8 glazen water per dag

Drink 8 glazen water per dag: feit of fictie?

Drink 8 glazen water per dag: feit of fictie?

Je hebt misschien gehoord van de 8 × 8 regel. Daarin staat dat je 8- glazen water per dag moet drinken. Dat is ongeveer 2 liter.

Deze bewering is een beetje een geaccepteerde wijsheid geworden en is heel gemakkelijk te onthouden. Maar is er waarheid aan dit advies of is het gewoon een mythe?

De oorsprong van de 8 × 8 Regel

De bron van de 8 × 8 regel niet is bevestigd(1).

Voor iemand die 2000 calorieën per dag eet, is dat ongeveer 2.000 ml of zo’n 8 glazen per dag.

Maar het rapport verklaarde ook dat veel van dit water kan worden verkregen uit voedsel dat je consumeert.

Een andere waarschijnlijke oorsprong van de 8×8-regel is het werk van een voedingsdeskundige met de naam Dr. Frederick Stare. Hij co-auteur van een boek gepubliceerd in 1974 dat aanbevolen zes tot acht glazen water per dag te drinken.

Het boek wees er ook op dat groenten en fruit, evenals andere dranken, veel water bevatten.

Dit deel van het verhaal lijkt echter te zijn verwaarloosd toen de informatie uit dit boek zich verspreidde naar het publiek, onderzoekers en gezondheidsorganisaties.

Kortom: Het is onbekend waar de aanbeveling om acht glazen om acht glazen per dag te drinken, oorspronkelijk afkomstig is, maar er zijn een paar theorieën.

Wat studies zeggen over de 8 × 8 regel

Een artikel uit 2002 onderzocht het wetenschappelijke bewijs achter de 8×8-regel (1).

Er zijn tientallen studies, onderzoeken en artikelen doorgenomen en er is absoluut geen wetenschappelijk bewijs gevonden dat suggereert dat u acht 8 glazen water per dag moet drinken voor een adequate waterinname.

Wel moet worden opgemerkt dat deze bevinding is beperkt tot gezonde mensen, die in een mild klimaat leven.

Hoewel er zeker omstandigheden zijn waarin het water moet worden verhoogd, hoeven gezonde mannen en vrouwen over het algemeen in zulke grote hoeveelheden geen water te gebruiken.

Aan de andere kant kan het niet drinken van voldoende water milde dehydratie veroorzaken, gedefinieerd als het verlies van 1-2% lichaamsgewicht als gevolg van vochtverlies. In deze staat kunt u last krijgen van vermoeidheid, hoofdpijn en verminderde gemoedstoestand (23).

Maar om gehydrateerd te blijven en milde uitdroging te voorkomen, hoeft u de 8×8-regel niet strikt te volgen. Gelukkig heb je een ingebouwd instinct dat dorst wordt genoemd.

Om deze reden hoeven de meeste mensen zich geen zorgen te maken over hun waterinname – de dorst zal u vertellen wanneer u water nodig heeft.

Kortom: Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de 8×8-regel. De inname van water verschilt per persoon en je moet je dorst laten leiden door je inname.

Je kunt gehydrateerd blijven van meer dan water

Het is niet gewoon water dat je lichaam van water voorziet. Andere dranken, zoals melk en vruchtensap tellen ook mee.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kunnen cafeïnehoudende dranken en milde alcoholische dranken zoals bier ook bijdragen aan de vochtinname, tenminste als ze met mate worden geconsumeerd(4, 5, 6, 7, 8).

Deze dranken worden alleen significante diuretica wanneer u ze in grote hoeveelheden consumeert. Diuretica zijn stoffen die het vochtverlies vergroten doordat ze je vaker laten plassen.

Veel van het voedsel dat u eet, bevat ook aanzienlijke hoeveelheden water.

Hoeveel water u uit voedsel krijgt, hangt af van de hoeveelheid waterrijk voedsel dat u eet. Groenten en fruit zijn bijzonder rijk aan water en voedingsmiddelen zoals vlees, vis en eieren hebben ook een relatief hoog watergehalte.

Ten slotte wordt er wat water in je lichaam geproduceerd wanneer je voedingsstoffen metaboliseert. Dit wordt metabool water genoemd.

