Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Drinken van 8 glazen water per dag: Feit of fictie?

1421 Views

Drinken van 8 glazen water per dag: Feit of fictie?

Je hebt misschien gehoord van de 8 × 8 regel. Daarin staat dat je 8- glazen water per dag moet drinken. Dat is ongeveer 2 liter.

Deze claim is uitgegroeid tot iets van een geaccepteerde wijsheid en is zeer gemakkelijk te onthouden. Maar is dit advies ook de waarheid of is het gewoon een mythe?

De oorsprong van de 8 × 8 Regel

De bron van de 8 × 8 regel niet is bevestigd(1).

Voor iemand die 2000 calorieën per dag eet, is dat ongeveer 2.000 ml of zo’n 8 glazen per dag.

Maar het rapport verklaard ook dat een groot deel van dit water kan worden verkregen uit voedsel dat je verbruikt.

Een andere waarschijnlijke oorsprong van de 8 × 8 regel is het werk van een voedingsdeskundige genaamd Dr Frederick Stare. Hij is co-auteur van het boek gepubliceerd in 1974, hij adviseerde het drinken van zes tot acht glazen water per dag aan.

Het boek attendeerde er ook op dat groenten en fruit, evenals andere dranken, zijn rijk aan water.

Echter, dit deel van het verhaal lijkt te zijn verwaarloosd wanneer de informatie uit dit boek verspreid wordt naar het publiek, onderzoekers en gezondheidsorganisaties.

Kortom: Het is niet bekend waar de aanbeveling van acht 8-glazen water per dag oorspronkelijk vandaan komt, maar een paar theorieën bestaan.

Wat studies zeggen over de 8 × 8 Regel

Kleine Glass of Water

Een artikel uit 2002 onderzocht het wetenschappelijk bewijs achter de 8 × 8-regel(1).

Men beoordeeld tientallen studies, onderzoeken en artikelen, er bleek absoluut geen wetenschappelijk bewijs dat suggereert dat je acht 8- glazen water per dag nodig hebt voor een adequate inname van water.

Wel moet worden opgemerkt dat deze bevinding is beperkt tot gezonde mensen, die in een mild klimaat leven.

Er zijn zeker omstandigheden waarin uw water moet verhogen, gezonde mannen en vrouwen in het algemeen is het niet nodig water in zulke grote hoeveelheden tot zich te nemen.

Anderzijds, niet genoeg water drinken kan lichte uitdroging veroorzaken, gedefinieerd als het verlies van 1-2% van het lichaamsgewicht veroorzaakt door vochtverlies. In deze toestand, kan vermoeidheid, hoofdpijn en verminderde stemming worden ervaren(2, 3).

Maar om gehydrateerd te blijven en om lichte uitdroging te voorkomen, hoeft u niet strikt de 8 × 8 regel te volgen. Gelukkig heb je een ingebouwde instinct genaamd dorst.

Om deze reden, de meeste mensen hoeven geen zorgen te maken over hun inname van water – de dorst zal u vertellen wanneer je water nodig hebt.

Kortom: Er is geen wetenschappelijk bewijs ter ondersteuning van de 8 × 8 regel. Waterinname verschilt per individu en laat u dorst uw gids zijn.

Niet alleen gewoon water gehydrateerd

Het is niet alleen gewoon water dat je lichaam voorziet van water. Andere dranken, zoals melk en vruchtensap, tellen ook mee.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, cafeïnehoudende dranken en milde alcoholische dranken zoals bier kunnen ook bijdragen aan vochtinname, tenminste als ze met mate worden geconsumeerd(4, 5, 6, 7, 8).

Deze dranken worden alleen significante diuretica als u ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd. Diuretica zijn stoffen die verhogen het vochtverlies en zorgen ervoor dat je vaker moet plassen.

Een groot deel van het voedsel dat je eet bevatten grote hoeveelheden water.

Hoeveel water je krijgt van voedsel hangt af van de hoeveelheid water-rijke voedsel dat je eet. Groenten en fruit zijn bijzonder rijk aan water en voedsel zoals vlees, vis en eieren hebben ook een relatief hoog watergehalte.

Tenslotte wordt een bepaalde hoeveelheid water geproduceerd in je lichaam als je voedingsstoffen metaboliseren. Dit wordt aangeduid als metabole water.

