Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

12 Dingen waar je buikvet van krijgt

1570 Views

12 Dingen waar je buikvet van krijgt

Overtollig buikvet is zeer ongezond.

Het is een risicofactor voor ziekten zoals metabool syndroom, diabetes type 2 , hart- en vaatziekten en kanker(1).

De medische term voor ongezond vet in de buik “visceraal vet”, dat verwijst naar vet rond de lever en andere organen in de buik.

Zelfs mensen met normaal gewicht hebben overtollig buikvet en een verhoogd risico op gezondheidsproblemen(2).

Hier zijn 12 dingen waar je buikvet van krijgt.

1. Suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken

Veel mensen nemen meer suiker per dag dan ze zichzelf realiseren.

Levensmiddelen met veel suiker zijn taarten en snoepjes, samen met zogenaamde ” gezondere ” keuzes, zoals muffins en frozen yoghurt. frisdranken , gearomatiseerde koffie en zoete thee behoren tot de meest populaire gezoete dranken met suiker.

Observationele studies hebben aangetoond een verband tussen hoge inname van suiker en overtollig buikvet. Dit komt met name door het hoge fructose gehalte aan toegevoegde suikers(3, 4, 5).

Zowel gewone suiker als glucose-fructosestroop zijn hoog in fructose. Gewone suiker bevat 50% fructose en glucose-fructosestroop bevat 55% fructose.

In een gecontroleerde 10 weken durende studie, overgewicht en obesitas mensen die 25% van de calorieën als fructose gezoete dranken op een dieet, ervaren een afname van de insulinegevoeligheid en een toename van buikvet(6).

Een tweede studie rapporteerde een daling van de vetverbranding en stofwisseling onder mensen die een soortgelijke fructose-rijk dieet volgde(7).

Hoewel te veel suiker in welke vorm dan ook kan leiden tot gewichtstoename, kan met suiker gezoete dranken in het bijzonder problematisch zijn. Frisdranken en andere zoete dranken maken het gemakkelijk om grote hoeveelheden suiker te consumeren in een zeer korte periode van tijd.

Wat meer, studies hebben aangetoond dat vloeibare calorieën niet dezelfde effecten op de eetlust hebben als calorieën uit vast voedsel. Wanneer u uw calorieën drinkt, maakt het je niet verzadigd, zodat je niet het gevoel hebt om het te compenseren door minder te eten van ander voedsel(8, 9).

Kortom: Veel consumeren van voedingsmiddelen en dranken met veel suiker of glucose-fructosestroop kan buikvet veroorzaken.

2. Alcohol

Glas bier

Alcohol kan zowel gezond als schadelijke gevolgen hebben.

Wanneer geconsumeerd in matige hoeveelheden, in het bijzonder rode wijn, kan uw het risico op hartaanvallen en beroertes verlagen(10)

Evenwel hoog alcoholgebruik kan leiden tot ontstekingen, leveraandoeningen en andere gezondheidsproblemen(11).

Sommige studies hebben aangetoond dat alcohol onderdrukt vetverbranding en overtollige calorieën en worden deels opgeslagen als buikvet – vandaar de term “bierbuik“.(12).

Studies hebben hoge alcoholinname verbonden met het krijgen van buikvet. Een studie wees uit dat mannen die meer dan drie drankjes per dag consumeren hadden 80% meer kans op overtollig buikvet dan mannen die minder alcohol geconsumeerde(13, 14).

De hoeveelheid alcohol geconsumeerd binnen een periode van 24 uur lijkt ook een rol te spelen.

In een andere studie dagelijkse drinkers die één drankje per dag dronken hadden de minste kans op buikvet, terwijl zij die minder vaak dronken maar vier of meer drankjes “in het weekend” dronken hebben waarschijnlijk de meeste kans op overtollig buikvet(15).

Kortom: Zwaar alcoholgebruik verhoogt het risico van een aantal ziekten en is gekoppeld aan overtollig buikvet.

3. Transvetten

Chocolade koekjes

Transvetten zijn de meest ongezonde vetten op de planeet.

Ze zijn gemaakt door toevoeging van waterstof aan onverzadigde vetten om ze stabieler te maken.

Transvetzuren worden vaak gebruikt om de houdbaarheid van verpakte levensmiddelen, zoals muffins, gebak en crackers te verlengen(16, 17, 18, 19).

Transvetten daarvan is aangetoond dat het ontstekingen veroorzaakt. Dit kan leiden tot insulineresistentie , hart en vaatziekten en verscheidene andere ziekten(20, 21).

Er zijn ook enkele dierstudies die suggereren dat diëten die transvetten bevatten overtollig buikvet kan veroorzaken(21).

Kortom: Transvetten verhogen ontstekingen die insulineresistentie en de ophoping van buikvet kan verergeren.

4. Inactiviteit

Een sedentaire levensstijl is één van de grootste risicofactoren voor een slechte gezondheid(22).

