Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

7 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van yoghurt

1450 Views

7 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van yoghurt

Yoghurt wordt al voor honderden jaren geconsumeerd door mensen.

Het is zeer voedzaam en regelmatig eten kan het enkele aspecten van uw gezondheid verbeteren.

Bijvoorbeeld is gebleken dat yoghurt het risico vermindert op hart-en vaatziekten en osteoporose, evenals hulp bij de beheersing van het gewicht.

Dit artikel verkent 7 wetenschap-ondersteunde gezondheidsvoordelen van naturel yoghurt.

Wat is yoghurt en hoe wordt het gemaakt?

Yoghurt is een populair zuivelproduct dat is gemaakt door bacteriële fermentatie van melk.

De bacteriën worden gebruikt om yoghurt te maken “yoghurt culturen”, die lactose fermenteren, de natuurlijke suiker gevonden in melk.

Dit proces produceert melkzuur, een stof die zorgt dat melkeiwitten schiften, waardoor yoghurt zijn unieke smaak en textuur krijgt.

Yoghurt kan worden gemaakt van alle soorten melk. Soorten gemaakt van magere melk worden beschouwd als vetvrije, terwijl die gemaakt zijn van volle melk worden beschouwd als volvette.

Yoghurt zonder toegevoegde kleurstoffen is een witte, dikke vloeistof met een scherpe smaak.

Helaas, de meeste commerciële merken bevatten toegevoegde ingrediënten, zoals suiker en kunstmatige aroma’s. Deze yoghurt is niet goed voor je gezondheid.

Aan de andere kant, ongezoete yoghurt biedt vele voordelen voor de gezondheid.

Dus zonder verder oponthoud, hier 7 wetenschappelijk gebaseerde gezondheidsvoordelen van naturel yoghurt.

1. Het is rijk aan belangrijke voedingsstoffen

verse yoghurt

Yoghurt bevat enkele van bijna elke voedingsstof die uw lichaam nodig heeft.

Het is bekend dat het veel calcium bevat, een mineraal nodig voor gezonde botten en tanden. Slechts een kopje levert 49% van je dagelijkse behoefte aan calcium op(1, 2).

Het is ook rijk aan B-vitaminen, met name vitamine B12 en riboflavine, beide kunnen beschermen tegen hartziekten en bepaalde neurale buis geboorteafwijkingen(2, 3, 4).

Een portie bevat 38% van de dagelijkse behoefte aan fosfor, 12% voor magnesium en 18% kalium. Deze mineralen zijn essentieel voor diverse biologische processen, zoals het reguleren van de bloeddruk, de stofwisseling en gezondheid van de botten(2, 5, 6, 7).

Een voedingsstof die yoghurt niet van nature bevat is vitamine D, maar het wordt vaak verrijkt met het. Vitamine D bevordert de gezondheid van het bot en het immuunsysteem en kan het risico van bepaalde ziekten verkleinen, waaronder hart-en vaatziekten en depressie(8, 9, 10).

Samenvatting: Yoghurt biedt bijna elke voedingsstof die je lichaam nodig heeft. Het is vooral rijk aan calcium, B-vitamines en mineralen.

2. Het is rijk aan eiwitten

Yoghurt biedt een indrukwekkende hoeveelheid eiwit met ongeveer 12 gram per 200 g(2)

Eiwit heeft aangetoond dat het de stofwisseling ondersteund door het verhogen van uw energieverbruik, of het aantal calorieën die u gedurende de dag verbrand(11).

Voldoende eiwitten is ook belangrijk voor het reguleren van de eetlust, aangezien het de productie van hormonen die volheid signaal toeneemt. Het kan automatisch het aantal calorieën verminderen van je totaal verbruikt, dat is gunstig voor gewichtscontrole(11, 12, 13).

In een studie, proefpersonen die tussendoor yoghurt namen waren minder hongerig en verbruikte 100 minder calorieën tijdens het diner, vergeleken met degenen die een lagere eiwit snacks aten met dezelfde hoeveelheid calorieën(14).

De yoghurt-volheid bevorderende effecten zijn nog prominenter aanwezig als u Griekse yoghurt eet. Het is rijker aan eiwit dan naturel yoghurt, die 22 gram per 200 g. bevat(15).

Griekse yoghurt heeft aangetoond eetlustcontrole te beïnvloeden en het vertragen van hongergevoel meer dan naturel yoghurt met minder eiwitten(16).

Samenvatting: Yoghurt, vooral Griekse yoghurt is zeer eiwitrijk. Eiwit is nuttig voor de eetlust en gewichtsbeheersing.

3. Sommige soorten kunnen profiteren van spijsvertering gezondheid

Yoghurt en Bosbessen

Sommige soorten yoghurt bevat levende bacteriën of probiotica , ten gevolge van fermentatie. Deze kunnen een gezonde spijsvertering bevorderen wanneer het wordt gegeten(17).

