Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

13 Voordelen van het nemen van visolie

1464 Views

13 Voordelen van het nemen van visolie

Visolie is één van de meest geconsumeerde voedingssupplementen.

Het is rijk aan omega-3 vetzuren, die erg belangrijk zijn voor je gezondheid.

Als u niet veel vette vis eet, kan het nemen van een visolie-supplement u helpen om voldoende omega-3-vetzuren te krijgen.

Hier is een wetenschappelijk gebaseerde handleiding voor visolie supplementen en hun voordelen voor de gezondheid.

Wat is visolie en waarom zou je het nemen?

Visolie is het vet of de olie die wordt gewonnen uit visweefsels.

Het komt meestal van vette vis zoals haring, tonijn, ansjovis en makreel. Maar soms wordt het geproduceerd uit de lever van andere vissen, zoals het geval is met levertraan.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan om 1-2 porties vis per week te eten. Dit komt omdat de omega-3 vetzuren in vis bieden veel gezondheidsvoordelen , waaronder helpen beschermen tegen een aantal ziekten.

Maar als je geen 1-2 porties vis per week eet, kunnen visoliesupplementen je helpen om genoeg omega-3 vetzuren te krijgen.

Ongeveer 30% van de visolie bestaat uit omega-3 vetzuren, terwijl de resterende 70% bestaat uit andere vetten. Ook bevat onbewerkte visolie wat vitamine A en D.

Het is belangrijk op te merken dat de soorten omega-3 vetzuren gevonden in visolie hebben grotere voordelen voor de gezondheid dan de omega-3 vetzuren gevonden in sommige plantaardige bronnen.

De belangrijkste omega-3 vetzuren in visolie zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA), terwijl de omega-3 in plantaardige bronnen voornamelijk alfa-linoleenzuur (ALA) is.

Hoewel ALA een belangrijk essentieel vetzuur is, hebben EPA en DHA veel meer gezondheidsvoordelen(12).

Een andere reden waarom het belangrijk is om genoeg omega-3’s te krijgen, is omdat het westerse dieet veel omega-3’s heeft vervangen door andere vetten zoals omega-6’s. Dit is vervormd verhouding vetzuren kan bijdragen aan een aantal westerse leefstijlziekten(3456).

Hieronder staan 13 van de vele voordelen voor de gezondheid van visolie.

1. Visolie kan goed zijn voor de gezondheid van het hart

Hart-en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaken ter wereld(7).

Studies hebben aangetoond dat mensen die veel vis eten hebben veel lagere kans op hart-en vaatziekten(8910).

Er zijn een aantal risicofactoren voor hart-en vaatziekten en veel van deze blijken te zijn verminderd door vis- of visolieconsumptie.

De voordelen van visolie voor de gezondheid van het hart zijn onder andere:

  • Cholesterolgehalte: Het kan HDL (het “goede”) cholesterol verhogen. Dit betekent echter niet de niveaus van LDL (het “slechte”) cholesterol verlaagd(111213141516).
  • Triglyceriden: Het kan triglyceriden verlagen met ongeveer 15-30%(161718).
  • Bloeddruk: Zelfs in kleine doses helpt het de bloeddruk te verlagen bij patiënten met hoge bloeddruk (192021).
  • Plaque: Het kan voorkomen dat plaque die zich vormen in de slagaders kan uitharden, evenals het maken van arteriële plaques die stabieler en veiliger zijn dan degenen die al ze hebben(222324).
  • Fatale hartritmestoornissen: Bij mensen mensen die een verhoogd risico hebben, kan het fatale hartritmestoornissen verminderen. Hartritmestoornissen zijn abnormale hartritmes die hartaanvallen in bepaalde gevallen kunnen veroorzaken(25).

Hoewel suppletie met visolie veel van de risicofactoren voor hartaandoeningen kan verbeteren, is er geen duidelijk bewijs dat het hartaanvallen of beroertes kan voorkomen (26).

Kortom: Vsoliesuppletie kan enkele van de risico’s die gepaard gaan met hartaandoeningen helpen verminderen. Er is echter geen duidelijk bewijs dat het hartaanvallen of beroertes kan voorkomen.

