Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

De 12 beste voedingsmiddelen voor een gezonde huid

1399 Views

De 12 beste voedingsmiddelen voor een gezonde huid

Voeding is belangrijk voor de gezondheid. En ongezonde voeding kan je stofwisseling beschadigen, leiden tot gewichtstoename en zelfs organen beïnvloeden, zoals je hart en de lever.

Wat je ook eet het heeft invloed op de gezondheid van organen zoals uw huid.

Naarmate er meer bekend wordt over hoe voeding beïnvloedt het lichaam, het steeds duidelijker wordt dat wat u eet heeft grote invloed op de gezondheid en veroudering van de huid.

Dit artikel werpt een blik op de 12 beste voedingsmiddelen voor uw huid om het gezond te houden.

1. Vette vis

Vette vis , zoals zalm, makreel en haring, zijn uitstekende voedingsmiddelen voor een gezonde huid. Ze zijn een rijke bronnen van essentiële omega-3 vetzuren , die belangrijk zijn voor het behoud van een gezonde huid(1).

Essentiële vetzuren zijn nodig om de dikke huid, soepel en gehydrateerd te houden. In feite, een tekort aan omega-3 vetten kan leiden tot een droge huid(1, 2).

De omega-3 vetzuren in vis vermindert ontstekingen, die de oorzaak van roodheid en acne kan zijn, en zelfs uw huid is minder gevoelig voor de schadelijke UV-stralen van de zon(2, 3).

Sommige studies hebben aangetoond dat visolie supplementen kunnen helpen bij het bestrijden van ontstekingen en auto-aandoeningen van de huid, zoals psoriasis en lupus(4).

Vette vis is ook een bron van vitamine E, dat is één van de meest belangrijke antioxidanten voor de huid. Genoeg vitamine E is essentieel voor de huid te beschermen tegen schade door vrije radicalen en ontstekingen(5).

Ze zijn ook een bron van hoogwaardige eiwitten, hetgeen noodzakelijk is voor het maken van de structurele eiwitten die handhaven de sterkte en de integriteit van de huid(5).

Tot slot, vis is een bron van zink, een mineraal dat belangrijk is voor het reguleren van ontsteking, de productie van nieuwe huidcellen en algehele gezondheid van de huid. Een tekort aan zink kan leiden tot huidontsteking en huidletsels en vertraagde wondgenezing(6).

Kortom: Vette vissoorten bevatten essentiële vetzuren die de ontsteking kan verminderen en houdt de huid gehydrateerd. Ze zijn ook een goede bron van hoogwaardige eiwitten, vitamine E en zink.

2. Avocado’s

Men and a Half Green Avocado

Avocado’s zijn rijk aan gezonde vetten. Deze vetten hebben veel functies in je lichaam, met inbegrip van de gezondheid van uw huid(7).

Het krijgen genoeg van deze vetten is belangrijk voor het houden van een soepele huid en gehydrateerd huid.

Één studie van meer dan 700 vrouwen bleek dat een hoge inname van totale vetgehalte, specifiek de soorten gezonde vetten gevonden in avocado’s, werd geassocieerd met het hebben van meer soepele, veerkrachtige huid(8).

Voorlopig bewijs toont ook aan dat avocado’s bevatten stoffen die de huid tegen beschadiging door de zon kan beschermen. UV-schade aan de huid kunnen tekenen van veroudering, zoals rimpels veroorzaken(9, 10).

Avocado’s zijn ook een goede bron van vitamine E, een belangrijke antioxidant die beschermt de huid tegen oxidatieve schade. Vitamine E is ook een voedingsstof waar de meeste Nederlanders te weinig van krijgen.

Interessant vitamine E lijkt nog effectief te zijn wanneer het wordt gecombineerd met vitamine C(5).

Vitamine C is ook essentieel voor een gezonde huid. Uw huid heeft collageen nodig, dat is het belangrijkste structurele eiwit dat uw huid sterk en gezond houdt(11).

Een tekort aan vitamine C is zeldzaam dezer dagen, maar veel voorkomende symptomen zijn droge, ruwe, schilferige huid en blauwe plekken.

Vitamine C is ook een antioxidant die de huid beschermt tegen oxidatieve schade veroorzaakt door de zon en de omgeving, wat kan leiden tot tekenen van veroudering(11).

Een 100-gram portie (ongeveer 1/2 avocado) levert 10% van de ADH van vitamine E en 17% van de ADH van vitamine C(12).

