Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

11 Gezondheidsvoordelen van banaan

1759 Views

11 Gezondheidsvoordelen van banaan

Bananen zijn zeer gezond en lekker.

Ze bevatten een aantal essentiële voedingsstoffen en hebben voordelen voor de spijsvertering, hartgezondheid en gewichtsverlies.

Afgezien dat ze zeer voedzaam zijn, zijn ze ook zeer gunstig als snack.

Hier zijn 11 voordelen voor de gezondheid van bananen die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Bananen bevatten veel belangrijke voedingsstoffen

Bananen zijn een van de meest populaire vruchten op aarde.

Inheems in Zuidoost-Azië, worden ze nu gekweekt in vele warmere delen van de wereld.

Er zijn vele soorten bananen beschikbaar, die verschillen in kleur, grootte en vorm.Het meest voorkomende type is de gele banaan, nog groen wanneer het onrijp is.

Bananen bevatten een behoorlijke hoeveelheid vezels, evenals verschillende antioxidanten. Een middelgrote banaan (118 gram)  bevat ook(1, 2, 3):

  • Kalium: 9% van de ADH.
  • Vitamine B6: 33% van de ADH.
  • Vitamine C: 11% van de ADH.
  • Magnesium: 8% van de ADH.
  • Koper: 10% van de ADH.
  • Mangaan: 14% van de ADH.
  • Netto koolhydraten: 24 gram.
  • Vezels: 3,1 gram.
  • Eiwit: 1,3 gram.
  • Vet: 0,4 gram.

Een enkele banaan bevat slechts 105 calorieën, en bestaat vrijwel uitsluitend uit water en koolhydraten. Bananen bevatten zeer weinig eiwit en bijna geen vet.

De koolhydraten in onrijpe (groene) bananen bestaat voornamelijk uit zetmeel en resistent zetmeel, maar een rijpe banaan verandert het zetmeel in suiker (glucose, fructose en sucrose).

Kortom: Bananen zijn rijk aan vezels, antioxidanten en verschillende voedingsstoffen. Een middelgrote banaan bevat ongeveer 105 calorieën.

Nummer 28 op de lijst van gezondste fruit

2. Bananen bevatten voedingsstoffen die de bloedsuikerspiegel verlagen

Banaan

Bananen zijn rijk aan vezels genaamd pectine, waardoor het vruchtvlees zijn structurele vorm behoudt(4).

Onrijpe bananen bevatten resistent zetmeel.

Zowel pectine en resistent zetmeel kan de bloedsuikerspiegel afzwakken na de maaltijd en de eetlust verminderen door het vertragen van de maaglediging(5, 6, 7).

Verder scoren bananen ook laag tot medium op de glycemische index, dat is een maat van (0-100) hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt.

De glycemische waarde van onrijpe bananen is ongeveer 30, terwijl van rijpe bananen ongeveer 60 is. De gemiddelde waarde van bananen is 51(8, 9).

Dit betekent dat bananen niet mogen leiden tot grote pieken in de bloedsuikerspiegel bij gezonde personen.

Dit is echter niet van toepassing voor diabetici, die waarschijnlijk het eten van veel rijpe bananen moet voorkomen en het zorgvuldig controleren van hun bloedsuikerspiegel wanneer ze dat wel doen.

Kortom: Bananen bevatten voedingsstoffen die de  bloedsuikerspiegel afzwakken dat kan helpen na de maaltijd.

3. Bananen kunnen gunstig zijn voor de spijsvertering

Voedingsvezels zijn gekoppeld aan een groot aantal voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van een betere spijsvertering.

Een middelgrote banaan bevat ongeveer 3 gram vezels, waardoor bananen een redelijk goede bron van vezels zijn(10).

Bananen bevatten hoofdzakelijk twee soorten vezels:

  • Pectine: Afneemt naarmate de banaan rijpt.
  • Resistent zetmeel: Gevonden in onrijpe bananen.

Resistent zetmeel ontsnapt aan de spijsvertering en eindigt in onze dikke darm waar het voedsel door de gunstige bacteriën wordt opgenomen(11, 12, 13).

Bovendien, stellen sommige cel-weefselonderzoek vast dat pectine kan helpen beschermen tegen darmkanker(14, 15).

Kortom: Bananen zijn rijk aan vezels en resistent zetmeel, dat de vriendelijke darmbacteriën kan voeden en helpen beschermen tegen darmkanker.

4. Bananen kunnen gunstig zijn bij gewichtsverlies

Geen studie heeft rechtstreeks de gevolgen van bananen op gewichtsverlies getest. Bananen hebben echter verschillende functies die hen een gewichtsverlies vriendelijk moeten maken.

Om te beginnen, bevatten bananen relatief weinig calorieën. Een gemiddelde banaan bevat iets meer dan 100 calorieën, maar het is ook zeer voedzaam en vullend.

Ze zijn ook rijk aan vezels. Het eten van meer vezels uit groenten en fruit is herhaaldelijk in verband gebracht met een lager lichaamsgewicht en gewichtsverlies (16, 17, 18).

Bovendien bevatten onrijpe bananen resistent zetmeel, zodat ze de neiging hebben zeer verzadigend te zijn en kan uw eetlust verminderen(19, 20).

5. Bananen ondersteunt hartgezondheid

Hart en Stethoscoop

Kalium is een mineraal dat essentieel is voor de gezondheid van het hart, in het bijzonder de bloeddruk.

Ondanks het belang ervan, veel mensen krijgen niet genoeg van binnen(21).

