Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

7 Gezondheidsvoordelen van pruimen en gedroogde pruimen

1674 Views

7 Gezondheidsvoordelen van pruimen en  gedroogde pruimen

Pruimen zijn zeer voedzaam, en bieden een verscheidenheid aan voordelen voor de gezondheid .

Ze bevatten veel vitamines en mineralen, naast vezels en antioxidanten die kunnen helpen het verminderen van uw risico op chronische ziekten.

U kunt pruimen vers of gedroogd consumeren. Gedroogde pruimen of pruimen, staan ​​bekend voor het verbeteren van een aantal hygiënische omstandigheden, met inbegrip van constipatie en osteoporose.

Dit artikel bevat 7 bewezen voordelen voor de gezondheid van gedroogde pruimen en pruimen.

1. Ze bevatten veel voedingsstoffen

Pruimen zijn indrukwekkend hoog in voedingsstoffen. Ze bevatten meer dan 15 verschillende vitaminen en mineralen, naast vezels en antioxidanten.

Hier is een overzicht van de voedingsprofielen van gedroogde pruimen en pruimen.

Pruimen

Pruimen zijn relatief laag in calorieën , maar bevatten een behoorlijke hoeveelheid belangrijke vitaminen en mineralen. Een pruim bevat de volgende voedingsstoffen ( 1 ):

  • Calorieën: 30
  • Koolhydraten: 8 gram
  • Vezels: 1 gram
  • Suikers: 7 gram
  • Vitamine A: 5% van de ADH
  • Vitamine C: 10% van de ADH
  • Vitamine K: 5% van de ADH
  • Kalium: 3% van de ADH
  • Koper: 2% van de ADH
  • Mangaan: 2% van de ADH

Daarnaast levert een pruim een kleine hoeveelheid vitamine B, fosfor en magnesium ( 1 ).

Gedroogde pruimen

Gedroogde pruimen zijn hoger in calorieën dan pruimen. Een 28 gram portie van gedroogde pruimen bevat het volgende ( 2 ):

  • Calorieën: 67
  • Koolhydraten: 18 g
  • Vezels: 2 gram
  • Suikers: 11 g
  • Vitamine A: 4% van de ADH
  • Vitamine K: 21% van de ADH
  • Vitamine B2: 3% van de ADH
  • Vitamine B3: 3% van de ADH
  • Vitamine B6: 3% van de ADH
  • Kalium: 6% van de ADH
  • Koper: 4% van de ADH
  • Mangaan: 4% van de ADH
  • Magnesium: 3% van de ADH
  • Fosfor: 2% van de ADH

Kortom, de vitaminen en mineralen in een portie pruimen en gedroogde pruimen wijkt enigszins. Gedroogde pruimen bevatten meer vitamine K en pruimen zijn wat hoger in B vitaminen en mineralen.

Bovendien, gedroogde pruimen zijn rijker aan calorieën, vezels en koolhydraten dan verse pruimen.

Samenvatting: De vitaminen en mineralen van pruimen en gedroogde pruimen verschillen enigszins, maar beide zitten vol met voedingsstoffen. Bovendien, gedroogde pruimen bevatten meer calorieën, vezels en koolhydraten dan verse pruimen.

2. Gedroogde pruimen en pruimensap verlichten constipatie

vijf Pruimen

Pruimen en pruimensap staan bekend om hun vermogen om constipatie te verlichten.

Dit komt onder andere door de grote hoeveelheid vezels in pruimen. Een gedroogde pruim levert 1 gram vezels ( 2 ).

De vezels in gedroogde pruimen zijn meestal onoplosbaar, waardoor het niet vermengt met water.

Het speelt een rol bij het voorkomen van obstipatie door toevoeging van bulk aan uw ontlasting zodat het uw spijsverteringskanaal versnelt doorloopt ( 3 , 4 ).

Bovendien, gedroogde pruimen en pruimensap bevat sorbitol, wat een suikeralcohol is met natuurlijke laxerende effecten ( 4 , 5 ).

Het eten van gedroogde pruimen heeft aangetoond effectief te zijn bij de behandeling van constipatie beter dan veel andere soorten laxeermiddelen, zoals psyllium , een soort vezel vaak gebruikt voor darmpassage ( 6 ).

In een studie, mensen die 50 gram gedroogde pruimen elke dag aten gedurende drie weken meldde betere consistentie van de ontlasting en de frequentie vergeleken met een groep die psyllium namen( 7 ).

