Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

5 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van acai bessen

1469 Views

5 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van acai bessen

Acai bessen zijn een Braziliaanse “superfruit.”

Ze zijn afkomstig uit het Amazonegebied waar als energiebooster worden gebruikt.

Echter, hebben ze onlangs aan populariteit gewonnen wereldwijd en worden geprezen voor zijn bijzonder gunstig effecten voor de gezondheid en het welzijn.

Deze donkere paarse vrucht packs zeker veel van voeding, en het kan zelfs een aantal voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van de 5 beschreven in dit artikel.

Wat zijn Acai bessen?

Acai bessen zijn 2,5 cm ronde vruchten die groeien aan de acai palmbomen in de regenwouden van Midden- en Zuid-Amerika. Ze hebben een donker paarse huid en geel vruchtvlees een grote pit.

Omdat ze een pit bevat zoals abrikozen en olijven , ze zijn technisch gezien geen bes, maar eerder een steenvrucht. Toch worden ze meestal aangeduid als bessen.

In het Amazonewoud, acai bessen worden vaak als energiebooster gebruikt.

Om ze eetbaar te maken, worden ze geweekt om de taaie buitenste huid te verzachten en vervolgens fijngestampt tot een ​​donkerpaarse pasta.

Ze hebben een aardse smaak die vaak wordt omschreven als een kruising tussen bramen en ongezoet chocolade.

Verse acai bessen hebben een korte houdbaarheid waardoor ze moeilijk vers gehouden kunnen worden. Ze worden als een bevroren vruchtenmoes, poeder of geperst sap verkocht.

Acai bessen worden soms ook gebruikt om de smaak van voedingsmiddelen, met inbegrip van jelly beans en ijs, terwijl sommige non-food items zoals body crèmes acai olie bevatten.

Samenvatting: Acai bessen groeien aan acai palmbomen in het Amazone regenwoud. Ze worden verwerkt tot een puree voor het eten.

1. Ze zijn voedingsrijk

Acai bessen hebben een uniek voedingsprofiel voor een vrucht, als zijn ze enigszins rijk aan vet en bevatten weinig suiker.

100 gram bevroren vruchtvlees heeft de volgende voedingsverdeling ( 1 ):

  • Calorieën: 70
  • Vet: 5 gram
  • Verzadigd vet: 1,5 gram
  • Koolhydraten: 4 gram
  • Suiker: 2 gram
  • Vezels 2 gram
  • Vitamine A: 15% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH

Volgens een Venezolaanse studie acai bessen bevatten ook andere sporenelementen, zoals chroom, zink, ijzer, koper, mangaan, magnesium , kalium en fosfor ( 2 ).

Maar de meest krachtige gezondheidsvoordelen van acai bessen komen van de plantaardige stoffen.

Één van de meest opmerkelijke daarvan is anthocyanen , die geven acai bessen hun diepe paarse kleur en fungeren als antioxidanten in het lichaam.

Anthocyanen vind u ook in andere blauwe, zwarte en paarse voedingsmiddelen, zoals zwarte bonen en bosbessen.

Samenvatting: Acai bessen bevatten gezonde vetten en lage hoeveelheden suiker, evenals vele mineralen en sporenelementen en plantaardige stoffen, met inbegrip van anthocyanen.

2. Ze zitten vol met antioxidanten

Vier Acai Berries

Antioxidanten zijn belangrijk omdat ze de schadelijke effecten van vrije radicalen in het lichaam neutraliseren.

Als vrije radicalen niet worden geneutraliseerd door antioxidanten, kunnen ze schade aan cellen veroorzaken en leiden tot een aantal ziekten, waaronder diabetes, kanker en hart-en vaatziekten ( 3 ).

Acai bessen bevatten ongelooflijk grote hoeveelheid antioxidanten, meer dan antioxidant rijke vruchten zoals bosbessen en veenbessen ( 4 ).

De antioxidanten in voedingsmiddelen wordt gemeten door een Oxygen Radical absorptie Capacity (ORAC) score.