2. Visolie kan helpen bij de behandeling van bepaalde psychische stoornissen

Je brein bestaat voor bijna 60% uit vet en veel van dit vet bestaat uit omega-3-vetzuren.Daarom zijn omega-3’s essentieel voor de normale hersenfunctie(2728).

Sommige studies hebben zelfs aangetoond dat mensen met bepaalde psychische stoornissen lagere waarden voor omega-3-bloedwaarden hebben (293031).

Interessant is dat studies hebben aangetoond dat suppletie met visolie het ontstaan ​​kan voorkomen of de symptomen van sommige psychische stoornissen kan verbeteren. Het kan bijvoorbeeld het risico op psychotische stoornissen verminderen bij mensen die risico lopen (3233).

Bovendien kunnen supplementen met visolie in hoge doses enkele symptomen van zowel schizofrenie als bipolaire stoornis verminderen(333435363738).

Kortom: Visolie-suppletie kan de symptomen van bepaalde psychiatrische stoornissen verbeteren. Dit effect kan een gevolg zijn van een toename van de inname van omega-3 vetzuren.

3.Visolie supplementen kan helpen om het gewicht en tailleomtrek te verminderen

Obesitas wordt gedefinieerd als het hebben van een body mass index (BMI) van meer dan 30. Wereldwijd heeft ongeveer 39% van de volwassenen overgewicht, terwijl 13% zwaarlijvig is. De cijfers zijn zelfs hoger in landen met een hoog inkomen, zoals de VS(39).

Obesitas kan het risico op andere ziekten, waaronder hartaandoeningen, diabetes type 2 en kanker verhogen(404142).

Visolie-suppletie kan de lichaamssamenstelling en risicofactoren voor hartaandoeningen bij obese mensen verbeteren(434445).

Bovendien hebben sommige onderzoeken aangetoond dat suppletie met visolie, in combinatie met voeding of lichaamsbeweging, u kan helpen afvallen (4346).

Niet alle studies hebben echter hetzelfde effect gevonden (4748).

Eén analyse van 21 studies wees uit dat suppletie met visolie het gewicht van obese personen niet significant verminderde, maar wel de tailleomtrek en taille-tot-heup ratio(49).

Kortom: Suppletie met visolie kan de middelomtrek helpen verminderen. Het kan ook helpen gewichtstoename te verminderen in combinatie met andere methoden voor gewichtsverlies.

4. Visolie kan de gezondheid van het oog ondersteunen en helpen bij het beschermen van gezichtsvermogen bij ouderdom

Net als de hersenen vormen omega-3-vetten een belangrijk onderdeel van de structuur van het oog. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die niet genoeg omega-3’s krijgen een groter risico op oogziekten hebben(5051).

Bovendien begint de gezondheid van het oog op oudere leeftijd af te nemen, wat kan leiden tot leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD). Het eten van vis lijkt AMD te helpen voorkomen, maar de resultaten op visoliesupplementen zijn minder overtuigend(5253).

Eén studie toonde aan dat het consumeren van een hoge dosis visolie gedurende vier en een halve maand het zicht verbeterde bij alle AMD-patiënten. Dit was echter een zeer kleine studie (54).

Twee grotere studies onderzochten het gecombineerde effect van omega-3 vetzuren en andere voedingsstoffen op AMD. Eén studie toonde een positief effect, terwijl de andere geen effect liet zien. Daarom zijn de resultaten onduidelijk (5556).

Kortom: Vis eten kan oogziekten helpen voorkomen. Het is echter onduidelijk of suppletie met visolie hetzelfde effect heeft.

5. Visolie kan ontstekingen en symptomen van een inflammatoire aandoening verminderen

Ontsteking is de manier van het immuunsysteem om infecties te bestrijden en letsel aan het lichaam te behandelen.

Een ontsteking kan echter soms gedurende lange perioden op lage niveaus voorkomen.

Dit wordt chronische ontsteking genoemd. Het kan bepaalde chronische ziekten verergeren, zoals obesitas, diabetes, depressie en hartziekten(575859).

In deze gevallen het verminderen van ontstekingen kan helpen de symptomen van de ziekte te behandelen.

Visolie heeft ontstekingsremmende eigenschappen en kan helpen bij de behandeling van ziekten waarbij chronische ontsteking is betrokken(60).

