voedingsmiddelen tegen kanker

13 Voedingsmiddelen die uw risico op kanker kunnen verlagen

13 Voedingsmiddelen die uw risico op kanker kunnen verlagen

Wat u eet, kan vele aspecten van uw gezondheid drastisch beïnvloeden, waaronder uw risico op het ontwikkelen van chronische ziekten zoals hartaandoeningen, diabetes en kanker.

Vooral de ontwikkeling van kanker is sterk beïnvloed door uw dieet.

Veel voedingsmiddelen bevatten nuttige stoffen die de groei van kanker kunnen helpen verminderen.

Er zijn ook verschillende onderzoeken die aantonen dat een hogere inname van bepaalde voedingsmiddelen in verband kan worden gebracht met een lager risico op ziektes.

Dit artikel zal ingaan op het onderzoek en kijken naar 13 voedingsmiddelen die het risico op kanker kunnen verlagen.

1. Broccoli

Broccoli bevat sulforafaan, een plantenstof die voorkomt in kruisbloemige groenten die mogelijk krachtige eigenschappen tegen kanker hebben.

Eén reageerbuisstudie toonde aan dat sulforafaan de grootte en het aantal borstkankercellen tot 75% verminderde (1).

Evenzo bleek uit een dierstudie dat de behandeling van muizen met sulforafaan de prostaatkankercellen deed afnemen en het tumorvolume met meer dan 50% verminderde(2).

Sommige studies hebben ook gevonden dat een hogere inname van kruisbloemigen groenten zoals broccoli kunnen in verband worden gebracht met een lager risico op dikkedarmkanker.

Eén analyse van 35 studies toonde aan dat het eten van meer kruisbloemige groenten geassocieerd was met een lager risico op darmkanker(3).

Inclusief broccoli met een paar maaltijden per week kan een aantal kankervoordelen opleveren.

Houd er echter rekening mee dat in het beschikbare onderzoek niet rechtstreeks is gekeken naar hoe broccoli kanker bij mensen kan beïnvloeden.

In plaats daarvan is het beperkt tot testbuis-, dier- en observatiestudies die de effecten van kruisbloemige groenten of de effecten van een specifieke verbinding in broccoli hebben onderzocht. Er zijn dus meer studies nodig.

Kortom: Broccoli bevat sulforafaan, een stof waarvan is aangetoond dat het tumorceldood veroorzaakt en tumorgrootte vermindert in reageerbuis- en dierstudies.Een hogere inname van kruisbloemige groenten kan ook geassocieerd zijn met een lager risico op dikkedarmkanker.

2. Wortelen

Verschillende studies hebben aangetoond dat het eten van meer wortels gekoppeld is aan een verminderd risico op bepaalde soorten kanker.

Een analyse keek bijvoorbeeld naar de resultaten van vijf onderzoeken en concludeerde dat het eten van wortelen het risico op maagkanker tot 26% kan verlagen(4).

Een andere studie vond dat een hogere inname van wortelen geassocieerd was met 18% lagere kans op het ontwikkelen van prostaatkanker(5).

Eén studie analyseerde de voeding van 1.266 deelnemers met en zonder longkanker. Het stelde vast dat rokers die geen wortels aten, drie keer meer kans hadden om longkanker te ontwikkelen dan degenen die meer dan eens per week wortels aten(6).

Probeer een paar keer per week wortels in je dieet op te nemen als gezonde snack of een smakelijk bijgerecht om je inname te verhogen en mogelijk je kans op kanker te verkleinen.

Houd er echter rekening mee dat deze studies een verband aantonen tussen de consumptie van wortels en kanker, maar geen rekening houden met andere factoren die een rol kunnen spelen.

Kortom: Sommige studies hebben een verband gevonden tussen de consumptie van wortels en een verminderd risico op prostaat-, long- en maagkanker.

3. Bonen

Bonen bevatten veel vezels, waarvan sommige onderzoeken hebben aangetoond dat ze kunnen helpen beschermen tegen colorectale kanker(789).

In feite hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat een verhoogde inname van bonen het risico op de ziekte kan verminderen.

