Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Top 11 Bewezen gezondheidsvoordelen van pompoenpitten

1682 Views

Top 11 Bewezen gezondheidsvoordelen van pompoenpitten

Pompoenpitten mag dan klein zijn, maar ze zitten vol van waardevolle voedingsstoffen.

Het eten van slechts een kleine hoeveelheid van hen kan u voorzien van een aanzienlijke hoeveelheid gezonde vetten, magnesium en zink.

Hierdoor zijn pompoenzaden geassocieerd met vele gezondheidsvoordelen.

Deze omvatten een betere gezondheid van het hart, prostaat gezondheid en bescherming tegen bepaalde vormen van kanker.

Wat nog meer, deze zaden kunnen gemakkelijk worden opgenomen in uw voeding.

Hier is de top 11 voordelen voor de gezondheid van de pompoenpitten die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Vol met waardevolle voedingsstoffen

Pompoenpitten zijn de eetbare zaden van een pompoen. Ze zijn ook bekend als ‘Pepita’ – een term in het Mexicaans Spaans.

In tegenstelling tot de harde witte zaden van een pompoen hoeven de meeste pompoenpitten gekocht in de supermarkt niet geschild te worden.

Deze schil-vrije zaden zijn plat en ovaal van vorm, en hebben een groene kleur.

Ze bevatten ongeveer 151 calorieën in 28 gram van schil-vrij pompoenpitten, voornamelijk uit vet en eiwit .

Bovendien, 28 gram portie bevat(1):

  • Vezels: 1,7 gram.
  • Koolhydraten: 5 gram.
  • Eiwit: 7 gram.
  • Vet: 13 gram (waarvan 6 omega-6s).
  • Vitamine K: 18% van de ADH.
  • Fosfor: 33% van de ADH.
  • Mangaan: 42% van de ADH.
  • Magnesium: 37% van de ADH.
  • Ijzer: 23% van de ADH.
  • Zink: 14% van de ADH.
  • Koper: 19% van de ADH

Pompoenzaden en zaadolie bevatten ook veel andere voedingsstoffen dat heeft aangetoond voordelen voor de gezondheid te bieden(2, 3).

Kortom: Pompoenpitten zijn rijk aan antioxidanten, ijzer, zink, magnesium en vele andere voedingsstoffen. 28 gram bevat ongeveer 151 calorieën.

2. Rijk aan antioxidanten

Pompoenpitten bevatten antioxidanten zoals carotenoïden en vitamine E(4, 5, 6).

Antioxidanten kunnen ontstekingen verminderen en je cellen beschermen tegen schadelijke vrije radicalen. Het consumeren van voedsel rijk aan antioxidanten kunnen helpen beschermen tegen verschillende ziekten(7).

Men denkt dat de hoge niveaus van antioxidanten in pompoenzaden deels verantwoordelijk zijn voor hun heilzame werking.

In een studie waren de ontstekingen verminderd wanneer ratten met artritis pompoenpitten olie kregen. Ratten die een ontstekingsremmende medicijnen kregen ervaren negatieve bijwerkingen, de ratten die pompoenpitten olie kregen hadden overwegend geen bijwerkingen(8).

Kortom: Pompoenpitten zitten vol van anti-oxidanten die kunnen helpen bij de bescherming tegen ziekten en kunnen ontstekingen verminderen.

3. Verminderd het risico op bepaalde kankervormen

Hand Holding Pompoenpitten

Voedingen die rijk zijn met pompoenzaden werden geassocieerd met lagere maag-, borst-, long-, prostaat- en darmkanker(5).

Een onderzoek vond dat het eten van pompoenpitten werd geassocieerd met een verminderd risico op borstkanker bij postmenopauzale vrouwen(9).

Andere onderzoeken suggereren dat de lignanen in pompoenzaden een belangrijke rol kan spelen bij het voorkomen en behandelen van borstkanker (10).

Verder vonden reageerbuisstudies dat een supplement met pompoenzaden had het potentieel de groei van prostaatkankercellen te vertragen(11, 12).

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat pompoenpitten kunnen helpen om bepaalde vormen van kanker te voorkomen.

4. Verbetert de prostaat en blaasgezondheid

Pompoenzaden kunnen helpen verlichten van symptomen van goedaardige prostaathyperplasie (BPH), een aandoening waarbij de prostaatklier vergroot en kunnen problemen ontstaan met het urineren.

