Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

50 Voedingsmiddelen die super gezond zijn

1688 Views

50 Voedingsmiddelen die super gezond zijn

Gezond eten hoeft niet saai te zijn.

Er is een enorme hoeveelheid voedsel die zowel gezond als lekker zijn.

Hier zijn de 50 gezondste voedingsmiddelen op aarde. De meeste van hen zijn verrassend lekker.

1-6: Fruit en bessen

Vruchten en bessen behoren tot ‘s werelds meest populaire voedingsmiddelen voor de gezondheid.

Dit is niet verwonderlijk, gezien het feit dat ze ongelooflijk lekker smaken. Vruchten zijn ook zeer gemakkelijk op te nemen in onze voeding, omdat ze weinig tot geen voorbereiding vereisen.

1. Appels

De appel is rijk aan vezels, vitamine C en tal van antioxidanten. Appels zijn zeer bevredigend, en perfect als snacks als je merkt dat je honger tussen de maaltijden door hebt.

2. Avocado

Avocado’s zijn anders dan de meeste vruchten, omdat ze zijn voorzien met gezonde vetten in plaats van koolhydraten. Ze zijn romig, lekker en rijk aan vezels, kalium en vitamine C.

3. Bananen

Bananen zijn een van de rijkste bronnen van kalium in de wereld. Ze zijn ook rijk aan vitamine B6 en vezels. Bananen zijn erg handig en makkelijk mee te nemen.

4. Bosbessen

Blauwe bessen zijn niet alleen lekker, maar ook één van de krachtigste bronnen van antioxidanten ter wereld.

5. Sinaasappelen

Sinaasappelen zijn bekend om hun vitamine C-gehalte. Ze zijn ook rijk aan vezels, antioxidanten en smaakt ongelooflijk lekker.

6. Aardbeien

Aardbeien zijn zeer voedzaam en zijn laag in zowel koolhydraten als calorieën.

Ze zijn rijk aan vitamine C, vezels en mangaan, en zijn misschien wel één van de meest heerlijke vruchten die er bestaan.

Andere gezonde vruchten

Er zijn vele andere gezonde vruchten en bessen die hier niet worden vermeld.

Enkele voorbeelden: kersen, druiven, grapefruit, kiwi’s, citroenen, mango, meloenen, olijven, perziken, peren, ananas, pruimen en frambozen.

7. Eieren

Eieren zijn één van de meest voedzame voedingsmiddelen op de planeet.

Ze waren eerder gedemoniseerd omdat ze een hoog in het cholesterolgehalte zijn, maar nieuwe studies hebben aangetoond dat ze volkomen veilig en gezond zijn (1, 2).

10/08: Vlees

Het is een mythe dat vlees schadelijk is. Onbewerkte, zacht gekookt vlees is één van de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen die u kunt eten.

8. Mager rundvlees

Mager rundvlees is één van de beste bronnen van eiwitten die er bestaat, en voorzien van biologisch beschikbaar ijzer. Het kiezen van mager rundvlees is prima als je op een koolhydraatarm dieet bent.

9. Kippenfilet

Kipfilet is laag in vet en calorieën, maar uiterst rijk aan eiwitten. Het is een rijke bron van veel voedingsstoffen. Nogmaals, voel je vrij om vettere stukken kip te eten als je al niet te veel koolhydraten eet.

10. Lamsvlees

Lammeren worden meestal met gras gevoed, en hun vlees heeft de neiging rijk te zijn aan Omega-3 vetzuren.

11-16: Noten, Zaden

Ondanks het feit dat het veel vet en calorieën bevat, studies suggereren dat noten en zaden kunnen helpen bij gewichtsverlies(3, 4).

Deze voedingsmiddelen zijn knapperig, en vol met belangrijke voedingsstoffen waar veel mensen te weinig van binnen krijgen, met inbegrip van magnesium en vitamine E.

Ze vereisen ook geen voorbereiding, dat belangrijk is want dat maakt het gemakkelijker te integreren in de voeding.

11. Amandelen

De amandel is een populaire noot. Het is rijk aan vitamine E, antioxidanten, magnesium en vezels. Studies tonen aan dat amandelen kan helpen bij gewichtsverlies, en biedt indrukwekkende voordelen voor de metabole gezondheid(5).