Het is belangrijk om in gedachten houden dat het eten van teveel gedroogde pruimen tegelijk tot ongewenste effecten kan leiden, zoals diarree. Om dit te voorkomen, is het beste te houden aan een portie van 1/4-1/2 portie (44 / 87 gram) per dag.

Als u gebruik maakt van pruimensap, zorg ervoor dat het 100% sap is zonder toegevoegde suikers. Bovendien beperk uw portiegrootte tot 118-237 ml per dag.

Samenvatting: Gedroogde pruimen en pruimensap kunnen effectief zijn bij het verlichten van constipatie vanwege hun gehalte aan vezels en sorbitol.

3. Pruimen en gedroogde pruimen zijn rijk aan antioxidanten

Pruimen en gedroogde pruimen zijn rijk aan antioxidanten, die nuttig zijn voor het verminderen van ontstekingen en je cellen beschermen tegen beschadiging door vrije radicalen.

Ze zijn bijzonder rijk aan polyfenolen, die positieve effecten heeft op de gezondheid van de botten en kan helpen het risico op hart-en vaatziekten en diabetes te verminderen (8 ).

In feite, hebben sommige studies aangetoond dat pruimen bevatten meer dan twee keer de hoeveelheid polyfenol antioxidanten dan andere populaire vruchten, zoals nectarines en perziken ( 9 ).

In veel laboratorium en dierstudies bleek dat de polyfenolen in pruimen krachtige ontstekingsremmende effecten bevatten, evenals de mogelijkheid om schade aan cellen die vaak leidt tot ziektes te voorkomen (10 , 11 , 12 ).

In één laboratorium onderzoek bleek dat de polyfenolen in pruimen aanzienlijk ontstekingsfactoren verminderd die zijn geassocieerd met gewrichts- en longziekten ( 13 , 14 ).

Anthocyanen, een specifiek soort polyfenol, lijken de meest actieve anti-oxidanten in pruimen en gedroogde pruimen te bevatten. Ze kunnen krachtige effecten op de gezondheid hebben, met inbegrip van het verminderen van het risico op hart-en vaatziekten en kanker ( 10 , 15 , 16 , 17 ).

Maar terwijl al deze bevindingen veelbelovend zijn, meer menselijke studies zijn nodig.

Samenvatting: Pruimen en gedroogde pruimen zijn rijk aan polyfenolen, die ontstekingen kunnen verminderen en het risico op verschillende chronische ziekten.

4. Ze kunnen helpen uw bloedsuikerspiegel te verlagen

Pruimen hebben eigenschappen die kunnen helpen met de het verbeteren van de bloedsuikerspiegel .

Ondanks het feit dat ze vrij hoog in koolhydraten zijn, pruimen en gedroogde pruimen lijken niet te leiden tot een aanzienlijke stijging van de bloedsuikerspiegel, nadat ze gegeten zijn ( 18 , 19 ).

Dit wordt toegeschreven aan hun potentieel om het niveau van adiponectine te verhogen, een hormoon dat een rol in de regelgeving van de bloedsuikerspiegel speelt (19 ).

Bovendien kunnen de vezels in pruimen gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor hun effect op bloedsuikerspiegel. Vezels vertragen de snelheid waarmee je lichaam koolhydraten absorbeert  na een maaltijd, waardoor de bloedsuikerspiegel geleidelijk zal stijgen, in plaats van pieken ( 19 , 20 ).

Wat meer, het consumeren van vruchten zoals pruimen en gedroogde pruimen wordt geassocieerd met een lager risico op diabetes type 2 ( 21 ).

Nochtans, zorg ervoor om uw porties onder controle te houden, omdat pruimen rijk zijn aan calorieën en is heel gemakkelijk om er teveel van te eten. Een redelijke portiegrootte is 1/4-1/2 portie (44 / 87 gram).

Samenvatting: Pruimen en gedroogde pruimen zijn een rijke bron van vezels en heeft aangetoond dat het adiponectine verhoogd. Beide kenmerken kan de bloedsuikerspiegel ten goede komen.

5. Gedroogde pruimen kunnen botgezondheid bevorderen

Gedroogde pruimen kunnen gunstig zijn voor het verbeteren van de botgezondheid .

Sommige studies hebben gedroogde pruimen gekoppeld met een verminderd risico op een slopende bot aandoeningen zoals osteoporose en osteopenie, die worden gekenmerkt door lage botdichtheid ( 22 ).

Niet alleen hebben gedroogde pruimen aangetoond botverlies te voorkomen, zij kunnen ook het potentieel hebben door het omkeren van botverlies die reeds heeft plaatsgevonden te herstellen( 22 ).

