img

8 Gezonde voedingsmiddelen die schadelijk zijn als u er teveel van eet

1693 Views

8 Gezonde voedingsmiddelen die schadelijk zijn als u er teveel van eet

Er zijn vele super gezonde voedingsmiddelen.
Echter, het is belangrijk om in gedachten te houden dat meer is niet altijd beter is.

Sommige voedingsmiddelen kunnen goed voor je zijn maar met mate, maar kan serieus schadelijk zijn in grote hoeveelheden.

Hier zijn 8 ongelooflijk gezonde voedingsmiddelen die je kan schaden als u er teveel van hen zou eten.

1. Omega-3 en visolie

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor onze gezondheid.

Ze bestrijden ontstekingen in het lichaam, spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van de hersenen en het verminderen het risico op hart-en vaatziekten, om een paar te noemen(1, 2, 3).

Aangezien de meeste diëten laag zijn in omega-3, winnen supplementen aan populariteit(4).

De meest voorkomende supplementen zijn omega-3 capsules geproduceerd uit vis, lever en algen.

Echter, te veel omega-3 kan schadelijk zijn. De gebruikelijke dosis varieert van 1 – 6 gram per dag, maar het nemen van maar liefst 13 – 14 gram per dag kan bloed verdunnende gevolgen hebben bij gezonde individuen(5, 6).

Dit kan een risico’s zijn, vooral voor mensen die gevoelig zijn voor bloedingen of bloedverdunnende medicatie gebruiken(7).

Bovendien het nemen van grote hoeveelheden vis lever olie kan leiden tot overdreven vitamine A-inname, die tot toxiciteit van vitamine A kan leiden. Dit is vooral van belang voor kinderen en zwangere vrouwen(8, 9).

Kortom: Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor een goede gezondheid. Echter, teveel omega-3  heeft bloedverdunnende effecten. Visolie is ook zeer rijk aan vitamine A, dat gevaarlijk kan zijn in grote hoeveelheden.

2. Tonijn (zowel vers als in blik)

Tonijn

Tonijn is een vette vis die gewoonlijk zeer gezond is. Het is een rijke bron van omega-3 vetzuren en is eiwitrijk.

Tonijn kan echter ook  hoge niveaus van een milieu verontreinigende stof genaamd methylkwik bevatten(10).

De hogere niveaus van methylkwik is een neurologisch gif dat veel nadelige gevolgen voor de gezondheid kan veroorzaken. Deze omvatten ontwikkelingsstoornissen vertragingen bij kinderen, visie problemen, gebrek aan coördinatie en slechthorenden en spraak(11, 12).

Grote tonijn vissen bevatten de meeste kwik, omdat het na verloop van tijd in hun weefsels zich opbouwt. Deze grote tonijn worden zeer waarschijnlijk als premium vis steaks geserveerd of in sushi gebruikt.

Kleinere tonijnen bevatten lagere hoeveelheden kwik, en hebben meer kans om te worden ingeblikt.

Er zijn twee hoofdtypen van tonijn in blik, en hun kwikgehalte verschilt(13, 14):

  • Witte tonijn: Licht van kleur en meestal van de witte tonijn vissen. Witte tonijn bevat 4-5 keer de hoeveelheid kwik dan in de lichte tonijn.
  • Lichte tonijn: Lichte tonijn bevat veel minder kwik dan witte tonijn. Het is donkerder van kleur en meestal niet afkomstig van witte tonijn vissen.

De bovengrens van methylkwik voor de mens is 0.1 microgram per kilogram lichaamsgewicht(13).

Zwangere vrouwen en kinderen worden geadviseerd om hun inname van vis met kwik te beperken tot niet meer dan twee keer per week (15).

Er zijn verschillende andere soorten vis, die ook rijk zijn aan omega-3 vetzuren, maar minder kans om besmet te raken met kwik. Deze omvatten zalm, makreel, sardines en forel.

Kortom: Tonijn bevat veel belangrijke voedingsstoffen. Het kan echter ook verontreinigd zijn met methylkwik door vervuiling van de oceanen.

3. Kaneel

Kaneel is een heerlijk, veel gebruikte specerij dat sommige geneeskrachtige eigenschappen kunnen bevatten.

