7 gezondheidsvoordelen yoghurt

7 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van yoghurt

Yoghurt wordt al honderden jaren door mensen geconsumeerd.

Het is erg voedzaam en regelmatig eten kan verschillende aspecten van uw gezondheid stimuleren.

Er is bijvoorbeeld aangetoond dat yoghurt het risico op hartziekten en osteoporose vermindert, evenals op gewichtsbeheersing.

Dit artikel onderzoekt 7 door de wetenschap ondersteunde gezondheidsvoordelen van yoghurt.

Wat is yoghurt en hoe wordt het gemaakt?

Yoghurt is een populair zuivelproduct dat is gemaakt door bacteriële fermentatie van melk.

De bacteriën die worden gebruikt om yoghurt te maken, worden ‘yoghurtculturen’ genoemd, die lactose fermenteren, de natuurlijke suiker die in melk wordt aangetroffen.

Dit proces produceert melkzuur, een stof die ervoor zorgt dat melkeiwitten schiften, waardoor yoghurt zijn unieke smaak en textuur krijgt.

Yoghurt kan worden gemaakt van alle soorten melk. Rassen gemaakt van magere melk worden beschouwd als vetvrij, terwijl die gemaakt van volle melk als volwaardig worden beschouwd.

Yoghurt zonder toegevoegde kleurstoffen is een witte, dikke vloeistof met een scherpe smaak.

Helaas bevatten de meeste commerciële merken toegevoegde ingrediënten, zoals suiker en kunstmatige aroma’s. Deze yoghurt is niet goed voor je gezondheid.

Aan de andere kant biedt pure, ongezoete yoghurt veel gezondheidsvoordelen.

Dus zonder verder oponthoud, hier 7 wetenschappelijk gebaseerde gezondheidsvoordelen van pure (naturel) yoghurt.

1. Het is rijk aan belangrijke voedingsstoffen

Yoghurt bevat bijna elke voedingsstof die je lichaam nodig heeft.

Het staat bekend voor het bevatten van veel calcium, een mineraal dat nodig is voor gezonde tanden en botten. Slechts 245 gram biedt 49% van uw dagelijkse calciumbehoefte (1, 2).

Het bevat ook veel B-vitamines, met name vitamine B12 en riboflavine, die beide kunnen beschermen tegen hartaandoeningen en bepaalde geboorteafwijkingen van de neurale buis(2, 3, 4).

Een portie (245 gram) bevat 38% van de dagelijkse behoefte aan fosfor, 12% voor magnesium en 18% kalium.Deze mineralen zijn essentieel voor verschillende biologische processen, zoals het reguleren van de bloeddruk, de stofwisseling en de botgezondheid(2, 5, 6, 7).

Een voedingsstof die yoghurt niet van nature bevat is vitamine D, maar deze wordt er vaak mee verrijkt. Vitamine D bevordert de gezondheid van botten en het immuunsysteem en kan het risico op bepaalde ziekten, waaronder hartaandoeningen en depressie verminderen(8, 9, 10).

Kortom: Yoghurt biedt bijna elke voedingsstof die je lichaam nodig heeft. Het bevat met name veel calcium, B-vitamines en sporenelementen.

2. Het is rijk aan eiwitten

Yoghurt biedt een indrukwekkende hoeveelheid eiwit met ongeveer 12 gram per 200 g(2)

Van eiwit is aangetoond dat het de stofwisseling ondersteunt door het verhogen van uw energieverbruik, of het aantal calorieën dat u de hele dag verbrandt(11).

Het verkrijgen van voldoende eiwitten is ook belangrijk voor de regulering van de eetlust, omdat het de aanmaak van hormonen die de volheid aangeven verhoogt. Het kan automatisch het totale aantal calorieën verminderen dat u verbruikt, wat gunstig is voor gewichtsbeheersing(11, 12, 13).

In één onderzoek hadden proefpersonen die aan yoghurt aten minder honger en consumeerden ze 100 minder calorieën tijdens het avondeten, vergeleken met degenen die minder eiwitrijke snacks aten met dezelfde hoeveelheid calorieën(14).

De volheidbevorderende effecten van yoghurt zijn nog opvallender als je Griekse yoghurt eet. Het is eiwitrijker dan naturel yoghurt, die 22 gram per 200 gram bevat(15).

Van Griekse yoghurt is aangetoond dat het de eetlustbeheersing beïnvloedt en het hongergevoel meer vertraagt ​​dan normale yoghurt met minder eiwitten (16).

Kortom: Yoghurt, vooral de Griekse variant, heeft een hoog eiwitgehalte. Eiwit is nuttig voor eetlust en gewichtsbeheersing.

3. Sommige soorten kunnen de spijsvertering bevorderen

Sommige soorten yoghurt bevatten levende bacteriën of probiotica , ten gevolge van fermentatie. Deze kunnen een gezonde spijsvertering bevorderen wanneer het wordt gegeten(17).

