Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

20 Voedingsmiddelen die slecht zijn voor je gezondheid

1826 Views

20 Voedingsmiddelen die slecht zijn voor je gezondheid.

Er is veel verwarring over welke voedingsmiddelen gezond zijn, en welke niet.ongezond eten

Hier is een lijst van 20 voedingsmiddelen die in het algemeen zeer ongezond zijn.

Als je gewicht wilt verliezen en chronische ziektes wil voorkomen, dan moet je niet veel van deze voedingsmiddelen eten.

In veel gevallen is de beste keuze deze volledig te vermijden.

In dit artikel, zijn gezonde alternatieven vermeld waar mogelijk.

1. Suikerhoudende dranken

Toegevoegde suiker is het enige slechtste ingrediënt in de moderne voeding.

Echter, sommige bronnen van suiker zijn slechter dan anderen, en suikerhoudende dranken zijn absoluut het slechtste.

Wanneer mensen veel  suiker calorieën  drinken, de hersenen dit niet “registreren” als voedsel.

Om deze reden, mensen het niet automatisch compenseren door minder eten van andere levensmiddelen, en uiteindelijk hun totale calorie-inname drastisch zal verhogen(1, 2, 3).

Suiker, wanneer het wordt gebruikt in grote hoeveelheden, kan het insulineresistentie in het lichaam veroorzaken en dit is sterk verbonden met niet-alcoholische leververvetting ziekte. Het wordt ook geassocieerd met verschillende ernstige ziekten, met inbegrip van  diabetes type 2 en hartziekte (4, 5, 6).

Suikerhoudende dranken zijn ook de meest vet makende aspect van de moderne voeding en het drinken in grote hoeveelheden kan lijden tot obesitas(7, 8, 9).

Alternatieven: Drink water, in plaats van koffie of thee. Voeg een stukje citroen aan het water toe als je een smaakje aan je water wilt hebben.

2. De meeste pizza’s

Slice of Pepperoni Pizza

Pizza is een van ‘s werelds meest populair junkfood.

Dit is niet verwonderlijk, gezien het feit dat het heerlijk smaakt en is ongelooflijk handig om te eten.

Het probleem is dat de meeste commercieel bereide pizza’s worden gemaakt met zeer ongezonde ingrediënten.

Het deeg wordt gemaakt van zeer verfijnde tarwe, en het vlees op hen is meestal verwerkt. Pizza is ook zeer rijk aan calorieën.

Alternatieven: Sommige pizza eigenaren gebruiken gezondere ingrediënten.Zelfgemaakte pizza kan ook heel gezond zijn, zo lang u kiest voor gezonde ingrediënten.

3. Wit brood

Brood Caution

Brood wordt meestal gemaakt van tarwe, die bevat het eiwit gluten.

Om deze reden, alle op basis van tarwe gemaakt brood zijn slecht voor mensen met coeliakie of die gluten gevoeligheid zijn.

Echter, de meeste commerciële brood zijn ongezond, zelfs voor mensen die gluten tolereren.

Dit komt omdat de meeste van hen zijn gemaakt van geraffineerde tarwe die laag zijn in essentiële voedingsstoffen (lege calorieën) en leidt tot snelle pieken in de bloedsuikerspiegel (10).

Alternatieven: Voor mensen die gluten kunnen verdragen, Ezechiël brood is een uitstekende keuze. Volkoren brood is ook zeker beter (of “minder slecht”) dan wit brood.

4. De meeste vruchtensappen

Sinaasappelen met Orange Juice

Vruchtensap wordt vaak verondersteld gezond te zijn, maar dit is een vergissing.

Veel vruchtensappen zijn eigenlijk weinig meer dan een fruitsmaak met suikerwater.

Het is waar dat het sap bevat bepaalde antioxidanten en vitamine C, maar dit moet worden afgewogen tegen de grote hoeveelheid vloeibare suiker.

In feite, vruchtensap bevat evenveel suiker als een suikerhoudende drank, zoals Coke en Pepsi, en soms zelfs meer (11).

