Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

7 Onderbouwde voordelen van Matcha Thee

88 Views

7 Onderbouwde voordelen van Matcha Thee

Matcha is in populariteit omhooggeschoten de laatste tijd, lattes, thee en zelfs desserts verschijnen overal van reformwinkels tot coffeeshops.

Zoals groene thee, matcha is afkomstig van de Camellia sinensis plant. Het wordt echter geteeld en gecultiveerd op een andere manier en heeft een uniek voedingsprofiel.

Boeren cultiveren matcha door het bedekken van hun theeplanten  aan direct zonlicht voor 20-30 dagen voor de oogst. Dit verhoogt de productie van chlorofyl, het stimuleren van het aminozuur inhoud en geeft de plant een donkerder groene tint.

Zodra de theebladeren worden geoogst, de stengels en nerven worden verwijderd en de bladeren worden vermalen tot een fijn poeder bekend als matcha.

Matcha bevat voedingsstoffen uit hele theebladeren, hetgeen resulteert in een grotere hoeveelheid cafeïne en antioxidanten dat gewoonlijk wordt gevonden in groene thee.

Studies van matcha en zijn ingrediënten hebben een scala aan voordelen gevonden, waaruit blijkt dat matcha kan helpen bij de bescherming van de lever, het bevordert hartgezondheid en kan zelfs helpen bij gewichtsverlies.

In dit artikel 7 onderbouwde voordelen van matcha thee.

1. Rijk aan antioxidanten

Matcha is rijk aan catechines, een plantenverbinding die in thee werkt als een natuurlijk antioxidant.

Antioxidanten helpen bij het stabiliseren van schadelijke vrije radicalen, deze verbindingen die cellen kunnen beschadigen en kan leiden tot chronische ziekte.

Wanneer u matcha poeder toevoegt aan warm water om er thee van te maken, de thee bevat alle voedingsstoffen uit hele bladeren. Het zal de neiging hebben om meer catechines en antioxidanten te bevatte dan alleen in laten trekken van groene theebladeren in het water.

Een schatting van het aantal bepaalde catechines in matcha is tot 137 keer groter dan bij andere vormen van groene thee ( 1 ).

Een studie toonde aan dat het geven van matcha supplementen aan muizen verminderde de schade veroorzaakt door vrije radicalen en verbeterde de antioxidant activiteit ( 2 ).

Matcha in uw voeding kan uw antioxidant inname verhogen, die kunnen helpen voorkomen van celbeschadiging en zelfs het risico verlagen op verschillende chronische ziekten( 3 ).

Kortom:Matcha bevat een geconcentreerde hoeveelheid antioxidanten die celbeschadiging kan verminderen en voorkomen van chronische ziekten. Echter, meer studies bij mensen zijn nodig.

2. Helpt bij het beschermen van de lever

De lever is van vitaal belang voor de gezondheid en speelt een centrale rol bij het verwijderen van giftige stoffen, metaboliseren van medicijnen en verwerken van voedingsstoffen.

Sommige studies hebben aangetoond dat matcha kan helpen bij het beschermen van de gezondheid van uw lever.

Een studie gaf diabetesratten matcha voor 16 weken en zo bleek dat het hielp schade aan zowel de nieren en de lever te voorkomen ( 4 ).

Een andere studie gaf 80 mensen met een niet-alcoholische leververvetting ziekte ofwel een placebo of 500 mg extract van groene thee per dag gedurende 90 dagen.

Na 12 weken, groene thee extract  verminderd aanzienlijk leverenzymen. Verhoogde niveaus van deze enzymen een marker van leverschade ( 5 ).

Bovendien een analyse van 15 studies bleek dat het drinken van groene thee werd geassocieerd met een verminderd risico van leverziekte ( 6 ).

Echter, het is belangrijk te onthouden dat er ook andere factoren betrokken zijn bij deze verbinding.

Meer onderzoek is nodig om te kijken naar de effecten van matcha op de algemene bevolking, omdat het meeste onderzoek is beperkt tot studies naar groene thee extract op dieren en mensen met specifieke gezondheidsproblemen.

Kortom: Sommige studies hebben aangetoond dat matcha kan schade aan de lever voorkomen en het risico van een leveraandoening verlagen.

