Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

8 Gefermenteerde levensmiddelen ter bevordering van de spijsvertering en gezondheid

63 Views

8 Gefermenteerde levensmiddelen ter bevordering van de spijsvertering en gezondheid

Fermentatieproces is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken.

Niet alleen bijdraagt dit tot een verbetering van de conservering van voedingsmiddelen, maar het eten van gefermenteerde voedingsmiddelen kan ook een stimulans zijn het aantal nuttige bacteriën of probiotica in je darmen te verhogen.

Probiotica is in verband gebracht met een verscheidenheid aan voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van een betere spijsvertering, een betere immuniteit en zelfs toegenomen gewichtsverlies ( 1 , 2 , 3 ).

Dit artikel gaat in op 8 gefermenteerde levensmiddelen waarvan is aangetoond dat het de gezondheid en de spijsvertering kan verbeteren.

1. Kefir

Kefir is een gefermenteerd zuivelproduct.

Het wordt gemaakt door toevoeging kefir korrels, die bestaan ​​uit een combinatie van gist, bacteriën en melk. Dit resulteert in een dikke en pittige drank met een smaak die vaak wordt vergeleken met yoghurt.

Studies hebben aangetoond dat kefir vele voordelen kan bieden , van spijsvertering en ontsteking tot de gezondheid voor de botten.

In een kleine studie, werd aangetoond dat kefir de vertering van lactose bij 15 mensen met een lactose-intolerantie was verbetert. Degenen die lactose-intolerant zijn, zijn niet in staat om de suikers te verteren in zuivelproducten, wat resulteert in symptomen zoals krampen, opgeblazen gevoel en diarree ( 4 ).

Een andere studie bleek dat de consumptie van 200 ml kefir elke dag gedurende zes weken de markers van ontsteking verminderde, die bekend staan voor de ontwikkeling van chronische ziekten zoals hartziekten en kanker ( 5 , 6 )

Kefir kan ook bijdragen tot het verbeteren van gezonde botten. Een studie werd gekeken naar het effect van kefir bij 40 personen met osteoporose, een aandoening gekenmerkt door zwakke en poreuze botten.

Na zes maanden was de groep die kefir namen een verbeterde botdichtheid, vergeleken met een controlegroep ( 7 ).

Geniet van kefir op zichzelf of gebruik het in uw smoothies om een extra boost te geven.

Kortom:Kefir is een gefermenteerd melkproduct dat de lactose vertering kan verbeteren, ontstekingen kan verminderen en het verbeteren de gezondheid van uw botten.

2. Tempeh

Tempeh wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen die worden geperst tot een compacte koek.

Deze eiwitrijke vleesvervanger is een droge en stevig maar taai textuur en kan worden gebakken, gestoomd of gefrituurd alvorens te worden toegevoegd aan gerechten.

Naast de indrukwekkende probiotische inhoud is tempeh rijk aan vele voedingsstoffen die uw gezondheid kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld, soja-eiwit heeft aangetoond dat het bepaalde risicofactoren voor hart-en vaatziekten kan verminderen.

Een studie bij 42 mensen met hoog cholesterolgehalte gekeken naar de effecten van het eten van soja-eiwit of dierlijke eiwitten. Die soja-eiwit aten hadden een verlaging van 5,7%  “slechte” LDL-cholesterol, een verlaging van 4,4% van het totale cholesterol en een afname van bloed triglyceriden met 13,3%( 8 ).

Bovendien in een reageerbuisstudie bleek dat bepaalde plantenstoffen in tempeh kunnen fungeren als antioxidanten en helpen om de ophoping van vrije radicalen te verminderen, deze schadelijke verbindingen die kunnen bijdragen aan chronische ziekte (9 ).

Tempeh is perfect voor vegetariërs en vleeseters. Gebruik het voor alles, van broodjes tot roerbakgerechten om te profiteren van de vele voordelen voor de gezondheid.

Kortom:Tempeh wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Het is hoog in probiotica en bevat stoffen die kunnen fungeren als antioxidanten en verbeteren de gezondheid van het hart.

3. Natto

Natto is een veel gebruikt probiotische voedingsmiddel in traditionele Japanse gerechten, zoals tempeh, gemaakt van gefermenteerde sojabonen.

Het bevat een goede hoeveelheid vezels, die 5 gram per 100 gram portie bevat( 10 ).

Vezels kunnen helpen bij het ondersteunen van een gezonde spijsvertering. Het beweegt onverteerd door het lichaam en voegt bulk aan ontlasting toe dat kan helpen bij het bevorderen van de stoelgang en verlichting van constipatie ( 11 ).

Natto is ook rijk aan vitamine K, een belangrijke voedingsstof die betrokken is bij het metabolisme van calcium en speelt een belangrijke rol in de gezondheid van de botten . In een studie bij 944 vrouwen werd natto inname geassocieerd met verminderde botverlies bij degenen die in postmenopauzale waren ( 12 ).

