lijnzaad olie

6 Voordelen van lijnzaadolie – Plus hoe het te gebruiken

6 Voordelen van lijnzaadolie – Plus hoe het te gebruiken

Lijnzaad staat bekend om hun vele voordelen voor de gezondheid , die omvatten het verschaffen van een stevige dosis eiwitten en vezels, verminderen van de eetlust en kan helpen bij gewichtsbeheersing ( 1 , 2 ).

Gezien hun voedingsprofiel, is het geen wonder dat lijnzaadolie ook bomvol zit met vergelijkbare voordelen voor de gezondheid.

Lijnzaadolie, ook bekend als olievlas of lijnolie, wordt gemaakt door de zaden van olievlas uit te persen.

Dit gezondheidsbevorderende olie heeft een breed scala van toepassingen, variërend van koken tot huidverzorging.

Dit artikel zal een aantal van de belangrijkste voordelen van lijnzaadolie en een paar eenvoudige manieren om het te gebruiken bespreken.

1. Rijk aan omega-3 vetzuren

Net als lijnzaad zit lijnzaadolie boordevol met hart-gezonde omega-3 vetzuren.

In feite bevat een eetlepel (15 ml) een indrukwekkende 7196 mg omega-3 vetzuren ( 3 ).

Specifiek, lijnzaadolie bevat alfa-linoleenzuur (ALA), een vorm van omega-3 vetzuur dat slechts in kleine hoeveelheden tot actieve vormen van omega-3 zoals EPA en DHA wordt omgezet ( 4 ).

Als u niet genoeg DHA en EPA in uw voeding krijgt, de meeste richtlijnen raden aan om minimaal 1.600 mg ALA omega-3-vetzuren per dag voor mannen en 1.100 mg voor vrouwen ( 5 ).

Slechts met één eetlepel lijnzaadolie kunt uw aan de dagelijkse ALA voldoen( 3 ).

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor de gezondheid en zijn geassocieerd met voordelen zoals verminderde ontsteking, betere gezondheid van het hart en beschermd de hersenen tegen veroudering ( 6 , 7 , 8 ).

Als u geen visolie neemt of elke week  1-2 porties vette vis in uw voeding krijgt, kan lijnzaadolie een goede oplossing zijn om te helpen uw voeding aan te vullen met de omega-3 vetzuren.

Kortom: Lijnzaadolie is rijk aan ALA omega-3 vetzuren, die in verband zijn gebracht met tal van gezondheidsvoordelen.

2. Kan de groei van kankercellen helpen verminderen

Hoewel het huidige onderzoek beperkt is tot reageerbuis- en dierstudies, is er enig bewijs dat lijnzaadolie de groei van kankercellen kan helpen verminderen.

In een dierstudie werden aan muizen 0,3 ml lijnzaadolie gedurende 40 dagen gegeven. Het bleek dat het de verspreiding van kanker en de groei van longtumoren te voorkomen( 9 ).

In een andere studie met kleine dieren bleek lijnzaadolie de vorming van darmkanker bij ratten te blokkeren (10).

Bovendien hebben laboratorium studies vergelijkbare bevindingen opgeleverd, waarbij verschillende onderzoeken aantoonden dat lijnzaadolie de groei van borstkankercellen verminderde (1112).

Hoewel deze bevindingen veelbelovend zijn, is er echter nog meer onderzoek nodig om te bepalen hoe deze resultaten kunnen worden vertaald naar mensen.

Kortom: Sommige reageerbuis- en dierstudies tonen aan dat lijnzaadolie de celgroei van kanker kan verminderen, hoewel aanvullend onderzoek bij mensen nodig is.

3. Kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Verschillende studies hebben aangetoond dat lijnzaadolie de gezondheid van het hart ten goede kan komen.

Een studie bij 59 personen vergeleek de effecten van lijnzaadolie met die van saffloerolie, een type olie met een hoog gehalte aan omega-6-vetzuren.

In deze studie een eetlepel (15 ml) lijnzaadolie gedurende 12 weken leidde tot significant lagere bloeddruk dan een eetlepel met saffloerolie ( 13 ).

Hoge bloeddruk kan de gezondheid van het hart schaden, omdat het extra druk uitoefent op het hart, waardoor het harder moet werken.

Lijnzaadolie kan ook de elasticiteit van de slagaders verbeteren. Zowel de veroudering als de verhoogde bloeddruk zijn over het algemeen gekoppeld aan afname van de elasticiteit (14).

Deze voordelen zijn waarschijnlijk te wijten aan de hoge concentratie omega-3-vetzuren in lijnzaadolie, aangezien het is aangetoond dat het supplement de hoeveelheid omega-3’s in het bloed aanzienlijk verhoogt (15) .

