Acai bessen

5 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van acai bessen

5 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van acai bessen

Acai bessen zijn een Braziliaanse “superfruit.”Ze zijn inheems in het Amazonegebied, waar ze als energiebooster worden gebruikt.

Ze zijn recentelijk echter wereldwijd populair geworden en worden geprezen omdat ze bijzonder gunstig zijn voor de gezondheid en het welzijn.

Dit donkerpaarse fruit zit boordevol met voedingsstoffen,  en het kan zelfs enkele gezondheidsvoordelen hebben, waaronder de 5 die in dit artikel worden beschreven.

Wat zijn acai bessen?

Acai bessen zijn 2,5 cm ronde vruchten die groeien aan de acai palmbomen in de regenwouden van Midden- en Zuid-Amerika.  Ze hebben een donkerpaarse huid en geel vruchtvlees rondom een ​​grote pit.

Omdat ze een pit bevat zoals abrikozen en olijven , ze zijn technisch gezien geen bes, maar eerder een steenvrucht. Toch worden ze meestal aangeduid als bessen.

In het Amazonewoud, acai bessen worden vaak als energiebooster gebruikt.

Om ze eetbaar te maken, worden ze gedrenkt om de taaie buitenhuid te verzachten en vervolgens fijngestampt om een ​​donkerpaarse pasta te vormen.

Ze hebben een aardachtige smaak die vaak wordt omschreven als een kruising tussen bramen en ongezoete chocolade.

Verse acai bessen hebben een korte houdbaarheid waardoor ze moeilijk vers gehouden kunnen worden. Ze worden als een bevroren vruchtenmoes, poeder of geperst sap verkocht.

Acai bessen worden soms ook gebruikt om de smaak van voedingsmiddelen, met inbegrip van jelly beans en ijs, terwijl sommige non-food items zoals body crèmes acai olie bevatten.

Kortom: Acai bessen groeien aan acai palmbomen in het Amazone regenwoud. Ze worden verwerkt tot een puree voordat ze worden gegeten.

1. Ze zijn voedingsrijk

Acai bessen hebben een uniek voedingsprofiel voor een vrucht, omdat ze een beetje vet en weinig suiker bevatten.

Een 100 gram bevroren vruchtvlees heeft de volgende voedingsverdeling ( 1 ):

  • Calorieën: 70
  • Vet: 5 gram
  • Verzadigd vet: 1,5 gram
  • Koolhydraten: 4 gram
  • Suiker: 2 gram
  • Vezels 2 gram
  • Vitamine A: 15% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH

Volgens een Venezolaans onderzoek bevatten acai-bessen ook enkele andere spoormineralen, waaronder chroom, zink, ijzer, koper, mangaan, magnesium , kalium en fosfor ( 2 ).

Maar sommige van de meest krachtige gezondheidsvoordelen van acai komen van plantaardige stoffen.

De meest opvallende daarvan zijn anthocyanen , die acai bessen hun dieppaarse kleur geven en fungeren als antioxidanten in het lichaam.

Je kunt ook anthocyanen vinden in andere blauwe, zwarte en paarse voedingsmiddelen, zoals zwarte bonen en bosbessen.

Kortom: Acai bessen bevatten gezonde vetten en kleine hoeveelheden suiker, evenals veel sporenmineralen en plantaardige stoffen, waaronder anthocyanen.

2. Ze zitten vol met antioxidanten

Antioxidanten zijn belangrijk omdat ze de schadelijke effecten van vrije radicalen in het lichaam neutraliseren.

Als vrije radicalen niet worden geneutraliseerd door antioxidanten, kunnen ze cellen beschadigen en leiden tot een aantal ziekten, waaronder diabetes, kanker en hartaandoeningen( 3 ).

Acai-bessen bevatten ongelooflijk veel antioxidanten en verdringen andere antioxidantrijke vruchten zoals bosbessen en cranberry( 4 ).

Het antioxidantgehalte van voedingsmiddelen wordt meestal gemeten met een Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) -score.

In het geval van acai heeft 100 gram bevroren vruchtenpuree een ORAC van 15,405, terwijl dezelfde hoeveelheid bosbessen een score van 4,669 heeft ( 4 ).

Deze antioxidantactiviteit komt van een aantal plantaardige stoffen in acai, waaronder anthocyanen ( 5 , 6 ).

In 2008 gaven onderzoekers 12 vasten vrijwilligers vruchtenpuree, acaisap, appelmoes of een drankje zonder antioxidanten op vier verschillende tijdstippen en testten vervolgens hun bloed op antioxidanten( 7 ).

Zowel acai vruchtenpuree als de appelmoes verhoogden de antioxidantenniveaus van de deelnemers, wat betekent dat de antioxidanten in acai goed worden opgenomen in de darm( 7 ).

Het geeft ook aan dat acai vruchtenpuree een betere bron van antioxidanten is dan acai-sap.

Kortom: Acai bessen zijn ongelooflijk rijk aan antioxidanten  en heeft drie keer zoveel als bosbessen.

3. Ze kunnen de cholesterolniveaus verbeteren

Dierproeven hebben gesuggereerd dat acai kan helpen het cholesterolgehalte verbeteren door het totale en LDL-cholesterol te verlagen ( 8 , 9 , 10 ).

En het is mogelijk dat het een vergelijkbaar effect bij mensen zou kunnen hebben.

In een onderzoek uit 2011 hadden 10 volwassenen met overgewicht, aten twee keer per dag acai-smoothies gedurende één maand. Over het algemeen hadden ze aan het eind van het onderzoek een lager totale en “slecht” LDL-cholesterol ( 11 ).

Er waren echter een paar nadelen aan deze studie. Het was klein, had geen controlegroep en ontving de financiering van een primaire leverancier van acai.

