Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

6 Redenen waarom eieren het gezondste voedsel op de planeet is

1483 Views

6 Redenen waarom eieren het gezondste voedsel op de planeet is

Eieren zijn zo voedzaam dat ze vaak worden aangeduid als “multi vitamine van de natuur.” Ze hebben ook een unieke antioxidanten en krachtige hersenen voedingsstoffen waar veel mensen een tekort aan hebben.

Hier zijn 6 redenen waarom eieren behoren tot de gezondste voedingsmiddelen op de planeet.

1. Hele eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde

Een heel ei bevat een verbazingwekkende scala aan voedingsstoffen.

Stel je voor … de voedingsstoffen die genoeg zijn om een enkele bevruchte cel om te zetten in een kuiken.

Eieren zitten vol met vitaminen, mineralen, hoogwaardige eiwitten, goede vetten en verschillende andere minder bekende voedingsstoffen.

Een groot ei bevat(1):

  • Vitamine B12 (cobalamine): 9% van de ADH.
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15% van de ADH.
  • Vitamine A : 6% van de ADH.
  • Vitamine B5 (Pantotheenzuur): 7% van de ADH.
  • Selenium : 22% van de ADH.

Eieren bevatten ook kleine hoeveelheden van bijna elke vitamine en mineralen vereist door het menselijk lichaam … met inbegrip van calcium, ijzer, kalium, zink, mangaan, vitamine E, folaat en veel meer.

Een groot ei bevat 77 calorieën, 6 gram hoogwaardige eiwitten, 5 gram vet en sporen van koolhydraten.

Het is belangrijk te realiseren dat bijna alle voedingsstoffen zitten in de eidooier , het wit bevat eiwitten.

Kortom: Hele eieren zijn ongelooflijk voedzaam en bevatten een zeer grote hoeveelheid voedingsstoffen . De voedingsstoffen worden aangetroffen in de eidooiers, terwijl het wit voornamelijk uit eiwitten bevat.

2. Eieren verbeteren uw cholesterolprofiel en verhogen niet uw risico op hart-en vaatziekten

Ei

De belangrijkste reden dat mensen zijn gewaarschuwd over eieren is dat ze vol met cholesterol zitten.

Een groot ei bevat 212 mg cholesterol, dat VEEL is in vergelijking met de meeste andere voedingsmiddelen.

Echter, alleen omdat een voedingsmiddel cholesterol bevat, betekent niet dat zij het slechte cholesterol in het bloed verhogen.

De lever produceert cholesterol, elke dag opnieuw. Als je cholesterol eet, dan produceert uw lever minder. Als je geen cholesterol eet, dan produceert uw lever er meer van.

Vele studies tonen aan dat de eieren daadwerkelijk uw cholesterol profiel verbetert.

Eieren hebben de neiging het HDL (“goede”) te verhogen en ze hebben de neiging om het (‘ slechte’) LDL-cholesterol te verlagen een groot subtype die niet geassocieerd wordt met een verhoogd risico van hart-en vaatziekten(234).

Een studie ontdekte dat 3 hele eieren per dag vermindert insulineresistentie, verhoogde HDL en verhoogde de grootte van LDL deeltjes bij mannen en vrouwen met metabool syndroom(5).

Meerdere studies hebben de effecten van de consumptie van eieren en het risico op hart- en vaatziekten onderzocht en vonden geen verband tussen de twee(67, 8).

Sommige studies vertonen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten bij diabetische patiënten. Dit moet verder onderzocht worden en is waarschijnlijk niet van toepassing bij een koolhydraatarm dieet , dat kan in veel gevallen gelden voor diabetes type II(91011).

Kortom: Studies tonen daadwerkelijk aan dat eieren het cholesterolprofiel verbeteren. Ze (het goede) HDL cholesterol verhogen en LDL-deeltjes, die het risico van hart-en vaatziekten verlagen.

3. De eieren zitten vol met choline, een belangrijke voedingsstof voor de hersenen

Vrouw glimlachend en met een ei

Choline is een minder bekende voedingsstof en wordt vaak gegroepeerd met de vitaminen B-complex .

Choline is een essentiële voedingsstof voor de volksgezondheid en is nodig voor verschillende processen in het lichaam.

Zij moeten de neurotransmitter acetylcholine synthetiseren en is ook een onderdeel van celmembranen.

Een lage choline inname is betrokken bij leverziekten, hart- en vaatziekten en neurologische stoornissen(12).

