11 GEZONDHEIDSVOORDELEN POMPOENPITTEN

Top 11 bewezen gezondheidsvoordelen van pompoenpitten

Pompoenpitten zijn misschien klein, maar ze zitten boordevol waardevolle voedingsstoffen.

Als u slechts een klein deel ervan eet, kunt u een aanzienlijke hoeveelheid gezonde vetten, magnesium en zink krijgen.

Hierdoor zijn pompoenpitten in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen.

Deze omvatten een verbeterde gezondheid van het hart, de gezondheid van de prostaat en bescherming tegen bepaalde kankers.

Bovendien kunnen deze pitten gemakkelijk worden opgenomen in uw voeding.

Hier is de top 11 voordelen voor de gezondheid van de pompoenpitten die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Vol met waardevolle voedingsstoffen

Pompoenpitten zijn de eetbare zaden van een pompoen. Ze zijn ook bekend als ‘Pepita’ – een term in het Mexicaans Spaans.

In tegenstelling tot de harde witte zaden van een pompoen hoeven de meeste pompoenpitten gekocht in de supermarkt niet geschild te worden.

Deze schilvrije zaden zijn plat en ovaal van vorm en hebben een groene kleur.

Ze bevatten ongeveer 151 calorieën in 28 gram van schil-vrij pompoenpitten, voornamelijk uit vet en eiwit .

Bovendien, 28 gram portie bevat(1):

  • Vezels: 1,7 gram.
  • Koolhydraten: 5 gram.
  • Eiwit: 7 gram.
  • Vet: 13 gram (waarvan 6 omega-6s).
  • Vitamine K: 18% van de ADH.
  • Fosfor: 33% van de ADH.
  • Mangaan: 42% van de ADH.
  • Magnesium: 37% van de ADH.
  • Ijzer: 23% van de ADH.
  • Zink: 14% van de ADH.
  • Koper: 19% van de ADH

Pompoenpitten en zaadolie bevatten ook veel andere voedingsstoffen waarvan is aangetoond dat ze gezondheidsvoordelen bieden (23).

Kortom: Pompoenpitten zijn rijk aan antioxidanten, ijzer, zink, magnesium en vele andere voedingsstoffen.Een 28 gram bevat ongeveer 151 calorieën.

2. Rijk aan antioxidanten

Pompoenpitten bevatten antioxidanten zoals carotenoïden en vitamine E(4, 5, 6).

Antioxidanten kunnen ontstekingen verminderen en uw cellen beschermen tegen schadelijke vrije radicalen. Hierdoor kunnen consumerende voedingsmiddelen met veel antioxidanten helpen beschermen tegen veel verschillende ziekten (7).

Men denkt dat de hoge niveaus van antioxidanten in pompoenenpitten gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor hun positieve effecten op de gezondheid.

In één onderzoek was de ontsteking verminderd wanneer ratten met artritis pompoenpitolie kregen. Ratten die een ontstekingsremmend medicijn kregen ondervonden negatieve bijwerkingen, terwijl ratten die pompoenpitolie kregen geen bijwerkingen hadden (8).

Kortom: Pompoenpitten zitten boordevol antioxidanten die kunnen helpen beschermen tegen ziekten en ontstekingen verminderen.

3. Gekoppeld aan een verminderd risico op bepaalde vormen van kanker

Diëten rijk aan pompoenpitten worden geassocieerd met lagere niveaus van maag-, borst-, long-, prostaat- en dikke darmkankers (5).

Uit een groot observationeel onderzoek bleek dat het eten ervan gepaard ging met een verminderd risico op borstkanker bij vrouwen na de menopauze (9).

Anderen onderzoeken suggereren dat de lignanen in pompoenpitten een sleutelrol kunnen spelen bij de preventie en behandeling van borstkanker (10).

Uit verdere reageerbuisstudies bleek dat een supplement met pompoenpitten de potentie had om de groei van prostaatkankercellen te vertragen (1112).

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat pompoenpitten bepaalde vormen van kanker kan helpen voorkomen.

4. Verbetering van de gezondheid van prostaat en blaas

Pompoenpitten kunnen de symptomen van goedaardige prostaathyperplasie (BPH) helpen verlichten, een aandoening waarbij de prostaatklier groter wordt en problemen met plassen kan veroorzaken.