3. Kan cognitieve prestaties verbeteren

Uit sommig onderzoek bleek dat een aantal van de componenten in matcha kan bijdragen tot een verbetering van de cognitieve functie.

In één onderzoek bij 23 mensen keken ze naar hoe mensen een reeks taken uitvoeren om cognitieve prestaties te meten. Sommige deelnemers namen ofwel matcha thee of een bar met 4 gram matcha, terwijl de controle groep namen een placebo thee of bar.

De onderzoekers vonden dat matcha veroorzaakt verbeteringen in de aandacht, reactietijd en het geheugen, in vergelijking met de placebo ( 7 ).

Nog een kleine studie toonde aan dat de consumptie van 2 gram groene thee poeder per dag gedurende twee maanden bijgedragen tot een verbetering van de cognitieve functie bij ouderen ( 8 ).

Bovendien matcha bevat een geconcentreerde hoeveelheid caffeïne dan groene thee, verpakt in 35 mg cafeïne per halve theelepel (ongeveer 1 gram) Matcha poeder.

Meerdere studies hebben cafeïne verbonden tot verbeteringen in de cognitieve prestaties, daarbij verwijzend naar een snellere reactietijden, meer aandacht en verbeterde het geheugen ( 9 , 10 , 11 ).

Matcha bevat ook een stof genaamd L-theanine, die de effecten van cafeïne verandert, bevordering van alertheid en helpen met het vermijden van de crash in energieniveaus die cafeïne consumptie kan veroorzaken(12 ).

L-theanine heeft ook aangetoond dat alfagolfactiviteit in de hersenen kan verhogen, wat kan helpen bij ontspanning en kan stress verlagen( 13 ).

Kortom:Matcha heeft aangetoond dat het aandacht, geheugen en reactietijd kan verbeteren. Het bevat ook cafeïne en L-theanine, die verschillende aspecten van cognitie kan verbeteren.

 4. Zou helpen bij de preventie van kanker

Matcha zit vol met gezondheidsbevorderende verbindingen, waaronder enkele die zijn gekoppeld aan de preventie van kanker in reageerbuis en dierlijke studies.

In één studie, groene thee extract de grootte van de tumor was afgenomen en vertraagde de groei van borstkankercellen bij ratten ( 14 ).

Matcha is bijzonder hoog in epigallocatechine-3-gallaat (EGCG), een type catechine dat heeft aangetoond krachtige anti-kanker eigenschappen te bevatten.

Een reageerbuis studie bleek dat de EGCG in matcha hielp bij het doden van prostaatkankercellen ( 15 ).

Andere reageerbuis studies hebben aangetoond dat EGCG is effectief tegen huid, long en leverkanker ( 16 , 17 , 18 ).

Houd in gedachten dat deze reageerbuisje en dierstudies kijken naar specifieke stoffen gevonden in  matcha. Verder onderzoek is nodig om te bepalen hoe deze resultaten kunnen worden vertaalt naar de mens.

Kortom: In reageerbuis en dierstudies bleek dat de verbindingen in matcha de groei van kankercellen kan remmen. Meer onderzoek is nodig om te bepalen hoe deze stoffen kanker kunnen beïnvloeden bij de mens.

5. Kan het risico op hart-en vaatziekten verlagen

Hart-en vaatziekten is de belangrijkste doodsoorzaak ter wereld, goed voor naar schatting één derde van alle sterfgevallen bij mensen boven de leeftijd van 35 ( 19 ).

Sommige studies hebben aangetoond dat het drinken van groene thee, die een soortgelijke voedingsprofiel heeft als matcha, kan helpen beschermen tegen hart-en vaatziekten en kan zelfs het aantal risicofactoren verlagen.

Groene thee heeft aangetoond dat het niveau van het totale en “slechte” LDL-cholesterol, evenals de bloedspiegels van triglyceriden te verlagen( 20 , 21 ).

Het kan ook helpen de oxidatie van LDL-cholesterol te verhinderen, een andere factor die het risico op hart-en vaatziekten kan verhogen(22 ).

Observationele studies hebben ook aangetoond dat het drinken van groene thee wordt geassocieerd met een verlaagd risico op hart-en vaatziekten en beroerte ( 23 , 24 ).

In combinatie met een goede voeding en een gezonde levensstijl, het drinken van matcha kan helpen om je hart gezond te houden en te beschermen tegen de ziekte.

