Tarwegras

7 Bewezen voordelen van tarwegras

Het is overal te vinden, van sapbars tot reformwinkels, tarwegras is het nieuwste ingrediënt om de aandacht te trekken in de wereld van natuurlijke gezondheid.

Tarwegras wordt bereid uit de pas ontsproten bladeren van het tarwegewas, Triticum aestivum .

Het kan thuis worden gekweekt en voorbereid of worden gekocht in sap, poeder of supplementen.

Sommigen beweren dat het alles kan doen, van het ontgiften van de lever tot het verbeteren van de immuunfunctie. Veel van de beweerde voordelen zijn echter nog niet bewezen of bestudeerd.

In dit artikel worden 7 van de wetenschappelijk bewezen voordelen van het drinken van tarwegras nader bekeken.

1. Hoog in voedingsstoffen en antioxidanten

Tarwegras is een uitstekende bron van veel verschillende vitaminen en mineralen. Het is vooral rijk aan vitamine A, C en E, evenals ijzer, magnesium, calcium en aminozuren.

Van de 17 aminozuren worden er acht als essentieel beschouwd, wat betekent dat uw lichaam ze niet kan produceren en u ze moet verkrijgen bij voedselbronnen(1).

Tarwegras bestaat ook voor ongeveer 70% uit chlorofyl, een type pigment van groene planten dat geassocieerd wordt met veel gezondheidsvoordelen(2).

Het bevat ook verschillende belangrijke antioxidanten, waaronder glutathione en vitamine C en E (3).

Antioxidanten zijn verbindingen die vrije radicalen bestrijden om celschade te voorkomen en oxidatieve stress te verminderen.

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat antioxidanten kunnen helpen beschermen tegen bepaalde aandoeningen, zoals hartaandoeningen, kanker, artritis en neurodegeneratieve aandoeningen (4).

In een studie verlaagde tarwegras de oxidatieve stress en het verbeterde cholesterolgehalte bij konijnen met een vetrijk dieet.

Bovendien, aangevuld met tarwegras verhoogde niveaus van de antioxidanten glutathion en vitamine C (5).

In een andere reageerbuisstudie die de antioxidantactiviteit van tarwegras evalueerde, werd oxidatieve schade aan cellen verminderd (6).

Aangezien het onderzoek op tarwegras beperkt is tot reageerbuis- en dierstudies, zijn er meer onderzoeken nodig om te bepalen hoe de antioxidanten mensen kunnen beïnvloeden.

Kortom: Tarwegras bevat veel chlorofyl en veel vitaminen, mineralen en aminozuren. Uit reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat het antioxidantgehalte oxidatieve stress en celbeschadiging kan voorkomen.

2. Kan cholesterol verlagen

Cholesterol is een wasachtige substantie die door het hele lichaam wordt aangetroffen. Hoewel je wat cholesterol nodig hebt om hormonen te maken en gal te produceren, kan te veel cholesterol in je bloed de bloedstroom blokkeren en het risico op hartaandoeningen verhogen.

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat tarwegras kan helpen bij een lagere cholesterolwaarden .

In één onderzoek kregen ratten met een hoog cholesteroltarwe-sap. Ze ervoeren verminderde niveaus van totaal cholesterol, “slecht” LDL-cholesterol en triglyceriden.

Interessant genoeg waren de effecten van tarwegras vergelijkbaar met die van atorvastatine, een geneesmiddel dat vaak wordt gebruikt om hoge cholesterol bloedwaarden te behandelen (7).

In een andere studie werd gekeken naar de effecten bij konijnen die een vetrijk dieet kregen. Na 10 weken hielp suppletie met tarwegras het totale cholesterol te verlagen en het “goede” HDL-cholesterol te verhogen in vergelijking met een controlegroep (5).

Ondanks deze veelbelovende resultaten, zijn verdere studies nodig om te bepalen hoe tarwegras-supplementen het cholesterolgehalte bij de mens kunnen beïnvloeden.

Kortom: Sommige dierstudies hebben aangetoond dat tarwegras kan helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed, maar menselijke studies zijn nodig.

3. Kan helpen bij het doden van kankercellen

Dankzij het hoge gehalte aan antioxidanten, hebben sommige reageerbuisstudies ontdekt dat tarwegras kan helpen kankercellen te doden.

Volgens een onderzoek met proefbuisjes verminderde het tarwegras-extract de verspreiding van mondkankercellen met 41% (8).

