Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

De 15 beste voedingsmiddelen te eten als je ziek bent

1457 Views

De 15 beste voedingsmiddelen te eten als je ziek bent

Hippocrates beroemde uitspraak: ” Laat voeding uw medicijn zijn en medicijn uw voeding. ”

Het is waar dat voedsel meer kan dan energie leveren.

En als je ziek bent, het eten van de juiste voeding is belangrijker dan ooit.

Bepaalde voedingsmiddelen hebben krachtige eigenschappen die je lichaam kan ondersteunen terwijl het de ziekte helpt te bestrijden.

Zij kunnen bepaalde symptomen verlichten en zelfs helpen sneller te genezen.

Dit zijn de 15 beste voedingsmiddelen te eten wanneer je ziek bent.

1. Kippensoep

Kippensoep wordt aanbevolen als een remedie voor de verkoudheid voor honderden jaren – en voor een goede reden(1).

Het is een easy-to-eat bron van vitaminen, mineralen, calorieën en eiwitten , de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft in grotere hoeveelheden, terwijl je ziek bent(2).

Kippensoep is ook een uitstekende bron van vocht en elektrolyten, die allebei nodig zijn voor hydratatie als u frequente een bezoek brengt aan de badkamer.

Uw lichaam zal ook nog meer vocht nodig hebben als u koorts geeft(3).

Wat meer, in een studie bleek dat kippensoep effectief is bij het opruimen van neusslijm dan enige andere vloeistoffen die waren onderzocht. Dit betekent dat het een natuurlijke decongestivum is(4).

Een andere reden voor dit effect is dat kip bevat het aminozuur cysteïne. N-acetyl-cysteïne, een vorm van cysteïne, breekt slijm af en heeft anti-virale, ontstekingsremmende en antioxidant-effecten(56).

Kippensoep remt ook de werking van neutrofielen, dit zijn witte bloedcellen die symptomen zoals hoesten en een verstopte neus kan veroorzaken.

Het vermogen van kippensoep om deze cellen te remmen kan gedeeltelijk worden verklaart waarom het zo effectief is tegen een aantal verkoudheden en griep symptomen(1).

Kortom: Kippensoep is een goede bron van vloeistoffen, calorieën, eiwitten, vitaminen en mineralen. Het is ook een natuurlijke decongestivum en cellen die hoesten veroorzaken en een verstopte neus kan blokkeren.

2. Bouillon

Kom van Bouillon

Net als bij kippensoep, bouillon is een uitstekend bron van hydratatie, terwijl je ziek bent.

Ze zijn vol van smaak en bevatten ook calorieën, vitaminen en mineralen zoals calcium, magnesium, folaat en fosfor(78).

Als u het warm drinkt, bieden bouillons ook het prachtige voordeel als natuurlijke decongestivum vanwege de hete stoom(4).

Het drinken van bouillon is een goede manier om gehydrateerd te blijven, en de rijke smaken kunt u tevreden houden. Dit is met name handig als uw maag onrustig is en je bent niet in staat om vast voedsel binnen te houden.

Als u zout-gevoelig bent en bouillon koopt in de winkel, moet u een zoutarm variëteit kopen omdat de meeste bouillons zijn ze zeer hoog in zout.

Als je zelf bouillon maakt, kan het zelfs meer voordelen bieden. Waaronder meer calorieën, eiwitten en voedingsstoffen.

Veel mensen zijn lyrisch over de voordelen van bottenbouillon en beweren dat het vele helende eigenschappen biedt, hoewel op dit moment er geen studies zijn over deze voordelen(8).

Kortom: Het drinken van bouillon is een heerlijke en voedzame manier om gehydrateerd te blijven, en het fungeert ook als een natuurlijke decongestivum als bouillon warm wordt genuttigd.

3. Knoflook

Knoflook

Knoflook kan allerlei voordelen voor de gezondheid bieden.

Het is eeuwenlang gebruikt als een geneeskrachtig kruid en heeft aangetoond antibacteriële, antivirale en anti-schimmel effecten te bevatten(910).

Het kan ook het immuunsysteem stimuleren(11).

Weinig kwalitatief hoogwaardige menselijke studies hebben onderzocht de effecten van knoflook op de gewone verkoudheid of griep, maar sommige hebben veelbelovende resultaten laten zien.

