15 beste voedingsmiddelen eten als ziek bent

De 15 beste voedingsmiddelen te eten als je ziek bent

De 15 beste voedingsmiddelen te eten als je ziek bent

Hippocrates beroemde uitspraak: ” Laat voeding uw medicijn zijn, en medicijn uw voeding. ”

Het is waar dat voedsel veel meer kan dan alleen maar energie geven.

En als je ziek bent, is het eten van het juiste voedsel belangrijker dan ooit.

Bepaalde voedingsmiddelen hebben krachtige eigenschappen die uw lichaam kunnen ondersteunen terwijl het een ziekte bestrijdt.

Ze kunnen bepaalde symptomen verlichten en helpen u zelfs sneller genezen.

Dit zijn de 15 beste voedingsmiddelen te eten wanneer je ziek bent.

1. Kippensoep

Kippensoep wordt al honderden jaren aanbevolen als een remedie tegen verkoudheid – en om een ​​goede reden(1).

Het is een gemakkelijk te eten bron van vitamines, mineralen, calorieën en eiwitten, voedingsstoffen die uw lichaam in grotere hoeveelheden nodig heeft terwijl u ziek bent(2).

Kippensoep is ook een uitstekende bron van vocht en elektrolyten, die allebei nodig zijn voor hydratatie als u frequente een bezoek brengt aan het toilet.

Je lichaam zal ook meer vocht nodig hebben als je koorts hebt(3).

Bovendien in een studie bleek dat kippensoep effectief is bij het opruimen van neusslijm dan enige andere vloeistoffen die waren onderzocht. Dit betekent dat het een natuurlijke decongestivum is(4).

Een andere reden voor dit effect is dat kip bevat het aminozuur cysteïne. N-acetyl-cysteïne, een vorm van cysteïne, breekt het slijm uit en heeft antivirale, ontstekingsremmende en antioxiderende effecten(56).

Kippensoep remt ook de werking van neutrofielen, dit zijn witte bloedcellen die symptomen kunnen veroorzaken zoals hoesten en een verstopte neus.

Het vermogen van kippensoep om deze cellen te remmen, kan gedeeltelijk verklaren waarom het zo effectief is tegen sommige verkoudheids- en griepsymptomen(1).

Kortom: Kippensoep is een goede bron van vloeistoffen, calorieën, eiwitten, vitaminen en mineralen. Het is ook een natuurlijke decongestivum en kan cellen blokkeren die hoesten en een verstopte neus veroorzaken.

2. Bouillon

Net als bij kippensoep, bouillon is een uitstekend bron van hydratatie terwijl je ziek bent.

Ze zijn vol van smaak en bevatten ook calorieën, vitaminen en mineralen zoals calcium, magnesium, folaat en fosfor(78).

Als u het warm drinkt, hebben bouillons ook het geweldige voordeel dat ze als een natuurlijke decongestivum werken vanwege de hete stoom (4).

Het drinken van bouillon is een goede manier om gehydrateerd te blijven, en de rijke smaken kunt u tevreden houden. Dit is met name handig als uw maag onrustig is en je bent niet in staat om vast voedsel binnen te houden.

Als je zoutgevoelig bent en bouillon koopt in de winkel, moet u een zoutarm variëteit kopen omdat de meeste bouillons zijn ze zeer hoog in zout.

Als je zelf bouillon maakt, heeft het mogelijk nog meer voordelen – waaronder een hoger caloriegehalte, eiwit- en voedingswaarde..

Veel mensen zijn lyrisch over de voordelen van bottenbouillon en beweren dat het vele helende eigenschappen biedt, hoewel op dit moment er geen studies zijn over deze voordelen(8).

Kortom: Het drinken van bouillon is een heerlijke en voedzame manier om gehydrateerd te blijven, en het werkt ook als een natuurlijke decongestivum wanneer het warm is.

3. Knoflook

Knoflook kan allerlei voordelen voor de gezondheid bieden.

Het wordt al eeuwenlang als geneeskrachtig kruid gebruikt en heeft antibacteriële, antivirale en antischimmeleffecten aangetoond(910).

Het kan ook het immuunsysteem stimuleren(11).

Weinig kwalitatief hoogwaardige menselijke studies hebben onderzocht de effecten van knoflook op de gewone verkoudheid of griep, maar sommige hebben veelbelovende resultaten laten zien.

