Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

6 Bewezen gezondheidsvoordelen van citroen

1613 Views

6 Bewezen gezondheidsvoordelen van citroen

De citroen is rijk aan vitamine C, vezels en allerlei heilzame plantaardige stoffen.

Deze voedingsstoffen zijn verantwoordelijk voor de gezondheidsvoordelen van citroenen.

In feite kunnen citroenen de gezondheid van het hart, gewichtsbeheersing, gezonde spijsvertering ondersteunen.

In dit artikel worden 6 gezondheidsvoordelen van citroenen die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Ondersteund gezondheid van het hart

Citroenen zijn een rijke bron van vitamine C.

Een citroen levert ongeveer 30,7 mg vitamine C, dat is 51% van uw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van groenten en fruit die rijk zijn aan vitamine C vermindert het risico op hart-en vaatziekten en beroerte(1, 2, 3).

Echter, het is niet alleen de vitamine C waarvan wordt gedacht dat het goed is voor je hart. De vezels en plantaardige stoffen in citroenen kan ook aanzienlijk de risicofactoren op hart-en vaatziekten verlagen(4, 5).

Bijvoorbeeld, in een studie bleek dat het eten van de vezels uit citrusvruchten, zoals citroenen verminderd het totale bloedcholesterol niveau na 4 weken(6).

Plantaardige stoffen gevonden in citroenen, namelijk hesperidine en diosmine hebben ook aangetoond cholesterol te verlagen(7, 8, 9).

Kortom: Citroenen zijn rijk aan hart-gezonde vitamine C en verschillende heilzame plantaardige stoffen waarvan is aangetoond dat het cholesterol verlaagt.

2. Helpt bij gewichtsverlies

Lemon Slice

Citroenen worden vaak aangeprezen als een gewichtsverlies vriendelijk voedsel, en er zijn een paar theorieën over waarom dit zo is.

Een gangbare theorie is dat de oplosbare vezel pectine in hen groeit in je maag, waardoor u langer en vol gevoel blijft houden.

Dat gezegd hebbende, niet veel mensen eten citroenen in zijn geheel. En omdat citroensap geen pectine bevat, zal citroensap niet die volheid op dezelfde manier bevorderen.

Een andere theorie beweert dat het drinken van warm water met citroen zal je helpen gewicht te verliezen.

Echter, is het drinken van water bekend als een tijdelijke verhoging van het aantal calorieën die je verbrandt, dus het kan het water zelf zijn, dat helpt met gewichtsverlies, dus niet de citroen zelf (10, 11).

Andere theorieën suggereren dat de plantaardige stoffen in citroenen kunnen helpen bij het afvallen.

Uit onderzoek blijkt eigenlijk dat plantaardige stoffen in citroen extracten kunnen helpen bij het voorkomen of verminderen van gewichtstoename op een aantal manieren(12, 13).

In één studie werden muizen vet gemest en kregen bepaalde citroen polyfenolen uit de schil. Ze wogen minder en hadden minder lichaamsvet dan andere muizen(14).

Dit zijn interessante bevindingen. Echter op het moment zijn er geen studies die het gewichtsverlies effect van citroenen bij de mens hebben bevestigd.

Kortom: Dierenstudies tonen aan dat citroen extract en plantaardige stoffen gewichtsverlies kunnen bevorderen, maar de effecten bij de mens zijn onbekend.

3. Voorkom nierstenen

Lang Glas water met citroen Slices

Nierstenen zijn kleine harde steentjes die zich vormen wanneer afvalproducten kristalliseren in de nieren waar het zich opbouwt.

Het is vrij algemeen, de mensen die hen krijgen, krijgen ze vaak herhaaldelijk.

Citroenzuur kan helpen voorkomen van nierstenen door het urine volume te verhogen en het verlagen van de pH van de urine, dat het een minder gunstige omgeving voor de vorming van nierstenen maakt(15, 16).

Men denkt dat slechts 1/2 kopje citroenwater per dag voldoende citroenzuur bevat om steenvorming te voorkomen bij mensen die hen al vaker hebben gehad(17, 18).

Uit sommige studies bleek ook dat limonade effectief is in het voorkomen van nierstenen, maar de resultaten zijn gemengd. Andere studies hebben geen effect aangetoond(19, 20, 21, 22).

Dus meer onderzoeken moeten worden uitgevoerd om na te gaan hoe citroensap invloed heeft op de vorming van de nierstenen (23, 24, 25).

Kortom: Citroensap kan helpen voorkomen dat zich opnieuw nierstenen kan vormen. Er is echter meer onderzoek nodig.

4. Beschermt tegen anemie

Ijzer-deficiëntie bloedarmoede is heel gebruikelijk. Het komt voor als je niet genoeg ijzer uit het voedsel dat je eet krijgt.