Alternatieven Er zijn vruchtensappen waarvan is aangetoond gezondheidsvoordelen te bevatten ondanks het suikergehalte, zoals pomegrenate sap en bosbessen sap.

Echter, moeten deze worden beschouwd als een aanvulling, niet iets om elke dag je dorst te lessen. Drink water in plaats daarvan.

5. Industriële plantaardige oliën

In de afgelopen 100 jaar, hebben de mensen hun consumptie van toegevoegde vetten verhoogd.

Echter, dit wordt volledig verklaard door een drastische stijging van het gebruik van geraffineerde plantaardige oliën, zoals soja olie, maïs olie, katoenzaad olie en koolzaadolie.

Deze oliën zijn zeer rijk aan omega-6 vetzuren, die niet in zulke grote hoeveelheden voorheen door mens was verbruikt.

Er zijn vele ernstige problemen met deze oliën. Ze zijn zeer gevoelig voor oxidatie en veroorzaken verhoogde oxidatieve stress in het lichaam. Ze zijn ook gekoppeld aan een verhoogd risico op kanker (12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19).

Alternatieven: Gebruik gezondere vetten zoals kokosolie, boter, olijfolie of avocado-olie in plaats daarvan.

6. Margarine

Margarine

Margarine was vroeger beschouwd als een gezond alternatief voor boter.

Gelukkig beseffen de meeste mensen dat dit verre van goed is.

Margarine is een zeer bewerkte pseudo-voedsel dat is ontworpen om te lijken en te smaken als boter.

Het zit vol met kunstmatige ingrediënten, en wordt gewoonlijk gemaakt van industriële plantaardige oliën die zijn gehydrogeneerd om ze steviger te maken. Dit verhoogd hun transvet gehalte aanzienlijk.

Houdt in gedachten dat fabrikanten mogen hun producten etiketteren met “geen transvet” zolang het minder dan 0,5 gram per portie bevat, dat is nog steeds een aanzienlijk hoeveelheid.

Alternatieven: Gebruik echte boter, bij voorkeur van gras gevoede koeien.

7. Gebakjes, koekjes en taarten

Chocolade koekjes

De meeste gebakjes, koekjes en taarten zijn zeer ongezond.

Ze worden meestal gemaakt met geraffineerde suiker, geraffineerde tarwe en toegevoegde vetten, deze ongezonde vetten zijn zoals we het verkorten (hoog in transvetten).

Deze lekkernijen zijn één van de ergste dingen die je lichaam kan geven. Bijna geen essentiële voedingsstoffen, maar tonnen aan calorieën en ongezonde ingrediënten.

French Fries

8. Frieten en chips

Aardappelen zijn zeer gezond.

Echter, hetzelfde kan niet gezegd worden van de producten die zijn gemaakt van hen, zoals friet en chips.

Deze voedingsmiddelen zijn zeer rijk aan calorieën, en het is gemakkelijk om grote hoeveelheden van ze te eten. Verschillende studies verwijzen consumptie van frieten en chips met gewichtstoename.

Deze voedingsmiddelen kunnen ook grote hoeveelheden van acrylamide bevatten, kankerverwekkende stoffen, die zich vormen wanneer aardappelen worden gebakken, gebakken of geroosterd (22, 23).

Alternatieven: Aardappelen worden het best geconsumeerd als ze gekookt worden, niet gefrituurd. Als je trek hebt in iets knapperig vervang chips dan eens door,  baby wortelen of noten.

9. Glutenvrij junkfood

Glutenvrij is de nieuwe trend deze dagen.

Ongeveer één derde van de mensen in de Europa  proberen actief gluten te vermijden, volgens een enquête uit 2013(24).

Het probleem met veel glutenvrije voeding, is dat mensen in plaats van de gluten-bevattende voedingsmiddelen het vervangen met verwerkte junkfood die toevallig glutenvrij zijn.

Deze glutenvrije vervangende producten bevatten vaak veel suiker, ongezonde oliën en geraffineerde granen zoals maïs zetmeel of tapioca zetmeel. Deze verfijnde zetmeel leidt tot snelle pieken in de bloedsuikerspiegel, en zijn extreem laag in essentiële voedingsstoffen.