Eén studie volgde 1.905 mensen met een voorgeschiedenis van dikke darm tumoren en ontdekte dat degenen die meer gekookte, gedroogde bonen consumeerden, de neiging hadden om een ​​verminderd risico op tumorherhaling te hebben(10).

Een dierstudie toonde ook aan dat het voeren van zwarte bonen of marinebonen aan ratten en vervolgens het induceren van darmkanker de ontwikkeling van kankercellen tot 75% blokkeerde(11).

Volgens deze resultaten kan het eten van een paar porties bonen per week uw vezelinname verhogen en het risico op het ontwikkelen van kanker helpen verlagen.

Het huidige onderzoek is echter beperkt tot dierstudies en studies die associatie tonen maar geen oorzaak zijn. Meer studies zijn nodig om dit specifiek bij mensen te onderzoeken.

Kortom: Bonen bevatten veel vezels, die mogelijk beschermend zijn tegen dikkedarmkanker. Onderzoeken bij mensen en dieren hebben aangetoond dat een hogere inname van bonen het risico op dikke darm tumoren en darmkanker zou kunnen verminderen.

4. Bessen

Bessen bevatten veel anthocyaninen, plantenpigmenten met antioxiderende eigenschappen en kunnen in verband worden gebracht met een verminderd risico op kanker.

In één menselijke studie werden 25 mensen met dikke darm kanker behandeld met bosbessen-extract gedurende zeven dagen, waarvan werd aangetoond dat het de groei van kankercellen met 7% reduceerde(12).

Een andere kleine studie gaf gevriesdroogde zwarte frambozen aan patiënten met orale kanker en toonde aan dat het de niveaus van bepaalde markers die verband hielden met de progressie van kanker (13).

Eén dierstudie toonde aan dat het geven van gevriesdroogde zwarte frambozen de oesofageale tumorincidentie met maximaal 54% verminderde en het aantal tumoren met 62% verminderde(14).

Evenzo toonde een andere dierstudie aan dat het geven van een bessenextract aan ratten verschillende biomarkers van kanker remde(15).

Op basis van deze bevindingen, waaronder één of twee portie van bessen in uw dieet elke dag kan helpen bij het remmen van de ontwikkeling van kanker.

Houd in gedachten dat dit dier- en observatiestudies zijn die kijken naar de effecten van een geconcentreerde dosis bessen-extract, en er is meer menselijk onderzoek nodig.

Kortom: Sommige reageerbuis- en dierstudies hebben aangetoond dat de verbindingen in bessen de groei en verspreiding van bepaalde soorten kanker kunnen verminderen.

5. Kaneel

Kaneel staat bekend om zijn gezondheidsvoordelen, waaronder het vermogen om de bloedsuikerspiegel te verlagen en ontstekingen te verminderen(1617).

Bovendien bleek in sommige reageerbuis- en dierstudies dat kaneel de verspreiding van kankercellen kan helpen blokkeren.

Uit een reageerbuisstudie bleek dat kaneelextract de verspreiding van kankercellen kon verminderen en celdood kon veroorzaken(18).

Een andere reageerbuisstudie toonde aan dat essentiële olie van kaneel de groei van hoofd- en nekkankercellen onderdrukte en ook de tumorgrootte aanzienlijk verminderde(19).

Een dierstudie toonde ook aan dat kaneelextract de celdood in tumorcellen induceerde en ook verminderde hoeveel tumoren groeiden en zich verspreidden (20).

Inclusief 1 / 2-1 theelepel (2-4 gram) kaneel in uw dieet per dag kan gunstig zijn voor de preventie van kanker en kan komen met andere voordelen , zoals een verlaagde bloedsuikerspiegel en een verminderde ontsteking.

Er zijn echter meer studies nodig om te begrijpen hoe kaneel de ontwikkeling van kanker bij mensen kan beïnvloeden.

Kortom: Testbuis- en dierstudies hebben aangetoond dat kaneelextract antikanker eigenschappen kan hebben en de groei en verspreiding van tumoren kan helpen verminderen. Meer onderzoek bij mensen is nodig.

