Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

6 Redenen waarom eieren het gezondste voedsel op de planeet is

1544 Views

6 Redenen waarom eieren het gezondste voedsel op de planeet is

Eieren zijn zo voedzaam dat ze vaak ‘de multivitamine van de natuur’ worden genoemd.

Ze hebben ook unieke antioxidanten en krachtige hersenvoedingsstoffen waar veel mensen tekort in hebben.

Hier zijn 6 redenen waarom eieren tot de gezondste voedingsmiddelen op de planeet behoren.

1. Eieren behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde

Eén heel ei bevat een geweldige reeks voedingsstoffen. 

Stelt u zich eens voor … de voedingsstoffen erin zijn voldoende om een enkele bevruchte cel om te zetten in een kuiken.

Eieren zitten boordevol vitaminen, mineralen, hoogwaardige eiwitten, goede vetten en verschillende andere minder bekende voedingsstoffen.

Een groot ei bevat(1):

  • Vitamine B12 (cobalamine): 9% van de ADH.
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15% van de ADH.
  • Vitamine A : 6% van de ADH.
  • Vitamine B5 (Pantotheenzuur): 7% van de ADH.
  • Selenium : 22% van de ADH.
  • Eieren bevatten ook kleine hoeveelheden van bijna alle vitamines en mineralen die het menselijk lichaam nodig heeft … waaronder calcium, ijzer, kalium, zink, mangaan, vitamine E, foliumzuur en nog veel meer.

Een groot ei bevat 77 calorieën, 6 gram hoogwaardige eiwitten, 5 gram vet en sporen van koolhydraten.

Het is heel belangrijk om te beseffen dat bijna alle voedingsstoffen zitten in de eidooier , het wit bevat alleen eiwitten.

Kortom: Hele eieren zijn ongelooflijk voedzaam en bevatten een zeer grote hoeveelheid voedingsstoffen in vergelijking met de caloriebelasting. De voedingsstoffen worden gevonden in de dooiers, terwijl de blanken meestal eiwit zijn.

2. Eieren verbeteren uw cholesterolprofiel en verhogen niet uw risico op hart-en vaatziekten

De belangrijkste reden waarom mensen zijn gewaarschuwd voor eieren is dat ze vol zitten met cholesterol.

Eén groot ei bevat 212 mg cholesterol, wat VEEL is in vergelijking met de meeste andere voedingsmiddelen.

Alleen omdat een voedingsmiddel cholesterol bevat, betekent nog niet dat het het slechte cholesterol in het bloed verhoogt.

De lever produceert cholesterol, elke dag. Als u cholesterol eet, produceert uw lever minder.Als je geen cholesterol eet, produceert je lever er meer van.

Het ding is, veel studies tonen dat eieren eigenlijk uw cholesterolprofiel verbeteren .

Eieren hebben de neiging om HDL (het “goede”) cholesterol te verhogen en hebben de neiging het LDL (het “slechte”) cholesterol te veranderen in een groot subtype dat niet geassocieerd wordt met een verhoogd risico op hartaandoeningen(234).

Een studie ontdekte dat 3 hele eieren per dag de insulineresistentie verminderde, HDL verhoogde en verhoogde de grootte van LDL-deeltjes bij mannen en vrouwen met metabool syndroom(5).

Meerdere studies hebben de effecten van eierconsumptie op het risico op hart- en vaatziekten onderzocht en gevonden geen verband tussen beide(67, 8).

Sommige studies vertonen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten bij diabetische patiënten. Dit moet verder onderzocht worden en is waarschijnlijk niet van toepassing bij een koolhydraatarm dieet , dat in veel gevallen diabetes type II kan omkeren(91011).

Kortom: Studies tonen aan dat eieren het cholesterolprofiel daadwerkelijk verbeteren. Ze verhogen HDL (het goede) cholesterol en verhogen de grootte van LDL-deeltjes, wat het risico op hartaandoeningen zou moeten verlagen.

3. De eieren zitten vol met choline, een belangrijke voedingsstof voor de hersenen

Choline is een minder bekende voedingsstof die vaak is gegroepeerd met de B-vitaminecomplex.

Choline is een essentiële voedingsstof voor de menselijke gezondheid en is nodig voor verschillende processen in het lichaam.

Het is vereist om de neurotransmitter acetylcholine te synthetiseren en is ook een component van celmembranen.

Een lage choline-inname is betrokken bij leveraandoeningen, hart- en vaatziekten en neurologische aandoeningen(12).

