bijwerkingen probiotica

5 Mogelijke bijwerkingen van probiotica

Probiotica zijn levende bacteriën en gisten die gezondheidsvoordelen bieden wanneer ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Ze kunnen als supplement worden ingenomen of op natuurlijke wijze worden geconsumeerd door gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir, zuurkool, kimchi en kombucha (1234).

De gezondheidsvoordelen van probiotische supplementen en voedingsmiddelen zijn goed gedocumenteerd, waaronder een lager risico op infecties, verbeterde spijsvertering en zelfs een verminderd risico op sommige chronische ziekten(5678).

Hoewel er veel gezondheidsvoordelen zijn verbonden aan het nemen van probiotica, kunnen er ook bijwerkingen optreden. De meeste hiervan zijn klein en treffen slechts een klein percentage van de bevolking.

Sommige mensen met ernstige ziekten of aangetaste immuunsystemen kunnen echter ernstigere complicaties ervaren.

Dit artikel bespreekt de meest voorkomende bijwerkingen van probiotica en hoe deze te verminderen.

1. Ze kunnen onaangename spijsverteringssymptomen veroorzaken

Hoewel de meeste mensen geen bijwerkingen ervaren, is de meest gemelde reactie op bacteriën gebaseerde probiotische supplementen een tijdelijke toename van gas en opgeblazen gevoel(9).

Diegenen die probiotica op basis van gist gebruiken, kunnen constipatie en verhoogde dorst ervaren(10).

Het is niet precies bekend waarom sommige mensen deze bijwerkingen ervaren, maar ze verdwijnen meestal na een paar weken van langdurig gebruik(9).

Om de kans op bijwerkingen te verkleinen, begint u met een lage dosis probiotica en neemt u langzaam toe tot de volledige dosis gedurende enkele weken. Dit kan je lichaam helpen zich aan te passen.

Als het gas, een opgeblazen gevoel of andere bijwerkingen langer dan een paar weken aanhouden, stop dan met het nemen van het probioticum en raadpleeg een arts.

Kortom: Sommige mensen ervaren een toename van gas, een opgeblazen gevoel, constipatie of dorst wanneer ze probiotica gaan gebruiken. Deze bijwerkingen zouden binnen enkele weken moeten verdwijnen.

2. Amines in probiotische voedingsmiddelen kunnen hoofdpijn veroorzaken

Sommige voedingsmiddelen dat rijk is aan probiotica , zoals yoghurt, zuurkool en kimchi, bevat biogene amines(1112).

Biogene amines zijn stoffen die ontstaan ​​wanneer eiwit bevattende voedingsmiddelen verouderen of door bacteriën worden gefermenteerd(13).

De meest voorkomende aminen die in probiotische voedingsmiddelen worden aangetroffen, zijn histamine, tyramine, tryptamine en fenylethylamine(14).

Amines kunnen het centrale zenuwstelsel prikkelen, de bloeddruk verhogen of verlagen en hoofdpijn veroorzaken bij mensen die gevoelig zijn voor de substantie (1516).

Een onderzoek toonde aan dat een dieet met een lage histamine hoofdpijn verminderde bij 75% van de deelnemers. Uit een beoordeling van 10 gecontroleerde onderzoeken werd echter geen significant effect van amines op de voeding op hoofdpijn geconstateerd (1718).

Meer onderzoek is nodig om te bepalen of amines bij sommige mensen direct aanleiding kunnen geven tot hoofdpijn of migraine.

Als u een voedingsdagboek bijhoudt, inclusief eventuele hoofdpijnsymptomen, kan dit helpen verduidelijken of gefermenteerde voedingsmiddelen voor u problematisch is.

Als voedsel dat probiotisch rijk is uw symptomen veroorzaakt, kan een probiotisch supplement een betere keuze zijn.

Kortom: Gefermenteerde voedingsmiddelen met veel probiotica bevatten van nature amines. Sommige mensen kunnen hoofdpijn krijgen na het eten van deze voedingsmiddelen, en moeten in plaats daarvan kiezen voor probiotische supplementen.

3. Sommige stammen kunnen histaminegehalte verhogen

Sommige bacteriestammen die worden gebruikt in probiotische supplementen kunnen histamine produceren in het spijsverteringskanaal van mensen(192021).

Histamine is een molecuul dat normaal door uw immuunsysteem wordt geproduceerd wanneer het een bedreiging detecteert.

Wanneer de histaminegehalte stijgen, verwijden de bloedvaten zich om meer bloed naar het getroffen gebied te brengen. De vaten worden ook meer doorlaatbaar zodat immuuncellen gemakkelijk in het relevante weefsel kunnen komen om ziekteverwekkers te bestrijden (22).

Dit proces veroorzaakt roodheid en zwelling in het getroffen gebied en kan ook allergische symptomen veroorzaken, zoals jeuk, tranende ogen, loopneus of moeite met ademhalen.

Normaal gesproken wordt histamine dat in uw spijsverteringskanaal wordt aangemaakt, natuurlijk afgebroken door een enzym dat diamine-oxidase (DAO) wordt genoemd. Dit enzym remt histaminegehaltes van voldoende stijgen om symptomen te veroorzaken (23).

Sommige mensen met histamine-intolerantie hebben echter problemen om de histamine goed af te breken in hun lichaam, aangezien ze niet genoeg DAO produceren (242526).

De overmaat aan histamine wordt vervolgens geabsorbeerd door de wanden van het darmkanaal en in de bloedbaan, waardoor symptomen ontstaan ​​die vergelijkbaar zijn met een allergische reactie(27).

Mensen met een histamine-intolerantie moeten voedingsmiddelen vermijden die overmaat histamine bevatten(28).