De fermentatie van natto produceert ook een enzym genaamd nattokinase. Een studie bij 12 personen toonde aan dat een supplement met nattokinase kan helpen voorkomen en oplossen van bloedstolsels ( 13 ).

In een andere studie bleek ook dat supplementatie met dit enzym hielp het verlagen van de systolische en diastolische bloeddruk met respectievelijk 5,5 mmHg en 2,84 mmHg( 14 ).

Natto heeft een zeer sterke smaak en gladde textuur. Het wordt vaak gecombineerd met rijst en diende als onderdeel van een spijsvertering stimulerend ontbijt.

Kortom:Natto is een gefermenteerd sojaproduct. Het hoge vezelgehalte kan stoelgang bevorderen en helpen bij het voorkomen van botverlies. Het produceert ook een enzym die de bloeddruk kan verlagen en helpen bij het oplossen van bloedstolsels.

 4. Kombucha

Kombucha is een gefermenteerde gezoete thee door lactobacil- en gist-culturen. Het is gemaakt van zwart of groene thee en bevat krachtige gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Dierstudies tonen aan dat het drinken van kombucha kan helpen voorkomen van leverschade veroorzaakt door blootstelling aan schadelijke chemische stoffen ( 15 , 16 , 17 ).

Laboratorium studies hebben ook vastgesteld dat Kombucha kan leiden tot kanker celdood en kan helpen bij het blokkeren van de verspreiding van kankercellen ( 18 , 19 ).

In een dierstudie bleek zelfs dat kombucha kan bijgedragen tot een verlaging van de bloedsuikerspiegel, triglyceriden en LDL-cholesterol (20 ).

Alhoewel het grootste deel van het huidige onderzoek beperkt is tot laboratorium en dierlijke studies, zijn de voordelen van kombucha en de bijbehorende bestandsdelen veelbelovend. Echter, verdere studies zijn nodig om te bepalen hoe kombucha van invloed kan zijn bij de mens.

Dankzij de stijgende populariteit, is kombucha te vinden bij de meeste grote supermarkten. Het kan ook thuis worden gemaakt, hoewel het zorgvuldig moet worden voorbereid om besmetting of over-fermentatie te voorkomen.

Kortom: Kombucha is een gefermenteerde thee. Hoewel meer onderzoek nodig is, bleek in dier en laboratoriumstudies dat het zou kunnen helpen voorkomen van leverschade, het verlagen van de bloedsuikerspiegel en de niveaus van cholesterol en triglyceriden.

5. Miso

Miso is een veel gebruikt kruidenmengsel in de Japanse keuken. Het wordt gemaakt door gisting van sojabonen met zout en koji, een soort schimmel.

Het wordt meestal in miso soep toegevoegd, een smaakvol gerecht samengesteld van miso pasta dat wordt traditioneel geserveerd voor het ontbijt.

Naast de probiotische inhoud, bleek in verschillende studies het verbonden te zijn met voordelen voor de gezondheid.

In een studie bij 21.852 vrouwen, werd het eten van miso soep gekoppeld aan een lager risico op borstkanker ( 21 ).

Miso kan ook helpen de bloeddruk te verlagen en de gezondheid van het hart te beschermen. In feite, een studie bij ratten bleek dat de consumptie van miso soep op lange termijn hielp bij het normaliseren van de bloeddruk ( 22 ).

Een andere studie bij meer dan 40.000 mensen toonde aan dat een hogere inname van miso soep werd geassocieerd met een lager risico op een beroerte ( 23 ).

Vergeet niet dat veel van deze studies tonen een verband aan, maar ze hebben geen andere factoren in overweging genomen. Meer studies zijn nodig om miso en de effecten op de gezondheid te evalueren.

Naast het toevoegen van miso in de soep, kunt u proberen het te gebruiken in gekookte groenten, saladedressings of het marineren van vlees.

Kortom: Miso is een smaakmaker gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Het is in verband gebracht met een verlaagd risico op kanker en een betere gezondheid van het hart, maar meer menselijke studies zijn nodig.

6. Kimchi

Kimchi is een populaire Koreaanse bijgerecht dat wordt meestal gemaakt van gefermenteerde kool, hoewel het ook kan worden gemaakt van andere gefermenteerde groenten zoals radijs.

Het beschikt over een uitgebreid scala aan voordelen voor de gezondheid en kan in het bijzonder effectief zijn als het gaat om het verlagen van cholesterol en het verminderen van de insulineresistentie.

Insuline is verantwoordelijk voor het transport van glucose uit het bloed naar de weefsels. Wanneer u een hoog niveau van insuline gedurende lange perioden, je lichaam reageert erop of het normaal is, wat resulteert in hoge bloedsuikerspiegel en insulineresistentie.

