Ad Clicks :Ad Views :
img

5 Eenvoudige regels voor een geweldige gezondheid

74 Views

5 Eenvoudige regels voor een geweldige gezondheid

Het volgen van een gezonde levensstijl lijkt vaak ongelooflijk ingewikkeld.

Advertenties en experts overal om je heen lijken tegenstrijdige adviezen te geven.

Een gezond leven leiden hoeft echter niet ingewikkeld te zijn.

Om een ​​optimale gezondheid te bereiken, af te vallen en je elke dag beter te voelen, hoef je alleen maar deze 5 eenvoudige regels te volgen.

1. Plaats geen giftige dingen in je lichaam

Veel dingen die mensen in hun lichaam stoppen zijn ronduit giftig.

Sommige, zoals sigaretten, alcohol en drugs zijn ook zeer verslavend, waardoor het voor mensen moeilijk is ze op te geven of te vermijden.

Als u een probleem heeft met één van deze stoffen, zijn voeding en lichaamsbeweging de minste zorgen.

Alcohol is met mate in orde voor diegenen die het kunnen verdragen, maar tabak en drugs zijn slecht voor iedereen.

Maar een nog veel voorkomend probleem is het eten van ongezonde, ziektebevorderende junkfood.

Als u een optimale gezondheid wilt bereiken, moet u uw consumptie van deze voedingsmiddelen tot een minimum beperken.

Waarschijnlijk is de meest effectieve verandering die u kunt aanbrengen om uw dieet te verbeteren is het verminderen van verwerkte, verpakte voedingsmiddelen.

Dit kan moeilijk zijn omdat veel van deze voedingsmiddelen zijn ontworpen om uiterst smakelijk en zeer moeilijk te weerstaan zijn​ (1).

Als het gaat om specifieke ingrediënten, zijn toegevoegde suikers de slechtste. Deze omvatten sucrose en high-fructose glucosestroop.

Beide kunnen grote schade aanrichten aan je stofwisseling wanneer ze overmatig worden verbruikt, hoewel sommige mensen matige hoeveelheden kunnen verdragen (2).

Bovendien is het een goed idee om alle transvetten te vermijden die voorkomen in sommige soorten margarine en verpakt gebakken voedingsmiddelen.

Kortom: Je kunt niet gezond zijn als je ziektebestrijdende stoffen in je lichaam blijft brengen. Deze omvatten tabak en alcohol, maar ook bepaalde bewerkte voedingsmiddelen en ingrediënten.

2. Tillen van dingen en lichaamsbeweging

Het gebruik van je spieren is uitermate belangrijk voor een optimale gezondheid.

Hoewel gewichtheffen en lichaamsbeweging je zeker kunnen helpen er beter uit te zien, is het verbeteren van je uiterlijk eigenlijk slechts het topje van de ijsberg.

U moet ook trainen om ervoor te zorgen dat uw lichaam, hersenen en hormonen optimaal functioneren.

Gewichtheffen verlaagt uw bloedsuikerspiegel en insulinespiegels, verbetert het cholesterolgehalte en verlaagt triglyceriden (3).

Het verhoogt ook uw niveaus van testosteron en groeihormonen, beide geassocieerd met een verbeterd welzijn (4).

Bovendien lichaamsbeweging kan helpen bij het verminderen van depressie en uw risico op verschillende chronische ziekten, zoals obesitas, diabetes type 2, hartziekte, Alzheimer en nog veel meer (5).

Ook kan lichaamsbeweging u helpen om vet te verliezen, vooral in combinatie met een gezond dieet. Het verbrandt niet alleen calorieën, maar verbetert ook je hormoonspiegels en algehele lichaamsfunctie.

Er zijn gelukkig veel manieren om aan lichaamsbeweging te doen. U hoeft niet naar een sportschool te gaan of dure work-out apparatuur aan te schaffen.

Het is mogelijk om gratis te oefenen in het comfort van uw eigen huis. Doe gewoon een zoekopdracht op Google of YouTube voor bijvoorbeeld ‘lichaamsgewichttrainingen’ of ‘gymnastiekles’.

Naar buiten gaan om te wandelen of een wandeling te maken is een ander belangrijk ding dat je zou moeten doen, vooral als je wat zon kunt krijgen terwijl je bezig bent (voor een natuurlijke bron van vitamine D). Wandelen is een goede keuze en een sterk ondergewaardeerde vorm van lichaamsbeweging.

De sleutel is om iets te kiezen dat je leuk vindt en dat je op de lange termijn kunt volhouden.

