Eieren zijn zo voedzaam dat ze vaak ‘de multivitamine van de natuur’ worden genoemd.

Ze bevatten ook unieke antioxidanten en krachtige hersenvoedingsstoffen waarvan veel mensen een tekort aan hebben.

Hier zijn 6 redenen waarom eieren tot het gezondste voedsel op de planeet behoren.

1. Eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde

Eén heel ei bevat een verbazingwekkende reeks voedingsstoffen.

In feite zijn de voedingsstoffen die erin zitten voldoende om een ​​enkele bevruchte cel in een kuiken te veranderen.

Eieren zitten boordevol vitamines, mineralen, hoogwaardige eiwitten, goede vetten en verschillende andere minder bekende voedingsstoffen.

Een groot ei bevat(1):

  • Vitamine B12 (cobalamine): 9% van de ADH.
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15% van de ADH.
  • Vitamine A : 6% van de ADH.
  • Vitamine B5 (Pantotheenzuur): 7% van de ADH.
  • Selenium : 22% van de ADH.

Eieren bevatten ook kleine hoeveelheden van bijna alle vitamines en mineralen die het menselijk lichaam nodig heeft, waaronder calcium, ijzer, kalium, zink, mangaan, vitamine E, foliumzuur en nog veel meer.

Een groot ei bevat 77 calorieën, 6 gram hoogwaardige eiwitten, 5 gram vet en sporen van koolhydraten.

Het is heel belangrijk om te beseffen dat bijna alle voedingsstoffen in de dooier zitten, het wit bevat alleen eiwitten.

Kortom: Hele eieren zijn ongelooflijk voedzaam en bevatten een zeer grote hoeveelheid voedingsstoffen in vergelijking met de caloriebelasting. De voedingsstoffen worden gevonden in de dooiers, terwijl het wit meestal eiwitten zijn.

2. Eieren verbeteren uw cholesterolprofiel en verhogen niet uw risico op hart-en vaatziekten

De belangrijkste reden waarom mensen worden gewaarschuwd voor eieren is dat ze vol zitten met cholesterol.

Eén groot ei bevat 212 mg cholesterol, wat VEEL is in vergelijking met de meeste andere voedingsmiddelen.

Voedingsbronnen van cholesterol hebben echter een minimaal effect op het cholesterolgehalte in het bloed (2).

Je lever produceert eigenlijk elke dag cholesterol. De geproduceerde hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel je eet.

Als je veel cholesterol uit voedsel krijgt, produceert je lever minder. Als je geen cholesterol eet, produceert je lever er meer van.

Het ding is, veel studies tonen aan dat eieren je cholesterolprofiel daadwerkelijk verbeteren .

Ze verhogen HDL (het “goede”) cholesterol en ze hebben de neiging het LDL (het “slechte”) cholesterol te veranderen in een groot subtype dat niet zo sterk geassocieerd is met een verhoogd risico op hartziekten (3,4,5).

Meerdere studies hebben onderzocht hoe het eten van eieren het risico op hartaandoeningen beïnvloedt en vond geen verband tussen beide (678).

Eieren daarentegen zijn in verband gebracht met gezondheidsvoordelen.

Een studie ontdekte dat het eten van 3 hele eieren per dag verminderde insulineresistentie, verhoogde HDL en verlaagde de LDL-deeltjes bij mensen met een metabool syndroom (9).

Sommige onderzoeken tonen echter een verhoogd risico op hart-en vaatziekten bij mensen met diabetes. Dit vereist echter verder onderzoek en is waarschijnlijk niet van toepassing op een koolhydraatarm dieet , dat in veel gevallen diabetes type 2 kan omkeren (10,11,12).

Kortom: Studies tonen aan dat eieren het cholesterolprofiel daadwerkelijk verbeteren. Ze verhogen HDL (goed) cholesterol en verhogen de grootte van LDL-deeltjes, wat het risico op hartaandoeningen zou moeten verlagen.

3. De eieren zitten vol met choline, een belangrijke voedingsstof voor de hersenen

Choline is een minder bekende voedingsstof die vaak is gegroepeerd met de B-vitamine complex.

Choline is een essentiële voedingsstof voor de menselijke gezondheid en is nodig voor verschillende processen in het lichaam.

Het is vereist om de neurotransmitter acetylcholine te synthetiseren en is ook een component van celmembranen.

Een lage choline inname is betrokken bij leveraandoeningen, hartaandoeningen en neurologische aandoeningen(12).

Deze voedingsstof kan vooral belangrijk zijn voor zwangere vrouwen. Studies tonen aan dat een lage choline inname het risico op neurale buisdefecten kan verhogen en kan leiden tot een verminderde cognitieve functie bij de baby(13).

Veel mensen krijgen niet genoeg choline. Als een voorbeeld, één onderzoek bij zwangere, Canadese vrouwen vond dat slechts 23% de adequate inname van choline bereikte (15).

De beste bronnen van choline in het dieet zijn eidooiers en runderlever. Eén groot ei bevat 113 mg choline.

