Eieren zijn zo voedzaam dat ze vaak worden aangeduid als “de multivitamine van de natuur”.

Ze bevatten ook unieke antioxidanten en krachtige hersenvoedingsstoffen waar veel mensen een tekort aan hebben.

Hier zijn 6 redenen waarom eieren tot de gezondste voedingsmiddelen op de planeet behoren.

1. Eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde

Eén heel ei bevat een verbazingwekkende reeks voedingsstoffen.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

In feite zijn de voedingsstoffen die erin zitten voldoende om een ​​enkele bevruchte cel in een kuiken te veranderen.

Eieren zitten boordevol vitamines, mineralen, hoogwaardige eiwitten, goede vetten en diverse andere minder bekende voedingsstoffen.

Een groot ei bevat(1):

  • Vitamine B12 (cobalamine): 9% van de ADH.
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15% van de ADH.
  • Vitamine A : 6% van de ADH.
  • Vitamine B5 (Pantotheenzuur): 7% van de ADH.
  • Selenium : 22% van de ADH.

Eieren bevatten ook kleine hoeveelheden van bijna alle vitamines en mineralen die het menselijk lichaam nodig heeft, waaronder calcium, ijzer, kalium, zink, mangaan, vitamine E, foliumzuur en nog veel meer.

Een groot ei bevat 77 calorieën, 6 gram hoogwaardige eiwitten, 5 gram vet en sporen van koolhydraten.

Het is heel belangrijk om te beseffen dat bijna alle voedingsstoffen in de dooier zitten, het wit bevat alleen eiwitten.

Kortom: Hele eieren zijn ongelooflijk voedzaam en bevatten een zeer grote hoeveelheid voedingsstoffen in vergelijking met calorieën. De voedingsstoffen bevinden zich in de dooiers, terwijl het wit voornamelijk eiwitten zijn.

2. Eieren verbeteren uw cholesterolprofiel en verhogen uw risico op hartziekten NIET.

De belangrijkste reden dat mensen gewaarschuwd zijn voor eieren is dat ze boordevol cholesterol zitten.

Eén groot ei bevat 212 mg cholesterol, wat VEEL is in vergelijking met de meeste andere voedingsmiddelen.

Voedingsbronnen van cholesterol hebben echter een minimaal effect op het cholesterolgehalte in het bloed (2).

Je lever produceert eigenlijk elke dag cholesterol. De geproduceerde hoeveelheid hangt af van hoeveel je eet.

Als je veel cholesterol uit voeding haalt, produceert je lever minder. Als je geen cholesterol eet, produceert je lever meer cholesterol.

Het punt is, vele studies tonen aan dat eieren daadwerkelijk uw cholesterolprofiel verbeteren.

Ze verhogen het HDL (de “goede”) cholesterol en ze hebben de neiging om de LDL (de “slechte”) cholesterol te veranderen in een groot subtype dat niet zo sterk geassocieerd wordt met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten(3,4,5).

Meerdere studies hebben onderzocht hoe het eten van eieren van invloed is op het risico op hart- en vaatziekten en hebben geen verband gevonden tussen beide(678).

Integendeel, eieren zijn in verband gebracht met gezondheidsvoordelen.

Een studie ontdekte dat het eten van 3 hele eieren per dag de insulineresistentie verminderde, HDL verhoogde en de grootte van LDL-deeltjes verhoogde bij mensen met het stofwisselingssyndroom(9).

Sommige studies tonen echter een verhoogd risico op hart- en vaatziekten aan bij mensen met diabetes. Dit vergt verder onderzoek en is waarschijnlijk niet van toepassing op een koolhydraatarm dieet, dat in veel gevallen diabetes type 2 kan tegengaan.(10,11,12).

Kortom: Studies tonen aan dat eieren het cholesterolprofiel daadwerkelijk verbeteren. Ze verhogen het HDL (goede) cholesterolgehalte en verhogen de grootte van de LDL-deeltjes, wat het risico op hart- en vaatziekten zou moeten verlagen.

3. De eieren zitten vol met choline, een belangrijke voedingsstof voor de hersenen

Choline is een minder bekende voedingsstof die vaak is gegroepeerd met de B-vitamine complex.

Choline is een essentiële voedingsstof voor de menselijke gezondheid en is nodig voor verschillende processen in het lichaam.

Het is nodig om de neurotransmitter acetylcholine te synthetiseren en is ook een onderdeel van celmembranen.

Een lage choline inname is betrokken bij leveraandoeningen, hart- en vaatziekten en neurologische aandoeningen(12).

Deze voedingsstof kan vooral belangrijk zijn voor zwangere vrouwen. Studies tonen aan dat een lage choline inname het risico op neurale buisdefecten kan verhogen en kan leiden tot een verminderde cognitieve functie bij de baby(13).

Veel mensen krijgen niet genoeg choline. Als een voorbeeld, één onderzoek bij zwangere, Canadese vrouwen vond dat slechts 23% de adequate inname van choline bereikte (15).

