img

7 Gezondheidsvoordelen van het eten van komkommer

1947 Views

7 Gezondheidsvoordelen van het eten van komkommer

Hoewel men vaak denkt dat het een groente is, komkommer is eigenlijk een vrucht.

Het is rijk aan waardevolle voedingsstoffen, evenals bepaalde plantaardige stoffen en antioxidanten die kunnen helpen bij de behandeling en zelfs voorkomen van sommige omstandigheden.

Ook, komkommers zijn laag in calorieën en bevatten een goede hoeveelheid water en oplosbare vezels, waardoor ze ideaal zijn voor het bevorderen van hydratatie en hulp bij gewichtsverlies.

Dit artikel geeft een kijkje op enkele van de beste voordelen voor de gezondheid van het eten van komkommer.

1. Het is rijk aan voedingsstoffen

Komkommers zijn laag in calorieën , maar rijk aan veel belangrijke vitaminen en mineralen.

Een 300 gram ongeschilde rauwe komkommer bevat het volgende ( 1 ):

  • Calorieën: 45
  • Totaal vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 11 g
  • Eiwit: 2 gram
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 14% van de ADH
  • Vitamine K: 62% van de ADH
  • Magnesium: 10% van de ADH
  • Kalium: 13% van de ADH
  • Mangaan: 12% van de ADH

Hoewel een normale portiegrootte ongeveer een derde van een komkommer is, zodat het eten van deze hoeveelheid zou ongeveer een derde van de bovengenoemde voedingsstoffen leveren.

Bovendien, komkommers hebben een hoog gehalte aan water. In feite bestaat komkommers ongeveer 96% uit water ( 2 ).

Om hun voedingswaarde te maximaliseren, is het beste om komkommers ongeschild te eten. Het schillen vermindert de hoeveelheid vezels, evenals bepaalde vitaminen en mineralen in een portie ( 3 ).

Samenvatting: Komkommers zijn laag in calorieën, maar rijk aan water en een aantal belangrijke vitaminen en mineralen. Het eten van komkommers met de schil zorgt voor de maximale hoeveelheid voedingsstoffen.

2. Bevat antioxidanten

Een halve komkommer en Plakken van de komkommer

Antioxidanten zijn moleculen die oxidatie blokkeert, een chemische reactie die sterk reactieve atomen met ongepaarde elektronen bekend als vrije radicalen vormt.

De ophoping van deze schadelijke vrije radicalen kunnen leiden tot verschillende soorten chronische ziekte ( 4 ).

In feite wordt oxidatieve stress veroorzaakt door vrije radicalen en zijn geassocieerd met kanker en hart-, long- en auto-immuunziekte ( 4 ).

Fruit en groenten, zoals komkommers, zijn vooral rijk aan heilzame antioxidanten die het risico op deze aandoeningen kunnen verminderen.

Een onderzoek meten de antioxidant kracht van komkommer door 30 oudere volwassenen een komkommer poeder supplement te geven.

Aan het einde van de 30-dagen studie, komkommer poeder veroorzaakte een aanzienlijke toename in verschillende markers van antioxidanten werking en verbeterde anti-oxidant status ( 5 ).

Echter, het is belangrijk op te merken dat de komkommer poeder gebruikt in deze studie bevatten waarschijnlijk een hogere dosis van antioxidanten dan je zou verbruiken in een normaal portie komkommer.

Andere laboratoriumstudies onderzochten de antioxidereden eigenschappen van komkommers en bleek dat het flavonoïden en tanninen bevatten, twee verbindingen die bijzonder effectief zijn in het blokkeren van schadelijke vrije radicalen( 6 ).

Samenvatting: Komkommers bevatten antioxidanten, zoals flavonoïden en tannines, die de accumulatie van schadelijke vrije radicalen voorkomen en het risico van chronische ziekten kunnen verminderen.

3. Het bevordert de hydratatie

Water is cruciaal voor uw lichaam functie, die talrijke belangrijke rollen vervullen( 7 ).

Het is betrokken bij processen zoals temperatuurregeling en het vervoer van afvalstoffen en voedingsstoffen ( 7 ).

n feite, goede hydratatie kan invloed hebben op alles, van fysieke prestaties tot aan de stofwisseling( 8 , 9 ).

Terwijl je het meeste van uw vloeistof behoeften krijgt door het drinken van water of andere vloeistoffen, kunnen sommige mensen maar liefst 40% van hun totale inname van water uit het voedsel verkrijgen ( 2 ).

Groenten en fruit, in het bijzonder, kan een goede bron van water in uw voeding zijn.

In één studie werd hydratiestatus beoordeeld en voeding gegevens werden verzameld van 442 kinderen. Zo bleek dat verhoogde groente en fruit werd geassocieerd met het verbeteren van de hydratatiestatus ( 10 ).

Omdat komkommers ongeveer uit 96% water bestaat, ze zijn vooral effectief in het bevorderen van hydratatie en kan u helpen uw dagelijkse behoeften aan vloeistof te voldoen ( 2 ).

Samenvatting: Komkommers zijn samengesteld uit ongeveer 96% water, die de hydratatie kan verhogen en u helpen te voldoen aan uw dagelijkse vloeistof behoeften.

4. Het kan helpen bij gewichtsverlies

Komkommer en meetlint

Komkommers zou kunnen helpen om gewicht te verliezen op  verschillende manieren.

Ten eerste, ze zijn vooral laag in calorieën.

Ieder portie (104 gram) bevat slechts 16 calorieën, terwijl een hele (300 gram) komkommer bevat slechts 45 calorieën ( 1 ).

