Ad Clicks :Ad Views :
img

6 Bewezen gezondheidsvoordelen van Moringa Oleifera

44 Views

6 Bewezen gezondheidsvoordelen van Moringa Oleifera

Moringa oleifera is een plant die al duizenden jaren wordt geprezen om zijn gezondheidsvoordelen.

Het is zeer rijk aan gezonde antioxidanten en bioactieve plantaardige stoffen.

Tot nu toe hebben wetenschappers slechts een fractie van de vele gereputeerde gezondheidsvoordelen onderzocht.

Hier zijn 6 voordelen voor de gezondheid van de Moringa oleifera die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Moringa Oleifera is zeer voedzaam

Moringa oleifera is een vrij grote boom afkomstig uit Noord-India.

Het gaat door een verscheidenheid van namen, zoals drumstick boom, mierikswortel boom of ben olie boom.

Bijna alle delen van de boom worden gegeten of gebruikt als ingrediënten in traditionele kruidengeneesmiddelen.

Dit geldt in het bijzonder voor de bladeren en peulen, die vaak worden gegeten in delen van India en Afrika (1).

Moringa-bladeren zijn een uitstekende bron van veel vitamines en mineralen. Eén kopje verse, gehakte bladeren (21 gram) bevat (2):

  • Eiwit: 2 gram
  • Vitamine B6: 19% van de ADH
  • Vitamine C: 12% van de ADH
  • Ijzer: 11% van de ADH
  • Riboflavine (B2): 11% van de ADH
  • Vitamine A (van bètacaroteen): 9% van de ADH
  • Magnesium: 8% van de ADH

In westerse landen worden de gedroogde bladeren verkocht als voedingssupplementen, hetzij in poeder- of capsulevorm.

Vergeleken met de bladeren bevatten de peulen over het algemeen minder vitaminen en mineralen. Ze zijn echter uitzonderlijk rijk aan vitamine C. Eén kopje verse gesneden peulen (100 gram) bevat 157% van uw dagelijkse behoefte.

In de voeding van mensen in ontwikkelingslanden mist soms vitaminen, mineralen en eiwitten. In deze landen kan Moringa oleifera een belangrijke bron van veel essentiële voedingsstoffen zijn.

Er is echter één nadeel: Moringa-bladeren kunnen ook hoge niveaus van antinutriënten bevatten, waardoor de opname van mineralen en eiwitten kan worden verminderd (34).

Een ander ding om in gedachten te houden is dat het nemen van Moringa oleifera supplementen in capsules geen groot aantal voedingsstoffen zal leveren.

De hoeveelheden zijn verwaarloosbaar in vergelijking met wat u consumeert als u een uitgebalanceerd dieet op basis van onbewerkte voedingsmiddelen eet.

Kortom: Moringa bladeren zijn rijk aan veel belangrijke voedingsstoffen, waaronder eiwitten, vitamine B6, vitamine C, riboflavine en ijzer.

2. Moringa Oleifera is rijk aan antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen die werken tegen vrije radicalen in je lichaam.

Hoge niveaus van vrije radicalen kunnen oxidatieve stress veroorzaken, wat geassocieerd is met chronische ziekten zoals hartaandoeningen en diabetes type 2 (56).

Verschillende antioxidant plantenstoffen gevonden in de bladeren van Moringa oleifera ( 7 , 8 , 9 ).

Naast vitamine C en beta-caroteen, deze omvatten ( 10 , 11 ):

  • Quercetine : Deze krachtige antioxidant kan helpen de bloeddruk te verlagen ( 12 , 13 ).
  • Chlorogeenzuur : Ook gevonden in grote hoeveelheden in de koffie, kan chlorogeenzuur gematigde niveaus van de bloedsuiker te helpen na de maaltijd ( 14 , 15 ).

Eén onderzoek bij vrouwen vond dat elke dag gedurende drie maanden 1,5 theelepels (7 gram) moringa-bladpoeder elke dag significant de bloed antioxidanten niveaus verhoogde (16).

Moringa-bladextract kan ook worden gebruikt als conserveermiddel voor levensmiddelen. Het verlengt de houdbaarheid van vlees door oxidatie te verminderen (17).

Kortom: Moringa oleifera is rijk aan verschillende antioxidanten, waaronder quercetine en chlorogeenzuur. Moringa-bladpoeder kan de bloed antioxidanten niveaus verhogen.

3. Moringa kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Een hoge bloedsuikerspiegel kan een ernstig gezondheidsprobleem zijn. Het is zelfs het belangrijkste kenmerk van diabetes.

Na verloop van tijd verhogen hoge bloedsuikerspiegels het risico op veel ernstige gezondheidsproblemen, waaronder hartaandoeningen. Om deze reden is het belangrijk om uw bloedsuikerspiegel binnen gezonde grenzen te houden.

