Dranken

4 Voordelen van appelsap (en 5 nadelen)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Hele appels zijn een extreem gezond om te eten, maar appelsap heeft voor- en nadelen.

Wanneer appels worden geperst, wordt hun hydraterende kwaliteit gemaximaliseerd en blijven sommige plantaardige stoffen behouden.

Sap vermindert echter andere voordelen van hele appels, waaronder vezels en het vermogen om honger te stillen.

Hier zijn 4 voordelen en 5 nadelen van het drinken van appelsap.

1. Ondersteunt hydratatie

Appelsap bestaat 88% uit water en smaakt erg goed. Dit maakt het gemakkelijk te consumeren – vooral voor diegenen die een verhoogd risico op uitdroging hebben ( 1 ).

Sterker nog, sommige kinderartsen raden halfsterke appelsap aan – een mix van half vruchtensap, half water – voor zieke kinderen die licht uitgedroogd en minstens één jaar oud zijn ( 2 , 3 ).

In een onderzoek van licht uitgedroogde kinderen met diarree en braken hadden degenen die verdund appelsap kregen 6,5% minder kans op vochtverlies via hun aderen dan degenen die een medicinale elektrolytdrank kregen toegediend ( 4 ).

Hoewel elektrolytische dranken speciaal zijn geformuleerd om te hydrateren, houden sommige kinderen niet van de smaak en zullen ze niet drinken. Ze zijn ook relatief duur.

Verdund appelsap is een praktisch en aangenaam alternatief voor kinderen, evenals volwassenen ( 4 ).

Zorg ervoor dat u verdund sap drinkt om te hydrateren, omdat het hoge suikergehalte van het sap overtollig water in uw darm kan trekken en diarree kan verergeren, vooral tijdens het herstel van de ziekte ( 5 , 6 ).

In meer ernstige gevallen van uitdroging, worden medicinale elektrolytische dranken nog steeds geadviseerd. Hoewel de hoeveelheid kalium in appelsap vergelijkbaar is met elektrolytdranken, bevat het weinig natrium, dat verloren gaat via lichaamsvloeistoffen als je ziek bent ( 1 , 2 , 3 ).

Kortom: Appelsap bevat veel water en smaakt goed, waardoor het een goede keuze is voor hydratatie. Om bijwerkingen te voorkomen, verdun het 50 % wanneer u het gebruikt om na een ziekte te hydrateren.

2. Bevat heilzame plantaardige stoffen

Appels zijn rijk aan plantaardige stoffen, met name polyfenolen. Hoewel de meeste van deze verbindingen in de schil zitten , blijven sommige van de appel achter in het sap ( 7 ).

Deze plantaardige stoffen kunnen uw cellen beschermen tegen ontstekingen en oxidatieve schade. Beide processen zijn onderliggende factoren bij chronische aandoeningen, waaronder bepaalde kankers en hartaandoeningen ( 8 ).

In één onderzoek dronken gezonde mannen 160 ml appelsap, waarna wetenschappers hun bloed afnamen. Oxidatieve schade in hun bloed werd binnen 30 minuten na het drinken van het sap onderdrukt en dit effect duurde tot 90 minuten ( 9 ).

Kies voor meer polyfenolen voor troebel sap – dat pulp bevat – in plaats van helder, waarbij de pulp is verwijderd ( 7 ).

Eén analyse wees uit troebel appelsap tot 62% meer polyfenolen had dan helder sap ( 7).

Het overgrote deel van het appelsap dat in de winkel wordt gekocht een heldere kleur. Organische variëteiten zijn over het algemeen meer beschikbaar in de troebele vorm.

Kortom: Appelsap bevat plantaardige stoffen, polyfenolen genaamd, die kunnen helpen uw cellen te beschermen tegen ziekte stimulerende oxidatieve stress en ontstekingen. Troebel sap met pulp is hoger in polyfenolen dan helder sap.

3. Kan de gezondheid van het hart ondersteunen

Plantaardige stoffen – waaronder polyfenolen – in appelsap kunnen bijzonder gunstig zijn voor de gezondheid van het hart .

Polyfenolen kunnen voorkomen dat LDL-cholesterol (slecht cholesterol) wordt geoxideerd en zich ophoopt in uw bloedvaten. Hogere gehaltes van geoxideerd LDL zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op een hartaanval en beroerte ( 10 ).

Een studie merkte op dat wanneer gezonde volwassenen dagelijks 375 ml helder appelsap dronken, hun LDL-cholesterol (slecht) 20% beter bestand was tegen oxidatie in vergelijking met het begin van het onderzoek( 11 ).

