guarana

12 Voordelen van Guarana (plus bijwerkingen)

Guarana is een Braziliaanse plant afkomstig uit het Amazonebekken.

Ook bekend als Paullinia cupana, het is een klimplant die wordt gewaardeerd om zijn fruit.

Een volwassen guarana vrucht heeft ongeveer de grootte van een koffiebes. Het lijkt op het menselijk oog, met een rode schil omhult een zwart zaad bedekt met een witte zaadmantel.

Guarana-extract wordt gemaakt door de zaden tot poeder te verwerken (1).

Amazonestammen gebruiken guarana al eeuwenlang om zijn therapeutische eigenschappen (2).

Het bevat een indrukwekkende reeks stimulerende middelen, zoals cafeïne, theofylline en theobromine. Guarana beschikt ook over antioxidanten, zoals tannines, saponinen en catechines (3).

Tegenwoordig wordt 70% van de geproduceerde guarana door de drankenindustrie gebruikt in softdrinks en energiedranken, terwijl de resterende 30% wordt omgezet in poeder (1).

Hier zijn 12 voordelen van guarana, allemaal ondersteund door de wetenschap.

1. Rijk aan antioxidanten

Guarana zit vol met verbindingen die antioxiderende eigenschappen hebben.

Deze omvatten cafeïne, theobromine, tannines, saponinen en catechines (345).

Guarana heeft een antioxidantprofiel dat lijkt op dat van groene thee (6).

Antioxidanten zijn belangrijk omdat ze mogelijk schadelijke moleculen, de zogenaamde vrije radicalen neutraliseren. Deze moleculen kunnen in wisselwerking treden met delen van uw cellen en schade veroorzaken in verband met veroudering, hartaandoeningen, kanker en andere ziekten (7).

Uit reageerbuisstudies is gebleken dat guarana’s antioxiderende eigenschappen de groei van kankercellen kunnen bestrijden en het risico op hart- en vaatziekten en huidveroudering kunnen verminderen (89).

Kortom:Guarana bevat cafeïne, theobromine, tannines, saponinen, catechines en andere verbindingen met antioxiderende eigenschappen.

2. Kan vermoeidheid verminderen en de focus verbeteren

Guarana is het best bekend als een ingrediënt in populaire energiedrankjes.

Het is een uitstekende bron van cafeïne, waardoor je je focus en mentale energie kunt behouden.

Guarana zaden bevatten mogelijk vier tot zes keer meer cafeïne dan koffiebonen (10).

Cafeïne werkt door de effecten van adenosine te blokkeren, een stof die je hersenen helpt ontspannen. Het bindt zich aan adenosine-receptoren en voorkomt dat ze worden geactiveerd (11).

Een onderzoek toonde aan dat mensen die een guarana-houdend vitaminesupplement slikten minder vermoeid waren tijdens het uitvoeren van verschillende tests, vergeleken met degenen die een placebo namen (12).

Interessant is dat studies ook aantonen dat guarana mentale vermoeidheid als gevolg van kankerbehandeling kan verminderen, zonder noemenswaardige bijwerkingen (131415).

Kortom:Guarana is rijk aan cafeïne, wat vermoeidheid kan verminderen en de focus kan verbeteren. Cafeïne blokkeert de effecten van adenosine, een stof die de hersenen helpt ontspannen en slaperig aanvoelt.

3. Kan u helpen beter te leren

Onderzoek heeft aangetoond dat guarana je vermogen om te leren en te onthouden kan verbeteren.

In een studie werd gekeken naar de effecten van verschillende doses guarana op stemming en leren. Deelnemers kregen 37,5 mg, 75 mg, 150 mg of 300 mg (16).

Mensen die 37,5 mg of 75 mg guarana ontvingen bereikten de hoogste testscores. Omdat lage doses guarana lage doses cafeïne bevatten, wordt aangenomen dat andere stoffen in Guarana, afgezien van cafeïne gedeeltelijk verantwoordelijk kunnen zijn (16).

Een andere studie vergeleek guarana met ginseng, een andere breinverhogende stof.

Hoewel zowel guarana als ginseng geheugen en testprestaties verbeterden, besteedden mensen die guarana ontvingen meer aandacht aan hun taken en voltooiden ze sneller (17).

