12 dingen buikvet krijgt

12 Dingen waar je buikvet van krijgt

Overtollig buikvet is extreem ongezond. Het is een risicofactor voor ziekten zoals het metabool syndroom, diabetes type 2, hartaandoeningen en kanker (1).

De medische term voor ongezond vet in de buik is visceraal vet, dat verwijst naar vet rondom de lever en andere organen in uw buik.

Zelfs mensen met normaal gewicht met overmatig buikvet hebben een verhoogd risico op gezondheidsproblemen (2).

Hier zijn 12 dingen waar je buikvet van krijgt.

1. Suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken

Veel mensen nemen meer suiker per dag dan ze zichzelf realiseren.

Levensmiddelen met veel suiker zijn taarten en snoepjes, samen met zogenaamde ” gezondere ” keuzes, zoals muffins en frozen yoghurt. frisdranken , koffiedranken en zoete thee behoren tot de meest populaire suikerzoete dranken.

Observationele studies hebben een verband aangetoond tussen hoge suikerinname en overtollig buikvet. Dit kan grotendeels te wijten zijn aan het hoge fructose gehalte van toegevoegde suikers(3, 4, 5).

Zowel gewone suiker als glucose-fructosestroop bevatten veel fructose. Gewone suiker bevat 50% fructose en glucose-fructosestroop bevat 55% fructose.

In een gecontroleerd 10 weken durend onderzoek ondervonden mensen met overgewicht en obesitas die 25% calorieën als fructose-gezoete dranken op een gewicht behoudend dieet consumeerden een afname in insulinegevoeligheid en een toename van buikvet(6).

Een tweede studie rapporteerde een afname in vetverbranding en stofwisseling bij mensen die een vergelijkbaar fructose-rijk dieet volgde(7).

Hoewel te veel suiker in welke vorm dan ook tot gewichtstoename kan leiden, kunnen met suiker gezoete dranken bijzonder problematisch zijn. Frisdranken en andere zoete dranken maken het gemakkelijk om grote hoeveelheden suiker binnen een zeer korte tijd te consumeren.

Bovendien hebben onderzoeken aangetoond dat vloeibare calorieën niet hetzelfde effect op de eetlust hebben als calorieën uit vast voedsel. Wanneer u uw calorieën drinkt, voelt u zich niet verzadigd, dus compenseert u niet door minder van andere voedingsmiddelen te eten (89) .

Kortom: Veel voedingsmiddelen en dranken consumeren die rijk zijn aan suiker of fructose-glucosestroop, kan buikvet doen toenemen.

2. Alcohol

Alcohol kan zowel gezonde als schadelijke gevolgen hebben.

Wanneer het in matige hoeveelheden wordt geconsumeerd, met name als rode wijn, kan dit uw risico op hartaanvallen en beroertes verlagen (10).

Een hoge alcoholinname kan echter leiden tot ontsteking, leveraandoening en andere gezondheidsproblemen (11).

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat alcohol vetverbranding onderdrukt en dat overtollige calorieën uit alcohol gedeeltelijk worden opgeslagen als buikvet – vandaar de term “bierbuik“.(12).

Studies hebben een hoge alcoholinname gekoppeld aan gewichtstoename rond het midden. Uit een onderzoek bleek dat mannen die meer dan drie drankjes per dag consumeerden 80% meer kans hadden op overmatig buikvet dan mannen die minder alcohol consumeerden(13, 14).

De hoeveelheid alcohol die wordt geconsumeerd binnen een periode van 24 uur lijkt ook een rol te spelen.

In een ander onderzoek hadden dagelijkse drinkers die minder dan één drankje per dag dronken meestal het minste buikvet, terwijl degenen die minder vaak dronken maar vier of meer drankjes consumeerden tijdens het drinken van dagen de meeste kans hadden op overmatig buikvet (15).

Kortom: Veel alcoholgebruik verhoogt het risico op verschillende ziekten en is gekoppeld aan overtollig buikvet.

3. Transvetten

Transvetten zijn de meest ongezonde vetten op deze planeet.

Ze worden gemaakt door waterstof aan onverzadigde vetten toe te voegen om ze stabieler te maken.

Transvetten worden vaak gebruikt om de houdbaarheid van verpakte levensmiddelen, zoals muffins, bakmixen en crackers te verlengen.(16, 17, 18, 19).

Transvetten daarvan is aangetoond dat het ontstekingen veroorzaakt. Dit kan leiden tot insulineresistentie , hart en vaatziekten en verscheidene andere ziekten(20, 21).

Er zijn ook enkele dierstudies die suggereren dat diëten met transvetten overmatig buikvet kunnen veroorzaken (2021).

Kortom: Transvetten verhogen de ontsteking die de insulineresistentie en de ophoping van buikvet kan bevorderen.

4. Inactiviteit

Een sedentaire levensstijl is één van de grootste risicofactoren voor een slechte gezondheid(22).

In de afgelopen decennia zijn mensen over het algemeen minder actief geworden. Dit heeft waarschijnlijk een rol gespeeld in de stijgende percentages van obesitas, waaronder abdominale obesitas.