Theoretisch willen ze mogelijk probiotische supplementen selecteren die geen histamine-producerende bacteriën bevatten, maar tot op heden is er geen onderzoek op dit specifieke gebied uitgevoerd.

Sommige histamine producerende probiotische stammen omvatten Lactobacillus buchneri, Lactobacillus helveticus, Lactobacillus hilgardii en Streptococcus thermophilus(293031).

Kortom: Sommige probiotica kunnen histamine produceren in het spijsverteringskanaal. Mensen met histamine-intolerantie willen deze bacteriestammen misschien vermijden.

4. Sommige ingrediënten kunnen bijwerkingen veroorzaken

Mensen met allergieën of intoleranties moeten de etiketten van probiotische supplementen zorgvuldig lezen, omdat ze mogelijk ingrediënten bevatten waarop ze zouden kunnen reageren.

Sommige van de supplementen bevatten bijvoorbeeld allergenen zoals zuivel, eieren of soja.

Deze ingrediënten moeten worden vermeden door iedereen die allergisch is, omdat deze een allergische reactie kunnen veroorzaken. Lees indien nodig de etiketten zorgvuldig om deze ingrediënten te vermijden (32).

Evenzo mogen probiotica op basis van gist niet worden genomen door mensen met gistallergieën. In plaats daarvan moet een probioticum op basis van bacteriën worden gebruikt(33).

Melksuiker of lactose wordt ook in veel probiotische supplementen gebruikt (34).

Hoewel studies suggereren dat de meeste mensen met lactose-intolerantie tot 400 mg lactose kunnen verdragen in medicijnen of supplementen, zijn er meldingen geweest van bijwerkingen van probiotica(353637).

Omdat een klein aantal mensen met lactose-intolerantie mogelijk onaangenaam gas en een opgeblazen gevoel ervaart bij het nuttigen van lactose bevattende probiotica, willen ze misschien lactosevrije producten kiezen.

Naast het bevatten van krachtige probiotica bevatten sommige supplementen ook prebiotische .Dit zijn plantaardige vezels die mensen niet kunnen verteren, maar die bacteriën kunnen consumeren als voedsel. De meest voorkomende soorten zijn lactulose, inuline en verschillende oligosacchariden(38).

Wanneer een supplement zowel probiotische micro-organismen als prebiotische vezels bevat, wordt dit een synbiotisch genoemd(39).

Sommige mensen ervaren gas en een opgeblazen gevoel bij het consumeren van synbiotica. Degenen die deze bijwerkingen ervaren, willen misschien een supplement selecteren dat geen prebiotica bevat(40).

Kortom: Probiotische supplementen kunnen allergenen, lactose of prebiotische vezels bevatten die bij sommige mensen bijwerkingen kunnen veroorzaken. Deze ingrediënten kunnen worden vermeden door labels te lezen.

5. Ze kunnen het infectie risico voor sommigen vergroten

Probiotica zijn veilig voor de overgrote meerderheid van de bevolking, maar zijn misschien niet altijd goed voor iedereen.

In zeldzame gevallen kunnen de bacteriën of gisten in probiotica de bloedbaan binnendringen en infecties veroorzaken bij daarvoor gevoelige personen ( 41 , 42 , 43 , 44 ).

Degenen met het grootste risico op infectie door probiotica zijn onder meer mensen met onderdrukt immuunsysteem, langdurige ziekenhuisopnames, veneuze katheters of mensen die recente operaties hebben ondergaan ( 45 , 46 , 47 ).

Het risico op het ontwikkelen van een infectie is echter zeer laag en er zijn geen ernstige infecties gemeld in klinische onderzoeken bij de algemene bevolking.

Er wordt geschat dat slechts ongeveer één op de miljoen mensen die probiotica nemen een Lactobacilli-bacteriën infectie zullen ontwikkelen. Het risico is nog kleiner voor op gist gebaseerde probiotica, met slechts ongeveer één op de 5,5 miljoen gebruikers die besmet raken ( 48 , 49 ).

Wanneer infecties optreden, reageren ze meestal goed op traditionele antibiotica of antischimmel middelen. In zeldzame gevallen zijn er sterfgevallen gemeldt( 48 , 50 ).

Onderzoek suggereert ook dat mensen met ernstige acute pancreatitis geen probiotica mogen gebruiken, omdat dit het risico op overlijden kan vergroten ( 51 ).

Kortom: Mensen met een onderdrukt immuunsysteem, veneuze katheters, recente operaties, acute pancreatitis of langdurige ziekenhuisopnamen, moeten probiotica vermijden.

 Tot slot

Probiotica zijn levende micro-organismen die gezondheidsvoordelen bieden wanneer ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd. Ze kunnen als supplement worden ingenomen, maar komen ook van nature voor in gefermenteerd voedsel .

Probiotica zijn veilig voor de meerderheid van de bevolking, maar er kunnen bijwerkingen optreden. De meest voorkomende bijwerkingen zijn een tijdelijke toename van gas, opgeblazen gevoel, constipatie en dorst.

Sommige mensen kunnen ook slecht reageren op ingrediënten die worden gebruikt in probiotische supplementen of op natuurlijk voorkomende aminen in probiotische voedingsmiddelen. Als dit gebeurt, stop met het gebruik van probiotica.

In zeldzame gevallen kunnen mensen met een onderdrukt immuunsysteem, langdurige ziekenhuisopnamen of recente operaties een infectie ontwikkelen van probiotische bacteriën. Mensen met deze aandoeningen moeten de risico’s en voordelen afwegen voordat ze probiotica gebruiken.

Over het algemeen zijn probiotica een nuttige aanvulling op het dieet voor de meeste mensen, met relatief weinig en onwaarschijnlijke bijwerkingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.