In een ander test-buisonderzoek induceerde tarwegras celdood en verminderde het aantal leukemiecellen tot 65% binnen drie dagen na de behandeling(9).

Sommige onderzoeken wijzen erop dat tarwegrassap ook kan helpen, in combinatie met traditionele kankerbehandeling, om nadelige effecten te minimaliseren.

Een studie wees uit dat tarwegras-sap het risico verminderde op een gestoorde beenmergfunctie, een veel voorkomende complicatie van chemotherapie, bij 60 mensen met borstkanker (10).

Er is echter nog steeds geen bewijs voor de mogelijke kankerbestrijdende effecten van tarwegras bij de mens. Meer studies zijn nodig om te begrijpen hoe het de ontwikkeling van kanker bij mensen kan beïnvloeden.

Kortom: Reageerbuisstudies tonen aan dat tarwegras kan helpen kankercellen te doden en de ontwikkeling van kanker te verminderen. Ook ontdekte een menselijke studie dat het de complicaties van chemotherapie kan verminderen.

4. Kan hulp bieden bij bloedsuikerverordening

Een hoge bloedsuikerspiegel kan een breed scala aan symptomen veroorzaken, waaronder hoofdpijn, dorst, frequent urineren en vermoeidheid.

Na verloop van tijd kan een hoge bloedsuikerspiegel ernstige gevolgen hebben, zoals zenuwbeschadiging, huidinfecties en visusproblemen.

Sommige dierstudies hebben aangetoond dat tarwegras kan helpen de bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

In één studie gaf tarwegras aan diabetische ratten gemodificeerde niveaus van bepaalde enzymen die helpen bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel(11).

Een andere studie toonde aan dat het gedurende 30 dagen behandelen van diabetische ratten met tarwegras extract resulteerde in significant verlaagde bloedsuikerspiegels (12).

Onderzoek naar de effecten van tarwegras op bloedsuiker is beperkt tot dieren. Meer studies zijn nodig om te begrijpen hoe het de bloedsuikerspiegel bij de mens kan beïnvloeden.

Kortom: Sommige dierstudies hebben aangetoond dat tarwegras kan helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen, hoewel er meer studies bij mensen nodig zijn.

5. Kan ontsteking verlichten

Ontsteking is een normale reactie veroorzaakt door het immuunsysteem om het lichaam te beschermen tegen verwonding en infectie.

Er wordt echter aangenomen dat chronische ontsteking bijdraagt ​​aan aandoeningen zoals kanker, hartaandoeningen en auto-immuunziekten (13).

Sommige onderzoeken tonen aan dat tarwegras en zijn componenten kunnen helpen om ontstekingen te verminderen.

In een kleine studie bij 23 personen werd gekeken naar de effecten van tarwegrassap op colitis ulcerosa, een ziekte die wordt gekenmerkt door ontsteking in de dikke darm.

Minder dan 100 ml tarwegrassap gedurende één maand drinken verminderde de ernst van de ziekte en rectale bloeding bij patiënten met colitis ulcerosa(14).

Tarwegras is ook rijk aan chlorofyl, een plantenpigment met krachtige ontstekingsremmende eigenschappen. Eén onderzoek met reageerbuizen toonde aan dat chlorofyl de activiteit van een specifiek eiwit remde dat ontsteking triggert(15).

Bovendien bleek uit een andere reageerbuisstudie dat de verbindingen in chlorofyl ontstekingen verminderden in cellen die waren geëxtraheerd uit de slagaders (16).

Het meeste onderzoek is gericht op bepaalde verbindingen in tarwegras of de effecten van tarwegras op een bepaalde aandoening. Meer studies zijn nodig om de potentiële ontstekingsremmende effecten op de algemene bevolking te meten.

Kortom: Een studie wees uit dat tarwegras kan helpen bij de behandeling van colitis ulcerosa, een inflammatoire darmaandoening. Bovendien hebben reageerbuisstudies gevonden dat chlorofyl, een verbinding die wordt aangetroffen in tarwegras, ook de ontsteking kan verminderen.

6. Kan helpen om gewichtsverlies te bevorderen

Veel mensen zijn begonnen met het toevoegen van tarwegrassap aan hun dieet als een snelle en handige manier om gewichtsverlies te stimuleren.

Tarwegras bevat thylakoïden, kleine compartimenten die voorkomen in planten die chlorofyl bevatten en zonlicht absorberen voor fotosynthese.

