voedingsmiddelen die slecht voor je gezondheid zijn

20 Voedingsmiddelen die slecht zijn voor uw gezondheid (vermijd hen!)

20 Voedingsmiddelen die slecht zijn voor uw gezondheid (vermijd hen!)

Er is veel verwarring over welke voedingsmiddelen gezond zijn en welke niet.

Hier is een lijst van 20 voedingsmiddelen die over het algemeen erg ongezond zijn.

Als u wilt afvallen en chronische ziekten wilt vermijden, moet u niet veel van deze voedingsmiddelen eten.

In veel gevallen is de beste keuze om ze te vermijden volledig .

In dit artikel worden waar mogelijk gezonde alternatieven genoemd.

1. Suikerhoudende dranken

Toegevoegde suiker is het enige slechtste ingrediënt in de moderne voeding.

Sommige suikers zijn echter slechter dan andere, en suikerhoudende dranken zijn absoluut het slechtste.

Wanneer mensen suiker calorieën drinken, “registreert” de hersenen ze niet als voedsel.

Om deze reden compenseren mensen niet automatisch door in plaats daarvan minder van ander voedsel te eten en uiteindelijk hun totale aantal calorie-inname drastisch zal verhogen(1, 2, 3).

Suiker, wanneer geconsumeerd in grote hoeveelheden, kan insulineresistentie in het lichaam veroorzaken en is sterk verbonden met niet-alcoholische leververvetting . Het wordt ook geassocieerd met verschillende ernstige ziekten, waaronder diabetes type 2 en hartaandoeningen(4, 5, 6).

Suikerhoudende dranken zijn ook HET meest dikmakend aspect van de moderne voeding en het drinken in grote hoeveelheden kan lijden tot obesitas(7, 8, 9).

Alternatieven: Drink water, in plaats van koffie of thee. Voeg een stukje citroen aan het water toe als je een smaakje aan je water wilt hebben.

2. De meeste pizza’s

Pizza is één van ‘s werelds meest populairste junkfood.

Dit is niet verwonderlijk, gezien het feit dat het heerlijk smaakt en is ongelooflijk handig om te eten.

Het probleem is dat de meeste commercieel bereide pizza’s zijn gemaakt met zeer ongezonde ingrediënten.

Het deeg is gemaakt van zeer geraffineerd tarwebloem, en het vlees daarop is meestal verwerkt. Pizza is ook zeer rijk aan calorieën.

Alternatieven: Sommige pizza eigenaren gebruiken gezondere ingrediënten. Zelfgemaakte pizza’s kunnen ook heel gezond zijn, als je maar kiest voor gezonde ingrediënten.

3. Wit brood

Brood wordt meestal gemaakt van tarwe, dat het eiwit gluten bevat.

Om deze reden zijn alle broden op basis van tarwe een slecht idee voor mensen met coeliakie of gluten gevoeligheid .

De meeste commerciële broden zijn echter ongezond, zelfs voor mensen die gluten verdragen.

Dit komt omdat de overgrote meerderheid daarvan is gemaakt geraffineerde tarwe, die weinig essentiële voedingsstoffen bevat (lege calorieën) en leidt tot snelle pieken in de bloedsuikerspiegel (10).

Alternatieven: Voor mensen die gluten kunnen verdragen, Ezechiël brood is een uitstekende keuze. Volkoren brood is ook zeker beter (of “minder slecht”) dan wit brood.

4. De meeste vruchtensappen

Vruchtensap wordt vaak verondersteld gezond te zijn, maar dit is een vergissing.

Veel vruchtensappen zijn eigenlijk weinig meer dan suikerwater met fruitsmaak.

Het is waar dat het sap een aantal antioxidanten en vitamine C bevat, maar dit moet worden afgewogen tegen de grote hoeveelheid vloeibare suiker.

In feite bevat vruchtensap net zoveel suiker als een suikerhoudende drank zoals Coke of Pepsi, en soms zelfs meer (11).

Alternatieven Er zijn sommige vruchtensappen waarvan is aangetoond dat ze gezondheidsvoordelen hebben ondanks het suikergehalte, zoals pomegrenaatsap en bosbessensap .

