11-voedingsmiddelen-jonger-uitzien

11 Voedingsmiddelen die u kunnen helpen er jonger uit te zien

11 Voedingsmiddelen die u kunnen helpen er jonger uit te zien

Veroudering is een natuurlijk onderdeel van het leven dat niet kan worden vermeden.

Het voedsel dat u eet, kan u echter helpen om gezonder ouder te worden, zowel de binnen- als buitenkant.

Hier zijn 11 voedingsmiddelen die u kunnen helpen er jonger uit te zien.

1. Extra vergine olijfolie

Extra vergine olijfolie is één van de gezondste vetten op aarde.

Onderzoek heeft aangetoond dat het kan helpen bij het voorkomen van veel voorkomende ziekten die verband houden met veroudering.

Het verlaagt de bloeddruk, vermindert het risico op hartaandoeningen, helpt het metabool syndroom te voorkomen en kan effectief zijn bij het bestrijden van kanker (1234).

Olijfolie kan ook helpen om je huid er jonger uit te laten zien. Dier- en laboratoriumonderzoek suggereren dat het sterk is ontstekingsremmende effecten op de huid en kunnen deze beschermen tegen schade door de zon(5).

Bovendien bestaat bijna 73% van de olijfolie uit enkelvoudig onverzadigd vet, wat geassocieerd is met een verhoogde huidelasticiteit en stevigheid(6).

Twee studies hebben gekeken naar voedselbestanden en vragenlijsten ingevuld door middelbare en oudere volwassenen. Zij vonden dat degenen met de hoogste inname van enkelvoudig onverzadigd vet uit olijfolie het minst waarschijnlijk ernstige zonneschade hadden(78).

Kortom: Olijfolie heeft sterke ontstekingsremmende eigenschappen die de elasticiteit van de huid kunnen verminderen en het risico op schade door de zon kunnen verkleinen.

2. Groene thee

Groene thee bevat veel antioxidanten die kunnen beschermen tegen vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die zich vormen tijdens de stofwisseling en bij stress. Antioxidanten veranderen hun structuur zodat ze geen schade kunnen aanrichten.

Groene thee is bijzonder rijk aan antioxidanten, polyfenolen genaamd, die diabetes, insulineresistentie , ontstekingen en hartziekten kan bestrijden(91011).

Polyfenolen kunnen ook helpen bij het beschermen van collageen, het belangrijkste eiwit in je huid. Dit kan sommige tekenen van veroudering verminderen of zelfs gedeeltelijk ongedaan maken (6121314).

In één onderzoek hadden vrouwen met een door de zon beschadigde huid die gedurende 8 weken werden behandeld met groene thee en -supplementen een bescheiden verbetering van de huidelasticiteit (15).

Kortom: Groene thee heeft sterke antioxiderende eigenschappen die het collageen van de huid beschermen tegen schade door de zon en de tekenen van veroudering kunnen verminderen.

3. Vette vis

Vette vis is echt een anti-aging voedingsmiddel.

De lange keten omega-3 vetten zijn gunstig tegen hartziekten, ontstekingen en colitis ulcerosa, naast vele andere ziekten(161718).

Studies suggereren dat ze ook kunnen beschermen tegen ontstekingen en schade die optreedt tijdens blootstelling aan de zon(1920).

Zalm , één van de meest populaire vormen van vette vis, heeft een extra component die ervoor zorgt dat je huid er jonger uit blijft zien.

Het bevat een carotenoïden antioxidant, astaxanthine genaamd, die verantwoordelijk is voor de roze kleur van zalm.

In een studie, mensen met zon beschadigde huid die een combinatie van astaxanthine en collageen kregen gedurende 12 weken een aanzienlijke verbetering van de huidelasticiteit en vocht(21).

Kortom: Vette vis kan bescherming bieden tegen huidschade die optreedt als reactie op ontsteking en blootstelling aan de zon. De astaxanthine in zalm kan ook de elasticiteit en hydratatie van de huid verbeteren.

4. Pure chocolade / cacao

Het antioxidant profiel van pure chocolade is ongeëvenaard. Het is zelfs nog krachtiger dan acai bessen, bosbessen en cranberry’s.(22).

Onderzoek suggereert dat het de bloeddruk kan verlagen, de insulinegevoeligheid kan verhogen en de arteriële functie en elasticiteit kan verbeteren(2324).

