Ad Clicks :Ad Views :
img

8 Gezonde voedingsmiddelen die schadelijk zijn als u er teveel van eet

1906 Views

8 Gezonde voedingsmiddelen die schadelijk zijn als u er teveel van eet

Er zijn veel super gezonde voedingsmiddelen die er zijn.
Het is echter belangrijk om dat in gedachten te houden meer is niet altijd beter .

Sommige voedingsmiddelen kunnen met mate goed voor u zijn, maar in grote hoeveelheden ernstig schadelijk.

Hier zijn 8 ongelooflijk gezonde voedingsmiddelen die kan schaden als u er teveel van hen zou eten.

1. Omega-3 en visolie

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor onze gezondheid.

Ze bestrijden ontstekingen in het lichaam, spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de hersenen en verminderen het risico op hartziekten, om er maar een paar te noemen(1, 2, 3).

Omdat de meeste diëten weinig omega-3 bevatten, winnen supplementen aan populariteit(4).

De meest voorkomende supplementen zijn omega-3-capsules die worden geproduceerd uit vis, vislever en algen.

Te veel omega-3 kan echter schadelijk zijn. De gebruikelijke dosis varieert van 1-6 gram per dag, maar het nemen van maximaal 13-14 gram per dag kan bloedverdunnende effecten hebben bij gezonde personen(5, 6).

Dit kan een risico zijn, vooral voor mensen die vatbaar zijn voor bloedingen of die bloedverdunnende medicijnen gebruiken(7).

Bovendien kan het nemen van grote hoeveelheden visleverolie resulteren in overmatige vitamine A-inname, wat vitamine A-toxiciteit kan veroorzaken. Dit is met name van belang voor kinderen en zwangere vrouwen(8, 9).

Kortom: Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor een goede gezondheid. Overmaat aan omega-3 kan echter bloedverdunnende effecten hebben. Visolie bevat ook veel vitamine A, wat in grote hoeveelheden gevaarlijk kan zijn.

2. Tonijn (zowel vers als in blik)

Tonijn is een vette vis die meestal als zeer gezond wordt beschouwd. Het is een goede bron van omega-3 vetzuren en is erg rijk aan eiwitten .

Tonijn kan echter ook hoge concentraties van een milieuverontreinigende stof genaamd methylkwik bevatten(10).

Op hogere niveaus is methylkwik een neurologisch toxine dat veel schadelijke gezondheidseffecten kan veroorzaken. Deze omvatten ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, problemen met het gezichtsvermogen, gebrek aan coördinatie en slechthorendheid en spraak (11, 12).

Grote tonijn vis bevat het meeste kwik, omdat het zich na verloop van tijd in hun weefsels ophoopt. Deze grote tonijnen worden u hoogstwaarschijnlijk geserveerd als eersteklas vissteaks of gebruikt in sushi.

Kleinere tonijnen bevatten minder kwik en zijn waarschijnlijker ingeblikt.

Er zijn twee hoofdtypen ingeblikte tonijn en hun kwikgehalte verschilt (13, 14):

  • Witte tonijn: Licht van kleur en meestal van de witte tonijn vissen. Witte tonijn bevat 4-5 keer de hoeveelheid kwik dan in de lichte tonijn.
  • Lichte tonijn: Lichte tonijn bevat veel minder kwik dan witte tonijn. Het is donkerder van kleur en meestal niet afkomstig van witte tonijn vissen.

De maximale veiligheidslimiet van methylkwik voor mensen is 0,1 microgram per kilogram lichaamsgewicht.(13).

Zwangere vrouwen en kinderen wordt geadviseerd om hun inname van kwikhoudende zeevruchten te beperken tot niet meer dan twee keer per week(15).

Er zijn verschillende andere soorten vis die ook rijk zijn aan omega-3-vetzuren, maar minder waarschijnlijk besmet zijn met kwik. Deze omvatten zalm , makreel, sardines en forel.

Kortom: Tonijn bevat veel belangrijke voedingsstoffen. Het kan echter ook vervuild zijn met methylkwik als gevolg van vervuiling van de oceanen.

3. Kaneel

Kaneel is een heerlijk,veel gebruikte specerij die enkele geneeskrachtige eigenschappen kan hebben.

