img

8 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van Goji bessen

1413 Views

8 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van Goji bessen

Goji bessen hebben aan populariteit gewonnen in de afgelopen jaren, vaak aangeprezen als een “superfood”.

Men denkt dat het kan helpen bij het voorkomen van voortijdige veroudering, stimuleren van het immuunsysteem, voordelen voor diabetes en beschermen tegen hart-en vaatziekten en kanker ( 1 ).

Maar kunnen ze het echt waarmaken of gaat het om een hype? Dit artikel onderzoekt 9 voordelen van goji bessen die daadwerkelijk worden ondersteund door de wetenschap.

Wat zijn Goji bessen?

Gojibessen, wetenschappelijk bekend als Lycium barbarum en Lycium chinense, ook bekend als boksdoorn . Deze gedroogde rode bessen zijn gebruikt in traditionele Chinese geneeskunde voor meer dan 2.000 jaar ( 2 ).

Ze hebben een zoete smaak en kan rauw worden gegeten of verbruikt als een vruchtensap of kruidenthee. Ze zijn ook als extracten, poeders en tabletten verkrijgbaar.

Alle donker blauwe of rode bessen, met inbegrip van goji bessen, bevatten hoge hoeveelheden antioxidanten, die kunnen helpen het lichaam tegen vrije radicalen te beschermen.

Het unieke van goji bessen is dat ze specifieke antioxidanten genaamd polysacchariden bevatten, waarvan wordt gedacht een verscheidenheid van indrukwekkende voordelen voor de gezondheid te bieden.

Bovendien goji bessen bevatten 11 essentiële aminozuren – meer dan andere andere bessen ( 3 ).

Lees verder voor 8 wetenschappelijk bewezen voordelen voor de gezondheid van de goji bessen.

1. Zeer Voedzaam

De voedingswaarde van goji bessen variëren sterk, afhankelijk van het soort, de frisheid en hoe ze zijn verwerkt.

Als vuistregel, ¼ kop (85 gram) gedroogde gojibessen bevat ongeveer ( 4 ):

  • Calorieën: 70
  • Suiker: 12 gram
  • Eiwit: 9 gram
  • Vezels: 6 gram
  • Vet: 0 gram
  • Vitamine A: 150% van de ADH
  • Koper: 84% van de ADH
  • Selenium: 75% van de ADH
  • Vitamine B2 (riboflavine): 63% van de ADH
  • Ijzer: 42% van de ADH
  • Vitamine C: 27% van de ADH
  • Kalium: 21% van de ADH
  • Zink: 15% van de ADH
  • Thiamine: 9% van de ADH

Daarnaast zitten ze vol met krachtige antioxidanten, waaronder carotenoïden, lycopeen, luteïne en polysacchariden. Feitelijk, polysachariden vormen 5-8% van gedroogde gojibessen ( 5 ).

Per gewicht, deze bessen bevatten ongeveer evenveel vitamine C als verse citroenen en sinaasappelen(5 ).

Voor een vrucht, goji bessen zijn relatief rijk aan eiwitten en vezels, twee voedingsstoffen die kunnen helpen om u langer voller te houden.

Een 100 g portie van goji bessen levert ongeveer 11 gram eiwitten, vergeleken met slechts 1 gram eiwit per 100 gram bosbessen of frambozen ( 4 , 6 , 7 ).

Goji bessen zijn ook rijk aan koper, ijzer, seleen en zink.

Deze mineralen zijn essentieel voor de functie van al je organen, het beschermt uw cellen en helpen bij het optimaliseren van de stofwisseling ( 8 ).

Samenvatting: Goji bessen zijn zeer voedzaam. Ze zijn rijk aan vezels, eiwitten en diverse vitaminen en mineralen zoals ijzer, koper, selenium en vitamine A en C.

2. Uitstekende bron van antioxidanten

Goji bessen in een houten kom

Antioxidanten beschermen tegen vrije radicalen, die schadelijke moleculen bevatten die je cellen kunnen beschadigen.

Goji bessen hebben een hoge zuurstof radicale absorptie capaciteit (ORAC) score van 3.290. Dit cijfer geeft aan de hoeveelheid antioxidanten in bepaalde voedingsmiddelen.

ORAC score van gojibessen zijn veel hoger dan de scores voor bananen (795) en appels (2828), maar iets kleiner dan de scores van bramen (4669) en frambozen (5065) ( 9 ).

Houd in gedachten dat ORAC waarden worden bepaald met behulp van reageerbuis onderzoeken, zodat deze vruchten noodzakelijkerwijs niet dezelfde effecten heeft in het menselijk lichaam. Echter, er is nog een ander bewijs dat goji bessen antioxidanten kan stimuleren bij de mens.

