img

6 Voordelen van lijnzaadolie – Plus hoe het te gebruiken

50 Views

6 Voordelen van lijnzaadolie – Plus hoe het te gebruiken

Lijnzaad staat bekend om hun vele voordelen voor de gezondheid , die omvatten het verschaffen van een stevige dosis eiwitten en vezels, verminderen van de eetlust en kan helpen bij gewichtsbeheersing ( 1 , 2 ).

Gezien hun voedingsprofiel, is het geen wonder dat lijnzaadolie ook bomvol zit met vergelijkbare voordelen voor de gezondheid.

Lijnzaadolie, ook bekend als olievlas of lijnolie, wordt gemaakt door de zaden van olievlas uit te persen.

Dit gezondheidsbevorderende olie heeft een breed scala van toepassingen, variërend van koken tot huidverzorging.

Dit artikel zal een aantal van de belangrijkste voordelen van lijnzaadolie en een paar eenvoudige manieren om het te gebruiken bespreken.

1. Rijk aan omega-3 vetzuren

Net als lijnzaad zit lijnzaadolie boordevol met hart-gezonde omega-3 vetzuren.

In feite, een eetlepel (15 ml) bevat een indrukwekkende 7196 mg omega-3 vetzuren ( 3 ).

Specifiek, lijnzaadolie bevat alfa-linoleenzuur (ALA), een vorm van omega-3 vetzuur dat slechts in kleine hoeveelheden tot actieve vormen van omega-3 zoals EPA en DHA wordt omgezet ( 4 ).

Als u niet genoeg DHA en EPA in uw dieet krijgt, de meeste richtlijnen raden aan om minimaal 1.600 mg ALA omega-3-vetzuren per dag voor mannen en 1.100 mg voor vrouwen ( 5 ).

Slechts met één eetlepel lijnzaadolie kunt uw aan de dagelijkse ALA voldoen( 3 ).

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor de gezondheid en zijn geassocieerd met voordelen zoals verminderde ontsteking, betere gezondheid van het hart en beschermd de hersenen tegen veroudering ( 6 , 7 , 8 ).

Als u geen visolie neemt of het krijgen van 1-2 porties vette vis in uw dieet elke week, kan lijnzaadolie een goede oplossing zijn om te helpen uw dieet aan te vullen met de omega-3 vetzuren.

Kortom:Lijnzaadolie is rijk aan ALA omega-3 vetzuren, die in verband zijn gebracht met tal van voordelen voor de gezondheid.

2. Kan de groei van kankercellen helpen verminderen

Hoewel huidig onderzoek beperkt is tot overwegend laboratorium en dierlijke studies, is er enig bewijs dat lijnzaadolie kan bijdragen tot het verminderen van de groei van kankercellen.

In een dierstudie werden aan muizen 0,3 ml lijnzaadolie gedurende 40 dagen gegeven. Het bleek dat het de verspreiding van kanker en de groei van longtumoren te voorkomen( 9 ).

In een andere kleine dierstudie werd aangetoond dat lijnzaadolie de vorming van darmkanker bij ratten blokkeerde (10 ).

Bovendien hebben laboratorium studies soortgelijke bevindingen gevonden, in verschillende studies waaruit blijkt dat lijnzaadolie de groei van borstkankercellen beperkt( 11 , 12 ).

Toch, terwijl deze bevindingen veelbelovend zijn, meer onderzoek is nodig om te bepalen hoe deze resultaten kunnen worden vertalen naar de mens.

Kortom:Sommige laboratorium en dierlijke studies tonen aan dat lijnzaadolie de groei van kankercellen kan verminderen, maar aanvullend onderzoek bij de mens is nodig.

3. Hartgezondheid  kan ervan profiteren

Verschillende studies hebben aangetoond dat lijnzaadolie voordelen voor de gezondheid van het hart bieden.

In een studie bij 59 deelnemers, de effecten van lijnzaadolie werden vergeleken met de effecten van saffloerolie, een soort olie rijk aan omega-6 vetzuren.

In deze studie een eetlepel (15 ml) lijnzaadolie gedurende 12 weken leidde tot significant lagere bloeddruk dan een eetlepel met saffloerolie ( 13 ).

Hoge bloeddruk kan schade toebrengen aan de gezondheid van het hart, als extra belasting voor het hart,  waardoor deze harder moet werken.

Lijnzaadolie kan ook de elasticiteit van de slagaders verbeteren. Zowel de veroudering en de verhoogde bloeddruk zijn over het algemeen gekoppeld aan de afname van de elasticiteit ( 14 ).

Deze voordelen zijn waarschijnlijk te wijten aan de hoge concentratie van omega-3 vetzuren in lijnzaadolie, als supplement heeft het aangetoond dat de hoeveelheid omega-3 vetzuren in het bloed significant toeneemt( 15 ).

Verder hebben talrijke studies aangetoond dat omega-3 vetzuren de gezondheid van het hart verbetert, met als voordelen zoals minder ontstekingen en een lagere bloeddruk ( 1617 ).

Kortom:Sommige studies hebben aangetoond dat lijnzaadolie gezondheid van het hart zou kunnen verbeteren door het verminderen van de bloeddruk en het verhogen van de elasticiteit van de slagaders.

4. Kan helpen bij de behandeling van constipatie en diarree

Lijnzaadolie kan effectief zijn bij de behandeling van zowel constipatie en diarree.