Uit een onderzoek bleek dat mensen die knoflook gebruikten, minder vaak ziek werden. Over het algemeen had de knoflook groep ongeveer 70% minder ziektedagen dan de placebogroep(12).

In een ander onderzoek werden mensen die knoflook gebruikten niet alleen minder vaak ziek, maar werden ze gemiddeld 3,5 dagen sneller beter dan de placebogroep(13).

Bovendien toonden verschillende onderzoeken aan dat supplementen met een knoflookextract het immuunsysteem kunnen verbeteren en de ernst van verkoudheid en griep kunnen verminderen(14).

Het toevoegen van knoflook aan kippensoep of bouillon kan zowel smaak toevoegen als ze nog effectiever maken bij het bestrijden van verkoudheid of griepsymptomen.

Kortom: Knoflook kan bacteriën, virussen bestrijden en het immuunsysteem stimuleren. Het helpt je om ziektes te voorkomen en sneller te herstellen als je ziek wordt.

4. Kokoswater

Goed gehydrateerd blijven is één van de belangrijkste dingen die u kunt doen wanneer je ziek bent.

Hydratatie is vooral belangrijk als u koorts hebt, veel zweet, of moet braken of diarree heeft, waardoor u veel water en elektrolyten kunt verliezen.

Kokoswater is de perfecte drank om aan te nippen als je ziek bent.

Behalve dat het zoet en smaakvol is, bevat het glucose en de elektrolyten die nodig zijn voor rehydratatie..

Studies tonen aan dat kokoswater u helpt te hydrateren na inspanning en milde gevallen van diarree. Het veroorzaakt ook minder maagongemakken dan vergelijkbare dranken(1516, 17).

Bovendien hebben verschillende onderzoeken bij dieren aangetoond dat kokoswater antioxidanten bevat die oxidatieve schade kunnen bestrijden en ook de bloedsuikerspiegel kunnen verbeteren(18192021).

Echter, een studie bleek dat het veroorzaakt meer een opgeblazen gevoel dan andere elektrolyt dranken. Het is misschien een goed idee om langzaam te beginnen (als je nog nooit hebt geprobeerd)(22).

Kortom: Kokoswater heeft een zoete, heerlijke smaak. Het biedt de vloeistoffen en elektrolyten die je nodig hebt om gehydrateerd te blijven terwijl je ziek bent.

5. Hete thee

Thee is een favoriete remedie tegen vele symptomen die gepaard gaan met verkoudheid en griep.

Net als kippensoep fungeert hete thee als een natuurlijke decongestivum, waardoor de sinussen van slijm verdwijnen. Merk op dat thee heet moet zijn om als een decongestivum te werken, maar het moet niet zo heet zijn dat het je keel verder irriteert(4).

U hoeft zich geen zorgen te maken dat thee uitdroogt. Hoewel sommige theeën cafeïne bevat, de hoeveelheden zijn veel te klein om te leiden tot een verhoogd waterverlies(23).

Dit betekent dat het genot van thee gedurende de dag een geweldige manier is om je te helpen gehydrateerd te blijven terwijl tegelijkertijd de congestie wordt verlicht.

Thee bevat ook polyfenolen, natuurlijke stoffen die in planten voorkomen en die een groot aantal gezondheidsvoordelen kunnen hebben. Deze variëren van antioxidant en ontstekingsremmende werking tegen kanker(24252627).

Looizuur (tannines) zijn een soort polyfenol aanwezig in thee. Naast het werken als antioxidanten, bevatten tannines ook antivirale, antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen(28).

Een onderzoek bij ratten wees uit dat looizuur in zwarte thee de hoeveelheid van een voorkomende vorm van bacteriën die groeit in de keel afneemt(29).

In een ander onderzoek verminderde hibiscus thee de groei van aviaire influenza in een reageerbuis. Hibiscus thee verkortte ook de duur van verkoudheid en griepsymptomen(3031).

Bovendien werd aangetoond dat verschillende soorten thee die specifiek zijn ontwikkeld om hoest of keelpijn te verlichten, effectief zijn in klinische onderzoeken(3233).

Al deze effecten maken thee een belangrijk onderdeel van uw voeding als je ziek bent.