Een studie wees uit dat mensen die knoflook namen waren minder vaak ziek. Over het algemeen, de knoflook groep had ongeveer 70% minder ziektedagen dan de placebogroep(12).

In een andere studie, mensen die knoflook namen waren niet alleen minder vaak ziek, maar ze waren gemiddeld 3,5 dag eerder beter dan de placebo-groep(13).

Bovendien een aantal studies hebben aangetoond dat knoflookextract supplementen het immuunsysteem kan verbeteren en de ernst van verkoudheid en griep doet afnemen(14).

Knoflook toevoegen aan kippensoep of bouillon kan zowel smaak toevoegen en maakt het nog effectiever bij het afweren van verkoudheid of griep symptomen.

Kortom: Knoflook kan bacteriën, virussen bestrijden en het immuunsysteem stimuleren. Het helpt ziekte te voorkomen en sneller te herstellen wanneer je ziek bent.

4. Kokoswater

Glas Coconut Water met Stro en Bloem

Goed gehydrateerd blijven is één van de belangrijkste dingen die u kunt doen wanneer je ziek bent.

Hydratatie is vooral belangrijk als je koorts hebt, veel zweten, braken of diarree, dat kan ertoe leiden dat u veel water en elektrolyten verliest.

Kokoswater is de perfecte drank om aan te nippen als je ziek bent.

Naast zoet en lekker, bevat het glucose en elektrolyten die nodig zijn voor rehydratatie.

Studies tonen aan dat kokoswater u helpt opnieuw te hydrateren na het sporten of milde gevallen van diarree. Het veroorzaakt ook minder maagklachten dan soortgelijke dranken(151617).

Bovendien een aantal studies bij dieren bleek dat kokoswater bevat antioxidanten die oxidatieve schade kan bestrijden en kan ook de bloedsuikerspiegel verbeteren(18192021).

Echter, een studie bleek dat het veroorzaakt meer een opgeblazen gevoel dan andere elektrolyt dranken. Het is misschien een goed idee om langzaam te beginnen (als je nog nooit hebt geprobeerd)(22).

Kortom: Kokoswater heeft een zoete, heerlijke smaak. Het biedt vloeistoffen en elektrolyten die u nodig heeft om gehydrateerd te blijven terwijl u ziek bent.

5. Hete thee

Thee is een favoriete remedie voor vele symptomen die gepaard gaan met een verkoudheid en griep.

Net als kippensoep fungeert hete thee als een natuurlijke decongestivum, helpen duidelijk de sinussen van slijm. Merk op dat de thee moet warm zijn om te fungeren als een decongestivum, maar het moet niet zo heet zijn dat het je keel irriteert(4).

U hoeft geen zorgen te maken over thee dehydratie. Hoewel sommig sooten thee cafeïne bevat, de hoeveelheden zijn veel te klein om te leiden tot een verhoogd waterverlies(23).

Dit betekent dat het genot van thee gedurende de dag een geweldige manier is om je te helpen gehydrateerd te blijven, terwijl het verlicht van congestie op hetzelfde moment.

Thee bevat ook polyfenolen, die natuurlijke stoffen in planten die een groot aantal voordelen voor de gezondheid kunnen bieden. Deze variëren van antioxidant en ontstekingsremmende werking en anti-kanker effecten(24252627).

Looizuur (tannine) zijn een soort polyfenol aanwezig in thee. Naast dat ze acteren als antioxidanten, bevatten tannines ook antivirale, antibacteriële en anti-schimmel eigenschappen(28).

Een studie bij ratten bleek dat looizuur in zwarte thee de hoeveelheid van een voorkomende vorm van bacteriën die groeit in de keel afneemt(29).

In een andere studie hibiscusthee verminderde de groei van aviaire influenza in een reageerbuis. Echinacea thee verkort ook de lengte van verkoudheid en griepsymptomen(3031).

Bovendien, verschillende soorten thee, speciaal ontwikkeld voor het verlichten van hoest of keelpijn bleken effectief te zijn in klinische studies(3233).

Al deze effecten maken thee een belangrijk onderdeel van uw voeding als je ziek bent.

Kortom: Thee is een goede bron van vloeistoffen en fungeert als een natuurlijke decongestivum. Zwarte thee kan de groei van bacteriën verminderen in de keel en echinacea thee kan de duur van de verkoudheid of griep verkorten.

