Ad Clicks :Ad Views :
img

8 Gezondheidsvoordelen van het eten van guaves

1966 Views

8 Gezondheidsvoordelen van het eten van guaves

Guaves is een tropische superfruit van oorsprong uit Midden-Amerika.

Ze zijn ovaal van vorm met lichtgroene of gele schil en bevatten eetbare zaden.

Ze zijn verbazingwekkend rijk aan antioxidanten, vitamine C, kalium en vezels. Deze opmerkelijke voedingswaarde geeft hen veel gezondheidsvoordelen.

Dit artikel geeft een overzicht van alle gezondheidsvoordelen van guaves die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1.Guave extract en guava theebladeren kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen

Er zijn aanwijzingen dat guave de bloedsuikerspiegel kan verbeteren.

Verschillende laboratorium en dierlijke studies bleek guave extract verlaagde bloedsuikerspiegel verlaagt, de bloedsuikerspiegel op de lange termijn verbetert en vermindert insulineresistentie (1, 2, 3, 4, 5).

Dit is goed nieuws voor mensen met diabetes of mensen met een verhoogd risico.

Enkele studies met mensen hebben ook indrukwekkende resultaten opgeleverd.

Een onderzoek onder 19 mensen wees uit dat het drinken van guaveblaadjes na een maaltijd de bloedsuikerspiegel verlaagde. De effecten duurden maximaal twee uur(3).

Een andere studie met 20 mensen met diabetes type 2 heeft aangetoond dat het drinken van guaveblaadjes na een maaltijd de bloedsuikerspiegel met meer dan 10% verlaagde(3).

Kortom: Guava-extract kan de bloedsuikerspiegel helpen verbeteren bij mensen met diabetes of mensen met een verhoogd risico.

2. Meer Guavas eten kan helpen om je hart gezond te houden

Guaves kunnen op verschillende manieren de gezondheid van het hart verbeteren.

Veel wetenschappers zijn van mening dat het hoge gehalte aan antioxidanten en vitamines in guave het hart kan helpen beschermen tegen schade door vrije radicalen (6).

De hogere niveaus van kalium en oplosbare vezels in guaves worden ook verondersteld bij te dragen tot een betere gezondheid van het hart.

Het eten van guaves is ook in verband gebracht met een lagere bloeddruk, een afname van het ‘slechte’ LDL-cholesterol en een stijging van het ‘goede’ HDL-cholesterol(7).

Omdat hoge bloeddruk en hoge niveaus van LDL-cholesterol gekoppeld zijn aan hogere risico’s op hartziekten en beroertes, zou het toevoegen van matige hoeveelheden guavas aan uw dieet waardevolle voordelen kunnen opleveren.

Een 12 weken durende studie van 120 mensen vond dat het eten van rijpe guave voor de maaltijd een algemene verlaging van de bloeddruk met 8-9 punten veroorzaakte, een verlaging van het totale cholesterol met 9,9% en een toename van het “goede” HDL-cholesterol met 8%(8).

Ditzelfde effect is te zien in verschillende andere onderzoeken(9, 10).

Kortom: Matige consumptie van guaves kan een positief effect hebben op de gezondheid van het hart door de bloeddruk te verlagen, het slechte cholesterol te verlagen en het goede cholesterol te verhogen.

3.Guavebladextract kan helpen bij het verlichten van pijnlijke symptomen van menstruatie

Veel vrouwen ervaren dysmenorroe – pijnlijke symptomen van menstruatie zoals maagkrampen.

Er zijn echter aanwijzingen dat guava-extract de pijnintensiteit van menstruatiekrampen kan verminderen.

Een onderzoek met 197 vrouwen die pijnlijke symptomen ervoeren, vond dat dagelijks inname van 6 mg guavebladextract resulteerde in verminderde pijnintensiteit. Het leek nog krachtiger dan sommige pijnstillers (11).

Het extract van guaveblaadjes wordt verondersteld een “spasmolytisch” effect op de baarmoeder te hebben, wat betekent dat het spasmen van glad spierweefsel kan verlichten, ook wel krampen genoemd(12).

Kortom: Als u dagelijks ten minste 6 mg guavebladextract neemt, kan dit de symptomen van een pijnlijke menstruatie verminderen.

4. Het eten van meer guaves of het nemen van guava-extract kan het spijsverteringssysteem ten goede komen

Guavas zijn een uitstekende bron van voedingsvezels .

Daarom kan het eten van meer guaves helpen bij een goede stoelgang en het voorkomen van constipatie .

Slechts één guave kan 12% van uw aanbevolen dagelijkse vezelinname leveren(13).

