Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

11 Voedingsmiddelen die u kunnen helpen er jonger uit te zien

1476 Views

11 Voedingsmiddelen die u kunnen helpen er jonger uit te zien

Veroudering is een natuurlijk onderdeel van het leven dat niet kan worden vermeden.

Echter, voedingsmiddelen dat je eet kunnen u helpen gezonder ouder te worden, zowel binnen als buiten.

Hier zijn 11 voedingsmiddelen die u kunnen helpen er jonger uit te zien.

1. Extra vergine olijfolie

Extra vergine olijfolie is één van de gezondste vetten op aarde.

Onderzoek heeft aangetoond dat het kan helpen voorkomen van veel voorkomende ziekten geassocieerd met veroudering.

Het verlaagt de bloeddruk, vermindert het risico op hartziekten, voorkomt metabool syndroom en kan kanker effectief bestrijden(1234).

Olijfolie kan ook helpen uw huid jonger te houden. Dier en laboratoriumstudies suggereren dat zij sterke ontstekingsremmende effecten op de huid heeft en kan beschermen tegen beschadiging door de zon(5).

Bovendien, bijna 73% van olijfolie bestaat uit enkelvoudig onverzadigd vet, dit wordt geassocieerd met een verhoogde elasticiteit en stevigheid van de huid(6).

Twee studies gekeken naar het voedselpatroon en de vragenlijsten die waren ingevuld door op middelbare leeftijd en oudere volwassenen. Zo bleek dat degenen met de hoogste inname van enkelvoudig onverzadigde vetten uit olijfolie hadden de minste kans op ernstige schade door de zon(78).

Kortom: Olijfolie heeft sterke ontstekingsremmende eigenschappen die elasticiteit van de huid kunnen beschermen en het risico van schade door de zon vermindert.

2. Groene thee

Groene thee is rijk aan antioxidanten, die beschermen tegen vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die zich vormen tijdens de stofwisseling en bij stress. Antioxidanten veranderen hun structuur, zodat ze geen schade kunnen veroorzaken.

Groene thee is bijzonder rijk aan antioxidanten genaamd polyfenol , die diabetes, insulineresistentie , ontstekingen en hartziekten kan bestrijden(91011).

Polyfenolen kunnen ook helpen bij de bescherming van collageen, het belangrijkste eiwit in je huid. Dit kan zelfs gedeeltelijk tekenen van veroudering verminderen(6121314).

In één studie, vrouwen met zon beschadigde huid die werden behandeld met groene thee en supplementen voor 8 weken waren er bescheiden verbeteringen in huidelasticiteit(15).

Kortom: Groene thee heeft een sterke antioxidant eigenschappen die collageen van je huid beschermen tegen beschadiging door de zon en kunnen tekenen van veroudering verminderen.

3. Vette vis

Gegrilde zalm

Vette vis is echt een anti-aging voedingsmiddel.

De lange-keten omega-3 vetten zijn gunstig tegen hartziekten, ontstekingen en ulceratieve colitis, en vele andere ziekten (161718).

Studies suggereren dat ze ook kunnen beschermen tegen ontstekingen en schade die optreedt tijdens blootstelling aan de zon(1920).

Zalm , één van de meest populaire vormen van vette vis, heeft een extra component die uw huid jonger eruit laat zien.

Het bevat een pigment genaamd astaxanthine , dat is een krachtige antioxidant.

In een studie, mensen met zon beschadigde huid die een combinatie van astaxanthine en collageen kregen gedurende 12 weken een aanzienlijke verbetering van de huidelasticiteit en vocht(21).

Kortom: Vette vis kan beschermen bieden tegen beschadiging van de huid die optreedt in reactie op een ontsteking en blootstelling aan de zon. De astaxanthine in zalm kan ook de elasticiteit van de huid en hydratatie verbeteren.

4. Pure chocolade / cacao

Het antioxidant profiel van pure chocolade is ongeëvenaard. Het is zelfs nog krachtiger dan acai bessen, bosbessen en cranberry’s.(22).

Onderzoek suggereert dat het de bloeddruk kan verlagen en  de gevoeligheid voor insuline verhogen en arteriële functie en soepelheid verbeteren (2324).

Chocolade bevat antioxidanten genaamd flavanolen, die de huid tegen beschadiging door de zon beschermen. De hoeveelheid flavanolen varieert aanzienlijk tussen verschillende soorten chocolade(25).

