Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

20 Voedingsmiddelen met glucose-fructosestroop

1345 Views

20 Voedingsmiddelen met glucose-fructosestroop

Glucose-fructosestroop (ook bekend als High-fructose corn syrup, HFCS, Glucose-fructosesiroop, glucosesiroop en fructosesiroop) is een zoetstof gemaakt van maïszetmeel.

Het heeft een vergelijkbare chemische samenstelling en heeft dezelfde werking op het lichaam als tafelsuiker.

HFCS wordt vaak gebruikt omdat het zeer goedkoop is, met name in de Verenigde Staten.

Hoewel veel mensen zeggen dat HFCS erger is dan suiker, zijn er momenteel geen aanwijzingen dat het nog erger dan de andere is. Ze zijn beide ongezond.

Overmatige consumptie van HFCS is gekoppeld aan verschillende gezondheidsproblemen , zoals obesitas en diabetes type 2(1, 2, 3, 4, 5).

Helaas kan je ze moeilijk vermijden. Het wordt vaak toegevoegd aan levensmiddelen, zelfs aan sommige waar u van denkt dat ze gezond zijn.

Hier is een lijst van 20 populaire voedingsmiddelen die vaak Glucose-fructosestroop bevatten.

1. Frisdranken

Frisdranken staan bekend om zijn hoge suikergehalte. In feite is het de grootste bron van toegevoegde suiker in de Amerikaanse voeding(6, 7).

Een blikje frisdrank kan bijna 50 gram toegevoegde suiker bevatten. Dat zijn 13 theelepels, die de dagelijkse limiet van negen theelepels suiker voor mannen en zes vrouwen overschrijden(8).

Maakt niet uit hoe het wordt gezoet, suikerhoudende frisdranken zijn geen gezonde dranken. Haar hoog suikergehalte draagt bij tot obesitas en diabetes(6).

Een uitstekend alternatief voor suikerhoudende frisdrank is koolzuurhoudend water . Veel merken zijn op smaak gebracht met fruit en zonder calorieën en toegevoegde suiker.

2. Snoepgoed

Snoep en candybars worden meestal gemaakt van suiker.

Verschillende merken wordt HFCS aan toegevoegd, en het wordt vaak vermeld als het eerste ingrediënt.

3. Gezoete yoghurt

Yoghurt wordt vaak aangeprezen als een gezonde snack.

De makers beweren dat het caloriearm, voedzaam en hoog in probiotica is.

Hoewel het zeker gezond kan zijn, verschillende merken yoghurt, in het bijzonder laag in vetgehalte en vetvrije yoghurt, zijn niets anders dan suiker bommen.

Bijvoorbeeld, een enkele portie, vetarme yoghurt bevat meer dan 40 gram suiker, wat de daglimiet overtreft(9).

Bovendien wordt HFCS vaak als zoetstof gekozen voor deze soorten yoghurt.

In plaats van het kopen van yoghurt met toegevoegde HFCS, kies voor yoghurt en voeg uw eigen smaakstoffen toe. Vanille-extract, kaneel, cacaopoeder en bessen zijn uitstekend geschikt als toevoeging.

4. Salade dressing

Het is belangrijk om altijd sceptisch te zijn over de gekochte saladedressings, vooral die worden aangeprezen als caloriearm of vetvrij.

Om het op smaak te brengen worden de vetten verwijdert, de makers voegen suiker of HFK’s voor uw smaakpapillen toe.

Slechts een eetlepel vetvrije Franse dressing bevat drie gram suiker. De meeste mensen voegen veel meer dan een eetlepel dressing toe en kan zo gemakkelijk meer dan de helft van de dagelijkse limiet aan suiker consumeren in een enkele salade (10).

Het beste is om je eigen slasaus te maken met eenvoudige, gezonde ingrediënten, zoals olijfolie , balsamico-azijn en citroensap.

5. Bevroren junkfood

Veel gezonde voedingsmiddelen, zoals groenten en fruit, zijn bevroren verkrijgbaar.

Echter hebben bevroren gemaksproducten, zoals snacks en pizza’s, de kruidenierswinkel om de hoek overgenomen.