Alternatieven: Kies voedingsmiddelen die van nature glutenvrij zijn, zoals onbewerkte planten en dierlijk voedsel. Junkfood dat glutenvrij is, is nog junkfood.

10. Agavesiroop

Ahornsiroop

Agavesiroop is een zoetstof die vaak wordt verkocht als gezond.

Echter, agavesiroop is niet zo gezond als sommige mensen denken. Het is een sterk geraffineerde zoetstof die zeer hoog in fructose is.

Grote hoeveelheden fructose uit toegevoegde zoetstoffen (geen hele vruchten) kan absoluut desastreus zijn voor de gezondheid (25).

De waarheid is, agave is zelfs hoger in fructose dan andere suikers.

Tafelsuiker bevat 50% fructose en glucose-fructosestroop ongeveer 55%, agavesiroop bevat  85% fructose.

Alternatieven: Stevia en erythritol zijn gezonde, natuurlijke en calorie vrije opties. Er is een lijst van een aantal verschillende gezonde en natuurlijke zoetstoffen.

11. Magere yoghurt

Yoghurt

Yoghurt kan ongelooflijk gezond zijn.

Helaas de meeste yoghurt in de supermarkt is zeer slecht voor je.

Zij bevatten vaak weinig vet, maar zitten vol met suiker ter vervanging voor het gebrek aan smaak die de vetten geven.

Simpel gezegd, in de yoghurt is alle gezonde, natuurlijke zuivelvetten verwijderd, alleen om te worden vervangen door iets veel, veel ergers.

Bovendien, veel yoghurt bevat geen probiotische bacteriën, zoals algemeen wordt aangenomen. Ze zijn vaak gepasteuriseerd na fermentatie, waarbij alle bacteriën worden gedood.

Alternatieven: Kies volle yoghurt die levende of actieve culturen (probiotica) bevatten.

12. Koolhydraatarm junkfood

Atkins Bar

Koolhydraatarm diëten zijn erg populair deze dagen.

Er zijn tal van onbewerkte voedingsmiddelen die je kunt eten op een koolhydraatarm dieet, waarvan de meeste zeer gezond zijn.

Echter, dit geldt niet voor bewerkte koolhydraatarm vervangende producten, zoals koolhydraatarm candybars en maaltijdvervangers.

Deze zijn over het algemeen sterk bewerkte voedingsmiddelen die weinig daadwerkelijke voediingstoffen bevatten, gewoon wat kunstmatige ingrediënten samen gevoegd en vervolgens verkocht als voedsel.

Alternatieven: Als je op een koolhydraatarm dieet bent, eet voedingsmiddelen die van nature weinig koolhydraten bevatten. Koolhydraatarm junkfood is nog steeds  junkfood.

13. Ijs

Ijs is één van de meest heerlijke tussendoortje die er bestaan.

Helaas, het is ook één van de meest ongezonde. Het meeste commerciële ijs zit vol met suiker.

IJs is ook rijk aan calorieën, en het is zeer gemakkelijk om overmatig van te eten.

Alternatieven: Het is mogelijk om uw eigen ijs te maken met behulp van gezondere ingrediënten en aanzienlijk minder (of geen) suiker.

14. Snoep

Energy Bar

Snoep is ongelooflijk ongezond.

Ze bevatten veel suiker, geraffineerde tarwe en bewerkte vetten. Ze zijn ook erg laag in essentiële voedingsstoffen.

Bewerkte voedingsmiddelen, zoals snoep zijn over het algemeen ontworpen om super lekker te zijn (zodat je meer wilt eten), en zijn zo ontworpen dat het heel gemakkelijk is om het snel veel van te eten.

Snoep  leid tot een aantal korte-termijn verzadiging, maar je honger zal weer erg snel terug komen vanwege de manier waarop deze suiker-rijke traktaties worden gemetaboliseerd.

Alternatieven: Eet een stuk fruit in plaats daarvan, of een stuk van echte pure chocolade.

15. Verwerkt vlees

Worsten

Hoewel onbewerkt vlees gezond en voedzaam kan zijn, hetzelfde geldt niet voor verwerkt vlees.

