Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

42 Voedingsmiddelen die ongelooflijk laag zijn in calorieën

1499 Views

42 Voedingsmiddelen die ongelooflijk laag zijn in calorieën

Het verminderen van je calorie-inname kan een effectieve manier zijn om gewicht te verliezen.

Echter, niet alle voedingsmiddelen zijn gelijk wat betreft voedingswaarde. Sommige voedingsmiddelen zijn laag in calorieën, maar ook laag in voedingsstoffen.

Bij het beperken van uw calorie-inname, is het belangrijk om te kiezen voor voedzame voedingsmiddelen , die veel voedingsstoffen bevatten voor het aantal calorieën die ze bieden.

Hier zijn 42 voedingsmiddelen die laag in calorieën zijn – en de meeste van hen zijn zeer voedzaam.

1-4: Vlees en pluimvee

Omdat ze rijk zijn aan eiwitten , vlees en gevogelte zijn goede voedingsmiddelen om te eten wanneer je probeert om calorieën te verminderen.

Eiwit helpt u een verzadigd gevoel voor langere te behouden en kan helpen dat je minder calorieën eet gedurende de dag(2, 3).

Vlees dat in calorieën het laagste is, zijn degenen die zeer mager zijn. Vet is calorie-dicht, dus vettere stukken vlees bevatten een hoger aantal calorieën.

1. Biefstuk

Er is geen reden waarom je niet kunt genieten van een biefstuk tijdens het verminderen van calorieën. Rundvlees is voedzaam, en het is een goede bron van vitamine B12 en ijzer(4).

IJzer is een essentiële voedingsstof die het transport van zuurstof regelt in uw lichaam, terwijl vitamine B12 noodzakelijk is om rode bloedcellen te vormen(5).

Calorieën: 138 calorieën per 85 gram portie, of 168 calorieën per 100 gram.

2. Kippenfilet

Kip is een zeer veelzijdig stuk vlees, dat ook een uitstekende bron is van eiwitten(6).

U kunt de calorie-inhoud laag houden door het verwijderen van alle huid en het zichtbare vet.

Calorieën: 92 calorieën per 85 gram portie, of 110 calorieën per 100 gram.

3. Kalkoenfilet

Kalkoenfilet is rijk aan eiwitten, vitamine B6 en niacine. B-vitaminen helpen uw lichaam het voedsel af te breken en het metaboliseren in energie(7).

Calorieën: 93 calorieën per 85 gram portie, of 111 calorieën per 100 gram.

4. Varkenshaas

De varkenshaas is één van de magerste delen van varkensvlees , waardoor het een geweldige caloriearme-optie is.

Varkensvlees is rijk aan een aantal B-vitaminen, en het is ook een uitstekende bron van hoogwaardige eiwitten(8).

Calorieën: 122 calorieën per 85 gram portie, of 143 calorieën per 100 gram.

5-8: Vis en schaaldieren

De meeste vis en zeevruchten zijn zeer voedzaam, en ze zijn een uitstekende keuzes als je calorieën wilt beperken.

Net als vlees, vis en zeevruchten zijn rijk aan eiwitten. Ze bieden ook belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine B12, jodium en omega-3 vetzuren(9).

Omega-3 vetzuren hebben tal van voordelen voor uw gezondheid , met inbegrip van het verminderen van ontstekingen en het verbeteren van de gezondheid van het hart(10).

5. Kabeljauw

Kabeljauw is een magere, witte vis dat rijk is aan eiwitten, maar laag in calorieën.

Het is ook rijk aan vitamine B12, jodium en selenium en bevat een behoorlijke hoeveelheid omega-3 vetzuren. Jodium is belangrijk voor een goede hersenen- en  schildklierfunctie, maar veel mensen krijgen niet genoeg van deze voedingsstof(11, 12).

Calorieën: 70 calorieën per 85 gram portie, of 82 calorieën per 100 gram.

6. Zalm

Zalm is een vette vis die vol zit met hart-gezonde omega-3 vetzuren. Het is ook rijk aan vitamine B12, en is één van de weinige levensmiddelen die van nature vitamine D bevat(13).

