Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

8 Gezondheidsvoordelen van probiotica

1475 Views

8 Gezondheidsvoordelen van probiotica

Probiotica zijn levende micro-organismen die door middel van gefermenteerde voedingsmiddelen of supplementen kan worden geconsumeerd(1).

Steeds meer studies tonen aan dat het balans of onbalans van bacteriën in het spijsverteringskanaal is gekoppeld aan de algehele gezondheid en ziekte.

Probiotica bevordert een gezond balans van de darmbacteriën en zijn gekoppeld aan een breed scala van voordelen voor de gezondheid.

Deze omvatten voordelen voor gewichtsverlies, spijsvertering, immuunfunctie etc.(2, 3).

Dit is een overzicht van de belangrijkste voordelen voor de gezondheid in verband met probiotica.

1. Probiotica helpt bij de balans van de goede bacteriën in uw spijsvertering

Probiotica zijn onder andere ‘goede’ bacteriën. Dit zijn levende micro-organismen die gezondheidsvoordelen kunnen verschaffen wanneer geconsumeerd(1).

Deze voordelen worden toegeschreven aan de het vermogen van probiotica de natuurlijke balans van darmbacteriën te herstellen(4).

Een onbalans betekent dat er te veel slechte bacteriën en niet genoeg goede bacteriën zijn. Het kan gebeuren als gevolg van ziekte, medicatie zoals antibiotica, slechte voeding en nog veel meer.

Gevolgen kunnen zijn spijsverteringsproblemen, allergieën, psychische problemen, obesitas en meer(5).

Probiotica is meestal te vinden in gefermenteerde voedingsmiddelen of kan worden genomen als supplementen. Wat meer, ze lijken veilig voor de meeste mensen te zijn.

Kortom: Probiotica zijn levende micro-organismen. Wanneer genomen in voldoende hoeveelheden, kunnen zij helpen herstellen van de natuurlijke balans van de darmbacteriën. Hierdoor kan gezondheidsvoordelen volgen.

2. Probiotica kunnen helpen voorkomen en behandelen van diarree

Kom Zuurkool

Probiotica is bekend om hun vermogen om diarree te voorkomen of de ernst te verminderen.

Diarree is een veel voorkomende bijwerking van het nemen van antibiotica. Het komt omdat antibiotica negatieve invloed heeft op de balans van goede en slechte bacteriën in de darm.

Verschillende studies suggereren dat gebruik van probiotische is geassocieerd met een verminderd risico van antibiotica geassocieerde diarree(7, 8, 9).

In een studie, vonden de onderzoekers dat het nemen van probiotica verminderde antibiotica geassocieerde diarree met 42%(10).

Probiotica kunnen ook helpen bij andere vormen van diarree niet geassocieerd met antibiotica.

Een groot overzicht van 35 studies bleek dat bepaalde stammen van probiotica kan de duur van besmettelijke diarree verminderen met een gemiddelde van 25 uur(11).

Probiotica verminderde het risico op reizigersdiarree met 8%. Ook een verlaging van het risico van diarree door andere oorzaken bij kinderen met 57% en 26% bij volwassenen(12).

Effectiviteit varieert, afhankelijk van het type en de dosering van de genomen probiotica(13).

Stammen zoals Lactobacillus rhamnosus , Lactobacillus casei en de gist Saccharomyces boulardii worden meestal geassocieerd met een verminderd risico op diarree(9, 12).

Conclusie: Probiotica kunnen het risico en de ernst van diarree van een aantal verschillende oorzaken verminderen.

3. Probiotische supplementen verbeteren soms geestelijke gezondheid

Een toenemend aantal studies koppelen darm gezondheid aan stemming en geestelijke gezondheid(14).

Zowel in dierlijke als menselijke studies bleek dat probiotische supplementen sommige psychische stoornissen kunnen verbeteren(15).

Een overzicht van studies bleek dat het aanvullen met Bifidobacterium en Lactobacillus stammen voor 1-2 maanden kunnen, angst, depressie, autisme, obsessief-compulsieve stoornis (OCS) en geheugen verbeteren(15).