Je zou niet verwachten dat deze voedingsmiddelen bevatten toegevoegde suiker , maar veel van hen doen dat in de vorm van HFCS.

Bij het kopen van bevroren producten, controleer altijd ingrediëntenlijst en kies voedingsmiddelen zonder HFCS en andere ongezonde ingrediënten.

6. Brood

Het is altijd belangrijk om de ingrediëntenlijst dubbel te controleren zoals van brood.

Veel merken voegen glucose-fructosestroop toe, wat verrassend kan zijn omdat brood meestal niet wordt gezien als een zoet gerecht waar het is aan toegevoegd.

7. Fruit in blik

Ingeblikt Fruit wordt geschild en verduurzaamd, een proces dat de vrucht van zijn gezonde vezels strips.

Hoewel fruit al veel natuurlijke suikers bevat, wordt HFCS vaak toegevoegd aan ingeblikte versies, vooral wanneer ze worden ingeblikt op siroop.

Slechts één kopje ingeblikt fruit kan tot 44 g suiker bevatten, dat is meer dan tweemaal zoveel in een kopje vers fruit(11, 12).

Om te voorkomen dat u voor HFCS kiest, altijd kiezen voor fruit dat wordt ingeblikt in zijn natuurlijke sap. Beter nog, kiezen voor hele vruchten, zodat u niet druk hoeft te maken over eventuele toegevoegde ingrediënten.

8. Vruchtensap

Vruchtensap is één van de grootste bronnen van suiker in de Europese voeding, vooral bij kinderen (13, 14).

Terwijl vruchtensap een aantal voedingsstoffen en anti-oxidanten bevat, het is een zeer geconcentreerde bron van suiker met weinig vezels.

Hoewel vruchtensap van nature rijk is aan suiker, sommige bedrijven zoeten nog meer met HFCS.

De hoeveelheid suiker in bepaalde sappen zijn vergelijkbaar met de toegevoegde hoeveelheid in frisdranken. Sommige soorten vruchtensappen kan zelfs meer suiker bevatten dan frisdranken(15, 16).

Het beste is om hele vruchten te kiezen om uw inname van suiker te beperken.

9. Kant-en-klaar maaltijden

Kant-en-klaar maaltijden, zoals macaroni, maaltijdsalade en pizza,s zijn vaak uitgegroeid tot een hoofdmaaltijd als gevolg van hun gemak.

HFCS worden vaak toegevoegd aan deze producten, samen met vele andere kunstmatige ingrediënten. Het is veel beter zelf te koken met echte ingrediënten dan een snelle maaltijd.

10. Mueslirepen

Muesli bestaat uit havermout, gecombineerd met verschillende andere ingrediënten, zoals gedroogde vruchten en noten .

Deze combinatie van bestanddelen kan worden gebakken en gevormd tot een populair snackproduct mueslirepen genoemd.

Mueslirepen hebben de neiging om heel zoet te zijn, zoals veel bedrijven ervoor kiezen om ze te zoeten met suiker of HFCS.

De hoeveelheden van de toegevoegde suiker in veel mueslirepen zijn vergelijkbaar met de in sommige snoeprepen (mars, nuts, twix) hoeveelheden.

Bijvoorbeeld, 30 gram van een schijnbaar gezonde mueslireep bevat meer suiker dan een snoepreep(17, 18).

Het goede nieuws is dat er tal van merken die hun bars op natuurlijke wijze zoeten. Controleer altijd de ingrediënten etiketten.

11. Ontbijtgranen

Ontbijtgranen zijn populair en een handig ontbijt om te eten.

Veel granen worden neergezet als gezond, maar ze zijn vaak zwaar gezoet met suiker of HFCS.

In feite zijn er verschillende graansoorten die meer toegevoegde zoetmiddelen bevatten dan vele soorten dessert.

Sommige merken bevatten meer dan 10 gram suiker in slechts één portie. Het is makkelijk voor sommige mensen om meer dan de opgegeven portie grootte te eten, dit kan ervoor zorgen dat de dagelijkse limiet al wordt overschreden(19, 20, 21).

Zoek een graansoort zonder toegevoegde suiker of HFCS, of vervang hen door een nog gezondere optie zoals havermout.