Helaas veel yoghurt is gepasteuriseerd, een hittebehandeling die de gunstige bacteriën doodt.

Om er zeker van te zijn dat uw yoghurt effectieve probiotica bevat, zoek naar één met levende, actieve culturen, die op het etiket moeten worden vermeld.

Sommige soorten probiotica die worden aangetroffen in yoghurt, zoals Bifidobacteria enLactobacillus , is aangetoond dat het de ongemakkelijke symptomen van prikkelbare darm syndroom (PDS), die is een veel voorkomende aandoening die de dikke darm beïnvloedt(18, 19, 20, 21).

In één onderzoek gebruikten PDS-patiënten regelmatig gefermenteerde melk of yoghurt die bifidobacteriën bevatten. Al na drie weken rapporteerden ze verbeteringen bij een opgeblazen gevoel en ontlastingsfrequentie(21).

Een andere studie vond dat yoghurt met Bifidobacteria verbeterden de spijsverteringssymptomen en de gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven bij vrouwen die geen spijsverteringsaandoening hadden (22).

Verder hebben verschillende studies aangetoond dat probiotica kunnen beschermen tegen antibiotica-geassocieerde diarree, evenals constipatie(23, 24, 25, 26, 27, 28).

Kortom: Sommige soorten yoghurt bevatten probiotica, die de spijsvertering gezondheid kunnen bevorderen door de symptomen van maagdarmstoornissen, zoals opzwellen, diarree en constipatie te verminderen.

4. Het kan uw immuunsysteem versterken

Het nuttigen van yoghurt – vooral als het probiotica bevat – kan op geregelde tijdstippen uw immuunsysteem versterken en uw kans op het oplopen van een ziekte verminderen.

Probiotica bleek ontstekingen te verminderen,  die verband houdt met verschillende gezondheidsvoorwaarden, variërend van virale infecties tot darmaandoeningen(29, 30, 31, 32).

Onderzoek toont aan dat probiotica in sommige gevallen ook de incidentie, de duur en de ernst van verkoudheid kunnen verminderen(33, 34, 35, 36, 37).

Bovendien zijn de immuunverbeterende eigenschappen van yoghurt deels te wijten aan magnesium, selenium en zink, die sporenmineralen zijn die bekend staan ​​om de rol die ze spelen in de gezondheid van het immuunsysteem(38, 39, 40).

Vitamine D-verrijkte yoghurt kan de gezondheid van het immuunsysteem nog verder stimuleren. Vitamine D is onderzocht vanwege zijn potentieel om ziekten zoals verkoudheid en griep te voorkomen(9, 41, 42, 43).

Kortom: Yoghurt biedt probiotica, vitaminen en mineralen, die allemaal de immuungezondheid kunnen bevorderen en bepaalde ziektes kunnen voorkomen.

5. Het kan beschermen tegen osteoporose

Yoghurt bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen voor het behoud van gezonde botten, waaronder calcium , eiwitten, kalium, fosfor en soms vitamine D.

Al deze vitamines en mineralen zijn vooral nuttig voor het voorkomen van osteoporose, een aandoening die wordt gekenmerkt door verzwakking van de botten. Het komt vaak voor bij ouderen(44, 45, 46).

Personen met osteoporose hebben een lage botdichtheid en lopen een groter risico op botbreuken(47, 48).

Uit onderzoek blijkt echter dat het dagelijks consumeren van ten minste drie porties zuivelproducten, zoals yoghurt, kan helpen behouden van botmassa en botsterkte(49, 50).

Kortom: Yoghurt is rijk aan vitamines en mineralen die een belangrijke rol spelen bij de gezondheid van de botten. Regelmatig consumeren kan het risico op osteoporose verminderen.

6.Het kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Yoghurt’s vetgehalte is één van de redenen waarom de gezondheid vaak controversieel is. Het bevat voornamelijk verzadigd vet, met een kleine hoeveelheid enkelvoudig onverzadigde vetzuren.

Er werd eerder gedacht dat verzadigd vet hartziekten veroorzaakt, maar uit recent onderzoek blijkt dat dit niet het geval is. Niettemin zijn magere en vetarme yoghurtsoorten nog steeds populair in NL(51, 52, 53).

Er is geen duidelijk bewijs dat het vet in yoghurt schadelijk is voor uw gezondheid. In feite kan het de gezondheid van het hart ten goede komen(54, 55).

Sommige onderzoeken tonen aan dat de inname van verzadigd vet uit volle melkproducten “goede” HDL-cholesterol verhoogt, wat de gezondheid van het hart kan beschermen. Andere studies hebben yoghurtinname gevonden om de algehele incidentie van hartaandoeningen te verminderen (55, 56, 57).

Bovendien is aangetoond dat zuivelproducten zoals yoghurt helpen bij het verlagen van hoge bloeddruk, wat een belangrijke risicofactor is voor hartziekten. De effecten lijken het meest prominent te zijn bij die al gediagnosticeerd met hoge bloeddruk(58, 59, 60).