Bijvoorbeeld, bij gestreste en en zwaarlijvige individuen, kan visolie de productie en genexpressie van ontstekingsmoleculen die cytokinen worden genoemd(6162).

Bovendien kan visoliesupplementatie de gewrichtspijn, stijfheid en medicijnbehoeften aanzienlijk verminderen bij mensen met reumatoïde artritis, een ziekte waarbij ontsteking leidt tot pijnlijke gewrichten(6364).

Inflammatoire darmaandoening (IBD) is een andere aandoening verergerd door een ontsteking.Momenteel is er echter geen duidelijk bewijs dat visolie de symptomen van IBD verbetert (6566).

Kortom: Visolie heeft sterke ontstekingsremmende effecten en kan symptomen van ontstekingsziekten helpen verminderen, vooral reumatoïde artritis.

6. Visolie kan voordelen hebben voor de huid

De huid is het grootste orgaan in het menselijk lichaam en bevat veel omega-3-vetzuren(67).

De gezondheid van de huid kan gedurende uw hele leven afnemen, vooral op hoge leeftijd of na teveel blootstelling aan de zon.

Gelukkig zijn er een aantal huidaandoeningen die baat kunnen hebben bij suppletie met visolie, inclusief psoriasis en dermatitis(686970).

Kortom: Uw huid kan worden beschadigd door teveel blootstelling aan de zon of op hoge leeftijd. Visolie-suppletie kan helpen om een ​​gezonde huid te behouden.

7. Omega-3 vetzuren van visolie zijn erg belangrijk tijdens de zwangerschap en eerste levensjaren

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor de groei en ontwikkeling(71).

Daarom is het belangrijk voor moeders om voldoende omega-3 vetzuren te krijgen tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding.

Visolie-suppletie bij zwangere en moeders die borstvoeding geven, kan de hand- en oogcoördinatie bij baby’s verbeteren. Het is echter onduidelijk of leren of IQ zijn verbeterd (7273747576).

Moeders die visolie supplementen nemen kan de baby visuele ontwikkeling verbeteren en bijdragen tot het verminderen van het risico op allergieën (7778).

Kortom: Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor de eerste levensjaren en ontwikkeling. Visolie-suppletie bij moeders of baby’s kan de oogontwikkeling verbeteren, hoewel het effect ervan op leren en IQ onduidelijk is.

8.Visolie kan levervet verminderen

Je lever verwerkt het grootste deel van het vet in je lichaam en kan een grote rol spelen in gewichtstoename.

De prevalentie van leverziekte neemt snel toe, met name de niet-alcoholische leververvetting (NAFLD), waarbij zich vet in de lever ophoopt(79).

Visolie-suppletie kan de leverfunctie en ontsteking bij de mens verbeteren, wat de symptomen van NAFLD en de hoeveelheid vet in de lever kan helpen verminderen(80818283).

Kortom: Leveraandoeningen komen vaak voor bij personen met obesitas. Visolie-suppletie kan helpen vet in de lever te verminderen en symptomen van niet-alcoholische leververvetting..

9. Visoliesuppletie kan de symptomen van depressie en angst helpen verbeteren

Van depressie wordt voorspeld dat het in 2030 wereldwijd de tweede belangrijkste oorzaak van de ziektelast zal worden (84).

Interessant is dat mensen met ernstige depressies lagere bloedspiegels van omega-3’s lijken te hebben(298586).

Studies hebben aangetoond dat visolie en omega-3-suppletie de symptomen van depressie kunnen verbeteren (878889).

Bovendien hebben sommige studies aangetoond dat oliën die rijk zijn aan EPA, depressieve symptomen meer dan DHA helpen verminderen(9091).

Kortom: Visolie-suppletie kan de symptomen van depressie helpen verbeteren, met name EPA-rijke supplementen.

10. Visolie kan de aandacht en hyperactiviteit bij kinderen verbeteren

Een aantal gedragsstoornissen bij kinderen, zoals attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), houden hyperactiviteit en onoplettendheid in.

Aangezien omega-3’s een aanzienlijk deel van de hersenen vormen, het krijgen van genoeg van hen kan van belang zijn voor het voorkomen van gedragsstoornissen in het begin van het leven(92).