Antioxidant markers met meer dan 8% bij 50 gezonde volwassenen die dronken 120 ml geconcentreerd goji bessen sap per dag, in vergelijking met degenen die geen sap dronken( 10 ).

Een onderzoek bij gezonde oudere mannen en vrouwen bleek dat het drinken van melk met goji bessen iedere dag gedurende 90 dagen verhoogde niveaus van het antioxidant zeaxanthine met 26% en verhoogde het totale antioxidant capaciteit met 57% ( 11 ).

Dit is goed nieuws, want antioxidanten gegeten via de voeding wordt als belangrijk gezien voor de gezondheid en bescherming tegen chronische ziekten(12 ).

Samenvatting: Regelmatig eten van geconcentreerd goji bessen sap kan antioxidant niveaus in het lichaam stimuleren.

3. Wellicht anti-aging voordelen

Antioxidanten zoals die in goji bessen kan helpen veroudering tegen te gaan door te voorkomen dat vrije radicalen beschadigen collageen in de huid ( 13 ).

Sommige kleine onderzoeken hebben ook aangetoond dat goji bessen extract kan helpen vertragen van het verouderingsproces in de cellen.

Een studie bij muizen toonde dat goji bessen extract remt glycatie, een proces dat de huid veroudert ( 14 ).

Andere reageerbuisonderzoeken vonden dat goji bes extract versterkt DNA-synthese in bepaalde cellen te beschermen tegen veroudering als gevolg van DNA-schade ( 15 ).

Het consumeren van een breed scala van voedingsmiddelen met veel anti-oxidanten wordt verondersteld te helpen beschermen tegen vroegtijdige veroudering.

Deze voorlopige resultaten zijn veelbelovend, maar meer onderzoeken met mensen zijn nodig.

Samenvatting: Goji bessen extract heeft aangetoond te beschermen tegen celschade in  reageerbuis en dierlijke onderzoeken. Dit kan beschermen tegen vroegtijdige veroudering, maar meer onderzoek is nodig bij de mens.

4. Kan de groei van kanker helpen voorkomen

Goji bessen in een zak

Goji bessen extract is gekoppeld aan de anti-kanker activiteit in zowel menselijke als dierlijke onderzoeken ( 16 ).

Reageerbuis studies hebben aangetoond dat goji bessen extract de groei van kankercellen belemmert, hen te verhinderen van verspreiden, en zelfs kan vernietigen(17 , 18 ).

Een studie bij ratten bleek dat een normaal dieet van goji bessen remde de progressie van een kankergezwel. Frambozen, aardbeien, bosbessen, noni sap en acaibessen waren even effectief ( 19 ).

De potentiële tumor-remmende effecten van goji bessen zijn waarschijnlijk te wijten aan hun vermogen om de niveaus van antioxidanten te stimuleren en verlaagt de  ontstekingen cytokines IL-5 en IL-8 in het bloed (19 ).

Een studie bij 79 mensen met vergevorderde kanker bleek dat degenen die immunotherapie plus geconcentreerd goji extract kregen ervoeren een 25% hoger percentage van kanker regressie in vergelijking met degenen die immunotherapie alleen kregen ( 20 ).

Deze anti-kanker effecten zijn waarschijnlijk te wijten aan de antioxidanten in goji bessen.

Belangrijk houd in gedachten dat de meeste van deze studies gebruikte alleen de geconcentreerden delen van de bessen, niet alleen maar goji bessen.

Samenvatting: Goji bessen extract kan remmen of vertragen de groei van kankercellen en kunnen ze zelfs actief vernietigen.

5. Kan uw bloedsuikerspiegel verbeteren

Dierlijke en reageerbuis studies hebben aangetoond dat goji bes extract positieve gevolgen kan hebben voor uw bloedsuikerspiegel ( 21 , 22 , 23 , 24 , 25 ).

Een studie gaf goji bessen Polysachariden extract aan ratten met diabetes type 2 gedurende vier weken. De onderzoekers vonden dat de bloedsuikerspiegel daalde met bijna 35% bij de ratten ( 23 ).

Een andere studie vond hetzelfde. Ratten met type 2 diabetes die goji bessen extract verbruikt per dag gedurende drie weken hadden lagere bloedsuikerspiegel na het eten, evenals een verhoogde gevoeligheid voor insuline ( 25 ).

Deze positieve effecten voor de bloedsuikerspiegel zijn sterk verbonden met de antioxidant activiteit van goji bess extract.

Studies op dit gebied hebben aangetoond dat gojibes extract bevordert insulinegevoeligheid door verhoging van de opname van glucose in de cellen door het transport molecuul GLUT4, en door het stimuleren van insulinesecretie door de alvleesklier ( 26 ).

Echter, deze studies zijn beperkt tot dieren, dus het is niet duidelijk of de mens dezelfde positieve effecten zouden ervaren. Meer onderzoek bij de mens is nodig.