Wel moeten deze echter worden beschouwd als een aanvulling, niet iets om elke dag je dorst te lessen. Drink in plaats daarvan water .

5. Industriële plantaardige oliën

In de afgelopen 100 jaar hebben mensen hun consumptie van toegevoegde vetten verhoogd.

Dit wordt echter volledig verklaard door een drastische toename van het verbruik van geraffineerde plantaardige oliën, zoals sojaolie , maïsolie , zonnebloemolie en canola-olie .

Deze oliën bevatten zeer veel omega-6-vetzuren, die mensen nog nooit eerder in zulke grote hoeveelheden hebben geconsumeerd.

Er zijn vele ernstige problemen met deze oliën. Ze zijn zeer gevoelig voor oxidatie en veroorzaken verhoogde oxidatieve stress in het lichaam. Ze zijn ook in verband gebracht met een verhoogd risico op kanker(12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19).

Alternatieven: Gebruik gezondere vetten zoals kokosolie, boter, olijfolie of avocado-olie in plaats daarvan.

6. Margarine

Margarine werd vroeger beschouwd als een gezond alternatief voor boter.

Gelukkig hebben de meeste mensen zich nu gerealiseerd dat dit verre van goed is.

Margarine is een sterk verwerkt pseudo-voedsel dat is ontworpen om er uit te zien en te smaken als boter.

Het zit vol met kunstmatige ingrediënten en wordt meestal gemaakt met industriële plantaardige oliën die zijn gehydrogeneerd om ze steviger te maken. Dit verhoogt hun transvet gehalte aanzienlijk.

Houd in gedachten dat fabrikanten zijn toegestaan om hun producten te labelen met “geen transvet” zolang het minder dan 0,5 gram per portie bevat, wat nog steeds een aanzienlijk hoeveelheid is.

Alternatieven: Gebruik echte boter, bij voorkeur van gras gevoede koeien.

7. Gebakjes, koekjes en cakes

De meeste gebakjes, koekjes en cakes zijn buitengewoon ongezond.

Ze zijn over het algemeen gemaakt van geraffineerde suiker, geraffineerd tarwemeel en toegevoegde vetten, die vaak verontrustend ongezonde vetten zijn zoals bakvet (rijk aan transvetten).

Deze smakelijke lekkernijen zijn letterlijk één van de ergste dingen die je lichaam kunt aandoen. Bijna geen essentiële voedingsstoffen, maar tonnen calorieën en ongezonde ingrediënten.

8. Frieten en chips

Aardappelen zijn zeer gezond.

Hetzelfde kan echter NIET worden gezegd van de producten die daarvan worden gemaakt, zoals frites en chips.

Deze voedingsmiddelen bevatten veel calorieën en het is gemakkelijk om grote hoeveelheden te eten. Verschillende studies koppelen de consumptie van patat en chips aan gewichtstoename(2021).

Deze voedingsmiddelen bevatten mogelijk ook grote hoeveelheden acrylamiden, carcinogene stoffen die ontstaan ​​wanneer aardappelen worden gefrituurd, gebakken of geroosterd (22, 23).

Alternatieven: Aardappelen worden het best geconsumeerd als ze gekookt worden, niet gefrituurd. Als je trek hebt in iets knapperig vervang chips dan eens door,  baby wortelen of noten.

9. Glutenvrij junkfood

Glutenvrij is de nieuwe trend deze dagen.

Ongeveer één derde van de mensen in de Europa  proberen actief gluten te vermijden, volgens een enquête uit 2013(24).

Het probleem met veel glutenvrije diëten , is dat mensen de gluten bevattende voedingsmiddelen vervangen door verwerkt junkfood dat toevallig glutenvrij is.

Deze glutenvrije vervangingsproducten bevatten vaak veel suiker, ongezonde oliën en geraffineerde granen zoals maïszetmeel of tapioca zetmeel. Deze geraffineerde zetmelen leiden tot snelle pieken in de bloedsuikerspiegel en zijn extreem laag in essentiële voedingsstoffen.