Helaas veel yoghurt is gepasteuriseerd, een hittebehandeling dat de gunstige bacteriën doodt.

Om ervoor te zorgen dat uw yoghurt effectieve probiotica bevat, zoek naar één die het bevat, actieve culturen, die op het etiket worden vermeld.

Sommige soorten van probiotica in yoghurt, zoals bifidobacteriën en Lactobacillus , heeft aangetoond dat de ongemakkelijke symptomen van prikkelbare darmsyndroom (PDS) kan verminderen, een veel voorkomende aandoening in de darm(18, 19, 20, 21).

Een studie bij PDS patiënten consumeerden regelmatig gefermenteerde melk of yoghurt die bifidobacteriën bevatten. Na slechts drie weken, meldde ze verbeteringen bij een opgeblazen gevoel en ontlastingsfrequentie – effecten waargenomen al na zes weken(21).

Een andere studie bleek dat yoghurt met bifidobacteriën verbeterde digestieve symptomen en gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven bij vrouwen (22).

Bovendien hebben verschillende studies gevonden dat probiotica kan beschermen tegen antibiotica geassocieerde diarree en constipatie(23, 24, 25, 26, 27, 28).

Samenvatting: Sommige soorten yoghurt bevatten probiotica, die spijsvertering kunnen verhogen door het verminderen van de symptomen van maagdarmstoornissen, zoals opzwellen, diarree en constipatie.

4. Kan uw immuunsysteem versterken

Het consumeren van yoghurt – vooral als het probiotica bevat – op een regelmatige basis kan uw immuunsysteem versterken en uw kans op het oplopen van een ziekte verminderen.

Probiotica bleek ontstekingen te verminderen, die gekoppeld zijn aan een aantal gezondheidsproblemen variërend van virale infecties en darm stoornissen(29, 30, 31, 32).

Uit onderzoek blijkt dat in sommige gevallen kan probiotica ook helpen de incidentie, duur en ernst van de gewone verkoudheid verminderen(33, 34, 35, 36, 37).

Bovendien heeft het afweersysteem verhogende eigenschappen van yoghurt deels te danken aan de magnesium, selenium en zink, deze mineralen zijn bekend voor de rol die zij spelen voor de gezondheid van de immuunsysteem(38, 39, 40).

Vitamine D-verrijkte yoghurt kan de gezondheid voor het immuunsysteem nog verder stimuleren. Vitamine D is onderzocht voor zijn potentieel om ziekten te voorkomen, zoals verkoudheid en griep(9, 41, 42, 43).

Samenvatting: Yoghurt biedt probiotica, vitaminen en mineralen, die de gezondheid van net immuunsysteem kan stimuleren en voorkomen van bepaalde ziekten.

5. Het kan beschermen tegen osteoporose

Yoghurt bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen voor het behoud van gezonde botten, waaronder calcium , eiwitten, kalium, fosfor en soms vitamine D.

Al deze vitamines en mineralen zijn vooral nuttig voor de preventie van osteoporose, een aandoening gekenmerkt door verzwakking van de botten. Het komt vaak voor bij ouderen(44, 45, 46).

Mensen met osteoporose hebben een lage botdichtheid en een hoger risico op botbreuken(47, 48).

Uit onderzoek blijkt dat de consumptie van ten minste drie porties zuivelproducten, zoals yoghurt, dagelijks kan helpen behouden van botmassa en botsterkte(49, 50).

Samenvatting: Yoghurt is rijk aan vitaminen en mineralen die een belangrijke rol spelen in de gezondheid van de botten. Regelmatige consumptie kan het risico op osteoporose verkleinen.

6. Gezondheid van het hart

Het vetgehalte van yoghurt is één van de redenen waarom de gezondheid vaak controversieel is. Het bevat voornamelijk verzadigd vet, met een kleine hoeveelheid van enkelvoudig onverzadigde vetzuren.

Verzadigd vet voorheen werd gedacht hartziekten te veroorzaken, maar uit huidige onderzoeken blijkt dat dit niet het geval is. Niettemin vetvrije en vetarme soorten yoghurt zijn nog populair in de NL(51, 52, 53).

Er is geen duidelijk bewijs dat het vet in yoghurt schadelijk is voor uw gezondheid. In feite kan het voordeel voor de gezondheid van het hart zijn(54, 55).

Sommige onderzoeken tonen aan dat de inname van verzadigd vet van volle-melk producten verhoogt het “goede” HDL cholesterol, die de gezondheid van het hart kan beschermen. Andere studies hebben geconstateerd dat yoghurt inname de totale incidentie van hart-en vaatziekten verlaagd(55, 56, 57).

Bovendien hebben zuivelproducten zoals yoghurt aangetoond te helpen verminderen van hoge bloeddruk, die een belangrijke risicofactor is voor hart-en vaatziekten. De effecten lijken het meest prominent te zijn die al gediagnosticeerd zijn met een hoge bloeddruk (58, 59, 60).

