matcha thee maken

7 Onderbouwde voordelen van Matcha Thee

Matcha is in populariteit omhooggeschoten de laatste tijd, lattes, thee en zelfs desserts verschijnen overal van reformwinkels tot kofiehuizen.

Zoals groene thee, matcha is afkomstig van de Camellia sinensis plant. Het wordt echter geteeld en gecultiveerd op een andere manier en heeft een uniek voedingsprofiel.

Boeren cultiveren hun theeplanten 20-30 dagen voor de oogst te bedekken om direct zonlicht te vermijden. Dit verhoogt de chlorofyl productie, verhoogt het aminozuurgehalte en geeft de plant een donkerder groene tint.

Zodra de theebladeren worden geoogst, de stengels en nerven worden verwijderd en de bladeren worden vermalen tot een fijn poeder dat bekend staat als matcha.

Matcha bevat voedingsstoffen uit hele theebladeren, hetgeen resulteert in een grotere hoeveelheid cafeïne en antioxidanten dat gewoonlijk wordt gevonden in groene thee.

Studies van matcha en zijn ingrediënten hebben een scala aan voordelen blootgelegd waaruit blijkt dat het de lever kan helpen beschermen, de gezondheid van het hart kan bevorderen en zelfs kan helpen bij het afvallen.

In dit artikel 7 onderbouwde voordelen van matcha thee.

1. Rijk aan antioxidanten

Matcha is rijk aan catechinen, plantaardige stoffen in thee die werken als natuurlijke antioxidanten.

Antioxidanten helpen bij het stabiliseren van schadelijke vrije radicalen, stoffen die de cellen kunnen beschadigen en chronische ziekten kunnen veroorzaken.

Wanneer u matcha poeder toevoegt aan warm water om er thee van te maken. Het zal meer catechinen en antioxidanten te bevatten dan het alleen in laten trekken van groene theebladeren in water.

Volgens een schatting is het aantal bepaalde catechinen in matcha tot 137 keer groter dan bij andere vormen van groene thee ( 1 ).

Een studie toonde aan dat het geven van matcha supplementen aan muizen verminderde de schade veroorzaakt door vrije radicalen en verbeterde de antioxidant-activiteit ( 2 ).

Door matcha in uw voeding op te nemen, zou uw inname van antioxidanten kunnen toenemen, wat kan helpen bij het voorkomen van celbeschadiging en zelfs het verlagen van uw risico op verschillende chronische ziekten( 3 ).

Kortom: Matcha bevat een geconcentreerde hoeveelheid antioxidanten die celbeschadiging kan verminderen en voorkomen van chronische ziekten. Meer studies bij mensen zijn echter nodig.

2. Helpt bij het beschermen van de lever

De lever is van vitaal belang voor de gezondheid en speelt een centrale rol bij het verwijderen van giftige stoffen, metaboliseren van medicijnen en verwerken van voedingsstoffen.

Sommige studies hebben aangetoond dat matcha kan helpen bij het beschermen van de gezondheid van uw lever.

Een studie gaf diabetes ratten matcha voor 16 weken en zo bleek dat het hielp schade aan zowel de nieren en de lever te voorkomen ( 4 ).

Een andere studie gaf 80 mensen met een niet-alcoholische leververvetting ziekte ofwel een placebo of 500 mg extract van groene thee per dag gedurende 90 dagen.

Na 12 weken verminderde het extract van groene thee de lever enzym spiegels aanzienlijk. Verhoogde niveaus van deze enzymen zijn een marker van leverschade( 5 ).

Bovendien bleek uit een analyse van 15 studies dat het drinken van groene thee geassocieerd was met een verminderd risico op leveraandoeningen( 6 ).

Het is echter belangrijk om te onthouden dat er mogelijk andere factoren zijn betrokken bij deze associatie.

Meer onderzoek is nodig om de effecten van matcha op de algemene bevolking te onderzoeken. Dit omdat het meeste onderzoek is beperkttot onderzoeken naar de effecten van groene thee-extract bij dieren.

