8 gezondheidsvoordelen kokoswater

8 Bewezen gezondheidsvoordelen van kokoswater

In de afgelopen jaren is kokoswater een zeer trendy drankje geworden.

Het is smakelijk, verfrissend en is ook erg goed voor je.

Het zit boordevol verschillende belangrijke voedingsstoffen, waaronder mineralen waar de meeste mensen geen genoeg van krijgen.

Hier zijn 8 voordelen voor de gezondheid van de kokoswater.

1. Rijke bron van verschillende voedingsstoffen

Kokosnoten groeien op grote palmbomen die wetenschappelijk bekend staan ​​als Cocos nucifera. Ondanks de naam is de kokosnoot eerder een vrucht dan een noot.

Kokoswater is het sap van een jonge, groene kokosnoot. Het helpt bij het voeden van de vrucht.

Terwijl de kokosnoot rijpt, blijft een deel van het sap in vloeibare vorm, terwijl de rest rijpt tot het vaste witte vlees dat bekend staat als kokosvlees (1).

Kokoswater is van nature een vrucht en bevat 94% water en heel weinig vet.

Het moet niet worden verward met kokosmelk, die wordt gemaakt door water toe te voegen aan geraspt kokosvlees. Het bevat ongeveer 50% water en is rijk aan kokosvet.

Het duurt 10-12 maanden totdat de kokosnoot is volgroeid. Kokoswater komt meestal van jonge kokosnoten van ongeveer 6-7 maanden oud, hoewel het ook voorkomt in volwassen fruit.

Een gemiddelde groene kokosnoot levert ongeveer 0,5-1 kopje kokoswater op.

Een kop (240 gram) bevat 46 calorieën en(2):

  • Koolhydraten: 9 gram.
  • Vezels: 3 gram.
  • Eiwit: 2 gram.
  • Vitamine C: 10% van de ADH.
  • Magnesium: 15% van de ADH.
  • Mangaan: 17% van de ADH.
  • Kalium: 17% van de ADH.
  • Natrium: 11% van de ADH.
  • Calcium: 6% van de ADH.

Kortom: Kokoswater wordt gevonden in jonge kokosnoten en is een goede bron van vezels, vitamine C en een aantal belangrijke mineralen.

2. Kan antioxiderende eigenschappen hebben

Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die in uw cellen worden geproduceerd tijdens de stofwisseling. Hun productie neemt toe als reactie op stress of letsel.

Wanneer er te veel vrije radicalen zijn, wordt gezegd dat het lichaam zich in een staat van oxidatieve stress bevindt, wat de cellen kan beschadigen en het risico op ziekte kan vergroten (3).

Onderzoeken bij dieren die blootgesteld waren aan giftige stoffen heeft uitgewezen dat kokoswater antioxidanten bevatten, die de vrije radicalen wijzigen zodat ze niet langer schade kunnen toebrengen(4, 5, 6, 7).

Een onderzoek toonde aan dat ratten met leverschade een significante verbetering in oxidatieve stress vertoonden wanneer ze werden behandeld met kokoswater, in vergelijking met ratten die geen behandeling kregen (6).

In een ander onderzoek kregen ratten een dieet met veel fructose en vervolgens behandeld met kokoswater. De activiteit van vrije radicalen is afgenomen, evenals de bloeddruk, triglyceriden en insuline niveaus (7).

Tot nu toe zijn er geen studies die deze antioxidant activiteit onderzocht heeft bij de mens.

Kortom: Kokoswater bevat antioxidanten die cellen beschermen tegen schadelijke vrije radicalen.

3. Kan voordelen hebben tegen diabetes

Onderzoek heeft aangetoond dat kokoswater de bloedsuikerspiegel kan verlagen en andere gezondheidsmarkeringen bij diabetische dieren kan verbeteren(8, 9, 10).

In één onderzoek behielden diabetische ratten die werden behandeld met kokoswater betere bloedsuikerspiegels dan andere diabetische ratten (9).

Uit dezelfde studie bleek ook dat de ratten lagere niveaus van hemoglobine A1c hadden, een maat voor de controle van de bloedsuikerspiegel op de lange termijn (9).

Een andere studie toonde aan dat het leveren van water aan ratten met diabetes leidde tot verbeteringen in bloedsuikerspiegels en reducties in markers van oxidatieve stress, waaronder malondialdehyde (MDA) (10).

Gecontroleerde studies moeten deze effecten echter bij mensen bevestigen.

Desondanks, met drie gram vezels en verteerbare koolhydraten inhoud van slechts zes gram per kop, kokoswater past gemakkelijk in een diabetische maaltijd plan.

Bovendien is het een goede bron van magnesium, waarvan is aangetoond dat het de insulinegevoeligheid verbetert en de bloedsuikerspiegel verlaagt bij mensen met diabetes type 2 en pre-diabetes(11, 12).

Kortom: Studies bij diabetische dieren suggereren dat het de bloedsuikerspiegel zou verbeteren. Het is ook een goede bron van magnesium, die de insulinegevoeligheid kan verhogen en de bloedsuikerspiegel kan verlagen.

4. Kan nierstenen helpen voorkomen

Het drinken van voldoende vocht is belangrijk voor de preventie van nierstenen.

Hoewel gewoon water een goede keuze is, suggereert één studie dat kokoswater nog beter kan zijn.

Nierstenen ontstaan ​​wanneer calcium, oxalaat en andere verbindingen samenkomen om kristallen in de urine te vormen (13).