Dit is belangrijk, vitamine D tekort is een veelvoorkomend probleem wereldwijd.

Vitamine D tekort wordt geassocieerd met allerlei gezondheidsproblemen, zoals osteoporose, verhoogd risico op kanker, auto-immuunziekten en hoge bloeddruk(14, 15).

Calorieën: 99 calorieën in een 85 gram portie, of 116 calorieën per 100 gram.

7. Coquilles

Coquilles zijn caloriearme schelpdieren met een zoete, milde smaak(16).

Maar zorg ervoor dat u de calorierijke sauzen vermijdt en geniet van coquilles gestoomd, geroosterd of gegrild.

Calorieën: 26 calorieën in 5 kleine sint-jakobsschelpen, of 88 calorieën per 100 gram.

8. Oesters

Slechts één oester biedt meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 en meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor zink en selenium(17).

Een adequate inname van selenium kan het risico op prostaatkanker bij mannen verminderen(18).

Calorieën: 41 calorieën per oester, of 81 calorieën per 100 gram.

9/17: Groenten

De meeste groenten zijn laag in calorieën maar rijk aan vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten. Hierdoor zijn ze uitstekend geschikt voor gewichtsverlies .

Veel groenten zijn ook rijk aan zowel water en vezels, die u helpen een verzadigd gevoel te geven zonder verbruik van veel calorieën(19).

Zetmeelrijke groenten zoals aardappelen en winter pompoenen zijn hoger in calorieën, maar nog steeds erg voedzaam.

9. Chinese kool

Chinese kool, die napa kool en paksoi omvatten, behoort bij de top van de lijst als het gaat om de dichtheid van voedingsstof. Deze kool is rijk aan vitamine C en K en bevat een behoorlijke hoeveelheid foliumzuur(20).

Chinese kool geeft het een uitstekende smaak en behoudt ook de voedingsstoffen.

Calorieën: 12 calorieën per kop, of 16 calorieën per 100 gram.

10. Waterkers

Waterkers is een pittige, groene bladgroenten dat één van de meest voedzame groenten is die je kunt eten.

Het is bijna calorie-vrij maar bevat grote hoeveelheden vitamine A, C en K. U kunt waterkers in een salade toevoegen of roerbakken samen met andere lekkere groenten(21).

Calorieën: 4 calorieën per kop, of 11 calorieën per 100 gram.

11. Komkommers

Komkommers zijn laag in calorieën, omdat ze voornamelijk bestaat uit water.

Interessant, ze bevatten ook een behoorlijke hoeveelheid vitamine K en een aantal gunstige plantaardige stoffen(22, 23).

Calorieën: 45 calorieën per komkommer, of 15 calorieën per 100 gram.

12. Radijs

Radijsjes zijn een peperige, kruisbloemige groente die laag is in calorieën en een volle smaak heeft.

Deze knapperige groenten verschaft een behoorlijke hoeveelheid vitamine C en een kleine hoeveelheid folaat(24).

Calorieën: 1 calorie per radijs, of 16 calorieën per 100 gram.

13. Selderij

Selderij is bekend onder lijners als caloriearme groente, maar het is ook heel voedzaam. Het is rijk aan vitamine K en plantaardige verbindingen die ontstekingsremmende eigenschappen bevat(25, 26).

Calorieën: 6 calorieën per stengel, of 16 calorieën per 100 gram.

14. Boerenkool

Boerenkool is een zeer voedzaam. U kunt meer dan 100% van de ADH voor vitamine A, C en K krijgen door het eten van slechts een portie boerenkool.

In feite, een portie boerenkool heeft zeven keer de hoeveelheid vitamine K die u nodig hebt op een dag. Vitamine K is een belangrijke voedingsstof die cruciaal is voor de bloedstolling(27).

Calorieën: 34 calorieën per portie, of 50 calorieën per 100 gram.

15. Spinazie

Spinazie is rijk aan foliumzuur, mangaan en vitamine A, C en K. Het is ook rijk aan kankerbestrijdende antioxidanten zoals flavonoïden en carotenoïden(28).

