8 gezondheidsvoordelen van probiotica

8 Gezondheidsvoordelen van probiotica

Probiotica zijn levende micro-organismen die kunnen worden geconsumeerd door gefermenteerde voedingsmiddelen of supplementen(1).

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat de balans of onbalans van bacteriën in uw spijsverteringsstelsel verband houdt met de algehele gezondheid en ziekte.

Probiotica bevorderen een gezonde balans van darmbacteriën en zijn gekoppeld aan een breed scala aan gezondheidsvoordelen.

Deze omvatten voordelen voor gewichtsverlies, spijsvertering, immuunfunctie etc.(2, 3).

Dit is een overzicht van de belangrijkste gezondheidsvoordelen verbonden aan probiotica.

1. Probiotica helpt evenwicht te houden met de vriendelijke bacteriën in uw spijsverteringsstelsel

Probiotica omvatten “goede” bacteriën. Dit zijn levende micro-organismen die gezondheidsvoordelen kunnen bieden wanneer ze worden geconsumeerd(1).

Men denkt dat deze voordelen het gevolg zijn van het vermogen van probiotica om de natuurlijke balans van darmbacteriën te herstellen(4).

Gevolgen kunnen spijsverteringsproblemen, allergieën, geestelijke gezondheidsproblemen, obesitas en meer omvatten(5).

Probiotica worden meestal gevonden in gefermenteerde voedingsmiddelen of als supplementen. Bovendien lijken ze voor de meeste mensen veilig te zijn.

Kortom: Probiotica zijn levende micro-organismen. Wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden ingenomen, kunnen ze helpen de natuurlijke balans van darmbacteriën te herstellen. Als gevolg hiervan kunnen gezondheidsvoordelen volgen.

2. Probiotica kunnen diarree helpen voorkomen en behandelen

Probiotica staan ​​algemeen bekend om hun vermogen om diarree te voorkomen of de ernst ervan te verminderen.

Diarree is een veel voorkomende bijwerking van het nemen van antibiotica. Het komt omdat antibiotica de balans van goede en slechte bacteriën in de darm negatief kunnen beïnvloeden(6).

Verschillende studies suggereren dat het gebruik van probiotica gepaard gaat met een verminderd risico op aan antibiotica gerelateerde diarree(7, 8, 9).

In één onderzoek ontdekten onderzoekers dat het nemen van probiotica antibiotica-geassocieerde diarree met 42% reduceerde(10).

Probiotica kunnen ook helpen bij andere vormen van diarree die niet geassocieerd zijn met antibiotica.

Een groot overzicht van 35 studies wees uit dat bepaalde stammen van probiotica de duur van besmettelijke diarree met gemiddeld 25 uur kunnen verminderen (11).

Probiotica verminderden het risico van reizigersdiarree met 8%. Ze verlaagden ook het risico op diarree van andere oorzaken met 57% bij kinderen en 26% bij volwassenen (12).

De effectiviteit varieert, afhankelijk van het type en de dosis van het genomen probioticum(13).

Stammen zoals Lactobacillus rhamnosus , Lactobacillus casei en de gist Saccharomyces boulardii worden meestal geassocieerd met een verminderd risico op diarree (9, 12).

Kortom: Probiotica kunnen het risico en de ernst van diarree van een aantal verschillende oorzaken verminderen.

3. Probiotische supplementen verbeteren sommige mentale gezondheidscondities

Een toenemend aantal studies koppelen darmgezondheid aan stemming en geestelijke gezondheid (14).

Zowel bij dieren als bij mensen is vastgesteld dat probiotische supplementen bepaalde psychische stoornissen kunnen verbeteren (15).

Een overzicht van 15 studies bij mensen bleek dat het aanvullen met Bifidobacterium en Lactobacillus stammen voor 1-2 maanden kunnen, angst, depressie, autisme, obsessief-compulsieve stoornis (OCS) en geheugen verbeteren(15).

Eén studie volgde 70 chemische arbeiders gedurende 6 weken. Degenen die 100 gram probiotische yoghurt per dag consumeerden of een dagelijkse probiotische capsule innamen, ondervonden voordelen voor de algemene gezondheid, depressie, angst en stress(16).

Voordelen werden ook gezien in een onderzoek onder 40 patiënten met depressie.