Als u volledig uit vorm bent of medische problemen hebt, is het een goed idee om uw arts of een gekwalificeerde gezondheidswerker te raadplegen voordat u een nieuw trainingsprogramma start.

Kortom: Lichaamsbeweging helpt u niet alleen om er beter uit te zien, het verbetert ook uw hormoonspiegels, zorgt ervoor dat u zich beter voelt en vermindert het risico op verschillende ziekten.

3. Slaap als een baby

Slaap is erg belangrijk voor de algehele gezondheid en studies tonen aan dat slaapgebrek correleert met veel ziekten, waaronder obesitas en hartaandoeningen (678).

Het wordt sterk aanbevolen om tijd te maken voor een goede, kwalitatieve slaap.

Als je niet goed lijkt te kunnen slapen, zijn er verschillende manieren om het te verbeteren:

  • Drink laat op de dag geen koffie.
  • Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en wakker te worden.
  • Slaap in volledige duisternis, zonder kunstmatige verlichting.
  • Dim de lichten in je huis een paar uur voor het slapen gaan.

Het kan ook een goed idee zijn om naar uw arts te gaan. Slaapstoornissen zoals slaapapneu komen vaak voor en zijn in veel gevallen gemakkelijk te behandelen.

Kortom: Kwaliteitsslaap krijgen kan uw gezondheid op meer manieren verbeteren dan u zich kunt voorstellen. Je zult je zowel fysiek als mentaal beter voelen en je risico op verschillende gezondheidsproblemen verlagen.

4. Vermijd overmatige stress

Een gezonde levensstijl houdt een gezond dieet, een goede nachtrust en regelmatige lichaamsbeweging in.

Maar de manier waarop je je voelt en hoe je denkt is ook erg belangrijk. Gestrest zijn is een recept voor een ramp.

Overmatige stress kan de cortisolspiegel verhogen en uw stofwisseling ernstig verminderen. Het kan het hunkeren naar junkfood, vet in uw maaggebied verhogen en uw risico op verschillende ziekten verhogen(91011).

Studies tonen ook aan dat stress een belangrijke bijdrage levert aan depressie, wat vandaag een enorm gezondheidsprobleem is (1213).

Om stress te verminderen, probeer je leven te vereenvoudigen – oefenen, natuurwandelingen maken, diep adem technieken oefenen en misschien zelfs mediteren.

Als je de lasten van je dagelijks leven absoluut niet aankunt zonder overdreven gestrest te raken, overweeg dan om een ​​psycholoog te bezoeken.

Niet alleen zal het overwinnen van je stress je gezonder maken, het zal je leven ook op andere manieren verbeteren. Door het leven gaan als bezorgd, angstig en nooit in staat om te ontspannen en te genieten is een grote verspilling.

Kortom: Stress kan uw gezondheid schaden, wat leidt tot gewichtstoename en verschillende ziekten. Er zijn veel manieren waarop je je stress kunt verminderen.

5. Voed je lichaam met echt voedsel

De eenvoudigste en meest effectieve manier om gezond te eten, is door je te richten op echt voedsel.

Kies onbewerkte, hele voedingsmiddelen die lijken op hoe ze eruit zagen in de natuur.

Het is het beste om een ​​combinatie van dieren en planten te eten – vlees, vis, eieren, groenten, fruit, noten, zaden, maar ook gezonde vetten, oliën en vetrijke zuivelproducten.

Als je gezond, slank en actief bent, eet je hele ongeraffineerde koolhydraten. Deze omvatten aardappelen, zoete aardappelen, peulvruchten en volkoren granen zoals haver.

Als u echter overgewicht, obesitas of tekenen van metabole problemen zoals diabetes of metabool syndroom hebt, kan het terugdringen van belangrijke koolhydraat bronnen tot drastische verbeteringen leiden(141516).

Mensen verliezen vaak veel gewicht door simpelweg minder koolhydraten te gebruiken omdat ze onbewust minder gaan eten (1718).

Wat je ook doet, doe een poging om hele, onverwerkte voedingsmiddelen te kiezen in plaats van voedingsmiddelen die eruitzien alsof ze in een fabriek zijn gemaakt.

Kortom: Het kiezen van hele, onbewerkte voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, zaden en volkoren granen is erg belangrijk voor je gezondheid.

Je moet het voor het leven vasthouden

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat een dieet mindset een slecht idee is omdat het bijna nooit op de lange termijn werkt.

Daarom is het van cruciaal belang om te streven naar een wijziging in levensstijl.

Gezond zijn is een marathon geen sprint.

Het kost tijd en je moet het vasthouden voor het leven.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − vijftien =

This div height required for enabling the sticky sidebar