Het is rijk aan antioxidanten en het is aangetoond dat ze ontstekingen bestrijden en de bloedsuikerspiegel verlagen. Het eten van kaneel is ook in verband gebracht met een verminderd risico op hartaandoeningen, diabetes, kanker en neurodegeneratieve ziekten(16, 17, 18, 19, 20).

Kaneel bevat echter grote hoeveelheden van een stof die coumarine wordt genoemd en die in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn.

Er zijn twee hoofdtypen van kaneel, met verschillende hoeveelheden coumarine (21, 22, 23, 24):

  • Cassia: Ook bekend als reguliere kaneel, cassia kaneel bevat een relatief grote hoeveelheid van coumarine.
  • Ceylon: Bekend als het echte kaneel, ceylon wordt minder gebruikt van deze twee. Het is veel lager in cumarine.

De toelaatbare dagelijkse inname van coumarine is 0,1 mg per kg lichaamsgewicht.Consumptie van veel meer dan dat kan levertoxiciteit en kanker veroorzaken(25).

Op basis van de aanvaardbare dagelijkse inname wordt het niet aanbevolen om elke dag meer dan 0,5-2 gram Cassia-kaneel te consumeren. Je kunt echter wel 5 gram (1 theelepel) Ceylon-kaneel per dag eten.

Meer eten dan dat is prima af en toe, bijvoorbeeld als een bepaald recept hierom vraagt. Maar grote hoeveelheden moeten niet te vaak worden gegeten.

Ceylon kaneel is verkrijgbaar in vele reformwinkels, en er is ook een brede selectie op Puur en Fit.

Kortom: Kaneel is rijk aan antioxidanten en gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen. Toch bevat het ook cumarine, dat in grote doses schadelijk kan zijn. Van de twee soorten kaneel bevat Ceylon-kaneel minder coumarine.

4. Nootmuskaat

Nootmuskaat is een specerij met een zeer unieke smaak. Het wordt vaak gebruikt tijdens Kerstmis maaltijd zoals advocaat, cakes en puddingen.

Nootmuskaat bevat een verbinding genaamd myristicine, een psychoactieve stof.

In lagere doses geeft nootmuskaat smaak aan maaltijden zonder de gezondheid aan te tasten.Maar in grote doses kan nootmuskaat myristicine vergiftiging veroorzaken.

De effecten van myristicine vergiftiging omvatten toevallen, hartritmestoornissen, misselijkheid, duizeligheid, pijn en hallucinaties(2627).

Het is niet aan te raden meer dan 10 gram nootmuskaat in één keer te eten. Hogere doses dan die zijn aangetoond symptomen van toxiciteit te veroorzaken(28).

Kortom: Nootmuskaat wordt gebruikt voor de smaak van veel voedingsmiddelen. In lage doseringen heeft het geen invloed op de gezondheid. Echter, nootmuskaat bevat myristicine, die vergiftig is in hoge doses.

5. Koffie

Koffie is een geweldige drank die is vol zit met antioxidanten en andere actieve verbindingen.

Het is in verband gebracht met tal van voordelen voor de gezondheid, waaronder een verminderd risico op leverziekten, diabetes type 2 en neurodegeneratieve aandoeningen(29, 30, 31).

Het werkzame bestanddeel in gewone koffie is cafeïne, in elke kop zit gemiddeld 80-120 mg. Een dagelijkse inname van 400 mg wordt algemeen als veilig beschouwd.

Het kan echter excessief zijn om meer dan 500-600 mg per dag te consumeren. Dit kan het zenuwstelsel overbelasten, waardoor slapeloosheid, nervositeit, geïrriteerdheid, maagkrampen, hartkloppingen en spiertrillingen (32).

De hoeveelheid cafeïne die nodig is om deze bijwerkingen te ervaren verschilt sterk van persoon tot persoon.

Sommige kunnen zoveel koffie drinken als ze willen, terwijl anderen symptomen ervaren met kleine hoeveelheden cafeïne.

Kortom: Koffie is gekoppeld aan vele voordelen voor de gezondheid. Teveel cafeïne kan echter bij sommige mensen nadelige effecten veroorzaken.

6. Lever

Organen zijn de meest voedzame delen van dieren, en de lever is het meest voedzame orgaan van allemaal.

