Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

7 Hoog-cholesterol voedingsmiddelen die super gezond zijn

1464 Views

7 Hoog-cholesterol voedingsmiddelen die super gezond zijn

Voor jaren lang, heb je te horen gekregen dat hoog-cholesterol voedingsmiddelen hart-en vaatziekten kan veroorzaken.

Toch hebben veel recente studies aangetoond dat dit niet waar is(1).

Het grootste deel van de cholesterol in je bloed wordt geproduceerd door de lever. Wanneer u voedingsmiddelen met een hoog cholesterol eet, je lever produceert minder cholesterol(2).

Daarom cholesterol in de voeding heeft slechts een gering effect op het cholesterolgehalte in het bloed(3).

Studies tonen ook aan dat het eten van cholesterol uit de voeding heeft geen link naar hartaanvallen of beroertes (34).

Wat meer, veel voedingsmiddelen met een hoog cholesterol behoren ook tot de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen op de planeet.

Hier zijn 7 hoog-cholesterol voedingsmiddelen die eigenlijk super gezond zijn.

1. Kaas

Kaas is een smakelijk en een voedzaam voedingsmiddel.

Een ons kaas levert 27 mg cholesterol, dat relatief hoog is.

Echter kaas wordt ook belast met andere voedingsstoffen. Bijvoorbeeld, één ons kaas bevat 7 gram hoogwaardige eiwitten en levert 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor calcium(5).

Ondanks het feit dat het hoog is in verzadigd vet, onderzoek suggereert dat het de gezondheid van het hart kan verbeteren(67).

Eiwitrijk  en koolhydraatarme zuivelproducten zoals kaas kunnen ook helpen lichaamsvet te verminderen, toename van de spiermassa en het verminderen van tandbederf( 89).

Kortom: Kaas is smakelijk, verzadigend voedingsmiddel dat de gezondheid van het hart kan verbeteren, het kan verlies van lichaamsvet bevorderen en helpen voorkomen dat tandbederf.

2 Eieren

Eieren zijn zeker één van de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde.

Ze zijn ook extreem hoog in cholesterol, twee grote eieren bevatten in totaal van 422 mg(10).

Ze bieden ook 13 gram eiwitten , 46% van de  aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor selenium, evenals goede hoeveelheden riboflavine, vitamine B12 en choline.(10).

Helaas sommige mensen gooien het cholesterol-rijke eidooier weg en eten alleen het eiwit. Deze mensen vrezen (verkeerde vrees) helaas voor het cholesterol in de eidooier.

De eidooier is veruit het meest voedzame deel van het ei. Het voorziet vrijwel alle voedingsstoffen, terwijl het eiwit voornamelijk uit eiwitten bestaat.

Bovendien, eidooier bevat antioxidanten luteïne en zeaxanthine, die bescherming kan bieden tegen oogaandoeningen zoals cataract en maculadegeneratie(1112).

Het eten van hele eieren kan daadwerkelijk het risico op hart-en vaatziekten verminderen door het wijzigen van het LDL-cholesterol in het bloed(1314)

Eieren kunnen ook zorgen voor een lagere bloedsuikerspiegel, en zorgt voor tevreden en verzadigd gevoel(1516).

Kortom: Hele eieren  zitten vol met voedingsstoffen. Bijna alle voedingsstoffen in de eidooiers, die toevallig veel cholesterol bevat.

3. Lever

Plaat met gekookte lever

Lever is een voedingsstof superfood.

Het is ook rijk aan cholesterol, ongeacht de dierlijke bron.

Bijvoorbeeld, een 100-gram portie van runderlever bevat 396 mg cholesterol.

Deze dienen ook 28 gram eiwit en is rijk aan vele vitaminen en mineralen. In feite bevat het meer dan 600% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine A en meer dan 1000% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B12(17).

Het biedt ook 38% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor ijzer. Bovendien is de vorm ijzer die het meest gemakkelijk wordt geabsorbeerd(18).

Bovendien, een portie van runderlever bevat 426 mg van choline, een belangrijke voedingsstof die helpt bij het beschermen van de gezondheid van je hersenen, hart, lever en spieren(192021).

Samen met hele eieren, lever is eigenlijk één van ‘s werelds beste bronnen van choline. Dit is belangrijk omdat de meeste mensen niet genoeg van deze voedingsstof krijgen(2022).

kortom: Lever zit boordevol vitamine A, vitamine B12, eiwitten en ijzer. Het is ook buitengewoon rijk aan choline, die de meeste mensen te weinig van binnen krijgen.