Citroenen bevatten wat ijzer, maar vooral helpen ze voorkomen van bloedarmoede door het verbeteren van de absorptie van ijzer uit plantaardig voedsel(26, 27).

Ijzer uit vlees, kip en vis (bekend als heem-ijzer) wordt zeer gemakkelijk geabsorbeerd door je darmen. Ijzer uit plantaardige bronnen (niet-heem ijzer) wordt minder goed geabsorbeerd, maar kan worden verbeterd door de opname van vitamine C en citroenzuur.

Omdat citroenen zowel vitamine C als citroenzuur bevatten, kunnen ze beschermen tegen bloedarmoede door ervoor te zorgen dat u zo veel ijzer als mogelijk uit uw voeding absorbeert.

Kortom: Citroenen bevatten vitamine C en citroenzuur, die u helpen niet-heem ijzer uit planten te absorberen. Dit kan helpen voorkomen van bloedarmoede.

5. Verkleint het risico op kanker

Een voeding rijk aan fruit en groenten kan helpen bepaalde vormen van kanker te voorkomen(28).

Observationele studies hebben aangetoond dat mensen die de meeste citrusvruchten eten hebben een lager risico op kanker, maar andere studies zagen geen effecten(29, 30, 31).

In het laboratorium studie met reageerbuizen, veel plantaardige stoffen in citroenen kankercellen gedood. Echter, veel dingen kunnen in reageerbuizen kankercellen doden, maar dat betekent niet dat ze zullen werken op dezelfde manier in het menselijk lichaam(32, 33, 34).

Sommige onderzoekers denken dat de plantaardige stoffen gevonden in citroenen, zoals limoneen en naringenine , kunnen anti-kanker effecten bevatten. Maar deze hypothese moet verder worden onderzoek(5, 35, 36, 37).

Onderzoekers zijn ook bemoedigd door dierlijke studies waaruit blijkt dat D-limoneen, een samenstelling die gevonden is in citroenolie, anti-kanker eigenschappen heeft(38, 39).

Een andere studie gebruikte vruchtvlees uit mandarijnen die plantaardige stoffen als b-cryptoxanthine en hesperidine bevatten, die beiden ook worden gevonden in citroenen.

In de studie bleek dat deze stoffen kwaadaardige tumoren ontwikkelen in de tongen, longen en darmen van knaagdieren(40).

Er moet echter worden opgemerkt worden dat het onderzoeksteam gebruikten een zeer krachtige dosis van deze chemische stoffen – veel meer dan u zou krijgen door het eten van citroenen of sinaasappels .

Tot nu toe lijkt het dat plantenstoffen uit citroenen en andere citrusvruchten hebben het potentieel om de progressie van kanker te voorkomen.

Dat gezegd zijnde, geen onderzoek toont aan dat citroenen kanker kan bestrijden bij de mens.

Conclusie: Sommige plantaardige stoffen in citroenen heeft aangetoond dat het kanker in dierstudies kan voorkomen. Echter, zijn er menselijke studies nodig om dit te bewijzen.

6. Verbeteren van een gezonde spijsvertering

Lemonade Pitcher met schijfjes citroen

Citroenen bestaat uit ongeveer 10% koolhydraten , meestal in de vorm van oplosbare vezels en eenvoudige suikers.

De belangrijkste vezels in citroenen is pectine, een vorm van oplosbare vezels die gekoppeld is aan allerlei gezondheidsvoordelen.

Oplosbare vezels kan darmgezondheid verbeteren en het vertragen van de vertering van suikers en zetmeel. Deze effecten kunnen leiden tot een verlaagde bloedsuikerspiegel(41, 42, 43, 44).

Echter, om de voordelen van vezels uit citroenen te krijgen, moet je veel van hen eten, met inbegrip van hun vruchtvlees en de schil.

Mensen die het sap van de citroenen drinken, zonder het consumeren van de schil en het vruchtvlees, zal de voordelen van de vezels missen.

Kortom: De oplosbare vezels in citroenen zou kunnen helpen bij het verbeteren van de spijsvertering. Echter, moet u ook het vruchtvlees van de citroen eten, niet alleen het sap.

Kort samengevat

Citroenen bevatten een hoog gehalte aan vitamine C, oplosbare vezels en plantaardige stoffen die hen een aantal voordelen voor de gezondheid geven.

Potentieel zou citroenen kunnen helpen met gewichtsverlies en beschermt tegen hartziekten, bloedarmoede, nierstenen, spijsverteringsproblemen en kanker.

Niet alleen zijn citroenen zeer gezond, maar ze hebben ook een duidelijke aangename smaak en geur waardoor ze veel worden toevoegd aan voedingsmiddelen en dranken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text