De beste bronnen van choline in de voeding zijn eierdooiers en runderlever. Een groot ei bevat 113 mg choline.

Kortom: Choline is een essentiële voedingsstof waar maar weinig mensen genoeg van krijgen. De eidooiers zijn een uitstekende bron van choline.

4. Eieren bevatten hoogwaardige eiwitten met een perfect aminozuurprofiel.

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen van het lichaam en dienen zowel structurele als functionele doeleinden.

Ze bestaan uit aminozuren die met elkaar verbonden zijn, als kralen aan een touwtje, en vervolgens tot complexe vormen worden gevouwen.

Er zijn ongeveer 21 aminozuren die het lichaam gebruikt om zijn eiwitten te bouwen.

Negen daarvan kunnen niet door het lichaam worden geproduceerd en moeten uit de voeding worden verkregen. Ze staan bekend als essentiële aminozuren.

De kwaliteit van een eiwitbron wordt bepaald door de relatieve hoeveelheid van deze essentiële aminozuren. Een eiwitbron die ze allemaal in de juiste verhouding bevat, is een hoogwaardige eiwitbron.

Eieren behoren tot de beste eiwitbronnen in de voeding. In feite wordt de biologische waarde (een maat voor de eiwitkwaliteit) vaak beoordeeld door deze te vergelijken met eieren, die de perfecte score van 100 krijgen (16).

Kortom: Eieren zijn een uitstekende bron van eiwitten, met alle essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen.

5. Eieren zitten vol met luteïne en zeaxanthine, die de ogen beschermen.

Er zitten twee antioxidanten in eieren die krachtige beschermende effecten kunnen hebben op de ogen.

Ze worden luteïne en zeaxanthine genoemd, beide gevonden in de dooier.

Luteïne en zeaxanthine hebben de neiging zich op te hopen in het netvlies, het zintuiglijke deel van het oog, waar ze de ogen beschermen tegen schadelijk zonlicht(17).

Deze antioxidanten verminderen aanzienlijk het risico op maculaire degeneratie en staar, die tot de belangrijkste oorzaken van gezichtsstoornissen en blindheid bij ouderen behoren(181920).

In een studie, het eten van 1,3 eidooiers per dag gedurende 4,5 weken verhoogde het bloedspiegels van zeaxanthine met 114-142% en luteïne met 28-50%(21).

Kortom: Eieren bevatten een hoog gehalte aan antioxidanten, luteïne en zeaxanthine, wat het risico op maculadegeneratie en staar drastisch kan verminderen.

6. Eieren voor het ontbijt kan je helpen lichaamsvet te verliezen

Eieren bevatten slechts sporen van koolhydraten, maar veel eiwitten en vetten.

Zij scoren zeer hoog op een schaal die de verzadigingsindex wordt genoemd, die een maat is voor de mate waarin voedsel bijdraagt aan verzadiging( 8 ).

Om deze reden is het niet verrassend om studies te zien die aantonen dat het eten van eieren voor het ontbijt tot vetverlies kan leiden.

In één studie namen 30 vrouwen met overgewicht of obesitas een ontbijt met eieren of bagels. Beide ontbijten hadden dezelfde hoeveelheid calorieën.

De vrouwen in de eiergroep voelden zich voller en aten de rest van de dag en de volgende 36 uur minder calorieën.(22).

In een andere studie die 8 weken duurde, leidde het eten van ontbijt eieren tot een aanzienlijk gewichtsverlies in vergelijking met dezelfde hoeveelheid calorieën uit bagels. De eiergroep (23):

  • Verloor 65% meer lichaamsgewicht.
  • Verloor 16% meer lichaamsvet.
  • Ze hadden een 61% grotere verlies van BMI.
  • Ze hadden een 34% grotere verlies van tailleomtrek (een goede marker voor het gevaarlijke buikvet).

Kortom: Eieren zijn erg verzadigend. Als gevolg daarvan kan het eten van ontbijt eieren later op de dag de calorie-inname verminderen en vetverlies bevorderen.

Niet alle eieren zijn hetzelfde

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat niet alle eieren gelijk aan elkaar zijn.

Kippen groeien vaak op in mega fokkerijen, gekooide en gevoede granenvoeding die de uiteindelijke voedingsstofsamenstelling van hun eieren verandert. Het is het beste om omega-3 verrijkte of gekweekte eieren te kopen , die voedzamer en gezonder zijn.

Supermarkt eieren zijn echter nog steeds een goede keuze als je niet kunt veroorloven of niet de mogelijk hebt tot andere eieren.

Kortom: Het voedingsgehalte van eieren hangt grotendeels af van hoe de kippen werden gevoerd. Omega-3 verrijkte of gekweekte eieren hebben de neiging om rijker te zijn aan gezonde voedingsstoffen.

Tot slot

Eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen die je kunt vinden, met vrijwel alle vitaminen en mineralen die je nodig hebt.

Bovenal zijn eieren goedkoop, smaken geweldig en passen ze bij bijna elk gerecht.

Ze zijn echt een uitzonderlijk superfood.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.