Visolie-suppletie kan waargenomen hyperactiviteit, onoplettendheid, impulsiviteit en agressie bij kinderen verbeteren. Dit kan het leren van het vroege leven ten goede komen(93949596).

Kortom: Gedragsstoornissen bij kinderen kunnen het leren en de ontwikkeling verstoren. Visolie-suppletie is aangetoond dat het helpt hyperactiviteit, onoplettendheid en ander gedrag te verminderen.

11. Visolie kan helpen bij het voorkomen van symptomen van mentale achteruitgang

Naarmate je ouder wordt, vertraagt ​​je hersenfunctie en neemt het risico op de ziekte van Alzheimer toe.

Mensen die meer vis eten, ervaren vaak een langzamere achteruitgang in de hersenfunctie op oudere leeftijd(979899).

Studies naar de suppletie van visolie bij oudere personen hebben echter geen duidelijk bewijs opgeleverd dat ze de achteruitgang van de hersenfunctie kunnen vertragen(100101).

Niettemin hebben enkele zeer kleine studies aangetoond dat visolie het geheugen van gezonde, oudere mensen kan verbeteren(102103).

Kortom: Mensen die meer vis eten, hebben een langzamere, op leeftijd gerichte mentale achteruitgang. Het is echter onduidelijk of suppletie met visolie mentale achteruitgang bij ouderen kan voorkomen of verbeteren.

12. Visolie kan de astmasymptomen en het risico op allergieën verbeteren

Astma, een longaandoening die zwelling in de longen en kortademigheid kan veroorzaken, komt steeds vaker voor bij baby’s.

Een aantal studies hebben aangetoond dat visolie astmasymptomen kan verminderen, vooral op jonge leeftijd (104105106107).

Eén studie combineerde de resultaten van elf andere onderzoeken met bijna 100.000 mensen en vond dat de inname van een moeder of omega-3 het risico op astma bij kinderen met 24-29% kon verminderen(108).

Bovendien kan visolie-suppletie bij zwangere vrouwen het risico op allergieën bij zuigelingen verminderen(109).

Kortom: Een hogere inname van vis en visolie tijdens de zwangerschap kan het risico op kinderastma en allergieën verminderen.

13. Visolie kan de botgezondheid verbeteren

Op oudere leeftijd kunnen botten hun essentiële mineralen verliezen, waardoor ze sneller breken. Dit kan leiden tot ziekten zoals osteoporose en osteoartritis.

Calcium en vitamine D staat erom bekend erg belangrijk te zijn voor de gezondheid van de botten, maar sommige studies hebben gesuggereerd dat omega-3-vetzuren ook heilzaam kunnen zijn..

Mensen met hogere omega-3-innames en bloedspiegels kunnen een betere botmineraaldichtheid (BMD) hebben(110111112).

Het is echter onduidelijk of visoliesupplementen de BMD verbeteren(113114).

Een aantal kleine studies hebben aangetoond dat suppletie met visolie merkers van botafbraak verminderde, wat botziekte kan voorkomen(115).

Kortom: Een hogere inname van omega-3 wordt geassocieerd met een hogere botdichtheid, wat zou kunnen helpen botziekte te voorkomen. Het is echter onduidelijk of suppletie met visolie gunstig is.

Tot slot

Omega-3’s dragen bij aan normale hersen- en oogontwikkeling. Ze bestrijden ontstekingen en kunnen helpen bij het voorkomen van hartziekten en een afname van de hersenfunctie.

Aangezien visolie veel omega-3’s bevat, kunnen degenen die het risico lopen op deze aandoeningen baat hebben bij het nemen ervan.

Wanneer u een visoliesupplement koopt, moet u het etiket lezen om te controleren op zuiverheid, concentratie, vorm en duurzaamheid.

Het eten van heel voedsel is bijna altijd beter dan het nemen van supplementen, en het eten van twee porties vette vis per week kan je genoeg omega-3’s geven.

In feite laten veel van de hierboven genoemde studies dat zien vis is even effectief , zo niet beter, dan visolie om veel ziekten te voorkomen.

Dat gezegd hebbende, als u niet genoeg vette vis eet, kunt u baat hebben bij het nemen van een visolie-supplement om genoeg omega-3 vetzuren te krijgen.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 − 1 =

It is main inner container footer text