Toen gezonde vrouwen 310 ml helder appelsap dronken, steeg de antioxidantactiviteit van hun bloed met bijna 11% binnen 1 uur na het drinken van het sap, in vergelijking met een placebo drankje ( 12 ).

Deze boost in antioxidantactiviteit betekent meer potentiële bescherming tegen hartziekten. Toch zijn meer menselijke studies nodig om deze voordelen voor de gezondheid van het hart te bevestigen.

Kortom: Menselijke studies suggereren dat het drinken van appelsap de antioxidantactiviteit in je bloed kan verhogen en helpen bij het beschermen van LDL (slecht) cholesterol tegen oxidatie. Dit kan uw risico op hartaandoeningen verlagen.

4. Kan je hersenen beschermen naarmate je ouder wordt

Voorlopige studies suggereren dat appelsap de hersenfunctie en geestelijke gezondheid kan ondersteunen als je ouder wordt.

Een deel van deze bescherming kan te wijten zijn aan de antioxiderende werking van de polyfenolen in het sap. Ze kunnen je hersenen beschermen tegen schade door onstabiele moleculen die vrije radicalen worden genoemd ( 8 , 13 ).

In een reeks onderzoeken kregen oudere muizen dagelijks appelsap dat equivalent was aan 480-720 ml voor een mens. Wanneer de muizen het sap een maand lang consumeerden, deden ze het volgende:

  • Presteerde significant beter op doolhof-gebaseerde geheugentests, vergeleken met een controlegroep die het sap niet ontving ( 14 )
  • Onderhouden hersenniveaus van acetylcholine, een zenuwboodschapper die belangrijk is voor het geheugen en een goede mentale gezondheid en die de neiging heeft om te verminderen bij veroudering – zoals het geval was bij de controlegroep in deze studie ( 15 )
  • Onderdrukt een toename van bèta-amyloïde eiwitfragmenten in de hersenen, die geassocieerd zijn met hersenbeschadiging bij de ziekte van Alzheimer ( 16 )

Wanneer mensen met de ziekte van Alzheimer 240 ml van appelsap dagelijks gedurende 1 maand dronken, verbeterden hun gedrags- en mentale symptomen – waaronder angst , rusteloosheid en valse overtuigingen met 27%. Geheugen en probleemoplossing verbeterden echter niet ( 17 ).

Verdere studies van mensen zijn nodig om de voordelen van appelsap voor de hersenfunctie te bevestigen en te verduidelijken hoeveel hiervoor nodig is.

Kortom: Dierstudies observeren dat appelsap het geheugen en andere aspecten van de gezondheid van de hersenen tijdens veroudering kan helpen beschermen. Voorlopig menselijk onderzoek suggereert dat het gedrag en de geestelijke gezondheid van de ziekte van Alzheimer kan verbeteren.

5 Nadelen van appelsap

Als u appelsap drinkt, drink dan niet teveel is van essentieel belang. Een 240 ml heeft 114 calorieën, terwijl een middelgrote appel 95 calorieën bevat ( 1 , 18).

Het sap kan sneller worden geconsumeerd dan een hele appel, waardoor u in korte tijd een groot aantal calorieën binnenkrijgt.

Bovendien is sap niet bijzonder goed in het bevredigen van honger of het helpen van een vol gevoel. Dit kan ertoe leiden dat je overtollige calorieën consumeert ( 19 ).

In één onderzoek kregen volwassenen een hele appel, appelmoes of appelsap in gelijke hoeveelheden op basis van calorieën. Hele appels bevredigden hun honger het beste. Sap was de minste vullende – zelfs als er vezels aan werden toegevoegd ( 20 ).

Om deze redenen is het risico om te veel calorieën binnen te krijgen en gewichtstoename van het drinken van sap groter dan bij het eten van hele appels. Dit geldt voor zowel volwassenen als kinderen ( 18 , 21 , 22 ).

Het beste is de volgende dagelijkse maximale sap hoeveelheden aan te houden:

LeeftijdMax. Sap hoeveelheden
1–3120 ml
3–6120-175 ml
7–18240 ml

Een 240 ml is ook de aanbevolen dagelijkse limiet voor volwassenen ( 23 , 24 ).

2. Weinig vitamines en mineralen

Een 240 ml appelsap is geen goede bron van vitamines of mineralen, wat betekent dat het niet ten minste 10% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) levert voor een micronutriënt ( 1 ).

Dat gezegd hebbende, wordt vitamine C – of ascorbinezuur – vaak toegevoegd. In veel gevallen wordt appelsap versterkt om 100% of meer van de ADH voor vitamine C per 240 ml te leveren ( 25 ).