Dit betekent dat u tal van komkommers kunnen eten zonder de extra calorieën die leiden tot gewichtstoename.

Komkommers kan versheid en smaak toevoegen aan salades, sandwiches en bijgerechten en kan ook worden gebruikt als een vervanging voor hogere calorie alternatieven.

Bovendien kan het hoge watergehalte van komkommers ook helpen bij gewichtsverlies.

Een analyse keek naar 13 studies, waaronder 3.628 mensen en bleek dat het eten van voedingsmiddelen met veel water en laag caloriegehaltes werd geassocieerd met een significante afname in lichaamsgewicht ( 11 ).

Samenvatting: Komkommers zijn laag in calorieën, bevatten veel water en kan worden gebruikt als een caloriearm topping voor vele gerechten. Al deze kunnen helpen bij gewichtsverlies.

5. Een lagere cholesterol

Onderzoek toont aan dat komkommer bevatten bepaalde verbindingen die bloedcholesterol niveaus kan verminderen.

Deze verbindingen omvatten fytosterolen of plantaardige sterolen, die worden gevonden in vele soorten groenten en fruit ( 12 ).

Studies tonen aan dat plantensterolen het LDL-cholesterolgehalte kan verminderen met een gemiddelde van tussen de 5-15% bij de meeste mensen ( 13 ).

Één studie gaf deelnemers met en zonder diabetes een supplement met plantaardige sterolen. Bleek dat LDL-cholesterol waarden werden verlaagd met 15% bij de niet-diabetische deelnemers en een indrukwekkende 26,8% bij diabetische deelnemers (14 ).

Komkommers bevatten ook pectine , een natuurlijk voorkomende vorm van oplosbare vezels die bloedcholesterol kan verlagen.

In een dierstudie bleek dat de toediening van pectine geëxtraheerd uit komkommers veroorzaakte een significante verlaging van zowel cholesterol als triglyceriden ( 15 ).

Samenvatting: Komkommers bevatten plantensterolen en pectine. Studies tonen aan dat deze twee stoffen zou kunnen helpen verminderen van het cholesterolgehalte in het bloed.

6. Verlagen van bloedsuiker

Bloedglucosemeter en Strips

Verschillende dieren en laboratorium studies hebben aangetoond dat komkommers kan helpen verminderen bloedsuikerspiegel en het voorkomen van een aantal complicaties van diabetes.

Een dierstudie onderzocht de effecten van verschillende planten op de bloedsuikerspiegel. Komkommers bleken effectief in het verminderen en beheersen van de bloedsuikerspiegel ( 16 ).

Een dierstudie geïnduceerde diabetes bij muizen en vervolgens aangevuld met komkommer schillen extract. Komkommer schillen keerde de meeste diabetes-symptomen om en veroorzaakte een daling van de bloedsuiker( 17 ).

Bovendien in een laboratoriumstudie bleek dat komkommers geschikt zijn voor het verminderen van oxidatieve stress en preventie van diabetes gerelateerde complicaties (18 ).

Echter, de huidige gegevens beperkt zich tot laboratorium en dierstudies. Verder onderzoek is nodig om te bepalen hoe komkommers bloedsuikerspiegel bij de mens kunnen beïnvloeden.

Samenvatting: Laboratorium en dierlijke studies tonen aan dat komkommer kan helpen verlagen van de bloedsuikerspiegel en het voorkomen van diabetes gerelateerde complicaties, hoewel er meer onderzoek nodig is.

7. Het bevordert regelmatige stoelgang

Het eten van komkommers kan helpen ondersteunen van regelmatige stoelgang.

Uitdroging is een belangrijke risicofactor voor constipatie, als uw waterbalans verandert kan het zorgen dat de ontlasting moeilijker naar buiten gaat ( 19 ).

Komkommers zijn rijk aan water en het bevordert de hydratatie. Het belang van drinken kan consistentie van de ontlasting verbeteren, constipatie voorkomen en helpen het handhaven van regelmatige stoelgang ( 20 ).

Bovendien komkommers bevatten vezels , die helpt bij het reguleren van de stoelgang.

In het bijzonder pectine, een soort oplosbare vezels gevonden in komkommers, kan helpen verhogen van de frequentie van de stoelgang.

Een studie van 80 deelnemers kregen een aanvulling met pectine. Bleek dat pectine versneld de beweging van de intestinale spieren, en ook deze voeden de nuttige bacteriën in de darm dat verbetert de spijsvertering gezondheid(21 ).

Samenvatting: Komkommers bevatten een goede hoeveelheid vezels en water, die beide kan helpen bij het voorkomen van constipatie en het verbetert de stoelgang.

Hoe komkommers toevoegen aan uw voeding

komkommer Water

Komkommers worden vaak rauw gegeten als een caloriearme snack of kan worden gecombineerd met hummus, olijfolie, zout of slasaus om een beetje meer smaak toe te voegen.

Met slechts een beetje creativiteit kan komkommers worden genoten op vele manieren.

Hier zijn een paar recepten om te helpen om komkommers in uw voeding toe te passen:

Samenvatting:  Ze kunnen worden gebruikt als een caloriearme snack of om de smaak in een verscheidenheid aan gerechten toe te voegen.

Tot slot

Komkommers zijn een verfrissende, voedzame en ongelooflijk veelzijdige aanvulling op een voeding.

Ze zijn laag in calorieën, maar bevatten veel belangrijke vitaminen en mineralen, evenals een hoog watergehalte.

Komkommers in uw voeding kan leiden tot veel potentiële voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van gewichtsverlies, evenwichtige hydratatie, regelmatige stoelgang en een lager cholesterol en bloedsuikerspiegel.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text