Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

11 gezondheidsvoordelen van bananen

1884 Views

11 Gezondheidsvoordelen van bananen

Bananen zijn buitengewoon gezond en heerlijk.

Ze bevatten verschillende essentiële voedingsstoffen en hebben voordelen voor de spijsvertering, de gezondheid van het hart en gewichtsverlies .

Afgezien van het feit dat ze erg voedzaam zijn, zijn ze ook een zeer handig hapje om te eten.

Hier zijn 11 voordelen voor de gezondheid van bananen die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Bananen bevatten veel belangrijke voedingsstoffen

Bananen behoren tot de meest populaire vruchten op aarde.

Inheems in Zuidoost-Azië, worden ze nu gekweekt in vele warmere delen van de wereld.

Er zijn veel soorten bananen beschikbaar, die variëren in kleur, grootte en vorm. Het meest voorkomende type is de gele banaan, die groen is als hij onrijp is.

Bananen bevatten een redelijke hoeveelheid vezels, evenals verschillende antioxidanten. Een middelgrote banaan (118 gram)  bevat ook(1, 2, 3):

  • Kalium: 9% van de ADH.
  • Vitamine B6: 33% van de ADH.
  • Vitamine C: 11% van de ADH.
  • Magnesium: 8% van de ADH.
  • Koper: 10% van de ADH.
  • Mangaan: 14% van de ADH.
  • Netto koolhydraten: 24 gram.
  • Vezels: 3,1 gram.
  • Eiwit: 1,3 gram.
  • Vet: 0,4 gram.

Elke banaan bevat slechts ongeveer 105 calorieën, en bestaat bijna uitsluitend uit water en koolhydraten. Bananen bevatten heel weinig eiwitten en bijna geen vet.

De koolhydraten in onrijpe (groene) bananen bestaan ​​voornamelijk uit zetmeel en resistent zetmeel, maar naarmate de banaan rijpt, verandert het zetmeel in suiker (glucose, fructose en sucrose).

Kortom: Bananen zijn rijk aan vezels, antioxidanten en verschillende voedingsstoffen. Een middelgrote banaan bevat ongeveer 105 calorieën.

Nummer 28 op de lijst van gezondste fruit

2. Bananen bevatten voedingsstoffen die de bloedsuikerspiegel matigen

Bananen zijn rijk aan vezels genaamd pectine, waardoor het vruchtvlees zijn structurele vorm behoudt(4).

Onrijpe bananen bevatten resistent zetmeel , dat werkt als oplosbare vezels en ontsnapt aan de spijsvertering.

Zowel pectine als resistent zetmeel kunnen de bloedsuikerspiegel na de maaltijd matigen en de eetlust verminderen door het ledigen van de maag te vertragen(5, 6, 7).

Bovendien rangschikken bananen ook laag tot gemiddeld op de glycemische index, wat een maat is (van 0-100) van hoe snel voedingsmiddelen de bloedsuikerspiegel verhogen.

De glycemische waarde van onrijpe bananen is ongeveer 30, terwijl rijpe bananen op ongeveer 60 staan. De gemiddelde waarde van alle bananen is 51 (8, 9).

Dit betekent dat bananen bij gezonde personen geen grote pieken in de bloedsuikerspiegel mogen veroorzaken.

Dit is echter mogelijk niet van toepassing voor diabetici, die waarschijnlijk het eten van veel rijpe bananen moet voorkomen en het zorgvuldig controleren van hun bloedsuikerspiegel wanneer ze dat wel doen.

Kortom: Bananen bevatten voedingsstoffen die kunnen helpen de bloedsuikerspiegel na de maaltijd te matigen. Ze kunnen ook de eetlust verminderen door het ledigen van de maag te vertragen.

3. Bananen kunnen de gezondheid van de spijsvertering verbeteren

Voedingsvezels zijn in verband gebracht met vele voordelen voor de gezondheid, waaronder een verbeterde spijsvertering.

