8 manieren om Uw koffie Super Gezond te maken

8 Manieren om uw koffie super gezond te maken

Koffie is een van de meest populaire dranken ter wereld. Veel gezondheidswerkers geloven dat het ook één van de gezondste is.

Voor sommige mensen is het de grootste bron van antioxidanten in de voeding, zowel bij fruit als bij groenten gecombineerd (12).

Hier volgen enkele tips om uw koffie van gezond tot supergezond te maken.

1. Geen cafeïne voor het slapen

Koffie is een van de rijkste natuurlijke bronnen van cafeïne in de voeding.

Cafeïne heeft een stimulerende werking, wat een van de belangrijkste redenen is waarom koffie zo populair is. Het geeft je een schok van energie en helpt je wakker te blijven als je moe bent (3).

Maar als u laat op de dag koffie drinkt, kan dit uw slaap verstoren. Slechte slaap wordt geassocieerd met allerlei gezondheidsproblemen (45).

Om deze reden is het belangrijk om laat op de dag geen koffie te drinken. Kies desgewenst decaf of kies voor een kopje thee met veel minder cafeïne dan koffie (6).

Onthoud geen koffie meer 2-3 uur voor dat je naar bed gaat is een goede richtlijn. Dat gezegd hebbende, niet iedereen is even gevoelig voor cafeïne, en sommige mensen slapen prima, zelfs als ze laat op de dag koffie hadden.

Maar als u denkt dat u uw slaap kunt verbeteren, kan het voorkomen dat u laat op de dag koffie drinkt, een effectieve strategie kan zijn.

Er zijn veel andere manieren om uw slaapkwaliteit te verbeteren. Lees dit artikel voor meer op wetenschap gebaseerde tips.

Kortom:Als u laat op de dag koffie drinkt, kan dit de kwaliteit van uw slaap negatief beïnvloeden. Vermijd koffie 2 tot 3 uur voor het slapen gaan is waarschijnlijk een goed idee.

2.Voeg geen suiker in de koffie toe

Hoewel koffie op zichzelf al gezond is, kun je het gemakkelijk in iets schadelijks veranderen.

De beste manier om dat te doen, is door er een hele hoop suiker in te doen. Toegevoegde suiker is misschien wel een van de slechtste ingrediënten in het moderne dieet.

Suiker, voornamelijk vanwege de hoge hoeveelheid fructose, is gekoppeld aan allerlei ernstige ziekten zoals obesitas en diabetes (7).

Als je je niet kunt voorstellen hoe je je leven kunt leiden zonder een zoetstof in je koffie, gebruik dan een natuurlijke zoetstof zoals stevia.

Kortom:Vermijd het toevoegen van suiker aan uw koffie. Als u uw koffie regelmatig verandert in een zoete lekkernij, elimineert u mogelijk de algehele gezondheidsvoordelen.

3. Kies een kwaliteitsmerk, bij voorkeur biologisch

De kwaliteit van koffie kan sterk variëren, afhankelijk van de verwerkingsmethode en hoe de koffiebonen werden verbouwd.

Koffiebonen worden vaak bespoten met synthetische pesticiden en andere chemicaliën die nooit voor menselijke consumptie zijn bedoeld (8).

De gezondheidseffecten van pesticiden in voedsel zijn echter controversieel. Er is momenteel beperkt bewijs dat ze schade veroorzaken wanneer ze op een laag productieniveau worden aangetroffen.

Maar als u zich zorgen maakt over het gehalte aan bestrijdingsmiddelen in uw koffie, overweeg dan om biologische koffiebonen te kopen. Ze zouden veel kleinere hoeveelheden synthetische pesticiden moeten bevatten.

Kortom:Als u zich zorgen maakt over de besmetting van pesticiden in uw koffie, kiest u voor een biologisch kwaliteitsmerk.

4. Vermijd te veel drinken

Hoewel een matige koffieinname gezond is, kan het teveel drinken de algehele voordelen verminderen.

Overmatige cafeïne-inname kan verschillende ongunstige bijwerkingen hebben, hoewel de gevoeligheid van mensen varieert (5).

Over het algemeen bevelen gezondheidsorganisaties niet meer dan 1,1 mg per pond (2,5 mg per kg) lichaamsgewicht per dag te overschrijden (9).

Aangezien een gemiddelde kop koffie ongeveer 95 mg cafeïne kan bevatten, komt dit overeen met ongeveer twee kopjes koffie per dag voor iemand met een gewicht van 176 kilo (80 kg) (10).