Kortom: Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat matcha leverschade kan voorkomen en het risico op leveraandoeningen kan verminderen.

3. Kan cognitieve prestaties verbeteren

Sommige onderzoeken tonen aan dat verschillende componenten in matcha de hersenfunctie kunnen helpen verbeteren.

In een onderzoek werd gekeken naar hoe mensen een reeks taken uitvoerden die waren ontworpen om de prestaties van de hersenen te meten. Sommige deelnemers gebruikten matcha-thee of een reep met 4 gram matcha, terwijl de controlegroep een placebo thee of -reep name.

De onderzoekers vonden dat matcha verbeteringen in aandacht, reactietijd en geheugen veroorzaakten, vergeleken met de placebo( 7 ).

Een andere kleine studie toonde aan dat het dagelijks consumeren van 2 gram groene theepoeder gedurende twee maanden de hersenfunctie bij ouderen hielp verbeteren( 8 ).

Daarnaast bevat matcha een geconcentreerde hoeveelheid cafeïne dan groene thee, waarbij 35 mg cafeïne per half theelepel (ongeveer 1 gram) matchapoeder wordt ingepakt.

Meerdere studies hebben de cafeïne consumptie gekoppeld aan verbeteringen in de hersenfunctie, wat duidt op snellere reactietijden, verhoogde aandacht en verbeterd geheugen( 9 , 10 , 11 ).

Matcha bevat ook een verbinding met de naam L-theanine, die de effecten van cafeïne verandert, alertheid bevordert en de crash helpt voorkomen in energieniveaus die de consumptie van cafeïne kunnen volgen(12 ).

L-theanine heeft ook aangetoond dat het de alfa-golfactiviteit in de hersenen verhoogt, wat kan helpen ontspanning te veroorzaken en stressniveaus te verlagen( 13 ).

Kortom: Van Matcha is aangetoond dat het de aandacht, het geheugen en de reactietijd verbetert. Het bevat ook cafeïne en L-theanine, dat verschillende aspecten van de hersenfunctie kan verbeteren.

 4. Zou helpen bij de preventie van kanker

Matcha zit boordevol gezondheidsbevorderende stoffen, waaronder enkele die in reageerbuis- en dierstudies zijn gekoppeld aan kankerpreventie.

In één onderzoek verminderde het extract van groene thee de tumorgrootte en vertraagde de groei van borstkankercellen bij ratten ( 14 ).

Het is vooral hoog in epigallocatechin-3-gallate (EGCG), een type catechine waarvan is aangetoond dat het krachtige anti-kanker eigenschappen heeft.

In één reageerbuis studie bleek dat de EGCG in matcha hielp bij het doden van prostaat kankercellen ( 15 ).

Andere reageerbuis studies hebben aangetoond dat EGCG is effectief tegen huid, long en leverkanker ( 16 , 17 , 18 ).

Houd in gedachten dat dit reageerbuis- en dierstudies waren waarbij gekeken werd naar specifieke verbindingen gevonden in matcha. Verder onderzoek is nodig om te bepalen hoe deze resultaten kunnen worden vertaald naar mensen.

Kortom: Uit reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat de verbindingen in matcha de groei van kankercellen kunnen remmen.

5. Beschermt je hart

Hartziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak wereldwijd, goed voor naar schatting een derde van alle sterfgevallen bij mensen ouder dan 35 jaar( 19 ).

Sommige studies hebben aangetoond dat het drinken van groene thee kan helpen beschermen tegen hartziekten.

Groene thee heeft aangetoond dat het niveau van het totale en “slechte” LDL-cholesterol verlaagd, evenals triglyceriden( 20 , 21 ).

Het kan ook helpen de oxidatie van LDL-cholesterol te voorkomen, een andere factor die kan beschermen tegen hartaandoeningen(22 ).

Observationele studies hebben ook aangetoond dat het drinken van groene thee geassocieerd is met een verminderd risico op hartziekten en beroertes( 23 , 24 ).