Een middelgrote banaan bevat ongeveer 3 gram vezels, waardoor bananen een redelijk goede vezelbron zijn(10).

Bananen bevatten hoofdzakelijk twee soorten vezels:

  • Pectine: Afneemt naarmate de banaan rijpt.
  • Resistent zetmeel: Gevonden in onrijpe bananen.

Resistent zetmeel ontsnapt aan de spijsvertering en komt terecht in onze dikke darm, waar het voedsel wordt voor de heilzame darmbacteriën (11, 12, 13).

Bovendien stellen sommige celonderzoeken vast dat pectine kan helpen beschermen tegen darmkanker(14, 15).

Kortom: Bananen zijn vrij vezel- en resistent zetmeel rijk, dat de vriendelijke darmbacteriën kan voeden en helpen beschermen tegen darmkanker.

4. Bananen kunnen helpen met gewichtsverlies

Geen enkel onderzoek heeft de effecten van bananen op gewichtsverlies rechtstreeks getest.Bananen hebben echter verschillende kenmerken die ervoor moeten zorgen dat ze een vriendelijk voedingsmiddel zijn voor het verliezen van lichaamsgewicht .

Om te beginnen bevatten bananen relatief weinig calorieën. Een gemiddelde banaan bevat iets meer dan 100 calorieën, maar het is ook erg voedzaam en vullend .

Ze zijn ook rijk aan vezels. Het eten van meer vezels van fruit en groenten is herhaaldelijk in verband gebracht met een lager lichaamsgewicht en gewichtsverlies(16, 17, 18).

Bovendien zitten onrijpe bananen vol met resistent zetmeel, dus ze hebben de neiging heel vullend te zijn en kunnen je eetlust verminderen(19, 20).

Kortom: Bananen kunnen helpen bij het afvallen. Ze bevatten weinig calorieën, bevatten veel voedingsstoffen en vezels en kunnen eetlustverlagende effecten hebben.

5. Bananen kunnen de gezondheid van het hart ondersteunen

Kalium is een mineraal dat essentieel is voor de gezondheid van het hart, met name de controle van de bloeddruk.

Maar ondanks het belang ervan, krijgen de meeste mensen niet genoeg kalium in hun dieet(21).

Bananen zijn een goede voedingsbron van kalium. Een middelgrote banaan (118 gram) bevat 9% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Een kaliumrijk dieet kan helpen de bloeddruk te verlagen, en mensen die veel kalium eten, hebben een 27% lager risico op hartaandoeningen (22, 23, 24, 25).

Bovendien bevatten bananen een behoorlijke hoeveelheid magnesium, wat ook belangrijk is voor de gezondheid van het hart(26, 27).

Kortom: Bananen  zijn een goede voedingsbron van kalium en magnesium, twee voedingsstoffen die essentieel zijn voor de gezondheid van het hart.

6. Bananen bevatten krachtige antioxidanten

Groenten en fruit zijn uitstekende bronnen van voedingsantioxidanten en bananen zijn geen uitzondering.

Ze bevatten verschillende soorten krachtige antioxidanten, zoals dopamine en catechine(1, 2).

Deze antioxidanten zijn in verband gebracht met veel gezondheidsvoordelen, zoals een verminderd risico op hartziekten en degeneratieve ziekten(28, 29).

Het is echter een veel voorkomend misverstand dat de dopamine van bananen fungeert als  een feel-good chemisch product in de hersenen.

In werkelijkheid passeert dopamine uit bananen de bloed-hersenbarrière niet. Het werkt eenvoudigweg als een sterke antioxidant in plaats van hormonen of veranderen van stemming(2, 30).

Kortom: Bananen bevatten veel antioxidanten, die kunnen helpen de schade door vrije radicalen te verminderen en het risico op bepaalde ziekten te verkleinen.

7. Bananen kunnen je helpen om je voller te voelen

Resistent zetmeel is een type onverteerbaar koolhydraat dat voorkomt in onrijpe bananen, die een soort van oplosbare vezels in het lichaam functioneert.