6. Noten

Onderzoek heeft aangetoond dat eten noten kunnen in verband worden gebracht met een lager risico op bepaalde soorten kanker.

Bijvoorbeeld, een studie keek naar de voeding van 19.386 mensen en vond dat het eten van een grotere hoeveelheid noten geassocieerd was met een verminderd risico om dood te gaan aan kanker (21).

Een andere studie volgde 30,708 deelnemers tot 30 jaar en vond dat regelmatig eten van noten geassocieerd was met een verminderd risico op dikke darm-, pancreas- en endometrium kanker(22).

Andere studies hebben aangetoond dat specifieke soorten noten kunnen worden gekoppeld aan een lager risico op kanker.

Zo zijn paranoten rijk aan selenium, wat kan helpen beschermen tegen longkanker bij mensen met een lage selenium status(23).

Evenzo toonde één dierstudie aan dat het voeden van muizen met walnoten de groeisnelheid van borstkankercellen met 80% verminderde en het aantal tumoren met 60% verminderde(24).

Deze resultaten suggereren dat het toevoegen van een portie noten aan uw dieet elke dag uw risico op het ontwikkelen van kanker in de toekomst kan verminderen.

Toch zijn meer studies bij mensen nodig om te bepalen of noten verantwoordelijk zijn voor deze associatie, of dat er andere factoren bij betrokken zijn.

Kortom: Sommige studies hebben aangetoond dat een verhoogde inname van noten het risico op kanker kan verminderen. Onderzoek toont aan dat sommige specifieke soorten zoals paranoten en walnoten ook kunnen worden gekoppeld aan een lager risico op kanker.

7. Olijfolie

Olijfolie zit boordevol met gezondheidsvoordelen, dus het is geen wonder dat het een van de hoofdbestanddelen van het mediterrane dieet is.

Verschillende studies hebben zelfs aangetoond dat een hogere inname van olijfolie kan helpen beschermen tegen kanker.

Een grootschalige evaluatie, samengesteld uit 19 onderzoeken, toonde aan dat mensen die de grootste hoeveelheid olijfolie gebruikten een lager risico hadden om borstkanker en kanker van het spijsverteringsstelsel te ontwikkelen dan degenen met de laagste inname(25).

In een andere studie werd gekeken naar de kankercijfers in 28 landen over de hele wereld en werd geconstateerd dat gebieden met een hogere inname van olijfolie een verlaagd aantal dikkedarmkanker hadden(26).

Het gebruiken van andere oliën in uw dieet voor olijfolie is een eenvoudige manier om te profiteren van de voordelen voor de gezondheid. Je kunt het besprenkelen over salades en gekookte groenten, of probeer het te gebruiken in je marinades voor vlees, vis of gevogelte.

Hoewel deze studies aantonen dat er een verband kan bestaan ​​tussen de inname van olijfolie en kanker, zijn er waarschijnlijk ook andere factoren bij betrokken. Meer studies zijn nodig om te kijken naar de directe effecten van olijfolie op kanker bij mensen.

Kortom: Verschillende studies hebben aangetoond dat een hogere inname van olijfolie kan worden geassocieerd met een verminderd risico op bepaalde soorten kanker.

8. Kurkuma

Kurkuma is een kruid bekend om zijn gezondheidsbevorderende eigenschappen . Curcumine, het werkzame bestanddeel, is een chemische stof met ontstekingsremmende, antioxiderende en zelfs antikankereffecten.

In een studie werd gekeken naar de effecten van curcumine op 44 patiënten met laesies in de dikke darm die mogelijk kanker hadden kunnen worden. Na 30 dagen dagelijks 4 gram curcumine verminderde het aantal aanwezige laesies met 40%(27).

In een reageerbuisstudie bleek curcumine ook de verspreiding van darmkankercellen te verminderen door zich te richten op een specifiek enzym dat verband houdt met de groei van kanker(28).

Een ander onderzoek met reageerbuizen toonde aan dat curcumine hielp om hoofd- en nekkankercellen te doden (29).

Van curcumine is ook aangetoond dat het effectief is in het vertragen van de groei van long-, borst- en prostaatkankercellen in andere reageerbuisstudies(303132).

