Voedingsmiddelen die goed zijn voor je lever

11 Voedingsmiddelen die goed zijn voor je lever

11 Voedingsmiddelen die goed zijn voor je lever

De lever is een belangrijk orgaan.

Het voert een aantal essentiële taken uit,  variërend van het produceren van eiwitten, cholesterol en gal tot het opslaan van vitamines, mineralen en zelfs koolhydraten.

Het breekt ook gifstoffen zoals alcohol, medicijnen en natuurlijke bijproducten van het metabolisme. Het is belangrijk om de lever in goede conditie te houden om de gezondheid te behouden.

In dit artikel worden de 11 beste voedingsmiddelen te eten om je lever gezond te houden.

1. Koffie

Koffie is één van de beste dranken die u kunt drinken om de gezondheid van de lever te bevorderen.

Studies hebben aangetoond dat koffie drinken de lever beschermt tegen ziekten, zelfs bij mensen die al problemen hebben met dit orgaan.

Studies hebben bijvoorbeeld herhaaldelijk aangetoond dat het drinken van koffie het risico op cirrose of permanente leverschade bij mensen met chronische leverziekte verlaagt (123).

Het drinken van koffie kan ook het risico verminderen om een ​​veelvoorkomend type leverkanker te ontwikkelen, en het heeft een positief effect op leverziekte en ontsteking( 1 , 2 , 3 ).

Het wordt zelfs geassocieerd met een lager risico op overlijden bij mensen met chronische leveraandoeningen, met de grootste voordelen bij degenen die minstens drie kopjes per dag drinken (4).

Deze voordelen lijken te worden veroorzaakt door het vermogen om de opbouw van vet en collageen, twee van de belangrijkste markers van leverziekte te voorkomen(2).

Koffie verlaagt ook de ontsteking en verhoogt het gehalte aan glutathion antioxidanten. Antioxidanten neutraliseren schadelijke vrije radicalen, die van nature in het lichaam worden geproduceerd en schade aan cellen kunnen veroorzaken (2).

Hoewel koffie vele voordelen voor de gezondheid heeft , dankt uw lever u in het bijzonder voor het kopje koffie in de ochtend( 5 ).

Kortom: Koffie verhoogt de antioxidant niveaus in de lever, dit alles terwijl het ontstekingen vermindert. Het verlaagt ook het risico op het ontwikkelen van leveraandoeningen, kanker en leververvetting.

2. Thee

Thee wordt algemeen beschouwd gunstig te zijn voor de gezondheid, maar uit onderzoek is gebleken dat dit bijzondere voordelen voor de lever kan hebben.

Een grote Japanse studie bleek dat het drinken van 5-10 kopjes groene thee per dag werd geassocieerd met verbeterde bloedmarkers voor de gezondheid van de lever (67).

Een kleinere studie bij niet-alcoholische patiënten met leververvetting (NAFLD) vond dat het drinken van groene thee met antioxidanten gedurende 12 weken verbeterde leverenzymspiegels en ook oxidatieve stress en vetafzettingen in de lever was vermindert( 8 ).

Verder in een ander evaluatie is gebleken dat mensen die groene thee dronken minder kans hadden om leverkanker te ontwikkelen. Het laagste risico was te zien bij mensen die vier of meer kopjes per dag dronken (9).

Een aantal studies met muizen en ratten hebben ook de gunstige effecten aangetoond van extracten van zwarte en groene thee( 6 , 10 , 11 ).

Een studie bij muizen vond bijvoorbeeld dat zwarte thee-extract veel van de negatieve effecten van een vetrijk dieet op de lever omkeerde, evenals verbeterde bloedmarkers voor levergezondheid (12).

Niettemin moeten sommige mensen, vooral degenen die leverproblemen hebben, voorzichtig zijn voordat ze groene thee als supplement gebruiken.

Dat komt omdat er verschillende meldingen van leverschade zijn als gevolg van het gebruik van supplementen met groene thee extract 13 ).

Kortom: Zwarte en groene thee kunnen het enzym- en vetgehalte in de lever verbeteren. Wees echter voorzichtig als u een extract van groene thee gebruikt, omdat dit schade kan veroorzaken.

3. Grapefruit

Grapefruit  bevat antioxidanten die op natuurlijke wijze de lever beschermen. De twee belangrijkste antioxidanten in grapefruit zijn naringenine en naringine.

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat beide helpen de lever tegen schade te beschermen ( 14 , 15 ).