Een studie toonde aan dat flavanol-rijke pure chocolade verdubbelde de hoeveelheid tijd dat mensen in de zon konden blijven alvorens ze rood werden. Dit gebeurde niet bij mensen die chocolade aten met minder flavonolen(26).

In andere studies waarin flavanol-rijke en flavanol-arme cacao op huidfunctie onderzocht, mensen in de flavanol-rijke groep ervaren betere doorbloeding van de huid(2728).

Vergeet niet, hoe hoger het cacaogehalte, hoe hoger de flavanol inhoud. Dus zorg ervoor dat je pure chocolade kiest van ten minste 70% cacao aan vaste stoffen.

Kortom: Pure chocolade met een hoog flavanol gehalte kan bescherming bieden tegen beschadiging door de zon. Het kan ook de hydratatie van de huid, de dikte en gladheid verbeteren.

5. Groenten

Groenten zijn zeer voedzaam en zeer laag in calorieën.

Ze bevatten antioxidanten die helpen het risico op hart-en vaatziekten, staar en kanker te verminderen(293031).

Veel groenten zijn ook rijk aan carotenoïden, zoals beta-caroteen. Deze kunnen beschermen tegen zonnestraling en vrije radicalen, die beide kunnen leiden tot veroudering van de huid (3233).

Sommige van de beste bronnen van beta-caroteen zijn wortelen , pompoen en zoete aardappelen.

Veel groenten zijn ook rijk aan vitamine C, wat belangrijk is voor de productie van collageen en heeft sterke antioxiderende effecten.

In een studie waarbij mensen 180 mg vitamine C per dag kregen gedurende 4 weken, antioxidant activiteit van de huid nam met 37% toe (34).

Groenten met het hoogste gehalte aan vitamine C zijn onder andere bladgroenten,paprika’s , tomaten en broccoli .

In een andere studie, onderzoekers onderzochten elasticiteit en andere huidaandoeningen kwaliteiten van meer dan 700 Japanse vrouwen. Zo bleek dat degenen die meer groen en gele groenten aten hadden minder rimpels(6).

Kortom: Groenten kan bescherming bieden tegen de zon en kunnen schade aan de huid voorkomen door vrije radicalen . Dit is grotendeels te wijten aan hun sterke antioxiderende effecten.

6. Lijnzaad

Lijnzaad heeft geweldige voordelen voor de gezondheid.

Ze bevatten lignanen, die cholesterol, bloedsuikerspiegel en insulineniveaus verlagen, en een lager risico op borst- en prostaatkanker (35363738).

Ze zijn ook een goede bron van een omega-3 vetzuur genaamd ALA , die uw huid tegen zonnestraling beschermt en door de zon gerelateerde huidschade verminderen(3940).

In gecontroleerde studies, vrouwen die lijnzaad of lijnzaadolie consumeerden voor 12 weken toonde een verbeterde hydratatie en gladde huid(4142).

Kortom: Lijnzaad kan de huid beschermen tegen schade door de zon en gladheid van de huid verbeteren.

7. Granaatappel

Zaadjes Van Granaatappel

Granaatappels zijn één van de gezondste vruchten.

Hun antioxidanten activiteit blijkt zelfs hoger te zijn dan die van groene thee(43).

Granaatappels verminderen ontsteking, helpen schade als gevolg van een hoge bloedsuikerspiegel te voorkomen en kunnen de resultaten verbeteren bij patiënten met darmkanker(444546).

Ze helpen ook de huid te beschermen tegen schade door de zon(4748).

Wat meer, onderzoekers wijzen erop dat verschillende delen van de granaatappel kunnen bestaande beschadiging aan de huid herstellen en het verhogen van de productie van collageen(49).

Kortom: Granaatappels zijn rijk aan antioxidanten die beschermen bieden tegen de zon en kunnen helpen herstellen van bestaande beschadiging aan de huid.

8. Avocado’s

Avocado’s zijn rijk aan hart-gezonde vetten, vezels en een aantal vitaminen en mineralen die essentieel zijn voor de gezondheid(50).

Ze smaken ook heerlijk en zijn zeer veelzijdig.