Kortom: Avocado’s zijn rijk aan gezonde vetten en bevatten vitamine E en C, die belangrijk zijn voor een gezonde huid. Zij bevatten ook verbindingen die de huid beschermen tegen beschadiging door de zon.

3. Walnoten

Gebarsten Walnoten

Walnoten hebben vele kenmerken die uitstekend zijn voor een gezonde huid.

Ze zijn een goede bron van essentiële vetzuren, dit zijn vetten die je lichaam niet zelf kan aanmaken.

In feite zijn ze rijker dan de meeste andere noten in omega-3 en omega-6 vetzuren(13, 14).

Een voeding te hoog in omega-6 vetten bevordert ontsteking, waaronder ontstekingsaandoeningen van de huid zoals psoriasis. Omega-3 vetten, anderzijds helpen verminderen van ontstekingen in het lichaam, waaronder de huid (14).

Terwijl omega-6-vetzuren zijn talrijk in de westerse voeding, bronnen van omega-3 vetzuren zijn zeldzaam. Walnoten bevatten een goede verhouding van deze vetzuren, en kunnen derhalve de ontstekingsreactie van te veel omega-6 bestrijden.

Wat meer, walnoten bevatten andere voedingsstoffen die je huid nodig heeft om goed te functioneren en gezond te blijven.

Een 28 g portie bevat 6% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor zink, die essentieel is voor de huid om goed te functioneren als een barrière, evenals nodig voor wondgenezing en de bestrijding van zowel bacteriën en ontstekingen(15).

Walnoten bevatten ook kleine hoeveelheden van de antioxidanten vitamine E, vitamine C en selenium, naast 4-5 gram eiwit per 28 gram (13).

Kortom: Walnoten zijn een goede bron van essentiële vetten, zink, vitamine E, vitamine C, selenium en eiwitten, dit zijn alle voedingsstoffen die je huid nodig heeft om gezond te blijven.

4. Zonnebloempitten

Zonnebloemzaden

In het algemeen, noten en zaden zijn goede bronnen van voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een gezonde huid.

Zonnebloempitten zijn een uitstekend voorbeeld daarvan.

Een 28 g portie zonnebloempitten bevat 32% van de ADH voor het antioxidant selenium, 10% van de ADH voor zink en 5,4 gram eiwit(16).

Deze hoeveelheid bevat ook 37% van de ADH voor vitamine E, dat is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je genoeg krijgt van deze belangrijke vitamine en antioxidant(16).

Bovendien, zonnebloempitten zijn een uitstekende bron van linolzuur , de essentiële omega-6 vetten in noten, zaden en plantaardige oliën die je huid nodig heeft dik, flexibel en gehydrateerd te blijven(16).

In een grote observationele studie bij meer dan 4000 vrouwen, een hoge inname van linolzuur werd geassocieerd met een lager risico van droge en dunne huid als gevolg van veroudering(17).

Conclusie: Zonnebloempitten zijn een uitstekende bron van voedingsstoffen, waaronder vitamine E, dit is een belangrijk antioxidant voor de huid. het bevat ook linolzuur, een soort vet dat droge, dunne huid kan voorkomen.

5. Zoete aardappelen

Zoete aardappel

Bèta-caroteen is een voedingsstof dat aanwezig is in planten.

Deze kan worden omgezet in vitamine A in het lichaam, en is aanwezig in oranje en donkergroene groenten zoals wortelen, spinazie en zoete aardappelen(5, 18).

Zoete aardappelen zijn een uitstekende bron daarvan.

Een 100 gram portie van gebakken zoete aardappel bevat voldoende beta-caroteen biedt tot bijna vier keer de ADH van vitamine A(19).

Carotenoïden zoals beta-caroteen helpen om uw huid gezond te houden door te fungeren als een natuurlijke sunblock.

Wanneer het wordt gebruikt, dit anti-oxidant wordt opgenomen in de huid en beschermt uw huidcellen van blootstelling aan de zon. Dit kan helpen voorkomen van zonnebrand, celdood en de daaruit voortvloeiende gevolgen van een droge, gerimpelde huid.

Interessant, bèta-caroteen kan ook een warme, oranje kleur toevoegen aan je huid, wat bijdraagt tot een algehele gezondere look(5).

Kortom: Zoete aardappelen zijn een uitstekende bron van beta-caroteen, dat fungeert als een natuurlijke sunblock en beschermt de huid tegen schade door de zon.