Een groot onderzoek van 1988-2010 in de VS wees uit dat er een aanzienlijke toename was van inactiviteit, gewicht en buikomvang bij mannen en vrouwen (23).

Een andere observationele studie vergeleek vrouwen die meer dan drie uur tv per dag keken naar degenen die minder dan een uur per dag keken.

De groep die meer tv had bekeken, had bijna twee keer zoveel kans op ernstige abdominale obesitas in vergelijking met de groep die minder tv keken (24).

Een studie suggereert ook dat inactiviteit bijdraagt aan het herwinnen van buikvet na het verliezen van gewicht(25).

Kortom: Inactiviteit kan een toename van het buikvet bevorderen. Weerstand en aërobe oefening kunnen voorkomen dat buikvet terugkeert na gewichtsverlies.

5. Eiwitarm dieet

Het verkrijgen van voldoende voedingseiwit is een van de belangrijkste factoren om gewichtstoename te voorkomen.

Eiwitrijke diëten geven je een verzadigd gevoel, verhoogt je stofwisseling en leidt tot een spontane vermindering van de calorie-inname(26, 27).

Daarentegen kan een lage eiwitinname ervoor zorgen dat u op lange termijn buikvet krijgt.

Verscheidene grote observationele studies suggereren dat mensen die het hoogste hoeveelheid eiwitten consumeren de minste kans op overtollig buikvet hebben(28, 29, 30).

Bovendien hebben dierstudies aangetoond dat een hormoon bekend als neuropeptide Y (NPY) tot verhoogde eetlust leidt en de toename van het buikvet bevordert. Uw NPY-niveaus nemen toe wanneer uw eiwitinname laag is (31, 32, 33).

Kortom: Een lage eiwitinname kan de honger en het buikvet doen toenemen. Het kan ook het hongerhormoon neuropeptide Y stimuleren.

6. Menopauze

Het verkrijgen van buikvet tijdens de menopauze gebeurt buitengewoon vaak.

Tijdens de puberteit geeft het hormoon oestrogeen aan dat het lichaam begint met het opslaan van vet op de heupen en dijen ter voorbereiding op een mogelijke zwangerschap. Dit onderhuidse vet is niet schadelijk, hoewel het in sommige gevallen extreem moeilijk kan zijn om te verliezen (34).

De menopauze vindt officieel plaats een jaar nadat een vrouw haar laatste menstruatie heeft gehad.

Rond deze tijd dalen haar oestrogeenspiegels dramatisch, waardoor vet wordt opgeslagen in de buik, in plaats van op de heupen en dijen (3536).

Sommige vrouwen krijgen op dit moment meer buikvet dan anderen. Dit kan deels te wijten zijn aan genetica, evenals de leeftijd waarop de menopauze begint. Een onderzoek toonde aan dat vrouwen die de menopauze op jongere leeftijd voltooien, minder abdominaal vet krijgen (37).

Kortom: Hormonale veranderingen tijdens de menopauze resulteren in een verschuiving in vetopslag van de heupen en dijen naar visceraal vet in de buik.

7. De verkeerde darmbacteriën

Honderden soorten bacteriën leven in je darm, voornamelijk in je dikke darm. Sommige van deze bacteriën bevorderen de gezondheid, terwijl andere problemen kunnen veroorzaken.

De bacteriën in uw darm zijn ook bekend als uw darmflora of microbioom. De darmgezondheid is belangrijk voor het behoud van een gezond immuunsysteem en het voorkomen van ziektes.

Een onbalans in darmbacteriën verhoogt het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2, hartaandoeningen, kanker en andere ziekten (38).

Er is ook onderzoek dat suggereert dat het hebben van een ongezonde balans van darmbacteriën gewichtstoename kan bevorderen, waaronder buikvet.

Onderzoekers hebben vastgesteld dat mensen met overgewicht meestal meer Firmicutes bacteriën hebben dan mensen met een normaal gewicht. Onderzoeken suggereren dat dit soort bacteriën de hoeveelheid calorieën die uit het voedsel wordt opgenomen kan verhogen (3940).

Eén dierstudie toonde aan dat bacterievrije muizen significant meer vet bereikten wanneer ze fecale transplantaties van bacteriën geassocieerd met obesitas ontvingen, in vergelijking met muizen die bacteriën kregen die waren gekoppeld aan slankheid (40).

Studies over magere en zwaarlijvige tweelingen en hun moeders hebben bevestigd dat er een gemeenschappelijke kern is van gedeelde flora bij gezinnen die gewichtstoename kunnen beïnvloeden, inclusief waar het gewicht wordt opgeslagen (41).

Kortom: Als de darmbacteriën niet in balans zijn, kan dit leiden tot gewichtstoename, waaronder buikvet.

8. Vruchtensappen

Vruchtensap is een een verkwikkende drank in vermomming.

Zelfs ongezoet 100% vruchtensap bevat veel suiker.