Een studie volgde 70 chemische werknemers gedurende 6 weken. Degenen die 100 gram probiotische yoghurt per dag consumeerden of dagelijks probiotica capsule name ervaren voordelen voor de algemene gezondheid bij depressie, angst en stress(16).

Voordelen werden ook gezien in een studie van 40 patiënten met een depressie.

Het nemen van probiotische supplementen voor 8 weken verminderde depressie niveaus en verlaagde niveaus van hormonen zoals insuline en C-reactief proteïne (een marker van ontsteking), in vergelijking met mensen die geen probiotica hadden genomen(17).

Kortom: Uit onderzoek blijkt het nemen van probiotica kan helpen bij het verbeteren van de symptomen van psychische stoornissen, zoals depressie, angst, stress en het geheugen.

4. Bepaalde probiotische stammen zou helpen om je hart gezond te houden

Drie verschillende soorten Miso Paste

Probiotica kunnen helpen om je hart gezond te houden door het verlagen van LDL ( “slechte”) cholesterol en bloeddruk.

Bepaalde melkzuur producerende bacteriën kunnen cholesterol verminderen door het afbreken van gal in de darm(18).

Gal, een natuurlijk voorkomend fluïdum meestal gemaakt van cholesterol, helpt bij de spijsvertering(19).

Door het afbreken van gal, kan probiotica voorkomen dat het geabsorbeerd wordt in de darm(20).

Een overzicht van de 5 studies bleek dat het eten van een probiotische yoghurt voor 2-8 weken verminderde totale cholesterol met 4% en LDL-cholesterol met 5%(21).

Een andere studie, een duur van 6 maanden bleek geen veranderingen in de totale of LDL-cholesterol. Echter, ze vonden een kleine toename in HDL het ( “goede”) cholesterol(22).

Het consumeren van probiotica kan ook de bloeddruk verlagen. Een overzicht van 9 studies bleek dat probiotische supplementen de bloeddruk verlaagt, maar slechts bescheiden(22).

Kortom: Probiotica kan helpen het hart te beschermen door het verminderen van het “slechte” LDL-cholesterolgehalte en een bescheiden verlaging van de bloeddruk.

5. Probiotica kan de ernst van bepaalde allergieën en eczeem verminderen

Bepaalde probiotische stammen kunnen de ernst van eczeem bij kinderen en zuigelingen verminderen.

Een studie wees uit dat symptomen van eczeem verbeterde voor zuigelingen gevoed met probiotica-aangevuld met melk, in vergelijking met zuigelingen gevoed met melk zonder probiotica(23).

Een andere studie volgde kinderen van vrouwen die probiotica namen tijdens de zwangerschap. Die kinderen hadden een 83% lager risico op het ontwikkelen van eczeem in de eerste twee jaar van het leven(24).

Echter, het verband tussen probiotica en verminderde eczeem is nog steeds zwak en meer onderzoek moet worden gedaan(25, 26).

Sommige probiotica kunnen ook ontstekingsreacties verminderen bij mensen met melk of melkproducten allergie. Echter, het bewijs is zwak en verdere studies zijn nodig(27).

Kortom: Probiotica kan het risico en de ernst van bepaalde allergieën, zoals eczeem bij baby’s verminderen. Er is echter meer onderzoek nodig.

6. Probiotica zou helpen verminderen van de symptomen van bepaalde spijsverteringsstoornissen

Twee Stukken van Tempeh

Meer dan één miljoen mensen in de Europa lijden aan inflammatoire darmziekte, waaronder colitis ulcerosa en ziekte van Crohn(28).

Bepaalde soorten van probiotica van Bifidobacterium enLactobacillus -stammen verbeterd de symptomen bij mensen met een lichte colitis ulcerosa(29).

Verrassend, een studie bleek dat het aanvullen met de probiotische E. coli Nissle was net zo effectief als geneesmiddelen bij het handhaven van remissie bij patiënten met colitis ulcerosa(30).

Echter, probiotica lijkt weinig effect op de symptomen van de ziekte van Crohn te hebben(31).

Toch kan probiotica voordelen voor andere darmaandoeningen bieden. Eerder onderzoek suggereert dat zij kunnen helpen bij symptomen van prikkelbare darmsyndroom (PDS)(32).