Van de beschermende effecten van grapefruit is bekend dat ze op twee manieren voorkomen – door ontsteking te verminderen en cellen te beschermen.

Studies hebben ook aangetoond dat deze antioxidanten de ontwikkeling van leverfibrose kunnen verminderen, een schadelijke aandoening waarbij overmatig bindweefsel zich ophoopt in de lever. Dit is meestal het gevolg van chronische ontstekingen (1415).

Bovendien verminderde naringenine bij muizen die een vetrijk dieet kregen de hoeveelheid vet in de lever en verhoogde het aantal enzymen dat nodig is voor het verbranden van vet, wat kan helpen voorkomen dat overtollig vet accumuleert ( 14 ).

Ten slotte is aangetoond dat naringine bij ratten het vermogen om alcohol te metaboliseren verbetert en sommige negatieve effecten van alcohol tegengaat (16).

Tot nu toe werden de effecten van grapefruit of grapefruitsap zelf niet onderzocht. Bovendien zijn bijna alle studies die naar de antioxidanten in grapefruit kijken uitgevoerd bij dieren.

Desondanks wijst het huidige bewijs erop dat grapefruit een goede manier is om je lever gezond te houden door schade en ontsteking te bestrijden.

Kortom: De antioxidanten in grapefruit beschermen de lever door het verminderen van ontstekingen en het verhogen van de beschermende mechanismen. Echter de menselijke studies evenals die op grapefruit of grapefruitsap zelf ontbreken.

4. Bosbessen en cranbery’s

Bosbessen en cranberry’s bevatten beide anthocyanen, antioxidanten die bessen hun opvallende kleuren geven. Ze zijn ook in verband gebracht met een groot aantal voordelen voor de gezondheid.

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat cranberry’s en bosbessen, evenals hun extracten of sappen, kunnen helpen om de lever gezond te houden( 15 , 17 , 18 ).

Het consumeren van deze vruchten voor 3-4 weken beschermd de lever tegen beschadiging. Daarnaast hebben bosbessen geholpen de immuuncelrespons en antioxiderende enzymen te verbeteren (15).

Een ander experiment toonde aan dat de soorten antioxidanten die vaak in bessen worden aangetroffen de ontwikkeling van laesies en fibrose, de ontwikkeling van littekenweefsel in de lever van ratten vertraagden (15).

Bovendien is aangetoond dat bosbessenextract de groei van menselijke leverkankercellen remt in reageerbuisstudies. Er zijn echter meer onderzoeken nodig om te bepalen of dit effect kan worden gerepliceerd in het menselijk lichaam (19).

Deze bessen een vast onderdeel van uw voeding maken, is een goede manier om ervoor te zorgen dat uw lever wordt voorzien van de antioxidanten die het nodig heeft om gezond te blijven.

Kortom: Bessen bevatten veel antioxidanten die de lever beschermen tegen schade. Ze kunnen zelfs de immuun- en antioxidantreacties verbeteren. Toch zijn menselijke studies nodig om deze resultaten te bevestigen.

5. Druiven

Druiven, vooral rode en paarse druiven, bevatten een verscheidenheid aan heilzame plantaardige stoffen. De meest bekende is resveratrol, dat heeft een aantal voordelen voor de gezondheid .

Veel dierstudies hebben aangetoond dat druiven en druivensap de lever ten goede kunnen komen.

Uit onderzoek is gebleken dat ze verschillende voordelen kunnen hebben, waaronder het verminderen van ontstekingen, het voorkomen van schade en het verhogen van de antioxidanten niveaus (152021).

Een kleine studie bij mensen met NAFLD toonde aan dat supplementen met druivenpitextract gedurende drie maanden de leverfunctie verbeterden (22).

Aangezien druivenpitextract een geconcentreerde vorm is, ziet u misschien niet dezelfde effecten als bij het consumeren van hele druiven. Meer studies zijn nodig voordat druivenpitextract voor de lever kan worden aanbevolen.

Desalniettemin suggereert het brede scala aan bewijsmateriaal uit dier- en sommige menselijke studies dat druiven een zeer levervriendelijk voedsel zijn.

Kortom: Dier en een aantal onderzoeken bij mensen hebben aangetoond dat druiven en druivenpit-extract de lever beschermen tegen schade, het antioxidantniveau verhogen en ontstekingen bestrijden.

6. Cactusvijgen

Cactusvijgen, wetenschappelijk bekend als Opuntia ficus-indica , is een populaire vorm van eetbare cactus. Het fruit en sap worden het meest gegeten.