6. Rode of gele paprika

Net als zoete aardappelen, paprika ‘s zijn een uitstekende bron van beta-caroteen.Een portie (149 gram) gesneden, rode paprika bevat het equivalent van 92% van de ADH voor vitamine A(20).

Ze zijn ook één van de beste bronnen van vitamine C , het antioxidant dat nodig is voor het creëren van het eiwit collageen, die de huid stevig en sterk houdt. Een portie paprika biedt een indrukwekkende 317% van de ADH vitamine C(20).

Een grote observationele studie bij vrouwen bleek dat het eten van veel vitamine C werd geassocieerd met een lagere kans op rimpels en droge huid naar mate ouder(17).

Kortom: Paprika’s bevatten veel bèta-caroteen en vitamine C, die allebei belangrijk antioxidanten zijn voor de huid. Vitamine C is ook nodig om collageen te maken, het structurele eiwit dat houdt de huid sterk.

7. Broccoli

Stuk van Broccoli

Broccoli zit boordevol met veel vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid van de huid, met inbegrip van zink, vitamine A en vitamine C(21).

Het bevat ook luteïne , een carotenoïde die werkt als beta-caroteen. Het beschermt de huid tegen oxidatieve schade, dit kan leiden tot droge en gerimpelde huid.

Maar broccoli roosjes bevatten ook een speciale stof genaamd sulforafaan, die lijkt sommige indrukwekkende gezondheidsvoordelen te bevatten. Het heeft wellicht zelfs anti-kanker effecten, met inbegrip van sommige soorten huidkanker(22, 23).

Sulforafaan is ook een krachtig beschermend middel tegen beschadiging door de zon. Het werkt op twee manieren: door het neutraliseren van schadelijke vrije radicalen en inschakelen van andere beschermende systemen in het lichaam(23, 24).

In het laboratorium sulforafaan vermindert het aantal huidcellen gedood door UV-licht met maar liefst 29%, en de bescherming duurt tot 48 uur. Er is ook bewijs dat het helpt handhaven collageen in de huid(24).

Kortom: Broccoli is een rijke bron van vitaminen, mineralen en carotenoïden die belangrijk zijn voor de gezondheid van de huid. Het bevat ook sulforafaan, dat kan helpen bij het voorkomen van huidkanker en beschermt de huid tegen zonnebrand.

8. Tomaten

Hele Tomaat en een Plak van de tomaat

Tomaten zijn een rijke bron van vitamine C en bevat alle belangrijke carotenoïden, zoals lycopeen.

Beta-caroteen, luteïne en lycopeen heeft aangetoond dat het de huid beschermt tegen beschadiging door de zon en kunnen ook helpen om rimpels te voorkomen(25, 26, 27).

Omdat tomaten alle belangrijke carotenoïden bevatten, zijn ze uitstekend voor het behoud van een gezonde huid.

Echter, carotenoïden moet vet absorberen, dus zorg ervoor dat tomaten gekoppeld zijn met iets als kaas en olijfolie.

Kortom: Tomaten zijn een rijke bron van vitamine C en alle belangrijke carotenoïden, in het bijzonder lycopeen. Deze carotenoïden beschermen de huid tegen schade door de zon en kan helpen rimpels te voorkomen.

9. Soja

Tofu in een Kom

Soja bevat isoflavonen of plantaardige stoffen, die kunnen oestrogeen in het lichaam nabootsen.

Ze kunnen een aantal potentiële voordelen voor de gezondheid bevatten, met inbegrip van mogelijke voordelen voor de huid.

Een kleine studie bij vrouwen in hun jaren ’30 en ’40 bleek dat het eten van soja-isoflavonen per dag gedurende 8-12 weken verbeterde fijne rimpels en elasticiteit van de huid(28).

Bij postmenopauzale vrouwen kan soja ook helpen bij het verbeteren van droge huid en verhoging van collageen, die ervoor zorgt dat je huid soepel en sterk blijft(29).

Deze isoflavonen beschermen niet alleen de cellen in je lichaam tegen schade, maar ook beschermen ze uw huid tegen schade door schadelijke UV-stralen. Dit kan zelfs helpen beschermen van bepaalde typen huidkankers(30, 31, 32).

Kortom: Soja bevat isoflavonen. Isoflavonen heeft aangetoond dat het rimpels kan verbeteren, collageen, huidelasticiteit en droge huid, en beschermt de huid tegen UV-schade.