Kortom: Choline is een essentiële voedingsstof waar maar weinig mensen genoeg van krijgen. Eidooiers zijn een uitstekende bron van choline.

4. Eieren bevatten hoogwaardige eiwitten met een perfect aminozuurprofiel

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen van het lichaam en dienen zowel structurele als functionele doeleinden.

Ze bestaan ​​uit aminozuren die aan elkaar zijn gekoppeld, een beetje als kralen aan een touwtje, en vervolgens worden samengevouwen tot complexe vormen.

Er zijn ongeveer 21 aminozuren die het lichaam gebruikt om zijn eiwitten te bouwen.

Negen van deze kunnen niet door het lichaam worden geproduceerd en moeten uit de voeding worden gehaald. Ze staan ​​bekend als essentiële aminozuren.

De kwaliteit van een eiwitbron wordt bepaald door de relatieve hoeveelheden van deze essentiële aminozuren. Een eiwitbron die ze allemaal in de juiste verhoudingen bevat, is een hoogwaardige bron van eiwitten .

Eieren behoren tot de beste bronnen van eiwitten in het dieet. In feite wordt de biologische waarde (een maat voor de eiwitkwaliteit) vaak geëvalueerd door deze te vergelijken met eieren, die de perfecte score van 100 krijgen (16).

Kortom: Eieren zijn een uitstekende bron van eiwitten, met alle essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen.

5. Eieren zitten vol met luteïne en zeaxanthine, die de ogen beschermen

Er zijn twee antioxidanten in eieren die krachtige beschermende effecten op de ogen kunnen hebben.

Ze worden luteïne en zeaxanthine genoemd, beide gevonden in de dooier.

Luteïne en zeaxanthine hopen zich op te hopen in het netvlies, het sensorische deel van het oog, waar ze de ogen beschermen tegen schadelijk zonlicht (17).

Deze antioxidanten verminderen het risico op macula-degeneratie en cataracten, die tot de belangrijkste oorzaken van slechtziendheid en blindheid bij ouderen behoren (181920).

In één studie verhoogde het eten van 1,3 eierdooiers per dag gedurende 4,5 weken de bloedspiegels van zeaxanthine met 114-142% en luteïne met 28-50% (21).

Kortom: Eieren bevatten een hoog gehalte aan antioxidanten, luteïne en zeaxanthine, wat het risico op maculaire degeneratie en cataract drastisch kan verminderen.

6. Eieren voor het ontbijt kan je helpen lichaamsvet te verliezen

Eieren bevatten slechts sporen van koolhydraten, maar veel eiwitten en vetten.

Ze scoren erg hoog op een schaal die de verzadigingsindex wordt genoemd, die een maat is voor hoeveel voedingsmiddelen bijdragen aan verzadiging ( 8 ).

Om deze reden is het niet verrassend dat onderzoeken aantonen dat het eten van eieren bij het ontbijt kan leiden tot vetverlies .

In één studie namen 30 vrouwen met overgewicht of obesitas een ontbijt met eieren of bagels. Beide ontbijten hadden dezelfde hoeveelheid calorieën.

De vrouwen in de eiergroep voelden zich voller en aten minder calorieën voor de rest van de dag en de volgende 36 uur (22).

In een andere studie die 8 weken duurde, leidde het eten van eieren bij het ontbijt tot aanzienlijk gewichtsverlies in vergelijking met dezelfde hoeveelheid calorieën uit bagels. De eiergroep (23):

  • Verloor 65% meer lichaamsgewicht.
  • Verloor 16% meer lichaamsvet.
  • Ze hadden een 61% grotere verlies van BMI.
  • Ze hadden een 34% grotere verlies van tailleomtrek (een goede marker voor het gevaarlijke buikvet).

Kortom: Eieren zijn erg verzadigend. Dientengevolge, kan het eten van eieren voor het ontbijt de calorie inname later op de dag verminderen en vetverlies bevorderen.

Niet alle eieren zijn hetzelfde

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat niet alle eieren gelijk aan elkaar zijn.

Kippen groeien vaak op in mega fokkerijen, gekooide en gevoede granenvoeding die de uiteindelijke voedingsstofsamenstelling van hun eieren verandert. Het is het beste om omega-3 verrijkte of gekweekte eieren te kopen , die voedzamer en gezonder zijn.

Supermarkt eieren zijn echter nog steeds een goede keuze als je niet kunt veroorloven of niet de mogelijk hebt tot andere eieren.

Kortom: Het voedingsgehalte van eieren hangt grotendeels af van hoe de kippen werden gevoerd. Omega-3 verrijkte of gekweekte eieren hebben de neiging om rijker te zijn aan gezonde voedingsstoffen.

Tot slot

Eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen die u kunt vinden, met vrijwel alle vitamines en mineralen die je nodig hebt.

Om dingen af ​​te ronden, eieren zijn goedkoop, smaken geweldig en passen bij bijna elk gerecht.

Ze zijn echt een uitzonderlijk superfood .

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.