6. Honing

Open pot honing

Honing heeft krachtige antibacteriële werking, waarschijnlijk vanwege het hoge gehalte aan antimicrobiële verbindingen.

In feite werd zo’n sterke antibacteriële effect al gebruikt voor brandwonden door de oude Egypte, en wordt nog steeds gebruikt voor dit doel vandaag de dag(3435363738).

Er zijn aanwijzingen dat honing ook het immuunsysteem kan stimuleren(38).

Deze kwaliteiten alleen maken honing een uitstekende voedingsmiddel om te eten als je ziek bent, vooral als je een zere keel heeft veroorzaakt door een bacteriële infectie.

Veel studies tonen aan dat honing onderdrukt hoesten bij kinderen. Vergeet echter dat honing niet aan kinderen mag worden gegeven jonger dan 12 maanden oud(3940414243).

Meng ongeveer een halve theelepel (2,5 ml) honing met een warm glas melk, water of een kopje thee. Dit is een hydraterende, hoest-kalmerende, antibacteriële drank(43).

Kortom: Honing heeft antibacteriële werking en stimuleert het immuunsysteem. Het kan ook helpen verlichten hoesten bij kinderen ouder dan 12 maanden.

7. Gember

Vers en gesneden gember

Gember is waarschijnlijk het meest bekend om zijn anti-misselijkheid effecten.

Ook is er aangetoond dat het effectief is om misselijkheid te verzachten in verband met zwangerschap en kankerbehandeling(44454647).

Bovendien gember werkt vergelijkbaar met niet-steroïdale ontstekingsremmende geneesmiddelen. Het heeft ook aangetoond antioxidant, antimicrobiële en anti-kanker effecten te bevatten4448).

Dus als je misselijk voelt of  moet overgeven, gember is het beste voedingsmiddel die beschikbaar is om deze symptomen te verlichten. Zelfs als u niet misselijk bent, heeft het vele andere gunstige effecten. Gember is één van de beste voedingsmiddelen te eten als je ziek bent.

Gebruik verse gember in de keuken, wat gemberthee zelf te maken. Zorg enkel ervoor dat u echte gember gebruikt of gember extract, niet enkel gember smaak.

Kortom: Gember is zeer effectief in het verlichten van misselijkheid. Het heeft ook ontstekingsremmende en antioxidant-effecten.

8. Rode pepers

Verse Chili en poedermelk

Kruidige voedingsmiddelen, zoals rode pepers bevatten capsaïcine, die het hete veroorzaakt, branderig gevoel bij aanraking.

Bij voldoende hoge concentratie kan capsaïcine een desensibilisatie effect en wordt vaak gebruikt in pijnstillende gels en pleisters(49).

Veel mensen melden dat het eten van kruidig voedsel veroorzaakt een loopneus, het opbreken van slijm en het opruimen van de sinus doorgang.

Terwijl weinige studies dit effect getest hebben, capsaïcine lijkt het slijm dunner te maken, waardoor het makkelijker wordt om het te verdrijven. Nasale capsaïcine sprays zijn met goede resultaten gebruikt voor het verlichten van congestie en jeuk(505152).

Het verminderen van hoesten is een ander voordeel van capsaïcine. In één studie bleek dat capsaïcine capsules nemen de symptomen bij mensen met een chronische hoest af, het verbeterd doordat ze minder gevoelig zijn voor irritatie(51).

Echter, om deze resultaten te bereiken, waarschijnlijk moet je kruidig voedsel elke dag eten voor enkele weken lang(53).

Bovendien, probeer niet door te gaan met pittig te eten als u er maagklachten van krijgt. Pittig eten kan leiden tot een opgeblazen gevoel , pijn en misselijkheid bij sommige mensen(54).

Kortom: Rode pepers bevatten capsaïcine, die kunnen helpen bij het afbreken van slijm, maar ook het stimuleren van slijmproductie. Kan effectief zijn bij het verlichten van hoesten veroorzaakt door irritatie.

9. Bananen

drie Bananen

Bananen zijn goed als je ziek bent.

Ze zijn makkelijk te kauwen en vrij saai van smaak, maar ook een behoorlijke hoeveelheid calorieën en voedingsstoffen.

