Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

11 Voedingsmiddelen die goed zijn voor je lever

633 Views

11 Voedingsmiddelen die goed zijn voor je lever

De lever is een belangrijk orgaan.

Het voert een aantal essentiële taken uit, variërend van de productie van eiwitten, cholesterol en gal en slaat zelfs vitaminen, mineralen en koolhydraten op.

Het breekt ook giftige stoffen af zoals alcohol, medicijnen en natuurlijke bijproducten van de stofwisseling. Uw lever in goede conditie houden is van belang voor het behoud van de gezondheid.

In dit artikel worden de 11 beste voedingsmiddelen te eten om je lever gezond te houden.

1. Koffie

Koffie is één van de beste dranken die je kun drinken ter bevordering van de gezondheid van de lever.

Studies hebben aangetoond dat het drinken van koffie beschermt de lever tegen ziekte, zelfs bij degenen die al problemen met dit orgaan hebben.

Zo hebben studies herhaaldelijk aangetoond dat het drinken van koffie verlaagt het risico van cirrose of blijvende leverschade, bij mensen met chronische leverziekte ( 1 , 2 , 3 ).

Het drinken van koffie kan ook de kans op een voorkomende vorm van leverkanker verminderen, en heeft een positieve effect op leverziekte en ontsteking ( 1 , 2 , 3 ).

Het is zelfs geassocieerd met een lager risico op overlijden bij mensen met een chronische leverziekte, de grootste voordelen gezien bij degenen die minstens drie kopjes per dag drinken ( 4 ).

Deze voordelen lijken voort te komen uit zijn vermogen om de ophoping van vet en collageen te voorkomen, twee van de belangrijkste markers van leverziekte (2 ).

Koffie vermindert ook ontsteking en verhoogt het niveau van de antioxidant glutathion. Antioxidanten neutraliseren schadelijke vrije radicalen, die van nature geproduceerd worden in het lichaam en kan schade aan cellen veroorzaken( 2 ).

Terwijl koffie vele voordelen voor de gezondheid heeft , je lever in het bijzonder zal u dankbaar zijn voor het kopje koffie in de ochtend( 5 ).

Samenvatting: Koffie verhoogt de antioxidant niveaus in de lever, dit alles terwijl het ontstekingen vermindert. Het verlaagt ook het risico op het ontwikkelen van leverziekte, kanker en leververvetting.

2. Thee

Thee wordt algemeen beschouwd gunstig te zijn voor de gezondheid, maar onderzoek heeft uitgewezen dat zij bijzondere voordelen voor de lever bieden.

Een grote Japanse studie bleek dat het drinken van 5-10 kopjes groene thee per dag werd geassocieerd met verbeterde bloedmarkers voor de gezondheid van de lever ( 67 ).

Een kleinere studie bij patiënten van de non-alcoholische vette leverziekte (NAFLD) bleek het drinken van groene thee rijk aan antioxidanten voor 12 weken verbeterd leverenzym niveaus en kan ook oxidatieve stress en vetopslag in de lever verminderen( 8 ).

Verder in een ander evaluatie is gebleken dat mensen die groene thee dronken hadden minder kans om leverkanker te ontwikkelen. Het laagste risico werd gezien bij mensen die vier of meer kopjes per dag dronken (9 ).

Een aantal muis en rat studies hebben ook aangetoond dat de gunstige effecten van zwarte en groene thee-extracten ( 6 , 10 , 11 ).

Bijvoorbeeld, een studie bij muizen bleek dat zwarte thee extract veel van de negatieve effecten van een vetrijk dieet op de lever kan omkeren, evenals een verbeterde bloedmarkers voor de gezondheid van de lever ( 12 ).

Sommige mensen, vooral degenen die leverproblemen hebben, moeten echter voorzichtig zijn met het consumeren van groene thee als een supplement.

Dat komt omdat er verschillende meldingen van leverschade zijn als gevolg van het gebruik van supplementen met groene thee extract 13 ).

Samenvatting: Zwarte en groene thee kan enzym en vet in de lever verbeteren. Echter, wees voorzichtig met het nemen van een extract van groene thee, omdat het schade kan veroorzaken.

3. Grapefruit

Grapefruit in drieën gesneden

Grapefruit  bevat antioxidanten die op natuurlijke wijze de lever beschermen. De twee belangrijkste antioxidanten in grapefruit zijn naringenine en naringin.

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat beide helpen de lever tegen schade te beschermen ( 14 , 15 ).

De beschermende effecten van grapefruit zijn bekend dat zich voordoen op twee manieren — door vermindering van ontsteking en de bescherming van de cellen.

