Ad Clicks :Ad Views :
img

7 Hoog-cholesterol voedingsmiddelen die super gezond zijn

1795 Views

7 Hoog-cholesterol voedingsmiddelen die super gezond zijn

Jarenlang werd je verteld dat voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte hartaandoeningen kunnen veroorzaken.

Veel recente onderzoeken hebben echter aangetoond dat dit is niet waar(1).

Het meeste cholesterol in uw bloed wordt geproduceerd door uw lever. Wanneer u voedingsmiddelen met veel cholesterol eet, produceert uw lever minder(2).

Om deze reden, cholesterol in de voeding heeft slechts minimale effecten op cholesterol in de bloed(3).

Studies tonen ook aan dat het eten van cholesterol in de voeding geen verband houdt met hartaanvallen of beroertes(3, 4).

Wat meer, veel voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte behoren ook tot de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen op de planeet.

Hier zijn 7 hoog-cholesterol voedingsmiddelen die eigenlijk super gezond zijn.

1. Kaas

Kaas is een smakelijk en een voedzaam voedingsmiddel.

Een ons kaas levert 27 mg cholesterol, wat relatief hoog is.

Kaas zit echter ook vol met andere voedingsstoffen. Bijvoorbeeld, één ons kaas bevat 7 gram hoogwaardige eiwitten en levert 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor calcium(5).

Ondanks dat het er ook hoog in is verzadigd vet , onderzoek suggereert dat het de gezondheid van het hart kan verbeteren(67).

Eiwitrijk  en koolhydraatarme zuivelproducten zoals kaas kunnen ook helpen lichaamsvet te verminderen, toename van de spiermassa en het verminderen van tandbederf( 89).

Kortom: Kaas is een smakelijk, vullend voedingsmiddel dat de gezondheid van het hart kan verbeteren, het verlies van lichaamsvet kan bevorderen en gaatjes helpen voorkomen.

2 Eieren

Eieren behoren beslist tot de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde.

Ze zijn ook extreem hoog in cholesterol, twee grote eieren bevatten in totaal van 422 mg(10).

Ze bieden ook 13 gram eiwitten , 46% van de  aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor selenium, evenals goede hoeveelheden riboflavine, vitamine B12 en choline.(10).

Helaas gooien sommige mensen de cholesterolrijke dooier weg en eten alleen het eiwit. Dit komt meestal door een misleide angst voor het cholesterol in de dooier.

De dooier is echter verreweg het meest voedzame deel van het ei. Het biedt bijna alle voedingsstoffen, terwijl het wit voornamelijk uit eiwitten bestaat.

Bovendien bevatten eierdooiers de antioxidanten luteïne en zeaxanthine, die bescherming bieden tegen oogaandoeningen zoals cataracten en maculaire degeneratie(1112).

Het eten van hele eieren kan in feite uw risico op hartaandoeningen verminderen door het LDL-cholesterol in uw bloed aan te passen (1314)

Eieren kunnen ook de bloedsuikerspiegel verlagen en je een vol en voldaan gevoel geven(1516).

Kortom: Hele eieren zitten vol met voedingsstoffen. Bijna alle voedingsstoffen worden aangetroffen in de dooiers, die ook veel cholesterol bevatten.

3. Lever

Lever is een voedingsstof superfood.

Het is ook rijk aan cholesterol, ongeacht de dierlijke bron.

Bijvoorbeeld, een 100-gram portie van runderlever bevat 396 mg cholesterol.

Een portie biedt ook 28 gram eiwit en is rijk aan veel vitamines en mineralen. In feite bevat het meer dan 600% van de RDI voor vitamine A en meer dan 1.000% van de ADH voor vitamine B12 (17).

Het biedt ook 38% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor ijzer. Bovendien is de vorm ijzer die het meest gemakkelijk wordt opgenomen(18).

Bovendien bevat één portie runderlever 426 mg choline, een belangrijke voedingsstof die de gezondheid van uw hersenen, hart, lever en spieren helpt beschermen(192021).

Samen met hele eieren, lever is eigenlijk één van ‘s werelds beste bronnen van choline. Dit is belangrijk omdat de meeste mensen niet genoeg krijgen van deze voedingsstof(2022).

Kortom: Lever zit boordevol vitamine A, vitamine B12, eiwitten en ijzer. Het is ook extreem hoog in choline, waar de meeste mensen geen genoeg van krijgen.

4. Schaaldieren

Schaaldieren zijn heerlijk en een voedzaam voedingsmiddel.