Studies tonen aan dat mensen die verwerkt vlees eten hebben een hoger risico op tal van ernstige ziekten, waaronder darmkanker, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten (27, 28).

De meeste van deze studies zijn waarnemingen van aard, zodat zij niet kunnen aantonen dat verwerkte vlees de veroorzaker is van deze ziekten.

Echter, het statistisch verband is sterk en consistent onder de studies, dus ik geloof dat er iets van waar is.

Alternatieven: Als u  spek, worst, pepperoni en andere “verwerkt” vlees wilt eten, kies dan wijselijk en probeer ze te lokaal te kopen van verkopers die niet veel ongezonde ingrediënten toevoegd. Kwaliteit telt.

16. Smeltkaas

Verwerkte Kaas

Reguliere kaas is gezond.

Het zit vol met voedingsstoffen, en een enkele plak kaas bevat dezelfde voedingsstoffen als een heel glas melk.

Echter, verwerkte kaasproducten zijn niet hetzelfde als gewone kaas. Ze zijn meestal gemaakt met een vulstof die worden ontworpen zodat ze een ​​soortgelijk uiterlijk en textuur van kaas heeft.

Kaas is gezond, maar verwerkte kaas is dat niet. Etiketten lezen, en zorg ervoor dat de kaas die je eet echte kaas is.

Alternatieven: Eet in plaats daarvan echte kaas.

17. De meeste fastfood maaltijden

In het algemeen, “fastfood” ketens serveren alleen junkfood.

Het merendeel van het voedsel dat ze aanbieden is in massa-geproduceerd, zeer goed ontwikkeld junkfood met zeer weinig voedingswaarde..

Ze zijn vaak erg goedkoop, maar houd in gedachte dat junkfood kost je twee keer zoveel.

Voor elke cent die je er aan spandeert, is de kans groot dat je vele malen meer gaat kosten in de toekomst. Een slechte gezondheid is duur.

18. Calorierijk “koffie” drinks

Frappuccino

Koffie is oneerlijk gedemoniseerd.

Het is eigenlijk heel gezond, en zit vol met antioxidanten.

Studies tonen ook aan dat koffie drinkers hebben een lager risico op ernstige ziekten, zoals  diabetes type 2 en Parkinson(29, 30).

Helaas worden soms dingen toegevoegd aan koffie die deze prachtige drank in een schadelijke slib verandert.

Als uw “koffie”   kunstmatige creamer en suiker bevat, dan is het niet goed voor je.

Het zit vol met vloeibaar, lege calorieën, en zal net zo ongezond zijn als elke andere met suiker gezoete dranken.

Alternatieven: Drink gewoon koffie. Zwart is het beste, maar kleine hoeveelheden koffiemelk of volle melk is prima.

19. Iets dat rijk is aan suiker, geraffineerde granen en plantaardige oliën

Vrouw inspecteren Label Met VergrootglasEen van de belangrijkste dingen die je kunt doen om gezonder te eten, is om etiketten te lezen.

Het is belangrijk om te voorkomen (of ten minste te minimaliseren) voedingsmiddelen die bevatten:

  • Toegevoegde suiker (glucose-fructosestroop).
  • Geraffineerde granen zoals wit meel.
  • Industriële plantaardige oliën.
  • Kunstmatige transvetten.

Dit zijn enkele van de ongezonde (en meest voorkomende) ingrediënten in de hedendaagse voeding.

Het belang van het lezen van etiketten kan niet worden overschat, en dat geldt voor alle levensmiddelen, zelfs zogenaamde gezonde voedingsmiddelen.

20. De meeste sterk bewerkte voedingsmiddelen

Verreweg de eenvoudigste manier om gezond te eten en gewicht te verliezen, is de bewerkte voedingsmiddelen zoveel mogelijk te vermijden.

Simpel gezegd, als het lijkt alsof het is gemaakt in een fabriek, dan is het waarschijnlijk slecht voor je.

Een goede regel om te onthouden,  echt voedsel hoeft geen ingrediëntenlijst, want echt voedsel IS het ingrediënt.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − zes =

It is main inner container footer text