Begin uw maaltijd met een salade van spinazie en andere bladgroenten kan helpen je een verzadigd gevoel te geven zodat u minder calorieën in uw maaltijd eet(29).

Calorieën: 7 calorieën per portie, of 23 calorieën per 100 gram.

16. Paprika’s

Paprika’s zijn van nature rijk aan vezels, vitamine C en carotenoïden(30).

Carotenoïden zijn kankerbestrijdende plantaardige verbindingen die ook de gezondheid van het oog kan verbeteren(31, 32).

Calorieën: 37 calorieën per peper, of 31 calorieën per 100 gram.

17. Champignons

Eigenlijk zijn champignons een schimmel, maar worden vaak ingedeeld als groente. Ze bevatten een aantal B-vitaminen en een goede hoeveelheid kalium en selenium (33).

Champignons worden geassocieerd met verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder een versterkte immuunsysteem, ontsteking en kanker-beschermend effect(34, 35, 36).

Calorieën: 15 calorieën per portie, of 22 calorieën per 100 gram.

18-23: Fruit en bessen

Vruchten hebben de neiging om hoger in calorieën te zijn dan groenten. Echter, de meeste vruchten zijn voedzaam en verdienen een plek in je caloriearm dieet.

18. Aardbeien

Aardbeien zijn rijk aan vezels en antioxidanten. Zij bieden ook een hoge dosis vitamine C(37, 38).

Calorieën: 46 calorieën per portie, of 32 calorieën per 100 gram.

19. Cantaloupe

Cantaloupe is een meloen met bleek, oranje vruchtvlees dat rijk is aan vitamine A en C(39).

Cantaloupe is ook een rijke bron van beta-caroteen, wat belangrijk is voor gezonde ogen en huid.

Calorieën: 60 calorieën per portie, of 34 calorieën per 100 gram.

20. Watermeloen

Watermeloen bestaat voornamelijk uit water, vandaar de naam. Het bevat ook een goede dosis vitaminen A en C (40).

Wat meer, watermeloen is ook rijk aan lycopeen – een planten verbinding die bescherming kan bieden tegen hart-en vaatziekten en sommige vormen van kanker(41, 42).

Calorieën: 46 calorieën per portie, of 30 calorieën per 100 gram.

21. Bosbessen

Bosbessen zijn zeer voedzaam. Ze zijn bijzonder rijk aan antioxidanten, vitamine C, vitamine K en mangaan(43).

De plantenstoffen die overvloedig zijn in bosbessen hebben talrijke voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van een beschermend effect tegen hart-en vaatziekten(44, 45).

Calorieën: 84 calorieën per portie, of 57 calorieën per 100 gram.

22. Grapefruit

Net als veel andere citrusvruchten, grapefruits zijn rijk aan vitamine C. Deze vruchten krijgen ook hun kleur van de belangrijke plantenstof lycopeen(46).

Calorieën: 57 calorieën halve vruchten of 42 calorieën per 100 gram.

23. Kiwi

Slechts één kiwi , zonder de schil, bevat alle vitamine C die u nodig hebt op een dag. Het biedt ook een goede dosis van vezels en vitamine K(47).

Calorieën: 46 calorieën per fruit, of 61 calorieën per 100 gram.

24-25: Groenten

Peulvruchten zijn één van de beste plantaardige eiwitbronnen . En het aantal calorieën die ze bevatten, peulvruchten zijn zeer rijk aan voedingsstoffen.

24. Zwarte bonen

Zwarte bonen zijn een veelzijdige en goedkope eiwitbron.

Ze zijn zeer rijk aan vezels en foliumzuur en bevatten ook een goede hoeveelheid B-vitamines, ijzer, magnesium en mangaan (48).

Calorieën: 114 calorieën per half kopje, of 132 calorieën per 100 gram.

25. Linzen

In vergelijking met andere peulvruchten, linzen zijn snel en gemakkelijk te bereiden. Ze zijn ook rijk aan eiwitten, vezels, foliumzuur, thiamine, ijzer, kalium en mangaan(49).