Naast het voorkomen of verlichten van constipatie, kunnen guaves de intensiteit en duur van diarree verminderen(14, 15, 16).

Verschillende onderzoeken hebben ook aangetoond dat guaveblad extract antimicrobieel is. Dit betekent dat het schadelijke microben in de darmen kan uitschakelen die diarree kunnen veroorzaken(14, 17).

Kortom: Het consumeren van guaves of guave-extract kan de symptomen van diarree en obstipatie voorkomen of verminderen.

5.Guaves zijn gewichtsverlies vriendelijk

Guaves zijn een gewichtsverlies vriendelijk.

Met slechts 37 calorieën in één fruit en 12% van je aanbevolen dagelijkse vezelinname, zijn ze een vullende, caloriearme snack(13).

In tegenstelling tot sommige andere caloriearme snacks, zitten ze boordevol vitamines en mineralen – dus je verliest geen belangrijke voedingsstoffen.

Ze smaken ook geweldig. Wanneer guaves rijp zijn, zijn ze van nature zoet.

Kortom: Guavas bevatten veel vezels en weinig calorieën, waardoor ze een snack voor gewichtsverlies zijn.

6. Hoge niveaus van antioxidanten in guavas kunnen een antikankereffect hebben

Guave extract heeft aangetoond dat het een anti-kanker effect heeft.

Van Guava-extract is aangetoond dat het een antikankereffect heeft. Testbuis- en dierstudies tonen aan dat guava-extract de groei van kankercellen kan voorkomen en zelfs stoppen (18, 19).

Dit is waarschijnlijk te wijten aan het hoge gehalte aan krachtige antioxidanten die voorkomen dat vrije radicalen schadelijke cellen zijn, één van de belangrijkste oorzaken van kanker (19).

Uit één reageerbuisstudie bleek dat guavebladolie vier keer effectiever was in het tegenhouden van de groei van kankercellen dan bepaalde middelen tegen kanker (20).

Het effect van guave-extract op kankercellen bij mensen moet nog worden onderzocht.

Kortom: De hoge niveaus van antioxidanten in guave kunnen de ontwikkeling en groei van kankercellen helpen voorkomen.

7. Eten van guaves kan helpen uw immuniteit te versterken

Het hebben van lage niveaus van vitamine C in uw lichaam is gekoppeld aan een verhoogd risico op infecties en ziekte.

Guaves zijn een fantastische manier om deze voedingsstof te krijgen, omdat ze één van de rijkste voedselbronnen van vitamine C zijn.

In feite biedt één guave ongeveer het dubbele van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor vitamine C. Dit is bijna het dubbele van de hoeveelheid dat u zou krijgen als u een sinaasappel opeet(13).

Vitamine C speelt een belangrijke rol bij het handhaven van een gezond immuunsysteem(21).

Hoewel het niet bewezen is dat verkoudheid wordt voorkomen, is aangetoond dat vitamine C de duur ervan verkort(22).

Er is ook aangetoond dat het antimicrobieel is. Dit betekent dat het helpt slechte bacteriën en virussen te doden die tot infecties kunnen leiden(21).

Omdat vitamine C gemakkelijk uit het lichaam kan worden gespoeld, is het belangrijk om regelmatig genoeg uit uw dieet te krijgen.

Kortom: Guaves zijn een van de rijkste voedselbronnen van vitamine C. Het behouden van voldoende hoeveelheden van deze vitamine is belangrijk voor de bescherming tegen ziekten en infecties.

8. Guavas eten kan goed zijn voor je huid

Het brede scala aan vitamines en antioxidanten verpakt in een guave kan wonderen doen voor je huid.

Hun hoge gehalte aan antioxidanten kan de huid helpen beschermen tegen schade. Dit kan het verouderingsproces vertragen en rimpels helpen voorkomen(23).

Bovendien kan guava-extract zelfs helpen bij de behandeling van acne.

Uit een reageerbuisstudie bleek dat guavebladextract effectief was in het doden van acne-veroorzakende bacteriën in de huid. Dit komt waarschijnlijk door de antimicrobiële en ontstekingsremmende eigenschappen van guave-extract(24).

Meer studies zijn nodig om de rol van guaves en guava-extract in het behoud van een gezonde huid te bevestigen.

Kortom: De antioxidanten en vitamines in guaves kunnen de veroudering van de huid vertragen, terwijl guava-extract kan helpen bij de behandeling van acne.

Tot slot

Guaves zijn ongelooflijk lekker en zitten boordevol voedingsstoffen.

Ze bevatten weinig calorieën, zijn gevuld met vezels en vormen een uitstekende aanvulling op een gezond voedingspatroon.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − 1 =

This div height required for enabling the sticky sidebar