Het wordt al lang gebruikt in de traditionele geneeskunde als een behandeling voor zweren, wonden, vermoeidheid en leverziekte ( 15 ).

Een studie bij 55 personen in 2004 bleek dat het extract van deze plant verminderde symptomen van een kater.

Deelnemers ervaren vermindering van misselijkheid, droge mond en gebrek aan eetlust en hadden een de helft zoveel kans op een zware kater als ze het extract wordt verbruikt voor het drinken van alcohol, die wordt ontgift door de lever ( 23 ).

De studie concludeerde dat deze effecten waren te wijten aan een vermindering van de ontsteking, die vaak optreedt na het drinken van alcohol.

Een andere studie bij muizen bleek dat de consumptie van cactusvijg extract hielp het normaliseren van enzym en cholesterolgehalte wanneer geconsumeerd op hetzelfde moment als een pesticide waarvan bekend is dat het schadelijk kan zijn voor de lever. Latere studies vonden vergelijkbare resultaten ( 15 , 24 ).

Een meer recente studie bij ratten had geprobeerd om de effectiviteit van cactusvijgen te bepalen, in plaats van het extract, voor het bestrijden van de negatieve effecten van alcohol.

Uit deze studie bleek dat het sap na oxidatie de hoeveelheid oxidatieve schade en letsel aan de lever verminderde en hielp de antioxidant- en ontstekingsniveaus stabiel te houden (1525).

Meer menselijke studies zijn nodig, vooral met behulp van cactusvijgen en sap, in plaats van extract. Niettemin hebben de studies tot nu toe aangetoond dat cactusvijgen positieve effecten heeft op de lever.

Kortom: Cactusvijgen en sap kunnen helpen bij het bestrijden van kater symptomen door het verminderen van ontstekingen. Zij kunnen ook de lever beschermen tegen schade veroorzaakt door alcoholgebruik.

7. Bietensap

Rode bietensap is  een bron van nitraten en antioxidanten die betalaïnen worden genoemd, en die de gezondheid van het hart ten goede kunnen komen en oxidatieve schade en ontstekingen kunnen verminderen (26).

Het is redelijk om aan te nemen dat het eten van bieten zelf vergelijkbare gezondheidseffecten zou hebben. In de meeste onderzoeken wordt echter gebruik gemaakt van bietensap. Je kunt zelf bietensap kopen in de winkel.

Verschillende rattenstudies hebben aangetoond dat bietensap oxidatieve schade en ontsteking in de lever vermindert, evenals natuurlijke ontgiftingsenzymen verhoogt (26272829).

Hoewel dierstudies veelbelovend lijken, zijn vergelijkbare studies niet uitgevoerd bij mensen.

Andere gunstige gezondheidseffecten van bietensap zijn waargenomen in dierstudies en gerepliceerd in studies bij mensen. Er zijn echter meer studies nodig om de voordelen van bietensap op de gezondheid van de lever bij de mens te bevestigen.

Kortom: Bietensap beschermt de lever tegen oxidatieve schade en ontstekingen, en verhoogt tegelijkertijd de natuurlijke ontgiftingsenzymen. Er zijn echter menselijke studies nodig.

8. Kruisbloemige groenten

Kruisbloemige groenten zoals spruitjes en broccoli staan ​​bekend om hun hoge vezelgehalte en onderscheidende smaak. Ze zijn ook hoog in heilzame plantaardige stoffen.

Dierproeven hebben aangetoond spruitjes en broccoli extract de ontgiftingsenzymen verhogen en de lever beschermen tegen schade (3031 32).

Een onderzoek bij menselijke levercellen wees uit dat dit effect bleef bestaan, zelfs wanneer de spruiten werden gekookt (3032).

Een recent onderzoek bij mannen met leververvetting heeft uitgewezen dat broccoli extract dat rijk is aan heilzame plantenstoffen, verbeterde leverenzymen en verminderde oxidatieve stress ( 33 ).

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat de broccoli extract leverfalen bij ratten kan voorkomen.

Menselijke studies zijn beperkt. Maar tot nu toe zien kruisbloemige groenten er veelbelovend uit als een heilzaam voedsel voor de gezondheid van de lever.

Probeer ze licht te roosteren met knoflook en citroensap of balsamico azijn voor een lekker en gezond gerecht.