Hoewel er meer onderzoek nodig is, is het mogelijk dat de anthocyanen in acai verantwoordelijk kunnen zijn voor hun positieve invloed op het cholesterolgehalte, omdat studies deze plantensamenstelling hebben gekoppeld aan verbeteringen in HDL- en LDL-cholesterol ( 12 ).

Bovendien bevat acai plantensterolen, die voorkomen dat cholesterol door uw lichaam wordt opgenomen( 10 ).

Kortom: Veel dierstudies en tenminste één studie bij de mens hebben gesuggereerd dat acai kan helpen het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen.

4. Zij kunnen mogelijk een anti-kanker effect hebben

Hoewel geen enkel levensmiddel een magische schild tegen kanker bevat, is het bekend dat sommige voedingsmiddelen kankercellen stoppen met vormen en verspreiden.

Zowel reageerbuis- als dierstudies hebben dit soort antikankereffect onthuld in acai( 13 , 14 , 15 , 16 , 17 ).

Bij muizen heeft acai vruchtenpureede incidentie van darm- en blaaskanker verminderd( 14 , 15 ).

In een tweede studie bij muizen bleek echter dat het geen effect had op maagkanker( 18 ).

Onderzoekers hebben geconcludeerd dat acai in de toekomst een rol zou kunnen spelen bij de behandeling van kanker, maar er is meer onderzoek nodig, ook bij mensen.

Kortom: In dier- en reageerbuisstudies heeft acai potentieel als antikankermiddel aangetoond. Meer studies zijn nodig om het effect ervan bij mensen te bepalen.

5. Ze kunnen de hersenfunctie versterken

De vele plantaardige stoffen in acai kunnen je hersenen ook beschermen tegen schade naarmate je ouder wordt ( 19 ).

Verschillende studies hebben dit beschermende effect bij laboratoriumratten aangetoond( 19 , 20 , 21 , 22 ).

De antioxidanten in acai gaan de schadelijke effecten van ontsteking en oxidatie in hersencellen tegen, wat een negatief effect kan hebben op het geheugen en het leren(21 ).

In één studie hielp acai zelfs het geheugen te verbeteren bij ouder wordende ratten( 22 ).

Een van de manieren waarop de hersenen gezond blijven, is door cellen op te ruimen die toxisch of niet meer werken, een proces dat bekend staat als autofagie. Het maakt plaats voor nieuwe zenuwen te vormen, verbetering van de communicatie tussen hersencellen.

Naarmate je ouder wordt, werkt dit proces minder efficiënt. In laboratoriumtests heeft acai-extract echter bijgedragen aan het stimuleren van deze “schoonmaak” reactie in hersencellen ( 23 ).

Kortom: Acai kan de schadelijke effecten van ontsteking en oxidatie in de hersenen tegengaan en de “schoonmaak” reactie helpen stimuleren.

Mogelijke nadelen van acai bessen

Aangezien acai een gezond, antioxidant-rijk fruit is, zijn er niet heel veel nadelen aan het eten ervan.

Een woord van waarschuwing is echter om de bijbehorende gezondheidsclaims niet te overschatten.

Hoewel het eerste onderzoek veelbelovend is, zijn de studies naar de effecten ervan op de menselijke gezondheid klein en schaars.

Daarom is het belangrijk om de gezondheidsclaims met een korreltje zout te nemen.

Houd er ook rekening mee dat als je het als een pre-verwerkte puree koopt, controleer dan de ingrediënten label en zorg ervoor dat het geen toegevoegde ingrediënten bevat.

Sommige van het puree bevat zeer hoge gehaltes aan toegevoegde suiker .

Kortom: Acai is voor het grootste deel een gezond fruit met weinig nadelen.Zorg ervoor dat je oplet voor toegevoegde suikers.

Hoe acai bessen te eten

Omdat verse acaibessen een korte houdbaarheid hebben, worden ze voornamelijk geëxporteerd en op grote schaal verkrijgbaar in drie hoofdvormen: puree, poeders en sappen.

Het sap zit vol met antioxidanten, maar het is ook het hoogste in suiker en bevat weinig vezels. Hoewel, indien gefiltreerd, kan het sap minder antioxidanten bevatten ( 7 ).

Het poeder levert de meest geconcentreerde hoeveelheid voedingsstoffen, waardoor je vezels en vetten krijgt, en plantenstoffen.

Dat gezegd hebbende, de puree is waarschijnlijk de beste manier om te genieten van de smaak van acai bessen.

Een Acai bowl maken: meng ongezoete bevroren puree met water of melk om het in een smoothie-achtige basis voor toppings te gebruiken.

Toppings kunnen gesneden fruit of bessen, geroosterde kokos vlokken, notenpasta, cacaobonen of onder chia zaden zijn .

U kunt ook een bowl met behulp van acai poeder. Meng het in uw favoriete smoothie recept, dan bovenop met uw favoriete topping.

Het poeder is een veelzijdig ingrediënt dat u kunt toevoegen aan havermout , saladedressings of muesli .

Of probeer het maken van gezonde truffels door het te mengen met noten en dadels.

Kortom: Er zijn verschillende manieren om acai bessen te eten,  inclusief als bevroren puree, poeder of sap..

Tot slot

Dankzij hun hoge gehalte aan antioxidanten hebben acai bessen veel potentiële gezondheidsvoordelen.

Ze zitten boordevol krachtige plantaardige stoffen die werken als antioxidanten en kunnen voordelen hebben voor je hersenen, het hart en de algehele gezondheid.

Ze leveren ook gezonde vetten en vezels, waardoor ze over het algemeen gezond zijn.

Geniet van acai bessen als een smoothie of een bowl, maar kijk uit voor de toegevoegde suikers die je vaak tegenkomt in de sappen en bevroren puree.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.