In een studie, 21 mensen met prediabetes consumeerden zowel vers of gefermenteerde kimchi gedurende acht weken. Tegen het einde van de studie was die gefermenteerde kimchi consumeerden daalde insulineresistentie, bloeddruk en lichaamsgewicht( 24 ).

In een andere studie kregen mensen een dieet met een hoog of lage hoeveelheid kimchi gedurende zeven dagen. Interessant is dat een hogere opname van kimchi tot grotere afname bloedsuikerspiegel, bloedcholesterol en “slechte” cholesterol LDL ( 25 ).

Kimchi is eenvoudig te maken en kunnen worden toegevoegd aan noedels tot broodjes.

Kortom: Kimchi wordt gemaakt van gefermenteerde groenten zoals kool of radijs. Studies hebben aangetoond dat het kan bijdragen tot het verminderen van de insulineresistentie en cholesterolgehalte in het bloed.

7. Zuurkool

Zuurkool is een populair bijgerecht en gemaakt van geraspte kool die gefermenteerd wordt door melkzuurbacteriën. Het is laag in calorieën, maar bevat veel vezels, vitamine C en vitamine K ( 26 ).

Het bevat ook een goede hoeveelheid luteïne en zeaxanthine, twee antioxidanten die helpen oog gezondheid te bevorderen en het risico van oogziekte te verminderen( 27 ).

Het gehalte aan antioxidanten van zuurkool kan ook veelbelovende effecten hebben op de preventie van kanker.

Een reageerbuisstudie toonde aan dat de behandeling van borstkankercellen met koolsap verlaagde de activiteit van bepaalde enzymen met betrekking tot de vorming van kanker ( 28 ).

Echter, de huidige gegevens zijn beperkt en meer onderzoek is nodig om te kijken hoe deze bevindingen kan worden vertaalt naar de mens.

U kunt zuurkool gebruiken in bijna alles. Voeg het samen toe met aardappel puree, voeg deze toe aan een stevige kom soep of het gebruiken om er een bevredigende sandwich van te maken.

Om het meeste voordelen voor de gezondheid te krijgen, moet u ongepasteuriseerde zuurkool kiezen, het proces van pasteurisatie doodt nuttige bacteriën.

Kortom: Zuurkool wordt gemaakt van geraspte kool die gegist is. Het is rijk aan antioxidanten die belangrijk zijn voor de gezondheid van het oog, en het is gemakkelijk om het toe te voegen aan vele gerechten.

8. Probiotische yoghurt

Yoghurt wordt bereid uit melk die gefermenteerd is, meestal met melkzuurbacteriën.

Het is hoog in veel belangrijke voedingsstoffen, zoals calcium, kalium, fosfor, riboflavine en vitamine B12 ( 29 ).

Yoghurt is ook in verband gebracht met een breed scala van voordelen voor de gezondheid .

Een overzicht van 14 studies toonden aan dat gefermenteerde melkproducten zoals probiotische yoghurt kan de bloeddruk helpen verlagen, vooral bij mensen met een hoge bloeddruk ( 30 ).

In een andere studie bleek dat een hogere inname van yoghurt was gekoppeld aan verbeteringen van de botdichtheid en fysiek functioneren bij ouderen ( 31 ).

Het kan ook helpen uw taille in toom te houden. Een recente evaluatie was gebleken dat het eten van yoghurt werd geassocieerd met een lager lichaamsgewicht, minder lichaamsvet en een kleinere taille omtrek ( 32 ).

Denk eraan dat niet alle yoghurt variëteiten bevatten probiotica, omdat deze nuttige bacteriën vaak worden gedood tijdens de verwerking.

Kies voor yoghurt die levende culturen bevatten om ervoor te zorgen dat je je dosis van probiotica krijgt. Zorg er bovendien voor om te kiezen voor yoghurt met een minimale toegevoegde suikers.

Kortom: Probiotische yoghurt wordt gemaakt van gefermenteerde melk. Het is hoog in voedingsstoffen en kan helpen bij het verminderen van lichaamsgewicht, lagere bloeddruk en het verbeteren de gezondheid van de botten.

Tot slot

Fermentatie kan helpen om zowel de houdbaarheid en de voordelen voor de gezondheid van vele verschillende voedingsmiddelen te verbeteren.

Probiotica in gefermenteerde voedingsmiddelen zijn geassocieerd met verbetering van de spijsvertering, immuniteit en gewichtsverlies( 1 , 2 , 3 ).

Naast deze gunstige probiotica hebben gefermenteerde levensmiddelen een positieve invloed op vele andere aspecten van de gezondheid en zijn ze een uitstekende aanvulling op uw voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 3 =

It is main inner container footer text