Kortom: Thee is een goede bron van vocht en werkt als een natuurlijke decongestivum wanneer het warm is. Zwarte thee kan de groei van bacteriën in de keel doen afnemen en hibiscus thee kan de duur van de verkoudheid of griep verkorten.

6. Honing

Honing heeft krachtige antibacteriële effecten, waarschijnlijk vanwege het hoge gehalte aan antimicrobiële stoffen.

In feite heeft het zulke sterke antibacteriële effecten dat het werd gebruikt in wondverbanden door de oude Egyptenaren, en vandaag nog steeds voor dit doel wordt gebruikt (3435363738).

Er zijn aanwijzingen dat honing ook het immuunsysteem kan stimuleren(38).

Deze kwaliteiten alleen al maken honing is een uitstekend voedsel om te eten als je ziek bent, vooral als je een zere keel hebt, veroorzaakt door een bacteriële infectie.

Veel onderzoeken tonen aan dat honing hoesten bij kinderen onderdrukt. Onthoud echter dat geen honing mag worden gegeven aan kinderen jonger dan 12 maanden(3940414243).

Meng ongeveer een halve theelepel (2,5 ml) honing met een warm glas melk, water of een kopje thee. Dit is een hydraterende, hoest-kalmerende, antibacteriële drank(43).

Kortom: Honing heeft antibacteriële effecten en stimuleert het immuunsysteem. Het kan ook helpen bij het verminderen van hoesten bij kinderen ouder dan 12 maanden.

7. Gember

Gember is waarschijnlijk het meest bekend om zijn anti-misselijkheid effecten.

Er is ook aangetoond dat het effectief misselijkheid gerelateerd aan zwangerschap en kankerbehandeling(44454647).

Bovendien werkt gember op dezelfde manier als niet-steroïde ontstekingsremmende geneesmiddelen. Het heeft ook antioxiderende, antimicrobiële en kankerbestrijdende effecten aangetoond(4448).

Dus als je misselijk bent of overgeeft, is gember het beste voedsel dat beschikbaar is om deze symptomen te verlichten. Zelfs als je niet misselijk bent, maken de vele andere gunstige effecten van gember het één van de beste om te eten wanneer ze ziek zijn.

Gebruik verse gember bij het koken, wat gemberthee zelf te maken. Zorg enkel ervoor dat u echte gember gebruikt of gember extract, niet enkel gember smaak.

Kortom: Gember is zeer effectief in het verlichten van misselijkheid. Het heeft ook ontstekingsremmende en antioxidant-effecten.

8. Rode pepers

Kruidige voedingsmiddelen, zoals rode pepers bevatten capsaïcine, die het hete veroorzaakt, branderig gevoel bij aanraking.

Wanneer capsaïcine voldoende geconcentreerd is, kan het een desensibiliserend effect hebben en wordt het vaak gebruikt in pijnstillende gels en pleisters(49).

Veel mensen melden dat het eten van pittig voedsel een loopneus veroorzaakt, slijm opbreekt en de sinusholtes opruimt.

Hoewel weinig studies dit effect hebben getest, capsaïcine lijkt het slijm dunner te maken,  waardoor het gemakkelijker kan worden verdreven. Nasale capsaïcine sprays zijn gebruikt met goede resultaten om congestie en jeuk te verlichten(505152).

Hoestverlichting kan een ander voordeel zijn van capsaïcine. Een onderzoek toonde aan dat het nemen van capsaïcine-capsules de symptomen verbeterde bij mensen met een chronische hoest door ze minder gevoelig te maken voor irritatie(51).

Om deze resultaten te bereiken, zou u waarschijnlijk een aantal weken dagelijks gekruid voedsel moeten eten(53).

Probeer ook niet iets pittigs als je al last van je maag hebt. Pittig eten kan bij sommige mensen een opgeblazen gevoel , pijn en misselijkheid veroorzaken(54).

Kortom: Rode pepers bevatten capsaïcine, die kunnen helpen bij het afbreken van slijm, maar ook de productie van slijm stimuleren. Het kan effectief zijn bij het verlichten van hoesten veroorzaakt door irritatie.

9. Bananen

Bananen zijn geweldig om te eten als je ziek bent.

Ze zijn makkelijk te kauwen en vrij neutraal van smaak, maar ook een behoorlijke hoeveelheid calorieën en voedingsstoffen.