Daarom maken zij deel uit van de BRAT dieet (bananen, rijst , appelmoes, toast) die vaak worden aanbevolen voor misselijkheid(55).

Een ander groot voordeel van bananen zijn de oplosbare vezels die ze bevatten. Als u diarree heeft, bananen zijn één van de beste voedingsmiddelen die u kunt eten, omdat de vezels kunnen helpen diarree te verlichten(565758).

In feite sommige ziekenhuizen gebruiken bananen vlokken bij patiënten met diarree (als behandeling)(59).

Kortom: Bananen zijn een goede bron van calorieën en voedingsstoffen. Ze kunnen ook helpen bij het verlichten van misselijkheid en diarree.

10. Havermout

Zoals bananen, havermout is saai en makkelijk te eten terwijl het verstrekt calorieën, vitamines en mineralen die u nodig hebt wanneer u ziek bent.

Het bevat ook een aantal eiwitten – ongeveer 5 g in een 1/2 kop(60).

Havermout heeft een aantal andere krachtige gezondheidsvoordelen, inclusief het stimuleren van het immuunsysteem en betere bloedsuikerspiegel.(61).

Een studie bij ratten toonde ook aan dat beta-glucanen, een type vezel in haver, helpt ontsteking in de darm te verminderen. Dit kan helpen verlichten van symptomen zoals intestinale kramp, opgeblazen gevoel en diarree(62).

Echter, vermijd het kopen van kunstmatig op smaak gebracht havermout met veel toegevoegde suikers . Voeg in plaats daarvan een kleine hoeveelheid honing of fruit toe zodat het nog meer voordelen biedt.

Kortom: Havermout is een goede bron van voedingsstoffen en makkelijk te eten. Kan het immuunsysteem stimuleren, verbeteren van bloedsuikerspiegel en ontsteking in het spijsverteringsstelsel verlagen.

11. Yoghurt

Pot van Yogurt

Yoghurt is uitstekend te eten als je ziek bent.

Het levert 150 calorieën en 8 gram eiwit per portie. Het is ook koud, zodat het ook je keel kan verzachten.

Yoghurt is ook rijk aan calcium en vele andere vitaminen en mineralen(63).

Sommige soorten yoghurt bevatten ook heilzame probiotica .

Uit onderzoek blijkt dat probiotica zowel kinderen als volwassenen kunnen helpen dat ze minder vaak verkoudheid zijn, genezen sneller wanneer ziek zijn en nemen minder antibiotica in(6465666768).

Een studie wees uit dat kinderen die probiotica namen voelde men gemiddeld  twee dagen sneller beter, en hun symptomen waren ongeveer 55% minder ernstig(64).

Sommige mensen meldde dat zuivel inname verdikt slijm. Verschillende studies tonen echter aan dat zuivel inname veroorzaakt geen verandering in de congestie, hoest en slijm productie, zelfs onder degenen die ziek zijn(69).

Toch, als je het gevoel hebt dat zuivelproducten verergeren uw congestie, probeer andere gefermenteerde voedingsmiddelen die probiotica of een probiotisch supplement bevatten.

Kortom: Yoghurt is makkelijk om te eten en een goede bron van calorieën, eiwitten, vitaminen en mineralen. Sommige soorten yoghurt bevatten ook probiotica, die u kan helpen minder vaak ziek te zijn en sneller beter te worden.

12. Bepaalde vruchten

Bessen

Vruchten kunnen nuttig zijn als je ziek bent.

Ze zijn rijke bronnen van vitaminen, mineralen en vezels, die uw lichaam en het immuunsysteem ondersteunen(70).

Sommige vruchten bevatten ook heilzame stoffen genaamd anthocyanen, die zijn soorten flavonoïden die vruchten hun rode, blauwe en paarse kleur geven.Sommige van de beste bronnen zijn aardbeien , veenbessen, bosbessen en bramen.(71).

Anthocyanen maken bessen uitstekende voedingsmiddelen te eten als je ziek bent omdat ze een sterke ontstekingsremmende antivirale en immuunsysteem stimuleren effecten hebben.

In verschillende studies bleek dat fruitextracten hoog in anthocyanen kunnen zijn en voorkomen dat virussen en bacteriën hechten aan cellen. Ze stimuleren ook de immuunrespons van het lichaam(727374757677).