Echter, veel hogere hoeveelheden cafeïne (400-600 mg) per dag (ongeveer 4-6 kopjes) zijn bij de meeste mensen niet geassocieerd met enige nadelige bijwerkingen (11).

Bij koffie drinken draait het allemaal om het in balans brengen van de risico’s en voordelen. Luister naar je lichaam en consumeer niet meer dan je comfortabel kunt verdragen.

Kortom: Te veel koffie drinken kan nadelige bijwerkingen veroorzaken. Dit is echter afhankelijk van de hoeveelheid cafeïne die wordt geconsumeerd en de individuele tolerantie.

5. Voeg wat kaneel toe aan je koffie

Kaneel is een smakelijke kruid dat bijzonder goed mengt met de smaak van de koffie.

Studies hebben aangetoond dat kaneel de bloedglucose, cholesterol en triglyceriden bij diabetici kan verlagen (12).

Als je een andere smaak wil, probeer het toevoegen van een vleugje kaneel. Het is verrassend lekker.

Zorg er wel voor dat je niet te veel in je kopje stopt. Hoewel kleine hoeveelheden kaneel gezond zijn, kan te veel ongunstige bijwerkingen veroorzaken.

Kortom: Spice your coffee met een beetje kaneel. Het smaakt niet alleen goed, het kan ook uw gezondheid verbeteren.

6. Vermijd vetarme en kunstmatige creamers

Commerciële magere en kunstmatige creamers hebben de neiging om sterk verwerkt te worden en kunnen dubieuze ingrediënten bevatten.

In plaats daarvan overweeg om volle melk te gebruiken of biologische, gepasteuriseerde koffiemelk te kopen.

Studies tonen aan dat melkproducten enkele belangrijke voedingsstoffen bevatten. Zuivel is bijvoorbeeld een uitstekende calciumbron en kan het risico op osteoporose en botbreuken verminderen (13).

Daarnaast bevat met gras gevoederde koemelk vitamine K, wat ook verband houdt met een betere botgezondheid (14).

Kortom: Kunstmatige crèmes zijn sterk verwerkt en bevatten mogelijk twijfelachtige ingrediënten. Als u graag uw koffie verdunt met een creamer, overweeg dan om volle melk of room te kiezen.

7. Voeg wat cacao toe aan je koffie

Cacoa zit boordevol antioxidanten en heeft allerlei gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd risico op hartaandoeningen (1516).

Probeer een beetje cacaopoeder aan je koffie toe te voegen voor wat extra smaak.

Caffè mokka, een chocoladesmaak van caffè latte, wordt in veel koffiehuizen geserveerd. Caffè mokka wordt echter meestal met suiker gezoet.

Je kunt het thuis gemakkelijk zelf maken en de toegevoegde suiker weglaten.

Kortom:U kunt de voordelen van koffie en pure chocolade combineren door een scheutje cacaopoeder aan uw koffie toe te voegen.

8. Zet uw koffie met behulp van een koffiefilter

Gebrouwde koffie bevat cafestol, een diterpeen dat het cholesterolgehalte in het bloed kan verhogen (1718).

Koffiezetten met een papieren filter verlaagt effectief de hoeveelheden cafestol, maar laat de cafeïne en gunstige antioxidanten door (19).

Koffiezetten met een koffiefilter verwijdert effectief alle diterpenen, maar laat de cafeïne en heilzame antioxidanten passeren.

Maar cafestol is niet altijd slecht. Recente studies bij muizen suggereren dat het anti-diabetische effecten heeft (20).

Kortom: Koffie bevat cafestol, een stof die het cholesterolgehalte in het bloed kan verhogen. U kunt de hoeveelheid cafestol in uw koffie verlagen door een papieren filter te gebruiken.

Tot slot

Koffie is een populaire drank bekend om zijn stimulerende effecten.

Een hoge hoeveelheid koffie is gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen. Er zijn echter verschillende manieren om deze voordelen nog verder te verbeteren.

Het belangrijkste is dat u uw koffie niet met toegevoegde suiker drinkt. In plaats daarvan kunt u uw koffie op smaak brengen door een scheutje kaneel of cacao toe te voegen.

Overweeg ook om ‘ s avonds de koffie te laten staan, omdat dit de kwaliteit van uw slaap kan verminderen.

Door de bovenstaande tips te volgen, kunt u uw kop koffie nog gezonder maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.