12. Gebakken lekkernij

Veel supermarkten hebben hun eigen bakkerij afdeling met eindeloze donuts, koekjes en taarten.

Helaas, HFK ‘S is de zoetstof voor vele winkels waar uw deze gebakken lekkernij koopt.

13. Sauzen en specerijen

Sauzen en specerijen kunnen lijken als een onschuldige manier om smaak en textuur toe te voegen aan uw maaltijd.

Dit is echter niet altijd het geval. Veel van deze producten bevatten HFCS vermeld als het eerste ingrediënt.

Twee items om bijzonder voorzichtig mee te zijn is ketchup en barbecuesaus.

Slechts twee eetlepels barbecuesaus bevat 11 gram suiker, terwijl een eetlepel ketchup bevat drie gram(22, 23).

Controleer altijd ingrediëntenlijst voor HFCS, en kies het merk met de minste hoeveelheid suiker.

14. Snacks

Verwerkte voedingsmiddelen, zoals chips, koekjes en crackers, bevatten HFK ‘S vaker wel dan niet.

Er zijn echter gezonder merken beschikbaar — u hoeft alleen maar te kijken dat ze geen toegevoegde zoetstoffen bevatten.

Onbewerkt voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit, noten en zaden, zijn zeer voedzame alternatieven voor dat typische snacks.

15. Graanrepen

Graanrepen zijn een populaire, snelle en eenvoudige snacks. Ze lijken misschien een gezonde keuze voor een on-the-go ontbijt.

Echter, zoals andere soorten “bars” mueslirepen in het algemeen zijn hoog in toegevoegde suiker, vaak in de vorm van HFCS.

Controleer altijd ingrediënt lijsten en kies een merk zonder toegevoegde suiker. Of, denk na over uw ontbijt en kies iets gezonder om in de ochtend te eten.

16. Repen

Voedingsrepen, ook bekend als “energierepen” of “gezondheidsrepen,” bestaan uit energierijke bestanddelen en zijn als aanvulling bedoeld.

Ze worden op de markt gebracht als vervanging van een maaltijd voor mensen die geen tijd hebben.

Helaas, HFCS wordt heel vaak toegevoegd aan deze, dit eens te meer onderstreept het belang van altijd controleren van de ingrediënten lijst.

Het goede nieuws is dat er een aantal merken zijn die alleen onbewerkte voedingsingrediënten gebruiken, en je kunt ze ook zelf maken.

17. Koffiemelk

Koffiemelk lijkt onschuldig totdat u leest welke ingrediënten er worden toegevoegd.

Meestal bestaat het voornamelijk uit suiker in de vorm van HFK ‘S, naast verschillende andere ongezonde ingrediënten.

U bent veel beter af met het drinken van uw koffie zwart of met wat aroma, zoals melk , ongezoete amandelmelk, vanille of een beetje slagroom.

18. Energie en sportdranken

Deze soorten dranken lijken vaak als een hydraterende snelle oplossing om te herstellen van een training of energie malaise.

Maar laat je niet voor de gek houden, want ze zijn meestal rijk aan HFCS en andere ingrediënten die je lichaam meer kwaad dan goed zal doen.

Water is een veel gezondere keuze, omdat het uw energie niveaus zal toenemen en uw dorst lessen zonder dat je crash.

19. Jam

Jam is altijd rijk aan suiker, in de winkel verkoopt men versies met een hogere kans dat ze HFCS bevatten.

Als u van deze wilt genieten, ga op zoek naar een versie met eenvoudige ingrediënten.

U kunt vaak lokaal gemaakte jam zonder HFCS bij particulieren kopen, of leer om het zelf te maken.

20. Ijs

IJs wordt verondersteld zoet te zijn, dus het is altijd hoog in suiker en bedoeld om met mate te worden geconsumeerd. Veel merken kiezen om hun ijs met HFCS te zoeten.

Tot Slot

Glucose-fructosestroop is een ongezonde ingrediënt dat wordt toegevoegd aan allerlei voedingsmiddelen en dranken.

Helaas worden veel van deze voedingsmiddelen vaak verkeerd verondersteld gezond te zijn. Niets is verder van de waarheid verwijderd.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text