12. Chia zaden

Chia zaden behoren tot de meest nutriënt-dichte voedingsmiddelen op de planeet. Eén ons (28 g) bevat 11 gram vezels, en een groot deel van de aanbevolen inname van magnesium, mangaan, calcium en diverse andere voedingsstoffen.

13. Kokosnoot

Kokosnoten zijn rijk aan vezels en krachtige vetzuren genaamd middellange-keten triglyceriden.

14. Macadamia noten

Macadamia noten zijn erg lekker. Ze zijn veel hoger in enkelvoudig onverzadigde vetten en lager in omega-6 vetzuren, dan de meeste andere noten.

15. Walnoten

Walnoten zijn zeer voedzaam en boordevol met vezels en allerlei vitamines en mineralen.

16. Pinda’s

Pinda’s (technisch peulvruchten, geen noten ) zijn ongelooflijk lekker en rijk aan voedingsstoffen en antioxidanten. Verschillende studies tonen aan dat pinda’s kunnen u helpen met gewichtsverlies(6, 7).

Echter, wees voorzichtig met het eten van pindakaas. Het is zeer rijk aan calorieën en ongelooflijk gemakkelijk om grote hoeveelheden van te eten.

17-26: Groenten

Calorie voor calorie,groenten behoren tot’s werelds meest geconcentreerde bronnen van voedingsstoffen.

Er is een grote verscheidenheid beschikbaar en het beste is elke dag verschillende soorten groenten te eten.

17. Asperges

Asperges is een populaire groente. Het is laag in zowel koolhydraten en calorieën, maar rijk aan vitamine K.

18. Groene paprika’s

Paprika’s komen in verschillende kleuren voor, waaronder rood, geel en groen. Ze zijn knapperig en smaken heel lekker, en zijn een rijke bron van antioxidanten en vitamine C.

19. Broccoli

Broccoli is een kruisbloemige groente die smaakt zowel rauw als gekookt. Het is een uitstekende bron van vezels, vitamine K en vitamine C en bevat een behoorlijke hoeveelheid eiwitten vergeleken met andere groenten.

20. Wortelen

De wortel is een populaire knolgewas. Het is erg lekker en krokant, en vol met voedingsstoffen zoals vezels en vitamine K. Wortelen zijn ook zeer rijk aan caroteen antioxidanten, die tal van voordelen bieden.

21. Bloemkool

Bloemkool is een zeer veelzijdig kruisbloemige groenten. Het kan worden gebruikt om allerlei gezonde recepten te maken en smaakt ook vrij goed op zichzelf.

22. Komkommer

De komkommer is een van de meest populaire groenten in de wereld. Het is zeer laag in zowel koolhydraten als calorieën, en bestaat voornamelijk uit water. Echter, het bevat een aantal voedingsstoffen in kleine hoeveelheden, waaronder vitamine K.

23. Knoflook

Knoflook is ongelooflijk gezond. Het bevat allicine, een biologisch actieve verbinding met krachtige biologische effecten, waaronder verbeterde immuunfunctie(8).

24. Boerenkool

Boerenkool is erg populair hier in Nederland, voor een goede reden. Het is ontzettend rijk aan vitamine K, vitamine C, vezels en een aantal andere voedingsstoffen. Het is ideaal om een bevredigend crunch toe te voegen aan salades en recepten.

25. Uien

Uien hebben een zeer sterke smaak, en zijn zeer populair voor gebruik in recepten. Ze bevatten een aantal bioactieve stoffen verondersteld om voordelen voor de gezondheid te bieden.

26. Tomaten

Tomaten worden meestal gecategoriseerd als groente, hoewel ze technisch een vrucht is. Ze zijn lekker en vol met voedingsstoffen zoals kalium en vitamine C.

Meer gezonde groenten

Deze werden niet vermeld, maar zijn ook erg gezond: Artisjokken, spruitjes, kool, selderij, aubergine, prei, sla, champignons, radijs, squash, snijbiet, rapen, courgette.

27-32: Vis en zeevruchten

Vis en andere zeevruchten zijn meestal zeer gezond en voedzaam.

Ze zijn bijzonder rijk aan omega-3 vetzuren en jodium, twee voedingsstoffen waar de meeste mensen te weinig van binnen krijgen.