Bovendien hebben dierstudies aangetoond dat guarana het geheugen kan verbeteren (1819).

Kortom:Lage doses guarana kunnen de stemming, het leerproces en het geheugen verbeteren. Verbindingen in guarana samen met cafeïne zijn verantwoordelijk voor deze effecten.

4. Kan gewichtsverlies bevorderen

Naar schatting is één op de vier Nederlandse volwassenen zwaarlijvig (20).

Obesitas is een groeiende zorg, omdat het verband houdt met vele chronische ziekten, waaronder hartaandoeningen, diabetes type 2 en kanker (21).

Interessant is dat guarana eigenschappen heeft die gewichtsverlies bevorderen.

Ten eerste is guarana een rijke bron van cafeïne, die je stofwisseling met 12 tot 12% in 12 uur kan stimuleren. Een snellere stofwisseling betekent dat je lichaam meer calorieën verbrandt in rust (22).

Bovendien hebben reageerbuisstudies aangetoond dat guarana genen kan onderdrukken die de productie van vetcellen bevorderen en genen bevorderen die het vertragen (2324).

De effecten van guarana op de productie van vetcellen bij de mens blijven echter onduidelijk.

Kortom:Guarana bevat cafeïne wat kan helpen om gewicht te verliezen door de stofwisseling te stimuleren. Er is ook gevonden dat het genen onderdrukt die de productie van vetcellen ondersteunen en genen bevorderen die het vertragen. Er zijn echter meer studies op basis van de mens nodig.

5. Kan chronische diarree verlichten en constipatie behandelen

Guarana wordt al eeuwenlang als natuurlijk maagtonicum gebruikt voor de behandeling van spijsverteringsproblemen zoals chronische diarree en obstipatie (1).

Het kan anti-diarree eigenschappen hebben omdat het rijk is aan tannines of plantaardige antioxidanten.

Tannines staan ​​bekend om hun adstringentie, wat betekent dat ze weefsel kunnen binden en samentrekken. Hierdoor kunnen tannines de wanden van uw spijsverteringskanaal waterdicht maken, waardoor er minder water wordt afgescheiden in uw darmen (25).

Aan de andere kant is guarana rijk aan cafeïne, dat kan werken als een natuurlijk laxeermiddel.

Cafeïne stimuleert de peristaltiek, een proces dat contracties in de spieren van uw darmen en uw dikke darm activeert. Dit kan constipatie verminderen door inhoud naar het rectum te duwen (26).

Lage doses guarana bevatten niet veel cafeïne, dus ze hebben meer kans op een anti-diarree effect. Hoge doses zorgen voor meer cafeïne en kunnen laxerende effecten hebben.

Kortom:De tannines in guarana kunnen diarree verlichten door waterverlies te voorkomen. Ondertussen kan de cafeïne in guarana constipatie verlichten door samentrekkingen in je darmen en dikke darm te stimuleren die de inhoud naar het rectum duwen.

6. Kan het hart gezond maken

Hartziekten zijn verantwoordelijk voor één op de vier sterfgevallen in Nederland(27).

Guarana kan op twee manieren het risico op hartaandoeningen verminderen.

Ten eerste lijken de antioxidanten in guarana de bloedstroom te bevorderen en kunnen bloedstolsels worden voorkomen (28).

Ten tweede hebben studies aangetoond dat guarana de oxidatie van ‘slechte’ LDL-cholesterol kan verminderen. Geoxideerd LDL-cholesterol kan bijdragen aan de opbouw van plaque in uw bloedvaten.

Volwassenen die guarana consumeren kunnen tot 27% minder geoxideerd LDL hebben dan volwassenen van een vergelijkbare leeftijd die dit fruit niet eten (29).

Het meeste onderzoek naar het verband tussen de gezondheid van het hart en guarana komt echter uit reageerbuisstudies. Er zijn meer op mensen gebaseerde studies nodig voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Kortom:Guarana kan de gezondheid van het hart bevorderen door de bloedstroom te verbeteren en bloedstolsels te voorkomen. Het kan ook de oxidatie van “slechte” LDL-cholesterol verlagen.

