Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

7 Gezondheidsvoordelen en voedingsfeiten van kaki fruit

2234 Views

7 Gezondheidsvoordelen en voedingsfeiten van kaki fruit (sharon fruit)

Kaki of sharonfruit zijn ronde, rood-oranje achtige vruchten. Kaki fruit gezond

Oorspronkelijk komen ze uit China, kaki bomen worden nu geteeld in warme gebieden over de hele wereld.

Er zijn nogal wat verschillende soorten, maar de meest voorkomende soort is de Aziatische of Japanse kaki fruit. Het is wetenschappelijk bekend als Diospyroskaki.

Rijpe kaki vruchten zijn sappig en lekker zoet. Onrijpe kaki, zijn echter zeer zuur. Qua uiterlijk lijken ze sterk op tomaten met een oranje tomatenvlees kleur.

Kaki fruit bevat grote hoeveelheden verschillende voedingsstoffen en plantaardige stoffen. Ze zijn gekoppeld aan voordelen voor de gezondheid, zoals verbeterde hartgezondheid en de gezondheid van het oog.

Rijpe kaki vruchten variëren in kleur van licht geel-oranje tot diep rood-oranje. Hun grootte varieert, maar meestal zijn ze ongeveer 1,5-9 cm breed en rond van vorm.

Hun uiterlijk is afhankelijk van zowel het soort als het ras.

Voedingsfeiten

Elk kaki fruit bevat ongeveer 118 calorieën. Hun totale samenstelling is 80% water en 18,6% koolhydraten.

Kaki fruit bevat ook grote hoeveelheden van een aantal verschillende vitamines en zijn een goede bron van vezels.

Voedingswaarde kaki fruit – 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën70
Water80%
Eiwit0,6 g
Koolhydraten18,6 g
Suiker12,5 g
Vezels3,6 g
Vet0,2 g
Verzadigd0,02 g
Enkelvoudig onverzadigde0,04 g
Meervoudig onverzadigde0,04 g
Omega 30 g
Omega-60,04 g
Transvet~

Koolhydraten

Per gewicht, kaki fruit bevat 18,6% koolhydraten. Het 12,5% van het totale gewicht bestaat uit suikers.

Vezels

Vezels hebben op verschillende manieren gezondheidsvoordelen , kaki fruit is rijk aan vezels. Elke vrucht bevat 6 gram, hetgeen 1/5 van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Echter, kaki fruit is ook een belangrijke bron van FODMAPs. Deze oplosbare vezels zijn bekend voor de spijsvertering.

Daarom individuen die gevoelig zijn voor een opgeblazen gevoel moeten hun kaki fruit inname beperken.

 Kortom: Kaki fruit is samengesteld uit 18,6% koolhydraten, waarvan het merendeel bestaat uit suiker. Ze bevatten ook grote hoeveelheden vezels, vitaminen en mineralen.

Kaki fruit is een rijke bron van verschillende vitaminen en mineralen, waaronder:

  • Vitamine A: Vitamine A bevordert de huid, tandheelkundige gezondheid en de gezondheid van het oog.
  • Vitamine B6: Deze vitamine helpt bij het creëren van rode bloedcellen en de regulering van de bloedsuikerspiegel. Het speelt ook een rol in het immuunsysteem gezondheid.
  • Vitamine C: Deze antioxidant bevordert de gezondheid van de huid. Het vitamine C in kaki fruit kan ook oxidatieve stress verminderen.
  • Vitamine E: Vitamine E is een antioxidant die celmembranen beschermt tegen schade.
  • Kalium: Kalium is essentieel voor het functioneren van het hart en zenuwen.

 

Kortom: Kaki fruit bevat diverse belangrijke voedingsstoffen, waaronder vitaminen A, B6, C, E en kalium. Ze bieden ook kleine hoeveelheden van verschillende andere mineralen.

Plantaardige stoffen

Kaki fruit bevat verschillende plantaardige stoffen, zoals:

  • Zeaxanthine: Deze antioxidant is verantwoordelijk voor het geven van kleur aan veel planten. Het bevordert ook het gezichtsvermogen.
  • Luteïne: Net als zeaxanthine, luteïne profiteert ook de gezondheid van het oog.
  • Lycopeen: Deze antioxidant geeft fruit, zoals tomaten hun rode kleur. Lycopeen kan de gezondheid van het hart ten goede komen en het risico op prostaatkanker verkleinen.
  • Tannines: tannines  geeft onrijpe kaki fruit hun zuurgraad. Grote hoeveelheden kan een bittere nasmaak achterlaten en veroorzaakt dat uw mond droog aanvoelt.