Alternatieven: Kies voedingsmiddelen die van nature glutenvrij zijn, zoals onbewerkte plant- en dierlijk voedsel. Junkfood dat glutenvrij is, is nog steeds junkfood.

10. Agavesiroop

Agavesiroop is een zoetstof die vaak wordt verkocht als gezond.

Het is echter niet zo gezond als sommige mensen denken. Het is een zeer geraffineerde zoetstof die extreem veel fructose bevat.

Grote hoeveelheden fructose uit toegevoegde zoetstoffen (geen hele vruchten) kan absoluut desastreus zijn voor de gezondheid (25).

De waarheid is dat agave zelfs hoger is in fructose dan andere suikers.

Tafelsuiker bevat 50% fructose en glucose-fructosestroop ongeveer 55%, agavesiroop bevat  85% fructose.

Alternatieven: Stevia en erythritol zijn gezond, natuurlijk en zonder calorieën.Er is een lijst met verschillende verschillende gezonde en natuurlijke zoetstoffen in dit artikel .

11. Magere yoghurt

Yoghurt kan ongelooflijk gezond zijn.

Helaas zijn de meeste yoghurts die je in de supermarkt vindt slecht voor je.

Ze bevatten vaak weinig vet, maar zijn gevuld met suiker om het gebrek aan smaak dat de vetten bieden te compenseren.

Simpel gezegd, in de yoghurt is alle gezonde, natuurlijke zuivelvetten verwijderd, alleen om te worden vervangen door iets veel, veel ergers.

Bovendien bevatten veel yoghurt niet echt probiotische bacteriën, zoals algemeen wordt aangenomen. Ze zijn vaak gepasteuriseerd na gisting, die alle bacteriën doodt.

Alternatieven: Kies volle yoghurt met levende of actieve culturen (probiotica).

12. Koolhydraatarm junkfood

Koolhydraatarm diëten zijn tegenwoordig erg populair en dat al tientallen jaren.

Er zijn veel echte voedingsmiddelen die je kunt eten op een koolhydraatarm dieet, waarvan de meeste erg gezond zijn.

Dit is echter niet waar voor verwerkte producten met een laag aantal koolhydraten, zoals koolhydraatrijke repen en maaltijdvervangers.

Dit zijn over het algemeen sterk bewerkte voedingsmiddelen die heel weinig feitelijke voeding bevatten, slechts een stel kunstmatige ingrediënten die met elkaar zijn gemengd en vervolgens als voedsel worden verkocht.

Alternatieven: Als je op een koolhydraatarm dieet bent, eet voedingsmiddelen die van nature weinig koolhydraten bevatten. Koolhydraatarm junkfood is nog steeds junkfood.

13. Ijs

Ijs is één van de lekkerste voedingsmiddelen ter wereld.

Helaas is het ook één van de meest ongezonde. Het meeste commerciële ijs zit boordevol met suiker.

IJs is ook rijk aan calorieën en het is heel gemakkelijk om grote hoeveelheden te eten. Als dessert eten is nog erger, want dan voeg je het allemaal toe bovenop uw totale calorie-inname.

Alternatieven: Het is mogelijk om uw eigen ijs te maken met behulp van gezondere ingrediënten en aanzienlijk minder (of geen) suiker.

14. Snoep

Snoep is ongelooflijk ongezond.

Ze bevatten veel suiker, geraffineerd tarwebloem en verwerkte vetten. Ze bevatten ook heel weinig essentiële voedingsstoffen.

Bewerkte voedingsmiddelen zoals snoep zijn over het algemeen ontworpen om super lekker te zijn (zodat je meer wilt eten), en zijn zo ontworpen dat het heel gemakkelijk is om snel veel van te eten.

Snoep kan goed smaken en wat verzadiging op de korte termijn veroorzaken, maar je zult heel snel weer honger krijgen vanwege de manier waarop deze suikers met hoog suikergehalte worden gemetaboliseerd.

Alternatieven: Eet een stuk fruit in plaats daarvan, of een stuk van echte pure chocolade.