Studies tonen aan dat mensen die de meeste voedingsmiddelen uit de zee eten (vooral vis) hebben de neiging om langer te leven en hebben een lager risico op veel ziekten, waaronder hart-en vaatziekten, dementie en depressie (9, 10, 11).

27. Zalm

Zalm is een vette vis die enorm populair is vanwege de uitstekende smaak en hoog gehalte aan voedingsstoffen, zoals eiwitten en omega-3 vetzuren. Het bevat ook een aantal vitamine D.

28. Sardines

Sardines zijn klein, vette vis die tot de meest voedzame voedingsmiddelen behoren die u kunt eten. Ze bevatten forse hoeveelheden van de meeste voedingsstoffen die nodig zijn voor het menselijk lichaam.

29. Schelpdieren

Schelpdieren worden niet erg vaak gegeten, dat is jammer, want het bevat meer voedingsstoffen dan bijna elk ander voedsel. Het is vergelijkbaar met orgaanvlees als het gaat om voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen. Eetbare schelpdieren omvat mosselen, weekdieren en oesters.

30. Garnalen

Garnaal is een diersoort uit de zee. Het heeft weinig vet en calorieën, maar veel eiwitten. Het is eveneens uitgerust met diverse andere voedingsstoffen, zoals selenium en vitamine B12.

31. Trout

Trout is een ander soort vette vis, vergelijkbaar met zalm.

32. Tonijn

Tonijn is erg populair in de westerse landen, en het heeft weinig vet en calorieën maar veel eiwitten. Het is perfect voor mensen die behoefte hebben aan meer eiwitten en dit toevoegen aan hun voeding, terwijl het laag is in calorieën.

33-35: Granen

Granen hebben een slechte reputatie gekregen in de afgelopen jaren, vooral te wijten aan dat het verboden voedsel is van het razend populaire paleo dieet.

Echter, het is een vergissing om alle granen over één kam te scheren. Er zijn veel verschillende soorten granen en sommige zijn erg gezond.

Houd in gedachten dat ze nog steeds vrij rijk zijn aan koolhydraten, zodat ze niet worden aangeraden voor degene die een koolhydraatarm dieet volgen.

33. Bruine rijst

Rijst is een van de oudste graankorrels en is momenteel een basisvoedsel voor meer dan de helft van de mensen in de wereld. Bruin (volkoren) rijst is vrij voedzaam, met een fatsoenlijk hoeveelheid aan vezels, vitamine B1 en magnesium.

34. Haver

Haver is ongelooflijk gezond. Ze zitten vol met voedingsstoffen en bevatten ook krachtige vezels genaamd beta-glucan, dat heeft aangetoond tal van voordelen te bieden.

35. Quinoa

Quinoa is ongelooflijk populair onder gezondheidsbewuste individuen in de afgelopen jaren geworden. Het is een smakelijke graan dat rijk is aan voedingsstoffen zoals vezels en magnesium. Het is ook een uitstekende bron van plantaardige eiwitten.

36-37: Broden

De meeste mensen eten veel brood.

Voor degenen die voor de eerste keer proberen om een gezonder dieet te volgen,kan het best wel een uitdagend zijn om iets te eten in plaats van brood.

Gelukkig zijn er verschillende gezonde (of minstens “minder slecht”) mogelijkheden.

36. Ezechiël Brood

Ezechiël brood is het gezondste brood dat u kunt kopen in de winkel. Het is gemaakt van biologische, gekiemde volkorengranen, en bevat ook verschillende soorten peulvruchten.

37. Homemade koolhydraatarm brood

De veiligste keuze voor gezonde brood is om het zelf te bakken. Hier recepten voor gezonde broden die glutenvrij en weinig koolhydraten.

38-40: Peulvruchten

Peulvruchten is een ander voedselgroep die oneerlijk is gedemoniseerd in de afgelopen jaren.

Weliswaar bevatten peulvruchten anti-nutriënten, stoffen die kunnen interfereren met de vertering en absorptie van voedingsstoffen.

Toch kunnen deze anti-nutriënten worden geëlimineerd door het weken en correct voorbereiden van de peulvruchten voordat ze worden gegeten(12).

Wat we overhouden is een ongelooflijk goedkope bron van kwaliteit voeding, met inbegrip van een rijke plantaardige bron van eiwitten.