Samenvatting: Reageerbuis en dierlijke studies tonen aan dat goji bes extract verbetert de bloedsuikerspiegel door het verhogen van de insulinegevoeligheid en Insulinesecretie door de alvleesklier.

 6. Kan helpen om gewicht te verliezen

Schaal verpakt in meetlint

Goji bessen hebben bepaalde eigenschappen die ze gewichtsverlies vriendelijk kunnen maken.

Ze zijn bijvoorbeeld rijk aan vezels die kunnen helpen bij het beheersen van de bloedsuiker en eetlust, zodat u langer een vol gevoel behoud(29 ).

Goji bessen hebben ook een lage glycemische index (GI).

De GI-waarde voor een bepaald voedsel of drank geeft de invloed die zij zal hebben op uw bloedsuikerspiegel zodra u gaat eten.

Omdat lage GI voedsel de suiker langzamer in de bloedbaan komt, helpen ze bij het verbeteren het gevoel van volheid en begeerten te verminderen ( 30 ).

Er zijn aanwijzingen dat goji bessen sap kan helpen gewicht te verliezen door het verhogen van de stofwisseling.

Één studie vond dat wanneer gezonde overgewicht mannen en vrouwen een enkelvoudige dosis van 120 ml geconcentreerde goji bessen sap dronken, hun vermogen om calorieën te verbranden na een uur was 10% groter dan bij degenen die geen sap dronken.

Wanneer de deelnemers aan het onderzoek goji bessen sap dronken voor meer dan 14 dagen, hun tailleomtrek verminderden met gemiddeld 4,7 cm in vergelijking met de controlegroep ( 31 ).

Echter, deze studies zijn klein en meer onderzoek moet worden gedaan om te bepalen of de consumptie van goji bessen sap zeker resulteert in gewichtsverlies.

Samenvatting: Goji bessen zijn laag-GI en rijk aan vezels, die kunnen helpen bij het afvallen. Geconcentreerd goji bessen sap kan gewichtsverlies bevorderen door middel van een verhoogde calorieën verbranding.

7. Kan cholesterolgehalte verbeteren

Dierproeven hebben aangetoond dat het nemen van goji bessen extract een positief effect heeft op het cholesterolgehalte.

Konijnen met een hoog cholesterol werden behandeld met goji bessen extract gedurende 10 dagen, hun totale cholesterol en triglyceriden verlaagde en hun “het goede” HDL-cholesterol verhoogde ( 23 ).

De onderzoekers van deze studie suggereert de verbeterde cholesterolgehalte werd waarschijnlijk veroorzaakt door de anti-oxidant polysacchariden en vitaminen in de goji bessen extract.

In een andere studie bij diabetische ratten het toedienen van 10 mg goji bessen per dag voor drie weken toonden verminderde triglyceriden niveaus en cholesterol ( 25 ).

Samenvatting: Dierproeven hebben aangetoond dat goji bessen extract kan helpen bij een lagere totale cholesterol en triglyceriden, en het verhogen van “ het goede” HDL-cholesterol.

8. Kan helpen het immuunsysteem te stimuleren

Stapel van Goji bessen

Goji bessen extract kan helpen het immuunsysteem te stimuleren( 32 ).

Een studie bij 60 gezonde oudere volwassenen vonden dat het nemen van 100 ml geconcentreerd goji bessen sap per dag gedurende 30 dagen leidde tot een verbeterde immuunsysteem ( 33 ).

Meer in het bijzonder versterkt het de lymfocyten, dat zijn witte bloedcellen die verantwoordelijk zijn om het lichaam te beschermen tegen schadelijke bacteriën en virussen ( 33 ).

Sommige dierenstudies ondersteunen deze bevindingen, waaruit blijkt dat goji bessen extract verhoogd de productie van T-lymfocyten ( 34 ).

Samenvatting: Goji bessen extract kan helpen stimuleren van het immuunsysteem door het verhogen van de witte bloedcellen die verantwoordelijk zijn voor de bescherming van het lichaam tegen schadelijke bacteriën en virussen

Zijn ze echt zo gezond als mensen zeggen?

Goji bessen bevatten veel vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Ze zijn geassocieerd met vele voordelen voor de gezondheid waaronder het verbeteren van de bloedsuikerspiegel, helpen met gewichtsverlies, de bestrijding van veroudering en beschermt tegen kanker.

Toch zijn er menselijker studies nodig. Het grootste deel van de voordelen lijken ook geassocieerd met geconcentreerd sap of gezuiverde extracten, die beide hebben hogere niveaus van actieve verbindingen dan je van verse of gedroogde goji bessen zou krijgen.

Over het geheel genomen is het zinvol om ze op te nemen als onderdeel van een gezonde voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text