Het is zeer rijk aan vele essentiële voedingsstoffen, zoals ijzer, B12, vitamine A en koper.

Een portie rundvleeslever van 100 gram bevat echter meer dan zes keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine A, en 7 maal de ADH van koper (33).

Vitamine A is een vetoplosbare vitamine, wat betekent dat het in ons lichaam wordt opgeslagen. Daarom kan een overschot symptomen van vitamine A-toxiciteit veroorzaken.

Deze symptomen kunnen zijn: zichtproblemen, botpijn en een verhoogd risico op fracturen, misselijkheid en braken(34).

Teveel koper eten kan koperstoxiciteit veroorzaken. Dit kan leiden tot oxidatieve stress en neurodegeneratieve veranderingen en kan het risico op de ziekte van Alzheimer verhogen(35, 36, 37).

Ook al is lever ongelooflijk gezond en voedzaam, het moet niet dagelijks worden geconsumeerd. Eén keer per week eten is voldoende.

Kortom: Lever bevat veel essentiële voedingsstoffen. Het is echter erg rijk aan vitamine A en koper, wat problemen kan veroorzaken in buitensporige hoeveelheden

7. Kruisbloemige groenten

Kruisbloemige groenten zijn onder meer broccoli,spruitjes, kool en boerenkool.

Deze groenten zijn in verband gebracht met veel gezondheidsvoordelen, zoals een verminderd risico op kanker en hartaandoeningen(38, 39, 40).

Kruisbloemige groenten vormen een groot deel van de dagelijkse plantaardige consumptie van mensen. Ze zijn ook erg populair geworden als ingrediënten in verschillende groene smoothies en verse groentesappen.

Verbindingen in deze groenten, thiocyanaten genoemd, kunnen echter het vermogen van het lichaam om jodium te absorberen verstoren. Dit kan bijdragen aan een aandoening die hypothyreoïdie wordt genoemd(41, 42).

Hypothyreoïdie wordt gekenmerkt door een traag werkende schildklier. Symptomen zijn onder meer een vergrote schildklier, gewichtstoename, constipatie, een droge huid en een verlaagd energiegehalte(43, 44).

Hoewel kruisbloemige groenten zoals broccoli erg gezond zijn, kan het toevoegen van grote hoeveelheden aan smoothies of groene sappen bijdragen aan een massale inname van deze verbindingen.

Mensen die gevoelig zijn voor problemen met de schildklier, moeten voorkomen dat deze groenten in zeer grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Kortom: Kruisbloemige groenten zijn gezond en voedzaam. Ze bevatten echter thiocyanaten, die de absorptie van jodium kunnen blokkeren. Mensen met problemen met de schildklier zouden geen grote hoeveelheden van deze groenten mogen eten.

8. Paranoten

Paranoten behoren tot de beste voedingsbronnen van selenium.

Selenium is een essentieel sporenelement, maar kan in grote hoeveelheden giftig zijn(45, 46).

De aanbevolen dagelijkse inname van selenium is 50-70 microgram / ​​dag voor volwassenen. Daarnaast is de bovenste tolerantieniveau voor een veilige inname ongeveer 300 microgram / ​​dag voor volwassenen (47, 48).

Eén grote paranoten kan tot 95 microgram selenium bevatten. Dit is meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen, en meer dan drie keer de hoeveelheid dat kinderen nodig hebben.

Het eten van slechts 4-5 paranoten kan een volwassene al aan de bovengrens van veilige selenium inname zitten, dus het is niet aan te raden om meer te eten dan dat.

Symptomen van seleniumtoxiciteit zijn onder meer verlies van haar en nagels, problemen met de spijsvertering en geheugenproblemen(49).

Kortom: Paranoten bevatten selenium, een essentieel sporenelement. Selenium is echter in grote hoeveelheden giftig. Daarom mogen er elke dag slechts enkele paranoten worden gegeten.

Tot slot

De voedingsmiddelen op deze lijst zijn allemaal ongelooflijk gezond.

Maar omdat iets in kleine hoeveelheden gezond is, betekent dit niet dat grote hoeveelheden zelfs gezonder zijn.

Als het om voeding gaat, is er meer niet altijd beter.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie − 1 =

This div height required for enabling the sticky sidebar