In de afgelopen decennia zijn mensen over het algemeen minder actief geworden.Dit speelt waarschijnlijk een rol bij de toenemende zwaarlijvigheid, waaronder abdominale obesitas.

Een belangrijk onderzoek van 1988-2010 in de VS bleek dat er een significante toename van inactiviteit, gewicht en buikomvang bij mannen en vrouwen toeneemt(23).

Een andere observationele studie vergeleek vrouwen die meer dan drie uur per dag tv keken en naar degenen die minder dan een uur per dag keken.

De groep die meer TV gekeken hadden bijna twee keer zo groot risico op “abdominale obesitas” in vergelijking met de groep die minder TV keken(24).

Een studie suggereert ook dat inactiviteit bijdraagt aan het herwinnen van buikvet na het verliezen van gewicht(25).

Kortom: Inactiviteit kan een toename van buikvet promoten.

5. Eiwitarm dieet

Kom van gekookte spaghetti

Het krijgen van voldoende inname van eiwitten is een van de belangrijkste factoren bij het voorkomen van gewichtstoename.

Eiwitrijke diëten geven je een vol en tevreden gevoel, het verhoogd uw stofwisseling en leid tot een spontane vermindering van de calorie-inname(26, 27).

In tegenstelling, kan een eiwitarm inname ertoe leiden dat u buikvet krijgt op de lange termijn.

Verscheidene grote observationele studies suggereren dat mensen die het hoogste hoeveelheid eiwitten consumeren de minste kans op overtollig buikvet hebben(28, 29, 30).

Bovendien in dierstudies bleek dat een hormoon bekend als neuropeptide Y  leidt tot verhoogde eetlust en het stimuleert buikvet(31, 32, 33).

Kortom: Eiwitarme inname kan honger en buikvet bevorderen. Het kan ook  het honger hormoon neuropeptide Y verhogen.

6. Menopauze

Het opdoen van buikvet tijdens de menopauze is zeer algemeen .

In de puberteit signalen van het hormoon oestrogeen in het lichaam beginnen met het opslaan van vet op de heupen en dijen ter voorbereiding van een mogelijke zwangerschap. Dit onderhuidse vet is niet schadelijk, maar het is uiterst moeilijk om het weer te verliezen in sommige gevallen(34).

Menopauze officieel treedt het op één jaar nadat een vrouw haar laatste menstruatie heeft gehad.

Rond die tijd daalt haar oestrogeenniveaus dramatisch, waardoor vet wordt opgeslagen in de buik, in plaats van op de heupen en dijen(35, 36).

Sommige vrouwen krijgen meer buikvet dan anderen. Dit kan deels genetische zijn, en de leeftijd waarop de menopauze begint. Een studie wees uit dat vrouwen die de menopauze op een jongere leeftijd krijgt heeft de neiging om minder buikvet te krijgen(37).

Kortom: Hormonale veranderingen tijdens de menopauze resulteren in een verschuiving in vetopslag van de heupen en dijen naar visceraal vet in de buik.

7. De verkeerde darmbacteriën

Honderden soorten bacteriën leven in je darmen, met name in uw dikke darm.Sommige van deze bacteriën komt de gezondheid ten goede, terwijl andere problemen veroorzaken.

De bacteriën in de darmen zijn ook bekend als darmflora of microbiome. Darmgezondheid is belangrijk voor het handhaven van een gezond immuunsysteem en om ziektes te vermijden.

Een onbalans in darmbacteriën verhoogt het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 , hart-en vaatziekten, kanker en andere ziekten (38).

Er is ook wat onderzoek gedaan dat suggereert dat het hebben van een ongezonde balans van darmbacteriën gewichtstoename, met inbegrip van buikvet kan bevorderen.

Onderzoekers hebben ontdekt dat zwaarlijvige mensen de neiging om grotere aantallen Firmicutes bacteriën te hebben dan mensen met een normaal gewicht. Studies suggereren dat dit soort bacteriën de hoeveelheid calorieën die worden opgenomen uit voedsel kunnen verhogen(39, 40).

Een dierenstudie bleek dat bacteriën-vrije muizen aanzienlijk meer vet wanneer zij fecale transplantaties van bacteriën geassocieerd met obesitas ontvangen, in vergelijking met muizen die bacteriën ontvangen gekoppeld aan mager(40).

Studies over magere en zwaarlijvige tweeling en hun moeders hebben bevestigd dat er een gemeenschappelijk “kern” van gedeelde flora onder gezinnen die invloed op de gewichtstoename kunnen hebben, met inbegrip van waar het gewicht wordt opgeslagen(41).

Kortom: Een verstoring van de darmbacteriën kan gewichtstoename, met inbegrip van buikvet veroorzaken.

8. Vruchtensappen

Sinaasappelsap

Vruchtensap is een suikerhoudende drank in vermomming.

Zelfs ongezoet 100% vruchtensap bevat veel suiker.

In feite, 250 ml appelsap en cola bevatten elk 24 gram suiker. Dezelfde hoeveelheid druivensap maar liefst 32 gram suiker(42, 43, 44).