Kortom: Ongeacht het vetgehalte lijkt yoghurt de gezondheid van het hart te verbeteren door het “goede” HDL-cholesterol te verhogen en de bloeddruk te verlagen.

7. Het kan gewichtsbeheersing bevorderen

Yoghurt heeft een aantal eigenschappen die kunnen helpen bij gewichtsbeheersing.

Om te beginnen is het rijk aan eiwitten, die samen met calcium de niveaus van eetlustverlagende hormonen zoals peptide YY en GLP-1 verhogen (61).

Bovendien hebben verschillende studies aangetoond dat yoghurtconsumptie wordt geassocieerd met een lager lichaamsgewicht, percentage lichaamsvet en taille omtrek(62).

Uit een evaluatie bleek dat de inname van vetrijke zuivelproducten, waaronder yoghurt, de incidentie van obesitas kan verminderen. Dit is in strijd met wat eerder werd gedacht over vetinname en gewichtstoename(63).

Andere studies hebben aangetoond dat diegenen die yoghurt eten over het algemeen beter eten in vergelijking met degenen die het niet eten. Dit komt deels door het hogere gehalte aan voedingsstoffen, vergeleken met het vrij lage caloriegehalte(64, 65)

Kortom: Yoghurt is rijk aan eiwitten, wat zeer vullend is en mogelijk uw voeding in het algemeen verbetert. Beide aspecten helpen bij gewichtsbeheersing.

Yoghurt misschien niet voor iedereen

Sommige mensen moeten voorzichtig zijn met hun yoghurtinname, omdat dit bijwerkingen kan veroorzaken, vooral bij mensen met lactose-intolerantie of een melkallergie.

Lactose intolerantie

Lactose-intolerantie treedt op als het lichaam lactase mist, het enzym dat nodig is om lactose af te breken, de suiker die in melk wordt aangetroffen. Het leidt tot verschillende spijsverteringssymptomen, zoals buikpijn en diarree, na het nuttigen van zuivelproducten.

Daarom moeten degenen met lactose-intolerantie mogelijk yoghurt vermijden.

Sommige mensen die lactose-intolerant zijn, kunnen het echter wel verdragen. Dit komt omdat een deel van de lactose wordt afgebroken tijdens de productie en probiotica kan helpen bij de spijsvertering(66).

Als u lactose-intolerant bent, kan het een kwestie van vallen en opstaan ​​zijn om te bepalen of het eten van yoghurt voor u werkt.

Melkallergie

Zuivelproducten bevatten caseïne en whey , eiwitten waar sommige mensen allergisch voor zijn.In deze gevallen veroorzaakt melk een reactie die kan variëren van netelroos en zwelling tot levensbedreigende anafylaxie.

Om deze reden is het best om yoghurt te vermijden als je een melkallergie hebt.

Toegevoegde suiker

Veel soorten yoghurt bevatten grote hoeveelheden toegevoegde suiker , vooral die met het label vetarm. Overmatige suikerinname wordt geassocieerd met verschillende gezondheidsproblemen, waaronder diabetes en obesitas(67, 68, 69).

Daarom is het belangrijk om voedsel etiketten te lezen om te voorkomen dat u merken koopt met toegevoegde suikers.

Kortom: Yoghurt kan nadelige effecten hebben voor mensen met lactose-intolerantie of melkallergieën. Veel soorten bevatten ook grote hoeveelheden toegevoegde suiker, wat kan bijdragen aan bepaalde gezondheidsproblemen.

Hoe u de beste yoghurt voor uw gezondheid kiest

Minder is meer als het gaat om het kiezen van een gezonde yoghurt.

Pure, ongezoete variëteiten zijn het beste, omdat ze minimale ingrediënten bevatten zonder toegevoegde suikers.

Of u nu kiest voor magere of volvette yoghurt is een persoonlijke keuze.

Volle variëteiten bevatten meer calorieën , maar dat betekent niet dat ze ongezond zijn. Zorg ervoor dat u bij de aanbevolen portiegrootte blijft.

Je moet ook op zoek gaan naar yoghurt met levende en actieve culturen om ervoor te zorgen dat je je fixatie van gezondheidsbevorderende probiotica krijgt.

Kortom: De beste yoghurt voor je gezondheid bevat weinig ingrediënten en geen toegevoegde suikers. Streef naar een merk dat probiotica bevat.

Tot slot

Yoghurt is rijk aan voedingsstoffen en kan uw gezondheid verbeteren als u het regelmatig gebruikt.

Het kan het risico op sommige ziekten helpen verminderen, terwijl het ook de spijsvertering en gewichtsbeheersing ten goede komt.

Zorg er echter voor dat je je yoghurt verstandig kiest. Voor maximale gezondheidsvoordelen, kies voor pure, ongezoete variëteiten die probiotica bevatten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.