Bij sedentaire mensen is de dagelijkse vochtinname van het drinken van water en andere dranken wordt geschat op ongeveer 70-80%, terwijl de voedingsmiddelen worden verondersteld om goed te zijn voor ongeveer 20-30%(9, 10).

In de VS, de hoeveelheid water dat mensen krijgen van hun voedselinname wordt geschat op ongeveer 20%, veel lager dan in sommige Europese landen.

Mensen die een lage hoeveelheid water verkrijgen van voedsel hebben meer nodig dan degenen die meer waterrijk voedsel eten of drinken(11).

Kortom: Naast water, andere voedingsmiddelen en dranken  dragen ook bij aan uw totale dagelijkse inname van vocht en helpen u gehydrateerd te houden. Wat water wordt ook gemaakt in je lichaam door metabolisme.

Het drinken van voldoende water heeft enkele voordelen voor de gezondheid

Glas Soda Water

Je moet genoeg water drinken om optimaal gehydrateerd te blijven.

In het algemeen, dat betekent dat het vervangen van het water dat je verliest door adem, zweet, urine en ontlasting.

Het drinken van voldoende water kan voordelen voor de gezondheid bieden , zoals:

  • Gewichtsverlies: Het drinken van voldoende water kan u helpen meer calorieën te verbranden , het verminderen van de eetlust indien voor een maaltijd geconsumeerd en het verlagen van het risico op de lange termijn gewichtstoename(12, 13, 14).
  • Betere fysieke prestaties: Bescheiden uitdroging kan de fysieke prestaties schaden. Verlies van slechts 2% van het vochtgehalte van uw lichaam tijdens het sporten kan de vermoeidheid verhogen en motivatie verlagen(11, 15, 16).
  • Verminderde ernst van hoofdpijn: Voor die gevoelig zijn voor hoofdpijn, drinken van extra water kan de intensiteit en de duur van episodes verminderen. Bij uitgedroogde personen, kan water helpen bij het verlichten van hoofdpijn symptomen(17, 18).
  • Constipatie opluchting en preventie: Bij mensen die zijn uitgedroogd, het drinken van voldoende water kan helpen bij het voorkomen en verlichten van constipatie(11, 19).
  • Verminderd risico op nierstenen: Hoewel meer onderzoek nodig is, is er wat bewijsmateriaal dat toenemende waterverbruik kan helpen voorkomen herhaling bij mensen die gevoelig zijn om nierstenen te vormen(20, 21).

Kortom: Gehydrateerd blijven kan helpen bij gewichtsverlies, bij het maximaliseren van de fysieke prestaties, verlichten van constipatie en nog veel meer.

Hoeveel water moet je drinken elke dag?

Glas water

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag.

Adequate inname (AI) van water in de Europa is 2,7 liter per dag voor vrouwen en 3,7 liter per dag voor mannen(22).

Merk op dat dit de totale inname van water uit alle bronnen is, niet alleen zuiver water.

Hoewel dit zeker kan worden gebruikt als richtlijn, zijn er een aantal factoren, zowel in je lichaam als in je omgeving, die invloed hebben op uw behoefte aan water.

Lichaamsomvang, samenstelling en het activiteit niveau verschillen sterk van persoon tot persoon. Als je een atleet bent, woont in een warm klimaat of momenteel borstvoeding geeft, uw behoefte aan water is dan veel hoger.

Alles bij elkaar genomen, is het duidelijk dat water behoeften zeer individueel is.

Het drinken van acht glazen water per dag kan meer dan genoeg zijn voor sommige mensen, maar het kan te weinig zijn voor anderen.

Als u zaken eenvoudig wilt houden, gewoon luisteren naar je lichaam en laat dorst uw gids zijn.

Drink water als je dorst hebt. Stop wanneer je geen dorst meer hebt. Voorkom verlies van vocht door het drinken van meer water tijdens warm weer en lichaamsbeweging.

Houd er echter rekening mee dat dit niet geldt voor iedereen. Sommige ouderen, bijvoorbeeld, kan het nodig zijn om zich bewust te herinneren om water te drinken, zelfs als ze geen dorst hebben.

Lees dit artikel voor een meer gedetailleerd overzicht van hoeveel water je per dag moet drinken .

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − vijf =

It is main inner container footer text