Het is nog onduidelijk waarom gedroogde pruimen lijken deze positieve effecten op de gezondheid van de botten te hebben. Echter, hun gehalte aan antioxidanten en het vermogen om ontstekingen te verminderen worden verondersteld ook een rol te spelen (23 , 24 , 25 ).

Bovendien heeft wetenschappelijk onderzoek suggereerden dat de consumptie van gedroogde pruimen de niveaus van bepaalde hormonen die betrokken zijn bij botvorming kan toenemen (22 ).

Gedroogde pruimen bevatten ook verschillende vitaminen en mineralen die bot-beschermende effecten hebben, waaronder vitamine K , fosfor, magnesium en kalium ( 26 , 27 , 28 ,29 ).

Terwijl al deze bevindingen positief zijn, het grootste deel van het bewijsmateriaal met betrekking tot gedroogde pruimen en de gezondheid van het bot is gebaseerd op de resultaten van dierlijke en laboratorium studies.

De minimale hoeveelheid menselijk onderzoek uitgevoerd op de gezondheid van pruim-inname en botgezondheid heeft echter veelbelovende resultaten opgeleverd. Vergeleken met andere vruchten, pruimen lijken het meest effectief te zijn in het voorkomen en het omkeren van botverlies (22 ).

Samenvatting: Gedroogde pruimen hebben een aantal eigenschappen waar de gezondheid van het bot van kan profiteren door het voorkomen of omkeren van botverlies, waardoor het risico op aandoeningen zoals osteoporose kan verminderen.

6. Pruimen en gedroogde pruimen zou goed zijn voor het hart

Rood hart, Concept van de Gezondheid

Het consumeren van pruimen en gedroogde pruimen op een regelmatige basis kan een beschermend effect op de gezondheid van het hart te hebben.

Ze zijn onderzocht op hun vermogen om hoge bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen, dat zijn belangrijke risicofactoren voor hart-en vaatziekten.

In een studie, werden aan proefpersonen pruimensap en gedroogde pruimen geven ze aten en dronken drie of zes pruimen elke ochtend voor acht weken en er werd vergeleken met een groep die slechts een glas water dronken op een lege maag ( 30 ).

Degenen die de pruimen aten en pruimensap hadden gedronken een significant lagere bloeddruk, totale cholesterol en het “slechte” LDL-cholesterol dan de groep die water dronken (30 ).

Een andere studie bleek dat mannen die waren gediagnosticeerd met een hoog cholesterol hadden een lager LDL-cholesterol na het consumeren van 12 pruimen per dag gedurende acht weken ( 31 ).

Verschillende dierstudies hebben gelijkaardige resultaten opgeleverd.

In het algemeen muizen gevoed met gedroogde pruimenpoeder en pruimensap blijken een lagere cholesterol niveaus te hebben en een toegenomen het “goede” HDL cholesterol . Toch kunnen deze resultaten niet worden gegeneraliseerd voor de mens ( 32 , 33 ).

De positieve effecten met pruimen en gedroogde pruimen lijken een effect te hebben op hart- en vaatziekten risico waarschijnlijk vanwege hun hoge gehalte aan vezels, kalium en antioxidanten ( 34 , 35 ).

Hoewel de resultaten van deze studies veelbelovend zijn, houd in gedachten dat er meer menselijk onderzoek nodig is om de hart-beschermende effecten van pruimen en gedroogde pruimen te ondersteunen.

Samenvatting: Pruimen en gedroogde pruimen kan de gezondheid van het hart bevorderen vanwege hun mogelijke rol in het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte.

7. Gemakkelijk toe te voegen aan uw dieet

Pruim

Pruimen en gedroogde pruimen zijn handig en gemakkelijk op te nemen in uw voeding.

Je kunt ze zo eten, of genieten in smoothies en salades, zoals in de volgende recepten:

 

Samenvatting: Pruimen zijn eenvoudig toe te voegen aan uw voeding. Ze kunnen worden bereid op verschillende manieren en smaken heerlijk in vele soorten recepten.

Tot slot

Pruimen zijn zeer voedzaam . Zowel pruimen als gedroogde pruimen zijn een uitstekende bron van vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten.

Bovendien, ze hebben verschillende kenmerken die het risico van veel chronische ziekten, zoals osteoporose, kanker, hart- en vaatziekten en diabetes kan verminderen.

Bovendien, ze smaken heerlijk en vereisen weinig voorbereiding, zodat ze gemakkelijk op te nemen zijn in uw voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text