Kortom: Kaki fruit bevat verschillende plantaardige stoffen die de gezondheid kunnen verbeteren, met inbegrip van zeaxanthine, luteïne en lycopeen. Ze bevatten ook tannine, die geven onrijpe kaki hun bittere smaak.

Gezondheidsvoordelen van kaki fruit

De gezondheidsvoordelen van kaki fruit wordt geassocieerd met voordelen voor het hart en de gezondheid van de ogen. Ze kunnen ook antivirale eigenschappen bevatten.

Cholesterolgehalte in het bloed

Kaki fruit is gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder lagere bloed cholesterol niveaus. Het heerlijke kaki fruit is gezond

In één onderzoek werden ratten gevoed met tannine uit kaki fruit gedurende 9 weken. Cholesterol was verlaagd, evenals andere bloedvetten.

Eenzelfde groep mensen  toonde een afname van het LDL of “het slechte” cholesterol niveaus.

Het verminderen van LDL-cholesterol kan belangrijk zijn, aangezien lagere niveaus zijn gekoppeld aan verlaagd risico op hartkwalen.

Kortom: Kaki fruit is rijk aan tannines, die het cholesterolgehalte kan verlagen. Dit kan leiden tot een betere gezondheid van het hart en een lager risico op hart-en vaatziekten.

Gezondheid voor het oog

Kaki fruit is zeer gunstig voor de gezondheid van het oog. Ze bevatten goede hoeveelheden vitamine A, zeaxanthine, luteïne en lycopeen, die de gezondheid van het oog bevorderen.

Deze voedingsstoffen voorkomen macula degeneratie en staar die de leidende ziekten van blindheid veroorzaakt.

Het nemen van luteïne en zeaxanthine supplementen kan zelfs een aantal symptomen van deze ziekten verbeteren.

Kortom: Kaki fruit bevat vitamine A, lycopeen, zeaxanthine en luteïne, die allemaal goed zijn  voor de gezondheid van het oog. Het consumeren van deze voedingsstoffen kan helpen beschermen tegen verschillende ziekten die blindheid veroorzaken.

Antivirale eigenschappen

Kaki fruit kan antivirale eigenschappen bevatten.

In een studie bleek dat kaki fruit tannines verminderd en het vermogen van virussen om infectie door de virussen te blokkeren die hechten aan de cellen.

Een andere studie bleek dat kaki fruit extract effectief te zijn tegen intestinale virussen.

Menselijke studies zijn nodig om deze bevindingen te bevestigen, maar kaki fruit lijkt potentieel antivirale middelen te bevatten.

Kortom: Kaki fruit tannines kunnen een antivirale eigenschappen bevatten. Verschillende studies hebben kaki fruit in verband gebracht met antivirale effecten, maar meer menselijke studies zijn nodig om deze bevindingen te bevestigen.

Bijwerkingen

Gekanteld mand van Dadelpruimen

Kaki fruit allergie is uiterst zeldzaam.

Kortom, deze vrucht veroorzaakt waarschijnlijk geen aanzienlijke schadelijke effecten.

Echter, kaki fruit dat onrijp is veroorzaakt bezoars. Dit zijn stenen die de spijsvertering in de maag belemmeren.

Ze zijn ook hoog in FODMAPs, zodat ze problemen kunnen veroorzaken met de spijsvertering bij mensen met het prikkelbare darm syndroom.

Kortom: Consumptie van kaki fruit wordt over het algemeen als veilig beschouwd, en allergisch er voor zijn is zeldzaam. Ze kunnen echter problemen met de spijsvertering veroorzaken bij gevoelige personen.

Overzicht

Kaki fruit is een heerlijke vrucht.

Ze bevatten een aantal vitaminen, mineralen en plantaardige stoffen die gunstig zijn voor het hart en de gezondheid van het oog.

Kaki fruit kan worden gegeten, zowel op hun eigen en als ingrediënt in andere gerechten. Zij worden het best verteerd wanneer ze rijp zijn. Op internet zijn vele recepten met kaki fruit te vinden.

Als je op zoek bent naar een nieuw, heerlijke vrucht, overweeg dan om kaki fruit eens te proberen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − elf =

It is main inner container footer text