Enkele van de meest populaire soorten zijn garnalen, krab, kreeft, mosselen, oesters, kokkels en coquilles.

Interessant is dat schaaldieren laag in vet en toch hoog in cholesterol zijn.

Bijvoorbeeld een 100-gram portie garnalen bevat 195 mg cholesterol en slechts 1 gram vet.

Het is ook een goede bron van eiwitten en zeer rijk aan niacine, vitamine B12 en ijzer(23).

Een portie schaaldieren  bevat ook meer dan 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor selenium,een mineraal dat vermindert ontsteking en kan het risico op prostaatkanker verminderen(2425).

Schaaldieren zijn bovendien een van de beste bronnen van jodium, wat cruciaal is voor een goede werking van de hersenen en de schildklier. Onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen een risico lopen op jodiumtekort, met name vrouwen en kinderen(2627).

Kortom: Schaaldieren zijn eiwitrijk voedsel dat rijk is aan verschillende voedingsstoffen die het ziekterisico verminderen, waaronder selenium en jodium.

5. Levertraan

Levertraan levert verbazingwekkende gezondheidsvoordelen in een geconcentreerde vorm.

Slechts een eetlepel bevat 77 mg cholesterol. Het bevat ook 270% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine A en 338% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine D(28).

Levertraan is ook rijk aan omega-3 vetzuren , die het risico op hart-en vaatziekten kan verlagen en hebben verschillende andere voordelen(29).

Wat meer, sommige onderzoekers suggereren dat vitamine D en omega-3 vetten kunnen samenwerken om kanker te beschermen(30).

Levertraan heeft ook aangetoond dat het de symptomen van reumatoïde artritis en gewrichtspijn vermindert(3132).

Kortom: Levertraan is rijk aan vitamine A, D en omega-3 vetzuren. Het kan bescherming bieden tegen hartaandoeningen en kanker.

6. Overige orgaanvlees

Hoewel lever het populairste orgaanvlees is, worden anderen ook geconsumeerd.

Enkele andere veel voorkomende soorten zijn nieren, hart en hersenen.

Net als schaaldieren is het meeste orgaanvlees rijk aan cholesterol en vetarm.

Bijvoorbeeld een portie van 100 gram lamsnieren bevat 337 mg cholesterol en slechts 3 gram vet(33).

Orgaanvlees  is ook rijk aan verschillende vitamines en mineralen, waaronder de B-vitaminen, selenium en ijzer. In feite biedt één portie nieren maar liefst 874% van de ADH voor vitamine B12 en 181% van de ADH voor selenium.

Bovendien is hartvlees zeer hoog in CoQ10, wat kan beschermen tegen de ziekte van Alzheimer en hartfalen. CoQ10 kan ook de spierpijn verminderen die gerelateerd is aan cholesterolverlagende statine geneesmiddelen (343536).

Kortom: Orgaanvlees, zoals nier- en hartvlees, is rijk aan veel vitamines en mineralen. Hartvlees is ook rijk aan heilzame CoQ10.

7. Sardines

Sardines zijn een ware superfood.

Ze zijn ook hoger in cholesterol dan veel mensen zich realiseren. Een 100-gram portie sardines bevat 142 mg cholesterol.

Een portie sardines levert 25 gram eiwit, 68% van de ADH voor vitamine D, 38% van de ADH voor calcium en 75% van de ADH voor selenium (37).

Het bevat ook 1,480 mg omega-3 vetzuren. Deze hebben verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder het verminderen van het risico op hartziekten en het beschermen van de gezondheid van de hersenen(383940).

Omega-3-vetten kunnen ook nuttig zijn voor mensen met een depressie. In een studie van 12 weken, 69% van de patiënten die de omega-3 vet EPA rapporteerde op dagelijkse basis een vermindering van de symptomen van depressie(41).

Kortom: Sardines zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen. Ze bevatten veel omega-3 vetzuren, die de gezondheid van hart en hersenen verbeteren, terwijl ze depressies bestrijden.

Tot slot

Cholesterol heeft slechts minimale effecten op het cholesterolgehalte in het bloed. Wat nog belangrijker is, het heeft absoluut geen verband met het risico op hartziekten.

De waarheid is dat de meeste voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte ook supergezond en voedzaam zijn.

Deze voedingsmiddelen moeten worden omarmd, niet gevreesd.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 + 3 =

This div height required for enabling the sticky sidebar