Acai bessen zijn een Braziliaanse ‘superfruit’. Ze zijn inheems in het Amazonegebied, waar ze een hoofdvoedsel zijn.

Ze zijn recentelijk echter wereldwijd populair geworden en geprezen omdat ze bijzonder gunstig zijn voor de gezondheid en het welzijn.

Dit donkerpaarse fruit zit boordevol met voedingsstoffen, en het kan zelfs enkele gezondheidsvoordelen bieden, waaronder de 5 die in dit artikel worden beschreven.

Wat zijn acai bessen?

Acai bessen zijn ronde vruchten van (2,5 cm die groeien aan acaipalmbomen in de regenwouden van Midden- en Zuid-Amerika. Ze hebben een donkerpaarse schil en geel vruchtvlees rondom een ​​grote pit.

Omdat ze pitten bevatten zoals abrikozen en olijven, zijn ze technisch gezien geen bes, maar eerder een steenvrucht. Niettemin worden ze meestal bessen genoemd.

In het Amazone regenwoud vergezellen acai bessen vaak maaltijden.

Om ze eetbaar te maken, worden ze gedrenkt om de taaie buitenschil te verzachten en vervolgens fijngestampt om een ​​donkerpaarse pasta te vormen.

Ze hebben een aardachtige smaak die vaak wordt omschreven als een kruising tussen bramen en ongezoete chocolade.

Verse açai bessen hebben een korte houdbaarheid en zijn niet beschikbaar buiten de locatie waar ze worden verbouwd. Als export worden ze verkocht als puree van bevroren vruchten, gedroogd poeder of geperst sap.

Acai-bessen worden soms ook gebruikt om voedingsproducten, zoals jelly beans en ijs, te smaken, terwijl sommige non-foodproducten zoals bodycrèmes acai-olie bevatten.

Kortom: Acaibessen groeien op acaipalmbomen in het Amazone-regenwoud. Ze worden verwerkt tot pulp voordat ze worden gegeten.

1. Voedingswaarde acai bessen

Acai bessen hebben een uniek voedingsprofiel voor een vrucht, omdat ze een beetje vet en weinig suiker bevatten.

Een 100 gram bevroren vruchtpulp heeft de volgende voedingswaarde ( 1 ):

  • Calorieën: 70
  • Vet: 5 gram
  • Verzadigd vet: 1,5 gram
  • Koolhydraten: 4 gram
  • Suiker: 2 gram
  • Vezels 2 gram
  • Vitamine A: 15% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH

Volgens een Venezolaans onderzoek bevatten acai bessen ook enkele andere sporenmineralen, waaronder chroom, zink, ijzer, koper, mangaan, magnesium, kalium en fosfor  ( 2 ).

Maar sommige van de meest krachtige gezondheidsvoordelen van acai komen van plantaardige stoffen.

De meest opvallende daarvan zijn anthocyanen, die acai bessen hun dieppaarse kleur geven en fungeren als antioxidanten in het lichaam.

Je kunt ook anthocyanen vinden in andere blauwe, zwarte en paarse voedingsmiddelen, zoals zwarte bonen en bosbessen.

Kortom: Acai bessen bevatten gezonde vetten en kleine hoeveelheden suiker, evenals veel sporenmineralen en plantaardige stoffen, waaronder anthocyanen.

2. Ze zitten vol met antioxidanten

Antioxidanten zijn belangrijk omdat ze de schadelijke effecten van vrije radicalen door het hele lichaam neutraliseren.

Als vrije radicalen niet worden geneutraliseerd door antioxidanten, kunnen ze cellen beschadigen en leiden tot een aantal ziekten, waaronder diabetes, kanker en hartaandoeningen( 3 ).

Acai bessen bevatten ongelooflijk veel antioxidanten en verdringen andere antioxidantrijke vruchten zoals bosbessen en cranberries( 4 ).

Het antioxidantgehalte van voedingsmiddelen wordt meestal gemeten met een Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) -score.

In het geval van acai heeft 100 gram bevroren vruchtenpulp een ORAC van 15,405, terwijl dezelfde hoeveelheid bosbessen een score van 4,669 heeft ( 4 ).

Deze antioxidantactiviteit komt van een aantal plantaardige stoffen in acai, waaronder anthocyanen( 5 , 6 ).

In 2008 gaven onderzoekers 12 vasten vrijwilligers acaipulp, acaisap, appelmoes of een drankje zonder antioxidanten op vier verschillende tijden en testten vervolgens hun bloed op antioxidanten( 7 ).

Zowel de acaipulp als de appelmoes verhoogden de antioxidanten gehalte van de deelnemers, wat betekent dat de antioxidanten in acai goed worden opgenomen in de darm( 7 ).

Het geeft ook aan dat acaipulp een betere bron van antioxidanten is dan açaisap.

Kortom: Acai is ongelooflijk rijk aan antioxidanten en heeft drie keer zo veel als bosbessen.

3. Ze kunnen de cholesterolgehalte verbeteren

Dierstudies hebben gesuggereerd dat acai kan helpen het cholesterolgehalte te verbeteren door het totale en LDL-cholesterol te verlagen( 8 , 9 , 10 ).

En het is mogelijk dat het een vergelijkbaar effect zou kunnen hebben bij mensen.

In een onderzoek uit 2011 hadden 10 volwassenen met overgewicht twee keer per dag acai-smoothies gedurende één maand. Over het algemeen hadden ze aan het eind van het onderzoek een lager totale en “slecht” LDL-cholesterol( 11 ).

Er waren echter enkele nadelen aan deze studie. Het was klein, had geen controlegroep en ontving de financiering van een primaire leverancier van acai.