Bij acai, 100 gram bevroren vruchtenpuree heeft een ORAC van 15.405, terwijl dezelfde hoeveelheid bosbessen heeft een score van 4669 ( 4 ).

Deze antioxidanten zijn afkomstig uit een aantal plantenstoffen in acai bessen, zoals anthocyanen ( 5 , 6 ).

In 2008, onderzoekers gaven 12 vasten vrijwilligers acai vruchtenpuree, acaisap, appelmoes of een drankje zonder antioxidanten op vier verschillende tijdstippen en vervolgens hun bloed getest op antioxidanten ( 7 ).

Zowel acai vruchtenpuree en appelmoes verhoogde antioxidanten bij de deelnemers, wat betekent dat de antioxidanten in acai bessen worden goed geabsorbeerd in de darm ( 7 ).

Het geeft ook aan dat de acai vruchtenpuree is een betere bron van antioxidanten dan acaisap.

Samenvatting: Acai bessen zijn ongelooflijk rijk aan antioxidanten en biedt drie keer de gevonden hoeveelheden dan in bosbessen.

3. Ze kunnen de cholesterolniveaus verbeteren

Dierproeven hebben gesuggereerd dat acai bessen kunnen helpen bij het verbeteren van het cholesterolgehalte door het verlagen van het totale en LDL-cholesterol ( 8 , 9 , 10 ).

En het is mogelijk dat het een soortgelijk effect heeft bij mensen.

Een studie in 2011 onderzochten 10 volwassenen met overgewicht na het eten van acai smoothies tweemaal daags gedurende een maand. Over het algemeen hadden zij lagere totale en het “slechte” LDL-cholesterol aan het einde van de studie ( 11 ).

Echter, er waren een paar nadelen aan deze studie. Het was klein, had geen controlegroep en ontving de financiering van een primaire leverancier van acai bessen.

Hoewel meer onderzoek nodig is, is het mogelijk dat de anthocyanen in acai bessen verantwoordelijk zijn voor hun positieve invloed op het cholesterolgehalte, dit omdat studies deze plantaardige stoffen  gekoppeld is aan verbeteringen in het HDL en LDL-cholesterol ( 12 ).

Bovendien, acai bessen bevatten plantaardige sterolen , die verhinderen dat cholesterol door uw lichaam wordt geabsorbeerd ( 10 ).

Samenvatting: Vele dierstudies en ten minste één studie bij de mens hebben gesuggereerd dat acai bessen een lager cholesterolgehalte in het bloed kan helpen.

4. Zij kunnen mogelijk een anti-kanker effect hebben

Acai Poeder in een lepel

Hoewel geen enkel levensmiddel een magische schild tegen kanker bevat, sommige voedingsmiddelen staan bekend om kankercellen te stoppen vormen of verspreiden.

Zowel laboratorium als dierlijke studies is gebleken dat acai bessen een soort antikanker effect bevat( 13 , 14 , 15 , 16 , 17 ).

Bij muizen, heeft acai vruchtenpuree de incidentie van kanker van de dikke darm en blaas verminderd ( 14 , 15 ).

Echter, een tweede studie bij muizen bleek dat het geen effect had op maagkanker ( 18 ).

De onderzoekers concludeerden dat acai bessen een kunnen rol spelen in de behandeling van kanker in de toekomst, er is nog meer onderzoek nodig, ook bij de mens.

Samenvatting: In dier en laboratoriumstudies heeft acai bessen bewezen antikankermiddel te bevatten. Meer studies zijn nodig om het effect bij de mens te bepalen.

5. Ze kunnen de hersenfunctie stimuleren

Human Brain op witte achtergrond

De vele plantaardige stoffen in acai bessen kunnen je hersenen beschermen tegen schade als je ouder wordt ( 19 ).

Verschillende studies hebben dit soort beschermend effect aangetoond in laboratorium ratten( 19 , 20 , 21 , 22 ).