Interessant is dat uit verschillende onderzoeken is gebleken dat Moringa oleifera  helpt om de bloedsuikerspiegels te verlagen.

Het meeste bewijs is echter gebaseerd op dierstudies. Er zijn slechts een paar op mensen gebaseerde onderzoeken en deze zijn over het algemeen van lage kwaliteit (181920).

Een onderzoek onder 30 vrouwen liet zien dat het nemen van 1,5 theelepel (7 gram) moringa bladpoeder elke dag gedurende drie maanden de nuchtere bloedsuikerspiegel gemiddeld met 13,5% verlaagde (16).

Een ander klein onderzoek bij zes mensen met diabetes wees uit dat het toevoegen van 50 gram moringa-bladeren aan een maaltijd de stijging van de bloedsuikerspiegel met 21% verminderde (21).

Wetenschappers denken dat deze effecten worden veroorzaakt door plantaardige stoffen zoals isothiocyanaten (22).

Kortom: Moringa bladeren kunnen leiden tot verlaagde bloedsuikerspiegels, maar er is meer onderzoek nodig voordat solide aanbevelingen kunnen worden gedaan.

4. Moringa Oleifera kan ontsteking verminderen

Ontsteking is de natuurlijke reactie van het lichaam op infectie of letsel.

Het is een essentieel beschermend mechanisme, maar kan een groot gezondheidsprobleem worden als het gedurende een lange periode blijft bestaan.

In feite is langdurige ontsteking gekoppeld aan veel chronische gezondheidsproblemen, waaronder hartaandoeningen en kanker (2324).

De meeste hele vruchten, groenten, kruiden en specerijen hebben ontstekingsremmende eigenschappen. De mate waarin ze kunnen helpen, hangt echter af van het soort en de hoeveelheid ontstekingsremmende stoffen die ze bevatten.

Wetenschappers geloven dat isothiocyanaten zijn de belangrijkste ontstekingsremmende verbindingen in moringa bladeren, peulen en zaden ( 25 , 26 , 27 ).

Maar tot nu toe is het onderzoek beperkt gebleven tot het testen van reageerbuizen en dieren. Het valt nog te bezien of Moringa oleifera vergelijkbare ontstekingsremmende effecten heeft bij mensen.

Kortom:In dierlijke en reageerbuisstudies is aangetoond dat Moringa oleifera ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Dit effect is niet bij mensen onderzocht.

5. Moringa kan cholesterol verlagen

Het hebben van een hoog cholesterolgehalte is in verband gebracht met een verhoogd risico op hartaandoeningen.

Gelukkig kunnen veel plantaardige voedingsmiddelen cholesterol effectief verminderen. Deze omvatten lijnzaad, haver en amandelen.

Zowel op dieren als op mensen gebaseerde onderzoeken hebben aangetoond dat Moringa oleifera vergelijkbare cholesterolverlagende effecten kan hebben( 7 , 18 , 28 , 29 ).

Kortom: Moringa oleifera kan uw cholesterolniveau verlagen, waardoor het risico op hartaandoeningen mogelijk wordt verlaagd.

6. Moringa Oleifera kan beschermen tegen arseen intoxicatie

Arseen besmetting van voedsel en water is een probleem in vele delen van de wereld. Bepaalde typen rijst kunnen bijzonder hoge niveaus bevatten (30).

Langdurige blootstelling aan hoge niveaus van arseen kan leiden tot gezondheidsproblemen na verloop van tijd.

Bijvoorbeeld hebben studies langdurige blootstelling verbonden met een verhoogd risico op kanker en hartziekten ( 31 , 32 ).

Interessant verscheidene studies bij muizen en ratten hebben aangetoond dat de bladeren en zaden van Moringa oleifera kan beschermen tegen enkele van de gevolgen van arseen toxiciteit ( 33 , 34 , 35 ).

Deze resultaten zijn veelbelovend, maar het is nog niet bekend of dit ook geldt voor de mens.

Kortom: Dierstudies suggereren dat Moringa oleifera bescherming kan bieden tegen arseentoxiciteit. Dit is echter nog niet onderzocht bij de mens.

Tot slot

Moringa oleifera is een Indiase boom die al duizenden jaren in de traditionele geneeskunde wordt gebruikt.

Slechts enkele van de vele gereputeerde gezondheidsvoordelen zijn echter wetenschappelijk onderzocht (1).

Tot nu toe laten onderzoeken zien dat Moringa oleifera kan leiden tot een bescheiden vermindering van bloedsuikerspiegel en cholesterol. Het kan ook antioxiderende en ontstekingsremmende effecten hebben en beschermen tegen arseen toxiciteit.

Moringa-bladeren zijn ook zeer voedzaam en zouden gunstig moeten zijn voor mensen die essentiële voedingsstoffen missen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − dertien =

This div height required for enabling the sticky sidebar