben veel studies gekeken naar het vermogen van groene thee extract om gewicht te verliezen. Veel producten voor gewichtsverlies noemen dit zelfs een belangrijk ingrediënt.

Dit artikel onderzoekt 10-wetenschap gebaseerde voordelen van groene thee extract.

1. Rijk aan antioxidanten

De gezondheidsvoordelen van groene thee extract zijn vooral te wijten aan het hoge gehalte aan antioxidanten.

Antioxidanten kunnen oxidatieve stress helpen verminderen door celbeschadiging door vrije radicalen te bestrijden. Deze celschade wordt geassocieerd met ouder worden en verschillende ziekten (2).

Polyfenolen genaamd catechine vormen de meerderheid van het gehalte aan antioxidanten in groene thee extract. Onder de catechines in groene thee is epigallocatechinegallaat (EGCG) het meest onderzocht en wordt gedacht dat het de meeste gezondheidsvoordelen biedt.

Studies hebben aangetoond dat groene thee extract verhoogt de antioxidant capaciteit van het lichaam en beschermt tegen oxidatieve stress ( 3 , 4 , 5 ).

Bijvoorbeeld, een studie bij 35 zwaarlijvige mensen namen 870 mg groene thee extract gedurende acht weken. Hun bloed antioxidant capaciteit verhoogde met 1,2-2,5 umol / L gemiddeld ( 5 ).

Groene thee extract verhoogt de antioxidant capaciteit, wat kan helpen bij het voorkomen van verschillende gezondheidsproblemen veroorzaakt door oxidatieve stress.

Kortom: Groene thee extract is rijk aan antioxidanten genaamd catechines, waarvan is aangetoond dat ze de antioxidant capaciteit verhogen en beschermen tegen oxidatieve stress.

2. Kan gezondheid van het hart bevorderen

Oxidatieve stress verhoogt de vetophoping in het bloed, die ontsteking in de slagaders bevordert en tot hoge bloeddruk leidt (67).

Gelukkig kunnen de antioxidanten in groene thee extract ontstekingen verminderen en helpen de bloeddruk te verlagen . Ze kunnen vetopname in de cellen remmen, waardoor het vetgehalte van het bloed vermindert ( 7 , 8 , 9 , 10 ).

Een studie bij 56 zwaarlijvige mensen met een hoge bloeddruk namen 379 mg groene thee extract per dag gedurende drie maanden.  Ze vertoonden een significante verlaging van de bloeddruk vergeleken met de placebogroep (9).

Bovendien ondervonden ze significante verminderingen van de bloedvetwaarden, waaronder lagere triglyceriden en totale- en LDL-cholesterol (9).

Uit een andere studie bij 33 gezonde mensen bleek dat het dagelijks innemen van 250 mg groene thee-extract gedurende acht weken het totale cholesterol met 3,9% en het LDL-cholesterol met 4,5% verlaagde (10).

Aangezien hoge bloeddruk en hoge vetwaarden in het bloed risicofactoren zijn voor hartaandoeningen, kan het reguleren hiervan de gezondheid van het hart bevorderen.

Kortom: De catechines in groene thee kunnen helpen de bloeddruk te verlagen en het vetgehalte in het bloed te verbeteren, wat de gezondheid van het hart bevordert.

3. Goed voor de hersenen

Van de antioxidanten in groene thee extract, vooral EGCG, is aangetoond dat ze hersencellen beschermen tegen oxidatieve stress (11).

Deze bescherming kan helpen verminderen van schade aan de hersenen die kunnen leiden tot geestelijke achteruitgang en hersenaandoeningen, zoals Parkinson, Alzheimer en dementie ( 12 , 13 , 14 ).

Bovendien kan groene thee extract de werking van zware metalen zoals ijzer en koper verminderen, die beide hersencellen kunnen beschadigen (1516).

Er is ook aangetoond dat het geheugen helpt door de verbinding tussen verschillende delen van de hersenen te verbeteren.

Een studie bij 12 mensen die frisdrank dronken met 27,5 gram groene thee extract of een placebo. Terwijl de deelnemers aan geheugentest ondergingen, hersenenbeelden werden verkregen om de hersenfunctie te beoordelen.

De groep groene thee extract toonde een toename in hersenfunctie en verbeterde taakprestaties in vergelijking met de placebogroep (17).

Kortom: Groene thee extract heeft een positief effect op de gezondheid en het geheugen van de hersenen en kan helpen beschermen tegen hersenziektes.

4. Kan helpen bij het afvallen

Groene thee extract is rijk aan catechines en het bevat een behoorlijke hoeveelheid cafeïne.

Interessant genoeg lijkt de combinatie van ingrediënten verantwoordelijk te zijn voor de eigenschappen om af te vallen ( 18 , 19 , 20 , 21 ).

Van zowel catechines als cafeïne is aangetoond dat ze helpen bij het afvallen door de hormonen te regelen die de thermogenese kunnen verbeteren (202122).