7. Kan pijnverlichting bieden

Historisch gezien werd guarana door Amazone-stammen gebruikt als pijnstiller.

De pijnbestrijdende eigenschappen van guarana zijn te wijten aan het hoge cafeïnegehalte.

Cafeïne speelt een rol bij pijnbeheersing, omdat het adenosine-receptoren bindt en blokkeert.

Twee van deze receptoren – A1 en A2a – zijn betrokken bij het stimuleren van pijngevoelens (30).

Wanneer cafeïne zich aan deze receptoren bindt, kan het gevoelens van pijn verminderen.

Dit is een reden waarom cafeïne vaak wordt aangetroffen in veel vrij verkrijgbare pijnstillers. Onderzoek heeft aangetoond dat het de effecten ervan aanzienlijk kan verbeteren (31).

Kortom: De cafeïne in guarana kan pijnverlichting bieden door adenosine-receptoren te blokkeren, die betrokken zijn bij het stimuleren van pijngevoelens.

8. Kan de huid verbeteren

Vanwege de sterke antioxidant en antimicrobiële eigenschappen is guarana populair in de cosmetische industrie als ingrediënt in anti-verouderingscrèmes, lotions, zeep en haar producten.

Bovendien helpt het cafeïne gehalte de bloedtoevoer naar de huid (32).

Uit onderzoek met reageerbuisjes is gebleken dat de antioxidanten in guarana huidgerelateerde schade aan de leeftijd aanzienlijk kunnen verminderen (9).

Bovendien hebben dierstudies aangetoond dat guarana-bevattende cosmetica verzakking in je wangen kan verminderen, de strakheid van de huid kan verbeteren en rimpels rondom je ogen kan verminderen (33).

Kortom:Guarana heeft antioxiderende en antimicrobiële eigenschappen, waardoor het een veel voorkomend additief is in cosmetische producten. Het kan helpen de bloedtoevoer naar uw huid te bevorderen, schade door veroudering te verminderen en ongewenste functies, zoals slappe huid en rimpels minimaliseren.

9. Heeft anti-kanker eigenschappen

Kanker is een ziekte die wordt gekenmerkt door de ongecontroleerde groei van cellen.

Dier- en reageerbuisstudies hebben aangetoond dat guarana kan beschermen tegen DNA-schade, de groei van kankercellen kan onderdrukken en zelfs kanker celdood kan veroorzaken (343536).

Eén studie bij muizen vond dat degenen die guarana kregen 58% minder kankercellen hadden en een bijna vijfvoudige toename van de celdood van kanker, vergeleken met muizen die geen guarana ontvingen (36).

Uit een andere reageerbuisstudie bleek dat guarana de groei van kankercellen in de dikke darm onderdrukte en hun dood stimuleerde (37).

Er wordt aangenomen dat de potentiële eigenschappen tegen kanker van guarana voortkomen uit het gehalte aan xanthinen, dat zijn verbindingen die lijken op cafeïne, theobromine en catechines.

Dat gezegd hebbende, hoewel de resultaten van reageerbuis- en dierstudies veelbelovend zijn, is meer onderzoek op menselijke basis nodig.

Kortom:Onderzoek bij dieren en in reageerbuisjes heeft aangetoond dat guarana mogelijk anti-kanker eigenschappen heeft. Er is echter onderzoek op mensenbasis vereist alvorens guarana voor behandeling aan te bevelen.

10. Heeft antibacteriële eigenschappen

Guarana bevat veel verbindingen die schadelijke bacteriën kunnen remmen of doden.

Een van deze bacteriën is Escherichia coli (E. coli), die leeft in de darmen van mens en dier.

De meeste E. coli bacteriën zijn onschadelijk, maar sommige kunnen diarree of ziekte veroorzaken (3839).

Studies hebben ook aangetoond dat guarana de groei van Streptococcus mutans (S. mutans) kan onderdrukken een bacterie die tandplak en tandbederf kan veroorzaken(4041).

Er wordt aangenomen dat de combinatie van cafeïne en plantaardige verbindingen zoals catechines of tannines verantwoordelijk is voor de antibacteriële effecten van guarana (3842).