Voor de beste resultaten, streef naar minstens 1 / 2-3 theelepeltjes (1-3 gram) gemalen kurkuma per dag. Gebruik het als gemalen specerij om smaak aan voedsel toe te voegen en combineer het met zwarte peper om de absorptie te bevorderen.

Kortom: Kurkuma bevat curcumine, een stof waarvan is aangetoond dat deze de groei van vele soorten kanker en laesies in reageerbuizen en studies bij mensen vermindert.

9. Citrusvruchten

Het eten van citrusvruchten zoals citroenen, limoenen, grapefruits en sinaasappels zijn in sommige onderzoeken in verband gebracht met een lager risico op kanker.

Een grote studie toonde aan dat deelnemers die een hogere hoeveelheid citrusvruchten aten een lager risico hadden op het ontwikkelen van kanker van het spijsverteringskanaal en de bovenste luchtwegen (33).

Uit een onderzoek van negen studies bleek ook dat een grotere inname van citrusvruchten verband hield met een verminderd risico op alvleesklierkanker(34).

Ten slotte bleek uit een onderzoek van 14 studies dat een hoge inname, of ten minste drie porties per week, van citrusvruchten het risico op maagkanker met 28% verminderde(35).

Deze studies suggereren dat het opnemen van een paar porties citrusvruchten in uw dieet elke week uw risico op het ontwikkelen van bepaalde soorten kanker kan verminderen.

Houd er rekening mee dat deze studies geen rekening houden met andere mogelijke factoren.Er zijn meer studies nodig over de manier waarop citrusvruchten specifiek de ontwikkeling van kanker beïnvloeden.

Kortom: Studies hebben aangetoond dat een hogere inname van citrusvruchten het risico op bepaalde soorten kanker, waaronder pancreas- en maagkankers, evenals kankers van de spijsvertering en de bovenste luchtwegen kan verminderen.

10. Lijnzaan

Rijk aan vezels en hart-gezonde vetten, kan lijnzaad een gezonde aanvulling in uw dieet zijn.

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het zelfs de groei van kanker kan helpen verminderen en kankercellen kan helpen doden.

In één onderzoek kregen 32 vrouwen met borstkanker dagelijks een lijnzaad muffin of een placebo voor meer dan een maand.

Aan het einde van de studie had de lijnzaadgroep een verlaagd niveau van specifieke markers die de tumorgroei meten, evenals een toename in de celdood van kanker(36).

In een ander onderzoek werden 161 mannen met prostaatkanker behandeld met lijnzaad, waarvan werd vastgesteld dat ze de groei en verspreiding van kankercellen verminderden (37).

Lijnzaad bevat veel vezels, waarvan andere onderzoeken hebben aangetoond dat ze beschermend zijn tegen dikkedarmkanker(789).

Probeer een eetlepel (10 gram) lijnzaad toe te voegen in uw dieet elke dag door het in smoothies te mengen, of over yoghurt te besprenkelen, of toe te voegen aan uw favoriete gebakken producten.

Kortom: Sommige studies hebben aangetoond dat lijnzaad de kankergroei bij borst- en prostaatkanker kan verminderen. Het bevat ook veel vezels, wat het risico op dikkedarmkanker kan verminderen.

11. Tomaten

Lycopeen is een samenstelling die voorkomt in tomaten en die verantwoordelijk is voor de levendige rode kleur en de anti-kanker eigenschappen.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een verhoogde inname van lycopeen en tomaten kan leiden tot een verminderd risico op prostaatkanker.

Een evaluatie van 17 studies wees ook uit dat een hogere inname van tomaten, gekookte tomaten en lycopeen allemaal geassocieerd waren met een verminderd risico op prostaatkanker(38).

Een andere studie van 47.655 mensen vond dat een grotere inname van tomatensaus, in het bijzonder, verband hield met een lager risico op het ontwikkelen van prostaatkanker (39).

Om te helpen uw inname te verhogen, neemt u dagelijks een portie of twee tomaten in uw dieet op door ze toe te voegen aan sandwiches, salades, sauzen of pastagerechten.