Samenvatting: Ongeacht het gehalte aan vetstoffen lijkt yoghurt te profiteren voor de gezondheid van het hart door het verhogen van het “goede” HDL-cholesterol en het verlagen van de bloeddruk.

7. Het kan gewichtsbeheersing bevorderen

Griekse yoghurt

Yoghurt heeft een aantal eigenschappen die kunnen helpen bij gewichtsbeheersing.

Om te beginnen, is het rijk aan eiwit, dat samen met calcium werkt te verhogen of verminderen van het eetlust hormoon zoals  (61).peptide YY en GLP-1(61).

Bovendien uit verschillende studies bleek dat yoghurt consumptie wordt geassocieerd met een lager lichaamsgewicht, vetpercentage en taille omtrek(62).

Uit een evaluatie bleek dat de inname van volvette zuivelproducten zoals yoghurt, de incidentie van obesitas te verminderen. Dit in tegenstelling tot hetgeen voorheen werd aangenomen over vetinname en gewichtstoename(63).

Andere studies hebben geconstateerd dat degenen die yoghurt eten algemeen de neiging hebben om beter te eten in vergelijking met degenen die het niet eten. Dit is deels te wijten aan haar hogere voedingswaarde inhoud, in vergelijking met de vrij lage calorie-inhoud(64, 65)

Samenvatting: Yoghurt is rijk aan eiwitten, die zeer vullend zijn, die uw algehele voeding kan verbeteren. Beide aspecten helpen bij gewichtsbeheersing.

Yoghurt misschien niet voor iedereen

Sommige mensen moeten voorzichtig zijn met hun yoghurt inname, omdat het schadelijke effecten kan veroorzaken, vooral bij mensen met een lactose-intolerantie of een melk allergie.

Lactose intolerantie

Lactose-intolerantie treedt op wanneer het lichaam te weinig lactase bevat, het enzym dat nodig is voor het uitsplitsen van lactose, suiker in melk. Dit leidt tot verschillende digestieve symptomen, zoals buikpijn en diarree, na het nuttigen van melkproducten.

Daarom, mensen met een lactose-intolerantie kan het nodig zijn om yoghurt te vermijden.

Echter, sommige mensen die lactose intolerant zijn kunnen ze tolereren. Dit is omdat sommige van de lactose wordt afgebroken tijdens de productie, en probiotica kan helpen met de spijsvertering(66).

Als je lactose-intolerant bent, kan het een kwestie zijn van het proberen of het eten van yoghurt voor u werkt.

Melk Allergie

Zuivelproducten bevatten caseïne en Wei, dit zijn eiwitten waar sommige mensen allergisch voor zijn. In deze gevallen triggert melk een reactie die kan variëren van netelroos en zwelling tot levensbedreigende anafylaxie.

Om deze reden is het best om yoghurt te vermijden als je een melkallergie hebt.

Toegevoegde suiker

Veel soorten yoghurt bevatten grote hoeveelheden toegevoegde suiker , met name aangeduid als vetarm. Overconsumptie van suiker wordt geassocieerd met een aantal gezondheidsproblemen, zoals diabetes en obesitas(67, 68, 69).

Daarom is het belangrijk om voedsel etiketten te lezen om te voorkomen dat u merken koopt met toegevoegde suikers.

Samenvatting: Yoghurt kan nadelige gevolgen hebben voor mensen met een lactose-intolerantie of melk allergieën. Veel soorten bevatten ook grote hoeveelheden toegevoegde suiker, dit kan bijdragen tot bepaalde gezondheidsproblemen.

Hoe kiest u de beste yoghurt voor uw gezondheid

Pot van Yogurt

Minder is meer als het gaat om het kiezen van een gezonde yoghurt.

Ongezoete soorten zijn het beste, omdat ze minimale ingrediënten bevatten zonder toegevoegde suikers.

Of u nu kiest voor magere of volvette yoghurt is een persoonlijke keuze.

Volvette varianten bevatten meer calorieën , maar dat betekent niet dat ze ongezond zijn. Zorg enkel ervoor te houden aan de aanbevolen portiegrootte.

Je moet ook kijken naar yoghurt met levende en actieve culturen om ervoor te zorgen dat u lekker profiteert van de gezondheidsbevorderende probiotica.

Samenvatting: De beste yoghurt voor uw gezondheid bevatten weinig ingrediënten en zonder toegevoegde suikers. Streef naar een merk dat probiotica bevat.

Tot Slot

Yoghurt is rijk aan voedingsstoffen en kan uw gezondheid stimuleren bij het regelmatig consumeren.

Het kan helpen verminderen het risico op bepaalde ziekten, terwijl u ook profiteert van spijsvertering gezondheid en gewichtsbeheersing.

Echter, zorg ervoor dat uw yoghurt verstandig kiest. Voor maximale voordelen voor de gezondheid, kies ongezoete soorten die probiotica bevatten.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 4 =

It is main inner container footer text