Home » Overige » 6 Voordelen van lijnzaadolie – Plus hoe het te gebruiken
lijnzaad olie

6 Voordelen van lijnzaadolie – Plus hoe het te gebruiken

Lijnzaad staat bekend om hun vele gezondheidsvoordelen , waaronder het verstrekken van een stevige dosis van eiwitten en vezels, verminderen van de eetlust en kan helpen bij gewichtsbeheersing1 , 2 ).

Gezien hun voedingsprofiel, is het geen wonder dat lijnzaadolie ook bomvol zit met vergelijkbare voordelen voor de gezondheid.

Lijnzaadolie, ook bekend als olievlas of lijnolie, gemaakt door de zaden van vlas uit te persen.

Deze gezondheidsbevorderend olie heeft een breed scala aan toepassingen, variërend van koken tot huidverzorging.

Dit artikel zal een aantal van de belangrijkste voordelen van lijnzaadolie en een paar eenvoudige manieren om het te gebruiken bespreken.

1. Rijk aan omega-3 vetzuren

Net als lijnzaad zit lijnzaadolie boordevol met hart-gezonde omega 3 vetzuren.

In feite bevat een eetlepel (15 ml) een indrukwekkende 7196 mg omega 3 vetzuren ( 3 ).

Specifiek, bevat lijnzaadolie alpha-linoleenzuur (ALA), een vorm van omega 3 vetzuur dat slechts in kleine hoeveelheden tot actieve vormen van omega 3 zoals EPA en DHA wordt omgezet( 4 ).

Als u niet genoeg DHA en EPA in uw voeding krijgt, de meeste richtlijnen raden aan om minimaal 1.600 mg ALA omega 3 vetzuren per dag voor mannen en 1.100 mg voor vrouwen ( 5 ).

Slechts met één eetlepel lijnzaadolie kunt uw aan de dagelijkse hoeveelheid ALA voldoen( 3 ).

Omega 3 vetzuren zijn essentieel voor de gezondheid en zijn geassocieerd met voordelen zoals verminderde ontsteking, verbeterde hartgezondheid en bescherming van de hersenen tegen veroudering (678).

Als u geen visolie neemt of elke week  1-2 porties vette vis in uw voeding krijgt, kan lijnzaadolie een goede oplossing zijn om te helpen uw voeding aan te vullen met de omega 3 vetzuren die u nodig hebt.

Kortom: Het is rijk aan ALA omega 3 vetzuren, die in verband zijn gebracht met tal van gezondheidsvoordelen.

2. Kan de groei van kankercellen helpen verminderen

Hoewel het huidige onderzoek beperkt is tot reageerbuis- en dierstudies, is er enig bewijs dat het de groei van kankercellen kan helpen verminderen.

In één dierlijke studie kregen muizen 0.3 ml lijnzaadolie gedurende 40 dagen. Het bleek dat het de verspreiding van kanker en de groei van longtumoren te voorkomen( 9 ).

In een andere kleine dierlijke studie bleek lijnzaadolie de vorming van darmkanker bij ratten te blokkeren(10).

Bovendien hebben laboratorium studies vergelijkbare bevindingen opgeleverd, waarbij verschillende onderzoeken aantoonden dat lijnzaadolie de groei van borstkankercellen beperkt(1112).

Hoewel deze bevindingen veelbelovend zijn. Er is nog meer onderzoek nodig om te bepalen hoe deze resultaten kunnen worden vertaald naar mensen.

Kortom: Sommige reageerbuis- en dierstudies tonen aan dat lijnzaadolie de celgroei van kanker kan verminderen, hoewel aanvullend onderzoek bij de mens nodig is.

3. Kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Verschillende studies hebben aangetoond dat het de gezondheid van het hart ten goede kan komen.

Een studie bij 59 personen vergeleek de effecten van lijnzaadolie met die van saffloerolie. Dit is een type olie met een hoog gehalte aan omega 6 vetzuren.

In deze studie een eetlepel (15 ml) lijnzaadolie gedurende 12 weken leidde tot significant lagere bloeddruk dan een eetlepel met saffloerolie ( 13 ).

Hoge bloeddruk kan de gezondheid van het hart schaden. Dit omdat het extra druk uitoefent op het hart, waardoor het harder moet werken.

Lijnzaadolie kan ook de elasticiteit van de slagaders verbeteren. Zowel de veroudering en de verhoogde bloeddruk zijn over het algemeen gekoppeld aan de afname van de elasticiteit(14).

Deze voordelen zijn waarschijnlijk te wijten aan de hoge concentratie omega 3 vetzuren in lijnzaadolie, aangezien het is aangetoond dat het supplement de hoeveelheid omega 3’s in het bloed aanzienlijk verhoogt (15) .

Verder hebben talrijke studies aangetoond dat omega 3 vetzuren de gezondheid van het hart verbetert, met als voordelen zoals minder ontstekingen en een lagere bloeddruk ( 1617 ).

Kortom: Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het de gezondheid van het hart kan verbeteren. Dit door de bloeddruk te verlagen en de elasticiteit van de slagaders te vergroten.

4. Kan helpen bij de behandeling van constipatie en diarree

Lijnzaadolie kan effectief zijn bij de behandeling van zowel constipatie en diarree.