Kortom:Guarana bevat stoffen die schadelijke bacteriën kunnen inhiberen of doden, zoals E. coli en Streptococcus mutans.

11. Kan beschermen tegen leeftijdsgebonden oogaandoeningen

Het is gebruikelijk dat het gezichtsvermogen geleidelijk verergert naarmate het ouder wordt.

Dingen zoals zonlicht, slechte voeding en bepaalde keuzes in levensstijl zoals roken kunnen na verloop van tijd je ogen doen verslijten en verhogen het risico op oogaandoeningen (43).

Guarana bevat verbindingen die oxidatieve stress bestrijden, een belangrijke risicofactor voor leeftijdsafhankelijke oogaandoeningen zoals maculaire degeneratie, cataracten en glaucoom (44).

Eén studie toonde aan dat mensen die het regelmatig consumeerden, een beter zelfgerapporteerde visie hadden dan mensen die het spaarzaam of het helemaal niet consumeerden(45).

In hetzelfde onderzoek voerden wetenschappers reageerbuis experimenten uit om te ontdekken of het oogcellen kon beschermen tegen verbindingen die oxidatieve stress veroorzaken. Guarana verminderde de hoeveelheid DNA-schade en oog celdood aanzienlijk in vergelijking met een placebo (45).

Dat gezegd hebbende is er beperkt onderzoek op het gebied van guarana en leeftijdsgebonden oogaandoeningen. Er zijn meer op mensen gebaseerde studies nodig voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Kortom: Uit onderzoek met reageerbuisjes is gebleken dat guarana oxidatieve stress kan bestrijden die verband houdt met aan leeftijd gerelateerde oogaandoeningen. Dit onderzoeksgebied is echter beperkt, dus er zijn meer op mensen gebaseerde onderzoeken nodig voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

12. Veilig met weinig bijwerkingen

Guarana heeft een uitstekend veiligheidsprofiel en is overal verkrijgbaar.

Onderzoek toont aan dat lage doses van guarana heeft in lage tot matige doses (194647).

In hoge doses kan het bijwerkingen veroorzaken die lijken op die van een te hoge inname van cafeïne, inclusief (4849) :

  • Hartkloppingen
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn
  • Epileptische aanvallen
  • Angst
  • Nervositeit
  • Maagklachten
  • Duizeligheid

Het is vermeldenswaard dat cafeïne verslavend kan zijn en kan leiden tot afhankelijkheid in hoge doses (50).

Zwangere vrouwen moeten de inname van guarana vermijden of beperken, omdat cafeïne de placenta kan binnendringen. Te veel cafeïne kan groeistoornissen in uw kind veroorzaken of het risico op een miskraam verhogen (51).

Hoewel het geen aanbevolen dosering heeft, is uit de meeste op mensen gebaseerde onderzoek gebleken dat doses zo laag als 50-75 mg de gezondheidsvoordelen kunnen bieden die verbonden zijn aan guarana (1617).

Kortom: Guarana lijkt veilig te zijn en is overal verkrijgbaar. In hoge doses kan het vergelijkbare bijwerkingen hebben als bij overmatige inname van cafeïne.

Tot slot

Guarana is een populair ingrediënt in veel energie- en frisdranken.

Het is al eeuwenlang gebruikt door Amazone-stammen vanwege zijn therapeutische werking.

Het wordt vaak aangeprezen vanwege het vermogen om vermoeidheid te verminderen, energie te stimuleren en het leren en het geheugen te bevorderen. Het is ook in verband gebracht met een betere gezondheid van het hart, gewichtsverlies, pijnverlichting, een gezondere huid, een lager risico op kanker en een verminderd risico op leeftijdsgerelateerde oogziekten.

Het is overal verkrijgbaar als supplement en kan gemakkelijk aan uw voeding worden toegevoegd.

Uit het meeste onderzoek blijkt dat doses tussen 50-75 mg voldoende is om u gezondheidsvoordelen te bieden, hoewel er geen officiële doseringsaanbeveling is.

Of je nu je energieniveau wilt verhogen of gewoon je algemene gezondheid wilt verbeteren, guarana is misschien het proberen waard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.