Studies hebben ook aangetoond dat deze antioxidanten de ontwikkeling van hepatische fibrose kan verminderen, een schadelijke aandoening waarin overmatige bindweefsel zich opbouwt in de lever. Dit resulteert in een chronische ontsteking ( 14 , 15 ).

Bovendien bij muizen die werden gevoed met een vetrijk dieet, naringenine verminderde de hoeveelheid vet in de lever en verhoogde het aantal enzymen die nodig zijn voor het verbranden van vet, dat kan helpen voorkomen dat overtollig vet zich ophoopt ( 14 ).

Tenslotte, bij ratten, naringin is gebleken het vermogen om de stofwisseling van alcohol te verbeteren en het tegengaan van alcohol negatieve effecten(16 ).

Tot nu toe werden de effecten van grapefruit of grapefruitsap zelf niet onderzocht. Daarnaast zijn bijna alle studies naar de antioxidanten in grapefruit verricht bij dieren.

Toch het huidige bewijsmateriaal wijst erop dat grapefruit een goede manier is om je lever gezond te houden door tegen schade en ontsteking te vechten.

Samenvatting: De antioxidanten in grapefruit beschermen de lever door het verminderen van ontstekingen en het verhogen van de beschermende mechanismen. Echter de menselijke studies, evenals die op grapefruit of grapefruitsap zelf ontbreken.

4. Bosbessen en cranbery’s

Bosbessen en cranberry’s bevatten beide anthocyanen, antioxidanten die bessen hun opvallende kleuren geven. Ze zijn ook in verband gebracht met een groot aantal voordelen voor de gezondheid.

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat hele cranberry’s en bosbessen, evenals hun extracten of sappen, kunnen helpen om de lever gezond te houden( 15 , 17 , 18 ).

Het consumeren van deze vruchten voor 3-4 weken beschermd de lever tegen beschadiging. Bovendien, bosbessen hielpen aan de verhoging van immuunrespons en antioxidant enzymen ( 15 ).

In een ander experiment bleek dat de soorten antioxidanten vaak in bessen voorkomen vertraagd de ontwikkeling van laesies en fibrose, de ontwikkeling van littekenweefsel in de lever van ratten ( 15 ).

Wat meer, bosbessen extracten hebben zelfs aangetoond dat het de groei van menselijke lever kankercellen in de reageerbuis studies remmen. Er zijn echter meer studies nodig om te bepalen of dit effect kan worden gerepliceerd in het menselijk lichaam ( 19 ).

Deze bessen een vast onderdeel van uw dieet maken is een goede manier om ervoor te zorgen dat uw lever wordt geleverd met de antioxidanten die het nodig heeft om gezond te blijven.

Samenvatting: Bessen zijn rijk aan anti-oxidanten, die helpen de lever beschermen tegen schade. Ze kunnen zelfs de immuun- en antioxidant reacties verbeteren. Nog steeds zijn er menselijke studies nodig om deze resultaten te bevestigen.

5. Druiven

Stelletje paarse druiven

Druiven, vooral rode en paarse druiven, bevatten een verscheidenheid aan heilzame plantaardige stoffen. De meest bekende is resveratrol, dat heeft een aantal voordelen voor de gezondheid .

Veel dierstudies hebben aangetoond dat druiven en druivensap de lever daarvan kan profiteren.

Studies hebben aangetoond dat ze verschillende voordelen bieden, zoals het verlagen van ontsteking, het voorkomen van schade en het verhogen van antioxidanten ( 15 , 20 , 21 ).

Een kleine studie bij mensen met NAFLD bleek dat het aanvullen met druivenpitten extract gedurende drie maanden de werking van de lever kan verbeterden ( 22 ).

Echter, omdat druivenpitten extract is een geconcentreerde vorm van druiven, zal het waarschijnlijk niet dezelfde effecten hebben als de consumptie van hele druiven. Meer studies zijn nodig alvorens druivenpitten extract voor de lever kan worden aanbevolen.

Het brede scala van bewijsmateriaal door dieren en sommige menselijke studies suggereert echter dat druiven zijn zeer lever-vriendelijke voedsel.

Samenvatting: Dier en een aantal menselijke studies tonen aan dat druiven, grapefruitsap en druivenpitten extract bescherming bieden tegen leverschade, het verhoogd de antioxidanten en vecht tegen ontsteking.

6. Vijgcactussen

Vijgcactussen, wetenschappelijk bekend als Opuntia ficus-indica , is een populaire vorm van eetbare cactus. Het fruit en sap worden het meest gegeten.