Kortom: Kruisbloemige groenten zoals broccoli en spruitjes kunnen de natuurlijke ontgiftingsenzymen van de lever verhogen, helpen beschermen tegen schade en het bloedniveau van leverenzymen verbeteren.

9. Noten

Noten bevatten veel vetten, voedingsstoffen – waaronder de antioxidant vitamine E – en heilzame plantaardige stoffen.

Deze samenstelling is verantwoordelijk voor een aantal voordelen voor de gezondheid , met name voor de gezondheid van het hart, maar mogelijk ook voor de lever (6).

Een observatieonderzoek van zes maanden bij 106 mensen met een niet-alcoholische leververvetting die noten vond, ging gepaard met een verbeterd niveau van leverenzymen (6).

Bovendien ontdekte een tweede observationele studie dat mannen die kleine hoeveelheden noten en zaden aten een hoger risico hadden om NAFLD te ontwikkelen dan mannen die grote hoeveelheden noten en zaden aten (34).

Hoewel meer hoogwaardige studies nodig zijn, wijzen voorlopige gegevens erop dat noten een belangrijke voedselgroep voor de gezondheid van de lever zijn.

Kortom: Noten inname is in verband gebracht met verbeterde leverenzymen bij patiënten met NAFLD. Omgekeerd is een lage noteninname geassocieerd met een hoger risico op het ontwikkelen van de ziekte.

10. Vette vis

Vette vis bevat omega-3-vetzuren , dit zijn gezonde vetten die ontstekingen verminderen en die zijn geassocieerd met een lager risico op hartaandoeningen (6).

Deze vetten in vette vis zijn ook gunstig voor de lever. In feite, hebben studies aangetoond dat ze helpen bij het voorkomen van vet opbouwen, enzymspiegels normaal houden, bestrijden ontstekingen en het verbeteren van de insulineresistentie ( 6 ).

Hoewel het consumeren van omega-3-rijke vette vis gunstig lijkt te zijn voor je lever, is het niet alleen het overwegen waard om meer omega-3 vetten aan je voeding toe te voegen.

De verhouding van omega-3 vetzuren en omega-6 vetten is ook belangrijk.

De meeste mensen consumeren veel meer omega-6 vetten dan aanbevolen, die worden aangetroffen in veel plantaardige oliën. Een omega-6 tot omega-3 verhouding die te hoog is kan de ontwikkeling van leverziekte bevorderen (35 ).

Daarom is het ook een goed idee om uw inname van omega-6 vetten te verminderen.

Kortom: Het eten van omega-3-rijke vette vis heeft vele voordelen voor de lever. Het is echter net zo belangrijk om uw omega-6 naar omega-3-verhouding onder controle te houden.

11. Olijfolie

Olijfolie wordt beschouwd als een gezond vet vanwege de vele voordelen voor de gezondheid, waaronder positieve effecten op de gezondheid van hart en metabolisme.

Het heeft echter ook positieve effecten op de lever (6).

Een kleine studie bij 11 mensen met NAFLD bleek dat de consumptie van een theelepel (6,5 ml) olijfolie per dag verbeterd leverenzymen en vet.

Het verhoogde ook de niveaus van een eiwit in verband met positieve metabole effecten (36).

De deelnemers hadden ook minder vetophopingen en een betere doorbloeding in de lever.

Verschillende recente studies hebben gelijkaardige effecten gevonden van het verbruik van olijfolie bij de mens, met inbegrip van minder vet in de lever, verbeterde insulinegevoeligheid en verbeterde bloedspiegels van leverenzymen (37 , 38 ).

Vetophoping in de lever maakt deel uit van het eerste stadium van een leveraandoening. Daarom maken de positieve effecten van olijfolie op levervet, evenals andere aspecten van gezondheid, het een waardevol onderdeel van een gezonde voeding.

Kortom: Onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van olijfolie de hoeveelheid vet in de lever verlaagt, de bloedstroom verhoogt en de leverenzymspiegels verbetert.

Tot slot

Je lever is een belangrijk orgaan met vele essentiële functies.

Daarom is het logisch om te doen wat je kunt om het te beschermen, en de hierboven vermelde voedingsmiddelen hebben gunstige effecten op de lever aangetoond.

Deze omvatten het verlagen van het risico op leverziekte en kanker, het verhogen van antioxidanten en ontgiftingsenzym niveaus en het bieden van bescherming tegen schadelijke toxines.

Het opnemen van deze voedingsmiddelen in uw voeding is een natuurlijke en gezonde manier om uw lever op zijn best te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.