Het is rijk aan antioxidanten en heeft aangetoond dat het ontstekingen kan bestrijden en lagere niveaus van de bloedsuikerspiegel. Het eten van kaneel is ook in verband gebracht met een verlaagd risico op hart-en vaatziekten, diabetes, kanker en neurodegeneratieve ziekten(16, 17, 18, 19, 20).

Echter, kaneel bevat ook hoge concentraties van een verbinding genaamd cumarine, die schadelijk zijn in grote doses.

Er zijn twee hoofdtypen van kaneel, met verschillende hoeveelheden cumarine (21, 22, 23, 24):

  • Cassia: Ook bekend als reguliere kaneel, cassia kaneel bevat een relatief grote hoeveelheid van cumarine.
  • Ceylon: Bekend als het echte kaneel, ceylon wordt minder gebruikt van deze twee. Het is veel lager in cumarine.

De toelaatbare dagelijkse inname van cumarine is 0.1 mg per kg lichaamsgewicht. Het verbruiken van veel meer kan leiden tot lever toxiciteit en kanker(25).

Op basis van de toelaatbare dagelijkse inname, wordt het niet aanbevolen om meer dan 0,5-2 gram Cassia kaneel per dag te consumeren. U kunt echter wel tot 5 gram (1 theelepel) van Ceylon kaneel per dag eten.

Het eten van meer dan dat is prima af en toe, bijvoorbeeld als het voor een bepaald recept is. Maar grote hoeveelheden mag niet te vaak worden gegeten.

Ceylon kaneel is verkrijgbaar in vele reformwinkels, en er is ook een brede selectie op Puur en Fit.

Kortom: Kaneel is rijk aan antioxidanten en gekoppeld aan een aantal voordelen voor de gezondheid. Toch bevat het ook cumarine, die schadelijk is in grote doses. Van de twee soorten kaneel, Ceylon kaneel bevat minder cumarine.

4. Nootmuskaat

Nootmuskaat Ground en Whole

Nootmuskaat is een specerij met een zeer unieke smaak. Het wordt vaak gebruikt tijdens Kerstmis maaltijd zoals advocaat, cakes en puddingen.

Nootmuskaat bevat een verbinding genaamd myristicine, een psychoactieve stof.

In lagere doseringen geeft nootmuskaat smaak aan maaltijden zonder gevolgen voor de gezondheid. Maar in hoge doses kan nootmuskaat myristicine vergiftiging veroorzaken.

De effecten van myristicine vergiftiging zijn: epileptische aanvallen, hartritmestoornissen, misselijkheid, duizeligheid, pijn en hallucinaties.

Het eten van meer dan 10 gram nootmuskaat wordt niet aanbevolen. Hogere doses dan dat bleken symptomen van toxiciteit te veroorzaken.

Kortom: Nootmuskaat wordt gebruikt voor de smaak van veel voedingsmiddelen. In lage doseringen heeft het geen invloed op de gezondheid. Echter, nootmuskaat bevat myristicine, die vergiftig is in hoge doses.

5. Koffie

Koffie is een geweldige drank die is vol zit met antioxidanten en andere actieve verbindingen.

Het is in verband gebracht met talrijke gezondheidsvoordelen, zoals een verminderd risico op leverziekten, diabetes type 2 en neurodegeneratieve ziekten(29, 30, 31).

Het werkzame bestanddeel in gewone koffie is cafeïne, in elke kop zit gemiddeld 80-120 mg. Een dagelijkse inname van 400 mg wordt algemeen als veilig beschouwd.

Echter, het consumeren van meer dan 500-600 mg per dag kan worden gezien als overdreven. Dit kan het zenuwstelsel overweldigen, waardoor het slapeloosheid, nervositeit, prikkelbaarheid, maagkrampen, hartkloppingen en spiertrillingen veroorzaakt(32).

De hoeveelheid cafeïne die nodig is om deze bijwerkingen te ervaren verschilt sterk tussen individuen.

Sommigen kunnen zo veel koffie drinken als ze willen, terwijl anderen ervaren symptomen met kleine hoeveelheden cafeïne.

Kortom: Koffie is gekoppeld aan een groot aantal voordelen voor de gezondheid. Echter kan te veel cafeïne bij sommige mensen bijwerkingen veroorzaken.