Zij hebben ook aangetoond dat de kans op ernstige vermindering van necrotiserende enterocolitis met 50%. Dit is een fatale darm aandoening die optreedt bij premature zuigelingen(33).

Kortom: Probiotica kan helpen bij de symptomen van darmaandoeningen zoals colitis ulcerosa, PDS en necrotiserende enterocolitis verminderen.

7. Probiotica zou helpen je immuunsysteem een boost te geven.

Probiotica kan helpen je immuunsysteem een boost te geven en de groei te remmen van schadelijke darmbacteriën(34).

Ook bij sommige probiotica bleek de productie van natuurlijke antilichamen in het lichaam te bevorderen. Ze kunnen ook de immuuncellen zoals IgA-producerende cellen, T-lymfocyten en natuurlijke killer cellen te stimuleren(35, 36).

In een grote evaluatie is gebleken dat het nemen van probiotica verminderd de kans en de duur van infecties van de luchtwegen(37).

Een andere studie waaronder meer dan 570 kinderen bleek dat het nemen van Lactobacillus GG verminderde de frequentie en de ernst van luchtweginfecties met 17%(38).

De probiotische Lactobacillus crispatus heeft ook aangetoond dat het risico van urineweginfecties bij vrouwen vermindert met 50%(39).

Kortom: Probiotica zou helpen om uw immuunsysteem te beschermen tegen infecties.

8. Probiotica zou helpen gewicht te verliezen en buikvet

Griekse yoghurt in een Blauwe Kom

Probiotica kan helpen bij het afvallen door middel van een aantal verschillende mechanismen(40).

Bijvoorbeeld, sommige probiotica voorkomen de re-absorptie van voedingsvet in de darm.

Het vet wordt vervolgens uitgescheiden via ontlasting in plaats van opgeslagen in het lichaam(41, 42).

Probiotica kan ook helpen u langer een vol gevoel te geven, verbranden van meer calorieën en minder vet op te slaan. Dit wordt mede veroorzaakt door de hoeveelheden van bepaalde hormonen, zoals GLP-1(43, 44).

Zij kunnen ook direct helpen met gewichtsverlies. In één studie, vrouwen die op dieet waren en Lactobacillus rhamnosus gedurende 3 maanden namen, verloren 50% meer gewicht dan vrouwen die geen probioticum namen(45).

Een andere studie van 2010 personen bleek zelfs lage doses van Lactobacillus gasseri gedurende 12 weken resulteerde in een 8,5% vermindering van buikvet(46).

Echter, het is belangrijk om te beseffen dat niet alle probiotica helpen bij gewichtsverlies.

Verrassend genoeg, in sommige studies bleek bepaalde probiotica zoals Lactobacillus acidophilus , kan zelfs leiden tot gewichtstoename(47).

Meer studies zijn nodig om de koppeling tussen probiotica en gewichtverlies te verduidelijken(48).

Kortom: Bepaalde probiotica zou helpen gewicht te verliezen en buikvet. Echter andere stammen zijn gekoppeld aan gewichtstoename.

De beste manier om te profiteren van de voordelen van probiotica

U kunt probiotica verkrijgen uit een verscheidenheid van voedingsmiddelen of supplementen.

Levende probiotische culturen worden vaak gevonden in gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt en melkdranken. Gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals ingemaakte groenten, tempeh, miso, kefir , kimchi, zuurkool en sojaproducten kan ook een aantal melkzuurbacteriën bevatten.

U kunt probiotica nemen in tabletten, capsules en poeders die de bacteriën in gedroogde vorm bevatten.

Maar wees ervan bewust dat sommige probiotica kan worden vernietigd door het maagzuur voordat ze zelfs de darm bereiken – wat betekent dat je geen van de beoogde voordelen krijgt.

Als u één van de voordelen voor de gezondheid hierboven besproken wilt ervaren, is het belangrijk dat u voldoende hoeveelheden consumeert.

De meeste studies gebruikte doseringen van 1 miljard om 100 miljard levende organismen of kolonie vormende eenheden per dag.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text