10. Pure chocolade

Vier Stukken van donkere chocolade

Er is nu een goede reden om chocolade te eten, de effecten van cacao op de huid zijn behoorlijk indrukwekkend.

Een studie wees uit dat na 6-12 weken consumptie van een cacaopoeder rijk aan antioxidanten, ervaren deelnemers dikkere en meer gehydrateerd huid.

Hun huid was minder ruw en schilferig, minder gevoelig voor zonnebrand en had een betere doorbloeding, waardoor meer voedingsstoffen in de huid werd opgenomen(33).

Een andere studie bleek dat het regelmatig eten van slechts 20 gram pure chocolade hoog in antioxidanten per dag de huid meer dan twee keer zo veel UV-straling kan weerstaan, in vergelijking met het eten van chocolade laag in anti-oxidanten(34).

Verscheidene andere studies zagen vergelijkbare resultaten, zoals verbetering van rimpels. Toch is het vermeldenswaard dat ten minste één studie geen significante effecten vond(35, 36, 37, 38).

Uit onderzoek blijkt dat cacao een krachtig hulpmiddel voor het houden van uw jonge huid en beschermd tegen beschadigingen. Zorg ervoor dat u pure chocolade selecteert met ten minste 70% cacao om de gezondheidsvoordelen te maximaliseren en de toegevoegde suiker tot een minimum te beperken.

Kortom: Cacao bevat anti-oxidanten die de huid tegen zonnebrand beschermen. Zij kunnen ook rimpels verbeteren, dikte van de huid, hydratatie, doorbloeding en de huid textuur.

11. Groene thee

Groene thee heeft ook de mogelijkheid om uw huid te beschermen tegen schade en veroudering.

De krachtige verbindingen in groene thee worden catechine genoemd, en ze beschermen en verbeteren de gezondheid van uw huid op verschillende manieren.

Net als een aantal andere antioxidant-bevattende voedingsmiddelen, regelmatige consumptie van groene thee kan helpen bij de bescherming van uw huid tegen beschadiging door de zon(39, 40, 41).

Een 12 weken durende studie bij 60 vrouwen bleek dat het drinken van groene thee elke dag roodheid door blootstelling aan de zon kan verminderen tot 25%. Het verbeterde ook vocht, de ruwheid, de dikte en de elasticiteit van de huid(42).

Terwijl groene thee een geweldige keuze is voor een gezonde huid, vermijd het drinken van thee met melk. Er is bewijs dat melk de positieve gevolgen van haar anti-oxidanten kan verminderen(43).

Kortom: De catechine in groene thee zijn krachtige antioxidanten die de huid tegen beschadiging door de zon kan beschermen en verminderd roodheid van de huid, maar kan ook hydratatie, dikte en elasticiteit van de huid verbeteren.

12. Rode wijn

Glas rode wijn

Rode wijn is welbekend om zijn resveratrol, een stof die afkomstig is van de schil van rode druiven.

Resveratrol wordt gecrediteerd met een groot aantal voordelen voor de gezondheid, en de effecten van ouder worden is één van de meest bekende.

De huid heeft specifieke binding met resveratrol. Wanneer toegepast op de huid heeft deze verbinding aangetoond dat het de veroudering van de huid kan vertragen.

Wanneer het wordt gebruikt, is het ook in staat de productie van schadelijke vrije radicalen, die huidbeschadiging aan cellen kan verminderen en tekenen van veroudering veroorzaakt(7, 44).

Helaas is er weinig bewijs dat de hoeveelheid resveratrol dat je krijg van een glas rode wijn genoeg is om een verschil te maken in uw huid. En aangezien rode wijn een alcoholische drank is, zijn er negatieve effecten wanneer in overmaat gedronken wordt.

Het is geen goed idee om te beginnen met het drinken van rode wijn, alleen maar om de potentiële voordelen voor de gezondheid.

Kortom: Resveratrol, de welbekende anti-oxidant gevonden in rode wijn, kan helpen vertragen van het verouderingsproces van de huid door het afschrikken van schadelijke vrije radicalen die uw huid beschadigen.

Tot Slot

Wat je eet kan een enorm effect hebben op de gezondheid van uw huid.

Om ervoor te zorgen dat u genoeg voedingsstoffen krijgt die uw huid beschermen, zijn het de genoemde voedingsmiddelen op deze lijst een goede opties om uw huid te verbeteren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − 3 =

It is main inner container footer text