In combinatie met een goede voeding en een gezonde levensstijl, het drinken van matcha kan helpen om je hart gezond te houden en te beschermen tegen de ziekte.

Kortom: Studies tonen aan dat groene thee en matcha verschillende risicofactoren voor hartziekten kunnen verminderen.

6. Helpt je af te vallen

Kijk eens op de ingrediënten lijst van gewichtsverlies supplementen. Er is een goede kans dat je zult zien dat “groene thee-extract” in de ingrediënten staat vermeld.

Groene thee staat bekend om zijn vermogen om gewichtsverlies te bevorderen. Studies tonen zelfs aan dat het kan helpen de stofwisseling te versnellen die het energieverbruik zal verhogen en de vetverbranding stimuleren.

Een kleine studie toonde aan dat het nemen van groene thee-extract tijdens matige lichaamsbeweging verhoogde vetverbranding met 17% ( 25 ).

Een andere studie bij 14 mensen bleek dat het nemen van een supplement met groene thee-extract hielp aanzienlijk het energieverbruik te verhogen, in vergelijking met een placebo ( 26 ).

Een overzicht van 11 studies toonde ook aan dat groene thee het lichaamsgewicht verminderde en hielp bij het handhaven van gewichtsverlies( 27 ).

Hoewel de meeste van deze onderzoeken zijn gericht op groene thee-extract, komt Matcha van dezelfde plant en zou hetzelfde effect moeten hebben.

Kortom: Sommige studies tonen aan dat groene thee extract helpt bij het verhogen van de stofwisseling en vetverbranding. Deze beide kunnen helpen bij het afvallen.

7. Het is zeer eenvoudig te bereiden

Profiteren van de vele gezondheidsvoordelen van matcha is eenvoudig — en de thee smaakt heerlijk.

U kunt traditionele matcha thee maken door 1-2 theelepels (2-4 gram) van matcha poeder in je kop te doen. Daarna het toevoegen van 59 ml warm water en samen te mengen met een bamboe garde. De bamboe garde is te vinden bij een thee- of Japanse winkel. U kunt ook de verhoudingaanpassen door het water op basis van uw gewenste consistentie.

Voor een dunnere thee, verminder het poeder met een halve theelepel (1 gram) en meng het met 89-118 ml heet water.

Als u de voorkeur geeft aan een meer geconcentreerde versie, combineer 2 theelepels (4 gram) poeder met slechts 30 ml water.

Zoals altijd, gematigdheid is de sleutel. Hoewel het vol zit met gezondheidsvoordelen, is meer niet noodzakelijkerwijs beter.

Bij sommige mensen die dagelijks zes kopjes groene thee dronken, zijn leverproblemen gemeld. Dit komt neer op ongeveer twee kopjes matcha-thee, omdat het meer geconcentreerd is dan groene thee ( 28 ).

Door Matcha te drinken kan ook uw blootstelling aan verontreinigingen zoals pesticiden, chemicaliën en zelfs arsenicum in de bodem waar de theeplanten worden geteeld toenemen( 29 , 30 ).

Het beste is om vast te houden aan één of twee kopjes per dag en gecertificeerde biologische thee te kopen . Dit om te profiteren van de vele voordelen van Matcha zonder enig risico te lopen op bijwerkingen.

Kortom: Er zijn veel manieren om matcha te bereiden, dus je kunt degene kiezen die je het lekkerst vindt. Het kan ook worden opgenomen in een reeks verschillende recepten.

Tot slot

Matcha komt van dezelfde plant als groene thee. Omdat het van het hele blad is gemaakt en daardoor meer geconcentreerde hoeveelheid antioxidanten en heilzame plantaardige stoffen bevat.

Studies hebben verschillende gezondheidsvoordelen aan het licht gebracht die verband houden met matcha en zijn componenten. Dit variërend van het verbeteren van gewichtsverlies tot het verlagen van het risico op hartaandoeningen.

De thee is eenvoudig te bereiden, dus je kunt het moeiteloos opnemen in uw voeding. Begin uw dag met een uitbarsting van extra smaak en de voordelen voor de gezondheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.