Hoewel vruchtensap een aantal vitaminen en mineralen bevat, kan de fructose insulineresistentie verhogen en het bevorderen van het krijgen van buikvet(45).

Wat meer, het is een andere bron van vloeibare calorieën dat gemakkelijk is om er veel van te consumeren, maar nog steeds niet in slaagt om uw honger te stillen op dezelfde manier als vast voedsel(8, 9).

Kortom: Vruchtensappen zijn een suikerrijke dranken die insulineresistentie en buikvet bevordert als je er teveel van drinkt.

9. Stress en cortisol

Cortisol is een hormoon dat essentieel is voor overleving.

Het wordt geproduceerd door de bijnieren en staat bekend als het “stresshormoon”, omdat het helpt je lichaam een stress-respons af te scheiden.

Helaas kan dit leiden tot gewichtstoename wanneer er teveel wordt geproduceerd, vooral in de buikstreek.

Bij veel mensen, stress drijft tot overeten. Maar in plaats van de overtollige calorieën over het hele lichaam te verdelen wordt het opgeslagen als vet, cortisol bevordert vetopslag in de buik(46, 47).

Interessant is dat vrouwen die brede taille hebben in verhouding tot hun heupen scheiden meer cortisol af bij stress(48).

Kortom: Het hormoon cortisol, dat wordt afgescheiden in respons op stress, kan leiden tot verhoogde buikvet. Dit geldt met name bij vrouwen met brede taille-heup verhouding.

10. Vezelarme diëten

Gesneden Wit Brood

Vezels zijn ongelooflijk belangrijk voor een goede gezondheid en om uw gewicht te beheersen.

Sommige soorten vezels kunnen helpen je een verzadigd gevoel te geven, stabiliseren van het honger hormoon en het verminderen van calorie absorptie van voedingsmiddelen(49, 50).

In een observationele studie bij 1.114 mannen en vrouwen, werd oplosbare vezels inname geassocieerd met vermindert buikvet. Voor elke 10 gram toename van oplosbare vezels werd een verlaging van 3,7% aan buikvet(51).

Diëten met veel geraffineerde koolhydraten en weinig vezels lijken het tegenovergestelde effect op de eetlust en gewichtstoename te hebben, zoals toename van buikvet (52, 53, 54).

Een grote studie bleek dat vezelrijk volkoren granen werden in verband gebracht met vermindert abdominaal vet, terwijl geraffineerde granen werden gekoppeld aan verhoogd buikvet(54).

Kortom: Een dieet dat laag is in vezel en hoog in geraffineerde granen kan leiden tot verhoogde hoeveelheid buikvet.

11. Genetica

Genen spelen een belangrijke rol bij het risico op obesitas (55).

Daarnaast blijkt dat het de neiging heeft vet in de buik op te slaan en wordt mede beïnvloed door de genetica(56, 57, 58).

Dit omvat het gen voor de receptor die cortisol regelt en het gen dat codeert voor de leptine receptor die calorieën en gewicht regelt(58).

In 2014, onderzoekers hebben drie nieuwe genen geassocieerd met verhoogde taille-heup verhouding en abdominale obesitas, waaronder twee die alleen bij vrouwen gevonden zijn(59).

Echter, veel meer onderzoek is nodig op dit gebied.

Kortom: Genen blijken een rol te spelen bij hoge taille-heup verhouding en opslag van overtollige calorieën als buikvet.

12. Niet genoeg slaap

Turquoise Alarm Clock

Voldoende slaap is van cruciaal belang voor uw gezondheid.

Veel studies hebben ook onvoldoende slaap gekoppeld met gewichtstoename, en buikvet(60, 61, 62).

Een grote studie volgde meer dan 68.000 vrouwen gedurende 16 jaar.

Degenen die 5 uur sliepen of minder per nacht hadden 32% meer kans om aan te komen dan degenen die ten minste 7 uur slaap kregen(63).

Slaapstoornissen kan ook leiden tot gewichtstoename. Een van de meest voorkomende aandoeningen, slaap apneu , een aandoening waarbij de ademhaling stopt herhaaldelijk tijdens de nacht door weke delen (v.h. lichaam) die de keel blokkeert van de luchtwegen.

In een studie, vonden de onderzoekers dat obese mannen met slaapapneu hadden meer buikvet dan obese mensen zonder deze aandoening(64).

Kortom: Korte slaap of slechte kwaliteit van de slaap kan leiden tot gewichtstoename, met inbegrip van buikvet accumulatie.

Kort samengevat

Veel verschillende factoren die kunnen zorgen dat u overtollig buikvet krijgt.

Er zijn een paar waar je niets aan kan doen, zoals uw genen en hormonale veranderingen tijdens de menopauze. Maar er zijn ook veel factoren die u zelf kunt veranderen.

Om gezonde keuzes te maken over wat te eten en wat te vermijden, hoeveel lichaamsbeweging en hoe u stress kunt beheersen kunnen u allemaal helpen om buikvet te verliezen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text