Verschillende studies bij mensen vonden dat het eten van deze zaden reductie van symptomen die worden geassocieerd met BPH(13).

Een studie van meer dan 1.400 mensen keken naar de effecten van de consumptie van pompoenpitten op BPH. Na een jaar, mannen ontvingen hen gerapporteerde reductie van symptomen en een betere kwaliteit van leven(14).

Er is ook onderzoek om te suggereren dat het nemen van pompoenpitten of hun producten, zoals supplementen kunnen helpen bij de behandeling van de symptomen van een overactieve blaas.

Een studie wees uit dat het nemen van een supplement van 10 gram pompoenpitten extract dagelijks verbeterde urine-functie bij 45 mannen en vrouwen met een overactieve blaas(15).

Kortom: Pompoenpitten kunnen symptomen van goedaardige prostaatvergroting en een overactieve blaas verminderen.

5. Zeer rijk aan magnesium

Emmer pompoenpitten

Pompoenpitten zijn een van de beste natuurlijke bronnen van magnesium . Dit is belangrijk, omdat magnesium tekort in veel westerse landen gebruikelijk is.

In de VS heeft ongeveer 79% van de volwassenen een magnesiuminname onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (16).

Magnesium is nodig voor meer dan 600 chemische reacties in het lichaam. Voldoende hoeveelheid magnesium is belangrijk voor:

  • Beheersing bloeddruk(17).
  • Het verminderen van risico op hart-en vaatziekten(18).
  • Het vormen en behouden van gezonde botten(19).
  • Reguleren van bloedsuikerspiegels (20, 21).

Kortom: Pompoenpitten is een rijke bron van magnesium. Gezonde magnesium niveaus zijn belangrijk voor uw bloeddruk, hartgezondheid, botgezondheid  en de bloedsuikerspiegel.

6. Kan hartgezondheid verbeteren

Pompoenpitten zijn een goede bron van antioxidanten, magnesium, zink en vetzuren, die kunnen helpen om je hart gezond te houden(22).

Dierstudies hebben ook aangetoond dat pompoenzaad olie kan bijdragen tot het verlagen van hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte.

Dat zijn twee belangrijke risicofactoren voor hart-en vaatziekten (23, 24).

Een studie waarbij 35 postmenopauzale vrouwen aan meededen bleek dat pompoenpitten olie supplementen diastolische bloeddruk met 7% verlaagde en het “goede” HDL-cholesterol steeg met 16% over een periode van 12 weken (25).

Stikstofmonoxide helpt bij het vergroten van de bloedvaten, het verbeteren van de doorbloeding en verminderen van het risico van de groei van de plaque in de slagaders.

Kortom: Voedingsstoffen in pompoenpitten kunnen helpen om je hart gezond te houden door het verlagen van de bloeddruk en het verhogen van het goede cholesterol.

7. Kan bloedsuikerspiegel verlagen

zak-of-pompoen-zaad-en-houten-scoop

Dierproeven hebben aangetoond dat pompoen, pompoenpitten, pompoenpitten poeder en pompoensap kan de bloedsuikerspiegel verlagen (27, 28).

Dit is vooral belangrijk voor mensen met diabetes, die misschien moeite hebben om hun bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Verschillende studies hebben aangetoond dat een aanvulling van pompoensap of poeder verlaagd de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes type 2(28).

Het hoge gehalte aan magnesium in pompoenpitten kunnen verantwoordelijk zijn voor de positieve effecten op diabetes.

Een studie waarbij meer dan 127.000 mannen en vrouwen aan meededen bleek dat een voeding rijk aan magnesium werd geassocieerd met een 33% lager risico op diabetes type 2 bij mannen en een 34% lager risico bij vrouwen(29).

Meer onderzoek is nodig om dit gunstige effect op de bloedsuikerspiegel te bevestigen.

Kortom: Pompoenpitten kunnen helpen verlagen van de bloedsuikerspiegel voor mensen met diabetes type 2. Er is echter meer onderzoek nodig.

8. Zeer rijk aan vezels

Pompoenpitten zijn een rijke bron van voedingsvezels . Onbewerkte pitten bieden 5,2 gram vezels in een 28 gram portie.