Deze voedingsstof kan vooral belangrijk zijn voor zwangere vrouwen. Studies tonen aan dat een lage choline gebruik het risico van neurale buisdefecten kan verhogen en leiden tot verminderde cognitieve functie bij de nakomelingen(13).

In een dieet enquête in de VS van 2003-2004, meer dan 90% van de mensen aten minder dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid choline.

De beste bronnen van choline in de voeding is het eidooier en runderlever. Een groot ei bevat 113 mg choline.

4. Eieren bevatten hoogwaardige eiwitten met een perfecte aminozuurprofiel

Kip en ei, Kleinere

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen voor het lichaam en bedienen zowel structurele en functionele doeleinden.

Zij bestaan uit aminozuren die zijn samen een soort van parels aan een ketting zijn gekoppeld, vervolgens gevouwen in complexe vormen.

Er zijn ongeveer 21 aminozuren die het lichaam gebruikt om er eiwitten van te bouwen.

Het lichaam kan geen 9 van deze aminozuren produceren, deze worden beschouwd als “essentieel” en moet worden verkregen via de voeding.

De kwaliteit van een eiwitbron wordt bepaald door de relatieve hoeveelheden van deze essentiële aminozuren. Een eiwitbron die alle van hen in de juiste verhoudingen bevat is een goede bron van eiwit.

Eieren behoren tot de beste bronnen van eiwitten in de voeding. In feite is de biologische waarde  (een maat voor eiwitkwaliteit) vaak geëvalueerd door vergelijking met eieren, die de perfecte score van 100 hebben.

Kortom: Eieren zijn een uitstekende bron van eiwitten, met alle essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen.

5. Eieren zitten vol met luteïne en zeaxanthine, die de ogen beschermen

Meisje met een ei

Er zijn twee antioxidanten in eieren die krachtige beschermende effecten voor de ogen kan bieden.

Ze heten luteïne en zeaxanthine, beide in de eidooier.

Luteïne en zeaxanthine hopen zich op in de retina, het sensorische deel van het oog.

Deze antioxidanten verkleint het risico op maculaire degeneratie en staar, die tot de belangrijkste doodsoorzaken van de visie en blindheid bij ouderen behoren(151617).

In één studie, het eten van 1,3 eigeel per dag gedurende 4,5 weken verhoogde bloedspiegels van zeaxanthine met 114-142% en Luteïne met 28-50%(18).

Kortom: Eieren zijn zeer hoog in de antioxidanten luteïne en zeaxanthine, die drastisch het risico op maculadegeneratie en staar kan verlagen.

6. Eieren voor het ontbijt kan u helpen lichaamsvet te verliezen

Eieren in een mand

Eieren bevatten slechts sporen van koolhydraten, maar veel eiwit en vet.

Ze scoren hoog op een schaal Satiety Index genoemd, een maat voor de hoeveelheid voedingsmiddelen dat bijdraagt tot verzadiging(19).

Om deze reden is het niet verwonderlijk dat studies waar eieren voor het ontbijt eten leidt tot vetverlies.

In een studie, 30 vrouwen met overgewicht of obesitas aten ofwel een ontbijt van eieren of een ontbijt van bagels. Het ontbijt bevatten dezelfde hoeveelheid calorieën.

De vrouwen in de ei groep voelde zich meer verzadigd en aten minder calorieën voor de rest van de dag(20).

In een andere studie die 8 weken duurde het eten van eieren voor ontbijt leiden tot aanzienlijke gewichtsverlies ten opzichte van dezelfde hoeveelheid calorieën uit bagels. De ei-groep :

  • Verloor 65% meer lichaamsgewicht.
  • Verloor 16% meer lichaamsvet.
  • Ze hadden een 61% grotere verlies van BMI.
  • Ze hadden een 34% grotere verlies van tailleomtrek (een goede marker voor het gevaarlijke buikvet).

Niet alle eieren zijn hetzelfde

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat niet alle eieren gelijk aan elkaar zijn.

Kippen groeien vaak op in mega fokkerijen, gekooid en gevoerd op basis van granen die uiteindelijk de voedingssamenstelling van eieren verandert. Het beste is om omega-3 verrijkte eieren te kopen, ze zijn voedzamer en gezonder.

Echter, supermarkt eieren zijn nog steeds een goede keuze als je niet kunt veroorloven of niet de mogelijk hebt tot andere eieren.

Tot Slot

Als klap op de vuurpijl, eieren zijn goedkoop, smaken geweldig en is met bijna alles te combineren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text