15. Verwerkt vlees

Hoewel onbewerkt vlees gezond en voedzaam kan zijn, hetzelfde geldt niet voor verwerkt vlees.

Studies tonen aan dat mensen die verwerkt vlees eten hebben een hoger risico op tal van ernstige ziekten, waaronder darmkanker, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten (27, 28).

De meeste van deze studies zijn observationeel van aard, zodat ze niet kunnen aantonen dat verwerkte vlees de veroorzaker is van deze ziekten.

De statistische link is echter sterk en consistent tussen studies, dus ik geloof dat er iets mee te maken heeft.

Alternatieven: Als u  spek, worst, pepperoni en andere “verwerkt” vlees wilt eten, kies dan verstandig en probeer ze lokaal te kopen bij verkopers die niet veel ongezonde ingrediënten toevoegen. Kwaliteit telt.

16. Smeltkaas

Kaas is gezond.

Het zit boordevol voedingsstoffen en een enkele plak kaas bevat dezelfde voedingsstoffen als een heel glas melk .

Bewerkte kaasproducten lijken echter niet op gewone kaas. Ze zijn meestal gemaakt met een vulstof die gecombineerd en vervaardigd zijn om een ​​vergelijkbaar uiterlijk en dezelfde textuur te hebben als kaas.

Kaas is gezond, maar smeltkaas is dat niet. Etiketten lezen, en zorg ervoor dat de kaas die je eet echte kaas is.

Alternatieven: Eet in plaats daarvan echte kaas.

17. De meeste fastfood maaltijden

In het algemeen serveren, “fastfood” ketens alleen junkfood.

Het merendeel van het voedsel dat ze aanbieden is massaproductie, hoogwaardig junkfood met zeer weinig voedingswaarde.

Ze zijn vaak erg goedkoop, maar houd in gedachte dat junkfood kost je twee keer zoveel.

Voor elke cent die je er aan spandeert, is de kans groot dat je vele malen meer gaat kosten in de toekomst. Een slechte gezondheid is duur.

18. Calorierijke “koffie” drankjes

Koffie is oneerlijk gedemoniseerd.

Het is eigenlijk heel gezond, en vol met antioxidanten.

Studies tonen ook aan dat koffiedrinkers een lager risico hebben op ernstige ziekten, zoals diabetes type 2 en Parkinson(29, 30).

Helaas wordt er soms iets aan de koffie toegevoegd dat deze heerlijke drank in een schadelijke slib verandert.

Als uw “koffie”   kunstmatige creamer en suiker bevat, dan is het niet goed voor je.

Het zit vol met vloeibare, lege calorieën en is net zo ongezond als elke andere suiker gezoete drank.

Alternatieven: Drink gewoon koffie. Zwart is het beste, maar kleine hoeveelheden koffiemelk of volle melk is prima.

19. Alles dat rijk is aan suiker, geraffineerde granen en plantaardige oliën

Eén van de belangrijkste dingen die je kunt doen om gezonder te eten, is om etiketten te lezen.

Het is belangrijk om voedingsmiddelen te vermijden (of op zijn minst te minimaliseren) die bevatten:

  • Toegevoegde suiker (glucose-fructosestroop).
  • Geraffineerde granen zoals witte bloem.
  • Industriële plantaardige oliën.
  • Kunstmatige transvetten.

Dit zijn enkele van de ongezonde (en meest voorkomende) ingrediënten in de hedendaagse voeding.

Het belang van het lezen van etiketten kan niet worden overschat, en dat geldt voor alle levensmiddelen, zelfs zogenaamde gezonde voedingsmiddelen.

20. De meeste sterk bewerkte voedingsmiddelen

Verreweg de eenvoudigste manier om gezond te eten en gewicht te verliezen, is om verwerkte voedingsmiddelen zoveel mogelijk te vermijden.

Simpel gezegd, als het lijkt alsof het in een fabriek is gemaakt, dan is het waarschijnlijk slecht voor u.

Een goede regel om te onthouden, is dat echt voedsel geen ingrediëntenlijst nodig heeft, omdat echt voedsel het ingrediënt is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.