Bij sedentaire mensen wordt de dagelijkse inname van vocht uit drinkwater en andere dranken geschat op ongeveer 70-80%, terwijl voedingsmiddelen naar verluidt verantwoordelijk zijn voor ongeveer 20-30% (910).

In de VS wordt het aandeel water dat mensen krijgen van de voedselinname geschat op ongeveer 20%, veel lager dan in sommige Europese landen.

Mensen die weinig water uit het voedsel halen, moeten meer drinken dan mensen die meer waterrijk voedsel eten (11).

Kortom: Naast water leveren andere voedingsmiddelen en dranken die u binnenkrijgt ook een bijdrage aan uw algemene dagelijkse inname van vloeistoffen en helpen u uw lichaam voldoende te hydrateren. Wat water wordt ook door je metabolisme in je lichaam aangemaakt.

Het drinken van voldoende water heeft enkele gezondheidsvoordelen

Je moet genoeg water drinken om optimaal gehydrateerd te blijven.

Over het algemeen betekent dit dat je het water dat je verliest, moet vervangen door adem, zweet, urine en ontlasting.

Het drinken van voldoende water kan voordelen voor de gezondheid bieden , zoals:

  • Gewichtsverlies: Het drinken van voldoende water kan u helpen meer calorieën te verbranden , het verminderen van de eetlust indien voor een maaltijd geconsumeerd en het verlagen van het risico op de lange termijn gewichtstoename(12, 13, 14).
  • Betere fysieke prestaties: Bescheiden uitdroging kan de fysieke prestaties schaden. Verlies van slechts 2% van het vochtgehalte van uw lichaam tijdens het sporten kan de vermoeidheid verhogen en motivatie verlagen(11, 15, 16).
  • Verminderde ernst van hoofdpijn: Voor die gevoelig zijn voor hoofdpijn, drinken van extra water kan de intensiteit en de duur van episodes verminderen. Bij uitgedroogde personen, kan water helpen bij het verlichten van hoofdpijn symptomen(17, 18).
  • Constipatiehulp en preventie: Bij mensen die zijn uitgedroogd, het drinken van voldoende water kan helpen bij het voorkomen en verlichten van constipatie(11, 19).
  • Verlaagd risico op nierstenen: Hoewel er meer onderzoek nodig is, zijn er aanwijzingen dat een toenemend watergebruik herhaling van mensen met de neiging tot nierstenen kan voorkomen (2021).

Kortom: Gehydrateerd blijven kan helpen bij het afvallen, helpen fysieke prestaties te maximaliseren, constipatie te verlichten en nog veel meer.

Hoeveel water moet je drinken elke dag?

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag.

Adequate inname (AI) van water in de Europa is 2,7 liter per dag voor vrouwen en 3,7 liter per dag voor mannen(22).

Merk op dat dit de totale inname van water uit alle bronnen is, niet alleen maar zuiver water.

Hoewel dit zeker als leidraad kan worden gebruikt, zijn er een aantal factoren, zowel in uw lichaam als in uw omgeving, die van invloed zijn op uw behoefte aan water.

Lichaamsgrootte, samenstelling en activiteitsniveau variëren sterk van persoon tot persoon. Als u een atleet bent, in een warm klimaat leeft of momenteel borstvoeding geeft neemt uw waterbehoefte toe.

Alles bij elkaar genomen, is het duidelijk dat water behoeften zeer individueel is.

Acht glazen water drinken per dag kan voor sommige mensen meer dan genoeg zijn, maar misschien is het te weinig voor anderen.

Als je dingen simpel wilt houden, luister dan gewoon naar je lichaam en laat dorst je gids zijn.

Drink water als je dorst hebt. Stop als je geen dorst meer hebt. Verbeter het vochtverlies door meer te drinken tijdens warm weer en tijdens inspanning.

Houd er echter rekening mee dat dit niet voor iedereen geldt. Sommige ouderen, bijvoorbeeld moeten zichzelf er bewust aan herinneren om water te drinken, zelfs als ze geen dorst hebben.

Lees dit artikel voor een meer gedetailleerd overzicht van hoeveel water je per dag moet drinken .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.