38. Sperziebonen

Sperziebonen worden ook wel slabonen genoemd het is een onrijpe variëteit van de gewone boon. Ze zijn erg populair in de westerse landen.

39. Bruine bonen

Bruine bonen zijn rijk aan diverse vitaminen en mineralen, en zijn zeer rijk aan vezels. Maar zorg ervoor dat je ze goed kookt, omdat ze giftig zijn als ze rauw worden gegeten.

40. Linzen

Linzen zijn populaire peulvruchten. Ze zijn rijk aan vezels en behoren tot de beste bronnen van plantaardige eiwitten. Linzen smaken ook heerlijk, en hebben een zeer bevredigend textuur.

41-43: Zuivel

Veel mensen kunnen geen zuivel producten tolereren.

Voor mensen die het kunnen tolereren, is het een gezonde bron van verschillende belangrijke voedingsstoffen.

Volvette zuivelproducten lijken de beste te zijn, en studies tonen aan dat mensen die de meest volvette zuivelproducten eten hebben een lager risico op obesitas en diabetes type 2(13, 14).

Als de zuivel afkomstig is van gras gevoede koeien, dan zelfs beter, het is hoger in bepaalde bioactieve vetzuren zoals CLA.

41. Kaas

Kaas is ongelooflijk voedzaam en een enkel broodje bevat ongeveer dezelfde voedingsstoffen als een vol glas melk. Het is ook heerlijk om te eten.

42. Volle melk

Volle melk is zeer rijk aan vitaminen, mineralen, dierlijke eiwitten en gezonde vetten. Het is één van de beste bronnen van calcium.

43. Yoghurt

Yoghurt wordt gemaakt van melk die wordt gefermenteerd door het toevoegen van levende bacteriën. Het heeft veel van dezelfde effecten op de gezondheid als melk, behalve met de extra voordelen van de vriendelijke probiotische bacteriën.

44-46: Vetten en oliën

De “oorlog” om vet is verloren, en veel vetten en oliën zijn begonnen om een comeback te maken als gezonde voedingsmiddelen.

44. Boter van gras gevoede koeien

Boter van koeien die werden gevoederd met gras bevatten veel belangrijke voedingsstoffen, waaronder de zeer belangrijke vitamine K2.

45. Kokosolie

Kokosolie zit vol met krachtige vetzuren genaamd middellange-keten triglyceriden. Kokosolie kan voordelen bieden tegen de ziekte van Alzheimer, en heeft aangetoond te helpen om buikvet te verminderen(15, 16).

46. Extra vergine olijfolie

Extra vergine olijfolie is het gezondste vet op aarde. Het bevat hart-gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten, en is zeer rijk aan antioxidanten met krachtige voordelen voor de gezondheid.

47-48: Knollen

Knollen zijn de opslagorganen van sommige planten. Ze hebben meestal een aantal gunstige voedingsstoffen.

47. Aardappelen

Aardappelen zijn zeer populair over de hele wereld. Ze zitten vol met kalium en bevatten een beetje van bijna alle voedingsstoffen die we nodig hebben, waaronder vitamine C.

Ze zijn ook ongelooflijk bevredigend. Eén studie kwam tot de conclusie dat gekookte aardappelen verreweg de meeste vulling had van de 38 voedingsmiddelen die werden getest(17).

48. Zoete aardappelen

Zoete aardappelen behoren tot de meest heerlijke zetmeelrijke voedingsmiddelen die je kunt eten. Ze zitten vol met antioxidanten en allerlei gezonde voedingsmiddelen.

49. Appelazijn

Appelazijn is ongelooflijk populair bij mensen die bewust met hun gezondheid bezig zijn. Studies tonen aan dat het kan helpen voor een lagere bloedsuikerspiegel en bescheiden gewichtsverlies kan veroorzaken(18, 19).

Het is geweldig om te gebruiken in saladedressings en om smaak toe te voegen aan maaltijden.

50. Pure Chocolade

Niet alleen is pure chocolade de meest heerlijke traktatie op deze lijst, maar het kan ook nog eens de gezondste zijn.

Pure chocolade is rijk aan vezels en magnesium, en is één van de meest krachtige bronnen van antioxidanten die er bestaat(20).

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 − elf =

It is main inner container footer text