img

Hennepzaad en de indrukwekkende gezondheidsvoordelen

1691 Views

6 Bewezen gezondheidsvoordelen van hennepzaad

Hennepzaad zijn de zaden van de hennepplant, Cannabis sativa.

Ze zijn van hetzelfde soort als cannabis (marihuana).

Echter, hennepzaad bevat slechts sporen van THC, de verbinding die de drug-achtige effecten van marihuana veroorzaakt.

Hennepzaden zijn bijzonder voedzaam en rijk aan gezonde vetten, eiwitten en diverse mineralen.

Hier zijn 6 voordelen voor de gezondheid van hennepzaad die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Hennepzaad is ongelooflijk voedzaam

Hennepzaad is zeer voedzaam. Ze hebben een milde, nootachtige smaak en wordt vaak aangeduid als hennep harten.

Hennepzaad bevat meer dan 30% vet. Ze zijn bijzonder rijk aan twee essentiële vetzuren, linolzuur (omega-6) en alfa-linoleenzuur (omega-3).

Ze bevatten ook gamma-linoleenzuur, dat is verbonden met een aantal gezondheidsvoordelen.

Hennepzaad is een goede eiwit bron, meer dan 25% van hun totale calorieën zijn van hoogwaardige eiwitten.

Dat is aanzienlijk meer dan vergelijkbare voedingsmiddelen zoals chia zaden en lijnzaad, die ongeveer 16-18% bevat.

Hennepzaad is ook een rijke bron van vitamine E en mineralen zoals fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink(1, 2).

Hennepzaad kan rauw worden gegeten, gekookt of geroosterd. Hennepolie is ook erg gezond, en wordt gebruikt als voedsel / geneesmiddel in China voor minstens 3000 jaar( 1 ).

Kortom:Hennepzaad is rijk aan gezonde vetten en essentiële vetzuren. Ze zijn ook een goede eiwitbron en bevat goede hoeveelheden vitamine E, fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink.

2. Hennepzaad kan het risico op hart-en vaatziekten verlagen

Hart-en vaatziekten is doodsoorzaak nummer één in de wereld ( 3 ).

Interessant, het eten van hennepzaad kan het risico op hart-en vaatziekten via verschillende mechanismen verminderen.hart hennepzaden

Ze bevatten grote hoeveelheden van het aminozuur arginine, dat wordt gebruikt voor de productie van stikstofoxide in het lichaam ( 4 ).

Stikstofmonoxide is een gas molecuul dat de bloedvaten ontspant, wat leidt tot verlaagde bloeddruk en een verminderd risico op hartaandoeningen( 5 ).

In een grote studie van meer dan 13.000 mensen, werd verhoogd arginine-inname in verband gebracht met een verminderde niveaus van C-reactief eiwitten (CRP). CRP is een ontstekingsmarker die gekoppeld is aan hartziektes( 6 , 7 ).

Het gamma-linoolzuur in hennepzaad is ook in verband gebracht met dat het ontstekingen verminderd, waardoor het risico van ziekten zoals hartziekten afneemt(8 , 9 ).

Bovendien dierproeven hebben aangetoond dat hennepzaad of hennepolie bloeddruk verlaagd en het risico van bloedstolsel vorming verminderd en helpt het hart te herstellen na een hartinfarct( 10 , 11 , 12 ).

Kortom: Hennepzaad is een goede bron van arginine en gamma-linoleenzuur, die zijn gekoppeld aan een verminderd risico op hart-en vaatziekten

3. Hennepzaad en hennepolie kunnen gunstig werken bij huidaandoeningen

Vetzuren kunnen immuunreacties in het lichaam beïnvloeden ( 13 , 14 , 15 ).

Dit kan te maken hebben met de balans van omega-6 en omega-3 vetzuren.

Hennepzaad is een rijke bron van meervoudig onverzadigde en essentiële vetzuren. Zij hebben ongeveer 3: 1 verhouding van omega-6 tot omega-3, die wordt beschouwd als een optimale bereik.hennepzaden olie

Studies hebben aangetoond dat het geven van hennepolie aan mensen met eczeem de bloedwaardes van essentiële vetzuren kan verbeteren.

Het kan ook de droge huid verlichten, het verbeteren van jeuk en vermindering en de noodzaak verlagen om medicijnen te gebruiken voor de huid ( 16 , 17 ).

Kortom: Hennepzaden zijn rijk aan gezonde vetten. Ze hebben een 3:1 verhouding van omega-6 en omega-3 vetzuren. In sommige gevallen kan dit verlichting bieden voor eczeem en de symptomen ervan te vergemakkelijken

4. Hennepzaad is een goede bron van plantaardige eiwitten

Ongeveer 25% van de calorieën in hennepzaden zijn afkomstig uit eiwitten, wat relatief hoog is.