Het gebruik van probiotische supplementen gedurende 8 weken verlaagde de depressieniveaus en verminderde niveaus van C-reactief proteïne (een marker van ontsteking) en hormonen zoals insuline, in vergelijking met mensen die geen probiotica gebruikten(17).

Kortom: Onderzoek toont aan dat het nemen van probiotica kan helpen bij het verbeteren van symptomen van psychische stoornissen zoals depressie, angst, stress en geheugen, onder andere.

4. Bepaalde probiotische stammen kunnen helpen om uw hart gezond te houden

Probiotica kunnen helpen uw hart gezond te houden door het LDL-cholesterol (“slecht”) en de bloeddruk te verlagen.

Bepaalde melkzuurproducerende bacteriën kunnen cholesterol verlagen door gal in de darm af te breken(18).

Gal, een van nature voorkomende vloeistof meestal gemaakt van cholesterol, helpt de spijsvertering.

Door gal af te breken, kunnen probiotica voorkomen dat het wordt geresorbeerd in de darm, waar het als cholesterol in het bloed kan komen(19).

Een overzicht van 5 studies wees uit dat het eten van een probiotische yoghurt gedurende 2-8 weken het totale cholesterol met 4% en het LDL-cholesterol met 5% verlaagde(20).

Een overzicht van de 5 studies bleek dat het eten van een probiotische yoghurt voor 2-8 weken verlaagde het totale cholesterol met 4% en LDL-cholesterol met 5%(21).

Een andere studie, een duur van 6 maanden bleek geen veranderingen in de totale of LDL-cholesterol. Echter, ze vonden een kleine toename in HDL het ( “goede”) cholesterol(22).

Probiotica consumeren kan ook de bloeddruk verlagen. Een overzicht van 9 studies wees uit dat probiotische supplementen de bloeddruk verlagen, maar slechts bescheiden(22).

Om eventuele voordelen in verband met de bloeddruk te ervaren, moest de suppletie langer duren dan 8 weken en 10 miljoen kolonievormende eenheden (CFU’s) per dag(22).

Kortom: Probiotica kunnen het hart helpen beschermen door “slechte” LDL-cholesterolwaarden te verlagen en de bloeddruk enigszins te verlagen.

5. Probiotica kan de ernst van bepaalde allergieën en eczeem verminderen

Bepaalde probiotische stammen kunnen de ernst van eczeem bij kinderen en baby’s verminderen.

Eén studie wees uit dat de eczeem-symptomen verbeterden voor baby’s die met probiotica aangevuld melk kregen, in vergelijking met baby’s die zonder probiotica melk kregen (23).

Een andere studie volgde kinderen van vrouwen die probiotica slikten tijdens de zwangerschap . Die kinderen hadden 83% minder risico op het ontwikkelen van eczeem in de eerste twee levensjaren(24).

Het verband tussen probiotica en verminderde ernst van de eczeem is echter nog steeds zwak en er moet meer onderzoek worden gedaan(25, 26).

Sommige probiotica kunnen ook ontstekingsreacties bij mensen met melk- of melkallergieën verminderen. Het bewijs is echter zwak en verdere studies zijn nodig(27).

Kortom: Probiotica kunnen het risico en de ernst van bepaalde allergieën verminderen, zoals eczeem bij zuigelingen. Er is echter meer onderzoek nodig.

6. Probiotica kunnen helpen de symptomen van bepaalde spijsverteringsstoornissen te verminderen

Meer dan één miljoen mensen in de Europa lijden aan inflammatoire darmziekte, waaronder colitis ulcerosa en ziekte van Crohn(28).

Bepaalde soorten probiotica van de Bifidobacterium en Lactobacillus- stammen hebben verbeterde symptomen bij mensen met milde colitis ulcerosa(29).

Verrassend genoeg ontdekte een onderzoek dat supplementen met het probioticum E. coli Nisslewas net zo effectief als geneesmiddelen bij het handhaven van remissie bij mensen met colitis ulcerosa (30).

Probiotica lijken echter weinig effect te hebben op de symptomen van de ziekte van Crohn(31).

Toch kunnen probiotica voordelen hebben voor andere darmaandoeningen. Vroeg onderzoek suggereert dat ze kunnen helpen met symptomen van het prikkelbare darm syndroom(PDS)(32).