Chocolade bevat antioxidanten genaamd flavanolen, die de huid beschermen tegen schade door de zon. De hoeveelheid flavanolen varieert echter aanzienlijk tussen verschillende soorten chocolade(25).

Eén onderzoek toonde aan dat pure chocolade met een hoog flavanolgehalte de tijd verdubbelde voordat mensen in de zon konden blijven voordat ze rood werden. Dit gebeurde niet bij mensen die chocolade aten met minder flavanolen(26).

In andere studies waarin hoog-flavanol en laag-flavanol-cacao op de huidfunctie werden vergeleken, ervoeren mensen in de hoog-flavanol-groepen een betere bloedtoevoer naar de huid en verbeteringen in dikte, hydratatie en gladheid(2728).

Vergeet niet, hoe hoger het cacaogehalte, hoe hoger de flavanol inhoud. Dus zorg ervoor dat je pure chocolade kiest van ten minste 70% cacao aan vaste stoffen.

Kortom: Pure chocolade met een hoog flavanolgehalte kan beschermen tegen schade door de zon. Het kan ook de hydratatie, dikte en gladheid van de huid verbeteren.

5. Groenten

Groenten zijn zeer voedzaam en zeer laag in calorieën.

Ze bevatten antioxidanten die het risico op hartaandoeningen, cataracten en kanker helpen verminderen(293031).

Veel groenten bevatten ook veel carotenoïden zoals bèta-caroteen. Deze kunnen beschermen tegen zonnestraling en vrije radicalen, die beide kunnen leiden tot huidveroudering(3233).

Sommige van de beste bronnen van beta-caroteen zijn wortelen , pompoen en zoete aardappelen.

Veel groenten bevatten ook veel vitamine C, wat belangrijk is voor de productie van collageen en sterke antioxiderende effecten heeft.

In één onderzoek, toen mensen dagelijks gedurende 4 weken 180 mg vitamine C kregen, nam de antioxidantactiviteit van hun huid toe met 37%(34).

Groenten met het hoogste gehalte aan vitamine C zijn onder andere bladgroenten,paprika’s , tomaten en broccoli .

In een andere studie, onderzoekers onderzochten elasticiteit en andere huidaandoeningen kwaliteiten van meer dan 700 Japanse vrouwen. Ze vonden dat degenen die meer groene en gele groenten aten minder rimpels hadden(6).

Kortom: Groenten bieden bescherming tegen de zon en kunnen schade door vrije radicalen aan de huid voorkomen. Dit komt grotendeels door hun sterke antioxidanten effecten.

6. Lijnzaad

Lijnzaad heeft geweldige voordelen voor de gezondheid.

Ze bevatten lignanen, die cholesterol, bloedsuikerspiegel en insulineniveaus verlagen, en een lager risico op borst- en prostaatkanker (35363738).

Ze zijn ook een geweldige bron van een omega-3 vetzuur genoemd ALA , dat uw huid beschermt tegen zonnestralen en huidgerelateerde schade aan de zon kan verminderen(3940).

In gecontroleerde studies, vrouwen die lijnzaad of lijnzaadolie consumeerden voor 12 weken toonde een verbeterde hydratatie en gladde huid(4142).

Kortom: Lijnzaad kan de huid beschermen tegen schade door de zon en de gladheid verbeteren, naast andere maatregelen voor de kwaliteit van de huid.

7. Granaatappels

Granaatappels zijn één van de gezondste vruchten.

Hun antioxidantactiviteit lijkt zelfs hoger te zijn dan die van groene thee (43).

Granaatappels verminderen ontsteking, helpen schade als gevolg van een hoge bloedsuikerspiegel te voorkomen en kunnen de resultaten verbeteren bij patiënten met darmkanker(444546).

Ze helpen ook de huid te beschermen tegen schade door de zon(4748).

Bovendien suggereren onderzoekers dat verschillende delen van de granaatappel samen kunnen werken om de beschadigde huid te herstellen en de collageenproductie te verhogen(49).

Kortom: Granaatappels zijn rijk aan antioxidanten die bescherming tegen de zon bieden en kunnen helpen bestaande huidbeschadiging te herstellen.

8. Avocado’s

Avocado’s zijn rijk aan hart-gezonde vetten, vezels en een aantal vitaminen en mineralen die essentieel zijn voor de gezondheid(50).

Ze smaken ook heerlijk en zijn zeer veelzijdig.