Om deze redenen maken ze deel uit van het BRAT-dieet (bananen, rijst, appelmoes, toast) dat vaak wordt aanbevolen voor misselijkheid (55).

Een ander groot voordeel van bananen zijn de oplosbare vezels die ze bevatten. Als je diarree hebt, zijn bananen een van de beste voedingsmiddelen die je kunt eten omdat de vezels diarree kunnen helpen verlichten(565758).

Sommige ziekenhuizen gebruiken bananenvlokken om patiënten met diarree te behandelen(59).

Kortom: Bananen zijn een goede bron van calorieën en voedingsstoffen.  Ze kunnen ook helpen om misselijkheid en diarree te verlichten.

10. Havermout

Zoals bananen, havermout is neutraal van smaak en makkelijk te eten terwijl het de calorieën, vitaminen en mineralen levert die je nodig hebt als je ziek bent.

Het bevat ook een aantal eiwitten – ongeveer 5 g in 45 gram(60).

Havermout heeft enkele andere krachtige gezondheidsvoordelen, waaronder het stimuleren van het immuunsysteem en betere bloedsuikerspiegel.(61).

Een onderzoek bij ratten toonde ook aan dat beta-glucan, een soort vezel dat in haver wordt aangetroffen, de ontsteking in de darm verminderde. Dit kan helpen bij het verlichten van symptomen zoals darmkrampen, opgeblazen gevoel en diarree(62).

Vermijd echter het kopen van kunstmatig gearomatiseerde havermout met veel toegevoegde suikers . Voeg in plaats daarvan een kleine hoeveelheid honing of fruit toe om nog meer voordelen te bieden.

Kortom: Havermout is een goede bron van voedingsstoffen en gemakkelijk te eten. Het kan uw immuunsysteem stimuleren, de bloedsuikerspiegel verbeteren en ontstekingen in het spijsverteringsstelsel verminderen.

11. Yoghurt

Yoghurt is uitstekend om te eten als je ziek bent.

Het levert 150 calorieën en 8 gram eiwit per 100 gram. Het is ook koud, zodat het ook je keel kan verzachten.

Yoghurt is ook rijk aan calcium en vele andere vitaminen en mineralen(63).

Sommige soorten yoghurt bevatten ook heilzame probiotica .

Uit onderzoek blijkt dat probiotica zowel kinderen als volwassenen kunnen helpen dat ze minder vaak verkoudheid zijn, genezen sneller wanneer ziek zijn en nemen minder antibiotica in(6465666768).

Eén onderzoek toonde aan dat kinderen die probiotica slikten gemiddeld twee dagen sneller beter waren en dat hun symptomen ongeveer 55% minder ernstig waren(64).

Sommige mensen hebben gemeld dat zuivelinname slijm verdikt. Verscheidene studies tonen echter aan dat zuivelinname geen verandering in hoest, congestie of slijmproductie veroorzaakt, zelfs niet bij degenen die ziek zijn(69).

Als u echter vindt dat zuivelproducten uw congestie verergeren, probeer dan een ander gefermenteerde voedingsmiddelen met probiotica of een probiotisch supplement.

Kortom: Yoghurt is gemakkelijk te eten en een goede bron van calorieën, eiwitten, vitamines en mineralen. Sommige yoghurt bevatten ook probiotica, die je kunnen helpen minder vaak ziek te worden en sneller beter te worden

12. Bepaalde vruchten

Vruchten kunnen nuttig zijn als je ziek bent.

Het zijn rijke bronnen van vitaminen, mineralen en vezels, die je lichaam en immuunsysteem ondersteunen (70).

Sommige vruchten bevatten ook heilzame stoffen genaamd anthocyanen, soorten flavonoïden die vruchten hun rode, blauwe en paarse kleur geven. Enkele van de beste bronnen zijn aardbeien , veenbessen, bosbessen en bramen.(71).

Anthocyanen maken bessen uitstekende voedingsmiddelen te eten als je ziek bent omdat ze een sterke ontstekingsremmende antivirale en immuunsysteem stimuleren effecten hebben.

Verschillende studies hebben aangetoond dat fruitextracten met een hoog anthocyaangehalte kunnen voorkomen dat veel voorkomende virussen en bacteriën zich hechten aan cellen. Ze stimuleren ook de immuunrespons van het lichaam(727374757677).