Bovendien avocado bevatten unieke verbindingen genaamd gepolyhydroxyleerde vetalcoholen. Deze kunnen vechten tegen ontsteking, de huid beschermen tegen de zon en helpen het repareren van beschadigd DNA(51).

Hun hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetten en de antioxidanten Luteïne en zeaxanthine zorgt voor extra huid en DNA bescherming(652).

Kortom: Avocado’s voorkomen dat de zon gerelateerde beschadiging van de huid en kan ook helpen het DNA in de huidcellen te beschermen.

9. Tomaten

Tomaten bieden vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen, waarvan een aantal worden toegeschreven aan het hoge lycopeen gehalte.

Lycopeen is een soort carotenoïde die het risico op hart-en vaatziekten, beroerte en prostaatkanker vermindert (535455).

Studies tonen aan dat het ook uw huid kan beschermen tegen de schadelijke stralen van de zon(565758).

In een studie, vrouwen die een mengsel van voedingsmiddelen met een hoog lycopeen gehalte en andere plantaardige antioxidanten aten hadden een meetbare afname van rimpeldiepte na 15 weken(59).

Bakken van tomaten met gezonde vetten, zoals olijfolie , verhoogt significant de absorptie van lycopeen in het lichaam(60).

Kortom: Tomaten zijn rijk aan lycopeen, dat de huid beschermt tegen schade door de zon en kunnen bijdragen tot het verminderen van rimpels.

10. Kruiden

Kruiden doen meer dan alleen maar smaak toevoegen aan je eten. Ze bevatten ook verschillende plantaardige verbindingen die gunstige effecten op uw gezondheid hebben(61).

Interessant onderzoek suggereert dat een aantal kruiden kunnen zelfs helpen uw huid er jonger uit te laten zien.

Kaneel heeft aangetoond dat collageenproductie verhoogd, hetgeen kan leiden tot een verhoogde stevigheid van de huid en de elasticiteit ( 62).

Het kan ook beschadiging van de huid die optreedt als gevolg van geavanceerde glycering eindproducten, die worden gevormd wanneer de bloedsuikerspiegel te hoog is(63).

Bovendien suggereert onderzoek dat capsaïcine, die aanwezig is in chilipepers , kan een deel van de leeftijdsgebonden veranderingen die optreden in huidcellen beperken(64).

Bovendien, gember bevat gingerol. Deze verbinding heeft ontstekingsremmende effecten die kunnen helpen voorkomen dat de ouderdomsvlekken die door de zon worden veroorzaakt(65).

Kortom: Sommige kruiden bevatten plantaardige stoffen die de productie van collageen stimuleren, beschermen cellen tegen een hoge bloedsuikerspiegel en helpen bij het voorkomen van schade door de zon.

11. Bottenbouillon

Kom van Bouillon

Bottenbouillon is sinds kort erg populair onder gezondheid bewuste mensen.

Het is gemaakt door het koken van bot uit vlees, gevogelte of vis gedurende langere tijd. Hierdoor komen mineralen en andere nuttige componenten vrij.

Één van deze componenten is collageen, die is verbonden met gunstige effecten op spieren en gezonde botten(666768).

Hoewel er geen gepubliceerde onderzoek naar bottenbouillon zelf is, er zijn aanwijzingen dat het collageen daarin kan helpen bij tekenen van veroudering.

Na het koken breekt collageen af in gelatine, dat rijk is aan de aminozuren glycine, proline en hydroxyproline. Je lichaam kan deze aminozuren absorberen en ze gebruiken om nieuw collageen te vormen voor je huid(69).

Gecontroleerde studies hebben aangetoond dat de consumptie van collageen huidelasticiteit, vocht en stevigheid kunnen verbeteren, terwijl het rimpels vermindert(707172).

In één studie werd de rimpeldiepte significant vermindert bij postmenopauzale vrouwen die een collageen supplement kregen samen met andere huid ondersteunende voedingsstoffen zoals vitamine C en E gedurende 12 weken(72).

Kortom: Collageen in bottenbouillon kan elasticiteit van de huid verbeteren en rimpels en andere tekenen van veroudering verminderen.

Kort samengevat

Helaas, er is geen manier om daadwerkelijk de klok terug te draaien.

Echter, het voedsel op deze lijst kan de functie van uw huid verbeteren en helpen u er jonger uit te zien.

Zij zullen u ook helpen om er gezonder en jonger uit te zien als je ouder wordt.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text