Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

8 Bewezen gezondheidsvoordelen van kokoswater

1489 Views

8 Bewezen gezondheidsvoordelen van kokoswater

In de afgelopen jaren, is kokoswater uitgegroeid tot een zeer trendy drank.

Het is lekker, verfrissend en het is ook nog eens erg goed voor je.

Het zit vol met een aantal belangrijke voedingsstoffen, waaronder mineralen die de meeste mensen niet genoeg van binnen krijgen.

Hier zijn 8 voordelen voor de gezondheid van de kokoswater.

1. Rijke bron van verschillende voedingsstoffen

Kokosnoten groeien aan grote palmbomen wetenschappelijk bekend als Cocos nucifera . Ondanks de naam, de kokosnoot is een vrucht in plaats van een noot.

Kokoswater is het sap van een jonge, groene kokosnoot. Het helpt bij het voeden van de vrucht.

Aangezien de kokosnoot rijpt, sommig sap blijft in vloeibare vorm over, terwijl de rest rijpt in vast wit vlees bekend als kokosvlees(1).

Kokoswater is van nature een vrucht en bevat 94% water en heel weinig vet.

Het moet niet worden verward met kokosmelk, die is gemaakt door toevoeging van water aan geraspte kokosvlees. Het bevat ongeveer 50% water en is zeer hoog in kokos vet.

Het duurt 10-12 maanden totdat de kokosnoot is volgroeid. Kokoswater komt meestal van jonge kokosnoten van ongeveer 6-7 maanden oud, maar het wordt ook gevonden in volgroeide vruchten.

Een gemiddelde groene kokosnoot levert ongeveer 0,5-1 kopje kokoswater op.

Een kop (240 gram) bevat 46 calorieën en(2):

  • Koolhydraten: 9 gram.
  • Vezels: 3 gram.
  • Eiwit: 2 gram.
  • Vitamine C: 10% van de ADH.
  • Magnesium: 15% van de ADH.
  • Mangaan: 17% van de ADH.
  • Kalium: 17% van de ADH.
  • Natrium: 11% van de ADH.
  • Calcium: 6% van de ADH.

Kortom: Kokoswater is te vinden in jonge kokosnoten en is een goede bron van vezels, vitamine C en een aantal belangrijke mineralen.

2. Wellicht antioxiderende eigenschappen

Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die worden geproduceerd in cellen bij de stofwisseling. Hun productie verhoogt de reactie op stress of letsel.

Wanneer er te veel vrije radicalen zijn, verkeerd het lichaam in een toestand van oxidatieve stress , welke cellen kunnen beschadigen en verhoogd het risico op ziektes(3).

Onderzoeken bij dieren die blootgesteld waren aan giftige stoffen heeft uitgewezen dat kokoswater antioxidanten bevatten, die de vrije radicalen wijzigen zodat ze niet langer schade kunnen toebrengen(4, 5, 6, 7).

Een studie wees uit dat de ratten met leverschade vertoonden een significante verbetering in oxidatieve stress toen ze werden behandeld met kokoswater, in vergelijking met ratten die geen behandeling ontvingen(6).

In een ander onderzoek werden de ratten gevoed met een glucose-fructosestroop dieet en vervolgens behandeld met kokoswater. Vrije radicalen daalde, alsook bloeddruk, triglyceriden en insuline niveaus(7).

Tot nu toe zijn er geen studies die deze antioxidant activiteit onderzocht heeft bij de mens.

Kortom: Kokoswater bevat antioxidanten die de cellen tegen schadelijke vrije radicalen beschermen.

3. Zou voordelen bieden tegen diabetes

kokosnoten

Onderzoek heeft aangetoond dat kokoswater kunt lagere niveaus van de bloedsuiker en andere gezondheid markers van diabetische dieren verbeteren(8, 9, 10).

In een studie, diabetische ratten die behandeld waren met kokoswater onderhouden betere bloedsuikerspiegel dan andere diabetes ratten(9).

Dezelfde studie bleek ook dat de ratten een lagere hemoglobine A1c hadden, een maat voor langdurige bloedsuikerspiegel(9).

Een andere studie bleek dat het verstrekken van het water aan ratten met diabetes heeft geleid tot verbeteringen in de bloedsuikerspiegel en vermindering van de markers van oxidatieve stress, met inbegrip van malondialdehyde(10).

Echter, gecontroleerde studies moeten deze effecten bij de mens nog bevestigen.

Desondanks, met drie gram vezels en verteerbare koolhydraten inhoud van slechts zes gram per kop, kokoswater past gemakkelijk in een diabetische maaltijd plan.

Bovendien is het een goede bron van magnesium , waarvan is aangetoond dat het insulinegevoeligheid verbetert en de bloedsuikerspiegel bij mensen te verlagen met diabetes type 2 en prediabetes (11, 12).

Kortom: Studies bij diabetische dieren suggereren dat het de bloedsuikerspiegel zou verbeteren. Het is ook een goede bron van magnesium, waardoor de gevoeligheid voor insuline kan toenemen en het verlagen van de bloedsuikerspiegel.

4. Helpt bij het voorkomen van nierstenen

Jonge Coconut Water met Stro en Bloem

Het drinken van voldoende vocht is belangrijk voor niersteen preventie.

Hoewel gewoon water een goede keuze is, een studie suggereert dat kokoswater nog beter zou zijn.

Nierstenen vormen zich wanneer calcium, oxalaat en andere verbindingen kristallen vormen in de urine(13).