In feite bevatten 250 ml appelsap en cola elk 24 gram suiker. Dezelfde hoeveelheid druivensap telt maar liefst 32 gram suiker (424344).

Hoewel vruchtensap enkele vitaminen en mineralen bevat, kan de fructose die het bevat de insulineresistentie verhogen en het buikvet vergroten (45).

Bovendien is het een andere bron van vloeibare calorieën die te gemakkelijk van te veel wordt geconsumeerd, maar nog steeds niet voldoet aan uw eetlust op dezelfde manier als vast voedsel (89).

Kortom: Vruchtensap is een suikerhoudende drank die de insulineresistentie en de toename van buikvet kan bevorderen als je er te veel van drinkt.

9. Stress en cortisol

Cortisol is een hormoon dat essentieel is voor overleving.

Het wordt geproduceerd door de bijnieren en staat bekend als een stresshormoon omdat het je lichaam helpt een stressreactie op te bouwen.

Helaas kan dit leiden tot gewichtstoename wanneer het in overmaat wordt geproduceerd, vooral in de buikstreek.

Bij veel mensen veroorzaakt stress overeten. Maar in plaats van de overtollige calorieën die als vet in het hele lichaam worden opgeslagen, bevordert cortisol de vetopslag in de buik (4647).

Interessant is dat vrouwen met grote taille in verhouding tot hun heupen meer stress afgescheiden (48).

Kortom: Het hormoon cortisol, dat wordt uitgescheiden als reactie op stress, kan leiden tot meer abdominaal vet. Dit geldt met name voor vrouwen met een hogere taille-tot-heupverhouding.

10. Vezelarme diëten

Vezels zijn ongelooflijk belangrijk voor een goede gezondheid en het beheersen van uw gewicht.

Sommige soorten vezels kunnen u helpen een verzadigd gevoel te krijgen, hongerhormonen stabiliseren en de calorie-opname van voedsel verminderen (4950).

In een observationele studie van 1114 mannen en vrouwen werd de inname van oplosbare vezels in verband gebracht met verminderd abdominaal vet. Voor elke toename van 10 gram oplosbare vezels was er een afname van de accumulatie van buikvet met 3,7% (51).

Diëten met veel geraffineerde koolhydraten en weinig vezels lijken het tegenovergestelde effect te hebben op de eetlust en gewichtstoename, inclusief toename van buikvet  (52, 53, 54).

Een groot onderzoek toonde aan dat vezelrijke volkoren granen werden geassocieerd met verminderd buikvet, terwijl verfijnde granen werden gekoppeld aan toegenomen buikvet(54).

Kortom: Een dieet met weinig vezels en veel geraffineerde granen kan leiden tot grotere hoeveelheden buikvet.

11. Genetica

Genen spelen een belangrijke rol bij het risico op obesitas (55).

Evenzo lijkt het erop dat de neiging om vet in de buik op te slaan gedeeltelijk wordt beïnvloed door de genetica(56, 57, 58).

Dit omvat het gen voor de receptor die cortisol regelt en het gen dat codeert voor de leptine receptor die calorieën en gewicht regelt(58).

In 2014 identificeerden onderzoekers drie nieuwe genen geassocieerd met een verhoogde taille-tot-heupverhouding en abdominale obesitas, waaronder twee die alleen bij vrouwen werden gevonden (59).

Er moet echter nog veel meer onderzoek op dit gebied worden uitgevoerd.

Kortom: Genen lijken een rol te spelen bij hoge heup-tot-heup-verhoudingen en opslag van overtollige calorieën als buikvet.

12. Niet genoeg slaap

Voldoende slaap is van cruciaal belang voor uw gezondheid.

Veel onderzoeken hebben ook een verband gelegd tussen onvoldoende slaap en gewichtstoename, waaronder mogelijk buikvet (60, 61, 62).

Een grote studie volgde meer dan 68.000 vrouwen gedurende 16 jaar.

Degenen die 5 uur sliepen of minder per nacht hadden 32% meer kans om aan te komen dan degenen die ten minste 7 uur slaap kregen(63).

Slaapstoornissen kunnen ook leiden tot gewichtstoename. Een van de meest voorkomende aandoeningen, slaapapneu, is een aandoening waarbij de ademhaling tijdens de nacht herhaaldelijk stopt vanwege zacht weefsel in de keel dat de luchtweg blokkeert.

In één onderzoek ontdekten onderzoekers dat zwaarlijvige mannen met slaapapneu meer buikvet hadden dan mannen zonder obesitas (64).

Kortom: Een korte nachtrust of slaap van slechte kwaliteit kan leiden tot gewichtstoename, waaronder toename van buikvet.

Tot slot

Veel verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat u overtollig buikvet krijgt.

Er zijn er een paar waar je niet veel aan kunt doen, zoals je genen en hormoon veranderingen tijdens de menopauze. Maar er zijn ook veel factoren die u kunt beheren.

Om gezonde keuzes te maken over wat te eten en wat te vermijden, hoeveel lichaamsbeweging en hoe u stress kunt beheersen kunnen u allemaal helpen om buikvet te verliezen.