Wat meer, linzen bevatten vezels en eiwitten. Dit maakt hen ongelooflijk vullend ook al zijn ze laag in calorieën(50).

Calorieën: 165 calorieën per half kopje, of 116 calorieën per 100 gram.

26-29: Zuivel en eieren

Als het gaat om zuivelproducten, het aantal calorieën varieert met het vetgehalte.

Dus als je probeert om je calorie-inname laag te houden, gebruik laag in vet of vetvrije zuivelproducten.

26. Magere melk

Magere melk is een caloriearme bron van hoogwaardige eiwitten. Melk bevat ook calcium en de meeste melk fabrikanten vullen hun producten aan met vitamine D (51).

Calorieën: 86 calorieën per glas, of 35 calorieën per 100 gram.

27. Vetvrije yoghurt

Yoghurt is rijk aan eiwitten en calcium. Soms bevat yoghurt ook levende bacteriën, dat goed is voor uw spijsvertering(52, 53).

Kies ongezoete yoghurt omdat gearomatiseerde yoghurt bevat veel suiker en overtollige calorieën. Voeg vers fruit of bessen voor smaak en natuurlijke zoetheid toe.

Calorieën: 137 calorieën per kop, of 56 calorieën per 100 gram.

28. Kwark

Kwark is zachte en romig, het is laag in calorieën en hoog in eiwitten.

De meeste supermarkten verkopen kwark met wisselende vetgehalte. Kies voor de laagst aantal calorieën, kies kwark met 1% melkvet.

Calorieën: 82 calorieën per half-glas, of 72 calorieën per 100 gram.

29. Eieren

Eieren zijn een goedkope en voedzame bron van hoogwaardige eiwitten.

Ze zijn ook ongelooflijk vullend. Studies hebben aangetoond dat het eten van eieren voor het ontbijt kan u helpen minder calorieën te eten de rest van de dag, wat gewichtsverlies kan stimuleren(54, 55).

Calorieën: 72 calorieën per groot ei, of 144 calorieën per 100 gram.

30-34: Granen

De gezondste granen zijn single-ingrediënt granen die niet zijn bewerkt.

Vezelrijke volkoren granen zorgt voor een langer verzadigd gevoel, die u kan helpen minder calorieën te eten(50).

30. Popcorn

Popcorn is gepofte maïs van maïssoorten die speciaal voor dit doel veredeld zijn.

-Lucht geknalde popcorn is een gezonde, caloriearme snack, zolang je geen ongezonde toppings gebruikt.

Calorieën: 31 calorieën per kop, geknald.

31. shirataki

Shirataki zijn Japanse noedels die gemaakt zijn van een yam-achtige knol genaamd konjac. Ze zijn bijna calorie-vrij en zijn rijk aan vezels.

Calorieën: 5 calorieën per 100 gram.

32. Haver en havermout

Haver is een stevig graankorrel die rijk zijn aan vezels en antioxidanten. Ze bevatten ook eiwitten, sommige vitamine B en mangaan(56).

Studies hebben aangetoond dat het eten haver wordt geassocieerd met lagere “slechte” LDL cholesterol en een lagere bloeddruk. Een paar studies suggereren ook dat het eten van haver kan helpen bij het afvallen(57, 58, 59).

Calorieën: 124 in 3/4 kop, gekookt, of 71 calorieën per 100 gram, gekookt.

33. Wilde rijst

Wilde rijst is eigenlijk het eetbare zaad van een gras, maar het wordt gekookt en gegeten net als gewone rijst. Echter, het is iets lager in calorieën dan witte of bruine rijst.

Wilde rijst bevat ook vezels, eiwitten, sommige vitamine B, zink en mangaan(60).

Calorieën: 166 calorieën per kop, of 101 calorieën per 100 gram.

34. Quinoa

Quinoa is een glutenvrij pseudograssoort die vaak wordt beschouwd als een “superfood,” vanwege de voedingsstoffen en antioxidanten inhoud.

Het bevat meer eiwit dan de meeste granen en bevat ook verschillende B vitamines, ijzer, magnesium en mangaan(61).