Verder hebben talrijke studies aangetoond dat omega-3 vetzuren de gezondheid van het hart verbetert, met als voordelen zoals minder ontstekingen en een lagere bloeddruk ( 1617 ).

Kortom: Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat lijnzaadolie de gezondheid van het hart kan verbeteren door de bloeddruk te verlagen en de elasticiteit van de slagaders te vergroten.

4. Kan helpen bij de behandeling van constipatie en diarree

Lijnzaadolie kan effectief zijn bij de behandeling van zowel constipatie en diarree.

Een recente studie bij dieren toonde aan dat lijnzaadolie fungeerde als een laxeermiddel om de stoelgang te bevorderen, en dit alles als een middel tegen diarree (18).

Een andere studie gaf 50 constipatie patiënten op hemodialyse, hetzij lijnzaadolie, olijfolie of minerale olie.

Na vier weken verhoogde lijnzaadolie de frequentie van stoelgang en verbeterde consistentie van de ontlasting. Ook bleek het net zo effectief te zijn als zowel olijfolie als minerale olie (19).

Onderzoek naar de effecten van lijnzaadolie op constipatie en diarree is echter momenteel beperkt tot dierstudies en studies over mensen met specifieke aandoeningen.

Aanvullende studies zijn nodig om de effectiviteit ervan in de algemene populatie te evalueren.

Kortom: Sommige studies bij dieren en mensen hebben aangetoond dat lijnzaadolie zowel obstipatie als diarree kan behandelen, maar verder onderzoek is vereist.

5. Kan gezondheid van de huid verbeteren

Lijnzaadolie kan ook helpen bij het verbeteren gezondheid van de huid .

Een klein onderzoek bij 13 vrouwen kregen als aanvulling lijnzaadolie gedurende 12 weken. Aan het eind van het onderzoek ondervonden ze verbeteringen in de gladheid en hydratatie van de huid, terwijl de gevoeligheid van de huid voor irritatie en ruwheid was afgenomen (20).

Een recente dierstudie toonde aan dat lijnzaadolie vergelijkbare positieve resultaten had.

Muizen met dermatitis kregen drie weken lang lijnzaadolie. Er werd aangetoond dat de olie de symptomen van atopische dermatitis vermindert, zoals roodheid, zwelling en jeuk (21).

Er zijn echter geen studies die hadden gekeken naar de voordelen van het toepassen van lijnzaadolie op de huid van mensen. Desalniettemin zijn er talloze anekdotische rapporten van verbeteringen in gladheid en verminderde irritatie na het aanbrengen van lijnzaadolie.

Kortom: Mens- en dierstudies tonen aan dat het nemen van lijnzaadolie als aanvulling kan helpen bij het verbeteren van de gladheid van de huid en hydratatie, terwijl ook bepaalde huidaandoeningen zoals eczeem kan behandelen.

6. Kan ontstekingen verminderen

Dankzij de omega-3 vetzuren,  laat sommige onderzoeken zien dat lijnzaadolie ontstekingen te verminderen in bepaalde bevolkingsgroepen.

Eén analyse van 20 onderzoeken toonde echter aan dat lijnzaadolie geen effect had op ontstekingen bij de algemene bevolking.

Desalniettemin reduceerde het significant de niveaus van C-reactief proteïne, een marker die wordt gebruikt om ontstekingen te meten bij zwaarlijvige mensen (22).

In een dierstudie bleek ook dat lijnzaadolie heeft krachtige ontstekingsremmende eigenschappen ( 23 ).

Sommige studies geven aan dat de ontstekingsremmende effecten van lijnzaadolie gelijk zijn aan die van olijfolie.

Een onderzoek bij 37 mensen toonde bijvoorbeeld aan dat lijnzaadolie supplementen geen effect hadden op ontstekingsmarkers bij gezonde volwassenen met een normaal gewicht, vergeleken met olijfolie (24).

Hoewel het lijkt dat lijnzaadolie mensen anders kan beïnvloeden, is er meer onderzoek nodig om de effecten ervan op ontsteking voor de algemene bevolking te bepalen.

Kortom: Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat lijnzaadolie ontstekingsremmende eigenschappen kan hebben. Er is echter aanvullend onderzoek nodig.

Hoe lijnzaadolie te gebruiken

Een van de beste dingen aan lijnzaadolie is zijn veelzijdigheid. Om te beginnen kan het gemakkelijk worden gebruikt in plaats van andere soorten olie in saladedressings, dips en sauzen.

U kunt ook een portie (een eetlepel of 15 ml) toevoegen in smoothies of shakes of voeg wat lijnzaadolie in uw maaltijd toe.