In feite, kwa gewicht bieden hennepzaden vergelijkbare hoeveelheden als rund- en lamsvlees. 30 gram hennepzaden, of 2-3 eetlepels, bieden ongeveer 11 gram eiwitten( 1 ).

Zij worden beschouwd als een compleet eiwit bron, hetgeen betekent dat zij alle essentiële aminozuren bevatten. Essentiële aminozuren worden niet in het lichaam gemaakt en moeten worden verkregen uit de voeding.

Volledige eiwitbronnen zijn zeer zeldzaam in het plantenrijk, zoals planten vaak niet het aminozuur lysine bevatten. Quinoa is een ander voorbeeld van een compleet plantaardige eiwitbron.

Hennepzaad bevat aanzienlijke hoeveelheden van de aminozuren methionine en cysteïne, maar bevatten ook zeer veel arginine en glutaminezuur( 18 ).

De verteerbaarheid van hennep-eiwit is ook erg goed – beter dan eiwit uit vele granen, noten en peulvruchten( 19 ).

Kortom: Ongeveer 25% van de calorien n hennepzaad komt van eiwitten. Hennepzaden bevatten alle essentiële aminozuren, waardoor het een compleet eiwitbron is.

5. Hennepzaad kan symptomen van PMS en menopauze verminderen

Zo’n 80% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd kunnen lijden aan fysieke of emotionele symptomen veroorzaakt door premenstrueel syndroom (PMS)( 20 ).

Deze symptomen worden waarschijnlijk veroorzaakt door gevoeligheid voor het hormoon prolactine ( 21 ).hennepzaden

Gamma-linoleenzuur (GLA), in hennepzaden produceert prostaglandine E1, waarbij de effecten van prolactine vermindert(22 , 23 , 24 ).

In een studie van vrouwen met PMS, waarbij één gram essentiële vetzuren (inclusief 210 mg GLA) per dag resulteerde in een significante afname van de symptomen( 22 ).

Andere studies hebben aangetoond dat teunisbloemolie, dat rijk is aan GLA, kunnen zeer effectief zijn in het verminderen van de symptomen van PMS bij vrouwen die in andere therapieën faalde.

Borstpijn, gevoeligheid, depressie, prikkelbaarheid en het vasthouden van vocht is in verband gebracht met PMS( 25 ).

Omdat hennepzaden rijk zijn aan GLA hebben verschillende studies aangetoond dat hennepzaad ook kan bijdragen tot het verminderen van de symptomen van de menopauze.

Hoe dit werkt is niet bekend, maar er is gesuggereerd dat de GLA in hennepzaad kan helpen om de hormonale onevenwichtigheden en ontstekingen geassocieerd met menopauze te reguleren(26 , 27 , 28 ).

Kortom:Hennepzaad kan symptomen geassocieerd met premenstrueel syndroom (PMS) te verminderen, en kan ook een positieve invloed hebben op de symptomen van de menopauze.

6. Hennepzaad kan de spijsvertering verbeteren

Vezels zijn een essentieel onderdeel voor de voeding en is gekoppeld aan een betere spijsvertering( 29 ).

Hennepzaad is een rijke bron van zowel oplosbare (20%) en onoplosbaar (80%) vezels( 1 ).

Oplosbare vezels vormt een gel-achtige substantie in de darm. Het is een waardevolle bron van voedingsstoffen voor de spijsvertering, heilzame bacteriën en ook verminderen ze de pieken in de bloedsuikerspiegel en het reguleren van cholesterol niveaus ( 29, 30 ).

Het Consumeren van onoplosbare vezels is ook in verband gebracht met een verlaagd risico op diabetes( 31 , 32 ).

Echter, gepelde hennepzaad (ook bekend als hennepharten) bevatten zeer weinig vezels, omdat de vezelrijke schil is verwijderd.

Kortom: Hennepzaad bevat grote hoeveelheden vezels, zowel oplosbare als onoplosbare.

Samenvatting hennepzaad

Hoewel hennepzaden tot voor kort niet populair zijn geweest, ze zijn een oud hoofdvoedsel De mensen beginnen nu te realiseren dat hennepzaad uitstekende voedingswaarde bevat.

Ze zijn zeer rijk aan gezonde vetten, hoogwaardige eiwitten en een aantal mineralen.

Hennepzaad is ongelooflijk gezond. Ze zijn misschien wel een van de weinige superfoods die daadwerkelijk hun reputatie eer aan doen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × drie =

It is main inner container footer text