Een recente studie bij dieren toonde aan dat het fungeerde als een laxeermiddel om de stoelgang te bevorderen(18).

Een andere studie gaf 50 constipatie patiënten, hetzij lijnzaadolie, olijfolie of minerale olie.

Na vier weken verhoogde het de frequentie van stoelgang en verbeterde consistentie van de ontlasting. Ook bleek het net zo effectief te zijn als zowel olijfolie als minerale olie (19).

Onderzoek naar de effecten van lijnzaadolie op constipatie en diarree is echter momenteel beperkt tot dierstudies en studies bij mensen met specifieke aandoeningen.

Aanvullende studies zijn nodig om de effectiviteit ervan te evalueren.

Kortom: Sommige studies bij mens en dier hebben aangetoond dat lijnzaadolie zowel obstipatie als diarree kan behandelen, maar verder onderzoek is vereist.

5. Kan gezondheid van de huid verbeteren

Lijnzaadolie kan ook helpen bij het verbeteren van de gezondheid van de huid .

Een klein onderzoek bij 13 vrouwen kregen als aanvulling lijnzaadolie gedurende 12 weken. Aan het eind van het onderzoek ondervonden ze verbeteringen in huid zachtheid en hydratatie, terwijl de gevoeligheid van de huid tot irritatie en ruwheid was afgenomen(20).

Een recente dierstudie toonde aan dat het vergelijkbare positieve resultaten had.

Muizen met dermatitis kregen drie weken lang lijnzaadolie. Er werd aangetoond dat de olie de symptomen van atopische dermatitis vermindert, zoals roodheid, zwelling en jeuk (21).

Er zijn echter geen studies die keken naar de voordelen van het toepassen van lijnzaadolie op de huid van mensen. Desalniettemin zijn er talloze anekdotische rapporten van verbeteringen in zachtheid en verminderde irritatie na het aanbrengen van lijnzaadolie.

Kortom: Mens- en dierstudies tonen aan dat het nemen van lijnzaadolie als aanvulling kan helpen bij het verbeteren van de zachtheid van de huid en hydratatie, terwijl ook bepaalde huidaandoeningen zoals eczeem kan behandelen.

6. Kan ontstekingen verminderen

Dankzij de omega 3 vetzuur inhoud, sommig onderzoek heeft aangetoond dat het kan helpen verminderen van ontstekingen bij bepaalde bevolkingsgroepen.

Eén analyse van 20 onderzoeken toonde echter aan dat het geen effect had op ontstekingen bij de algemene bevolking.

Desalniettemin reduceerde het significant de niveaus van C-reactief proteïne, een marker die wordt gebruikt om ontstekingen te meten bij zwaarlijvige mensen (22).

In een dierstudie bleek ook dat het krachtige ontstekingsremmende eigenschappen heeft( 23 ).

Sommige studies geven aan dat de ontstekingsremmende effecten van lijnzaadolie gelijk zijn aan die van olijfolie.

Een onderzoek bij 37 mensen toonde bijvoorbeeld aan dat lijnzaadolie supplementen geen effect hadden op ontstekingsmarkers bij gezonde volwassenen met een normaal gewicht, vergeleken met olijfolie (24).

Hoewel het lijkt dat lijnzaadolie mensen anders kan beïnvloeden. Maar er is meer onderzoek nodig om de effecten ervan op ontsteking voor de algemene bevolking te bepalen.

Kortom: Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het ontstekingsremmende eigenschappen kan hebben. Er is echter aanvullend onderzoek nodig.

Hoe het te gebruiken

Eén van de beste dingen aan lijnzaadolie is zijn veelzijdigheid. Om te beginnen kan het gemakkelijk worden gebruikt in plaats van andere soorten olie in saladedressings, dips en sauzen.

U kunt ook een eetlepel of 15 ml toevoegen in smoothies of shakes of voeg wat in uw maaltijd toe.

Houd er rekening mee dat lijnzaadolie niet mag worden gebruikt voor het koken, omdat het geen hoog rookpunt heeft en schadelijke verbindingen kan vormen bij blootstelling aan hoge temperaturen (25).

Naast het gebruikt in voedingsmiddelen, kan het worden toegepast op de huid ter verbetering van de gezondheid van de huid en de huidvochtigheid te verhogen.

Als alternatief gebruiken sommige mensen het als een haarmasker om de groei en glans te bevorderen.

Kortom: Lijnzaadolie kan men gebruiken in plaats van andere soorten olie. Het kan worden toegevoegd aan smoothies en shakes of rechtstreeks op de huid en haren aanbrengen.

Tot slot

Lijnzaadolie bevat veel omega 3 vetzuren en heeft verschillende gezondheidsvoordelen opgeleverd, zoals een verlaagde bloeddruk en een verbeterde stoelgang.

Verder kan men het op verschillende manieren gebruiken. Gebruikt als vervanging voor andere soorten oliën, toegevoegd aan voedingsmiddelen of aangebracht op uw huid en haar.

Slechts één of twee porties van lijnzaadolie in uw dagelijkse maaltijd is het gemakkelijk en tal van voordelen voor uw algehele gezondheid te benutten.