Deze kunnen dan stenen vormen. Echter, sommige mensen zijn meer vatbaar voor het ontwikkelen van deze stenen dan andere(13).

In een studie bij ratten met nierstenen, van kokoswater werd ontdekt dat ze voorkomen dat kristallen zich vasthechten aan de nieren en andere delen van de urinewegen. Tevens vermindert het aantal kristallen gevormd in de urine(14).

De onderzoekers geloven dat het hielp bij het verminderen van de productie van vrije radicalen die zich in reactie op de hoge oxalaat niveaus in de urine.

Echter, dit is de eerste studie die effecten van kokoswater op nierstenen heeft onderzocht, en er is nog veel meer onderzoek nodig op dit gebied.

Kortom: Een onderzoek met dieren suggereert dat water uit kokosnoten de potentie heeft om nierstenen te voorkomen door het verminderen van kristallen en steenvorming.

5.Ondersteunt gezondheid van het hart

Het drinken van kokoswater kan nuttig zijn om het risico op hart-en vaatziekten te verminderen.

In één studie, ratten die kokoswater consumeerden hadden een verlaging van het cholesterol en triglyceriden. Zij ervaren ook significante vermindering van lever vet(15).

Dezelfde onderzoekers voerden een studie uit waarin ratten dezelfde voeding werd gegeven en behandeld met dezelfde dosis (4 ml / 100 g lichaamsgewicht) met kokoswater.

Na 45 dagen, het kokoswater groep had een verlaging van cholesterol en triglyceriden niveaus dat de effecten van het geneesmiddel statine dat gebruikt wordt om cholesterol te verlagen(16).

Echter, het is belangrijk op te merken dat dit een zeer hoge dosis was. In menselijke termen, zou het equivalent zijn aan een persoon van 68 kg en het consumeren van 2,7 liter kokoswater per dag.

Niettemin, de vaststelling is dat het verlaagd cholesterol zo effectief als een statine medicijn erg indrukwekkend  het en moet verder worden onderzocht.

Kortom: Dierenstudies suggereren dat kokoswater krachtige cholesterolverlagende eigenschappen kunnen hebben.

6. Kan de bloeddruk verlagen

Het kan ook een geweldige drank zijn om de bloeddruk te verlagen.

Een kleine studie gaf men kokoswater aan mensen met hoge bloeddruk. 71% ervaren aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van de systolische bloeddruk, dat is het hoogste getal van een bloeddrukmeting (17).

Daarnaast bevat het een indrukwekkende 600 mg kalium in 240 ml. Kalium heeft aangetoond dat het de bloeddruk bij mensen kan verlagen met hoge of normale bloeddruk(18, 19).

Wat nog meer, een studie bij dieren bleek dat kokoswater heeft een antitrombotische activiteit, wat betekent dat het kan helpen met het voorkomen van vorming van bloedstolsels.

Kortom: Kokoswater kan helpen de bloeddruk te verlagen en zou het risico op vorming van bloedstolsels in de slagaders verminderen.

7. Gunstig na langdurig sporten

hele Coconut

Kokoswater kan de perfecte drank zijn voor het herstel van hydratatie en het aanvullen van elektrolyten die verloren gaan tijdens het sporten.

Elektrolyten zijn mineralen die een aantal belangrijke rollen speelt in het lichaam, met inbegrip van behoud van een goede vochtbalans.

Zij omvatten kalium, magnesium , natrium en calcium.

Twee studies bleek dat kokoswater hersteld hydratatie na het sporten beter dan water en gelijk aan elektrolyt-rijke sportdranken(20, 21).

De deelnemers vertelde ook dat het veroorzaakt minder misselijkheid en maagklachten(20, 21).

Echter, een andere studie ter vergelijking met elektrolyt-rijke dranken bleek dat kokoswater de neiging heeft om een opgeblazen gevoel en maagklachten te veroorzaken(22).

Kortom: Kokoswater is effectief bij het aanvullen van vocht en elektrolyten na het sporten. Het is vergelijkbaar met andere sportdranken.

8. Heerlijke bron van hydratatie

Glas Coconut Water met Stro en Bloem

kokoswater is licht zoet met een subtiele, nootachtige smaak. Het is ook vrij laag in calorieën en koolhydraten.

Het water is het verste als het rechtstreeks uit de kokosnoot komt. Druk gewoon met een rietje in het zachte deel van een groene kokosnoot en begin met drinken.

Bewaar de kokosnoot in de koelkast en consumeer het binnen twee tot drie weken na aankoop.

U kunt ook flessen kokoswater kopen bij de meeste supermarkten.

Echter, zorg ervoor dat u ingrediëntenlijst leest om te controleren of u 100% kokoswater krijgt. Want flesjes bevatten toegevoegde suiker of smaakstoffen.

Het kan gebruikt worden in smoothies, chia zaden pudding, vinaigrette of vervang het door gewoon water wanneer u een beetje van natuurlijke zoetheid wilt genieten.

Kortom: Kokoswater kan direct worden geconsumeerd rechtstreeks uit groene kokosnoten of uit flessen van de supermarkt. Vermijd merken met toegevoegde suiker, zoetstoffen of smaakstoffen.

Kokoswater is super gezond

kokoswater is een heerlijke, voedzame en natuurlijke drank die zeer goed voor je is.

Hoewel gecontroleerde studies nodig zijn voor het bevestigen van veel van deze voordelen, is het onderzoek tot nu toe bemoedigend.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text