Verschillende onderzoeken bij mensen hebben aangetoond dat het eten van deze pitten de symptomen vermindert die worden geassocieerd met BPH (13).

Een studie van meer dan 1400 mannen keek naar de effecten van het consumeren van pompoenpitten op BPH. Na een jaar rapporteerden mannen die hen meldden symptomen en een betere kwaliteit van leven (14).

Er is ook onderzoek dat suggereert dat het nemen van pompoenpitten of hun producten als supplementen de symptomen van een overactieve blaas kan helpen behandelen.

Eén studie toonde aan dat het dagelijks nemen van een supplement van 10 gram pompoenpitextract de urinefunctie verbeterde bij 45 mannen en vrouwen met overactieve blaas(15).

Kortom: Pompoenpitten kunnen de symptomen van goedaardige prostaatvergroting en een overactieve blaas verminderen.

5. Zeer rijk aan magnesium

Pompoenpitten zijn één van de beste natuurlijke bronnen van magnesium. Dit is belangrijk, omdat magnesiumgebrek veel voorkomt in veel westerse landen.

In de VS had ongeveer 79% van de volwassenen een magnesiuminname onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (16).

Magnesium is nodig voor meer dan 600 chemische reacties in het lichaam. Voldoende hoeveelheid magnesium is belangrijk voor:

  • Bloeddruk reguleren (17).
  • Het verlagen van het risico op hart-en vaatziekten(18).
  • Het vormen en onderhouden van gezonde botten(19).
  • Reguleren van bloedsuikerspiegels (20, 21).

Kortom: Pompoenpitten zijn een rijke bron van magnesium. Gezonde magnesium gehaltes zijn belangrijk voor uw bloeddruk, hartgezondheid, gezondheid van de botten en bloedsuikerspiegel.

6. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Pompoenpitten zijn een goede bron van antioxidanten, magnesium, zink en vetzuren, die allemaal kunnen helpen om je hart gezond te houden (22).

Dierstudies hebben ook aangetoond dat pompoenpitolie kan helpen bij het verlagen van hoge bloeddruk en hoge cholesterolwaarden.

Dit zijn twee belangrijke risicofactoren voor hartaandoeningen (2324).

Een onderzoek bij 35 postmenopauzale vrouwen wees uit dat pompoenzaadolie supplementen de diastolische bloeddruk met 7% verlaagden en het ‘goede’ HDL-cholesterol met 16% verhoogden gedurende een periode van 12 weken (25).

Andere studies suggereren dat het de stikstofmonoxide-enzymen in pompoenpittenolie zijn die verantwoordelijk zijn voor de positieve effecten op de gezondheid van het hart (26).

Stikstofmonoxide helpt de bloedvaten te vergroten, de doorbloeding te verbeteren en het risico op plaque-groei in de bloedvaten te verminderen.

Kortom: Voedingsstoffen in pompoenpitten helpen je hart gezond te houden door de bloeddruk te verlagen en het goede cholesterol te verhogen.

7. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Dierproeven hebben aangetoond dat pompoen, pompoenpitten, pompoenpitten poeder en pompoensap kan de bloedsuikerspiegel verlagen (27, 28).

Dit is vooral belangrijk voor mensen met diabetes, die moeite hebben om hun bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het aanvullen van het dieet met pompoensap of zaadpoeder de bloedsuikerspiegel verlaagde bij mensen met diabetes type 2 (28).

Het hoge magnesiumgehalte van pompoenpitten kan verantwoordelijk zijn voor het positieve effect op diabetes.

Een observationeel onderzoek waarbij meer dan 127.000 mannen en vrouwen betrokken waren, vond dat diëten rijk aan magnesium geassocieerd waren met een 33% lager risico op diabetes type 2 bij mannen en een 34% lager risico bij vrouwen (29).

Meer onderzoek is nodig om dit gunstige effect op de bloedsuikerspiegel te bevestigen.

Kortom: Pompoenpitten kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen bij mensen met type 2-diabetes. Er is echter meer onderzoek nodig.

8. Zeer rijk aan vezels

Pompoenpitten zijn een rijke bron van voedingsvezels . Onbewerkte pitten bieden 5,2 gram vezels in een 28 gram portie.