De antioxidanten in acai bessen beschermen tegen de schadelijke effecten van ontstekingen en oxidatie in de hersencellen, die kunnen leren en geheugen negatief beïnvloeden (21 ).

In één studie, acai bessen hielp ook het geheugen bij ouder wordende ratten te verbeteren ( 22 ).

Een van de manieren waarop de hersenen gezond blijft is door het schoonmaken van cellen die toxische zijn of niet langer werken, een proces dat bekend staat als autofagie. Het maakt de weg vrij voor nieuwe zenuwen zich te vormen, en het verbeteren van de communicatie tussen hersencellen.

Als je ouder wordt, dit proces werkt minder efficiënt. Echter, in het laboratorium, acai extract heeft bijgedragen aan dit “schoonmaakproces” om de reactie in hersencellen te stimuleren ( 23 ).

Samenvatting: Acai bessen zou de schadelijke effecten van ontsteking en oxidatie in de hersenen tegengaan en te helpen de “schoonmaak” respons te stimuleren.

Mogelijke nadelen van acai bessen

Gezien het feit dat acai bessen een gezonde, antioxidant-rijke vruchten zijn, zijn er niet heel veel nadelen aan het eten.

Echter, één woord van waarschuwing is om de bijbehorende gezondheidsclaims niet te overschatten.

Terwijl het eerste onderzoek veelbelovend is, zijn de studies over de effecten op de gezondheid van de mens klein en schaars.

Daarom is het belangrijk om de gezondheidsclaims met een korreltje zout te nemen.

Houd er ook rekening mee dat als je het als een pre-verwerkte puree koopt, controleer dan de ingrediënten label en zorg ervoor dat het geen toegevoegde ingrediënten bevat.

Sommige van het puree bevat zeer hoge gehaltes aan toegevoegde suiker .

Samenvatting: Voor het grootste deel, acai bes is een gezonde vrucht met een paar nadelen. Zorg ervoor om op te letten voor toegevoegde suikers in acai vruchtenpuree.

Hoe acai bessen te eten

Omdat verse acai bessen een korte houdbaarheid hebben, worden ze voornamelijk geëxporteerd en op grote schaal beschikbaar in drie hoofdvormen – puree, poeders en sappen.

Het sap zit vol met antioxidanten, maar het is ook het hoogste in suiker en bevat weinig vezels. Hoewel, indien gefiltreerd, kan het sap minder antioxidanten bevatten ( 7 ).

Het poeder levert de meest geconcentreerde hoeveelheid voedingsstoffen, waardoor u vezel en vet, alsmede plantenstoffen.

Dat gezegd zijnde, puree is waarschijnlijk de beste manier om van de smaak van acai bessen te genieten.

Een Acai bowl maken: Meng ongezoete bevroren puree met water of melk om te zetten in een smoothie-achtige basis toppings.

Toppings kunnen gesneden fruit of bessen, geroosterde kokos vlokken, notenpasta, cacaobonen of onder chia zaden zijn .

U kunt ook een bowl met behulp van acai poeder. Meng het in uw favoriete smoothie recept, dan bovenop met uw favoriete topping.

Het poeder is een veelzijdig ingrediënt dat u kunt toevoegen aan havermout , saladedressings of muesli .

Of probeer het maken van gezonde truffels door het te mengen met noten en dadels.

Samenvatting: Er zijn verschillende manieren om acai bessen te eten, onder meer als een bevroren puree, poeder of sap.

Tot slot

Dankzij hun hoge gehalte aan antioxidanten, acai bessen hebben veel potentiële voordelen voor de gezondheid.

Ze zitten vol met krachtige plantaardige stoffen die fungeren als antioxidanten en kunnen voordelen hebben voor uw hersenen, het hart en de algehele gezondheid.

Ze leveren ook gezonde vetten en vezels, waardoor ze over het algemeen gezond zijn.

Geniet van acai bessen als een smoothie of een bowl, maar kijk uit voor de toegevoegde suikers die vaak worden aangetroffen in de sappen en bevroren puree.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text