4. Schelpdieren

garnaal

Schelpdieren zijn heerlijk en een voedzaam voedingsmiddel.

Enkele van de meest populaire soorten zijn onder andere garnalen, krab, kreeft, mosselen, oesters, mosselen en sint-jakobsschelpen.

Interessant, schaaldieren zijn vetarm maar hoog in cholesterol.

Bijvoorbeeld een 100-gram portie garnalen bevat 195 mg cholesterol en slechts 1 gram vet.

Het is ook een goede bron van eiwitten en zeer rijk aan niacine, vitamine B12 en ijzer(23).

Een portie schelpdieren  bevat ook meer dan 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor selenium, een mineraal dat blaasgruis oplossend is en kan het risico van prostaatkanker verminderen(2425).

Daarnaast zijn schelpdieren één van de beste bronnen van jodium, wat cruciaal is voor een goede hersenfunctie en schildklierfunctie. Onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen het risico op jodium deficiëntie, met name vrouwen en kinderen lopen(2627).

Kortom: Schaal-en schelpdieren is een eiwitrijk voedingsmiddel dat rijk is aan verschillende voedingsstoffen die verminderen het risico op ziekte, met inbegrip van selenium en jodium.

5. Levertraan

Levertraan levert geweldige gezondheidsvoordelen in een geconcentreerde vorm.

Slechts een eetlepel bevat 77 mg cholesterol. Het bevat ook 270% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine A en 338% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine D(28).

Levertraan is ook rijk aan omega-3 vetzuren , die het risico op hart-en vaatziekten kan verlagen en hebben verschillende andere voordelen(29).

Wat meer, sommige onderzoekers suggereren dat vitamine D en omega-3 vetten samenwerken om u te beschermen tegen kanker(30).

Levertraan heeft ook aangetoond dat het symptomen van reumatoïde artritis en gewrichtspijn kan verminderen(3132).

Kortom: Levertraan is rijk aan vitamine A, D en omega-3 vetzuren. Het kan beschermen tegen hart-en vaatziekten en kanker.

6. Overige orgaanvlees

Raw Pork Nieren

Hoewel de lever het populairste orgaanvlees is, anderen worden ook gebruikt.

Enkele andere voorkomende soorten zijn onder andere de nieren, het hart en de hersenen.

Net als schelpdieren, het meeste orgaanvlees is hoog in cholesterol en bevat weinig vet.

Bijvoorbeeld, een 100-gram portie lam nieren bevat 337 mg cholesterol en slechts 3 gram vet(33).

Orgaanvlees is ook rijk aan diverse vitaminen en mineralen, waaronder de B-vitaminen, selenium en ijzer. In feite, een portie nieren biedt maar liefst 874% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B12 en 181% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor selenium.

Daarnaast hartvlees is zeer hoog in CoQ10 die bescherming kan bieden tegen ziekte en hartfalen Alzheimer. CoQ10  kan ook minder spierpijn gerelateerd aan cholesterolverlagende statines(343536).

Kortom: Orgaanvlees, zoals de nieren en het hart , zijn rijk aan veel vitaminen en mineralen. Hartvlees is ook hoog in heilzame CoQ10.

7. Sardines

Kan van Sardines

Sardines zijn een ware superfood.

Ze zijn ook hoger in cholesterol dan veel mensen zich realiseren. Een 100-gram portie sardines bevat 142 mg cholesterol.

Een portie sardines verschaft 25 gram eiwit, 68% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine D, 38% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid  voor calcium en 75% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor selenium (37).

Ook bevat 1480 mg omega-3 vetzuren. Deze hebben een aantal voordelen voor de gezondheid, met inbegrip het verminderen van het risico op hart-en vaatziekten en de bescherming voor de gezondheid van de hersenen(383940).

Omega-3 vetten kunnen ook nuttig zijn voor mensen met een depressie. In een 12 weken durende studie, 69% van de patiënten die omega-3 vet EPA namen op dagbasis meldde een afname van de symptomen van depressie(41).

Kortom: Sardines zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen. Ze zijn zeer rijk aan omega-3 vetzuren, die hart en de gezondheid van de hersenen kan verbeteren, terwijl depressie kan afnemen.

Kort samengevat

Cholesterol heeft slechts minimale effecten op het cholesterol in het bloed. Wat nog belangrijker is, er is absoluut geen verband met het risico op hart-en vaatziekten.

De waarheid is dat de meeste van de voedingsmiddelen die rijk zijn aan cholesterol zijn ook super gezond en voedzaam.

Deze voedingsmiddelen moeten worden omarmd, niet gevreesd.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text