Als het niet is versterkt, levert appelsap ongeveer 2% van de ADH op voor deze vitamine per 24o ml. Ter vergelijking, één middelgrote appel is gemiddeld 9% van de ADH ( 1 ).

Als u een verscheidenheid aan hele vruchten en groenten eet, kunt u uw quotum voor vitamine C gemakkelijk bereiken zonder sap te drinken.

3. Rijk aan suiker – laag in vezels

Kies 100% sapvariëteiten in plaats van dranken die een mengsel zijn van appelsap, toegevoegde suiker en water.

Toch zijn vrijwel alle calorieën in 100% appelsap afkomstig van koolhydraten – meestal van fructose en glucose, twee van nature voorkomende suikers ( 1 ).

Tegelijkertijd levert een sap (240 ml) – hetzij helder of troebel – slechts 0,5 gram vezels.

Ter vergelijking, een middelgrote appel met de schil bevat 4,5 gram vezels – of 18% van de ADH – voor deze voedingsstof ( 1 , 7 ).

Vezels maar ook eiwitten en vetten, helpen de spijsvertering te vertragen en bevorderen een meer gematigde stijging van de bloedsuikerspiegel. De combinatie van veel suiker en weinig vezels in het sap kan uw bloedsuikerspiegel doen stijgen.

Als u appelsap drinkt, koppel het dan aan iets dat eiwit en gezond vet bevat om de invloed op uw bloedsuikerspiegel te verminderen ( 26 ).

Toen gezonde volwassenen bijvoorbeeld een ontbijt met appelsap, brood en pindakaas aten, was hun bloedsuikerspiegel 30% lager vergeleken met dezelfde maaltijd zonder pindakaas ( 26 ).

4. Moedigt tandbederf aan

Het drinken van vruchtensap is gekoppeld aan tandbederf . Bacteriën in uw mond verbruiken de suikers in het sap en produceren zuren die het tandglazuur kunnen aantasten en tot gaatjes kunnen leiden ( 27 ).

In een reageerbuisonderzoek waarin de tandheelkundige effecten van 12 verschillende soorten vruchtensap werden beoordeeld, bleek appelsap het tandglazuur het meest aan te tasten( 28 ).

Als je appelsap drinkt, vermijd het om lang in je mond te houden . Hoe langer je tanden aan suiker worden blootgesteld, hoe groter de kans dat je gaatjes krijgt. Het gebruik van een rietje kan ook het risico op tandbederf verminderen ( 27 , 29 ).

5. Verontreinigd met pesticiden

Als u niet-organisch sap drinkt, is besmetting met pesticiden een andere zorg. Pesticiden zijn chemicaliën gebruikt om gewassen te beschermen tegen insecten, onkruid en schimmels.

Toen het Amerikaanse ministerie van landbouw 379 monsters van niet-biologisch, 100% appelsap testte, bevatte ongeveer de helft daarvan detecteerbare niveaus van ten minste één pesticide ( 30 ).

Hoewel deze residuen onder de limieten van het Amerikaanse Environmental Protection Agency lagen, zijn kinderen kwetsbaarder voor blootstelling aan pesticiden dan volwassenen. Als uw kind regelmatig appelsap drinkt, is het waarschijnlijk het beste om biologisch te kiezen ( 30 , 31 , 32 ).

Biologisch sap heeft ook de voorkeur voor volwassenen, omdat het onzeker is hoe langdurige blootstelling aan kleine hoeveelheden pesticiden het risico op bepaalde kankers, vruchtbaarheidsproblemen of andere gezondheidsproblemen kan verhogen ( 31 , 33 ).

Kortom: Probeer appelsap in je voeding te beperken, want het is niet erg vullend, bevat veel suiker, stimuleert tandbederf en bevat weinig vitamines, mineralen en vezels. Niet-organisch sap is ook vaak verontreinigd met pesticiden.

Tot slot

Appelsap kan handig zijn om te rehydrateren als je ziek bent. De ziektebestrijdende plantaardige stoffen kunnen ook je hart en hersenen beschermen naarmate je ouder wordt.

Appelsap is echter niet erg vullend in vergelijking met hele appels , en het bevat ook niet veel vezels, vitamines of mineralen.

Als je het echt lekker vindt, kies dan voor troebele, organisch sap met pulp om de voordelen van plantaardige stoffen te krijgen en besmetting met bestrijdingsmiddelen te voorkomen.

Vanwege het hoge caloriegehalte, moet u dit sap met mate genieten.

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Deze artikelen op de website zijn vertaald van https://www.healthline.com/ Met een gezonde groet, Zarja