Het wordt al lang gebruikt in de traditionele geneeskunde als een behandeling voor zweren, wonden, vermoeidheid en leverziekte ( 15 ).

Een studie bij 55 personen in 2004 bleek dat het extract van deze plant verminderd symptomen van een kater.

Deelnemers ervaren vermindering van misselijkheid, droge mond en gebrek aan eetlust en hadden een de helft zoveel kans op een zware kater als ze het extract wordt verbruikt voor het drinken van alcohol, die wordt ontgift door de lever ( 23 ).

De studie concludeerde dat deze effecten waren te wijten aan een vermindering van de ontsteking, die vaak optreedt na het drinken van alcohol.

Een andere studie bij muizen bleek dat de consumptie van vijgcactus extract hielp het normaliseren van enzym en cholesterolgehalte wanneer geconsumeerd op hetzelfde moment als een pesticide waarvan bekend is dat het schadelijk kan zijn voor de lever. Latere studies vonden vergelijkbare resultaten ( 15 , 24 ).

Een meer recente studie bij ratten had geprobeerd om de effectiviteit van vijgcactussen te bepalen, in plaats van het extract, voor het bestrijden van de negatieve effecten van alcohol.

Deze studie bleek dat het sap de hoeveelheid van oxidatieve schade en schade aan de lever na alcoholgebruik daalde en hielp de antioxidanten en ontsteking niveau stabiel te houden( 15 , 25 ).

Meer menselijke studies zijn nodig, in het bijzonder met behulp van cactusvijg fruit en sap, in plaats van extract. Toch de studies tot nu toe hebben aangetoond dat vijgcactus positieve effecten op de lever heeft.

Samenvatting: Vijgcactussen fruit en sap kunnen helpen bij het bestrijden  van kater symptomen door het verminderen van ontstekingen. Zij kunnen ook de lever beschermen tegen schade veroorzaakt door alcoholgebruik.

7. Bietensap

Rode bietensap is een bron van nitraten en antioxidanten genaamd betalaïnen, hetgeen kan leiden tot effecten op de gezondheid, zoals een betere cardiovasculaire gezondheid en verminderde oxidatieve schade en ontsteking ( 26 ).

Het is redelijk om te veronderstellen dat het eten van bieten zelf zouden soortgelijke effecten op de gezondheid hebben. Echter, de meeste studies maken gebruik van bietensap. U kunt sap van bieten zelf maken of kopen in de winkel.

Verschillende ratstudies hebben aangetoond dat bietensap vermindert oxidatieve schade en ontsteking in de lever, en verhoogt natuurlijke ontgiftingsenzymen ( 26 , 27 , 28 , 29 ).

Hoewel dierstudies er veelbelovend uit zien, zijn soortgelijke studies niet uitgevoerd bij de mens.

Andere gunstige effecten op de gezondheid van bietensap zijn waargenomen in dierstudies en gerepliceerd in menselijke studies. Er zijn echter meer studies nodig om de voordelen van bietensap op de gezondheid van de lever bij de mens te bevestigen.

Samenvatting: Bietensap beschermt de lever tegen oxidatieve schade en ontsteking, dit alles terwijl het de natuurlijke detoxificatie enzymen verhoogd. Echter zijn menselijke studies nodig.

8. Kruisbloemige groenten

Kruisbloemige groenten zoals spruitjes en broccoli staan ​​bekend om hun hoge vezelgehalte en onderscheidende smaak. Ze zijn ook hoog in heilzame plantaardige stoffen.

Dierproeven hebben aangetoond spruitjes en broccoli extract verhogen van detoxificatie-enzymen en beschermen de lever tegen schade ( 3031 32 ).

Een studie bij menselijke levercellen bleek dat dit effect zelfs als spruitjes gekookt waren (30 , 32 ).

Een recente studie bij mannen met leververvetting ontdekte dat broccoli extract dat rijk is aan heilzame plantenstoffen, verbeterde leverenzymen en verminderde oxidatieve stress ( 33 ).

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat de broccoli extract leverfalen bij ratten kan voorkomen.

Menselijke studies zijn beperkt. Maar tot nu toe, kruisbloemige groenten zien er veelbelovend uit als heilzame voedingsmiddelen voor de gezondheid van de lever.

Probeer ze licht te roosteren met knoflook en citroensap of balsamico azijn voor een lekker en gezond gerecht.

Samenvatting: Kruisbloemige groenten zoals broccoli en spruitjes kan de lever’s natuurlijke ontgifting enzymen helpen beschermen tegen beschadigingen en verbetering bloedspiegels van leverenzymen.