Thermogenese is het proces waarbij uw lichaam calorieën verbrandt om voedsel te verteren en warmte te produceren. Het is aangetoond dat groene thee dit proces stimuleert door je lichaam effectiever te maken in het verbranden van calorieën, wat kan leiden tot gewichtsverlies (21).

In een studie hadden 14 mensen vóór elke maaltijd een capsule met een mengsel van cafeïne, EGCG uit groene thee en guarana-extract. Vervolgens onderzocht het effect op calorieverbranding.

Het bleek dat de deelnemers in de volgende 24 uur gemiddeld 179 extra calorieën verbrandden (20).

Een andere studie toonde aan dat 10 gezonde mannen 4% meer calorieën verbrandden gedurende de 24 uur na het nuttigen van een groene thee extract capsule met 50 mg cafeïne en 90 mg EGCG (22).

Bovendien constateerde een onderzoek van 12 weken waarin 115 vrouwen met overgewicht dagelijks 856 mg groene thee-extract namen een gewichtsverlies van 1,1 kg tussen de deelnemers (23).

Kortom: Groene thee extract kan helpen gewicht te verliezen door het aantal calorieën dat uw lichaam verbrandt te vergroten door middel van thermogenese.

5. Wellicht voordelen voor de leverfunctie

De catechinen in groene thee extract kunnen ook helpen de ontsteking te verminderen die wordt veroorzaakt door leveraandoeningen zoals niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) (2425).

Een studie gaf 80 deelnemers met NAFLD ofwel 500 mg groene thee extract of een placebo per dag gedurende 90 dagen ( 24 ).

De groene thee extract groep toonde significante verminderingen van leverenzymen, wat een indicatie is voor een verbeterde gezondheid van de lever ( 24 ).

Op dezelfde manier namen 17 patiënten met NAFLD 700 ml groene thee, die ten minste 1 gram catechines bevatten, dagelijks gedurende 12 weken. Ze hadden een aanzienlijke verlaging van het vetgehalte van de lever, ontsteking en oxidatieve stress (25).

Interessant is dat het belangrijk is om de aanbevolen dosering voor groene thee-extract te handhaven, aangezien overschrijden ervan schadelijk is gebleken voor de lever (26).

Kortom: Groene thee extract lijkt de leverfunctie te helpen verbeteren door ontstekingen en oxidatieve stress te verminderen.

6. Wellicht vermindert het risico op kanker

Het onderhoud van de weefsels en organen van uw lichaam wordt gekenmerkt door celdood en hergroei. Gespecialiseerde cellen die bekend staan ​​als stamcellen produceren nieuwe cellen ter vervanging van cellen die afsterven. Dit proces houdt cellen actief en gezond.

Wanneer dit evenwicht echter verstoord is, kan kanker optreden. Dit is wanneer je lichaam disfunctionele cellen gaat produceren en cellen niet doodgaan wanneer dat zou moeten.

De antioxidanten in groene thee-extract, vooral EGCG, lijken gunstige effecten te hebben op de balans tussen celproductie en celdood te hebben(272829).

Een studie onderzocht de effecten van het nemen van 600 mg groene thee catechine per dag voor een jaar bij patiënten met een risico op het ontwikkelen van prostaatkanker.

Het bleek dat de kans op het ontwikkelen van kanker 3% bedroeg voor de groene theegroep, vergeleken met 30% voor de controlegroep (30).

Kortom: Van groene thee extract is aangetoond dat het de celgezondheid helpt behouden. Het kan zelfs helpen sommige soorten kanker te voorkomen, hoewel er meer onderzoek nodig is.

7. De componenten kunnen goed zijn voor de huid

Of het nu als supplement wordt gebruikt of op de huid wordt aangebracht, het is aangetoond dat groene thee extract de gezondheid van de huid verbetert (31).

Een groot onderzoek toonde aan dat groene thee extract bij gebruik op de huid kan helpen bij de behandeling van verschillende huidproblemen, zoals dermatitis, rosacea en wratten. Het is ook als supplement aangetoond dat het helpt bij huidveroudering en acne (313233).

Een studie toonde bijvoorbeeld aan dat het dagelijks consumeren van 1.500 mg groene thee-extract gedurende vier weken resulteerde in een significante vermindering van rode huidbobbels veroorzaakt door acne (33).

Bovendien lijkt zowel supplementen en de actuele toepassing van groene thee extract te helpen voorkomen van huidaandoeningen zoals verlies van elasticiteit van de huid, ontsteking, vroegtijdige veroudering en kanker veroorzaakt door blootstelling aan UV-stralen ( 35 , 36 ).

Een onderzoek bij 10 personen toonde aan dat het 60 dagen lang aanbrengen van een crème met groene thee extract op de huid resulteerde in een verbeterde huidelasticiteit (36).

Daarnaast toonde een onderzoek aan dat toepassing van groene thee extract op de huid huidschade veroorzaakt door blootstelling aan de zon verminderde (32).

Interessant genoeg is aangetoond dat toevoeging van groene thee-extract aan cosmetische producten de huid ten goede komt door een hydraterende werking te bieden (37).