Bananen zijn een goede voedingsbron van kalium. Een middelgrote banaan (118 gram) bevat 9% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Een kalium-rijk voeding kan helpen voor een lagere bloeddruk, en mensen die veel kalium eten hebben tot 27% lager risico op hart-en vaatziekten(22, 23, 24, 25).

Verder bananen bevatten een behoorlijke hoeveelheid magnesium, hetgeen ook van belang is voor de gezondheid van het hart(26, 27).

Kortom: Bananen zijn een rijke voedingsbron van kalium en magnesium, twee voedingsstoffen die essentieel zijn voor de gezondheid van het hart.

6. Bananen bevatten krachtige antioxidanten

Hele Gesneden en Gepelde Bananen

Groenten en fruit zijn uitstekende bronnen van antioxidanten en bananen zijn geen uitzondering.

Zij bevatten verschillende soorten krachtige antioxidanten, zoals dopamine en catechine(1, 2).

Deze antioxidanten zijn verbonden met vele gezondheidsvoordelen zoals een verlaagd risico op hartziekten en degeneratieve ziekten(28, 29).

Het is echter een misverstand dat dopamine uit bananen fungeert als een feel-good chemicalie in de hersenen.

In werkelijkheid dopamine in bananen passeert niet de bloed-hersenbarrière. Het werkt gewoon als een sterke antioxidant in plaats het veranderen van de hormonen of stemming(2, 30).

Kortom: Bananen zijn rijk aan verschillende antioxidanten, die kunnen helpen schade door vrije radicalen te verminderen en het risico van een aantal ziekten.

7. Bananen verhoogt het gevoel van volheid

Resistent zetmeel is een soort van onverteerbare koolhydraten gevonden in onrijpe bananen dat als oplosbare vezels in het lichaam functioneert.

Als vuistregel kun je zeggen dat hoe groenere de banaan, hoe hoger de hoeveelheid van resistent zetmeel het bevat(31).

Anderzijds, rijpe (geel) bananen bevatten lagere hoeveelheden van resistent zetmeel en totale vezels, maar proportioneel hogere hoeveelheden van oplosbare vezels.

Zowel pectine en resistent zetmeel heeft aangetoond dat het eetlust verminderende effecten heeft en het gevoel van volheid na de maaltijd verhoogd(20, 32, 33, 34).

Kortom: Bananen bevatten grote hoeveelheden resistent zetmeel of pectine, afhankelijk van de rijpheid. Beide kunnen de eetlust verminderen .

8. Onrijpe bananen kan gunstig zijn om gevoeligheid insuline te verbeteren

Blood Sugar Meter

Insulineresistentie is een belangrijke risicofactor voor veel van de meest ernstige ziekten, met inbegrip van diabetes type 2 .

Verschillende studies hebben aangetoond dat 15-30 g resistent zetmeel per dag de insulinegevoeligheid kan verbeteren met 33-50%, in slechts 4 weken(35, 36).

Onrijpe bananen zijn een rijke bron van resistent zetmeel, en kan daarom helpen bij het verbeteren van de insulinegevoeligheid.

De reden voor deze effecten is niet geheel duidelijk en niet alle studies zijn het erover eens(35, 37).

Kortom: Onrijpe bananen zijn een rijke bron van resistent zetmeel, dat de insulinegevoeligheid kan verbeteren. Er is echter meer onderzoek nodig.

9. Bananen kunnen gunstig zijn om nier gezondheid te verbeteren

Kalium is essentieel voor een goede bloeddruk en gezonde nierfunctie.

Als rijke voedingsbron van kalium, kunnen bananen vooral gunstig zijn voor het behoud van gezonde nieren.

Een studie bij vrouwen bleek dat het eten van bananen langer dan 13 jaar, en 2-3 keer per week hadden 33% minder kans op het ontwikkelen van nierziekte(38).

Andere studies hebben aangetoond dat degenen die 4-6 keer per week bananen aten bijna 50% minder kans hadden om nierziekten te ontwikkelen, in vergelijking met mensen die geen bananen aten(38, 39).

Kortom: Het eten van een banaan een paar keer per week kan het risico op nierziekte tot 50% verminderen.

10. Bananen kan voordelen bieden bij inspanningen

Bananen worden vaak aangeduid als het perfecte fruit voor sporters, grotendeels te wijten aan hun gehalte aan mineralen en licht verteerbare koolhydraten.

Het eten van bananen kan helpen verminderen van inspanning gerelateerde spierkrampen en pijn, die van invloed zijn tot 95% van de bevolking(40).

De reden voor de krampen is eigenlijk onbekend, maar een populaire theorie wijt een mengsel van uitdroging en elektrolyt onbalans (41, 42, 43).

Studies zijn niet eenduidig over bananen en spierkrampen. Sommigen vinden ze nuttig, terwijl anderen geen effecten zien(44).

Dat gezegd zijnde, bananen bleken een uitstekende voeding vóór, tijdens en na duurtraining(45).

Kortom: Bananen kunnen helpen spierkrampen te verlichten veroorzaakt door inspanning. Ze bieden ook een uitstekende brandstof voor duur trainingen.

11. Bananen zijn eenvoudig toe te voegen aan uw voeding

Niet alleen zijn bananen ongelooflijk gezond – ze zijn ook een van de meest handige snacks.

Bananen zijn een geweldige aanvulling in uw ontbijt yoghurt, granen of smoothie.

Bovendien bevatten bananen geen pesticiden of verontreinigende stoffen, vanwege hun dikke beschermende schil.

Bananen zijn ze ongelooflijk gemakkelijk om te eten en mee te nemen. Ze worden meestal goed verdragen en zijn gemakkelijk verteerbaar.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text