Als vuistregel kun je zeggen dat hoe groenere de banaan, hoe hoger de hoeveelheid van resistent zetmeel het bevat(31).

Aan de andere kant bevatten rijpe (gele) bananen lagere hoeveelheden resistent zetmeel en totale vezels, maar proportioneel hogere hoeveelheden oplosbare vezels.

Van zowel pectine als resistent zetmeel is aangetoond dat het eetlustverlagende effecten heeft en het gevoel van volheid na de maaltijd verhoogt(20, 32, 33, 34).

Kortom: Bananen bevatten grote hoeveelheden resistent zetmeel of pectine, afhankelijk van de rijpheid. Beide kunnen de eetlust verminderen en helpen je vol te houden.

8. Onrijpe bananen kunnen de insulinegevoeligheid verbeteren

Insulineresistentie is een belangrijke risicofactor voor veel van de meest ernstige ziekten, waaronder diabetes type 2 .

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat 15-30 gram resistent zetmeel per dag de insulinegevoeligheid met 33-50% kan verbeteren, in slechts 4 weken(35, 36).

Onrijpe bananen zijn een rijke bron van resistent zetmeel en kunnen daarom de insulinegevoeligheid helpen verbeteren.

De reden voor deze effecten is echter niet goed begrepen en niet alle studies zijn het hierover eens(35, 37).

Kortom: Onrijpe bananen zijn een rijke bron van resistent zetmeel, wat de insulinegevoeligheid kan verbeteren. Er is echter meer onderzoek nodig.

9. Bananen kunnen de gezondheid van nieren verbeteren

Kalium is essentieel voor een goede bloeddruk en een gezonde nierfunctie.

Als een goede voedingsbron van kalium, kunnen bananen vooral gunstig zijn voor het behoud van gezonde nieren.

Een onderzoek bij vrouwen liet zien dat degenen die 2-3 keer per week bananen aten meer dan 13 jaar 33% minder kans hadden om nieraandoeningen te ontwikkelen(38).

Andere studies hebben aangetoond dat degenen die 4-6 keer per week bananen eten, bijna 50% minder kans hebben om een ​​nierziekte te ontwikkelen, in vergelijking met mensen die geen bananen eten(38, 39).

Kortom: Meerdere keren per week eten van een banaan kan het risico op nieraandoeningen tot 50% verminderen.

10. Bananen kunnen voordelen hebben voor lichaamsbeweging

Bananen worden vaak het perfecte voedsel voor sporters genoemd, voornamelijk vanwege hun mineralengehalte en gemakkelijk verteerbare koolhydraten.

Het eten van banaan kan helpen om inspanning gerelateerde spierkrampen en pijn te verminderen, die tot 95% van de bevolking treft(40).

De reden voor de krampen is in principe onbekend, maar een populaire theorie beschuldigt een mengsel van uitdroging en verstoring van de elektrolytenbalans ( (41, 42, 43).

Studies hebben echter gemengde bevindingen opgeleverd over bananen en spierkrampen.Sommigen vinden ze nuttig, anderen vinden geen effecten(44).

Dat gezegd hebbende, is aangetoond dat bananen uitstekende voeding bieden vóór, tijdens en na een inspanning(45).

Kortom: Bananen kunnen helpen bij het verlichten van spierkrampen als gevolg van inspanning. Ze bieden ook uitstekende brandstof voor uithoudingsvermogen.

11. Bananen zijn gemakkelijk toe te voegen aan je dieet

Niet alleen zijn bananen ongelooflijk gezond – ze zijn ook een van de meest handige snacks.

Bananen zijn een geweldige aanvulling in uw ontbijt yoghurt, granen of smoothie.

Bovendien bevatten bananen door hun dikke beschermende schil zelden pesticiden of verontreinigende stoffen.

Bananen zijn ongelooflijk gemakkelijk om te eten en mee te nemen. Ze worden meestal goed verdragen en zijn gemakkelijk verteerbaar.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × een =

It is main inner container footer text