Kortom: Groene thee extract heeft aangetoond dat het helpt bij het voorkomen en behandelen van verschillende huidaandoeningen.

8. Wellicht profiteren van inspanningsvermogen en herstel

Groene thee extract lijkt ook behulpzaam te zijn bij lichaamsbeweging, of het nu gaat om het verbeteren van de trainingsprestaties of het verbeteren van het herstel.

Hoewel lichaamsbeweging vele voordelen voor de gezondheid oplevert , is het bekend om oxidatieve stress te produceren en cellen in het lichaam te beschadigen.

Gelukkig kunnen antioxidanten zoals groene thee catechines cellulaire schade verminderen en spiervermoeidheid vertragen (383940).

In feite toonde een onderzoek onder 35 mannen aan dat extract van groene thee in combinatie met krachttraining gedurende vier weken de antioxidant bescherming van het lichaam verbeterde (41).

Daarnaast toonden 16 sprinters die vier weken lang extract van groene thee hadden genomen, een verhoogde bescherming tegen oxidatieve stress veroorzaakt door herhaalde sprintvluchten (42).

Bovendien lijkt groene thee extract de sportprestaties ten goede komen.

Uit een onderzoek bleek dat 14 mannen die vier weken lang groene thee extract consumeerden hun hardloopafstand met 10,9% verhoogden (43).

Kortom: Groene thee extract verhoogt de antioxidant bescherming tegen oxidatieve schade veroorzaakt door inspanning. Dit vertaalt zich in betere trainingsprestaties en herstel.

9. Kan helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen

De catechines in groene thee, vooral EGCG, bleken insulinegevoeligheid te verbeteren en het reguleren van de productie van de bloedsuikerspiegel, die beide kunnen lagere bloedsuikerspiegel bevorderen( 45 , 46 ).

Een studie gaf 14 gezonde mensen een suikerachtige substantie en 1,5 gram groene thee of een placebo. De groene thee groep ervaren beter bloedsuikerspiegel tolerantie na 30 minuten, en bleven betere resultaten tonen, vergeleken met de placebogroep ( 47 ).

Een andere studie toonde aan dat extracten van groene thee de insulinegevoeligheid bij gezonde jonge mannen met 13% verbeterden (47).

Bovendien concludeerde een analyse van 17 onderzoeken dat groene thee extract nuttig is bij het verlagen van de bloedsuikerspiegels bij vasten. Het kan ook lagere niveaus van hemoglobine A1C helpen verlagen, wat een indicator is voor de bloedsuikerspiegel in de afgelopen twee tot drie maanden (48).

Kortom: Groene thee extract daarvan is aangetoond dat het de insulinegevoeligheid en de bloedsuikerspiegel tolerantie verhoogt, en dit terwijl de hemoglobine A1C en de bloedsuikerspiegel dalen.

10. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Groene thee extract is verkrijgbaar in vloeibare, poeder- en capsulevormen.

Het vloeibare extract kan worden verdund in water, terwijl het poeder kan worden gemengd in smoothies. Het heeft echter een sterke smaak.

De aanbevolen dosering van groene thee extract is tussen 250-500 mg per dag. Deze hoeveelheid kan worden verkregen van 3-5 kopjes groene thee, of ongeveer 1,2 liter.

Maar het is belangrijk om te weten dat niet alle groene thee extract capsule gelijk aan elkaar zijn. Sommige supplementen bevatten alleen droge groene theebladeren, terwijl andere geïsoleerde vormen van een of meer catechines bevatten.

De catechines die het meest samenhangt met de gezondheidsvoordelen van groene thee-extract is EGCG, dus u moet ervoor zorgen dat het supplement dat u gebruikt het bevat.

Ten slotte is het het beste om groene thee extract met voedsel te nemen. Zowel het overschrijden van de aanbevolen dosis als het innemen op een lege maag kan ernstige leverbeschadiging veroorzaken (2649).

Kortom: Groene thee extract kan worden geconsumeerd in capsule-, vloeibare of poedervorm. De aanbevolen dosis is 250-500 mg, ingenomen met voedsel.

Tot slot

Dankzij het hoge antioxidantgehalte is aangetoond dat groene thee-extract de gezondheid en de lichaamssamenstelling verbetert.

Veel onderzoeken hebben aangetoond dat groene thee-extract gewichtsverlies, bloedsuikerspiegelregulatie, ziektepreventie en herstel sport inspanningen kunnen bevorderen.

Het kan ook helpen uw huid en lever gezond te houden, het vetgehalte in het bloed te verlagen, de bloeddruk te reguleren en de gezondheid van de hersenen te verbeteren.

Het kan in capsules, vloeibare of poedervorm worden geconsumeerd. De aanbevolen dosis is 250-500 mg per dag, het best is om het in te nemen met voedsel.

Of u nu uw algemene gezondheid wilt verbeteren of uw ziekterisico wilt verminderen, groene thee-extract is een gemakkelijke manier om antioxidanten die de gezondheid bevorderen aan uw voeding toe te voegen.