Kortom:Studies tonen aan dat groene thee en matcha diverse hart-en vaatziekten risicofactoren kan verminderen en worden geassocieerd met een verlaagd risico op hart-en vaatziekten en beroerte.

6. Kan gewichtsverlies verhogen

Kijk eens op de ingrediënten lijst van gewichtsverlies supplementen, en er is een goede kans dat je zult zien dat “groene thee-extract” in de ingrediënten staat vermeld.

Groene thee is bekend om zijn vermogen om gewichtsverlies te bevorderen . In feite, studies tonen aan dat het de stofwisseling kan helpen versnellen de energie-uitgaven kan vergroten en het stimuleren van de vetverbranding.

Een kleine studie toonde aan dat het nemen van groene thee-extract tijdens matige lichaamsbeweging verhoogde vetverbranding met 17% ( 25 ).

Een andere studie bij 14 mensen bleek dat het nemen van een supplement met groene thee-extract hielp aanzienlijk het energieverbruik te verhogen, in vergelijking met een placebo ( 26 ).

Een overzicht van 11 studies bleek ook dat groene thee verminderd lichaamsgewicht en hielp het behouden van gewichtsverlies( 27 ).

Hoewel de meeste van deze studies gericht zijn op het groene thee-extract, in plaats van matcha, groene thee en matcha komen uit dezelfde fabriek en bevatten een vergelijkbaar voedingsprofiel.

Natuurlijk, vergeet niet om matcha te combineren met een voedzaam dieet en actieve levensstijl om gewichtsverlies te optimaliseren.

Kortom:Sommige studies tonen aan dat groene thee-extract helpt bij het verhogen van de stofwisseling en vetverbranding, die beide goed zijn voor gewichtsverlies.

7. Het is heel gemakkelijk te bereiden

Profiteren van de vele gezondheidsvoordelen van matcha is eenvoudig — en de thee smaakt heerlijk.

U kunt traditionele matcha thee maken door 1-2 theelepels (2-4 gram) van matcha poeder in je kop te doen, het toevoegen van 59 ml warm water en samen te mengen met een bamboe garde. U kunt een bamboe garde vinden bij een thee- of Japanse winkel.U kunt ook de verhouding van matcha aanpassen door het water op basis van uw gewenste consistentie.

Voor een dunnere thee, verlaag de matcha met een halve theelepel (1 gram) en meng met 89-118 ml heet water.

Als u liever een meer geconcentreerde versie wilt, combineer 2 theelepels (4 gram) van matcha met slechts 30 ml water.

Zoals altijd, gematigdheid is de sleutel. Hoewel matcha vol zit met voordelen voor de gezondheid, meer is niet per se beter.

In feite zijn er leverproblemen gemeld bij sommige mensen die zes kopjes groene thee per dag dronken. Dit vertaalt zich naar ongeveer twee kopjes matcha thee, want het is geconcentreerden dan groene thee ( 28 ).

Drinken van matcha kan ook uw blootstelling aan verontreinigingen zoals pesticiden, chemicaliën en zelfs arsenicum is gevonden in de bodem waar de theeplanten worden gekweekt verhogen( 29 , 30 ).

Het is het beste te houden aan één of twee kopjes per dag en kijk voor gecertificeerde biologische variëteiten om te profiteren van matcha vele gezondheidsvoordelen zonder gevaar voor haar negatieve bijwerkingen.

Kortom:Er zijn vele manieren om Matcha te bereiden, zodat u kunt kiezen welke u het beste bevalt. Het kan ook worden opgenomen in een aantal verschillende recepten. Het is echter belangrijk om je inname van matcha te matigen om negatieve bijwerkingen te voorkomen.

Tot slot

Matcha komt van dezelfde plant als groene thee, maar omdat het is gemaakt van het hele blad, en boordevol zit met meer geconcentreerde hoeveelheid antioxidanten en heilzame plantenstoffen.

Uit studies is gebleken dat matcha een aantal gezondheidsvoordelen bevat die gekoppeld zijn variërend het vergroten van gewichtsverlies tot het verminderen van het risico van hart-en vaatziekten.

De thee is eenvoudig te bereiden, dus je kunt het moeiteloos opnemen in uw dieet, waardoor uw dag een uitbarsting van extra smaak en de voordelen voor de gezondheid.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × een =

It is main inner container footer text