9. Noten

Gemixte noten

Noten zijn rijk aan vetten, voedingsstoffen – waaronder de antioxidant vitamine E – en heilzame plantenstoffen.

Deze samenstelling is verantwoordelijk voor een aantal voordelen voor de gezondheid , vooral voor de gezondheid van het hart, maar mogelijk ook voor de lever ( 6 ).

Een zes maanden observatie studie bij 106 mensen met niet-alcoholische steatohepatitis bleek dat noten werden geassocieerd met verbeterde niveaus van leverenzymen ( 6 ).

Wat meer, een tweede observationele studie bleek dat mannen die kleine hoeveelheden van noten en zaden aten hadden een hoger risico op het ontwikkelen van NAFLD ( 34 ).

Terwijl meer hoogwaardige studies nodig zijn, voorlopige gegevens wijzen erop dat noten zijn een belangrijke voedselbron groep voor de gezondheid van de lever.

Samenvatting: Noten inname wordt geassocieerd met verbeterde leverenzym niveaus bij patiënten met NAFLD. Omgekeerd, lage noot inname gaat gepaard met een hoger risico van het ontwikkelen van deze ziekte.

10. Vette vis

Vette vis bevat omega-3-vetzuren , dat zijn gezonde vetten die ontsteking vermindert en zijn geassocieerd met een lager risico op hartziekten ( 6 ).

Deze vetten in vette vis zijn ook gunstig voor de lever. In feite, hebben studies aangetoond dat ze helpen bij het voorkomen van vet opbouwen, houden enzymspiegels normaal, bestrijden ontsteking en het verbeteren van insulineresistentie ( 6 ).

Terwijl de consumptie van omega-3-rijke vette vis lijkt gunstig voor uw lever te zijn, het toevoegen van meer omega-3 vetten aan uw dieet is niet het enige ding om te overwegen.

De verhouding van omega-3 vetzuren en omega-6 vetten is ook belangrijk.

De meeste mensen consumeren veel meer omega-6 vetten dan aanbevolen, die worden aangetroffen in veel plantaardige oliën. Een omega-6 tot omega-3 verhouding die te hoog is kan de ontwikkeling van leverziekte bevorderen (35 ).

Daarom is het ook een goed idee om uw inname van omega-6 vetten te verminderen.

Samenvatting: Het eten van omega-3-rijke vette vis heeft vele voordelen voor de lever. Echter, het is net zo belangrijk om je omega-6 en omega-3-verhouding in toom te houden.

11. Olijfolie

Olijfolie in een glazen fles en drie groene olijven en Bladeren

Olijfolie wordt beschouwd als een gezond vet vanwege de vele voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van de positieve effecten op het hart en gezonde stofwisseling.

Echter, het heeft ook positieve effecten op de lever ( 6 ).

Een kleine studie bij 11 mensen met NAFLD bleek dat de consumptie van een theelepel (6,5 ml) olijfolie per dag verbeterd leverenzymen en vet.

Ook verhoogde niveaus van een eiwit geassocieerd met positieve stofwisseling effecten ( 36 ).

De deelnemers hadden ook afname van vetophoping en een betere doorbloeding in de lever.

Verschillende recente studies hebben gelijkaardige effecten gevonden van het verbruik van olijfolie bij de mens, met inbegrip van minder vet in de lever, verbeterde insulinegevoeligheid en verbeterde bloedspiegels van leverenzymen (37 , 38 ).

Vetophoping in de lever maakt deel uit van de eerste fase van een leveraandoening. Daarom positieve effecten van olijfolie op lever vet, evenals andere aspecten van de gezondheid, maken het een waardevol onderdeel van een gezond dieet.

Samenvatting: Studies tonen aan dat olijfolie consumptie de hoeveelheid vet in de lever vermindert, verhoogt de doorbloeding en verbetert van de niveaus van het leverenzym.

Samenvatting

Je lever is een belangrijk orgaan met vele essentiële functies.

Daarom is het zinvol om te doen wat je kunt doen om het te beschermen, en de hierboven vermelde levensmiddelen hebben een gunstig effect op de lever aangetoond.

Deze omvatten het verlagen van het risico op leverziekte en kanker, het verhogen van antioxidanten en ontgiftingsenzym niveaus en bieden bescherming tegen schadelijke toxines.

Het opnemen van deze voedingsmiddelen in uw dieet is een natuurlijke en gezonde manier om uw lever op zijn best te laten functioneren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text