Pompoenpitten met de schaal verwijderd bevatten echter 1,7 gram vezels per ons. Dit zijn de groene pompoenpitten die verkrijgbaar zijn in de meeste supermarkten.

Een dieet rijk aan vezels kan een goede spijsvertering bevorderen.

Daarnaast zijn vezelrijke diëten geassocieerd met een verminderd risico op hartaandoeningen, diabetes type 2 en obesitas (30).

Kortom: Onbewerkte pompoenpitten zijn een uitstekende bron van vezels. Diëten met veel vezels worden geassocieerd met veel gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd risico op hartaandoeningen, diabetes en obesitas.

9. Kan kwaliteit van het sperma verbeteren

Lage zinkgehaltes zijn geassocieerd met verminderde spermakwaliteit en een verhoogd risico op onvruchtbaarheid bij mannen (31).

Omdat pompoenpitten een rijke bron van zink zijn, kunnen ze de spermakwaliteit helpen verbeteren.

Bewijs van een onderzoek bij muizen suggereert dat ze ook het sperma van mensen kunnen helpen beschermen tegen schade veroorzaakt door chemotherapie en auto-immuunziekten (32).

Pompoenpitten bevatten ook veel antioxidanten en andere voedingsstoffen die kunnen bijdragen tot gezonde testosteronniveaus en de algehele gezondheid verbeteren.

Samen kunnen al deze factoren de vruchtbaarheidsniveaus en de voortplantingsfunctie ten goede komen, vooral bij mannen.

Kortom: Het hoge zinkgehalte van pompoenpitten kan de kwaliteit en vruchtbaarheid van het sperma bij mannen helpen verbeteren.

10. Kan de slaap helpen verbeteren

Als je moeite hebt met slapen, wil je misschien wat pompoenpitten eten voor het slapengaan. Ze zijn een natuurlijke bron van tryptofaan, een aminozuur dat slaap kan bevorderen.

Je zou echter ongeveer 200 gram pompoenpitten moeten eten om de benodigde 1 gram tryptofaan te krijgen.

Het zink in deze zaden kan ook helpen tryptofaan in serotonine om te zetten, wat vervolgens wordt veranderd in melatonine, het hormoon dat je slaapcyclus regelt. (34).

Bovendien zijn pompoenpitten een uitstekende bron van magnesium. Adequate magnesiumgehaltes zijn ook geassocieerd met een betere nachtrust (34).

Sommige kleine studies hebben aangetoond dat het innemen van een magnesium supplement de slaapkwaliteit en de totale slaaptijd verbetert bij mensen met een laag magnesiumgehalte (3536).

Kortom: Pompoenpitten zijn een goede bron van tryptofaan, zink en magnesium, die allemaal bijdragen aan een goede nachtrust.

11. Eenvoudig aan uw dieet toe te voegen

Als u de voordelen van pompoenpitten wilt ervaren, zijn ze gemakkelijk in uw dieet op te nemen.

In veel landen zijn ze een populaire snack die zowel rauw als geroosterd, gezout of ongezouten kan worden gegeten.

Je kunt ze niet alleen eten, maar ook toevoegen aan smoothies of aan Griekse yoghurt en fruit.

Je kunt ze opnemen in maaltijden door ze in salades, soepen of granen te sprenkelen. Sommige mensen gebruiken pompoenpitten bij het bakken, als ingrediënt voor zoet of hartig brood en gebak.

Net als bij veel zaden en noten bevatten ze echter fytinezuur, waardoor de biologische beschikbaarheid van bepaalde voedingsstoffen die u eet kan worden verminderd.

Kortom: Pompoenpitten kunnen gemakkelijk worden verwerkt in het dieet als tussendoortje of als extra ingrediënt bij het eten of bakken.

Bieden pompoenpitten eventuele andere voordelen?

Het rijke voedingsgehalte van pompoenpitten betekent dat ze veel andere gezondheidsvoordelen kunnen bieden, zoals verbeterde energie, humeur en immuunfunctie.

Het eten van hen kan helpen bij het oplossen van voedingstekorten en kan beschermen tegen verschillende gezondheidsproblemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.