Hoewel er geen bewijs is dat tarwegras zelf gewichtsverlies zou kunnen veroorzaken, hebben verschillende studies aangetoond dat suppletie met thylakoïden de verzadiging kan verhogen en het gewichtsverlies kan verhogen.

In één kleine studie verhoogde een aanvulling van een koolhydraatrijke maaltijd met thylakoïden gevoelens van verzadiging, vergeleken met een placebo (17).

Evenzo toonde een onderzoek bij ratten aan dat het aanvullen met thylakoïden de verzadiging verhoogde door het ledigen van de maag te vertragen en de afgifte van hormonen te versnellen die de honger verminderen (18).

Een andere studie wees uit dat het geven van thylakoïden aan ratten met een vetrijk dieet resulteerde in verminderde voedselinname en lichaamsgewicht, in vergelijking met een controlegroep(19).

Houd er echter rekening mee dat thylakoïden ook in veel andere voedselbronnen voorkomen, zoals groene groenten en bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en sla.

Bovendien gebruikten deze studies concentraties van thylakoïden die veel groter waren dan de concentraties die typisch in tarwegras worden aangetroffen.

Er is ook geen onderzoek naar de effecten van tarwegras op specifiek gewichtsverlies. Verdere studies zijn nodig om te kijken naar de effecten ervan op het gewichtsverlies bij de mens.

Kortom: Uit studies bij mens en dier is gebleken dat de thylakoïden in tarwegras en andere groene groenten de verzadiging en het gewichtsverlies kunnen verhogen.

7. Gemakkelijk toe te voegen aan je dieet

Tarwegras is algemeen verkrijgbaar in poeder-, sap- en capsulevorm en is gemakkelijk te vinden bij reformwinkels en speciaalzaken.

Bovendien, als je tarwegras thuis kunt laten groeien, kun je een sapcentrifuge gebruiken om je eigen tarwegrassap te maken.

Naast het drinken van tarwegrassap, kun je het sap of poeder gebruiken om de voedingswaarde van je favoriete groene smoothies te verhogen.

Je kunt tarwegrassap ook mengen met saladedressings, thee of andere dranken.

Kortom: Tarwegras is verkrijgbaar als sap, poeder of supplement en kan op verschillende manieren worden geconsumeerd.Het is vrij eenvoudig om het toe te voegen aan uw dieet.

Voorzorgsmaatregelen en bijwerkingen

Tarwegras wordt over het algemeen als veilig beschouwd voor mensen met coeliakie of een gevoeligheid voor gluten. Dit komt omdat alleen de zaden van de tarwekorrel gluten bevatten – niet het gras.

Als u echter een gevoeligheid voor gluten , is het het beste om uw arts te raadplegen voordat u tarwegras consumeert of vasthoudt aan producten die gecertificeerd glutenvrij zijn.

Tarwegras is ook erg vatbaar voor schimmel als je het thuis kweekt. Als het een bittere smaak heeft of tekenen van bederf vertoont, wees dan voorzichtig en gooi het weg.

Ten slotte rapporteren sommige mensen symptomen zoals misselijkheid, hoofdpijn of diarree na het eten van tarwegras in sap of supplementen. Als u deze of andere bijwerkingen ervaart, is het het beste om uw inname te verminderen.

Als de negatieve symptomen aanhouden, overweeg dan om met een arts in de gezondheidszorg te praten of tarwegras helemaal uit je dieet te verwijderen.

Kortom: Tarwegras wordt beschouwd als glutenvrij, maar speciale voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen als u glutengevoelig bent. Het is ook gevoelig voor schimmelgroei en kan bij sommige mensen negatieve symptomen veroorzaken.

Tot slot

Tarwegras en zijn componenten zijn in verband gebracht met veel gezondheidsvoordelen, waaronder gewichtsverlies, verminderde ontsteking, lager cholesterolgehalte en een betere controle van de bloedsuikerspiegel.

Er is echter geen onderzoek naar de effecten ervan bij de mens en veel onderzoeken zijn uitsluitend gericht op de specifieke verbindingen.

Hoewel meer studies nodig zijn om de voordelen van tarwegras te bevestigen, kan het drinken ervan als onderdeel van een uitgebalanceerd dieet helpen om wat extra voedingsstoffen en verschillende gezondheidsvoordelen te bieden.