Bovendien bevatten avocado’s unieke verbindingen, polyhydroxylaten en vetalcoholen. Deze kunnen ontstekingen bestrijden, je huid beschermen tegen de zon en helpen bij het repareren van beschadigd DNA(51).

Hun hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetten en de antioxidanten luteïne en zeaxanthine zorgen voor extra huid- en DNA-bescherming(652).

Kortom: Avocado’s voorkomen zon-gerelateerde huidbeschadiging en kunnen ook helpen het DNA in uw huidcellen te beschermen.

9. Tomaten

Tomaten bieden vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen, waarvan er verschillende kunnen worden toegeschreven aan hun hoge lycopeen gehalte.

Lycopeen is een type carotenoïde dat uw risico op hartaandoeningen, beroerten en prostaatkanker vermindert(535455).

Studies tonen aan dat het uw huid ook tegen de schadelijke stralen van de zon kan beschermen(565758).

In één onderzoek hadden vrouwen die een mengsel van voedingsmiddelen met veel lycopeen en andere plantaardige antioxidanten aten een meetbare afname van de rimpeldiepte na 15 weken(59).

Tomaten koken met gezonde vetten, zoals olijfolie , verhoogt de opname van lycopeen in het lichaam aanzienlijk(60).

Kortom: Tomaten bevatten veel lycopeen, dat de huid beschermt tegen schade door de zon en kan helpen rimpels te verminderen.

10. Kruiden

Kruiden doen meer dan alleen maar smaak toevoegen aan je eten. Ze bevatten ook verschillende plantaardige stoffen die gunstige effecten op uw gezondheid kunnen hebben(61).

Interessant is dat uit onderzoek blijkt dat sommige kruiden er zelfs voor kunnen zorgen dat je huid er jonger uitziet.

Van kaneel is aangetoond dat het de productie van collageen verhoogt, wat kan leiden tot een verhoogde stevigheid en elasticiteit van de huid ( 62).

Het kan ook de huidbeschadiging verminderen die optreedt als gevolg van geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s), die worden gevormd wanneer de bloedsuikerspiegels hoog zijn(63).

Bovendien suggereert onderzoek dat capsaïcine, die aanwezig is in rode pepers , kan een deel van de leeftijdsgebonden veranderingen die optreden in huidcellen beperken(64).

Verder gember bevat gingerol. Deze stof heeft ontstekingsremmende effecten die de ouderdomsvlekken kunnen helpen voorkomen die zich ontwikkelen als gevolg van blootstelling aan de zon(65).

Kortom: Bepaalde kruiden bevatten plantaardige stoffen die de productie van collageen stimuleren, cellen beschermen tegen hoge bloedsuikerspiegels en helpen om schade door de zon te voorkomen.

11. Bottenbouillon

Bottenbouillon is sinds kort erg populair onder gezondheidsbewuste mensen.

Het wordt gemaakt door botten van vlees, gevogelte of vis voor een langere periode te koken.Hierdoor komen mineralen en andere nuttige componenten vrij.

Eén van deze componenten is collageen, waarvan bekend is dat het gunstige effecten heeft op de gezondheid van spieren en botten(666768).

Hoewel er geen gepubliceerd onderzoek is naar bottenbouillon zelf, zijn er aanwijzingen dat het collageen erin de tekenen van veroudering kan helpen verminderen.

Wanneer het wordt gekookt, breekt collageen af ​​in gelatine, dat rijk is aan de aminozuren glycine, proline en hydroxyproline. Je lichaam kan deze aminozuren opnemen en ze gebruiken om nieuw collageen in je huid te vormen(69).

Gecontroleerde onderzoeken hebben aangetoond dat het consumeren van collageen de elasticiteit, vocht en stevigheid van de huid kan verbeteren en de rimpels kan verminderen(707172).

In één studie was de rimpeldiepte significant lager bij postmenopauzale vrouwen die een collageensupplement namen samen met andere huidondersteunende voedingsstoffen zoals vitamine C en E gedurende 12 weken(72).

Kortom: Het hoge gehalte aan collageen in bottenbouillon kan elasticiteit van de huid verbeteren en rimpels en andere tekenen van veroudering verminderen.

Tot slot

Helaas is er geen manier om de klok daadwerkelijk terug te draaien.

De voedingsmiddelen in deze lijst kunnen echter de functie van uw huid verbeteren en u helpen er jonger uit te zien.

Ze helpen je ook gezonder te blijven en er jonger uit te zien naarmate je ouder wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.