Pompoenpitten verwijdert van de schil bevatten echter 1,7 gram vezels per ons. Dit zijn de groene pompoenpitten verkrijgbaar in de meeste supermarkten.

Een voeding rijk aan vezels kan een goede spijsvertering gezondheid bevorderen.

Daarnaast is een vezelrijke voeding geassocieerd met een verminderd risico op hartziekte, diabetes type 2 en obesitas(30).

Kortom: Onbewerkte pompoenpitten zijn een uitstekende bron van vezels. Voedingsmiddelen rijk aan vezels worden geassocieerd met vele voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van een verminderd risico op hart-en vaatziekten, diabetes en obesitas.

9. Kan kwaliteit van het sperma verbeteren

Pompoenpitten

Laag zinkgehalte worden geassocieerd met een verminderde kwaliteit van het sperma en een verhoogd risico van onvruchtbaarheid bij mannen (31).

Aangezien pompoenpitten een rijke bron van zink zijn, kunnen ze helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van sperma.

Uit een studie bij muizen blijkt dat zij ook kunnen helpen om het menselijk sperma te beschermen tegen schade veroorzaakt door chemotherapie en auto-immuun ziekten(32).

Pompoenpitten zijn ook rijk aan antioxidanten en andere voedingsstoffen die kunnen bijdragen aan een gezonde testosteronspiegel en het verbeteren van de algehele gezondheid.

Samen, kunnen al deze factoren profiteren vruchtbaarheid niveaus en reproductieve functie, vooral bij mannen.

Kortom: Het hoge zinkgehalte van pompoenpitten kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van sperma en de vruchtbaarheid bij mannen.

10. Kan helpen verbeteren van de slaap

Als je problemen hebt met slapen is het goed om pompoenpitten te eten voor het slapengaan. Ze zijn een natuurlijke bron van tryptofaan , een aminozuur dat kan helpen om slapen te bevorderen.

Dagelijks consumeren van ongeveer 1 gram van tryptofaan wordt verondersteld te helpen bij het verbeteren van de slaap(33).

Toch zou je zo’n 200 gram nodig hebben om de noodzakelijke 1 gram van tryptofaan te krijgen.

De zink in deze zaden kan ook helpen tryptofaan om te zetten in serotonine, die vervolgens wordt gewijzigd in melatonine, het hormoon dat uw slaapcyclus regelt (34).

Bovendien zijn pompoenzaden een uitstekende bron van magnesium. Adequate magnesium niveaus zijn ook in verband gebracht met een betere slaap(34).

Sommige studies hebben aangetoond dat het nemen van een magnesium supplement verbeterde de kwaliteit van de slaap en de totale slaaptijd bij mensen met een lage magnesium niveaus(35, 36).

Kortom: Pompoenpitten zijn een rijke bron van tryptofaan, zink en magnesium, die allemaal  helpen het bevorderen van een goede nachtrust.

11. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Soep, brood en pompoenpitten

Als u alle voordelen van pompoenpitten wilt ervaren, ze zijn gemakkelijk op te nemen in uw voeding.

In veel landen zijn ze een populaire snack die ofwel al dan niet gebrand kan worden gegeten zowel gezouten als ongezouten.

Evenals hen alleen te eten, kunt u ze ook toevoegen aan smoothies of aan Griekse yoghurt en fruit.

Je kunt ze ook opnemen in de maaltijden door hen te besprenkelen over salades, soepen of granen. Sommige mensen gebruiken pompoenpitten bij het bakken, als ingrediënt voor zoete of hartige brood en gebak.

Echter, met veel zaden en noten, ze bevatten Fytinezuur, die kan de biologische beschikbaarheid van bepaalde voedingsstoffen die je eet verminderen.

Kortom: Pompoenpitten kunnen gemakkelijk worden opgenomen in de voeding als tussendoortje of als een extra ingrediënt in maaltijden of bij het bakken.

Bieden pompoenpitten eventuele andere voordelen?

De rijke voedingstof inhoud van pompoenpitten betekent dat ze nog vele andere voordelen voor de gezondheid bevatten, zoals verbetering van de energie, humeur en immuunsysteem functie.

Het eten van hen kan helpen bij het oplossen van voedingstekorten en kan beschermen tegen verschillende gezondheidsproblemen.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text