Houd er rekening mee dat lijnzaadolie niet mag worden gebruikt voor koken, omdat het geen hoog rookpunt heeft en schadelijke verbindingen kan vormen bij blootstelling aan hoge temperaturen (25).

Naast het gebruikt in voedingsmiddelen, kan lijnzaadolie worden aangebracht op de huid om huidgezondheid te versterken en huidvochtigheid.

Als alternatief gebruiken sommige mensen lijnzaadolie als een haarmasker om de groei en glans te bevorderen.

Kortom: Lijnzaadolie kan worden gebruikt in plaats van andere soorten olie, toegevoegd aan smoothies en shakes of rechtstreeks op de huid en haren aanbrengen.

Tot slot

Lijnzaadolie bevat veel omega-3-vetzuren en heeft verschillende gezondheidsvoordelen opgeleverd, zoals een verlaagde bloeddruk en een verbeterde regelmaat.

Verder kan lijnzaadolie op verschillende manieren worden gebruikt. Het kan worden gebruikt als vervanging voor andere soorten oliën, toegevoegd aan voedingsmiddelen of aangebracht op uw huid en haar.

Slechts één of twee porties van lijnzaadolie in uw dagelijkse voedingsmiddelen is het gemakkelijk en tal van voordelen voor uw algehele gezondheid te benutten.

One Comment

  1. Nog beter is het om koud geperste lijnzaad olie op je huid te smeren. s Morgens. Laat het minimaal een kwartier zitten. En je wordt vrijwel niet meer ziek. Doe dat dagelijks. Google op ABYANGA. Daar wordt het gedaan met sesamolie. Sesamolie is de beste olie soort, maar voor extern gebruik moet je het verhitten tot 108 graden. Doe een bodum van een steelpannetje vol met olie, doe er 1 drup water bij, als de olie begint te spetteren van het uur afnemen en laten afkoelen tot lichaams temperatuur. In koud geperste olie zitten heel veel aminozuren die niet door de maag kunnen worden opgenomen, wel door de huid. Normaal maakt de lever die aan, maar de lever werkt bij de mensen zeer zeker niet meer 100%. De huis kan het wel opnemen. Een van deze zuren heet glutathion. Das is de meest voorname. Zonder glutathion wordt een cel niet meer gezond gehouden. Met voldoende glutathion wel. (google erop, staat ook wel wat van op You Tube) Vitamine C is ook een aminozuur. R ALA ook, die houdt de alvleesklier goed draaiende. Dus voorkomt het ook suikerziekte. Onnoemelijke aantallen fysiek en mentaal discomfort kan worden voorkomen met ABYANGA, zelf ABYANGA thuis. Het grootste export artikel van de Romeinen was olijfolie. Daar bakte men niet mee maar smeerde men zich ermee in. Het is een oeroude gewoonte overal ter wereld en wordt hier en daar nog steeds gedaan. Er gaat niks boven olie smeren op de huid. Met olie op je huid smeren wordt je vrijwel nooit ziek. Als je het een dag of 75 dagelijks doet, dan ben je 80% van al je fysieke zwaktes kwijt. In de neus gedraaid, vermits gerijpt in geval van sesamolie (rijpen is verhitten tot 108 graden) , wordt je vrijwel nooit ziek, en zelfs griep overkomt je slechts zelden. Het rijpen moet alleen met sesamolie omdat die olie dik is en anders niet wordt doorgelaten door de porieen. Als de olie naar binnen is getrokken is het een andere chemische substantie geworden, geen olie meer. Als het lichaam het niet nodig heeft wordt het niet opgenomen. Deze super en hyper gewoonte, zo oud als de mensheid, valt aan te bevelen, met lijnzaad kan het ook zeer zeker. De van nature wat plompere mensen kunnen het 2 maal per week doen, de dunne mensen dagelijks, en het gemiddeld gebouwde type kan het om de andere dag doen. Je zult verbaasd staan hoe grandioos deze gewoonte is. Als je het s avonds doet loop je kans morgens met hoofdpijn wakker te worden , s middags is dan eventueel beter omdat het door het lichaam wordt getransporteerd. Na de ABYANGA warm gaan douchen is het beste voor lichaams transport , haal de restanten eraf met een oude doek of handdoek, anders raakt na verloop van tijd je douche verstopt door olieresten en aankoeksels. Ik ben al 30 jaar niet ziek geweest en zelfs griep heb ik al die tijd maar 1 maal gehad, voorheen ieder jaar. Zelfs voor sportblessures en arbeidsongelukken en ongelukjes is het voor treffelijk. Vroeger had ik die om de haverklap en nu nooit meer. Het geeft je bescherming ook tegen heel veel mis fortuin en blessures, heel veel ervaring mee zoals gezegd

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.