Houd er echter rekening mee dat deze onderzoeken aantonen dat er een verband bestaat tussen het eten van tomaten en een verlaagd risico op prostaatkanker, maar dat ze geen rekening houden met andere factoren die hierbij kunnen spelen.

Kortom: Sommige studies hebben aangetoond dat een hogere inname van tomaten en lycopeen het risico op prostaatkanker zou kunnen verminderen. Er zijn echter meer studies nodig.

12. Knoflook

Het actieve component in knoflook is allicine, een stof waarvan is aangetoond dat het kankercellen doodt in meerdere reageerbuisstudies(404142).

Verschillende studies hebben een verband gevonden tussen de inname van knoflook en een lager risico op bepaalde soorten kanker.

Een studie van 543.220 deelnemers vond dat degenen die veel alliumgroenten aten , zoals knoflook, uien, prei en sjalotten, hadden een lager risico op maagkanker dan degenen die ze zelden gebruikten(43).

Een onderzoek bij 471 mannen toonde aan dat een hogere inname van knoflook geassocieerd was met een verlaagd risico op prostaatkanker(44).

Een andere studie wees uit dat deelnemers die veel knoflook aten, evenals fruit, dieprode groenten, donkergroene groenten en uien minder kans hadden om darm tumoren te ontwikkelen. Deze studie isoleerde echter niet de effecten van knoflook(45).

Op basis van deze bevindingen, waaronder 2-5 gram (ongeveer één teentje) verse knoflook per dag in uw dieet, kunt u profiteren van zijn gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Ondanks de veelbelovende resultaten die een verband aantonen tussen knoflook en een verminderd risico op kanker, zijn echter meer studies nodig om te onderzoeken of andere factoren een rol spelen.

Kortom: Knoflook bevat allicine, een stof waarvan is aangetoond dat het kankercellen doodt in reageerbuisstudies. Studies hebben aangetoond dat het eten van meer knoflook kan leiden tot een verminderd risico op maag-, prostaat- en dikkedarmkankers.

13. Vette vis

Sommige onderzoeken suggereren dat het opnemen van een paar porties van vis in uw dieet elke week kan uw risico op kanker verminderen.

Eén grote studie toonde aan dat een hogere inname van vis geassocieerd was met een lager risico op spijsverteringskanaalkanker(46).

Een andere studie die 478.040 volwassenen volgde, vond dat het eten van meer vis het risico op het ontwikkelen van dikkedarmkanker verlaagde, terwijl rood en verwerkt vlees het risico juist verhoogde(47).

In het bijzonder bevatten vette vis zoals zalm, makreel en ansjovis belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine D en omega-3 vetzuren die zijn gekoppeld aan een lager risico op kanker.

Bijvoorbeeld voldoende niveaus hebben van vitamine D wordt verondersteld bescherming te bieden tegen en het risico op kanker te verminderen (48).

Bovendien wordt gedacht dat omega-3-vetzuren de ontwikkeling van de ziekte blokkeren(49).

Streef naar twee porties vette vis per week om een ​​stevige dosis omega-3-vetzuren en vitamine D te krijgen en om de potentiële gezondheidsvoordelen van deze voedingsstoffen te maximaliseren.

Toch is meer onderzoek nodig om te bepalen hoe de consumptie van vette vis het risico op kanker bij de mens direct kan beïnvloeden.

Kortom: Visconsumptie kan het risico op kanker verminderen. Vette vis bevat vitamine D en omega-3 vetzuren, twee voedingsstoffen waarvan wordt aangenomen dat ze beschermen tegen kanker.

Tot slot

Naarmate er nieuw onderzoek naar boven komt, is het steeds duidelijker geworden dat uw dieet een grote invloed kan hebben op uw risico op kanker.

Hoewel er veel voedingsmiddelen zijn die de verspreiding en groei van kankercellen kunnen verminderen, is het huidige onderzoek beperkt tot reageerbuis-, dier- en observationele studies.

Meer studies zijn nodig om te begrijpen hoe deze voedingsmiddelen de ontwikkeling van kanker bij mensen rechtstreeks kunnen beïnvloeden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.