Calorieën: 222 calorieën per 1 kop, gekookt, of 120 calorieën per 100 gram, gekookt.

35-36: Noten en zaden

In het algemeen, noten en zaden zijn calorierijk voedsel. Echter, ze zijn ook zeer voedzaam en moet worden opgenomen in uw voeding, zelfs als je calorieën wilt beperken.

35. Ongezoete amandelmelk

Amandelmelk wordt gemaakt van gemalen amandelen en water.

Het is een populair alternatief voor mensen die allergisch zijn voor koemelk, maar het is ook beduidend lager in calorieën dan koemelk.

Het calciumgehalte van amandelmelk lijkt op koemelk, en het is ook rijk aan vitamine E(62).

Calorieën: 38 calorieën per kop, of 17 calorieën per 100 gram.

36. Kastanjes

Kastanjes zijn lager in calorieën dan de meeste andere noten. Ze zijn ook rijk aan vezels, vitamine C en foliumzuur(63).

Calorieën: 63 calorieën per 28 gram, of 224 calorieën per 100 gram.

37-40: Dranken

Suiker gezoete dranken zijn de vijand van gewichtsverlies. Als alternatief, de meeste suikervrije dranken zijn laag in calorieën.

Altijd op het label kijken om ervoor te zorgen dat uw drankje geen toegevoegde suikers bevat. Bovendien, vruchtensappen bevat veel suiker en moet worden vermeden.

37. Water

Water is het beste dat je kunt consumeren, en het is altijd calorie-vrij.

Calorieën: Zero

38. Ongezoete thee

Ongezoete thee is calorie-vrij en bevat ook gunstig plantaardige stoffen. Groene thee, vooral in verband gebracht met allerlei gezondheidsvoordelen.

Calorieën: Zero

39. Zwarte koffie

Suikerhoudende dranken uit koffiehuizen zitten vol met calorieën. Aan de andere kant, is zwarte koffie calorie-vrije die eigenlijk heel gezond is.(65, 66, 67, 68).

Interessant is dat een aantal studies hebben aangetoond dat koffiedrinkers een lager risico op sommige chronische aandoeningen heeft.

Calorieën: Zero

40.Koolzuurhoudend water

Koolzuurhoudend water is een verfrissend en gezond alternatief voor suikerhoudende frisdranken.

De meeste koolzuurhoudend water is gewoon water doordrenkt met koolstofdioxide, maar controleer het etiket van uw favoriete merk om er zeker van te zijn dat er geen suikers aan zijn toegevoegd.

Calorieën: Zero

41-42: Specerijen

In sommige kruiden zijn er suikers aan toegevoegd. Echter, er zijn tal van smaakvolle specerijen om uit te kiezen die zeer laag zijn in calorieën.

41. Kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen zijn een geweldige manier om smaak toe te voegen aan je eten. Een aantal heeft zelfs voordelen voor de gezondheid .

Kaneel , kurkuma, knoflook, gember en cayennepeper zijn kruiden die bijzonder rijk zijn aan antioxidanten en heilzaam plantaardige stoffen.

42. Caloriearme specerijen

Hier zijn een aantal kruiden die meer smaak geven met zeer weinig calorieën:

  • Azijn: 3 calorieën per eetlepel(69)
  • Citroensap: 3 calorieën per theelepel(70)
  • Salsa: 4 calorieën per eetlepel(71)
  • Hete saus: 0,5 calorieën per theelepel(72)
  • Mierikswortel: 2 calorieën per theelepel(73)

Tot Slot

Een caloriearm dieet hoeft niet saai te zijn. In feite zijn er tal van gezonde voedingsmiddelen die vol van smaak zijn, maar laag in calorieën.

Het consumeren van een verscheidenheid van voedzame voedingsmiddelen zorgt ervoor dat uw lichaam de voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft, en kan ook uw tevredenheid met uw dieet verhogen.

Kies voor volledig, onbewerkte voedingsmiddelen, die de neiging hebben om de meeste voedingsstoffen te bevatten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 2 =

It is main inner container footer text