Deze voedingsstof kan vooral belangrijk zijn voor zwangere vrouwen. Studies tonen aan dat een lage inname van choline het risico op neurale buisdefecten kan verhogen en kan leiden tot een verminderde cognitieve functie bij de nakomelingen(13).

In een voedingsenquête in de VS van 2003-2004, meer dan 90% van de mensen at minder dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid choline.

De de beste bronnen van choline in de voeding zijn eidooiers en runderlever. Eén groot ei bevat 113 mg Choline.

4. Eieren bevatten hoogwaardige eiwitten met een perfect aminozuurprofiel

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen van het lichaam en dienen zowel structurele als functionele doeleinden.

Ze bestaan ​​uit aminozuren die aan elkaar zijn gekoppeld, een beetje als kralen aan een touwtje, en vervolgens worden gevouwen tot complexe vormen.

Er zijn ongeveer 21 aminozuren die het lichaam gebruikt om er eiwitten van te bouwen.

Het lichaam kan niet 9 van deze aminozuren produceren, deze worden beschouwd als “essentieel” en moet worden verkregen via de voeding.

De kwaliteit van een eiwitbron wordt bepaald door de relatieve hoeveelheden van deze essentiële aminozuren. Een eiwitbron die ze allemaal in de juiste verhoudingen bevat, is een goede eiwitbron.

Eieren behoren tot de beste bronnen van eiwitten in de voeding. In feite wordt de biologische waarde (een maat voor de kwaliteit van eiwitten) vaak geëvalueerd door deze te vergelijken met eieren, die de perfecte score van 100 krijgen.

Kortom: Eieren zijn een uitstekende bron van eiwitten, met alle essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen.

5. Eieren zitten vol met luteïne en zeaxanthine, die de ogen beschermen

Er zijn twee antioxidanten in eieren die krachtige beschermende effecten op de ogen kunnen hebben.

Ze worden Luteïne en Zeaxanthine genoemd, beide gevonden in de dooier.

Luteïne en Zeaxanthin hopen zich op in het netvlies, het sensorische deel van het oog.

Deze antioxidanten verminderen aanzienlijk het risico op maculaire degeneratie en cataract, die tot de belangrijkste oorzaken van slechtziendheid en blindheid bij ouderen behoren(151617).

In een studie verhoogde het eten van 1,3 eierdooiers per dag gedurende 4,5 weken de Zexanthin-spiegel in het bloed met 114-142% en met 28-50% het Luteïne(18).

Kortom: Eieren bevatten zeer veel antioxidanten, luteïne en zeaxanthine, wat het risico op maculaire degeneratie en cataracten drastisch kan verminderen.

6. Eieren voor het ontbijt kan u helpen lichaamsvet te verliezen

Eieren bevatten slechts sporen van koolhydraten, maar veel eiwitten en vetten.

Ze scoren erg hoog op een schaal genaamd de verzadigingsindex , die een maat is voor hoeveel voedingsmiddelen bijdragen aan verzadiging(19).

Om deze reden is het niet verwonderlijk dat studies waar het eten van eieren voor het ontbijt leidt tot vetverlies.

In één studie consumeerden 30 vrouwen met overgewicht of obesitas ofwel een ontbijt met eieren of een ontbijt met bagels. Beide ontbijten hadden dezelfde hoeveelheid calorieën.

De vrouwen in de eiergroep voelden zich voller en aten minder calorieën voor de rest van de dag en de volgende 36 uur(20).

In een andere studie die 8 weken duurde, leidde het eten van eieren bij het ontbijt tot aanzienlijke gewichtsverbeteringen in vergelijking met dezelfde hoeveelheid calorieën uit bagels. De eiergroep:

  • Verloor 65% meer lichaamsgewicht.
  • Verloor 16% meer lichaamsvet.
  • Ze hadden een 61% grotere verlies van BMI.
  • Ze hadden een 34% grotere verlies van tailleomtrek (een goede marker voor het gevaarlijke buikvet).

Niet alle eieren zijn hetzelfde

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat niet alle eieren gelijk aan elkaar zijn.

Kippen groeien vaak op in mega fokkerijen, gekooid en gevoerd op basis van granen die uiteindelijk de voedingssamenstelling van eieren verandert. Het beste is om omega-3 verrijkte eieren te kopen, ze zijn voedzamer en gezonder.

Supermarkt eieren zijn echter nog steeds een goede keuze als je niet kunt veroorloven of niet de mogelijk hebt tot andere eieren.

Tot slot

Om dingen af ​​te ronden, eieren zijn goedkoop, smaken geweldig en passen bij bijna elk gerecht.

Eieren zijn echt een ei-ceptional superfood.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeven − 2 =

It is main inner container footer text