Met name granaatappels hebben sterke antibacteriële en antivirale effecten die door voedsel overgedragen bacteriën en virussen, waaronder E. coli en salmonella(78).

Hoewel deze effecten niet noodzakelijk hetzelfde effect hebben op infecties in het lichaam als in het laboratorium, hebben ze waarschijnlijk wel enige impact.

Eén onderzoek toonde zelfs aan dat flavonoïden supplementen het aantal dagen dat mensen verkouden zijn door de kou met maar liefst 40% verminderde(79).

Voeg wat fruit in een kom van havermout of yoghurt toe voor meer extra voordelen of mix bevroren fruit in een koude smoothie die je keel verzacht.

Kortom: Veel fruit bevat flavonoïden, anthocyanen genaamd, die virussen en bacteriën kunnen bestrijden en het immuunsysteem kunnen stimuleren. Flavonoïde supplementen kunnen ook nuttig zijn.

13. Avocado’s

De avocado is een ongewone vrucht omdat hij weinig koolhydraten bevat hoog in vet .

In het bijzonder is het rijk aan gezond enkelvoudig onverzadigd vet, hetzelfde type vet dat wordt aangetroffen olijfolie .

Avocado’s zijn ook een goede bron van vezels, vitaminen en mineralen(8081).

Avocado’s zijn geweldig als je ziek bent, omdat ze calorieën, vitamines en mineralen bevatten die je lichaam nodig heeft. Ze zijn ook zacht en gemakkelijk te eten.

Vanwege de gezonde vetten bevatten avocado’s, vooral oliezuur, deze helpen om ontsteking te verminderen en tegelijkertijd een rol spelen in de immuunfunctie(8283).

Kortom: Avocado’s bevatten veel vitamines, mineralen en gezonde vetten die de ontsteking kunnen verminderen en het immuunsysteem kunnen stimuleren.

14. Groene bladgroenten

Het is belangrijk om alle vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft terwijl je ziek bent te krijgen.

Groene bladgroenten zoals spinazie , romaine sla en boerenkool zitten vol met vitaminen, mineralen en vezels. Zij zijn bijzonder goede bronnen van vitamine A, vitamine C, vitamine K en folaat(84).

Donkergroene groenten zitten ook vol met nuttige plantaardige stoffen. Deze werken als antioxidanten om cellen te beschermen tegen beschadiging en om ontstekingen tegen te gaan(85).

Bladgroenten worden ook gebruikt om hun antibacteriële eigenschappen(86).

Voeg spinazie toe aan een omelet voor een snelle, voedzame, eiwitrijke maaltijd. Je kunt ook proberen een handvol boerenkool in een fruitsmoothie te gooien.

Kortom: Groene bladgroenten zitten boordevol vezels en voedingsstoffen die je nodig hebt terwijl je ziek bent. Ze bevatten ook heilzame plantaardige stoffen.

15. Zalm

Zalm is één van de beste eiwitbronnen om te eten als je ziek bent.

Het is zacht, gemakkelijk te eten en vol met de hoogwaardige eiwitten die je lichaam nodig heeft.

Zalm is bijzonder rijk aan omega-3 vetzuren, die sterke ontstekingsremmende effecten bevat(87).

Zalm is ook een goede bron van veel vitaminen en mineralen, zoals vitamine D , waar veel mensen tekort in hebben. Vitamine D speelt een rol bij de immuunfunctie(88).

Kortom: Zalm is een uitstekende bron van eiwitten. Het bevat ook omega-3-vetzuren en vitamine D, die ontstekingen bestrijden en de immuunfunctie versterken.

Tot slot

Rust, drinken van vloeistoffen en het krijgen van goede voeding zijn enkele van de belangrijkste dingen die u kunt doen om u beter te voelen en sneller te herstellen wanneer u ziek bent.

Maar sommige voedingsmiddelen hebben voordelen die verder gaan dan alleen maar uw lichaam van voedingsstoffen voorzien.

Hoewel geen enkel voedsel alleen ziektes kan genezen, kan het eten van het juiste voedsel het immuunsysteem van uw lichaam ondersteunen en bepaalde symptomen helpen verlichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.