Deze kunnen dan stenen vormen. Sommige mensen zijn echter gevoeliger voor het ontwikkelen van deze stenen dan anderen (13).

In een onderzoek bij ratten met nierstenen bleek kokoswater ervoor te zorgen dat kristallen niet aan de nieren en andere delen van de urinewegen bleven plakken. Het verminderde ook het aantal kristallen in de urine (14).

De onderzoekers geloven dat het de productie van vrije radicalen heeft helpen verminderen die is opgetreden als reactie op hoge oxalaatspiegels in de urine.

Dit is echter de eerste studie die de effecten van kokoswater op nierstenen heeft onderzocht en er is meer onderzoek nodig op dit gebied.

Kortom: Een onderzoek met dieren suggereert dat water uit kokosnoten mogelijk nierstenen kan voorkomen door de vorming van kristallen en steen te verminderen.

5.Kan de gezondheid van het hart ondersteunen

Het drinken van kokoswater kan nuttig zijn om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen.

In één onderzoek hadden ratten die kokoswater consumeerden verlagingen van cholesterol en triglyceriden in het bloed. Ze ondervonden ook een aanzienlijke afname van levervet (15).

Dezelfde onderzoekers voerden een andere studie uit waarin ratten een vergelijkbaar dieet kregen en werden behandeld met dezelfde dosering (4 ml / 100 g lichaamsgewicht) kokoswater.

Na 45 dagen had de kokosnoot watergroep een verlaging van cholesterol- en triglyceriden niveaus dat de zelfde effecten van een statine geneesmiddel dat werd gebruikt om cholesterol te verlagen(16).

Het is echter belangrijk op te merken dat dit een zeer grote dosis was. In menselijke termen zou het equivalent zijn aan een persoon van 68 kg en het consumeren van 2,7 liter kokoswater per dag.

Desalniettemin is de bevinding dat het cholesterol even effectief verlaagt als een statine geneesmiddel zeer indrukwekkend en zou het nader moeten worden onderzocht.

Kortom: Dierproeven suggereren dat kokoswater krachtige cholesterolverlagende eigenschappen kan hebben.

6. Kan de bloeddruk verlagen

Het kan ook een geweldige drank zijn om de bloeddruk te verlagen.

Een kleine studie gaf kokoswater aan mensen met hoge bloeddruk. 71% ondervond significante verbeteringen in de systolische bloeddruk, dat is het hoogste getal van een bloeddrukmeting (17).

Bovendien bevat het een indrukwekkende 600 mg kalium in 240 ml. Kalium heeft aangetoond dat het de bloeddruk bij mensen kan verlagen met hoge of normale bloeddruk(1819).

Bovendien ontdekte een dierstudie dat kokoswater antitrombotische activiteit heeft, wat betekent dat het kan helpen met het voorkomen van vorming van bloedstolsels.

Kortom: Kokoswater kan de bloeddruk verlagen en mogelijk het risico op bloedstolsels in de bloedvaten verminderen.

7. Gunstig na langdurige inspanning

Kokoswater kan de perfecte drank zijn voor het herstellen van hydratatie en het aanvullen van elektrolyten die verloren gaan tijdens het sporten.

Elektrolyten zijn mineralen die verschillende belangrijke rollen in het lichaam vervullen, waaronder het handhaven van een goede vochtbalans.

Ze omvatten kalium, magnesium, natrium en calcium.

Twee studies hebben aangetoond dat kokoswater hydratatie herstelde na inspanning, beter dan water en gelijk aan hoog elektrolytische sportdranken (2021).

De deelnemers vertelde ook dat het minder misselijkheid en maagklachten veroorzaakt(2021).

In een andere studie waarin hoog-elektrolytische dranken werden vergeleken, bleek echter dat kokoswater de neiging had om een opgeblazen gevoel en maagklachten te veroorzaken(22).

Kortom: Kokoswater is effectief na het sporten om vocht en elektrolyten aan te vullen. Het is vergelijkbaar met andere sportdranken.

8. Heerlijke bron van hydratatie

kokoswater is licht zoet met een subtiele, nootachtige smaak. Het is ook vrij laag in calorieën en koolhydraten.

Het water is het meest vers als het rechtstreeks uit de kokosnoot komt. Druk eenvoudig een rietje in het zachte deel van een groene kokosnoot en begin te drinken.

Bewaar de kokosnoot in de koelkast en consumeer het binnen twee tot drie weken na aankoop.

U kunt ook flessen kokoswater kopen bij de meeste supermarkten.

Zorg er echter voor dat u de ingrediëntenlijst leest om te controleren of u 100% kokoswater krijgt. Sommige gebottelde merken bevatten toegevoegde suiker of smaakstoffen.

Het kan gebruikt worden in smoothies, chia zaden pudding, vinaigrette of vervang het door gewoon water wanneer u een beetje van natuurlijke zoetheid wilt genieten.

Kortom: Kokoswater kan rechtstreeks worden geconsumeerd van groene kokosnoten of in flessen. Vermijd merken met toegevoegde suiker, zoetstoffen of smaakstoffen.

Kokoswater is super gezond

Kokoswater is een heerlijke, voedzame en natuurlijke drank die buitengewoon goed voor je is.

Hoewel gecontroleerde studies nodig zijn om veel van deze voordelen te bevestigen, is het onderzoek tot nu toe bemoedigend.