Ze hebben ook aangetoond dat ze het risico op ernstige necrotiserende enterocolitis met 50% verminderen. Dit is een fatale darmaandoening die optreedt bij te vroeg geboren baby’s(33).

Kortom: Probiotica kunnen de symptomen van darmaandoeningen zoals colitis ulcerosa, PDS en necrotiserende enterocolitis helpen verminderen.

7. Probiotica kunnen helpen het immuunsysteem een boost te geven.

Probiotica kunnen uw immuunsysteem een ​​boost geven en de groei van schadelijke darmbacteriën remmen(34).

Ook is aangetoond dat sommige probiotica de productie van natuurlijke antilichamen in het lichaam bevorderen. Ze kunnen ook immuuncellen stimuleren, zoals de IgA-producerende cellen, T-lymfocyten en natuurlijke killercellen(35, 36).

Een groot onderzoek wees uit dat het nemen van probiotica de kans op en de duur van luchtweginfecties verminderde. De kwaliteit van het bewijsmateriaal was echter laag(37).

Een andere studie met meer dan 570 kinderen vond dat het nemen van Lactobacillus GG verminderde de frequentie en ernst van luchtweginfecties met 17% (38).

Het probioticum Lactobacillus crispatus heeft ook aangetoond dat het het risico op urineweginfecties (UTI’s) bij vrouwen met 50% vermindert (39).

Kortom: Probiotica kunnen uw immuunsysteem stimuleren en beschermen tegen infecties.

8. Probiotica kunnen u helpen om af te vallen en buikvet te verliezen

Probiotica kunnen helpen bij gewichtsverlies via een aantal verschillende mechanismen(40).

Sommige probiotica voorkomen bijvoorbeeld de opname van voedingsvet in de darm.

Het vet wordt vervolgens uitgescheiden via de ontlasting in plaats van opgeslagen in het lichaam(41, 42).

Probiotica kunnen u ook helpen langer vol te voelen, meer calorieën te verbranden en minder vet op te slaan. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door een verhoogd niveau van bepaalde hormonen, zoals GLP-1 (43, 44).

Ze kunnen ook helpen bij het direct afvallen. In een studie, op dieet zijnde vrouwen die Lactobacillus rhamnosus namen verloor gedurende 3 maanden 50% meer gewicht dan vrouwen die geen probioticum slikten (45).

Een andere studie van 210 mensen vond dat zelfs het nemen van lage doses Lactobacillus gasseri gedurende 12 weken resulteerde in een 8,5% vermindering van buikvet (46).

Het is echter belangrijk om te weten dat niet alle probiotica helpen bij het afvallen.

Verrassend genoeg vonden sommige studies bepaalde probiotica, zoals Lactobacillus acidophilus , kan zelfs leiden tot gewichtstoename(47).

Meer studies zijn nodig om het verband tussen probiotica en gewicht te verduidelijken(48).

Kortom: Bepaalde probiotica kunnen u helpen afvallen en buikvet te verliezen. Er zijn echter andere stammen gekoppeld aan gewichtstoename.

De beste manier om te profiteren van de voordelen van probiotica

Je kunt probiotica krijgen uit een verscheidenheid aan voedingsmiddelen of supplementen.

Levende probiotische culturen worden vaak aangetroffen in gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt en melkdranken. Gefermenteerd voedsel zoals ingemaakte groenten, tempeh, miso, kefir , kimchi, zuurkool en sojaproducten kunnen ook melkzuurbacteriën bevatten.

Je kunt probiotica ook gebruiken als tabletten, capsules en poeders die de bacteriën in gedroogde vorm bevatten.

Houd er echter rekening mee dat sommige probiotica door maagzuur kunnen worden vernietigd voordat ze zelfs de darmen bereiken. Dit betekent dat u geen van de beoogde voordelen krijgt.

Als u één van de bovengenoemde gezondheidsvoordelen wilt ervaren, is het belangrijk dat u voldoende hoeveelheden binnenkrijgt.

In de meeste onderzoeken met voordelen werden doseringen van 1 miljard tot 100 miljard levende organismen of kolonievormende eenheden (CFU) per dag gebruikt.