6. Lever

Plaat met gekookte lever

Organen zijn de meest voedzame delen van dieren en de lever is een zeer voedzaam orgaan.

Het is zeer rijk aan vele essentiële voedingsstoffen, zoals ijzer, B12, vitamine A en koper.

Echter, een 100 gram portie rundvlees lever bevat meer dan zes keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine A, en 7 maal de ADH van koper (33).

Vitamine A is een vetoplosbare vitamine, wat betekent dat het wordt opgeslagen in ons lichaam. Daarom kan een overmaat van vitamine A symptomen van toxiciteit veroorzaken.

Deze symptomen kunnen omvatten visie problemen, botpijn en een verhoogd risico op fracturen, misselijkheid en braken(34).

Het eten van te veel koper kan kopervergiftiging veroorzaken. Dit kan leiden tot oxidatieve stress en neurodegeneratieve veranderingen, en een verhoogd risico op de ziekte van Alzheimer(35, 36, 37).

Ook al is lever ongelooflijk gezond en voedzaam, het moet niet dagelijks worden geconsumeerd. Het eten van één keer per week is genoeg.

Kortom: Lever bevat veel essentiële voedingsstoffen. Het is echter zeer rijk aan vitamine A en koper, welke problemen in grote hoeveelheden kunnen veroorzaken.

7. Kruisbloemige groenten

Kruisbloemige groenten zijn onder meer broccoli,spruitjes, kool en boerenkool.

Deze groenten zijn verbonden met vele gezondheidsvoordelen, zoals een verminderd risico op kanker en hartziekten(38, 39, 40).

Kruisbloemige groenten zijn een groot deel van ons dagelijkse groente iname. Ze zijn ook erg populair geworden als ingrediënten in verschillende groene smoothies en verse groentesappen.

Echter, verbindingen in deze groenten genaamd thiocyanaten kan interfereren met het vermogen van het lichaam om jodium te absorberen. Dit kan bijdragen tot de aandoening genaamd hypothyreoïdie(41, 42).

Hypothyreoïdie wordt gekenmerkt door een traag werkende schildklier. De symptomen omvatten een vergrote schildklier, gewichtstoename, constipatie, droge huid en verlaagde energie(43, 44).

Hoewel kruisbloemige groenten, zoals broccoli zeer gezond zijn, het toevoegen van grote hoeveelheden in smoothies of groentesappen kunnen bijdragen tot een massale inname van deze verbindingen.

Mensen die gevoelig zijn en problemen met de schildklier hebben moeten deze groenten  in zeer grote hoeveelheden vermijden.

Kortom: Kruisbloemige groenten zijn gezond en voedzaam. Echter, ze bevatten thiocyanaten, die jodium absorptie kan blokkeren. Mensen die problemen hebben met de schildklier moeten zeer grote hoeveelheden van deze groenten vermijden.

8. Paranoten

Paranoten in Bowl

Paranoten behoren tot de beste voedingsbronnen van selenium.

Selenium is een essentieel spoorelement, maar giftig in grote hoeveelheden(45, 46).

De aanbevolen dagelijkse inname van selenium is 50-70 microgram / ​​dag voor volwassenen. Daarnaast is de bovenste tolerantieniveau voor een veilige inname ongeveer 300 microgram / ​​dag voor volwassenen (47, 48).

Een grote paranoot kan tot 95 microgram selenium bevatten. Dit is meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen, en meer dan drie maal zoveel voor kinderen.

Het eten van slechts 4-5 paranoten kan een volwassene al aan de bovengrens van veilige selenium inname zitten, dus het is niet aan te raden dat je meer dan dat eet.

Symptomen van selenium toxiciteit zijn verlies van haar en nagels, spijsvertering problemen en geheugen moeilijkheden(49).

Kortom: Paranoten bevatten selenium, dat is een essentieel sporenelement. Echter, selenium is giftig in grote hoeveelheden. Derhalve dient slechts een paar paranoten per dag gegeten te worden.

Samenvatting

Het voedsel op deze lijst zijn allemaal ongelooflijk gezond.

Echter, alleen omdat iets gezonds is in kleine hoeveelheden, maar dat betekent niet dat grote hoeveelheden nog gezonder zijn.

Als het gaat om voeding, meer is niet altijd beter.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − 3 =

It is main inner container footer text