Vooral granaatappels bevatten sterke antibacteriële en antivirale effecten die door voedsel overgedragen bacteriën en virussen, waaronder E. coli en salmonella remmen(78).

Terwijl deze effecten niet hetzelfde effect heeft op infecties in het lichaam zoals in het laboratorium, waarschijnlijk hebben ze wel enig effect.

In feite, bleek in een evaluatie dat flavonoïden supplementen het aantal dagen dat mensen ziek zijn van verkoudheid kan met maar liefst 40% verminderen(79).

Voeg wat fruit in een kom van havermout of yoghurt toe voor meer extra voordelen of mix bevroren fruit in een koude smoothie die je keel verzacht.

Kortom: Veel vruchten bevatten flavonoïden genaamd anthocyanen die virussen en bacteriën kunnen bestrijden en het immuunsysteem stimuleren. Flavonoïden supplementen kunnen ook nuttig zijn.

13. Avocado’s

avocado's

De avocado is een ongewoon vrucht, want het is laag in koolhydraten, maar hoog in vet .

Het is met name hoog in gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten, hetzelfde type van vet gevonden in olijfolie.

Avocado’s zijn ook een goede bron van vezels, vitaminen en mineralen(8081).

Avocado’s zijn heerlijk om te eten als je ziek bent omdat ze calorieën, vitamines en mineralen bevatten die je lichaam nodig heeft. Ze zijn relatief zacht en makkelijk te eten.

Vanwege de gezonde vetten bevatten avocado’s, vooral oliezuur, deze helpen om ontsteking te verminderen , terwijl het ook een rol kan spelen in het immuunsysteem(8283).

Kortom: Avocado’s zitten vol vitaminen, mineralen en gezonde vetten die ontstekingen kunnen verminderen en het immuunsysteem stimuleren.

14. Groene bladgroenten

Het is belangrijk om alle vitaminen en mineralen die uw lichaam nodig heeft binnen te krijgen, terwijl je ziek bent.

Groene bladgroenten zoals spinazie , romaine sla en boerenkool zitten vol met vitaminen, mineralen en vezels. Zij zijn bijzonder goede bronnen van vitamine A, vitamine C, vitamine K en folaat(84).

Donkergroene groenten zitten ook vol met nuttige plantaardige stoffen. Deze werken als antioxidanten om cellen te beschermen tegen beschadiging en om ontstekingen te bestrijden(85).

Bladgroenten worden ook gebruikt om hun antibacteriële eigenschappen(86).

Spinazie toevoegen aan een omelet voor een snelle, voedingsstoffen verpakt,eiwitrijke maaltijd. U kunt ook proberen om een handvol boerenkool in een fruitsmoothie toe te voegen.

Kortom: Groene bladgroenten zitten vol vezels en voedingsstoffen die je nodig hebt tijdens je ziekte. Ze bevatten ook gunstig plantaardige stoffen.

15. Zalm

Gegrilde zalm

Zalm is één van de beste eiwitbronnen om te eten als je ziek bent.

Het is zacht, makkelijk te eten en vol van de hoogwaardige eiwitten die uw lichaam nodig heeft.

Zalm is bijzonder rijk aan omega-3 vetzuren, die sterke ontstekingsremmende effecten bevat(87).

Zalm is ook een goede bron van veel vitaminen en mineralen, zoals vitamine D , die bij veel mensen ontbreekt. Vitamine D speelt een rol in het immuunsysteem(88).

Kortom: Zalm is een uitstekende bron van eiwitten. Het bevat ook omega-3 vetzuren en vitamine D, die ontsteking bestrijdt en het versterkt het immuunsysteem.

Tot slot

Rusten, het drinken van vloeistoffen en het krijgen van de juiste voeding zijn enkele van de belangrijkste dingen die je kunt doen om beter te voelen en sneller te herstellen als je ziek bent.

Maar sommige voedingsmiddelen hebben voordelen die verder gaan dan alleen het verstrekken van uw lichaam met voedingsstoffen.

Hoewel er geen voedsel is die op zichzelf kan genezen, de juiste voedingsmiddelen eten ondersteunt uw lichaamseigen immuunsysteem en helpt om bepaalde symptomen te verlichten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text