Een recente studie bij dieren toonde aan dat lijnzaadolie fungeerde als een laxeermiddel om de stoelgang te bevorderen, dit alles terwijl het ook gebruikt kan worden als middel tegen diarree( 18 ).

Een andere studie gaf 50 constipatie hemodialyse patiënten of lijnzaadolie, olijfolie of minerale olie.

Na vier weken, lijnzaadolie verhoogde de frequentie van de stoelgang en verbeterde de consistentie van de ontlasting. Tevens bleek het even effectief te zijn als olijfolie zowel minerale olie ( 19 ).

Echter, is het onderzoek naar de effecten van lijnzaadolie op obstipatie en diarree momenteel beperkt tot dierlijke studies en studies over mensen met specifieke aandoeningen.

Bijkomende studies zijn nodig om de effectiviteit ervan bij de algemene bevolking te evalueren.

Kortom:Een aantal dierlijke en menselijke studies hebben aangetoond dat lijnzaadolie kan helpen bij de behandeling van zowel constipatie als diarree, maar verder onderzoek is nodig.

5. Kan gezondheid van de huid verbeteren

Lijnzaadolie kan ook helpen bij het verbeteren gezondheid van de huid .

Een kleine studie bij 13 vrouwen kregen als aanvulling lijnzaadolie gedurende 12 weken. Aan het einde van de studie, ervoeren zij verbeteringen in de gladheid van de huid en hydratatie, terwijl de gevoeligheid van de huid tot irritatie en ruwheid was vermindert( 20 ).

Een recente dierlijke studie toonde dat lijnzaadolie had vergelijkbare positieve resultaten.

Muizen met dermatitis kregen lijnzaadolie gedurende drie weken. De olie bleek de symptomen van atopische dermatitis, zoals roodheid, zwelling en jeuk te doen afnemen(21 ).

Er zijn echter geen studies die hadden gekeken naar de voordelen van het toepassen van lijnzaadolie op de huid van mensen. Toch zijn er tal van anekdotische rapporten van verbeteringen in de gladheid en verminderde irritatie na het aanbrengen van lijnzaadolie.

Kortom: Mens en dierstudies tonen aan dat het nemen van lijnzaadolie als aanvulling kan helpen bij het verbeteren van de gladheid van de huid en hydratatie, terwijl ook bepaalde huidaandoeningen zoals eczeem kan behandelen.

6. Kan ontstekingen verminderen

Dankzij de omega-3 vetzuren, wat in onderzoek blijkt dat lijnzaadolie kan helpen ontstekingen te verminderen in bepaalde bevolkingsgroepen.

Echter, een analyse van 20 studies bleek dat lijnzaadolie geen effect had op de ontsteking voor de algemene bevolking.

Niettemin, een aanzienlijk lagere C – reactief proteïne, een marker gebruikt voor het meten van ontsteking bij zwaarlijvige mensen ( 22 ).

In een dierstudie bleek ook dat lijnzaadolie heeft krachtige ontstekingsremmende eigenschappen ( 23 ).

Echter, ander onderzoek laten tegenstrijdige resultaten zien.

Bijvoorbeeld, een studie met 37 deelnemers kregen als aanvulling ofwel olijfolie of lijnzaadolie. Het bleek dat lijnzaadolie geen enkel effect had op ontstekingsmarkers bij volwassen met een gezond en normaal gewicht(24 ).

Hoewel het erop lijkt dat lijnzaadolie verschillend effect kan hebben, is meer onderzoek nodig om de effecten te bepalen op ontsteking bij de algemene bevolking.

Kortom:Sommige studies hebben aangetoond dat lijnzaadolie ontstekingremmende eigenschappen kan hebben. Echter, is er aanvullend onderzoek nodig, zoals andere studies tegenstrijdige resultaten zijn gevonden.

Hoe lijnzaadolie te gebruiken

Een van de beste dingen over lijnzaadolie is zijn veelzijdigheid. Om te beginnen, kan het gemakkelijk worden gebruikt in plaats van andere soorten olie in saladedressings, dips en sauzen.

U kunt ook een portie (een eetlepel of 15 ml) toevoegen in smoothies of shakes of voeg wat lijnzaadolie in uw maaltijd toe.

Onthoud dat lijnzaadolie mag niet worden gebruikt voor het koken,want het beschikt niet over een hoog rookpunt en er kunnen schadelijke verbindingen ontstaan wanneer gecombineerd met warmte( 25 ).

Naast het gebruikt in voedingsmiddelen, kan lijnzaadolie worden aangebracht op de huid om huidgezondheid te versterken en huidvochtigheid.

Als alternatief, sommige mensen gebruiken lijnzaadolie als een haarmasker om de groei en glans te bevorderen.

Kortom:Lijnzaadolie kan worden gebruikt in plaats van andere soorten olie, toegevoegd aan smoothies en shakes of rechtstreeks op de huid en haren aanbrengen.

Tot slot

Lijnzaadolie is rijk aan omega-3 vetzuren en heeft aangetoond dat het verschillende gezondheidsvoordelen kan bieden, zoals verlaagde bloeddruk en verbeterde stoelgang.

Verder kan lijnzaadolie worden gebruikt in een verscheidenheid van manieren. Het kan gebruikt worden als een vervanging voor andere soorten olie, toegevoegd aan levensmiddelen of toegepast op uw huid en haar.

Slechts één of twee porties van lijnzaadolie in uw dagelijkse voedingsmiddelen is het gemakkelijk en tal van voordelen voor uw algehele gezondheid te benutten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text