Hoewel er meer onderzoek nodig is, is het mogelijk dat de anthocyanen in acai verantwoordelijk kunnen zijn voor hun positieve invloed op het cholesterolgehalte, omdat studies deze plantaardige stoffen hebben gekoppeld aan verbeteringen in HDL- en LDL-cholesterol( 12 ).

Bovendien bevat acai plantensterolen, die voorkomen dat cholesterol door uw lichaam wordt opgenomen ( 10 ).

Kortom: Veel dierstudies en tenminste één menselijke studie hebben gesuggereerd dat acai kan helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed.

4. Ze hebben mogelijk een anti-kanker effect

Hoewel geen enkel voedsel een magisch schild tegen kanker is, is het bekend dat sommige voedingsmiddelen kankercellen stoppen met vormen en verspreiden.

Zowel reageerbuis- als dierstudies hebben dit soort anti-kanker effect onthuld in acai( 13 , 14 , 15 , 16 , 17 ).

Bij muizen heeft acaipulp de incidentie van darm- en blaaskanker verminderd( 14 , 15 ).

Een tweede studie bij muizen bleek echter dat het geen effect had op maagkanker( 18 ).

Onderzoekers hebben geconcludeerd dat acai in de toekomst een rol zou kunnen spelen bij de behandeling van kanker, maar er is meer onderzoek nodig, ook bij mensen.

Kortom: In dier- en reageerbuisstudies heeft acai potentieel als antikankermiddel aangetoond.Meer studies zijn nodig om het effect ervan bij mensen te bepalen.

5. Ze kunnen de hersenfunctie versterken

De vele plantaardige stoffen in acai kunnen je hersenen ook beschermen tegen schade naarmate je ouder wordt( 19 ).

Verschillende studies hebben dit beschermende effect aangetoond bij laboratoriumratten( 19 , 20 , 21 , 22 ).

De antioxidanten in acai gaan de schadelijke effecten van ontsteking en oxidatie in hersencellen tegen, wat een negatief effect kan hebben op het geheugen en het leren(21 ).

In één onderzoek heeft acai zelfs het geheugen in ouder wordende ratten helpen verbeteren( 22 ).

Eén van de manieren waarop het brein gezond blijft, is door cellen op te ruimen die toxisch of niet meer werken, een proces dat bekend staat als autofagie. Het maakt plaats voor nieuwe zenuwen te vormen, verbetering van de communicatie tussen hersencellen.

Naarmate je ouder wordt, werkt dit proces minder efficiënt. In laboratoriumtests heeft acai-extract echter bijgedragen aan het stimuleren van deze “huishoudelijke” reactie in hersencellen( 23 ).

Kortom: Acai kan de schadelijke effecten van ontsteking en oxidatie in de hersenen tegengaan en de “huishoudelijke” reactie helpen stimuleren.

Mogelijke nadelen van acai bessen

Aangezien acai een gezond, antioxidantrijk fruit is, zijn er niet veel nadelen aan het eten ervan.

Een woord van waarschuwing is echter om de bijbehorende gezondheidsclaims niet te overschatten.

Hoewel het eerste onderzoek veelbelovend is, zijn de studies naar de effecten ervan op de menselijke gezondheid klein en schaars.

Daarom is het belangrijk om de gezondheidsclaims te nemen met een korrel zout.

Houd er ook rekening mee dat als u het als een voorbewerkte pulp koopt, het ingrediëntenetiket controleert en ervoor zorgt dat het geen toegevoegde ingrediënten bevat.

Sommige van de pulp hebben een zeer hoge toegevoegde hoeveelheid suiker.

Kortom: Acai is voor het grootste deel een gezond fruit met weinig nadelen. Zorg ervoor dat je oplet voor toegevoegde suikers.

Hoe acai bessen te eten

Omdat verse acaibessen een korte houdbaarheid hebben, worden ze voornamelijk geëxporteerd en op grote schaal verkrijgbaar in drie hoofdvormen: pulp, poeders en sappen.

Het sap zit vol met antioxidanten, maar het is ook het hoogst in suiker en ontbreekt het aan vezels. Hoewel het sap, indien gefilterd, minder antioxidanten bevat( 7 ).

Het poeder levert de meest geconcentreerde hoeveelheid voedingsstoffen, waardoor je vezels en vetten krijgt en plantaardige stoffen.

Dat gezegd hebbende, de pulp is waarschijnlijk de beste manier om te genieten van de smaak van acai bessen.

Een Acai bowl maken: meng ongezoete bevroren pulp met water of melk om het in een smoothie-achtige basis voor toppings te veranderen.

Toppings kunnen gesneden fruit of bessen, geroosterde kokos vlokken, notenpasta, cacaobonen of onder chia zaden zijn .

U kunt ook een bowl met behulp van acai poeder. Meng het in uw favoriete smoothie recept, dan bovenop met uw favoriete topping.

Het poeder is een veelzijdig ingrediënt dat u kunt toevoegen aan havermout , saladedressings of muesli .

Of probeer het maken van gezonde truffels door het te mengen met noten en dadels.

Kortom: Er zijn verschillende manieren om acai bessen te eten,  waaronder als bevroren pulp, poeder of sap.

Tot slot

Dankzij hun hoge gehalte aan antioxidanten hebben acaibessen veel potentiële gezondheidsvoordelen.

Ze zitten boordevol krachtige plantaardige stoffen die als antioxidanten fungeren en kunnen voordelen hebben voor uw hersenen, het hart en de algehele gezondheid.

Ze leveren ook gezonde vetten en vezels, waardoor ze over het algemeen gezond zijn.

Geniet van acai bessen als een smoothie of bowl, maar kijk uit voor de toegevoegde suikers die je vaak tegenkomt in de sappen en bevroren pulp.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.